Izvješće o provedenom savjetovanju - Prijedlog Nacionalnog programa zaštite potrošača za razdoblje od 2025. do 2028. godine
|
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | ANA KNEŽEVIĆ | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, c.Osnaživanje mehanizama nadzora nad tržištem u cilju zaštite potrošača | Kod mjera 3.7 i 3.8 treba kao suradnička tijela dodati udruge za zaštitu potrošača , na način da se dogovori mehanizam putem kojega će udruge obavještavati HAKOM o problemima koje imaju potrošači na području elektroničkih i poštanskih usluga, a koje ne uspijevaju riješiti sa davateljima usluga , kod mjere 3.7 okvirni rok mora biti kontinuirano, a ne samo zadnji kvartal 2025. godine. Kod mjera 3.10 - HANFA i 3.11 HERA također kao suradnička tijela treba navesti udruge za zaštitu potrošača , jer je bitno da regulatorne agencije dobiju informacije od udruga sa kojim se problemima susreću potrošači potrošači u ostvarivanju i zaštiti svojih prava na područjima koja regulatorne agencije pokrivaju. Hrvatska udruga za zaštitu potrošača | Prihvaćen | Prijedlog je prihvaćen. |
| 2 | ANA KNEŽEVIĆ | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, c.Osnaživanje mehanizama nadzora nad tržištem u cilju zaštite potrošača | Kod mjera 3.1 i 3.2 koje se odnose na Državni inspektorat treba kao suradnička tijela dodati udruge za zaštitu potrošača, na način da se redovito, jednom godišnje organiziraju sastanci sa predstavnicima udruga za zaštitu potrošača na kojima bi udruge iznosile probleme koje potrošači imaju sa prijavama Državnom inspektoratu i da se temeljem toga pronađu rješenja u svrhu djelotvornije zaštite prava potrošača. Hrvatska udruga za zaštitu potrošača | Prihvaćen | Prijedlog je prihvaćen. |
| 3 | DRUŠTVO POTROŠAČICA | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, a.Kontinuirani razvoj zakonodavstva | Slažemo se s naglaskom na jačanje financijske pismenosti potrošača, osobito u kontekstu digitalizacije i složenosti financijskih proizvoda. Pozdravljamo uspostavu Operativne radne grupe te planove za uključivanje tema financijske pismenosti u obrazovni sustav. Predlažemo sljedeće dopune: a) Sustavno uključiti udruge za zaštitu potrošača kao edukatore i partnere u provedbi aktivnosti financijskog opismenjavanja, osobito za ranjive skupine (npr. starije osobe, mladi, osobe s niskim prihodima, osobe s ruralnih područja). b) Osigurati financijska sredstva putem natječaja ili poziva za organizacije civilnog društva koje provode edukacije na lokalnoj razini. c) Razviti digitalne i tiskane edukativne materijale prilagođene stvarnim potrebama građana (npr. prepoznavanje prevara, razumijevanje kreditnih ugovora, upravljanje kućnim budžetom). d) Mjeriti učinke edukacija kroz povratne informacije i evaluaciju znanja prije i nakon provedbe aktivnosti. Smatramo da je financijska pismenost temelj osobne sigurnosti potrošača te važan alat u prevenciji prezaduženosti i digitalnih prijevara. S poštovanjem, | Prihvaćen | U potpunosti dijelimo stav o važnosti financijskog opismenjavanja građana, posebno u kontekstu sve veće digitalizacije i složenosti financijskih proizvoda, kao i potrebe za osnaživanjem potrošača, osobito onih ranjivih skupina. Nacionalni strateški okvir za financijsku pismenost potrošača za razdoblje od 2021. do 2026. godine prepoznaje važnost suradnje relevantnih dionika, uključujući i organizacije civilnog društva, u provedbi aktivnosti financijskog opismenjavanja. Članovi Operativne radne grupe za praćenje provedbe mjera i aktivnosti definiranih Akcijskim planom za unaprjeđenje financijske pismenosti potrošača (Operativna radna grupa), svaki pojedinačno, izdvajaju iz vlastitih, odnosno pribavljaju iz vanjskih izvora sredstva za provođenje financijskog opismenjavanja. Pritom su, ovisno o temama na koje su usmjereni, otvoreni za suradnju te uključuju različite (su)organizatore, (su)nositelje i aktivne sudionike, među kojima i predstavnike udruga, u cilju kvalitetnije provedbe edukacija, s posebnim naglaskom na pristup ranjivim skupinama građana. U suradnji s članovima Operativne radne grupe i stručnjacima iz prakse, kontinuirano se razvijaju edukativni materijali, uključujući digitalne i tiskane formate, uz naglasak na jednostavnost, konkretnost i prilagođenost svakodnevnim situacijama građana. Teme poput prepoznavanja financijskih prijevara, razumijevanja kreditnih ugovora te upravljanja osobnim i kućnim budžetom već su obuhvaćene brojnim postojećim materijalima, a razvoj dodatnih sadržaja u planu je i za naredno razdoblje. Mjerenje učinaka pojedinih edukacija provodi se putem evaluacijskih upitnika, gdje god je to izvedivo. Evaluacijske aktivnosti dodatno će se razvijati u suradnji s međunarodnim stručnjacima i predstavnicima akademske zajednice, od kojih su neki i članovi Operativne radne grupe. Zaključno, svi dobrodošli prijedlozi razmotrit će se u okviru daljnje provedbe i nadogradnje mjera u području financijskog opismenjavanja. |
| 4 | HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, d.Informiranje i podizanje svijesti o pravima potrošača | HOK podržava program značajnih sredstava za udruge za zaštitu potrošača (program “Osnaživanje potrošača”) i jačanje savjetovanja potrošača putem besplatnog telefona, portala i kampanja. Ipak, skrećemo pozornost da se uz jačanje potrošačke edukacije mora ulagati i u edukaciju trgovaca/obrtnika o propisima (princip “edukacija 360°”). HOK je aktivno provodio EU projekt “Spremni za prava potrošača” (Consumer Law Ready) za edukaciju malih poduzetnika. Novi prijedlog spominje takve edukacije kroz pojedine mjere – npr. MINGO planira edukacije trgovaca o novom Zakonu o općoj sigurnosti proizvoda. Program bi trebao sustavnije uključiti komore (HOK i HGK) u provedbu edukacija. Time bi se osiguralo da svaki obrtnik dobije pravovremene informacije o novim obvezama (bilo kroz radionice, letke ili online tečajeve), što dugoročno smanjuje broj povreda potrošačkih propisa iz neznanja. | Nije prihvaćen | Prijedlog nije prihvaćen, budući da Prijedlog nacionalnog programa već sadrži predmetnu inicijativu, i to u Mjeri 4.6. Informiranje gospodarstvenika o novim zakonskim rješenjima u području zaštite potrošačkih prava, u suradnji s relevantnim dionicima, gdje je među ostalim, uz Ministarstvo gospodarstva kao nositelja provedbe predmetne mjere, kao sunositelj navedena Hrvatska obrtnička komora. |
| 5 | HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, c.Osnaživanje mehanizama nadzora nad tržištem u cilju zaštite potrošača | HOK podržava jačanje tržišnog nadzora radi suzbijanja nelojalne konkurencije, ipak ističemo male trgovine-obrte kao iznimno osjetljive subjekte gospodarskog prostora. Stoga predlažemo da nadležna tijela primjenjuju načelo proporcionalnosti pri provođenju nadzora i kažnjavanju: prvo upozorenja i stručnu pomoć za usklađivanje, a tek zatim kazne za ponovljene ili namjerne prekršaje. | Nije prihvaćen | Prijedlog nije prihvaćen, budući da nadležna inspekcijska tijela sukladno postojećim propisima u određenim slučajevima djeluju sukladno načelu oportuniteta (primjerice, isto načelo je propisano člankom 58. Prekršajnog zakona te člankom 148. Zakona o zaštiti potrošača). Što se tiče načela proporcionalnosti, isto načelo je već sadržano kako u Prekršajnom zakonu (primjerice, u člancima 36.-38.), kao općem propisu, a tako i u posebnim propisima, ako što je Zakon o zaštiti potrošača (članak 153. koji propisuje pravila o izboru vrste i mjere kazne za počinitelje prekršaja). |
| 6 | HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, f.Ublažavanje socijalnih učinaka inflacije | Mjera 6.2 predstavlja administrativni teret za brojne obrte. Nameće se pitanje trgovaca koji nemaju informatičku podršku ili čestu promjenu cijena, za navedene subjekte svakodnevno slanje cjenika i održavanje referentnih cijena je izuzetno zahtjevno . HOK predlaže da se predmetna obveza odnosi samo na najveće trgovce, tj. hipermarkete – ili da se obrtnicima osiguraju jednostavni digitalni alati (uz podršku nadležnih institucija) za automatsko generiranje i objavu cjenika. Potrebno je i pojasniti kako će postupati oni obrtnici bez vlastite web-stranice – hoće li biti izuzeti ili će se morati priključiti na zajedničku platformu (takva mogućnost nije spomenuta, te stvara brojna pitanja i nejasnoće u praksi). | Nije prihvaćen | Prijedlog se ne prihvaća, budući da je predmetna mjera rezultat ublažavanja inflatornih pritisaka na najranjivije skupine potrošača. Uz puno razumijevanje prema administrativnom teretu koji ista predstavlja poslovnoj zajednici, navedene mjere donesene su upravo kako bi se prebrodila izvanredna situacija inflatornog rasta koja utječe na egzistenciju ugroženih potrošača. Što se tiče pojašnjenja postupanja u praksi, Ministarstvo gospodarstva već i sad intenzivno i kontinuirano radi na davanju razjašnjenja svim poslovnim subjektima u vezi primjene navedene mjere, pa je tako opetovano izdavalo pojašnjenja primjene mjere koja se odnosi na objavu cjenika na web stranici trgovca. Naime, sukladno zakonu i podzakonskim aktima koji reguliraju predmetno područje, obveza objave važećih cjenika na mrežnim stranicama trgovca primjenjuje se na trgovce iz kategorija supermarket, hipermarket, diskontna prodavaonica te Cash&Carry, sukladno odredbama propisa kojima se uređuje djelatnost trgovine, a koji imaju već uspostavljene mrežne stranice. |
| 7 | HP - HRVATSKA POŠTA D.D. | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, c.Osnaživanje mehanizama nadzora nad tržištem u cilju zaštite potrošača | Vezano za točku 3.8. koja se odnosi na mjeru jačanja mehanizama nadzora davatelja poštanskih usluga i univerzalne usluge, smatramo kako se radi o prekomjernom broju nadzora koji prije svega u bitnome odudara od dosadašnje prakse HAKOM-a u tom području kontrole (npr. jedan nadzor u dvije do tri godine) što ima za posljedicu nepotrebno opterećivanje sustava, kako HAKOM-a tako i nadzirane osobe, a bez stvarnog učinka. Stoga predlažemo da se navedena mjera ublaži odnosno racionalizira na način da se provede jedan redoviti inspekcijski nadzor godišnje te ako su rezultati nadzora takvi da su utvrđene nepravilnosti manje od 1%, nad tim davateljem sljedećih godinu dana nije potrebno provoditi daljnje nadzore. Ako su utvrđene nepravilnosti veće od 1% potrebno je ponoviti nadzor. | Nije prihvaćen | HAKOM je neovisno regulatorno tijelo koje djeluje sukladno odredbama Zakona o poštanskim uslugama (NN 144/12, 153/13, 78/15 i 110/19) kojim je definirana njegova nadležnost za nadzor nad provedbom propisa u području poštanskih usluga, uključujući i nadzor nad pružanjem univerzalne usluge. Člankom 59. navedenog Zakona HAKOM-u je dana ovlast provođenja inspekcijskih nadzora nad davateljima poštanskih usluga pri čemu HAKOM provodi nadzore u skladu s načelima razmjernosti, učinkovitosti i neovisnosti, a broj, učestalost i opseg nadzora određuju se temeljem analize rizika, učestalosti uočenih nepravilnosti te regulatornih ciljeva. Prijedlog ograničavanja nadzornih aktivnosti na jedan nadzor godišnje, uz uvjetnu suspenziju daljnjih nadzora, ne odražava potrebu za fleksibilnim i ciljanima nadzornim aktivnostima koje HAKOM provodi radi osiguranja zakonitosti, kvalitete i dostupnosti univerzalne usluge svim korisnicima. Učestalost i opseg nadzora mora biti usklađena s ciljem zaštite korisnika, a ne s prethodnim statističkim obrascima, jer regulator mora reagirati na nove trendove, rizike i pritužbe u realnom vremenu uzimajući u obzir promjene na tržištu i dinamičnost pružanja usluga sve u skladu sa svojim zakonskim ovlastima i obvezama. |
| 8 | HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, b.Usavršavanje mehanizama izvansudskog rješavanja potrošačkih sporova | Pozdravljamo činjenicu da novi prijedlog eksplicitno uključuje HOK kao jednog od dionika u mjerama jačanja alternativnog rješavanja potrošačkih sporova (ARPS). Međutim, Mjera 2.4. usmjerena je isključivo na “Osnaživanje kapaciteta Centra za mirenje pri HGK”, dok nema ekvivalentne mjere za HOK. Podsjećamo da Sud časti HOK-a i Centar za mirenje HOK-a već desetljećima učinkovito i kontinuirano rješavaju sporove između potrošača i obrtnika te su službeno notificirani u EU bazi ARPS tijela. Smatramo da bi Program trebao ravnopravno poduprijeti HOK-ova ARPS tijela – primjerice, proširenjem Mjere 2.4. ili dodatnom mjerom – kako bi i obrtnici i potrošači imali koristi od jačanja svih dostupnih alternativnih foruma. To uključuje financijsku i promotivnu podršku radu Suda časti HOK-a i Centra za mirenje HOK-a, ujednačenu s podrškom koju dobiva centar pri HGK. Time bi se osigurala šira dostupnost izvansudskog rješavanja sporova za potrošače u svim sektorima, uz zadržavanje visokih standarda kvalitete i efikasnosti postupaka. | Djelomično prihvaćen | Podržavamo inicijativu, međutim, isti je moguće u potpunosti prihvatiti nakon zaprimljenog razrađenog prijedloga mjere Hrvatske obrtničke komore, isti uvrstiti u Nacionalni program zaštite potrošača. Međutim, potrebno je istaknuti da Mjera 2.4 nije rezultat potpore koju ostvaruje HGK u odnosu na ostala tijela koja, u okviru svog ustrojstva, imaju uspostavljena tijela za alternativno rješavanje potrošačkih sporova, već je navedena mjera rezultat razrađenog prijedloga Hrvatske gospodarske komore koji je pravovremeno dostavljen Ministarstvu gospodarstva, a koji sadrži opis mjere, indikator uspješnosti mjere, ciljani pokazatelj uspješnosti mjere, nositelja te suradnička tijela i okvirni rok i financijska sredstva za provedbu iste. Napominjemo da ni nakon upućivanja na mišljenja Nacionalnog programa nadležnim tijelima, te prezentiranja istog članovima Nacionalnog vijeća za zaštitu potrošača (među kojima je i predstavnik Hrvatske obrtničke komore) Ministarstvo gospodarstva nije zaprimilo prijedlog mjere Hrvatske obrtničke komore koji uključuje zasebne aktivnosti koje su usmjerene jačanju alternativnog rješavanja potrošačkih sporova, te stoga nije bilo moguće isti uvrstiti u dosadašnji Prijedlog nacionalnog programa. Također, naglašavamo da će se podizanje svijesti i edukacija dionika na području zaštite potrošača o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova odvijati u suradnji sa svim zainteresiranim tijelima za alternativno rješavanje potrošačkih sporova u Republici Hrvatskoj, u skladu s oportunosti provođenja konkretnih aktivnosti i prema proračunskim mogućnostima, a što će se procjenjivati temeljem mjerljivih i transparentnih kriterija i prijedloga, a sve sukladno predviđenim mjerama 2.2. i 2.3. Nacionalnog programa. |
| 9 | HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, a.Kontinuirani razvoj zakonodavstva | Ističemo da uz predmetni fokus na održivu potrošnju, povećana prava na popravak i općenito informiranje potrošača predstavlja poveći teret i nove troškove za proizvođače i trgovce, osobito obrtnike. S obzirom na navedeno predlažemo da se obrtnicima osigura prijelazno razdoblje i edukacija za prilagodbu navedenim zahtjevima. | Djelomično prihvaćen | Predmetne zakonske inicijative su rezultat usklađivanja s pravnom stečevinom EU, te su rokovi implementacije (transpozicije) već zadani u samim aktima EU koje je potrebno transponirati u nacionalno zakonodavstvo Republike Hrvatske, stoga ih nije moguće mijenjati ni prilagođavati, budući da bi isto predstavljalo povredu prava EU. Međutim, naglašavamo kako će se nakon stupanja na snagu novih zakonskih izmjena provoditi edukacija za sve relevantne dionike, sa svrhom upoznavanja s istima. |
| 10 | VESNA PUAČA | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, a.Kontinuirani razvoj zakonodavstva | Kroz rad UDRUGE ZVONIMIR na zaštiti prava, savjetovanju i informiranju potrošača, uočili smo potrebu za uvođenjem sljedećih zakonskih dopuna, podržavajući već navedene prijedloge: - Predlažemo da proizvodi koji su u trenutku kupnje bili neispravni budu prepoznati kao posebna kategorija, a slijedom toga i da u takvim situacijama vrijede posebna pravila pa se kupcu odmah omogući ostvarivanje prava na zamjenu ili raskid ugovora, a ne inzistirati na slanju novog nekorištenog proizvoda na popravak. Učestalo se susrećemo sa situacijama u kojima potrošači kupe proizvod koji je već pri prvom korištenju neispravan, iz čega se nedvojbeno da zaključiti kako je ta neispravnost postojala već u trenutku kupnje. Postojeće zakonodavstvo nažalost ne razlikuje takav proizvod od onoga koji se pokvari nakon nekog vremena odnosno uporabe, pa obje situacije tretira kao materijalni nedostatak, a koji se prema Zakonu o obveznim odnosima uklanja popravkom ili zamjenom (iako u praksi najčešće to ipak bude popravkom). - Također, podupiremo prijedloge da se, u onim situacijama u kojima se materijalni nedostatak ipak otklanja popravkom, potrošačima zakonski omogući pravo na zamjenski proizvod tijekom razdoblja popravka kada je riječ o spomenutim kućanskim aparatima (najčešće se u praksi radi o perilicama rublja/suđa), sredstvima komunikacije (mobilni uređaji koji potrošačima osim za privatne svrhe nerijetko trebaju i za posao), ali i za automobile koji se u zadnje vrijeme ističu kao veliki problem, a kupci vrlo rijetko ili gotovo nikako ne dobiju zamjensko vozilo. - Smatramo nužnim definiranje roka za popravljanje na način da se sintagma „razumni rok“ definira vremenski tj. brojčano. Naime, propuštanjem definiranja konkretnog roka za popravak, pravo na popravak ostaje samo mrtvo slovo na papiru i nerijetko ide na štetu potrošača. Također ovim putem želim dodatno naglasiti važnost rada udruga za zaštitu potrošača koji svakodnevno rade s potrošačima „na terenu“ i vrlo dobro su upućeni u problematiku provedbe zakonskih odredbi u praksi te su u tom smislu dragocjen izvor informacija kao i potencijalnih rješenja pa bi ih kao takve trebalo uvrstiti kao suradnička tijela u proceduri predlaganja zakonskih izmjena koje će štititi prava potrošača. Podržavamo dio mjere 1.1. kojim se uvodi obaveza proizvođača da jasno objavljuje informacije o popravcima, uključujući dostupnost zamjenskih dijelova i okvirne cijene popravaka čime se poboljšava položaj potrošača, promiče odabir popravka neispravne robe i doprinosi ekološkoj osviještenosti. | Djelomično prihvaćen | Vezano uz prijedlog da neispravni proizvodi predstavljaju zasebnu kategoriju, te da se potrošačima odmah omogući pravo na zamjenu odnosno raskid ugovora, napominjemo kako navedeno nije u skladu s promicanjem održivog korištenja robe, posebice u odnosu na nova zakonska rješenja koja se uvode europskim direktivama iz područja zaštite potrošača te zaštite okoliša, kao što je, među ostalim, i Direktiva (EU) 2024/1799 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o zajedničkim pravilima za promicanje popravka robe i izmjeni Uredbe (EU) 2017/2394 te direktiva (EU) 2019/771 i (EU) 2020/1828. Naime, pravo na popravak u odnosu na pravo na zamjenu, smatra se ključnim korakom za postizanje kružnog gospodarstva u EU-u do 2050. u okviru Europskog zelenog plana koji pruža smjernice za postizanje klimatske neutralnosti do 2050. godine. U odnosu na prijedlog da se ustanovi pravo na zamjensku robu tijekom popravka stvari s materijalnim nedostatkom, ukazujemo kako je člankom 16. stavkom 4. Direktive (EU) 2024/1799 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o zajedničkim pravilima za promicanje popravka robe i izmjeni Uredbe (EU) 2017/2394 te direktiva (EU) 2019/771 i (EU) 2020/1828 (dalje u tekstu: Direktiva) propisano da tijekom popravka, ovisno o posebnostima relevantne kategorije robe, a osobito o potrebi potrošača da mu takva roba bude trajno dostupna, prodavatelj može potrošaču besplatno posuditi zamjensku robu, uključujući obnovljenu robu. Slijedom navedenog te s obzirom na to da je rok za transpoziciju navedene Direktive 31. srpnja 2026., ukazujemo kako će Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije navedeni prijedlog uzeti u obzir i razmotriti ga u okviru transpozicije navedene Direktive. Nadalje, vezano uz prijedlog za definiranjem razumnog roka, ukazujemo kako je razumni rok pravni standard te se razumnost roka procjenjuje s obzirom na sve objektivne okolnosti konkretnog slučaja (npr. uzimajući u obzir prirodu i složenost stvari, prirodu i težinu nedostatka te okolnosti u vezi s radnjama koje je potrebno poduzeti kako bi prodavatelj popravio ili zamijenio stvar). Taj rok odgovara najkraćem mogućem vremenu potrebnom za dovršetak popravka ili zamjene u svakom konkretnom slučaju koji ovisi o činjeničnim okolnostima svakog pojedinog slučaja. S obzirom na navedeno i na činjenicu da se odredbe o odgovornosti prodavatelja za materijalne nedostatke stvari odnose na sve stvari, različitih vrsta i različitog stupnja složenosti (odnosi se primjerice kako na cipele tako i na automobile), smatramo kako nije opravdano umjesto razumnog roka propisivati konkretne rokove za popravak ili zamjenu. Naime, ovisno o objektivnim okolnostima svakog konkretnog slučaja može se dogoditi da zbog objektivnih okolnosti (kao što su, primjerice: poremećaji u lancima opskrbe koji mogu utjecati na dobavu rezervnih dijelova ili novih proizvoda; složenost nedostatka čije otklanjanje zahtijeva dulje vrijeme od propisanog roka) nije objektivno moguće u propisanom roku popraviti odnosno zamijeniti stvar s nedostatkom. S druge strane, posljedica nepoštivanja razumnog roka za popravak odnosno zamjenu stvari od strane prodavatelja je raskid ugovora odnosno sniženje cijene. Propisivanje konkretnog roka, umjesto razumnog, značilo bi da i u slučajevima kada prodavatelj zbog objektivnih okolnosti nije u mogućnosti u propisanom roku popraviti odnosno zamijeniti stvar snosi posljedice nepoštivanja roka koji objektivno nije mogao poštivati, što ne bi bilo opravdano. |
| 11 | RAZVOJNA ORGANIZACIJA ZAŠTITE POTROŠAČA | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, c.Osnaživanje mehanizama nadzora nad tržištem u cilju zaštite potrošača | Vezano uz mjere 3.7 - 3.11. kao i kod davanja mišljenja kod izrade prijedloga Nacrta Nacionalnog programa i dalje smo mišljenja da udruge treba uključiti kao suradnička tijela regulatornim tijelima Hakom, Hera, Hanfa u smislu da udruge kontinuirano pružaju informacije tijelima o većem broju pritužbi na određenog pružatelja usluge i prije nego što se uputi na podnošenje pojedinačnih prijava kojima se opterećuje rad regulatornih tijela. Stoga podržavamo komentare udruge HUZP. Nadalje vezano uz mjere 3.1.-3.5. Svjesni smo velikog opterećenja Državnog inspektorata, širokog područja nadležnosti te značajnog broja zaprimljenih i riješenih predmeta. Ipak, važno je naglasiti da i dalje postoji značajan broj neriješenih slučajeva, od kojih neki čekaju rješavanje i dulje od godinu dana. S tim u vezi, tijekom konzultacija smo predložili uvođenje kategorizacije prijava prema vrsti problema prijavljenom Inspektoratu. Smatramo da bi takva kategorizacija omogućila učinkovitije upravljanje predmetima i prioritetno rješavanje prijava od većeg značaja za prava potrošača. Dodatno, predlažemo uvođenje rokova za rješavanje prijava, ovisno o kategoriji problema. Uvođenje rokova bilo bi od iznimne važnosti za potrošače jer bi doprinijelo vraćanju povjerenja u institucije. Naime, sadašnje stanje, u kojem ne možemo potrošačima pružiti ni okvirnu informaciju o vremenu rješavanja njihove prijave, dodatno narušava njihovo povjerenje u sustav zaštite potrošača. Smatramo da bi jasni rokovi i kategorizacija prijava doprinijeli većoj transparentnosti, učinkovitosti i vjerodostojnosti rada tijela nadležnih za zaštitu potrošača. | Djelomično prihvaćen | Vezano uz prijedlog za uvrštavanjem udruga za zaštitu potrošača kao suradničkih tijela HAKOM-a, HERA-e i HANFA-e, prijedlog je prihvaćen. Nadalje, u pogledu uvođenja rokova za rješavanje potrošačkih predstavki te kategorizacije prijava, isto se ne prihvaća, budući da je postojeći sustav zaprimanja predstavki te kategorizacija istih primjeren kako bi se, uzimajući u obzir opsežnost predstavki, te kapacitete nadležnih inspektora, iste adekvatno i pravovremeno riješile. |
| 12 | RAZVOJNA ORGANIZACIJA ZAŠTITE POTROŠAČA | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, a.Kontinuirani razvoj zakonodavstva | Iako se mjera odnosi na Izmjene i dopune Zakona o zaštiti potrošača smatramo da se ono djelomično naslanja i na Zakon o obveznim odnosima kako su iz HUZP i Društva potrošačica i navele, s obzirom na odredbu članka 47., stavka 2., prema kojem se u slučaju materijalnog nedostatka na robi primjenjuju odredbe propisa kojim se uređuju obveznopravni odnosi. Polazeći od zaštite ekonomskih interesa potrošača, smatramo da bi Ministarstvo gospodarstva osim ranije spomenutog utvrđivanja rokova za otklanjanje materijalnih nedostataka, trebalo razmotriti i izradu podzakonskog akta kojim bi se utvrdile obveze trgovaca vezane uz zamjenu proizvoda ili povrat sredstava u slučajevima kada je potrošač već prilikom kupnje preuzeo proizvod s nedostatkom. Naime, postojeća pravna rješenja ne razlikuju jasno nedostatak koji je nastao uporabom proizvoda od nedostatka koji je postojao već prilikom kupnje. Smatramo da je za učinkovitu zaštitu potrošača nužno razlikovati ta dva slučaja, osobito imajući u vidu da nijedan potrošač ne kupuje proizvod s namjerom da ga odmah po kupnji šalje na popravak. U tom smislu predlažemo da Ministarstvo u nastavku provedbe Nacionalnog programa razmotri izradu dodatnih smjernica ili pravilnika koji bi: -precizirali vremenske rokove za otklanjanje materijalnih nedostataka, -odredili jasne obveze trgovaca kada se utvrdi da je proizvod bio neispravan već u trenutku kupnje. Također podržavamo komentar Društva potrošačica vezano uz predviđanje prava potrošača na zamjenski proizvod dok je njihov na popravku, posebno u slučajevima kada je riječ o osnovnim kućanskim aparatima ili sredstvima komunikacije. | Djelomično prihvaćen | Najprije naglašavamo kako je problematika koja se odnosi na odgovornost za materijalne nedostatke na stvari uređena Zakonom o obveznim odnosima, koji je u nadležnosti Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, te nije predmet uređenja Zakona o zaštiti potrošača ni drugih propisa koji su u nadležnosti Ministarstva gospodarstva. S tim u vezi, nenadležno ministarstvo nije u mogućnosti izrađivati podzakonske akte ni smjernice kojima se uređuje materija koja je u nadležnosti drugog ministarstva. Nadalje, vezano uz prijedlog za uvođenje distinkcije između pravnog uređenja robe koja je već od početka bila neispravna u odnosu na robu koja se kasnije pokazala neispravnom, navodimo kako isto ne bi bilo u interesu osiguravanja veće razine zaštite prava potrošača, budući da sadašnje uređenje propisano Zakonom o obveznim odnosima propisuje (oborivu) presumpciju da se prvih godinu dana od prelaska rizika s trgovca na potrošača (kod kupoprodajnih ugovora, u trenutku kada potrošač preuzme posjed nad robom) pretpostavlja da je nedostatak postojao već u trenutku prelaska rizika, što je svakako povoljnije za potrošače koji kasnije utvrde takav nedostatak. Osim navedenog, propisivanje bilo kakve druge distinkcije u predloženom smislu, bilo bi protivno Direktivi (EU) 2019/771 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2019. o određenim aspektima ugovora o kupoprodaji robe, izmjeni Uredbe (EU) 2017/2394 i Direktive 2009/22/EZ te stavljanju izvan snage Direktive 1999/44/EZ (Tekst značajan za EGP), koja je tzv. "direktiva maksimalne harmonizacije" i koju je potrebno u nacionalno zakonodavstvo prenijeti onako kako glasi, osim ako u samoj Direktivi nije predviđena mogućnost odstupanja od iste. U odnosu na prijedlog da se ustanovi pravo na zamjensku robu tijekom popravka stvari s materijalnim nedostatkom, ukazujemo kako je člankom 16. stavkom 4. Direktive (EU) 2024/1799 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o zajedničkim pravilima za promicanje popravka robe i izmjeni Uredbe (EU) 2017/2394 te direktiva (EU) 2019/771 i (EU) 2020/1828 (dalje u tekstu: Direktiva) propisano da tijekom popravka, ovisno o posebnostima relevantne kategorije robe, a osobito o potrebi potrošača da mu takva roba bude trajno dostupna, prodavatelj može potrošaču besplatno posuditi zamjensku robu, uključujući obnovljenu robu. Slijedom navedenog te s obzirom na to da je rok za transpoziciju navedene Direktive 31. srpnja 2026., ukazujemo kako će Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije navedeni prijedlog uzeti u obzir i razmotriti ga u okviru transpozicije navedene Direktive. |
| 13 | ANA KNEŽEVIĆ | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, a.Kontinuirani razvoj zakonodavstva | U mjeri 1.1 treba dodati i izmjene i dopune Zakona o obveznim odnosima u dijelu koji se odnosi na materijalni nedostatak , jer je nemoguće mijenjati Zakon o zaštiti potrošača ako se istovremenu ne mijenjaju i odredbe ZOO-a , pogotovo ako se uzme u obzir postojeća praksa da se svi prigovori potrošača na materijalni nedostatak rješavaju kroz popravak proizvoda, na koji se jako dugo čeka jer je ZOO odredio popravak u "razumnom roku" koji vrlo često traje i mjesecima. Razumni rok treba vremenski definirati. Podržavamo i komentar i prijedloge Društva Potrošačica na ovu mjeru. Hrvatska udruga za zaštitu potrošača | Djelomično prihvaćen | Prihvaća se prijedlog koji se odnosi na dodavanje izvjena i opuna Zakona o obveznim odnosima u Meri 1.1. Nacionalnog programa. U odnosu na prijedlog da se ZOO-om vremenski definira razumni rok, isti nije moguće prihvatiti. Naime, ukazujemo kako je razumni rok pravni standard te se razumnost roka procjenjuje s obzirom na sve objektivne okolnosti konkretnog slučaja (npr. uzimajući u obzir prirodu i složenost stvari, prirodu i težinu nedostatka te okolnosti u vezi s radnjama koje je potrebno poduzeti kako bi prodavatelj popravio ili zamijenio stvar). Taj rok odgovara najkraćem mogućem vremenu potrebnom za dovršetak popravka ili zamjene u svakom konkretnom slučaju koji ovisi o činjeničnim okolnostima svakog pojedinog slučaja. S obzirom na navedeno i na činjenicu da se odredbe o odgovornosti prodavatelja za materijalne nedostatke stvari odnose na sve stvari, različitih vrsta i različitog stupnja složenosti (odnosi se primjerice kako na cipele tako i na automobile), smatramo kako nije opravdano umjesto razumnog roka propisivati konkretne rokove za popravak ili zamjenu. Naime, ovisno o objektivnim okolnostima svakog konkretnog slučaja može se dogoditi da zbog objektivnih okolnosti (kao što su, primjerice: poremećaji u lancima opskrbe koji mogu utjecati na dobavu rezervnih dijelova ili novih proizvoda; složenost nedostatka čije otklanjanje zahtijeva dulje vrijeme od propisanog roka) nije objektivno moguće u propisanom roku popraviti odnosno zamijeniti stvar s nedostatkom. S druge strane, posljedica nepoštivanja razumnog roka za popravak odnosno zamjenu stvari od strane prodavatelja je raskid ugovora odnosno sniženje cijene. Propisivanje konkretnog roka, umjesto razumnog, značilo bi da i u slučajevima kada prodavatelj zbog objektivnih okolnosti nije u mogućnosti u propisanom roku popraviti odnosno zamijeniti stvar snosi posljedice nepoštivanja roka koji objektivno nije mogao poštivati, što ne bi bilo opravdano. |
| 14 | DRUŠTVO POTROŠAČICA | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, a.Kontinuirani razvoj zakonodavstva | Pozdravljamo usmjerenost mjere 1.1. na jačanje prava potrošača kroz promicanje popravka robe, smanjenje otpada i poticanje održive potrošnje. Međutim, smatramo da je u planiranju provedbe ove mjere važno: a) Uključiti udruge za zaštitu potrošača u suradnička tijela i radne skupine koje će se baviti transponiranjem i provedbom nove regulative. Udruge imaju dugogodišnje iskustvo u izravnom radu s potrošačima i mogu doprinijeti oblikovanju mjera koje su uistinu primjenjive u praksi. b) Predvidjeti i pravo potrošača na zamjenski proizvod dok je njihov na popravku, posebno u slučajevima kada je riječ o osnovnim kućanskim aparatima ili sredstvima komunikacije, kako bi se spriječilo narušavanje osnovnih životnih funkcija tijekom razdoblja popravka. Navedene nadopune dodatno bi osnažile stvarnu učinkovitost ove mjere i povećale povjerenje potrošača u sustav zaštite njihovih prava. | Djelomično prihvaćen | a) Izmjene važećeg Zakona o zaštiti potrošača koje se odnose na predmetno biti će predstavljene svim dionicima zaštite potrošača, uključujući udrugama za zaštitu potrošača kroz redovnu zakonodavnu proceduru. Zainteresirane udruge mogu svoje prijedloge dostaviti izravno kroz svoja pisana mišljenja te tijekom javnog savjetovanja ili /i posredno putem svojih reprezentativnih predstavnika u Nacionalnom vijeću zaštite potrošača. b) U odnosu na prijedlog Društva potrošačica da se ZOO-om ustanovi pravo na zamjensku robu tijekom popravka stvari s materijalnim nedostatkom, ukazujemo kako je člankom 16. stavkom 4. Direktive (EU) 2024/1799 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o zajedničkim pravilima za promicanje popravka robe i izmjeni Uredbe (EU) 2017/2394 te direktiva (EU) 2019/771 i (EU) 2020/1828 (dalje u tekstu: Direktiva) propisano da tijekom popravka, ovisno o posebnostima relevantne kategorije robe, a osobito o potrebi potrošača da mu takva roba bude trajno dostupna, prodavatelj može potrošaču besplatno posuditi zamjensku robu, uključujući obnovljenu robu. Slijedom navedenog te s obzirom na to da je rok za transpoziciju navedene Direktive 31. srpnja 2026., ukazujemo kako će Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije navedeni prijedlog uzeti u obzir i razmotriti ga u okviru transpozicije navedene Direktive. |
| 15 | IVA POTOČKI | PRIJEDLOG | -javnim putem (TV, radio) upoznati, pozivati i usmjeravati ljude na veće korištenje aplikacija za usporedbu cijena -zabraniti reklame za vodu! Imamo pitku vodu na slavinama, Jednu od najkvalitetnijih u svijetu, a ove reklame potiču stvaranje značajnih količina plastičnog otplata koje RH mora zbrinjavati | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
| 16 | IVA POTOČKI | PRIJEDLOG | -jače poticati uvođenje cjelovitih i aplikacija za praćenje i usporedbu cijena u svim gradovima i uvesti kontrolu ulaznih podataka koje šalju trgovci -zabraniti reklamiranje kladionica i igara na sreću, pa čak i Hrvatske Lutrije koja se financira našim novcem - zabraniti otvaranje kladionica, kockarnica i sl. u mnogo širem krugu od škola i sl. ustanova -povećati broj inspektora za zaštitu potrošača i ubrzati postupke koji se rješavaju (propisati rok u kojem se isti moraju riješiti) -oštro zabranjivati i ukidati reklame zavaravajućeg sadržaja koji se često vide čak i na portalima ozbiljnijih medija: lijekovi koji odmah liječe kojekakve boljke, aparati koji obećavaju trenutačno ozdravljenjena koje nasjedaju stariji ljudi i sl. Obavezno uvesti elektroničke alate koji će prepoznati i blokirati ovakvo reklamiranje! -online trgovci MORAJU imati telefonski kontakt a ne samo e-mail formular za kontakt -smanjiti broj reklama u gradovima i na ulicama! | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
| 17 | ANGELA JUGOVIĆ | PRIJEDLOG | Smanjenje cijena pogotovo hrane jer ljudi moraju jesti, smanjenje plaća saborskim zastupnicima i svim ostalim u tim krugovima kao i gradonačelnicima,načelnicima i ostalim, podizanjem mirovina i plaća običnih građana. Rezanje sa vrha!!! Uvesti u škole finacijsku pismenost, zabraniti reklamiranje na TV-u,radio,netu klađenje i kasina, smanjiti poreze,prireze, još olakšice za privatnike kako bi mogli podići plače zaposlenima, smanjiti uvoz hrane i dati bolje uvjete našim proizvođačima kako bi ih potakli na proizvodnju, jer Hrvatska je bogata zemlja i ne mora uvoziti, stogo kontrolirati tko,kako i koliko ima pravo na državni poticaje, u potpunosti zabraniti prodaju jednokratnih vrečica. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
| 18 | MARIJANA ŽIVIĆ | PRIJEDLOG | Rast plaća, usporavanje inflacije, bolji životni standard - stalno to slušamo ali ja se pitam hoću li to doživjeti. Nisam ni blizu mirovine a mislim da neću. Najžalosnije je da su nam primanja zaista pristojna, zapravo nikada veća a platežna moć nikad nije bila manja. Koliko godina još mora proći da se nešto promjeni? | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
| 19 | UDRUGA POTROŠAČKI CENTAR | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, b.Usavršavanje mehanizama izvansudskog rješavanja potrošačkih sporova | HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA je dala dobar komentar na Mjeru 2.4.. Suglasni smo s iznesenim mišljenjem i predlažemo da HGK počne raditi kao i HOK. Teško da će potpuno poslovati sukladno zakonu, ali bi mogli kvalitetno pokrenuti Sud časti i Povjerenstva za reklamacije potrošača pri HGK sukladno ZZP. Naša udruga je ovlaštena od strane EU da provodi edukacijske radionice za obrtnike, male i srednje poduzetnike, koji su kako vidimo iz napisanog od HOK voljni odazvati se na edukaciju, ali nažalost nikad nisu bila predviđena sredstva za kvalitetno pokrivanje tih troškova. Naravno EU je platila planirane dosadašnje edukacije MSP koje smo odradili, ali to nije ni 1 % potrebnih edukacija. Kad bi se predviđena sredstva za domjenke i proslave Svjetskog dana potrošača u HGK preusmjerila na edukaciju obrtnika, vjerujemo da bi svi podržali tu ideju. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
| 20 | HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, a.Kontinuirani razvoj zakonodavstva | Za mnoge male obrtnike koji prodaju online (vlastite web-trgovine) odredbe o funkciji jednostavnog odustajanja od ugovora, koju će biti obvezni ponuditi trgovci pri sklapanju ugovora na daljinu putem internetskog sučelja će biti dodatni troškovi prilagodbe web-stranice. HOK smatra da se u suradnji s HOK-om i HGK-om mogu izraditi besplatni predlošci ili moduli za najpopularnije web-shop platforme koje koriste mali poduzetnici, kako bi se ispunila ova obveza uz minimalan trošak. Ujedno ističemo potrebu informiranja obrtnika o ovoj novosti – primjerice kroz okružnice i seminare – kako bi pravovremeno prilagodili svoje online poslovanje i izbjegli sankcije. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje, te podržavamo svaku inicijativu poslovnih udruženja u svrhu jačanja zaštite potrošača. Vezano uz obvezu informiranja o novim zakonskim rješenjima nakon stupanja na snagu izmjena i dopuna Zakona o zaštiti potrošača, navodimo kako će informiranje o novim zakonskim rješenjima biti pravovremeno osigurano svim dionicima, kako poslovnoj zajednici, tako i samim potrošačima. |
| 21 | UDRUGA POTROŠAČKI CENTAR | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, c.Osnaživanje mehanizama nadzora nad tržištem u cilju zaštite potrošača | Suglasni smo s komentarima potrošačkih udruga. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
| 22 | UDRUGA POTROŠAČKI CENTAR | c.Nacionalni kontekst, izazovi i prepoznate potrebe, 3.2 Jačanje institucionalnog okvira za zaštitu prava potrošača | Dobro je analizirano i definirano što nije dobro u potrošačkom sektoru i to se ponavlja u Nacionalnim programima 20 godina. Samo kratko da bude jasno. Nemamo uvjete za kvalitetan nadzor tržišta, odnosno od svih navedenih državnih kratica jedino HAKOM surađuje s potrošačkim udrugama i pomaže potrošačima. Nacionalno vijeće nema snage da savjetuje Vladu RH kako da zaštiti potrošače, osim savjeta kako izbjegavati skupi kruh od jeftine pšenice, peći doma peciva i jesti jeftine kolače. Međusektorskoj suradnji je u prošlom programu bilo posvećeno puno pažnje, ali malo napravljeno. Nadamo se skorim izmjenama i dopunama ZZP s direktivama. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
| 23 | UDRUGA POTROŠAČKI CENTAR | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, a.Kontinuirani razvoj zakonodavstva | Nije ugodno čitati Ispod navedeno u komentarima kolega iz potrošačkih udruga i žalosno je da isto prisutno u poslovnoj praksi na našem tržištu. To se može lako dokazati iz prakse potrošačkih udruga, odnosno dokumentacije koju udruge preuzmu od potrošača i serijskih brojeva proizvoda koje kontroliraju inspekcije. Vidljive su posljedice koje potrošači imaju zbog kupovine neispravnog proizvoda, pa čak i onima koji su dobro plaćeni da se to potrošačima ne bi događalo. Šteta, neugodnosti i ekonomski gubitak zbog trgovca, proizvođača i servisera može biti nešto više od prekršaja, ako je organizirano i stalno. Problem koji nas sve jako brine je nastao promjenom Zakona o obaveznim odnosima i znamo to je predložio izmjene. Zakon o zaštiti potrošača i ZOO nisu napisani, i ne bi trebali biti pisani za trgovce koji potrošačima po cijeni novih i ispravnih proizvoda prodaju stare ( zastarjela tehnologija, dugo skladištenje u lošim uvjetima... ) i neispravne proizvode ( serijski kvar, oštećeno u transportu, preuzeto od potrošača kao neispravno, evidentirano kao roba s nedostatkom ...). Isto tako sve druge kriminalne radnje koje su pokrivene drugim zakonima nema potrebe ponavljati u ZZP. Uvođenjem bilo kakvog termina za robu koja je predmet takve nepoštene poslovne prakse, prevare, zavaravajućeg oglašavanja i svih drugih negativnih radnji koje uključuju lažiranje dokumentacije, korupciju, pogodovanje trgovcu, uvjetno kažnjavanje i drugo, bila bi legalizacija kriminalnih radnji i priznavanje da naša država nije sposobna građane zaštititi od istih. Da su imali volje kvalitetno regulirati tržište i konkretno u zakonima koji reguliraju naše tržište propisati djelotvorne kazne i uvjete za zatvaranje takvih trgovaca, već bi to napravili u zakonima koji su na snazi. Zato se svjesno i programirano pogoduje trgovcima i namjerno izbjegava takve nepravilnosti prepoznati na tržištu, i efikasno eliminirati u kratkom roku. Oni koji pišu zakone izmišljaju nazive kao " razumni rok " i pišu članke koji se mogu lako na sudu protumačiti u korist trgovaca. Mislim da bi zakone kojima se regulira zaštita potrošača, koja je raspoređena kao dio ljudskih prava, trebalo pisati Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, jer će oni uskoro biti najbolje ekipirani i što je najvažnije neće biti u sukobu interesa, kad treba odlučiti koliko zaštititi potrošače na štetu trgovaca. Znamo kako smo zaštićeni u usporedbi s drugima potrošačima u EU. Ako su Vam prodali neispravan auto ili ga nisu popravili kako je definirano ugovorom, lako je izračunati koliko Vas košta najam takvog auta i dostavite račun trgovcu, ako je to zakonska odredba. Ista je situacija sa svim oblicima neodgovornog ponašanja trgovaca koji odgovornost žele prebaciti na proizvođača ili ovlašteni servis. Niste tražili i kupili proizvod da bi bili bez novaca i bez proizvoda. Neće Vam pomoći ni novi koji ima isti serijski kvar, a ni zamjenski. Potrošač je svoj dio ugovora koji je definiran računom ili ugovorom između njega i trgovca odradio kad je platio proizvod ili uslugu. Račun koji je dobio od trgovca dokaz je da su to svi troškovi koje je on morao podmiriti. Svi drugi troškovi nastali zbog neispravnog, nekvalietnog, nekompatibilnog ili bilo kojeg drugog svojstva proizvoda zbog kojeg proizvod ne ispunjava svrhu za koju je kupljen, snosi trgovac. To je našim zakonima jasno definirano. Isto tako trgovac mora u tom slučaju o svom trošku preuzeti proizvod sukladno zakonu. Toliko o lošim proizvodima i uslugama kod pruzimanja. O jamstvima i popravcima kvalitetnih proizvoda na kojim piše da traju deset godina i imaju osigurane rezervne dijelove, a popravak istih nije cijenom veći od 50 % novog takvog proizvoda, biti će puno govora u narednim godinama. U drugim državama gdje pravna država štiti građane kroz zakone i sudsku praksu odnosi na tržištu su puno bolji, ali imamo i mi dobre primjere. Kao primjer kako se može zaštititi potrošača kad imate volje i znanja navodim dio iz Pravilnika o načinu i uvjetima obavljanja djelatnosti elektroničkih komunikacijskih mreža i usluga. To je naknade potrošačima za kašnjenje u realizaciji usluge u nepokretnoj mreži ( više možete vidjeti na stranicama Agencije HAKOM ). "Operator je obvezan realizirati traženu uslugu u roku od trideset (30) dana od dana potpisivanja ugovorne dokumentacije, odnosno primitka zahtjeva kod sklapanja ugovora na daljinu. Ako usluga nije realizirana u roku, imate pravo na raskid ugovora bez naknade za prijevremeni raskid, podnošenjem zahtjeva za raskid ugovora Vašem operatoru. U slučaju da niste iskoristili pravo na raskid ugovora, ostvarujete pravo na naknadu zbog kašnjenja u realizaciji usluge u iznosu od 30,00 eura po danu, za svaki započeti dan kašnjenja do dana realizacije usluge. Naknada se obračunava za najviše 15 dana kašnjenja. Pravo na naknadu ostvarujete podnošenjem pisanog prigovora operatoru na kašnjenje u realizaciji usluge uz zahtjev za isplatom naknade. Ako ste dobili naknadu zbog kašnjenja u realizaciji usluge, a operator nije realizirao uslugu ni u roku od 45 dana od dana potpisivanja ugovorne dokumentacije, odnosno primitka zahtjeva kod sklapanja ugovora na daljinu, imate pravo i na raskid ugovora bez naknade za prijevremeni raskid, podnošenjem zahtjeva za raskid." Za UPC Marko Paripović | Primljeno na znanje | Vezano uz navedenu inicijativu, ukazujemo kako je razumni rok pravni standard te se razumnost roka procjenjuje s obzirom na sve objektivne okolnosti konkretnog slučaja (npr. uzimajući u obzir prirodu i složenost stvari, prirodu i težinu nedostatka te okolnosti u vezi s radnjama koje je potrebno poduzeti kako bi prodavatelj popravio ili zamijenio stvar). Taj rok odgovara najkraćem mogućem vremenu potrebnom za dovršetak popravka ili zamjene u svakom konkretnom slučaju koji ovisi o činjeničnim okolnostima svakog pojedinog slučaja. S obzirom na navedeno i na činjenicu da se odredbe o odgovornosti prodavatelja za materijalne nedostatke stvari odnose na sve stvari, različitih vrsta i različitog stupnja složenosti (odnosi se primjerice kako na cipele tako i na automobile), smatramo kako nije opravdano umjesto razumnog roka propisivati konkretne rokove za popravak ili zamjenu. Naime, ovisno o objektivnim okolnostima svakog konkretnog slučaja može se dogoditi da zbog objektivnih okolnosti (kao što su, primjerice: poremećaji u lancima opskrbe koji mogu utjecati na dobavu rezervnih dijelova ili novih proizvoda; složenost nedostatka čije otklanjanje zahtijeva dulje vrijeme od propisanog roka) nije objektivno moguće u propisanom roku popraviti odnosno zamijeniti stvar s nedostatkom. S druge strane, posljedica nepoštivanja razumnog roka za popravak odnosno zamjenu stvari od strane prodavatelja je raskid ugovora odnosno sniženje cijene. Propisivanje konkretnog roka, umjesto razumnog, značilo bi da i u slučajevima kada prodavatelj zbog objektivnih okolnosti nije u mogućnosti u propisanom roku popraviti odnosno zamijeniti stvar snosi posljedice nepoštivanja roka koji objektivno nije mogao poštivati, što ne bi bilo opravdano. |
| 24 | ANTUN ŠOIĆ | PRIJEDLOG | Podržavam prijedloge Hrvatske druge za zaštitu potrošača i ROZP-a nakoji su dani na Nacioanlni program zaštite potrošača u ime Udruge za zaštitu potrošača Grada Samobora | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
| 25 | UDRUGA ZA ZAŠTITU PRAVA POTROŠAČA "VARAŽDINSKI POTROŠAČ" VARAŽDIN | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, a.Kontinuirani razvoj zakonodavstva | Podržavamo prijedloge Razvojne organizacije zaštite potrošača, Ane Knežević, Društva Potrošačica i Željka Kneževića, jer se svi odnose na probleme s kojima se susreću potrošači u slučaju materijalnog nedostataka na proizvodu, a prijedlozi nadopune zakonske regulative te jače uključivanje udruga doprinijeli bi osnaživanju potrošača i udruga te pomogli Hrvatskoj da ostvari pomak u zaštiti potrošača i maknuli je sa začelja liste zemalja u kojima su prava potrošača najugroženija. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
| 26 | DRUŠTVO POTROŠAČICA | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, c.Osnaživanje mehanizama nadzora nad tržištem u cilju zaštite potrošača | U potpunosti podržavamo ove komentare i prijedloge Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, smatrajući ih ključnima za unaprjeđenje koordinacije među dionicima i jačanje sustava zaštite potrošača u Republici Hrvatskoj. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
| 27 | DRUŠTVO POTROŠAČICA | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, a.Kontinuirani razvoj zakonodavstva | Podržavamo komentar Ane Knežević, predsjednice HUZP-a, u kojem se ističe potreba za izmjenama i dopunama Zakona o obveznim odnosima, osobito u dijelu koji se odnosi na materijalni nedostatak. Smatramo da je nemoguće učinkovito mijenjati Zakon o zaštiti potrošača bez istovremenog usklađivanja sa ZOO-om, jer se ključna pitanja prava potrošača, poput reklamacije i načina rješavanja materijalnog nedostatka, upravo reguliraju ZOO-om. Posebno naglašavamo potrebu za preciznim definiranjem pojma "razuman rok" za popravak proizvoda, koji je sada nedefiniran i omogućuje da se popravci odgađaju i po nekoliko mjeseci. Takva praksa ide na štetu potrošača i u suprotnosti je s načelima djelotvorne zaštite potrošačkih prava. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
| 28 | ŽELJKO PETRIČIĆ | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, c.Osnaživanje mehanizama nadzora nad tržištem u cilju zaštite potrošača | Kad već nema dovoljno inspektora, što je vidljivo u poplavi prijevara, treba propisati drastično veće kazne. | Primljeno na znanje | Navedena će se inicijativa razmotriti tijekom donošenja odgovarajućih propisa kojima je uređena zaštite potrošača. |
| 29 | ŽELJKO PETRIČIĆ | Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:, a.Kontinuirani razvoj zakonodavstva | Smatram da kupac ne treba čekati da se popravi novokupljeni proizvod koji je neispravan. Krivnja je trgovca i on treba dati zamjenski, a trgovca obavezati da popravlja onaj neispravan. | Primljeno na znanje | Sve zakonodavne incijiative bit će razmotrene tijekom izmjene odgovarajućih propisa koji uređuju predmetnu problematiku. |