Izvješće o provedenom savjetovanju - Prijedlog pravilnika o Izmjenama i dopunama Pravilnika o zaštiti poljoprivrednog zemljišta od onečišćenja
|
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | TAJANA RADIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNKA O ZAŠTITI POLJOPORIVREDNOG ZEMLJIŠTA OD ONEČIŠĆENJA, Članak 7. | Potrebno je voditi računa da je u nacrtu Strategije biogospodarstva do 2035. predviđena izgradnja centara za zbrinjavanje sirovine u primorskim županijama te na većim otocima. Projekt bi obuhvatio izgradnju prihvatilišta komine, vegetativne vode i ostalih organskih ostataka, strojeva za manipulaciju sirovine, strojeva za prijevoz (kamiona, cisterni, kontejnera), strojeva za izdvajanje krute tvari od pulpe i tekuće frakcije, postrojenja za sušenje i pakiranje. Istarska i Zadarska županija komunicirale su prema HPK i nadležnim institucijama interes za izgradnjom centara. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentarima |
| 2 | MATEO FERARIĆ | Članak 7., „Članak 10a. | Poljoprivredna zadruga Cres. Ponovno se prepisuju zakoni EU-a bez da se štite Hrvatski uljari a time i maslinari. Pravilnik nije primjenjiv i potpuno je manjkav. Za izradu "privremenog" skladišta treba to biti predviđeno prostornim planom .Izmjena prostornog plana u našim, Hrvatskim, uvjetima . Pitanje od milion Eura. Izrada projekta drugih X godina. Pogon za preradu komina: što se planira kao završni proizvod. Kao gorivo za ogrjev ili . Pa mi prodajemo Austrijancima naše smeće da bi se Bečani se grijali. Mi smo mala uljara koja zavisno od godine do godine proizvodi od 0 tona do do sada max. 900 tona. Naše masline se malo ili nikako ne tretiraju zbog konfiguracije terena. Ako komina zagađuje tlo što je sa plodovima koji ostaju neubrani i propadnu zar oni onda ne zagađuju isto to tlo. Komina se mora analizirati. Koje su to akreditirani laboratoriji koji to u Hrvatskoj mogu napraviti. Smatram da se o ovako bitnim stvarima, prije donošenja , treba raspravljati sa predstavnicima uljara iz cijele Hrvatske. Tu mislim na predstavnike Istre, Kvarnerskih otoka, Dalmatinskih otoka i kopnenog dijela Dalmacije. Jer svaka regija ima svoje specifičnosti. Nismo protiv promjena kojima ćemo dobiti dodatnu vrijednost na ono što sada tretiramo kao nus proizvod ali nisam ni za brzoplete odluke koje bi imale nepredvidive i dalekosežne posljedice za Hrvatske maslinare. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentarima |
| 3 | UDRUGA DALMATINSKIH ULJARA | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNKA O ZAŠTITI POLJOPORIVREDNOG ZEMLJIŠTA OD ONEČIŠĆENJA, Prilog 1. Obrazac suglasnosti jedinice lokalne samouprave na određenu lokaciju za skladištenje komine masline: | "a. Izvještaj ovlaštenog laboratorija o analizi plodnosti zemljišta na kojem se planira skladištiti komina masline" Zbog čega, nepotrebno! Zašto analizirati zemljište na kojem će biti nepropusna folija i čija je plodnost nebitna za kratki rok dok je pod folijom i vratit će se u prvobitno stanje! Nepotrebno i dodatni trošak. "b. Izvještaj ovlaštenog laboratorija o analizi uzorka komine masline koja se planira skladištiti" ???Može se dati uzorak komine godinu dana ranije, ako se daje uzorak od tekuće godine ne može biti napravljen prije početka prerade a tada već treba biti osiguran prostor za zbrinjavanje komine. Desit će se da analize komine i suglasnost se čekaju 15, 30 ili 60 dana, što za to vrijeme, zatvoriti uljare?! U komini maslina nema nikakvih dodataka, jedna analiza za kominu maslina iz prerade možemo reći da je gotovo jednake kvalitete te su odstupanja minimalna, te ovakva analiza za kominu se treba napraviti jednom i vrijediti za sve prerađivače/uljare i trajati sve dok se ne riješi problem zbrinjavanja. Analize komine već imamo koje je napravio ovlašteni laboratorij. "c. Vlasnički list za čestice zemljišta na kojoj/kojima se planira skladištiti komina masline" Treba se omogućiti da i posjedovni list kao i ugovori o najmu sa drugim vlasnicima i posjednicima zemljišta može biti relevantan dokument za ovu privremenu mjeru zbrinjavanja. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentarima |
| 4 | UDRUGA DALMATINSKIH ULJARA | Na temelju članka 5. stavka 4. Zakona o poljoprivrednom zemljištu (Narodne novine, br. 20/18., 115/18., 98/19. i 57/22.) ministar poljoprivrede, šumarstva i ribarstva, donosi | Jedan član povjerenstva za izradu Pravilnika je iz Udruge dalamatinskih uljara, nismo dobili nikakav poziv za sastanak povjerenstva?! | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentarima |
| 5 | EZIO PINZAN | Članak 7., „Članak 10a. | - Smatramo da je navedena količina preniska, osobito uzimajući u obzir praksu drugih država gdje je dopušteno razastiranje u količini do 80 t/ha. Predlažemo da se zadrži mogućnost kontroliranog razastiranja komine masline po poljoprivrednim parcelama, u količinama do 80 m3/ha jer predložena granica od 50 t/ha dovodi proizvođače u nepovoljniji položaj te otežava gospodarenje kominom masline. Predlažemo usklađivanje s europskom praksom i povećanje dozvoljene količine na najmanje 80 t/ha. Komina je organski nusproizvod bogat mineralima i može imati pozitivan učinak na poboljšanje plodnosti tla ako se pravilno primjenjuje. Time se smanjuje potreba za privremenim skladištenjem većih količina i rasterećuje uljare u najintenzivnijem periodu rada. - Odgoda primjene do berbe 2026. godine. Smatramo da predložene izmjene i prilagodbe novom Pravilniku nije realno moguće u potpunosti implementirati do listopada 2025. godine, s obzirom na to da je razdoblje do početka berbe iznimno kratko za prilagodbu tehnologije prerade maslina, izgradnju potrebne infrastrukture za privremeno skladištenje komine i usklađivanje s jedinicama lokalne samouprave. - U Pravilniku potrebno je omogućiti da više Jedinica lokalnih samouprava mogu zajednički izgraditi pogon za preradu komine masline. Tim prijedlogom bilo bi potrebno manje lokacija za gradnju pogona za preradu komine i smanjili bi se ukupni troškovi prerade komine. | Djelomično prihvaćen | Prihvaća se u dijelu koji se odnosi na količine komine masline koje se mogu odlagati na poljoprivredno zemljište. Ne prihvaća se u dijelu koji se odnosi na odgodu primjene Pravilnika jer su odredbe u skladu sa Zakonom o gospodarenju otpadom (NN br. 84/21, 142/23), kojim je propisano je da izvršno tijelo jedinice lokalne samouprave i izvršno tijelo jedinice područne (regionalne) samouprave odnosno Grada Zagreba dužno je na svom području osigurati uvjete i provedbu propisanih mjera gospodarenja otpadom i da više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave mogu sporazumno osigurati zajedničku provedbu propisanih mjera gospodarenja otpadom. |
| 6 | ANNI TEMPORA DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU ZA TRGOVINU I TURISTIČKA AGENCIJA | Članak 7., „Članak 10a. | Potrebno je prilagoditi važeće odredbe o razastiranju i privremenom skladištenju komine masline kako bi bile usklađene s realnim potrebama proizvođača i mogućnostima lokalne samouprave. Smatramo da se maslinova komina uz miješanje sa slamom i stajnjakom u roku od dvije godine sama po sebi pretvara u humus koji je ekološki proizvod i kao gnojivo se može koristiti u maslinicima. Predlažemo da se maksimalna količina za razastiranje poveća sa 50 t/ha na najmanje 80 t/ha kako bi se omogućilo zbrinjavanje sve većih količina komine uz zadržavanje utjecaja na tlo. Nadalje, smatramo da je rok za privremeno skladištenje od 3 g prekratak i predlažemo da lokalna samouprava može izdati 5 godišnjih suglasnosti za istu lokaciju umjesto predloženih 3. Smatramo, vezano uz točku 3.ovog članka da treba produžiti rok sa 12 na 24 mj,. odnosno 2 godine za pokretanje postupka izrade projektne dokumentacije zbog administrativnih i zakonskih odredbi te definiranja nadležnosti (općina, grad županija). | Djelomično prihvaćen | Prihvaća se u dijelu koji se odnosi na količine komine masline koje se mogu odlagati na poljoprivredno zemljište Ne prihvaća se u dijelu koji se odnosi na rok privremenog skladištenja jer je rok od tri godine usklađen sa rokom koji je propisan Zakonom o gospodarenju otpadom ((NN br. 84/21, 142/23) |
| 7 | NIKOLINA NOVAK | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNKA O ZAŠTITI POLJOPORIVREDNOG ZEMLJIŠTA OD ONEČIŠĆENJA, Prilog 1. Obrazac suglasnosti jedinice lokalne samouprave na određenu lokaciju za skladištenje komine masline: | Komentar Agrolagune d.o.o.: a) Izvještaj ovlaštenog laboratorija o analizi plodnosti zemljišta – prihvaćamo potrebu za kontrolom plodnosti tla, međutim predlažemo da se odredi primjeren rok važenja nalaza budući da se svojstva tla ne mijenjaju značajno u kraćem vremenskom razdoblju. U protivnom se nepotrebno opterećuju proizvođači administrativnim i financijskim troškovima. b) Izvještaj ovlaštenog laboratorija o analizi uzorka komine masline – smatramo da je ova obveza u praksi teško provediva. Naime, analize komine zahtijevaju vrijeme, a u međuvremenu proizvođač nema mogućnost skladištenja komine. To stvara ozbiljan praktični problem jer se komina mora negdje zbrinuti odmah nakon prerade, a analiza nije dostupna u realnom roku. Predlažemo da se propiše mogućnost privremenog skladištenja komine uz obvezu naknadne dostave analize, ili da se definira model reprezentativnog uzorkovanja u sezoni prerade kojim bi se unaprijed pokrila određena količina komine. c) Vlasnički list za čestice zemljišta – smatramo da uvjet isključivo vlasničkog lista nije primjeren. Mnogi proizvođači poljoprivredno zemljište koriste temeljem valjanih pravnih osnova koje nisu vlasništvo (npr. zakup, koncesija, sporazum o korištenju, nagodba, potvrda o mirnom posjedu zemljišta u vlasništvu RH koju izdaju jedinice lokalne ili područne samouprave). Ograničavanje isključivo na vlasništvo neopravdano isključuje velik broj proizvođača. Predlažemo da se kao dokaz prava korištenja prihvati i drugi odgovarajući dokument, a ne isključivo vlasnički list. | Djelomično prihvaćen | Ne prihvaća se u dijelu koji se odnosi na rok važenja nalaza jer razastiranje komine na poljoprivrednim površinama, potencijalno može izazvati onečišćenja prirodnih resursa, te se analiza tla provodi jednom godišnje prema uzoru na eko shemu 31.04. Uporaba stajskog gnoja na oraničnim površinama. Prihvaća se u dijelu koji se odnosi na Izvještaj ovlaštenog laboratorija o analizi uzorka komine masline. Prihvaća se u dijelu koji se odnosi na dokaz o korištenju zemljišta. |
| 8 | NIKOLINA NOVAK | Članak 7., „Članak 10a. | Agrolaguna d.o.o. izražava neslaganje s predloženim ograničenjem količine komine masline koja se može razastirati na poljoprivredno zemljište do 50 t/ha. Smatramo da je navedena količina preniska, osobito uzimajući u obzir praksu drugih država gdje je dopušteno razastiranje u količini do 80 t/ha. Predložena granica od 50 t/ha dovodi proizvođače u nepovoljniji položaj te otežava gospodarenje kominom masline. Predlažemo usklađivanje s europskom praksom i povećanje dozvoljene količine na najmanje 80 t/ha. Nadalje, ne slažemo se s predloženim rokovima i uvjetima vezanim za privremeno skladištenje komine masline, osobito u dijelu koji se odnosi na obvezu pribavljanja suglasnosti jedinice lokalne samouprave i davanja pisma namjere o izgradnji odgovarajućeg pogona. U praksi se pokazuje da jedinice lokalne samouprave najčešće nemaju interes, kapacitete niti raspoložive resurse za pokretanje postupka izrade projektne dokumentacije u roku od 12 mjeseci, kako je predviđeno. Posljedica toga biti će da će upravo proizvođači snositi rizik i moguće sankcije zbog ne postupanja jedinica lokalne samouprave, iako na to nemaju nikakav utjecaj. Smatramo da je nužno jasnije i pravednije regulirati odgovornost. Potrebno je propisati obvezu države da, kroz zakonsku ili podzakonsku odredbu, obveže nadležna tijela (precizno definirati radi li se o općini, gradu ili županiji) da u određenom roku moraju pokrenuti postupak izrade projektne dokumentacije i donošenja svih potrebnih akata. U protivnom, proizvođači se dovode u situaciju pravne nesigurnosti i mogućeg prekršajnog postupanja. Zaključno, predlažemo povećanje dopuštene količine komine masline za razastiranje na poljoprivredno zemljište na minimalno 80 t/ha, u skladu s praksom drugih država te izmjenu odredbi o privremenom skladištenju na način da se jasno propiše obveza i odgovornost jedinica lokalne ili regionalne samouprave (uz precizno definiranje razine nadležnosti) za pokretanje postupaka izrade projektne dokumentacije u propisanom roku, kako bi se izbjegla pravna nesigurnost i neopravdano prebacivanje odgovornosti na proizvođače. | Djelomično prihvaćen | Prihvaća se u dijelu koji se odnosi na količine komine masline koje se mogu odlagati na poljoprivredno zemljište Ne prihvaća se u dijelu koji se odnosi na rok privremenog skladištenja jer je rok od tri godine usklađen sa rokom koji je propisan Zakonom o gospodarenju otpadom ((NN br. 84/21, 142/23) |
| 9 | UDRUGA DALMATINSKIH ULJARA | Članak 7., „Članak 10a. | "Komina masline može se razastirati na poljoprivredno zemljište u količini ne većoj od 50 tona/ha." Zbog čega kod nas 50t/ha ako u drugim maslinarskim zemljama (Italija) je 80t/ha? (1) "- privremeno skladištenje može trajati najduže tri godine do izgradnje odgovarajućeg pogona za preradu komine masline," Zbog čega se stavlja bilo kakav rok (3 godine)? Daj Bože da se naprave uvjeti da se na zadovoljstvo svih strana problem komine i vegetativne vode riješi za kraće vrijeme od 3 godine, ali znajući kako sve se brzo rješava kod nas mi ne bi stavljali nikakve rokove. Uređenje prostora za skladištenje komine i svega ostaloga što se treba pripremiti za isto neće koštati malo, te zašto investitore tjerati na ponovna ne mala ulaganja ako druga strana nije ispunila svoje obaveze! Od Ministarstva poljoprivrede tražimo od 2013. godine da se problem komine i vegetativne vode masline riješi?! Sada se sve prebacuje na Jedinice lokalne samouprave, da li će Vlada, Ministarstva dati svu potporu da Jedinice lokalne samouprave mogu ovaj Pravilnik životno provesti ili će samo vrući krumpir baciti drugima? "- jedinica lokalne samouprave mora dati suglasnost na lokaciju za privremeno skladištenje komine masline i pismo namjere kojim se obvezuju na izgradnju odgovarajućeg pogona za preradu komine masline ( Prilog 1. Obrazac suglasnosti jedinica lokalne samouprave)," Potpuno nejasno, tko se obavezuje izgradnju pogona za preradu komine? Jedinice lokalne samouprave (gradovi i općine) ili Regionalne samouprave (županije), u jednoj županiji (ŠKŽ) 10 jedinica lokalne samouprave će trebati dati suglasnost za privremeno skladištenje komine da li će se pismom namjere svih 10 jedinica lokalne samouprave ili tko (županija, pravne osobe, uljare,...) obavezati na izgradnju pogona za preradu komine masline? "- suglasnost jedinice lokalne samouprave na određenu lokaciju za privremeno skladištenje komine traje najduže 12 mjeseci, a može se izdati najviše tri puta za istu lokaciju." Radimo sebi i drugima bez potrebni posao i bez potrebnu papirologiju. Treba pisati: traje dok Vlada, Ministarstva, Regionalna i lokalna samouprava ili tko već ne osigura zbrinjavanje Komine masline na način koji će biti svim stranama prihvatljiv! (3) "Ako jedinica lokalne samouprave ne pokrene postupak izrade projektne dokumentacije za izgradnju odgovarajućeg pogona za preradu komine masline u roku od 12 mjeseci od davanja suglasnosti iz stavka 1. točke 2. ovoga članka, ne može se izdati nova suglasnost za privremeno skladištenje komine masline." I što ćemo tada poduzeti, zabraniti maslinarstvo i preradu maslina?!? Opet nejasno sve se svodi na Jedinice lokalne samouprave a izgradnju odgovarajućeg pogona za preradu komine masline bi trebala biti na nivou Regionalne samouprave - Županije! | Djelomično prihvaćen | Prihvaća se u dijelu koji se odnosi na količine komine masline koje se mogu odlagati na poljoprivredno zemljište Ne prihvaća se u dijelu koji se odnosi na rok privremenog skladištenja jer je rok od tri godine usklađen sa rokom koji je propisan Zakonom o gospodarenju otpadom ((NN br. 84/21, 142/23) Ne prihvaća se u dijelu koji se odnosi na rok u kojem jedinice lokalne moraju pokrenuti postupak izrade projektne dokumentacije za izgradnju odgovarajućeg pogona za preradu komine jer je rok u skladu sa Zakonom o gospodarenju otpadom (NN br. 84/21, 142/23), kojim je propisano da izvršno tijelo jedinice lokalne samouprave i izvršno tijelo jedinice područne (regionalne) samouprave odnosno Grada Zagreba dužno na svom području osigurati uvjete i provedbu propisanih mjera gospodarenja otpadom i da više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave mogu sporazumno osigurati zajedničku provedbu propisanih mjera gospodarenja otpadom. |
| 10 | ŽELJKO PAVLETIĆ | Članak 7., „Članak 10a. | Nisu propisani uvjeti pod kojima bi jedinica lokalne samouprave morala dati traženu suglasnost. To znači da jedinica lokalne samouprave raspolaže diskrecijskom ocjenom prilikom odlučivanja o podnesenom zahtjevu, s posljedicom da je s ovakvom odredbom moguće da pojedina jedinica lokalne samouprave uopće ne izdaje takve suglasnosti i onemogući u potpunosti odlaganje komine na svom području. Nema ni obveze jedinice lokalne samouprave da izgradi pogon za preradu komine niti sankcije ukoliko to ne učini. Jasno je da će biti mnogobrojne jedinice lokalne samouprave koje će jednostavno odbiti davanje takvih suglasnosti i izdavanje predloženog pisma namjere, bilo iz nastojanja izbjegavanja stvaranja financijskih obveza, bilo iz stvarne financijske nemogućnosti da izgradi takve pogone. Osim toga, iz formalnih i drugih razloga (planiranje u proračunu, izrada dokumentacije, ishođenje odobrenja za gradnju, provedba javne nabave za izvođenje radova), rok od tri godine je sasvim sigurno prekratak, a realan je barem pet godina. | Nije prihvaćen | Uvjeti su propisani u članku 10b stavak 2. kao i u Obrascu suglasnosti (Prilog 1.) Prijedlogom Pravilnika propisano je (čl.10b, st. 1. alineja 2) - jedinica lokalne samouprave mora dati suglasnost na lokaciju za privremeno skladištenje komine masline i pismo namjere kojim se obvezuju na izgradnju odgovarajućeg pogona za preradu komine masline ( Prilog: Obrazac suglasnosti jedinica lokalne samouprave ) U skladu sa Zakonom o gospodarenju otpadom (NN br. 84/21, 142/23), propisano je da izvršno tijelo jedinice lokalne samouprave i izvršno tijelo jedinice područne (regionalne) samouprave odnosno Grada Zagreba dužno je na svom području osigurati uvjete i provedbu propisanih mjera gospodarenja otpadom i da više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave mogu sporazumno osigurati zajedničku provedbu propisanih mjera gospodarenja otpadom. Rok od tri godine usklađen je sa rokom koji je propisan Zakonom o gospodarenju otpadom (NN br. 84/21, 142/23) |
| 11 | VINKO MILOTIĆ | Članak 7., Članak 10d. | U načelu podržavamo uspostavu evidencije privremenih skladišta komine masline, ali smatramo da su pojedine odredbe nepraktične u predviđenim rokovima., Nadalje, zahtjevi i postupci trebaju biti usmjereni prvenstveno prema lokalnoj samoupravi koja odlučuje o lokaciji i izdaje suglasnost, a ne isključivo prema Ministarstvu. Rok za predaju dokumentacije je prekratak ozirom na skori početak sezone prerade maslina te tražimo njegovo produženje za godinu dana kako bi svi sudionici stigli kvalitetno ispuniti obveze. Potrebno je maksimalno pojednostaviti zahtjeve za dokumentaciju, osobito za manje prerađivače. | Nije prihvaćen | Jedinice lokalne samouprave određuju lokacije i izdaju suglasnost za privremeno odlaganje komine, a evidenciju privremenih skladišta vodi Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva koja je javno dostupan i objavljuje se na mrežnoj stranici Ministarstva. |
| 12 | NIKOLINA NOVAK | Prilog 2. Izvještaj o kemijskoj analizi komine masline, 5. Zaključak | Komentar Agrolagune d.o.o.: U odnosu na prijedlog zaključka prema kojemu komina masline "nije pogodna za primjenu bez prethodne obrade (kompostiranje, razrjeđivanje i sl.)", ističemo da je takva tvrdnja netočna i znanstveno neutemeljena. Dostupna istraživanja, uključujući i domaće radove, ukazuju da primjena svježe komine masline — posebno u višegodišnjim nasadima, poput maslinika — ne samo da ne šteti tlu i biljkama, već doprinosi značajnim agronomskim koristima: Poboljšava rast biljaka, povećava količinu i kvalitetu plodova, djeluje kao prirodni inhibitor korova, smanjujući njihovu invaziju, te primjerice povećava organsku tvar i mikroelemente u tlu, čime se poboljšava struktura i plodnost tla. Primjeri relevantnih istraživanja: - Stručni radovi i pregledi potvrđuju da korištenje komine — pa čak i svježe — uviđa pozitivan učinak na biološku aktivnost tla, dodavanje organske tvari i kontrolu korova. - Kučić Grgić i sur. (2020) u radu "Utjecaj komine masline na okoliš" navode da komina masline ima visoki potencijal kao sirovina i organski aditiv, pri čemu njen neprikladan tretman i odlaganje uzrokuju kontaminaciju tla i voda, ali ista ta svojstva ukazuju na mogućnosti korištenja komine u korisne svrhe (kompostiranje, primjena u poljoprivredi). - Dodatno, postoje radovi na domaćim fakultetima (npr. završni radovi i doktorske disertacije) koji istražuju učinke praha komine masline unutar drugih tehnoloških i ekoloških koncepata. Na primjer, završni rad na Rudarsko-geološko-naftnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu ispituje primjenu praha komine kao filtracijski aditiv, ukazujući na njegovu pozitivnu primjenjivost u ekološkim tehnologijama. A također, postoje nekoliko inozemnih istraživanja: - Montemurro, F., Maiorana, M., Convertini, G., Fornaro, F. (2004): Improvement of soil properties by application of olive oil waste – pokus u Italiji pokazao je da primjena svježe, nefermentirane komine masline u količinama do 210 t/ha povećava organsku tvar tla za +84 %, ukupni dušik, fosfor i kalij, bez negativnih posljedica na rast biljaka. - Morillo, J.A., Antizar-Ladislao, B., Monteoliva-Sánchez, M. et al. (2009): Olive-mill waste: recent advances for sustainable management (Applied Microbiology and Biotechnology, 82: 17–26) – naglašava da primjena komine (uključujući i svježe) poboljšava biološku aktivnost tla i može se koristiti kao gnojivo uz kontrolu doza. - Cayuela, M.L., Mondini, C., Sánchez-Monedero, M.A., Roig, A. (2010): Olive mill waste management: a review (Agronomy for Sustainable Development, 30: 373–386) – pregled istraživanja potvrđuje da komina, čak i neposredno nakon prerade, može imati pozitivan učinak na višegodišnje nasade, osobito u smislu povećanja organske tvari i kontrole korova. Navedeni radovi i dosadašnji rezultati čine čvrstu znanstvenu osnovu za dopuštanje svježe komine kao prirodnog poboljšivača tla. Zaključno, smatramo da ne postoji opravdani razlog za kategoričko isključivanje svježe komine masline iz prakse. Njezinu primjenu treba dopustiti pod uvjetom stručnog i odgovornog pristupa, u skladu s agronomskim načelima. | Nije prihvaćen | U Zaključku se utvrđuje da li je komina pogodna za primjenu na poljoprivrednim tlima ili je potrebna prethodna obrada da bi bila primjenjiva što znači da se utvrđuje jedna od ponuđenih opcija |
| 13 | UDRUGA DALMATINSKIH ULJARA | Prilog 2. Izvještaj o kemijskoj analizi komine masline, 1. Podaci o uzorku | Jednom napravljena analiza za sve ove parametre dovoljna je za cijelo privremeno razdoblje. | Nije prihvaćen | Nužna je kontinuirana kontrola za vrijeme odlaganja komine. |
| 14 | UDRUGA DALMATINSKIH ULJARA | Prilog 2. Izvještaj o kemijskoj analizi komine masline, 5. Zaključak | Netočno! imamo ispitivanja (doktorske radove), te eksperimente na poljoprivrednim površinama vezano za korištenje sviježe komine. Dokazano je da za višegodišnje nasade korištenje svježe komine kao prirodnog poboljšivača tla ne šteti nego rezultira boljim rastom i boljim rezultatima vezano za količinu i kvalitetu ploda. Tretiranje svježom kominom zaustavlja i uništava rast korova te pozitivno djeluje posebice na povećanje organske tvari i mikro elemenata u tlu. | Nije prihvaćen | U Zaključku se utvrđuje da li je komina pogodna za primjenu na poljoprivrednim tlima ili je potrebna prethodna obrada da bi bila primjenjiva što znači da se utvrđuje jedna od ponuđenih opcija |
| 15 | UDRUGA DALMATINSKIH ULJARA | Prilog 2. Izvještaj o kemijskoj analizi komine masline, 4. Mikrobiološki parametri | Nepotrebno! Patogeni mikro organizmi se ne nalaze u komini masline! | Nije prihvaćen | Nužna je kontinuirana kontrola za vrijeme odlaganja komine. |
| 16 | UDRUGA DALMATINSKIH ULJARA | Prilog 2. Izvještaj o kemijskoj analizi komine masline, 3. Teški metali (%ST) | Jednom napravljena analiza za sve ove parametre dovoljna je za cijelo privremeno razdoblje. | Nije prihvaćen | Nužna je kontinuirana kontrola za vrijeme odlaganja komine. |
| 17 | ŽELJKO PAVLETIĆ | Članak 7., Članak 10c. | Što znači naselje? U praksi se na poljoprivrednim zemljištima u blizini lokacija na kojima bi se mogla odlagati komina nalaze 'legalizirani' objekti, neki se koriste i u svrhe turističkog najma, a čiji vlasnici često prosvjeduju zbog obavljanja poljoprivrednih djelatnosti kao što su gnojidba i slično. Na pojedinim lokacijama ih se nalazi i više desetina. Potrebno je stoga definirati pojam naselja na način da se ono odnosi na zemljište građevinske namjene prema prostornom planu jedinice lokalne samouprave. | Prihvaćen | Prihvaća se |
| 18 | EZIO PINZAN | Članak 7., Članak 10d. | - Predlažemo da se definira sadržaj predmetnog Elaborata i navede koji su to "ostali dokumenti" kojima se dokazuje ispunjavanje traženih uvjeta. | Prihvaćen | Prihvaća se |
| 19 | FRANJO TOIĆ | Članak 7., „Članak 10a. | "Komina masline može se razastirati na poljoprivredno zemljište u količini ne većoj od 50 tona/ha." -> navedeno je izrazito mala količina koja je primjenjiva u praksi s obzirom na specifična geografska ograničenja pojedinog područja. Sugeriram povećanje na 80t/ha kao što je to praksa u nekim državama članicama EU (npr. Portugal koji ima 80t/ha). | Prihvaćen | Prihvaća se |
| 20 | DANIEL SEGARIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNKA O ZAŠTITI POLJOPORIVREDNOG ZEMLJIŠTA OD ONEČIŠĆENJA, Članak 7. | U nacrtu Strategije biogospodarstva do 2035. u Indikativnom pregledu strateških projekata u biogospodarstvu jedan od projekata odnosi se na zbrinjavanje komine masline. Planira se izgradnja po jedan centar u 7 županija te na barem 6 otoka. Stvaranje obveza izgradnje pogona za preradu komine masline jedinicama lokalne samouprave u suprotnosti je sa predloženom strategijom, a uz to je apsolutno neracionalno. | Prihvaćen | Prihvaća se |
| 21 | VINKO MILOTIĆ | Članak 7., Članak 10c. | U globalu se slažemo s navedenim u članku 10c uz naglasak na važnost usklađenosti lokacije za privremeno skladištenje komine sa prostornim planom lokalne samouprave kako bi se izbjegle moguće prepreke u izdavanju suglasnosti i kasnijoj legalizaciji pogona. | Prihvaćen | Prihvaća se |
| 22 | UDRUGA DALMATINSKIH ULJARA | Članak 7., Članak 10c. | "- zemljišta koja se nalaze na udaljenosti manjoj od 200 metara od ruba naselja," Definicija rub naselja je jako nejasan pojam! Rub naselja negdje ima stambene objekte udaljene 500m a negdje 50m, negdje "stambeni" objekti postoje a nisu naseljeni tj. ne koriste se, negdje imamo stambene objekte koji se ne nalaze u naseljenom području?! Trebali bi točno definirati da se ovakva zemljišta ne nalaze na udaljenosti manjoj od 200m od naseljenih stambenih objekata. | Prihvaćen | Prihvaća se |
| 23 | VESNA PETROVIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNKA O ZAŠTITI POLJOPORIVREDNOG ZEMLJIŠTA OD ONEČIŠĆENJA, Članak 1. | kompost i digestat mogu biti sastavni materijali i gnojidbenih proizvoda, a ne samo gojidbenih(gnojiva). Npr. kompost i digestat mogu biti po svojem sastavu i Poboljšivači tla. Molim ispraviti navedeno. | Prihvaćen | Prihvaća se |
| 24 | VESNA PETROVIĆ | Na temelju članka 5. stavka 4. Zakona o poljoprivrednom zemljištu (Narodne novine, br. 20/18., 115/18., 98/19. i 57/22.) ministar poljoprivrede, šumarstva i ribarstva, donosi | Što su to GOJIDBENI proizvodi????? Imamo Zakon o GNOJIDBENIM proizvodima, a ne gojidbenim. Također UREDBA (EU) 2019/1009 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA od 5. lipnja 2019. o utvrđivanju pravila o stavljanju gnojidbenih proizvoda EU-a na raspolaganje na tržištu te o izmjenama uredaba (EZ) br. 1069/2009 i (EZ) br. 1107/2009 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 2003/2003 ima identičnu definiciju za GNOJIDBENI PROIZVOD. Ako je GOJIDBENI proizvod nešto drugo ne može imati istu definiciju kao GNOJIDBENI proizvod. Nova terminologija koja se koristi u ovom prijedlogu Pravilnika nije u skladu s Uredbom i Zakonom. Proizvodi pravne nejasnoće. Molim uskladiti terminologiju s krovnim propisima. Pojam GNOJIVA treba ostati, koji je odvojen od pojma POBOLJŠIVAČ TLA. Iz ovog prijedloga je nejasno je što su poboljšivači tla. | Prihvaćen | prihvaća se |