Izvješće o provedenom savjetovanju - UPUTE ZA PRIJAVITELJE Poziv na dodjelu bespovratnih sredstava - Postrojenja za skladištenje vlastite proizvodnje električne energije za potrebe odgođene isporuke energije u mrežu NPOO C1.2. R1-I1
|
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | 5.Odredbe koje se odnose na provedbu projekta, 5.1. Razdoblje provedbe projekta | U odnosu na točku 5.1. ovog dokumenta i dio koji glasi: "Provedba projekta ne smije započeti prije predaje projektne prijave , a mora se dovršiti najkasnije do 30. lipnja 2026. godine", članovi Udruženja energetike Hrvatske gospodarske komore ističu sljedeće te ljubazno mole pojašnjenje: "Da li se dovršetak provedbe projekta najkasnije s datumom 30. lipnja 2026.godine smatra provedba projektnih aktivnosti za koje je odobreno sufinanciranje ili do tog roka projekt treba dobiti potvrdu za trajni pogon/uporabnu dozvolu? U svakom slučaju ovaj rok je vrlo kratak pa ako je ikako moguće (u skladu s NPOO) treba ga produžiti do 31.12.2026." | Primljeno na znanje | Rokovi za provedbu aktivnosti utvrđeni su Nacionalnim planom oporavka i otpornosti i za ovaj poziv to je 30. lipnja 2026. Završetak aktivnosti označava dostavu potvrde (npr. izvješće nadzornog inženjera) da je instalacija spremna za puštanje u rad ili probni rad. |
| 2 | STATE AID SOLUTIONS DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU ZA POSLOVNO SAVJETOVANJE | 4.Postupak dodjele bespovratnih sredstava, 4.11.Ugovaranje | nije priložen predložak ugovora | Primljeno na znanje | Prilikom objave, predložak Ugovora bit će priložen uz svu ostalu pozivnu dokumentaciju |
| 3 | OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE HRVATSKE GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE | 4.Postupak dodjele bespovratnih sredstava, 4.4. Provjera prihvatljivosti projekta i aktivnosti te ocjena kvalitete | Prijedlog OIEH za dopunu kriterija bodovanja OIEH predlaže uvođenje novog kriterija u sustav bodovanja – lokacija baterijskog spremišta s obzirom na zagušenja elektroenergetske mreže. Obrazloženje: Na temelju podataka koje dostave operator prijenosnog sustava (HOPS) i operator distribucijskog sustava (HEP ODS) moguće je odrediti geografske lokacije na kojima je otežano priključenje novih OIE zbog nedostatnog kapaciteta u mreži. Projekte za skladištenje vlastito proizvedene elektirčne energije koji se nalaze na tim lokacijama trebalo bi nagraditi dodatnim bodovima. Na taj način bi se poticala ugradnja spremnika upravo tamo gdje mogu donijeti najveću korist za fleksibilnost i stabilnost elektroenergetskog sustava. Optimalna iskoristivost baterijskih sustava ne ovisi samo o njihovom kapacitetu, već i o lokaciji s aspekta mrežnih zagušenja, stoga je opravdano uzeti ovaj kriterij u obzir. | Nije prihvaćen | U okviru ovog poziva, indikator za dodjelu bodova je ukupna instalirana snaga baterijskih postrojenja, a ne njihov broj ili prostorna raspodjela. Predmetni komentar će biti sagledan pri daljnjem razvoju programskih smjernica. |
| 4 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | 4.Postupak dodjele bespovratnih sredstava, 4.4. Provjera prihvatljivosti projekta i aktivnosti te ocjena kvalitete | U odnosu na Tablicu broj 5. - Kriteriji odabira, koja se nalazi u točki 4.4. Provjera prihvatljivosti projekta i aktivnosti te ocjena kvalitete ovog dokumenta daju se sljedeća očitovanja. U navedenoj Tablici broj 5. pod njenom točkom 1.1. Predloženo mjesto priključenja postrojenja za skladištenje vlastite proizvodnje električne energije za potrebe odgođene isporuke energije u mrežu, dijelu tablice koji se odnosi na Projektnim prijedlozima dodijeljuje se do 10 bodova temeljem sljedeće skale, u odnosu na skalu Niski napon 0,4 kV 2 bodova, članovi Udruženja energetike Hrvatske gospodarske komore predlažu sljedeće: "Treba staviti 5 bodova, jer se nepotrebno smanjuje broj bodova za manje projekte sunčanih elektrana priključenih na 0,4 kV mrežu." U navedenoj Tablici broj 5. pod njenom točkom 4.1.2. Kapacitet baterijskog sustava za skladištenje električne energije [kWh], dijelu tablice koji se odnosi na sljedeće:"Projektnim prijedlozima dodjeljuje se do 15 bodova temeljem sljedeće skale: < 500 0 501-1000 2", članovi Udruženja energetike Hrvatske gospodarske komore navode sljedeće: "Ove kriterije treba uskladiti s minimalnim prihvatljivim kapacitetom skladišta energije." U navedenoj Tablici broj 5. pod njenom točkom 4.1.3. Snaga baterijskog sustava za skladištenje električne energije [kW], dijelu tablice koji se odnosi na sljedeće: Projektnim prijedlozima dodjeljuje se do 10 bodova temeljem sljedeće skale: < 100 0 101-500 2 501-1000 4 1001-2000 6 2001-5000 10 5001> 15 , članovi Udruženja energetike Hrvatske gospodarske komore ističu te ljubazno mole pojašnjenje: "Temeljem kojeg točno podatka će se utvrđivati snaga baterijskog sustava u GP, tipa tehničkog lista, snage na trafou i sl.?". Također, navode kako je kriterij bodovanja snage postrojenja napisan kao da u tekstu nema ograničenja minimalne snage na 500 kW. Može ostati ako se izbaci iz teksta minimalna snaga postrojenja." U navedenoj Tablici broj 5. pod njenom točkom 4.1.4. Omjer skladištene i proizvedene električne energije iz OIEa, članovi Udruženja energetike ističu sljedeće: "U naslovu je naveden omjer skladištene i proizvedene energije koji prema uvjetima iz Javnog poziva mora biti manji od 1 pa iznosi navedeni u tablici trebaju vjerojatno biti u postocima (%). U slučaju kupaca s vlastitom proizvodnjom, skladište će se koristiti samo za višak proizvodnje koji se inače isporučuje u mrežu (neće se nepotrebno skladištiti proizvedena energija i stvarati gubitke skladištenja) pa će taj postotak sigurno biti manji nego kod samostalnih sunčanih elektrana. " Osim navedenih kometara u odnosu na točku 4.4. ovog dokumenta, članovi Udurženja energetike Hrvatske gospodarske komore u dijelu točke 4.4. koji glasi: "Projektni prijedlozi kojima se osigurava potpuna iskorištenost financijske alokacije Poziva i koji su zadovoljili uvjete prihvatljivosti i ostvarili minimalni bodovni prag, rangiraju se na način da se pravo prvenstva daje projektnim prijedlozima: (i) koji su iskazali planirani veći kapacitet postrojenja za skladištenje energije , odnosno ostvarili veći broj bodova u sklopu kriterija 4.1.2. (ii) koji su predali projektni prijedlog ranije ( datum i vrijeme predaje)," ističu da nije jasno hoće li glavni kriterij za rangiranje biti ukupan broj bodova prema Tablici 5. (Kriteriji odabira) ili se odabir vrši za sve projekte koji su ostvarili minimalni bodovni prag (20 bodova) prema kriterijima planiranog većeg kapaciteta postrojenja ili datuma i vremena predaje prijedloga? | Djelomično prihvaćen | Primljena na znanje primjedba za navedeno u Tablici 5. a radi veće jasnoće, dodatno će biti pojašnjeno u Uputama za prijavitelje. Prihvaća se primjedba da kriterije treba uskladiti s minimalnim prihvatljivim kapacitetom skladišta energije. Primljen na znanje je upit: Temeljem kojeg točno podatka će se utvrđivati snaga baterijskog sustava u GP - Snaga baterijskog sustava utvrđivat će se prema najslabijoj snazi u lancu, sukladno dokumentaciji glavnog projekta (tehnički listovi, projektantske specifikacije i dr.). Prihvaća se primjedba za navedeno u Tablici broj 5. pod njenom točkom 4.1.4. Primljeno na znanje primjedba za navedeno u dijelu točke 4.4. koji glasi: "Projektni prijedlozi kojima se osigurava potpuna iskorištenost financijske alokacije Poziva - Radi veće jasnoće, bit će pojašnjeno u Uputama za prijavitelje. |
| 5 | DOMAGOJ PAŠALIĆ | 4.Postupak dodjele bespovratnih sredstava, 4.4. Provjera prihvatljivosti projekta i aktivnosti te ocjena kvalitete | Poštovani, Potpuno je nejasno zašto se povećava broj bodova skupa sa većim kapacitetom. Baterijski kapaciteti bi trebali biti instalirani na što je moguće većem broju lokacija, radi dva razloga: - radi dostupnosti baterijskim sustava manjima potrošačima - radi bolje stabilnosti mreže | Primljeno na znanje | U okviru ovog poziva, indikator za dodjelu bodova je ukupna instalirana snaga baterijskih postrojenja, a ne njihov broj ili prostorna raspodjela. Predmetni komentar će biti sagledan pri daljnjem razvoju programskih smjernica. |
| 6 | NINA BOŽURIĆ | 4.Postupak dodjele bespovratnih sredstava, 4.4. Provjera prihvatljivosti projekta i aktivnosti te ocjena kvalitete | Nastavno na nejasno obrazloženje koje navodi "Kriterij vrednuje koliki postotak električne energije proizvedene iz obnovljivih izvora energije se skladišti u baterijski sustav. Glavnim projektom potrebno je iskazati predvidivu proizvodnju električne energije iz OIE-a te podatak o potrošnji električne energije za vlastite potrebe Prijavitelja.'' predlažemo da se jasnije specificira traženi način izračuna, odnosno pojašnjenje računa li se omjer skladištena energija/proizvedena energija ili proizvedena energija/skladištena energija? Uzimaju li se u obzir predmetni omjeri na dnevnoj ili godišnjoj razini? Nadalje, s obzirom da se u obrazloženju navodi da je potrebno u izračun navesti i podatak o potrošnji električne energije za vlastite potrebe, pretpostavljamo da kriterij gleda zapravo omjer viškova proizvedene energije (tj. razlika između proizvedene energije i potrošene energije) i skladištene energije. Predlažemo izmjenu naziva kriterija te dodatno objašnjenje načina izračuna bodova. | Primljeno na znanje | Jasno je navedeno da se radi o skladištenoj/proizvedenoj električnoj energiji na godišnjoj razini. Budući da se skladištiti može isključivo višak proizvedene energije, točna je konstatacija da se u ovom slučaju radi o razlici između proizvedene i potrošene energije, odnosno o količini dostupnoj za skladištenje. |
| 7 | NINA BOŽURIĆ | 4.Postupak dodjele bespovratnih sredstava, 4.4. Provjera prihvatljivosti projekta i aktivnosti te ocjena kvalitete | Nastavno na točku 2.6. gdje se navodi da ''Projekt uključuje aktivnosti u cilju izgradnje i puštanja u rad postrojenja za skladištenje vlastite proizvodnje električne energije za potrebe odgođene isporuke energije u mrežu, minimalnog kapaciteta 1000 kWh koje je povezano s postojećim postrojenjem za proizvodnju energije iz OIE (solara)... '' nije jasno kako skala daje bodove (2 boda) za manje vrijednosti od minimalnih 1000 kWh. Nastavno na navedeno, predlažemo ispravak bodovne skale. | Primljeno na znanje | Radi veće jasnoće, bit će pojašnjeno u Uputama za prijavitelje. |
| 8 | NINA BOŽURIĆ | 4.Postupak dodjele bespovratnih sredstava, 4.4. Provjera prihvatljivosti projekta i aktivnosti te ocjena kvalitete | Nastavno na točku 2.5. gdje se navodi da Prijavitelj može osigurati odgovarajuće kapacitete za provedbu projekta i nabavom usluga upravljanja projektom od strane vanjskih stručnjaka, predlažemo da se jasno naznači da se bodovi dodjeljuju i u tom slučaju kada Prijavitelj odabere vanjske stručnjake kao stručni tim za upravljanje projektom. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
| 9 | HRVOJKA SKOKOVIĆ HARAŠIĆ | 4.Postupak dodjele bespovratnih sredstava, 4.4. Provjera prihvatljivosti projekta i aktivnosti te ocjena kvalitete | Poštovani, molimo Vas da kod zahtjeva za GFI POD izmijenite broj godina koji se traži za dostavu sa 3 na 2 godine, s obzirom da je to ujedno i način na koji se prema Uredbi 651/2014 prilog 1 gleda izmjena veličine poduzetnika (2 godine za redom). Nadalje, ovakav zahtjev je zbunjujući u smislu što ako netko posluje samo 2 godine ili 1 godinu? Ne može udovoljiti navedenom zahtjevu. Stoga molimo pojasniti dokumentaciju kod Prihvatljivost prijavitelja da li postoji ograničenje u smislu starosti prijavitelja odnosno, pojasniti da oni koji nemaju 2 ili 3 godine poslovanja dostave GFI za dostupno razdoblje. Hvala. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
| 10 | KREŠIMIR IŽAKOVIĆ | 3.Projektni prijedlog, 3.2. Podnošenje projektnog prijedloga, izmjena, obustava i zatvaranje Poziva | U redu budući da je projektni prijedlog otvoren do 30. lipnja 2025. godine izmijeniti godinu s 2025. na 2026. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
| 11 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | 3.Projektni prijedlog, 3.1. Sadržaj projektnog prijedloga | Članovi Udruženja energetike Hrvatske gospodarske komore vezano za Tablicu 4. - Dokumentacija projektnog prijedloga, koja spada pod točku 3.1. predmetnog dokumenta navode sljedeće: " U odnosu na redni broj 11. Tablice, ljubazno mole pojašnjenje: a) Uključuje li to Glavni projekt elektotehničke i građevinske struke ili samo elektrotehničke? Po ovome uopće nije jasno što se želi. b) Kako da znamo koji su elaborati potrebni ako nije predano na posebne uvjete, o njima ovisi koji su elaborati potrebni. c) Mora li Glavni projekt imati neki specifičan opseg ili se ide po pravilima struke i obveznom sadržaju (što je naravno problematično samo po sebi)? d) Treba li glavni projekt biti potvrđen sukladno čl. 86 Zakona o gradnji već u trenutku dostave dokumentacije?" Nadalje, u odnosu na redni broj 13. Tablice, članovi Udruženja energetike Hrvatske gospodarske komore predlažu sljedeće: "Predlažemo precizirati da je u fazi prijave dovoljno priložiti Glavni projekt i Izjavu glavnog projektanta o (ne)potrebi akta za građenje. U slučajevima kada je proizvodno postrojenje iz kojeg se energija skladišti (npr. SE s BESS-om iza brojila) jednostavna građevina sukladno Pravilniku o jednostavnim i drugim građevinama i radovima, akt za građenje se ne prilaže. Ako je akt potreban, dostavlja se najkasnije prije potpisivanja Ugovora o dodjeli. Smatramo da su riješeni imovinskopravni odnosi, Glavni projekt i Izjava projektanta dostatan dokaz zrelosti projekta za prijavu; imajući u vidu da se radi o ko-lociranim zahvatima (SE + BESS), eventualna građevinska dozvola može se dostaviti u fazi ugovaranja. Ovakvo rješenje je u skladu s Uputom i Programom državnih potpora, kao i s navedenim Pravilnikom. Također predlažemo izmjene propisa po hitnom postupku (Zakon o gradnji, Pravilnik o jednostavnim i drugim građevinama i radovima) kako bi se BEES koji se ugrađuje iza obračunskog mjernog mjesta u modelu Aktivnog kupca (ZoTEE), također proglasio jednostavnom građevinom, a kako bi se izbjegla nelogična i nepotrebna administrativna barijera, s obzirom da je sama SE u kategoriji jednostavne građevine." Također, u odnosu na redni broj 18. Tablice, članovi Udruženja energetike Hrvatske gospodarske komore navode sljedeće: "Ishođenje mišljenja od strane Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije (dalje u tekstu: MZOZT) da nije potrebno provesti OPUO postupak u praksi traje bar 30 dana, ako se pojavi veliki broj zahtjeva u kratkom roku za potrebe ovog Javnog poziva procedure će se sigurno odužiti. U smislu skraćivanja procedure i smanjenja obujma posla za MZOZT, bilo bi dobro prethodno komunicirati je li moguće izdati naputak/mišljenje koje bi obuhvatilo sve istovrsne projekte skladišta energije za potrebe ovog Javnog poziva." | Nije prihvaćen | Primljeno na znanje je zahtjev za pojašnjenje u odnosu na redni broj 11. Tablice a radi veće jasnoće, predmetna odredba je dodatno dorađena u Uputama za prijavitelje. Ne prihvaća se prijedlog u odnosu na redni broj 13. Tablice jer: Obavezan dokument za prijavu na ovaj poziv je priložen akt za građenje i/ili odobrenja i/ili suglasnosti i/ili posebne uvjete građenja (ako je primjenjivo) ili izjava je li za izvođenje radova/aktivnosti potrebno ishoditi akt za građenje i odobrenja i/ili suglasnosti i/ili posebne uvjete građenja dokumenata. Ne prihvaća se prijedlog u odnosu na redni broj 18. Tablice jer: Odbor nema ovlasti niti mogućnost procijeniti koji su projekti istovrsni, kao ni definirati kriterije istovrsnosti. Ipak, generička mišljenja izdana za konkretan projekt bit će uzeta u obzir. |
| 12 | KREŠIMIR IŽAKOVIĆ | 3.Projektni prijedlog, 3.1. Sadržaj projektnog prijedloga | Za redne brojeve 17 i 18 dodati ili jednakovrijedne dokumente, koji bi se odnosili na slučajeve kada je postrojenje spojeno na "Prijenosni sustav", te svu proizvedenu energiju koristi za vlastite potrebe bez mogućnosti predaje u mrežu, a ima potrebu za odgođenom isporukom energije. U tim se slučajevima može koristiti postojeći Ugovor o priključenju i Ugovor o korištenju mreže. | Nije prihvaćen | Za predmetni poziv obavezan priključak fotonaponske elektrane na elektroenergetsku mrežu točnije mogućnost isporuke proizvedene električne energije u mrežu. |
| 13 | KREŠIMIR IŽAKOVIĆ | 2.Pravila Poziva, 2.11.Neprihvatljive kategorije troškova | Izmijeniti ili uskladiti na nivou uputa: t. troškovi nastali prije 6. lipnja 2025, odnosi li se na 06. lipanj, 08. kolovoz ili na prijavu projektnog prijedloga? | Primljeno na znanje | Prihvatljiv početak provedbe aktivnosti je datum prijave projektnog prijedloga na predmetni poziv. |
| 14 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | 2.Pravila Poziva, 2.10.Prihvatljive kategorije troškova | U odnosu na točku 2.10. koja se odnosi na Prihvatljive kategorije troškova, članovi Udruženja energetike Hrvatske gospodarske komore u odnosu na podtočku 1. kategorija troškova koji se smatraju prihvatljivima, navode sljedeće: "Ukoliko Prijavitelj posjeduje postojeću sunčanu elektranu (u trajnom pogonu) i zbog tehničkih razloga želi ugraditi baterijski sustav na DC strani- navedeno podrazumijeva i potrebu nabave hibridnog izmjenjivača koji će zamijeniti postojeći izmjenjivač sunčane elektrane i na koji će se tada povezati sunčana elektrana i baterijski sustav. Da li je u tom slučaju i hibridni izmjenjivač prihvatljivi trošak projekta (obzirom da će isti koristiti i postojeća sunčana elektrana)? Osim toga bilo bi svakako poželjno u prihvatljive troškove, osim opreme i radova, dodati i programsko rješenje koje će pratiti energetske tokove postrojenja- što je neophodno za kvalitetno upravljanje (SCADA sustav)." | Prihvaćen | Prihvaća se. |
| 15 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | 2.Pravila Poziva, 2.7.Prihvatljive aktivnosti projekta | Vezano za točku 2.7. Prihvatljive aktivnosti projekta, članovi Udruženja energetike Hrvatske gospodarske komore u odnosu na podtočku 2., koja glasi:" • postavljanje baterijskih sustava za skladištenje energije minimalnog kapaciteta 1000 kWh ...", navode da minimalni kapacitet nije usklađen s iznosom u Tablici 1. Također, vezano uz istu podtočku i njene dijelove koji glase: "kapacitet baterijskog sustava za skladištenje energije ne smije premašivati predvidivu proizvodnju električne energije iz postrojenja za proizvodnju obnovljivih izvora energije Prijavitelja ", članovi Udruženja energetike Hrvatske gospodarske komore navode da nije definirano o kojoj proizvodnji se radi, primjerice godišnja, srednja dnevna, i sl. A u odnosu na dio iste podtočke, koji glasi: " komponenta skladištenja godišnje apsorbira najmanje 75 % svoje energije iz izravno povezane opreme za proizvodnju energije iz obnovljivih izvora.", članovi Udruženja energetike Hrvatske gospodarske komore, ljubazno mole pojašnjenje značenja izravne povezanosti baterijskog sustava sa sunčanom elektranom. Baterijski sustav se može implementirati u projekt sunčane elektrane na dva načina: 1. Povezivanje na DC strani (tzv. DC coupling). U ovom slučaju sunčana elektrana i baterijski sustav dijele izmjenjivač- prema tome izravno su povezani. 2. Povezivanje na AC strani (tzv. AC coupling). U ovom slučaju sunčana elektrana i baterijski sustav ne dijele infrastrukturu izmjenjivača- prema tome nisu izravno povezani. Molimo potvrdu da se kroz ovakvu formulaciju rečenice ne ulazi u tehničko rješenje spajanja baterijskog sustava odnosno da nisu isključene obje vrste povezivanja sustava. | Primljeno na znanje | Predmetna odredba bit će pojašnjena u Uputama za prijavitelje, koje definiraju kriterije i način bodovanja u okviru poziva. Radi jasnoće pojašnjavamo da kapacitet baterijskog sustava za skladištenje energije ne smije premašivati godišnju predvidivu proizvodnju električne energije iz postrojenja za proizvodnju obnovljivih izvora energije. Tehničko rješenje spajanja opreme nije prejudicirano uvjetom da komponenta skladištenja godišnje apsorbira najmanje 75 % svoje energije iz izravno povezane opreme za proizvodnju energije iz obnovljivih izvora. Provjerom cjelokupne dokumentacije, a prvenstveno podatka o godišnjoj predvidivoj proizvodnji energije iz obnovljivih izvora i podatka o vlastitoj potrošnji prijavitelja, utvrdit će se zadovoljavanje predmetnog uvjeta Poziva. |
| 16 | DOMAGOJ PAŠALIĆ | 2.Pravila Poziva, 2.7.Prihvatljive aktivnosti projekta | U slučaju da minimalni kapacitet baterijskog sustava mora iznositi 1000 kWh, a nije razvidno zašto bi moralo biti, predlažemo odstupanja od navedenog kapaciteta +/- 10% od 1000 kWh, kako bi više proizvođača baterije moglo ući u izbor. | Nije prihvaćen | Minimalni kapacitet propisan neće se mijenjati, odnosno neće se smanjivati. |
| 17 | OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE HRVATSKE GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE | 2.Pravila Poziva, 2.6.Prihvatljivost projekta | Odredba Točke 2.6. propisuje da projekt mora uključivati skladište minimalnog kapaciteta 1000 kWh, dok u Tablici 5. – “Kriterij odabira” točka 4.1.2. u sustavu bodovanja predviđa kategorije i za projekte s manjim kapacitetom (< 500 kWh i 501–1000 kWh). Prijedlog OIEH-a: Uskladiti minimalni kapacitet iz točke 2.6. s bodovnom tablicom iz točke 4.1.2., kako bi kriteriji prihvatljivosti i sustav bodovanja bili međusobno dosljedni i jednoznačni. | Primljeno na znanje | Predmetna odredba bit će pojašnjena u Uputama za prijavitelje, koje definiraju kriterije i način bodovanja u okviru poziva |
| 18 | ZVONIMIR MEŠTROVIĆ | 2.Pravila Poziva, 2.6.Prihvatljivost projekta | ENCRO d.o.o. daje sljedeći komentar: U točki 2.6. četvrtoj alineji, točki iii. Poziva predviđeno je da se uz prijedlog projekta mora priložiti i sljedeća projektna dokumentacija: iii. priložen akt za građenje i/ili odobrenja i/ili suglasnosti i/ili posebne uvjete građenja (ako je primjenjivo). Dakle, regulirano je da je za kvalifikaciju za program potpore potrebno predati građevinsku dozvolu (za one projekte za koje je potrebno ishoditi građevinsku dozvolu), a u protivnom potvrdu glavnog projekta. Skrećemo pažnju Ministarstvu da bi ovaj uvjet trebalo izmijeniti na način da se kao kvalificirajući projektni dokument za primanje potpore u predmetnoj točki 2.6. četvrtoj alineji, točki iii. Poziva predvidi i lokacijska dozvola za baterijsko postrojenje, ako je ista potrebno za konkretni projekt, tako da kvalificirajući dokumenti budu: - lokacijska dozvola, ako se izdaje, ili - akt za građenje i odobrenja i/ili suglasnosti i/ili posebne uvjete građenja. Logično je da kvalificirajući dokument za primanje potpore bude i akt za provedbu zahvata u prostoru, ali neopravdano je to ograničiti samo na akt za građenje. Naime, lokacijska dozvola je prvi upravni akt u lancu akata za provedbu zahvata u prostoru predviđen mjerodavnim propisima temeljem kojeg investitori stječu ključna prava na daljnji razvoj projekata i konačnu realizaciju, pa bi stoga već i lokacijska dozvola morala biti dostatan dokument za prijavu projekta za program potpore. Osim toga, ističe se da će složeniji projekti postrojenja za skladištenje prije akta za građenje trebati ishoditi i lokacijsku dozvolu, što znači da je njihov razvoj i duži i skuplji od projekata koji za svoju realizaciju ne trebaju ishoditi lokacijsku dozvolu. Ako bi se inzistiralo da samo akt za građenje kvalificira pojedini projekt za prijavu za program potpore, time će takvi složeniji projekti postrojenja za skladištenje (projekti veće instalirane snage i većeg kapaciteta pohrane) biti diskriminirani u odnosu na jednostavnije projekte, jer moraju ishoditi jednu dodatnu razinu dozvola (upravnih akata) prije nego što mogu aplicirati za program potpore. To znači da bi takvi složeniji projekti morali zadovoljiti strože i zahtjevnije uvjete za primanje potpore, a za zadovoljavanje tih uvjeta će im trebati dodatno vrijeme za pripremu dozvolbene dokumentacije (izrada idejnog projekta, ishođenje posebnih uvjeta te ishođenje uporabne dozvole). Osim što su time takvi projekti diskriminirani, opisani model je nepovoljan za razvoj OIE sektora u RH, jer se najvažniji krug potencijalnih investitora – operatori i investitori u velika OIE postrojenja – isključuju iz programa potpora koji bi povećali efikasnost njihovih postrojenja i znatno unaprijedili proizvodnju električne energije iz OIE u Hrvatskoj. | Nije prihvaćen | Obavezan dokument za prijavu na ovaj poziv je priložen akt za građenje i/ili odobrenja i/ili suglasnosti i/ili posebne uvjete građenja (ako je primjenjivo) ili izjava je li za izvođenje radova/aktivnosti potrebno ishoditi akt za građenje i odobrenja i/ili suglasnosti i/ili posebne uvjete građenja dokumenata |
| 19 | NIKO LETILOVIĆ | 2.Pravila Poziva, 2.6.Prihvatljivost projekta | Poštovani, radi izbjegavanja svake dvojbe molimo precizno navesti je li ili nije dozvoljeno agregiranje pod pojmom odgođene isporuke u mrežu i punjenje baterije viškom iz fotonaponske elektrane. | Nije prihvaćen | Nije dozvoljeno agregiranje pod pojmom odgođene isporuke u mrežu i punjenje baterije viškom iz fotonaponske elektrane. |
| 20 | NINA BOŽURIĆ | 2.Pravila Poziva, 2.6.Prihvatljivost projekta | Nastavno na točku 2.1. gdje se prihvatljivi prijavitelji Poziva definiraju kao mikro, mala, srednja i velika poduzeća , a koja proizvode električnu energiju iz OIE (isključivo solara) i imaju elektranu, ili projekt gradnje elektrane veće od 500 KW, a u ovom dijelu se navodi da je minimalni kapacitet sustava za skladištenje energije 1000 kWh povezanim s postojećim postrojenjem za proizvodnju energije iz OIE (solara), predlažemo da se jasnije (nedvosmisleno) naznači minimalni kapacitet sustava za skladištenje energije za postojeće fotonaponske elektrane. Također, smatramo da je nejasno što se smatra pod ''ukupnom snagom 500 kW'' u nastavku rečenice. Nastavno na navedeno, predlažemo da se nedvosmisleno navede misli li se na snagu same fotonaponske elektrane, snagu sustava za skladištenje energije ili ukupnu snagu cijelog sustava za skladištenje energije i proizvodnju energije (iz fotonaponske elektrane). | Primljeno na znanje | Radi izbjegavanja svake dvojbe, pojašnjavamo da se navedeni kapacitet od 500 kW odnosi na instaliranu snagu fotonaponskih panela. |
| 21 | KREŠIMIR IŽAKOVIĆ | 2.Pravila Poziva, 2.4.Broj projektnih prijedloga | Predlažemo povećanje maksimalnog iznosa za povezana poduzeća na 7 %, kako bi se do 30.06.2026. g. iskoristili ranije pripremljeni projekti. | Nije prihvaćen | Postotak maksimalnog iznosa za povezana poduzeća neće se mijenjati, odnosno ostaje nepromijenjen. |
| 22 | OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE HRVATSKE GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE | 2.Pravila Poziva, 2.1.Prihvatljivost prijavitelja | OIEH upozorava na nejasnoću vezanu uz uvjet minimalne snage elektrane od 500 kW: • U točki 2.1. se navodi da su prihvatljivi prijavitelji poduzeća koja proizvode električnu energiju iz OIE (isključivo solara) i imaju elektranu, ili projekt gradnje elektrane veće od 500 kW. • U točki 2.6. stoji da projekt uključuje izgradnju i puštanje u rad postrojenja za skladištenje povezano s postojećim postrojenjem za proizvodnju električne energije iz OIE ili kao dio projekta gradnje solarne elektrane minimalne snage 500 kW. Nije jasno odnosi li se uvjet minimalne snage od 500 kW i na postojeće elektrane ili isključivo na projekte nove gradnje. Ovakva dvosmislenost stvara nesigurnost za prijavitelje čije su elektrane manjeg kapaciteta u pogonu, a planiraju ugradnju sustava za skladištenje. | Primljeno na znanje | Uvjet minimalne instalirane snage od 500 kW odnosi se i na postojeće solarne elektrane i na projekte nove gradnje. |
| 23 | NIKO LETILOVIĆ | 2.Pravila Poziva, 2.1.Prihvatljivost prijavitelja | Poštovani, radi izbjegavanja svake dvojbe molimo precizno definirajte na što se točno odnosi 500kW, na ukupnu instaliranu snagu u internoj mreži za vlastite potrebe ili na snagu maksimalne predaje energije prema mreži. | Primljeno na znanje | Radi izbjegavanja svake dvojbe, pojašnjavamo da se navedeni kapacitet od 500 kW odnosi na instaliranu snagu fotonaponskih panela.. |
| 24 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | 2.Pravila Poziva, 2.1.Prihvatljivost prijavitelja | U odnosu na točku 2.1. i njen dio koji glasi: "Prihvatljivi prijavitelji Poziva su mikro, mala, srednja i velika poduzeća , a koja proizvode električnu energiju iz OIE (isključivo solara) i imaju elektranu, ili projekt gradnje elektrane veće od 500 KW.", članovi Udruženja energetike Hrvatske gospodarske komore navode sljedeće: "Ograničenje prihvatljivih prijavitelja na projekte sunčanih elektrana većih od 500 kW problematično je jer će eliminirati veliki broj potencijalnih prijavitelja koji su zbog procedure priključenja na distribucijski sustav ograničili snage projekata na 499 kW. Prijedlog: ne ograničavati minimalnu snagu priključka, nego samo definirati minimalni kapacitet baterijskog sustava." | Nije prihvaćen | Minimalni kapacitet propisan predmetnim kriterijem neće se mijenjati, odnosno neće se smanjivati. |
| 25 | FILIP KIŠIČEK | 2.Pravila Poziva, 2.1.Prihvatljivost prijavitelja | S obzirom da su potencijalni prijavitelji, uz velika poduzeća i mikro, mala i srednja, smatramo da je prag veličine elektrane previsok te da se isti spusti na 250 kW priključne snage i 500 kWh kapaciteta baterijskog postrojenja (što je u skladu sa tablicom 1. - pokazatelji poziva gdje je minimum 500 kWh, te bodovanjem za niski napon. Ukoliko je priključna snaga veća od 500 kW nije moguće da se postrojenje spaja na niski napon, pa onda niti bodovanje nema smisla). Mala poduzeća u pravilu nemaju sustave tako velikih snaga i kapaciteta. Ukoliko je cilj da se primarno sufinanciraju veći sustavi, to ste već riješili kroz bodovanje koje favorizira sustave većih snaga. | Nije prihvaćen | Točno je da se elektrane priključne vršne snage 500 kW spajaju na srednjonaponsku mrežu. Međutim, važno je napomenuti da priključna snaga može biti i do 30% manja od instalirane snage fotonaponskih polja,. Shodno navedenom, minimalni kapacitet propisan predmetnim kriterijem neće se mijenjati, odnosno neće se smanjivati. |
| 26 | ADENSO DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU ZA SAVJETOVANJE, INŽINJERING I USLUGE | 2.Pravila Poziva, 2.1.Prihvatljivost prijavitelja | Predlažemo spustiti prag vezan za veličinu elektrane s 500kW na 300kW (pretpostavljamo da se radi o instaliranoj snazi - potrebno pojašnjenje), kao i prag minimalnog kapaciteta baterijskog postrojenja s 1000kW na 600kWh, kako bi se proširio krug mogućih prijavitelja i uskladilo tehničke zahtjeve sa zadanim minimalnim iznosima potpore u apsolutnom i postotnom iznosu. | Nije prihvaćen | Minimalni kapacitet propisan predmetnim kriterijem neće se mijenjati, odnosno neće se smanjivati. |
| 27 | STATE AID SOLUTIONS DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU ZA POSLOVNO SAVJETOVANJE | 2.Pravila Poziva, 2.1.Prihvatljivost prijavitelja | U cilju boljeg razumijevanja odredbe predlaže se da se navede da je u pitanju instalirana snaga (a ne priključna) postrojenja od 500 kW i veća. Snaga definira i prihvatljivost projekta (minimalni prag) i maksimalan iznos potpore (jer se potpora računa postotno prema prihvatljivim troškovima, a oni proporcionalno rastu sa snagom i veličinom skladišta). | Primljeno na znanje | Radi izbjegavanja svake dvojbe, pojašnjavamo da se navedeni kapacitet od 500 kW odnosi na instaliranu snagu fotonaponskih panela. |
| 28 | OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE HRVATSKE GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE | a.Opće informacije, 1.7.Razdoblje provedbe projekta | OIEH uočava nedosljednosti i nejasnoće u definiranju razdoblja provedbe projekta i prihvatljivosti troškova: U točki 1.7. navedeno je da projektne aktivnosti mogu započeti najranije 8. kolovoza 2025., dok u točki 5.1. stoji da provedba ne smije započeti prije predaje prijave, ali se predviđa i mogućnost retroaktivnog potraživanja troškova. Ove odredbe su kontradiktorne i stvaraju pravnu nesigurnost za korisnike. Također, nije jasno definiran pojam „završetak provedbe aktivnosti“ (najkasnije 30. lipnja 2026.). Potrebno je precizirati odnosi li se to na potpunu realizaciju i puštanje u pogon postrojenja za skladištenje energije ili samo na završetak prihvatljivih aktivnosti, poput nabavka opreme. Prijedlog OIEH-a: Uskladiti i jednoznačno definirati početak i završetak provedbe projekta te razdoblje prihvatljivosti troškova, uz jasno pojašnjenje da korisnici znaju: 1. od kojeg datuma točno troškovi mogu nastati i biti prihvatljivi, 2. do kojeg datuma projekt mora biti u potpunosti realiziran, a do kojeg najkasnije mogu završiti samo aktivnosti sufinancirane potporom. | Primljeno na znanje | Prokjektne aktivnosti - Bit će pojašnjeno u Uputama za prijavitelje. Završetak aktivnosti označava dostavu potvrde (npr. izvješće nadzornog inženjera) da je instalacija spremna za puštanje u rad ili probni rad. Rokovi za provedbu aktivnosti utvrđeni su Nacionalnim planom oporavka i otpornosti i za ovaj poziv to je 30. lipnja 2026. |
| 29 | ZVONIMIR MEŠTROVIĆ | a.Opće informacije, 1.7.Razdoblje provedbe projekta | ENCRO d.o.o. daje sljedeći komentar: U „Pozivu na dodjelu bespovratnih sredstava - Postrojenja za skladištenje vlastite proizvodnje električne energije za potrebe odgođene isporuke energije u mrežu“ definirano je da razdoblje provedbe projekta traje od početka provedbe aktivnosti (što ne smije biti prije predaje prijedloga temeljem Poziva), pa do završetka provedbe aktivnosti što najkasnije može biti do 30. lipnja 2026. (točka 1.7. Poziva). Iz teksta poziva je nejasno da li se trenutak definiran kao „završetak provedbe aktivnosti“ (koji najkasnije mora nastupiti 30. lipnja 2026.) na provedbi projekta odnosi na kompletnu realizaciju projekta instalacije postrojenja za skladištenje energije unutar postojeće elektrane (spremno za rad) ili se time misli na završetak aktivnosti koje će se sufinancirati potporom iz mehanizma (npr. završetak narudžbe baterijskih spremnika). Ovu okolnost bi trebalo pojasniti u tekstu Poziva. U slučaju ako se kao „završetak provedbe aktivnosti“ (koji najkasnije mora nastupiti 30. lipnja 2026.) na provedbi projekta iz točke 1.7. Poziva misli upravo na kompletnu realizaciju projekta (uspješnu instalaciju postrojenja za skladištenje energije i spremnost za početak rada), tada je rok do 30. lipnja 2026. u kojem mora nastupiti „završetak provedbe aktivnosti“ apsolutno neprimjeren za realizaciju bilo kakvog projekta većeg baterijskog spremnika snage. Za takve instalacije samo rok proizvodnje baterijskih komponenti traje znatno duže od 6 mjeseci, a prema uvjetima natječaja nikakve aktivnosti ne smiju biti započete prije predaje projektnog prijedloga. Za zahtjevnije projekte veće snage baterijskog postrojenja i većeg kapaciteta nemoguće je u raspoloživih manje od 10 mjeseci: osigurati ostatak financiranja za realizaciju projekta, organizirati narudžbu i proizvodnju potrebne opreme s pretežito kineskim proizvođačima, njenu dostavu u RH iz Kine, transport na lokaciju i instalaciju, te provedbu pokusnog rada i tehničkog pregleda. Stoga predlažemo da se navedeni rok - ili znatno produži, - ili da se u Pozivu predvidi različito trajanje razdoblja provedbe projekta za projekte različite složenosti, tako da razdoblje provedbe složenijih projekata traje duže, primjereno njihovoj složenosti i ukupnoj vrijednosti investicije, | Primljeno na znanje | Završetak aktivnosti označava dostavu potvrde (npr. izvješće nadzornog inženjera) da je instalacija spremna za puštanje u rad ili probni rad. Rokovi za provedbu aktivnosti utvrđeni su Nacionalnim planom oporavka i otpornosti i za ovaj poziv to je 30. lipnja 2026. |
| 30 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | a.Opće informacije, 1.7.Razdoblje provedbe projekta | Vezano za točku 1.7. Razdoblje provedbe projekta, članovi Udruženja energetike Hrvatske gospodarske komore, u odnosu na dio koji glasi: "Razdoblje provedbe projekta traje od početka provedbe aktivnosti, a najranije od 8. kolovoza 2025., do završetka provedbe aktivnosti, najduže do 30. lipnja 2026. ", ljubazno mole pojašnjenje: "Da li se razdoblje provedbe aktivnosti odnosi samo na rok do zatvaranja javnog poziva ili i za provedbu pojedinog projekta?" Također, u odnosu na dio teksta koji glasi: "Razdoblje provedbe svakog pojedinog projekta bit će definirano Ugovorom o dodjeli bespovratnih sredstava", članovi Udruženja energetike Hrvatske gospodarske komore, ljubazno mole dodatno pojašnjenje. Naime, smatraju kako treba pojasniti je li razdoblje provedbe pojedinog projekta ograničeno na 30.lipnja 2026.godine ili će rok za svaki pojedini projekt početi teći nakon što se potpiše Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava i koliki će biti taj rok. | Primljeno na znanje | Rokovi za provedbu aktivnosti utvrđeni su Nacionalnim planom oporavka i otpornosti i za ovaj poziv to je 30. lipnja 2026. |
| 31 | NINA BOŽURIĆ | a.Opće informacije, 1.7.Razdoblje provedbe projekta | S obzirom da se razdoblje provedbe projekta na nekoliko mjesta u tekstu definira drukčije potrebno je isto ujednačiti, odnosno nedvosmisleno odrediti prihvatljiv početak provedbe aktivnosti. | Primljeno na znanje | Prihvatljiv početak provedbe aktivnosti je datum prijave projektnog prijedloga na predmetni poziv, dok je krajnji rok za realizaciju projektnih aktivnosti utvrđen Nacionalnim planom oporavka i otpornosti i za ovaj poziv to je 30. lipnja 2026. |
| 32 | MARKO BENKOVIĆ | a.Opće informacije, 1.4.Financijska alokacija, iznosi i intenzitet bespovratnih sredstava, obveze prijavitelja | Poštovani, predlažemo da najviši intenzitet iznosa bespovratnih sredstava za potresom pogođena područja (u odnosu na iznos prihvatljivih troškova), odnosno intenzitet potpore po pojedinačnom projektnom prijedlogu bude 50% prihvatljivih troškova. | Nije prihvaćen | Intenzitet potpore jednak je za sve prijavitelje i primjenjuje se pod istim uvjetima |
| 33 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | a.Opće informacije, 1.4.Financijska alokacija, iznosi i intenzitet bespovratnih sredstava, obveze prijavitelja | Vezano uz točku 1.4. Financijska alokacija, iznosi i intenzitet bespovratnih sredstava, obveze prijavitelja, a koja se odnosi na poglavlje Intenzitet bespovratnih sredstava, članovi Udruženja energetike Hrvatske gospodarske komore navode sljedeće: "Postavlja se pitanje da li je intenzitet potpore jednak za sve Prijavitelje ili će se u obzir uzeti i Članak 8, stavak 3 Programa dodjele državnih potpora za skaldištenje vlastite proizvodnje električne energije za potrebe odgođene isporuke energije u mrežu gdje se navodi da se potpora za male poduzetnike može povećati za 20 postotnih poena odnosno 10 za srednje velika poduzeća?" | Primljeno na znanje | Intenzitet potpore jednak je za sve prijavitelje i primjenjuje se pod istim uvjetima. |
| 34 | NINA BOŽURIĆ | a.Opće informacije, 1.4.Financijska alokacija, iznosi i intenzitet bespovratnih sredstava, obveze prijavitelja | S obzirom na činjenicu da su aktivnosti upravljanja projektom i administracija neophodni za provedbu projekata te da se dodatno boduju provedbeni kapaciteti prijavitelja (relevantno iskustvo i kvalifikacije), predlažemo da se troškovi "Upravljanje projektom i administracija" prebace u prihvatljive troškove. | Nije prihvaćen | Upravljanje projektom i povezani administrativni troškovi ne priznaju kao prihvatljivi troškovi u okviru ovog poziva. |
| 35 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | a.Opće informacije, 1.3.Predmet, svrha i pokazatelji Poziva | Vezano uz točku 1.3. te dio dokumenta koji se odnosi na Predmet poziva, članovi Udruženja energetike Hrvatske gospodarske komore ističu sljedeće: "Iz navedenog opisa razvidno je da se Poziv odnosi na kupce s vlastitom proizvodnjom (s projektima sunčanih elektrana) i na proizvođače električne energije (iz sunčanih elektrana). Sukladno tome potrebno je doraditi tekst Poziva u dijelovima kako bi navedeno iz prve rečenice bilo jasno. Npr. Kod obrazloženja kriterija bodovanja 4.1.4 “ Glavnim projektom potrebno je iskazati predvidivu proizvodnju električne energije iz OIEa te podatak o potrošnji električne energije za vlastite potrebe Prijavitelja”. U ovom konkretnom primjeru treba dodati “ako je primjenjivo iskazivanje potrošnje električne energije za vlastite potrebe” obzirom da glavni projekt sunčane elektrane koja služi proizvodnji za tržište nema takav proračun. Također, postavlja se pitanje što znači „neposredna blizina priključnog postrojenja“, te kako će se utvrđivati taj kriterij." Osim navedenog, vezano za Tablicu 1. Pokazatelji poziva, članovi Udruženja energetike Hrvatske gospodarske komore ističu sljedeće: "Kroz tekst Javnog poziva se na više mjesta pojavljuju različiti iznosi za minimalni kapacitet postrojenja za skladištenje (500 kWh, 1.000 kWh) te minimalne priključne snage postrojenja 500 kW. Prijedlog: definirati samo minimalni kapacitet postrojenja za skladištenje 500 kWh i ne ograničavati minimalnu priključnu snagu (jer će se ograničenjem minimalne snage na 500 kW onemogućiti ugradnja baterijskih sustava kod velikog broja postojećih sunčanih elektrana priključne snage 300 kW do 499 kW). Ciljevi ovog programa potpora definirani su u kapacitetu skladišta energije, pa se treba držati definicija kapaciteta skladišta u kWh, a minimalni iznos prihvatljivosti dovoljno je definiran najnižim iznosom bespovratnih sredstava (60.000 €)." | Prihvaćen | Prihvaća se. |
| 36 | BARBARA ERGOVIĆ KRŠLAK | a.Opće informacije, 1.3.Predmet, svrha i pokazatelji Poziva | Nastavno na opis pokazatelja u Tablici 1. Pokazatelji pozivam, molimo dodatno pojasniti da li postrojenja za skladištenje (baterijski sustavi) vlastite proizvodnje električne energije za potrebe odgođene isporuke energije u mrežu, uključuju postrojenja za skladištenje (baterijski sustavi) vlastite proizvodnje električne energije za potrebe korištenja te energije u kasnijem razdoblju za vlastite potrebe. Navedeno se odnosi za sunčane elektrane koje su sukladno projektno-tehničkoj dokumentaciji i svim potrebnim dozvolama izgrađene ili se grade za vlastite potrebe i bez mogućnosti predaje u mrežu viška proizvedene električne energije. Elektrana nema mogućnosti otočnog rada i raditi će paralelno s distribucijskom mrežom. | Primljeno na znanje | Postrojenja za skladištenje vlastite proizvodnje električne energije obuhvaćaju i sustave koji služe za korištenje pohranjene energije u kasnijem razdoblju za vlastite potrebe, a ne isključivo za odgođenu isporuku u mrežu. Poziv se ne odnosi na sunčane elektrane izgrađene ili u izgradnji za vlastite potrebe, bez mogućnosti predaje viška proizvedene električne energije u mrežu. |
| 37 | DOMAGOJ PAŠALIĆ | a.Opće informacije, 1.3.Predmet, svrha i pokazatelji Poziva | Poštovani, Mišljenja smo da bi navedeni kriterij trebalo smanjiti na kapaciteta 200 kWh. Navedenim bi se postigla disperzija baterijskih sistema na mreži, te bi se omogućio veći broj potencijalnih prijavitelja, a mreža bi bila stabilnija i fleksibilnija. | Nije prihvaćen | Minimalni kapacitet propisan predmetnim kriterijem neće se mijenjati, odnosno neće se smanjivati. |
| 38 | KREŠIMIR IŽAKOVIĆ | a.Opće informacije, 1.3.Predmet, svrha i pokazatelji Poziva | U tablici 1 pod 1.3. Predmet, svrha I pokazatelji poziva navodi se skladištenje električne energije od 500 kWh, a pod 2.6. Prihvatljivost projekta stoji da je minimalni kapacitet 1.000 kWh. Isto se ponavlja pod 2.7 Prihvatljive aktivnosti projekta 1.000 kWh, pa od bodovanja < 500 kWh. Koji je minimalni kapacitet koji je prihvatljiv za ovaj poziv – molim uskladiti. | Primljeno na znanje | Minimalno prihvatljiv kapacitet fotonaponskog postrojenja iznosi 500 kWh, dok kapacitet postrojenja za skladištenje električne energije mora biti najmanje 1 MWh. |
| 39 | OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE HRVATSKE GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE | UPUTE ZA PRIJAVITELJE | Opći komentar OIEH na tekst Poziva – ograničenje samo na sunčane elektrane OIEH smatra da je pogrešno što je Poziv ograničen isključivo na skladištenje vlastite energije proizvedene u sunčanim elektranama. Takvo ograničenje predstavlja nepravednu diskriminaciju prema drugim obnovljivim izvorima energije, poput vjetroelektrana čija je proizvodnja također promjenjiva. Dodatno, izostavljeni su i hibridni projekti (npr. sunčane i vjetroelektrane na istom priključnom mjestu), iako upravo oni mogu donijeti najveće benefite sustavu. Time je propuštenja prilika iskoristiti puni potencijal baterijskih spremnika u uravnoteženju i integraciji obnovljivih izvora energije u elektroenergetski sustav. Nadalje, potrebno je uzeti u obzir i druge obnovljive izvore energije. Primjerice, sve veći broj bioplinskih postrojenja izlazi iz sustava zajamčenih otkupnih cijena te im je u interesu skladištiti vlastitu proizvodnju u razdobljima kada je tržišna cijena električne energije niska, a plasirati energiju kada je cijena viša. Isključivanjem tih tehnologija ograničava se pozitivan učinak baterijskih spremnika na tržište električne energije i na stabilnost sustava. Prijedlog OIEH-a: Proširiti prihvatljivost projekata na sva postrojenja za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora kako bi se osigurala veća fleksibilnost elektroenergetskog sustava i pravedan tretman svih tehnologija OIE. | Primljeno na znanje | Poziv obuhvaća projekte postrojenja za skladištenje vlastite proizvodnje električne energije s ciljem povećanja fleksibilnosti i otpornosti elektroenergetskog sustava. Namijenjen je isključivo solarnim elektranama, jer je primarni cilj smanjenje opterećenja elektroenergetskog sustava tijekom dana, razdoblja kada solarne elektrane proizvode najveće količine energije. Integracija baterijskih sustava omogućuje privremeno skladištenje viškova energije proizvedene tijekom razdoblja visokog intenziteta sunčevog zračenja te njihovu kasniju isporuku u razdobljima smanjene proizvodnje, primjerice u večernjim satima. Na taj se način smanjuje potreba za korištenjem fosilnih izvora energije u vršnim opterećenjima, čime se istovremeno smanjuju emisije stakleničkih plinova i povećava energetska neovisnost. Baterijski sustavi također omogućuju brze promjene u količini isporučene ili povučene električne energije prema trenutačnim potrebama mreže, što doprinosi stabilnosti elektroenergetskog sustava u uvjetima visoke varijabilnosti proizvodnje solarnih elektrana, koje ovise o dnevnim i sezonskim promjenama sunčevog zračenja. |
| 40 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | UPUTE ZA PRIJAVITELJE | Članovi Udruženja energetike Hrvatske gospodarske komore daju sljedeći opći komentar na predmetni dokument - Upute za prijavitelje Poziv na dodjelu bespovratnih sredstava -Postrojenja za skladištenje vlastite proizvodnje električne energije za potrebe odgođene isporuke energije u mrežu NPOO C1.2. R1-I1: "Smatramo da je Pozivom za dodjelu bespovratnih sredstava za postrojenja za skladištenje vlastite proizvodnje električne energije za potrebe odgođene isporuke energije u mrežu i pripadajućim Uputama povrijeđeno načelo nediskriminacije, time što su isključeni projekti koji su povezani s drugim OIE tehnologijama. Državna potpora mora biti proporcionalna, transparentna i nediskriminirajuća. Ako program pogoduje jednoj tehnologiji bez opravdanja, a isključuje druge, može se tumačiti kao nedopušteno ograničavanje tržišta. Naglašavamo da u izmjenama Programa Republika Hrvatska nije dokazala da za ovo ograničenje postoji opravdani javni interes i da za druge tehnologije postoje druge dostupne sheme potpora za ostale OIE tehnologije s BESS. Ni u Direktivi o poticanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (RED II) ni u revidiranim prijedlozima RED III ne postoji odredba koja izričito navodi da se skladištenje energije u baterijama (BESS) smije primjenjivati samo u kombinaciji sa solarnom energijom. Postoji pravo da država odredi tehnološki specifične tendere, ali to mora jasno obrazložiti. Postojeće vjetroelektrane imaju izvrsne tehničke i infrastrukturne predispozicije za integraciju baterijskih sustava (BESS). Uz vrhunsko dimenzioniranje kapaciteta skladišta i implementaciju sofisticiranih, ‘tailor-made’ EMS sustava, moguće je postići optimalno upravljanje energijom te maksimizirati udio vlastite proizvodnje u skladu s regulatornim zahtjevima. Dodatno, razvoj solarnih elektrana unutar postojećih vjetroelektrana otvara prostor za formiranje hibridnih postrojenja visoke efikasnosti u budućnosti, s povećanom razinom pouzdanosti, fleksibilnosti i stabilnosti u elektroenergetskom sustavu. Upravo su takvi hibridni modeli prepoznati kao tehnološka i regulatorna budućnost europskog elektroenergetskog sektora, dok predmetni Poziv, svojim ograničenjem isključivo na solarne elektrane, neopravdano sputava njihov razvoj i time odstupa od načela tehnološke neutralnosti zajamčenog pravom Europske unije. Nadalje, upozoravamo na nerealne rokove u odnosu na proces dodjele NPOO i krajnji rok za realizaciju poziva. Naime, Upute propisuju da projekt ne smije započeti prije predaje prijave i mora završiti najkasnije do 30. lipnja 2026., pri čemu je najraniji početak dodatno ograničen na 8. kolovoza 2025. Istodobno su predviđeni rokovi: postupak dodjele do 90 kalendarskih dana, rok mirovanja do 50 radnih dana, a potom i do 30 dana za ugovaranje. Ishođenje lokacijske i građevinske dozvole za BESS zahtjeva minimalno 90 dana. Zbrojem ovih rokova operativni prozor za nabavu, isporuku, ugradnju, mrežne suglasnosti i probni rad baterijskih sustava svodi se na vrlo kratak period, što značajno povećava rizik neizvedivosti i za prijavitelje i za ostvarenje ciljeva NPOO. Osim toga, treba točno odrediti što se uzima kao trenutak završetka provedbe aktivnosti. Predlažemo da se rok za provedbu projekta pomakne na 31. prosinca 2026., jer procedure ishođenja potrebnih dokumenata i dozvola zahtijevaju puno više vremena od predviđenih. " | Primljeno na znanje | Poziv obuhvaća projekte postrojenja za skladištenje vlastite proizvodnje električne energije s ciljem povećanja fleksibilnosti i otpornosti elektroenergetskog sustava. Namijenjen je isključivo solarnim elektranama, jer je primarni cilj smanjenje opterećenja elektroenergetskog sustava tijekom dana, razdoblja kada solarne elektrane proizvode najveće količine energije. Integracija baterijskih sustava omogućuje privremeno skladištenje viškova energije proizvedene tijekom razdoblja visokog intenziteta sunčevog zračenja te njihovu kasniju isporuku u razdobljima smanjene proizvodnje, primjerice u večernjim satima. Na taj se način smanjuje potreba za korištenjem fosilnih izvora energije u vršnim opterećenjima, čime se istovremeno smanjuju emisije stakleničkih plinova i povećava energetska neovisnost. Baterijski sustavi također omogućuju brze promjene u količini isporučene ili povučene električne energije prema trenutačnim potrebama mreže, što doprinosi stabilnosti elektroenergetskog sustava u uvjetima visoke varijabilnosti proizvodnje solarnih elektrana, koje ovise o dnevnim i sezonskim promjenama sunčevog zračenja. Rokovi za provedbu aktivnosti utvrđeni su Nacionalnim planom oporavka i otpornosti i za ovaj poziv to je 30. lipnja 2026. |
| 41 | PRUDENCIA KONZALTING, OBRT ZA POSLOVNO SAVJETOVANJE, VL. LIDIJA VESENJAK, VARAŽDIN, PAVLINSKA 5 | UPUTE ZA PRIJAVITELJE | Točka 3.1. definira Godišnje financijsko izvješće (GFI) za prethodne tri godine, DOH i BONPLUS. Ako je tako onda treba u poglavlje isključenja dodati da poduzetnici koji imaju osnovanu firmu kraće od tri poslovne godine ne mogu sudjelovati na ovom pozivu. | Prihvaćen | U slučaju da prijavitelj postoji manje od tri godine, dostavlja GFI, DOH i BONPLUS za dostupne godine. |