Izvješće o provedenom savjetovanju - Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom
|
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE, Članak 91. | U članku 83. Zakona o izmjenama i dopunama ZOIF-a nema dodanih točaka 53.a, 53.b i 53.c stoga predlažemo provjeri i ispravak predmetne odredbe. | Prihvaćen | Neispravna pozivanja su ispravljena. |
| 2 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE, Članak 90. | U članku 90. predlažemo propisati rokove za fondove koji posluju prije stupanja na snagu ovih odredbi. Naime u ESMA-inom dokumentu Guidelines on LMTs of UCITS and open-ended AIFs predviđena je odgoda primjene za postojeće fondove: „Managers of funds existing before the date of application of these guidelines should apply these guidelines in respect of those funds after twelve months from the application date of the RTS.“ | Nije prihvaćen | Odredbe zakona o alatima za upravljanje likvidnošću se primjenjuju od 16. travnja 2026. kako je to propisano člankom 3. Direktive, a odgoda primjene na postojeće fondove odnosi se samo na primjenu ESMA smjernica. |
| 3 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 84. | Molimo dopunu predložene točke 66. na način da se uskladi s novom odredbom čl. 211. st. 2. i glasi: "Ne dostavi prospekt UCITS fonda i ključne podatke za ulagatelje, na zahtjev ulagatelja, besplatno u tiskanom obliku ili ako je to primjereno ulagatelju na trajnom mediju, u skladu s odredbom članka 211. stavka 2. ovoga Zakona.". | Prihvaćen | Prekršajna odredba je dorađena i glasi: “66. ne dostavi prospekt UCITS fonda i ključne podatke za ulagatelje na trajnom mediju ili putem mrežne stranice društva za upravljanje, ili na zahtjev ulagatelja, besplatno u tiskanom obliku, u skladu s odredbom članka 211. stavka 2. ovoga Zakona“. |
| 4 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 83. | Članovi Udruženja investicijskih i mirovinskih fondova HGK mole dodatno obrazloženje u kontekstu uvođenja novog st. 4. u čl. 47. | Primljeno na znanje | Novi stavak 4. u članku 47. Nacrta prijedloga zakona je implementacija članka 2. stavka 5. revidirane UCITS Direktive kojim se u članak 14. UCITS Direktive dodaje stavak 2.a koji glasi: “2.a Ako društvo za upravljanje upravlja ili namjerava upravljati UCITS-om na inicijativu treće osobe, uključujući slučajeve kada taj UCITS koristi ime treće osobe koja pokreće postupak ili kada društvo za upravljanje imenuje treću osobu koja pokreće postupak kao osobu kojoj su delegirani poslovi u skladu s člankom 13., društvo za upravljanje, uzimajući u obzir eventualne sukobe interesa, nadležnim tijelima svoje matične države članice dostavlja detaljna objašnjenja i dokaze o svojoj usklađenosti sa stavkom 1. točkom (d) ovog članka. Društvo za upravljanje posebno navodi razumne korake koje je poduzelo kako bi spriječilo sukobe interesa koji proizlaze iz odnosa s trećom osobom ili, ako se ti sukobi interesa ne mogu spriječiti, kako utvrđuje, upravlja, prati i, prema potrebi, objavljuje te sukobe interesa kako bi spriječilo da oni negativno utječu na interese UCITS-a i njegovih ulagatelja.” U prethodnom odgovoru (komentar br. 6) detaljnije pojašnjeno. |
| 5 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 75. | Uz članak 75. članovi Udruženja investicijskih i mirovinskih fondova ističu sljedeće: "Nastavno na prethodno, smatramo da se navedenim uvodi prekomjerno postupanje u nadzoru poslovanja društva za upravljanje UCITS fondovima, uvođenjem ovakva odredbe stvara se opće ozračje nepovjerenja između klijenta i društva u smislu da će se djelatnici društva pitati imaju li potencijalni klijenti stvarnu namjeru sklopiti ugovorni odnos ili su tajni agenti." | Nije prihvaćen | Smatramo, upravo suprotno, da mogućnost provjere postupanja DZU-ova na ovaj način učvršćuje povjerenje ulagatelja u sustav, a društva se motiviraju da prodajne procese ondosno distribuciju provode u skladu sa svojim obvezama propisanim zakonodavnim okvirom. |
| 6 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 74. | Uz članak 74 stavak 3. članovi Udruženja investicijskih i mirovinskih fondova ističu sljedeće: "Predlažemo da se ovaj stavak Zakona ne unese na predmetni način. Smatramo da se navedenim uvodi prekomjerno postupanje u nadzoru poslovanja društva za upravljanje UCITS fondovima, uvođenjem ovakva odredbe stvara se opće ozračje nepovjerenja između klijenta i društva u smislu da će se djelatnici društva pitati imaju li potencijalni klijenti stvarnu namjeru sklopiti ugovorni odnos ili su tajni ulagatelji. Nadalje, čak je i Zakonom o kaznenom postupku propisano da tajni ulagatelji ne smiju poticati osobu koja je predmet tajnog postupanja/nadzora. U slučaju da tajni ulagatelji imaju mogućnost sklapanja ugovora, biti će nemoguće razlučiti koliko je tajni ulagatelj poticao Društvo na sklapanje ugovora i eventualno počinjenje prekršaja i kaznenih dijela odnosno koliki je utjecaj tajnog ulagatetelji kao poticatelja, a koliki društva kod sklapanja ugovora. Smatramo da se jednaka svrha nadzora može ostvariti i bez ovlasti tajnih ulagatelja na sklapanje ugovora o ulaganju." | Nije prihvaćen | Tajni nadzor je jedna od metoda provođenja nadzora koju koriste regulatori tržišta kapitala, a isto je predviđeno i u Zakonu o osiguranju te Zakonu o provedbi Uredbe o tržištima kriptoimovine, radi se o metodi provjere uspostave poslovnog odnosa (primarno s malim ulagateljima), te se istim ne šire ovlasti nadzornog tijela, već se samo postavlja zakonski okvir za tajni nadzor radi pravne sigurnosti društva i tajnog kupca. |
| 7 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 70. | U čl. 70. Zakona o izmjenama i dopunama ZOIF-a kojim se mijenja čl. 258. na način da se dodaje novi stavak 4. ZOIF-a, molimo pojasniti odakle proizlazi navedena obveza te kako se ona tumači. Naime, obvezu iz st. 4. ne nalazimo u čl. 56. UCITS Direktive, a koji je prenesen u čl. 258. ZOIFJP-a. Naše je shvaćanje da je namjera odredbi iz čl. 56 UCITS Direktive ograničiti da fondovi pod upravljanjem jednog društva za upravljanje ostvaruju značajan utjecaj ili kontrolu nad pojedinim izdavateljem te da svako nacionalno nadležno tijelo provodi kontrolu navedenih odredbi za fondove koji su subjekt nadzora u njenoj jurisdikciji. U tom smislu stava smo da je društvo za upravljanje iz npr. Republike Hrvatske, kada upravlja fondovima koji su osnovani u Republici Hrvatskoj, dužno pridržavati se ograničenja o stjecanju dionica s pravom glasa iz čl. 258. st. 1. ZOIF-a, a eventualna stroža ograničenja koja su određena pravom druge države članice primjenjuju se samo kada društvo za upravljanje iz Republike Hrvatske upravlja fondovima koji su osnovani u toj drugoj državi članici. Također smatramo da je razmatranje prava i obveza investitora uslijed stjecanja određenog udjela u dionicama s pravom glasa pojedinog izdavatelja regulirano MIFID-om, odnosno ZTK-om. | Primljeno na znanje | Navedena obveza proizlazi iz članka 56. stavka 1. UCITS Direktive (i radi se o postojećoj odredbi ZOIFJP-a koja je propisana u članku 109. stavku 4. važećeg ZOIFJP-a): „An investment company or a management company acting in connection with all of the common funds which it manages and which fall within the scope of this Directive shall not acquire any shares carrying voting rights which would enable it to exercise significant influence over the management of an issuing body. Pending further coordination, Member States shall take account of existing rules defining the principle stated in the first subparagraph in the law of other Member States.“. Namjera odredbe članka 56. stavka 1. UCITS Direktive je sprečavanje stjecanja kontrole nad izdavateljem, te je u RH ograničeno na 25% dionica s pravom glasa jednog te istog izdavatelja (ZPDD) i primjenjuje se na ulaganja u dionice HR izdavatelja. Kada društvo za upravljanje, za račun fondova kojima upravlja, ulaže u dionice inozemnih izdavatelja dužno je pridržavati se odredbi prava druge države članice, odnosno ograničenja za stjecanje dionnica s pravom glasom jednog te istog izdavatelja radi sprječavanja stjecanje kontrole nad tim izdavateljem. |
| 8 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 56. | Čl. 56. Zakona o izmjenama i dopunama ZOIF-a kojim se dodaje novi čl. 207.a, koje obveze tumačimo da proizlaze iz Direktive 2024/927 (navedenom Direktivom predviđeno je da će ESMA izraditi prijedlog RTS-a kojim će se utvrditi pojedinosti o informacijama o kojima se izvješćuje, odgovarajuća razina standardizacije informacija o kojima se izvješćuje, učestalost i rokovi za izvješćivanje, te je predviđeni rok za dostavu prijedloga RTS-a Komisiji 16.4.2027.), predlažemo u prijelaznim i završnim odredbama Zakona o izmjenama i dopunama ZOIF-a uskladiti rok od kada se primjenjuje čl. 207.a, jer se trenutno predloženim odredbama može tumačiti da se novi čl. 207.a primjenjuje od dana stupanja na snagu izmjena ZOIF-a, tj. u roku od osam dana od objave u Narodnim novinama. Molim uskladiti primjenu obveza iz čl. 207.a s rokovima iz Direktive 2024/927. | Prihvaćen | U prijelazne i završne odredbe Nacrta prijedloga zakona dodana je odgoda stupanja na snagu odredbi dodanog članka 207.a do 16. travnja 2027. |
| 9 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 52. | U prijelaznim i završnim odredbama Zakona o izmjenama i dopunama ZOIF-a bi trebalo propisati da izmjene čl. 191. ZOIF-a koje se odnose na alate za upravljanje likvidnošću stupaju na snagu 16. travnja 2026. | Prihvaćen | Sukladno komentaru, dorađena je prijelazna i završna odredba na način da glasi: “Društva za upravljanje dužna su uskladiti pravila i prospekte UCITS fondova s odredbama članaka 24., 48. i 52. ovoga Zakona do 16. travnja 2026.”. |
| 10 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 49. | U čl. 49. Zakona o izmjenama i dopunama ZOIF-a kojim se mijenja čl. 192. st. 1. točka 2. ZOIF-a, molimo pojasniti na koji način će u praksi funkcionirati predložena izmjena: - što znači "značajna promjena"? - hoće li to biti prepušteno na tumačenje društvima za upravljanje ili je li potrebno od Agencije dobiti potvrdu da promjene (ni)su značajne? | Primljeno na znanje | Značajnim promjenama smatrale bi se one promjene koje bi dovele do promjene investicijskog cilja UCITS fonda ili do promjene njegove strategije ulaganja, a odluka je li neka promjena značajna je na društvu za upravljanje. Agencija u sklopu nadzornih ovlasti uvijek ima mogućnost tražiti obrazloženja za napravljene izmjene i preispitivati zaključak društva. |
| 11 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 48. | U prijelaznim i završnim odredbama Zakona o izmjenama i dopunama ZOIF-a bi trebalo propisati da izmjene čl. 191. ZOIF-a koje se odnose na alate za upravljanje likvidnošću stupaju na snagu 16. travnja 2026. | Prihvaćen | Sukladno komentaru, dorađena je prijelazna i završna odredba na način da glasi: “Društva za upravljanje dužna su uskladiti pravila i prospekte UCITS fondova s odredbama članaka 24., 48. i 52. ovoga Zakona do 16. travnja 2026.”. |
| 12 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 45. | Vezano uz čl. 45. i čl. 89. Nacrta prijedloga Zakona predlažemo propisati rok za donošenje novog pravilnika Agencije ili usklađivanje već postojećih pravilnika iz članka 177a. Prema članku 89. novi pravilnici ili usklađivanje postojećih pravilnika biti će u roku šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona. Predlažemo uskladiti rokove za društva propisane u članku 90. (16. travnja 2026.) sa rokom donošenja i usklađivanja pravilnika Agencije iz članka 177a (6 mjeseci od donošenja Zakona). Prema trenutačnim informacijama, očekivani plan izvješća javnog savjetovanja Zakona je 26.10.2025. Iz toga proizlazi da će društva morati propisati te Agenciji dostaviti administrativne i operativne politike i procedure prije nego Agencija propiše detalje pravilnikom | Nije prihvaćen | Člankom 177.a Nacrta prijedloga zakona predviđeno je da Agencija pravilnikom detaljnije propisuje način zaprimanja zahtjeva za stjecanje ili otkup udjela za vrijeme trajanja obustave izdavanja i otkupa udjela, utvrđivanje cijene udjela, rokove isplate te nastavak poslovanja nakon prestanka obustave izdavanja i otkupa udjela. Predmetna materija već je uređena Pravilnikom o udjelima UCITS fondova koji će po potrebi biti revidiran ovisno o odredbama RTS-a čije se usvajanje čeka od strane Europske komisije. Člankom 57.a stavkom 5. Nacrta prijedloga zakona propisano je da je društvo za upravljanje dužno usvojiti i primjenjivati detaljne politike i procedure za aktivaciju i deaktivaciju svakog odabranog alata za upravljanje likvidnošću kao i operativne i administrativne mjere za primjenu odabranih alata. Obustava izdavanja i otkupa udjela nije jedan od alata za upravljanje likvidnošću koje je na izboru društvima za upravljanje. U skladu člankom 57.a stavkom 2. Nacrta prijedloga zakona društvo za upravljanje dužno je odabrati najmanje dva odgovarajuća alata za upravljanje likvidnošću iz stavka 1. točaka 2. do 8. ovoga članka, nakon procjene primjerenosti tih alata u skladu sa strategijom ulaganja, profilom likvidnosti i politikom otkupa UCITS fonda, pri čemu ne može odabrati samo alate iz stavka 1. točaka 5. i 6. ovoga članka, tako da ažuriranje navedenog pravilnika nema utjecaja na definiranje sadržaja predmetne politike. |
| 13 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 33. | U čl. 33. Zakona o izmjenama i dopunama ZOIF-a kojim se predlažu izmjene čl. 99. st. 3. ZOIF-a, predlažu se izmjene navedenog stavka radi mogućnosti uključivanja UCITS fondova koji se žele distribuirati na inozemnim tržištima te kako bi se osigurala potpuna interoperabilnost s infrastrukturom koja se u EU standardno koristi (plaćateljski agenti, transfer agenti, CSD/ICSD sustavi i DvP namira) s obzirom da načelo „DvP“ podrazumijeva davanje naloga/zahtjeva za izdavanje udjela na broj udjela, a ne na iznos). U tom smislu predlažemo da čl. 99. st. ZOIF-a glasi: "(3) Kod originarnog stjecanja udjela ugovor o ulaganju sklopljen je kada je ulagatelj društvu za upravljanje podnio uredan zahtjev za izdavanje udjela sukladno uvjetima određenim prospektom i pravilima UCITS fonda i izvršio valjanu uplatu iznosa iz zahtjeva, odnosno drugog odgovarajućeg dokumenta u slučaju iz članka 151.b, a društvo za upravljanje ne odbije sklapanje ugovora. U svim ostalim slučajevima ugovor o ulaganju je sklopljen u trenutku kada društvo, odnosno voditelj registra upiše stjecatelja u registar udjela." | Primljeno na znanje | Komentar se prima na znanje te će se razmotriti tijekom izrade Konačnog prijedloga zakona o izmjenama I dopunama Zakona o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom |
| 14 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 27. | Predlažemo da se stavak 1. izmijeni te da glasi: (1) Društvo za upravljanje koje namjerava delegirati trećim osobama da u njegovo ime obavljaju jedan ili više poslova iz članka 13. stavka 3. točaka 2. i 3. te članka 4. točke 3. ovoga Zakona ili pružaju usluge iz članka 13. stavka 1. podstavka 2. ovoga Zakona, dužno je o tome obavijestiti Agenciju prije nego što delegiranje stupi na snagu. Naime, delegiranje osnovanja UCITS fonda (čl. 13. st. 3. toč. 1. samo po sebi nije moguće, a točke 4. i točka 5. su bili isključeni, u odnosu na točku 4. i točku 5. smatramo da se svrha nadzora delegiranja usluge postiže i samom prethodnom obaviješću Agenciji. | Nije prihvaćen | Predmetna odredba je implementacija članka 1. stavka 4. točke a) (i) Direktive 2024/927 koji glasi: “Društva za upravljanje koja svoje poslove namjeravaju delegirati trećim osobama koje u njihovo ime obavljaju jedan posao iz Priloga II. ili više njih ili usluge iz članka 6. stavka 3., o tome obavješćuju nadležna tijela svoje matične države članice prije nego što postupci delegiranja stupe na snagu.” Smatramo da je jasno da se odredba odnosi na one poslove koji se mogu delegirati na treće osobe. Točke 4. i 5. su u važećem ZOIFJP-u bile isključene iz onih za koje je bilo potrebno ishoditi odobrenje Agencije, ali je o istima u skladu s člankom 69. stavkom 2. važećeg Zakona bilo potrebno prethodno obavijestiti Agenciju. Nacrtom prijedloga zakona ukida se obveza ishođenja odobrenja Agencije za delegiranje poslova upravljanja imovinom, upravljanja rizicima i kontrolnih funkcija, te se za iste također predlaže samo dostavljanje prethodne obavijesti Agenciji. |
| 15 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 24. | U čl. 24. Zakona o izmjenama i dopunama ZOIF-a kojim se dodaje novi čl. 57.a, u odnosu na predloženi stavak 2., molimo jasnije određenje da li u situaciju u kojoj društvo za upravljanje odabere alate iz točke 5. i 6., stavka 1. novog čl. 57.a, navedeno znači da: a) društvo za upravljanje treba odabrati dodatno još barem jedan dodatni alat iz st.1 novog čl. 57.a, ili b) uz ova dva alata odabire još dodatna dva alata? | Primljeno na znanje | U situaciji u kojoj društvo za upravljanje odabere alate iz članka 57.a stavka 2. točaka 5. i 6., Nacrta prijedloga zakona, dužno je odabrati najmanje još jedan alat za upravljanje likvidnošću, s obzirom da se alatima iz točaka 5. i 6. postiže ista svrha. Društvo može odabrati i samo jedan od navedenih alata (zaštitno prilagođavanje cijena (engl. swing pricing) ili dvostruko određivanje cijena (engl. dual pricing)) i uz njega još jedan dodatni LMT. Navedno je detaljno objašnjeno u uvodnom dijelu Nacrta prijedloga zakona: “Društvo za upravljanje dužno je odabrati najmanje dva alata za upravljanje likvidnošću, koja su primjerena strategiji ulaganja, profilu rizičnosti i politici otkupa UCITS fonda. Pri tome, ako društvo za upravljanje odabere samo dva alata za upravljanje likvidnošću, to ne mogu zajedno biti zaštitno prilagođavanje cijena (engl. swing pricing) i dvostruko određivanje cijena (engl. dual pricing), s obzirom da se njihovim korištenjem postiže slična svrha. Iznimka su samo novčani fondovi za koje je društvima za upravljanje dozvoljeno odabrati samo jedan alat za upravljanje likvidnošću.“ |
| 16 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 23. | U čl. 23. Zakona o izmjenama i dopunama ZOIF-a kojim se mijenja čl. 57. st. 3. t.4. podtočka c) ZOIF-a, predlažemo brisanje obveze izvještavanja o usklađenosti društva za upravljanje s propisanim ograničenjima izloženosti rizicima, s obzirom na ukidanje obveze procjene profila rizičnosti za društvo za upravljanje. | Prihvaćen | Sukladno komentaru, napravljene se potrebne izmjene u članku 23. Nacrta prijedloga zakona kojim se mijenja članak 57. važećeg ZOIFJP-a. |
| 17 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 22. | U članku 22. Zakona o izmjenama i dopunama ZOIF-a kojim se mijenja članak 56. st. 2. ZOIF-a, s obzirom na predloženo ukidanje obveze procjene profila rizičnosti za društvo za upravljanje te predložene izmjene dosadašnjeg st.11 koji postaje st .8., predlažemo brisanje obveze procjene rizika povezanih s poslovanjem društva za upravljanje te obvezu utvrđivanja prihvatljive razine rizika za društvo za upravljanje, na način da čl. 56. st.2. glasi: "(2) Društvo za upravljanje dužno je usvojiti, primjenjivati, dokumentirati i redovito ažurirati učinkovite i sveobuhvatne politike upravljanja rizicima u svrhu utvrđivanja: a) rizika povezanih s ulaganjima UCITS fondova kojima upravlja b) doprinosa rizika pojedine pozicije u UCITS fondu sveukupnom profilu rizičnosti pojedinog UCITS fonda i c) prihvatljive razine rizika za svaki identificirani rizik kojemu je izloženo ili bi mogao biti izložen pojedini UCITS fond kojim društvo za upravljanje upravlja." | Nije prihvaćen | Naime, društvo za upravljanje također je izloženo određenim rizicima u svom poslovanju, npr. operativnom riziku. Navedeno je prepoznato i u CESR dokumentu “Risk management principles for UCITS” u kojem je navedeno: “From the point of view of UCITS investors, operational risks are attached to the different features and quality of the trading, settlement and valuation procedures operated by the Companies, which may increase the chances of losses due to human or technical errors.” Smatramo da je potrebno i prudentno da politikama upravljanja rizicima adekvatno budu obuhvaćeni i rizici kojima je društvo za upravljanje u svom poslovanju izloženo, bez obzira što društvo prema nacrtu prijedloga zakona nije u obvezi izrađivati profil rizičnosti samog društva. Navedeno je vidljivo i iz članka 191. stavka 2. točke b) podtočke 10. važećeg ZOIFJP-a kojom je propisano da je u prospektu UCITS fonda društvo dužno opisati rizike kojima je izloženo društvo za upravljanje. |
| 18 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 21. | Vezano uz predloženi članak 51. stavak 6. Zakona članovi Udruženja investicijskih i mirovinskih fonodva ističu sljedeće: "Umjesto izmjene uvodne rečenice predlaže se razgraničiti sadržaj operativnog izvješća u odnosu na pojedinu kontrolnu funkciju, a u svrhu jasnijeg propisivanja regulatornih obveza s obzirom da svi zahtjevi nisu primjenjivi na svaku kontrolnu funkciju. Prijedlog je stavak 6. čl. 51. ZOIF-a izmijeniti na način da isti glasi: "(6) Operativno izvješće kontrolne funkcije, ovisno o poslovima koje ta kontrolna funkcija obavlja, sadrži: 1. predmet i obuhvat obavljenih poslova, kontrola i revizija 2. ocjenu adekvatnosti i djelotvornosti sustava unutarnjih kontrola u pojedinom području poslovanja 3. ocjenu adekvatnosti i učinkovitosti upravljanja rizicima, uključujući informacije o izloženostima rizicima 4. utvrđene nezakonitosti i nepoštivanje politika i postupaka društva za upravljanje ako su utvrđeni tijekom obavljanja poslova kontrolne funkcije 5. nedostatke i slabosti u poslovanju odnosno upravljanju rizicima ako su oni utvrđeni tijekom obavljanja poslova kontrolnih funkcija 6. prijedloge, preporuke i rokove za otklanjanje utvrđenih nezakonitosti i nepravilnosti te nedostataka i slabosti 7. osobe zadužene za provedbu prijedloga, preporuka i mjera 8. informacije o statusu izvršenja prijedloga, preporuka i mjera za otklanjanje nezakonitosti i nepravilnosti te nedostataka i slabosti Operativna izvješća funkcije praćenja usklađenosti s relevantnim propisima te funkcije interne revizije također sadrže: 1. ocjenu adekvatnosti i djelotvornosti sustava unutarnjih kontrola u pojedinom području poslovanja 2. ocjenu adekvatnosti i učinkovitosti upravljanja rizicima 3. nedostatke i slabosti u poslovanju odnosno upravljanju rizicima ako su oni utvrđeni tijekom obavljanja poslova kontrolnih funkcija 4. ocjenu usklađenosti društva za upravljanje s propisima, internim aktima, standardima i kodeksima." Nadalje, predlaže se izmijeniti stavak 7. čl. 51. ZOIF-a na način da isti glasi: "(7) Izvješće o radu kontrolne funkcije sadržava najmanje: 1. izvješće o ostvarivanju godišnjeg plana rada 2. popis obavljenih planiranih i izvanrednih poslova 3. popis planiranih, a neizvršenih poslova i razloge neizvršenja plana 4. sažetak najvažnijih činjenica utvrđenih u obavljenim kontrolama, revizijama i/ili ostalim poslovima 5. opću ocjenu adekvatnosti i učinkovitosti sustava upravljanja pojedinim rizicima u društvu za upravljanje i 6. izvješće o izvršenju prijedloga, preporuka i mjera za otklanjanje nezakonitosti i nepravilnosti te nedostataka i slabosti utvrđenih tijekom kontrola odnosno revizija i razloge njihova neizvršenja. Izvješće o radu funkcije praćenja usklađenosti s relevantnim propisima te interne revizije sadrže također i sljedeće: 1. sažetak najvažnijih činjenica utvrđenih u obavljenim kontrolama, revizijama i/ili ostalim poslovima 2. opću ocjenu adekvatnosti i učinkovitosti sustava unutarnjih kontrola u područjima koja su bila predmet kontrole odnosno revizije" | Primljeno na znanje | Komentar se prima na znanje te će se razmotriti tijekom izrade Konačnog prijedloga zakona o izmjenama I dopunama Zakona o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom |
| 19 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 20. | Članovi Udruženja investicijskih i mirovinskih fonodova predlažu da se u članku 50. Zakona pojam "obavlja djelatnost" zamijeni riječima "pruža uslugu". | Prihvaćen | Sukladno komentaru, u Nacrtu prijedloga zakona napravljene su odgovarajuće izmjene odredbi članka 50. Zakona o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom |
| 20 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 19. | Vezano uz predloženi članak 47. stavak 3, s s obzirom da nije prethodno definirana inicijativa treće osobe, na koju se točno inicijativu misli. | Primljeno na znanje | Članak 19. Nacrta prijedloga zakona kojim se u članak 47. dodaje stavak 3. implementacija je članka 2. stavka 5. revidirane UCITS Direktive kojim se u članak 14. UCITS Direktive dodaje stavak 2.a koji glasi: “2.a Ako društvo za upravljanje upravlja ili namjerava upravljati UCITS-om na inicijativu treće osobe, uključujući slučajeve kada taj UCITS koristi ime treće osobe koja pokreće postupak ili kada društvo za upravljanje imenuje treću osobu koja pokreće postupak kao osobu kojoj su delegirani poslovi u skladu s člankom 13., društvo za upravljanje, uzimajući u obzir eventualne sukobe interesa, nadležnim tijelima svoje matične države članice dostavlja detaljna objašnjenja i dokaze o svojoj usklađenosti sa stavkom 1. točkom (d) ovog članka. Društvo za upravljanje posebno navodi razumne korake koje je poduzelo kako bi spriječilo sukobe interesa koji proizlaze iz odnosa s trećom osobom ili, ako se ti sukobi interesa ne mogu spriječiti, kako utvrđuje, upravlja, prati i, prema potrebi, objavljuje te sukobe interesa kako bi spriječilo da oni negativno utječu na interese UCITS-a i njegovih ulagatelja.”. Predmetna odredba odnosi se na situacije kada je neka treća osoba (osim društva za upravljanje) uključena u osnivanje UCITS fonda, odnosno kada se UCITS fond osniva na incijativu treće osobe (npr. na inicijativu banke, investicijskog društva, društva za osiguranje ili neke druge treće osobe/sponzora) i ovim se odredbama želi sprječiti sukob interesa i eventualni utjecaj sponzora na društvo za upravljanje u smislu donošenja investicijskih odluka. Ovakve su situacije više karakteristične za AIF-ove, ali u određenim pravnim sustavima su moguće i kod UCITS fondova. |
| 21 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 13. | Vezano uz predloženi članak 28. stavak 2. članovi Udruženja investicijskih i mirovinskih fondova predlažu da se odredbom definiraju primjeri značajnih promjena/taksativno navedu značajne promjene. | Nije prihvaćen | Predmetna odredba je rezultat prijenosa članka 2. stavka 3. točke b) revidirane UCITS Direktive, koji glasi: „7. Države članice zahtijevaju da društva za upravljanje prije provedbe obavijeste nadležna tijela svoje matične države članice o svim značajnim promjenama uvjeta za početno odobrenje za rad, posebno o značajnim promjenama informacija koje su dostavljene u skladu s ovim člankom. Na društvu za upravljanje je da kao upravitelj procijeni koje su promjene značajne, a Agencija u sklopu svojih nadzornih ovlasti ima mogućnost tražiti obrazloženja i preispitivati zaključak društva. |
| 22 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 12. | Vezano uz predloženi članak 25. stavak 2. članice Udruženja invecsticijskih i mirovinskih fondova ističu sljedeće i mole pojašnjenje: "S obzirom da se čl. 12. Zakona o izmjenama i dopunama ZOIF-a dodaje novi stavak 2. u postojeći čl. 25. ZOIF-a, a kojim se prenose odredbe iz Direktive (EU) 2024/927 znači li navedeno da će Pravilnik o izdavanju odobrenja za rad i stjecanju kvalificiranog udjela društva za upravljanje UCITS fondovima koji propisuje pojedinosti koje se trebaju dostaviti prilikom podnošenja zahtjeva za izdavanje odobrenja za rad društvu za upravljanje biti stavljen van snage ili izmijenjen, posebno vezano uz činjenicu da se dio zahtjeva iz novo dodanog stavka 2. podudara sa zahtjevima iz imenovanog Pravilnika? Nadalje, moli se pojašnjenje i vezano uz članak 25. stavak 2. točku c). Naime, članice zanima hoće li se dodatno Pravilnikom propisati koji standard će se zauzeti kod procjene je li vremenski plan bavljenja aktivnostima članova uprave adekvatan? Također, članice zanima hoće li se pravilnikom dodatno propisati koji standard će se zauzeti kod procjene adekvatnosti odgovarajućih ljudskih i tehničkih resursa, odnosno minimalna broj zaposlenika po pojedinim ulogama/obvezama, a koji se predviđa u članku 25. stavku 2. točki d). Ndalje, molimo pojašnjene i sljedećih točaka: 1. obavljanje svakodnevnih poslova upravljanja portfeljem ili upravljanja rizicima u društvu za upravljanje Misli li se na dodatnu uslugu upravljanja portfeljem ili na upravljanje imovinom prilikom obavljanja nekih od djelatnosti i pružanja usluga kako su definirane čl. 5 Zakona o izmjenama i dopunama ZOIF-a kojim se mijenja članak 13. ZOIF-a. 5? 1. kratak opis delegirane funkcije upravljanja portfeljem, uključujući informaciju je li delegiranje djelomično ili potpuno S obzirom da nije prethodno definirana, molimo pojasniti na koju funkciju se točno misli kada se govori o funkciji upravljanja portfeljem. Misli li se na dodatnu uslugu upravljanja portfeljem ili na upravljanje imovinom prilikom obavljanja nekih od djelatnosti i pružanja usluga kako su definirane čl. 5 Zakona o izmjenama i dopunama ZOIF-a kojim se mijenja članak 13. ZOIF-a? | Primljeno na znanje | Predmetni pravilnik će biti revidiran prilikom čega će se razmotrit i ovi komentari, a zainteresirana javnost će u skladu s Zakonom o instrumentima politike boljih propisa („Narodne novine“, broj 155/23.) i Uredbom o metodologiji i postupku provedbe instrumenata politike boljih propisa („Narodne novine“, broj 19/24.) imati priliku dostaviti svoje komentare i prijedloge. U stavku 2. podstavku 2. točki c) se misli općenito na upravljanje portfeljem (individualni portfelji i UCITS fondovi), dok se u točki d) odnosi na UCITS fond. U točki c) pojašnjeno je da uključuje oboje, dok je u točki d) izmijenjen izričaj te se umjesto izraza “upravljanja portfeljem” koristi izraz “upravljanja imovinom”. |
| 23 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 5. | Članovi Udruženja investicijskih i mirovinskih fondova pmole dodatno pojašnjenje vezano uz predloženi članak 13. stavak 1. točku 2, podtočku d). Naime, predlaže se pojasniti odnosno navesti na što će se regulator posebno koncentrirati kod provjere jesu li društva predvidjela "svaki mogući sukob interesa". | Nije prihvaćen | Predmetna odredba je implementacija članka 2. stavka 2. točke (iv) Direktive 2024/927 koji glasi: “(iv) bilo koja druga funkcija ili djelatnost koju društvo za upravljanje već obavlja u vezi s UCITS-om kojim upravlja u skladu s ovim člankom ili u vezi s uslugama koje pruža u skladu s ovim stavkom, pod uvjetom da se svakim mogućim sukobom interesa prouzročenim obavljanjem te funkcije ili djelatnosti drugim stranama upravlja na odgovarajući način.”. Društvo je kao subject licenciran za pružanje predmetnih usluga dužno identificirati sukobe interesa koji mogu proizići iz pružanja određene usluge, a sve ovisno o kojoj će se usluzi raditi. Primjeri takvih usluga navedeni su i u uvodnom dijelu Zakona: “Nadalje, predloženim izmjenama dozvoljava se društvima za upravljanje da u korist trećih osoba obavljaju iste poslove i aktivnosti koje već obavljaju u vezi s UCITS fondovima kojima upravljaju, pod uvjetom da se svakim potencijalnim slučajem sukoba interesa nastalim obavljanjem tih poslova i aktivnosti za treće osobe upravlja na odgovarajući način. Ti poslovi i aktivnosti uključuju, primjerice, korporativne usluge kao što su ljudski resursi i informacijska tehnologija (IT) te informatičke usluge za upravljanje portfeljem i upravljanje rizicima. Uvođenjem ove mogućnosti podupire se i međunarodna konkurentnost europskih društava za upravljanje jer se omogućuje ekonomija razmjera i doprinosi diversifikaciji izvora prihoda društava za upravljanje.“. |
| 24 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OTVORENIM INVESTICIJSKIM FONDOVIMA S JAVNOM PONUDOM | Članovi Udruženja investicijskih i mirovinskih fondova HGK ističu sljedeće dodatne komentare: "Niže navedene izmjene predlažu se radi mogućnosti uključivanja UCITS fondova koji se žele distribuirati na inozemnim tržištima te kako bi se osigurala potpuna interoperabilnost s infrastrukturom koja se u EU standardno koristi (plaćateljski agenti, transfer agenti, CSD/ICSD sustavi i DvP namira) s obzirom da načelo „DvP“ podrazumijeva davanje naloga/zahtjeva za izdavanje udjela na broj udjela, a ne na iznos). 1. Predlažemo izmjenu čl. 115., 2t. 2. točke a) na način da isti glasi: "(2) Rok za upis u registar udjela je sedam dana od dana kada je: a) u skladu s odredbama članka 99. stavka 3. ovoga Zakona, društvo za upravljanje, izravno ili putem distributera, zaprimilo uredan zahtjev za izdavanje udjela i kada je ulagatelj izvršio valjanu uplatu iznosa iz zahtjeva, odnosno drugog odgovarajućeg dokumenta u slučaju iz članka 151.b, a društvo za upravljanje u tom roku nije odbilo sklapanje ugovora ili" 2. predlažemo dodavanje novog čl. 151.b na način da isti glasi: "Članak 151b. (1) Za društvo za upravljanje iz članka 150. stavka 1. ovoga Zakona koje sukladno članku 152. stavku 4. može započeti s trgovanjem udjelima određenog UCITS fonda u državi članici domaćinu UCITS fonda, postupak izdavanja i otkupa udjela toga UCITS fonda može se provoditi prema načelu Delivery-versus-Payment (DvP). (2) Načelo iz stavka 1. ovoga članka podrazumijeva da se prijenos novčanih sredstava i prijenos udjela izvršavaju istodobno, u rokovima namire koji ne smiju biti dulji od dva radna dana od dana zaprimanja zahtjeva (T+0 do T+2). (3) Namira iz stavka 2. ovoga članka obavlja se putem plaćateljskog agenta, transfer agenta ili sustava za namiru vrijednosnih papira (CSD/ICSD), odnosno drugog ovlaštenog financijskog posrednika koji jamči uredno izvršenje obveze plaćanja. (4) U slučaju da uplata ne bude izvršena u predviđenom roku, društvo za upravljanje ovlašteno je poništiti zahtjev za izdavanje udjela te ulagatelju vratiti uplaćena sredstva umanjena za troškove, u skladu s pravilima fonda." Također, predlaže se propisati postupanje društva upravitelja napajajućih fondova, vodeći računa o situaciji u kojoj je napajajući fond odobren u RH i posluje u skladu sa Zakonom RH, a glavni fond odrobren u drugoj članici EU i posluje u skladu sa zakonima druge članice. Propisati postupanje i rokove za uskladbu za napajajuće fondove u slučaju kada je rok za uskladbu glavnog fonda u drugoj članici kasnijeg datuma od roka propisanog u Zakonu RH za napajajući fond. | Primljeno na znanje | Komentar se prima na znanje te će se razmotriti tijekom izrade Konačnog prijedloga zakona o izmjenama I dopunama Zakona o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom |
| 25 | MIRO OPAČAK | NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OTVORENIM INVESTICIJSKIM FONDOVIMA S JAVNOM PONUDOM | TEKST NACRTA ZAKONA Članak 1. U Zakonu o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom („Narodne novine“, br. …) iza članka XX dodaje se novi članak XX.a koji glasi: „Društva za upravljanje fondovima dužna su osigurati da sve informacije o fondovima (prospekt, ključne informacije za ulagatelje – KIID, godišnji i polugodišnji izvještaji) budu dostupne i u pristupačnom obliku, uključujući: 1. video materijale s hrvatskim znakovnim jezikom, 2. pisane materijale u jednostavnom jeziku, 3. titlove na svim multimedijalnim sadržajima, 4. web-stranice usklađene s međunarodnim standardima pristupačnosti (WCAG 2.2).“ Članak 2. Iza članka XX dodaje se novi članak XX.b koji glasi: „U postupcima sklapanja ugovora, davanja naloga za ulaganje i komunikacije s društvom za upravljanje, član fonda koji je gluh, nagluh ili gluhoslijep ima pravo na komunikacijskog posrednika. Troškove komunikacijskog posrednika snosi društvo za upravljanje.“ Članak 3. U članku XX dodaje se stavak: „Društva za upravljanje dužna su osigurati najmanje jednog zaposlenika osposobljenog za osnovnu komunikaciju na hrvatskom znakovnom jeziku ili omogućiti stalnu dostupnost stručne osobe za komunikaciju s gluhim i nagluhim ulagateljima.“ Članak 4. Hanfa, u okviru svojih nadzornih ovlasti, prati provedbu odredbi o pristupačnosti ulagateljima s invaliditetom i u godišnjem izvješću o tržištu kapitala objavljuje podatke o mjerama koje su društva poduzela u svrhu osiguranja jednakog pristupa. Članak 5. Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“. OBRAZLOŽENJE I. Ustavna osnova za donošenje zakona Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbama članka 57. Ustava Republike Hrvatske, prema kojem država osobitu skrb posvećuje zaštiti osoba s invaliditetom i njihovoj uključenosti u društveni i gospodarski život. II. Razlozi donošenja zakona Gluhim osobama u Hrvatskoj onemogućen je jednak pristup informacijama o investicijskim fondovima jer se komunikacija temelji isključivo na složenim pisanim dokumentima i standardnim prodajnim kanalima. Time su u neravnopravnom položaju u odnosu na ostale ulagatelje. Donošenjem ovih izmjena osigurava se jednakost i uključenost gluhih i nagluhih osoba. III. Ciljevi zakona - osigurati jednak i pristupačan pristup investicijskim proizvodima, - uvesti pravo na komunikacijskog posrednika pri ulaganju i komunikaciji s društvima, - povećati financijsku uključenost gluhih osoba, - uskladiti zakon s Konvencijom UN-a o pravima osoba s invaliditetom. IV. Učinci zakona Socijalni učinci: gluhe osobe mogu ravnopravno ulagati u fondove. Ekonomski učinci: otvara se nova skupina ulagatelja, čime se jača tržište kapitala. Pravni učinci: zakon se usklađuje s pravom EU, osobito s načelom pristupačnosti financijskih usluga (Direktiva 2019/882 – Europski akt o pristupačnosti). | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na Vašem interesu i komentaru. Međutim, sadržaj navedenog komentara nije predmetom ovoga Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o alternativnim investicijskim fondovima. |