Izvješće o provedenom savjetovanju - Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o alternativnim investicijskim fondovima
|
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ALTERNATIVNIM INVESTICIJSKIM FONDOVIMA | Udruženje investicijskih i mirovinskih fondova pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (dalje u tekstu: Udruženje investicijskih i mirovinskih fondova HGK) predlaže da se u ovom Nacrtu prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o alternativnim investicijskim fondovima razmotri i sljedeće te prenosimo njihove komentare u cijelosti: 1. Prijedlog usklade trajanja revizorskog angažmana u odnosu na reviziju financijskih izvještaja UAIF-a i AIF s odredbama Zakona o reviziji – članak 64. stavak 4. i članak 172. stavak 4. važećeg Zakona o alternativnim investicijskim fondovima (dalje u tekstu: ZAIF) Izmjenama i dopunama članka 64. Zakona o reviziji (Narodne novine: 127/17, 27/25, 85/24, 145/24, dalje: „ZR“) iz 2024. godine trajanje revizijskog angažamana subjekata od javnog interesa povećano je sa sedam (7) na deset (10) uzastopnih godina od strane istog revizorskog društva. Člankom 70. stavkom 4. i člankom 172. stavkom 4. ZAIF-a propisano je da isti revizor može obavljati zakonsku reviziju financijskih izvještaja određenog UAIF-a, odnosno AIF-a, najviše sedam uzastopnih godina, te da isti revizor ne smije sljedeće četiri godine obavljati zakonsku reviziju tog UAIF-a, odnosno AIF-a. Obzirom da je prije promjene „ZR“ broj mogućih uzastopnih revizija od strane istog revizorskog društva bio jednak i u „ZR“ i u „ZAIF“ mišljenja smo da je primjereno i nužno uskladiti postojeće odredbe „ZAIF“ s odredbama „ZR“, stoga predlažemo da se trajanje revizorskog angažmana u odnosu na reviziju financijskih izvještaja UAIF-a i AIF uskladi s izmijenjenom odredbom „ZR“ te da se sa postojećih sedam (7) povisi na deset (10) godina, odnosno da se navedeni članci ZAIF-a izmijene kako slijedi: Članak 70. stavak 4. (4) Isti revizor može obavljati zakonsku reviziju financijskih izvještaja određenog UAIF-a najviše deset uzastopnih godina. Isti revizor ne smije sljedeće četiri godine obavljati zakonsku reviziju tog UAIF-a Članak 172. stavak 4. (4) Isti revizor može obavljati zakonsku reviziju godišnjih financijskih izvještaja određenog AIF-a najviše deset uzastopnih godina. Isti revizor ne smije sljedeće četiri godine obavljati zakonsku reviziju tog AIF-a. Ovime skrećemo pozornost da je ista odredba utvrđena i Zakonom o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom pa bi bilo dobro da se isto razmotri u sklopu Grupacije UCITS. U nastavku dajemo pregled relevantnih zakonskih odredbi: Zakon o reviziji Članak 64. (NN 127/17) Isto revizorsko društvo može obavljati zakonsku reviziju subjekata od javnog interesa najviše sedam uzastopnih godina, uključujući razdoblje početnog angažmana od najmanje godinu dana u skladu s člankom 17. stavkom 1. Uredbe (EU) br. 537/2014. Članak 64. (NN: 127/17, 27/25, 85/24, 145/24) (1) Isto revizorsko društvo može obavljati zakonsku reviziju subjekata od javnog interesa najviše deset uzastopnih godina, osim ako posebnim propisima nije drukčije uređeno. (2) Trajanje revizijskog angažmana iz stavka 1. ovoga članka uključuje razdoblje početnog angažmana od najmanje dvije godine u skladu s člankom 40. stavkom 2. ovoga Zakona. Zakon o alternativnim investicijskim fondovima Članak 70. stavak 4. (21/18, 126/19, 110/21, 83/23, 152/24) (4) Isti revizor može obavljati zakonsku reviziju financijskih izvještaja određenog UAIF-a najviše za sedam uzastopnih godina. Isti revizor ne smije sljedeće četiri godine obavljati zakonsku reviziju tog UAIF-a. Članak 172. stavak 4. (21/18, 126/19, 110/21, 83/23, 152/24) (4) Isti revizor može obavljati zakonsku reviziju godišnjih financijskih izvještaja određenog AIF-a najviše za sedam uzastopnih godina. Isti revizor ne smije sljedeće četiri godine obavljati zakonsku reviziju tog AIF-a. Također, Udruženje investicijskih i mirovinskih fondova HGK predlaže i sljedeće te prijedlog prenosimo u cijelosti: "2. Prijedlog ukidanja obveze izrade profila rizičnosti UAIF-a – članak 61. stavak 2. podstavak d) ZAIF Člankom 23. Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom (dalje: „Nacrt ZOIFJP“), a u odnosu na izmjene članka 57. važećeg ZOIFJP, predviđa se ukidanje obveze izrade profila rizičnosti društva za upravljanje i posljedično poslova funkcije upravljanja rizicima koji su s time bili povezani. Nadalje je člankom 25. „Nacrta ZOIFJP“, nastavno na ukidanje obveze izrade profila rizičnosti društva za upravljanje, usklađena i odredba članka 59. važećeg ZOIFJP kojom se uređuju politike primitaka. Odredba ZAIF-a ne propisuju izravno obvezu izrade profila rizičnosti UAIF-a, ali ista posredno proizlazi iz odredbi kojom se uređuju politike primitaka. Sukladno navedenom, predlažemo da se i u ZAIF-u ukine obveza izrade profila rizičnosti UAIF-a te uskladi odredba ZAIF-a kojom se uređuju politike primitaka, odnosno da se u članku 61. stavku 2. podstavku d) ZAIF-a brišu riječi: „UAIF-a i/ili“ kako slijedi: Članak 61. stavak 2. podstavak d) d) svakog drugog radnika čiji primici spadaju u platni razred višeg rukovodstva i osoba koje preuzimaju rizik ako njihov rad ima značajan utjecaj na profil rizičnosti AIF-ova kojima upravlja. U nastavku dajemo pregled relevantnih zakonskih odredbi: Zakon o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom Članak 23. Nacrta ZOIFJP U članku 57. stavku 3. točki 3. iza riječi: „rizičnosti“ brišu se riječi: „ društva za upravljanje i“. U točki 4. podtočki c) riječi: „između postojeće razine izloženosti rizicima i unaprijed određenog profila rizičnosti te“ zamjenjuju se riječima: „i društva za upravljanje s“. U točki 5. riječi: „društva za upravljanje i“ brišu se. Obrazloženje uz članak 23. Nacrta ZOIFJP: Predloženim izmjenama u članku 57. važećeg Zakona ukida se obveza izrade profila rizičnosti društva za upravljanje i posljedično poslovi funkcije upravljanja rizicima koji su s time bili povezani. Članak 25. Nacrta ZOIFJP U članku 59. stavku 2. podstavku 4. riječi: „društva za upravljanje i/ili“ brišu se. Obrazloženje uz članak 25. Nacrta ZOIFJP Izmjena u članku 59. važećeg Zakona provodi se nastavno na ukidanje obveze izrade profila rizičnosti društva za upravljanje. Zakon o alternativnim investicijskim fondovima Članak 61. važećeg ZAIF (2) Politika primitaka primjenjuje se na sljedeće kategorije radnika: a) više rukovodstvo b) osobe koje preuzimaju rizik c) kontrolne funkcije i d) svakog drugog radnika čiji primici spadaju u platni razred višeg rukovodstva i osoba koje preuzimaju rizika ako njihov rad ima značajan utjecaj na profil rizičnosti UAIF-a i/ili AIF-ova kojima upravlja." | Djelomično prihvaćen | Primjedba se prihvaća te se odredbe članka 70. stavka 4.i članka 172. stavka 4. važećeg Zakona o alternativnim investicijskim fondovima (“Narodne novine”, br. 27/18., 126/19., 110/21., 83/23. I 452/24.) dodatno usklađuju s odredbom članka 64. stavka 1. Zakona o reviziji (“Narodne novine”, br. 127/17., 27/24., 85/24. I 145/24.) u dijelu trajanja revizijskog angažmana od strane istoga revizora. Izmjena je obavljena na način da se propisano trajanje revizijskog angažmana od strane istoga revizora produljuje sa sadašnjih najviše sedam uzastopnih godina na najviše deset uzastopnih godina. Članak 41. U članku 70. stavku 4. u prvoj rečenici riječ: „sedam“ zamjenjuje se brojem: „10“. Članak 72. U članku 172. stavku 4. u prvoj rečenici riječ: „sedam“ zamjenjuje se brojem: „10“. Navedena primjedba također je istovjetno prihvaćena i provedena u tekstu odredbi Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o otvorenim investicijskim fondovima. Predmetna odredba je predstavlja prijenos članka 13. stavka 1. AIFMD-a koji glasi: “Države članice zahtijevaju od UAIF-ova da imaju politike i prakse nagrađivanja za kategorije osoblja, uključujući više ruko vodstvo, preuzimatelje rizika, funkcije kontrole i sve zaposlenike koji primaju ukupan iznos nagrađivanja koji ih svrstava u isti platni razred kao i više rukovodstvo i preuzimatelje rizika, čije poslovne djelatnosti imaju značajan utjecaj na profile rizičnosti UAIF-ova ili AIF-ova kojima upravljaju, koje dosljedno odraža vaju i promiču odgovarajuće i učinkovito upravljanje rizicima i ne potiču preuzimanje rizika koje nije u skladu s profilima rizičnosti, pravilima ili osnivačkim aktima AIF-ova kojima upravljaju. |
| 2 | MIRO OPAČAK | NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ALTERNATIVNIM INVESTICIJSKIM FONDOVIMA | Predmet: Uključivanje prava gluhih osoba u Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o alternativnim investicijskim fondovima Poštovani, u vezi s Nacrtom prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o alternativnim investicijskim fondovima, smatram nužnim ukazati na potrebu pristupačnosti i prava gluhih osoba u kontekstu informacija, komunikacije i distribucije fondova. 1. Razlozi • Gluhe osobe imaju pravo na jednak pristup informacijama i financijskim uslugama, u skladu s Konvencijom UN o pravima osoba s invaliditetom. • Trenutni nacrt zakona ne uključuje odredbe koje osiguravaju da informacije o alternativnim investicijskim fondovima budu dostupne gluhim osobama (npr. putem vizualnih obavijesti, videoprevoditelja, komunikacijskih posrednika). • Nedostatak pristupačnosti može dovesti do diskriminacije i ograničene mogućnosti ulaganja gluhih osoba. 2. Prijedlozi Predlažem da se u zakon ili prateće propise uključe: 1. Pristupačne informacije – sve važne obavijesti i dokumentacija o fondovima moraju biti dostupne u formatu razumljivom gluhim osobama, uključujući tekstualni prikaz i/ili znakovni jezik. 2. Komunikacijski posrednici – osigurati mogućnost konzultacija s kvalificiranim komunikacijskim posrednicima za gluhe osobe u vezi s fondovima. 3. Digitalna pristupačnost – web stranice i portali za informacije o fondovima moraju biti kompatibilni s alatima za pristupačnost gluhih osoba, uključujući video sadržaje s titlovima i prijevodom na znakovni jezik. 3. Očekivani učinak Uključivanjem ovih elemenata: • osigurala bi se jednakost u pristupu financijskim informacijama, • gluhe osobe bi mogle sudjelovati u alternativnim investicijskim fondovima na jednakim osnovama, • Republika Hrvatska bi ispunila međunarodne obveze prema Konvenciji UN i EU standardima inkluzivnog financijskog sustava. S poštovanjem, | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na Vašem interesu i komentaru. Međutim, sadržaj navedenog komentara nije predmetom ovoga Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o alternativnim investicijskim fondovima. |
| 3 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 51. | Udruženja investicijskih i mirovinskih fondova pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (dalje u tekstu: Udruženja investicijskih i mirovinskih fondova HGK) vezano uz ovaj članak 51. predmetnog Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o alternativnim investicijskim fondovima ističe sljedeće: "Sadašnji mali UAIF-ovi koji žele ostati licencirani (a ne postati registrirani) trebaju do 30.6.2026. dobiti odobrenje za rad kao srednji UAIF (ili veliki UAIF). S obzirom da se uvjeti koji vrijede za mali UAIF sada preslikavaju na srednji UAIF, praktički bez ikakvih odstupanja, predlažemo da se u prijelaznim odredbama navede da mali UAIF koji želi postati srednji UAIF ne mora prolaziti kroz cijeli postupak odobrenja za rad nego automatski dobije status srednjeg UAIF-a. Predlaže se da se u članak 102. doda: "Mali UAIF koji je do 30. lipnja podnio zahtjev za odobrenje za rad kao srednji UAIF, po sili zakona dobiva odobrenje za rad kao srednji UAIF te se upisuje u registar licenciranih UAIF-ova bez primjene postupka odobrenja za rad kao srednji UAIF iz članka 28. do 35. ovog Zakona." | Primljeno na znanje | Primjedba je primljena na znanje te će biti uzeta u obzir prilikom izrade Konačnog prijedloga zakona. |