Izvješće o provedenom savjetovanju - Nacrt ključnih elemenata Poziva „Osnaživanje doprinosa organizacija civilnoga društva-jačanju volonterstva“

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 ZRINKA TUSTONJIĆ  1.1. POJMOVI, 3.5. PRIHVATLJIVE AKTIVNOSTI Predlaže se razmatranje mogućnosti uvođenja dodatnog bodovanja za provođenje neobaveznih aktivnosti, budući da iz trenutnih kriterija bodovanja nije potpuno jasno vrednuju li se uopće ove aktivnosti te u kojoj mjeri i na koji način doprinose ukupnoj ocjeni projekta. Ako je predviđeno da neobavezne aktivnosti zapravo utječu na broj bodova, npr. u kategoriju 2. Kvaliteta projektnog prijedloga, primijećuje se da njihov konkretan doprinos bodovima nije jasno definiran, pa bi razmatranje zasebne kategorije za bodovanje moglo pružiti dodatnu jasnoću i transparentnost. Primljeno na znanje Razmotrit ćemo mogućnost dodatnog bodovanja za provođenje neobveznih aktivnosti te uvođenje unutar Poglavlja 6.2. Ocjenjivanje projektnih prijedloga , tablica 9. Obrazac za ocjenjivanje projektnih prijedloga pitanja vezano uz neobvezne aktivnosti.
2 ZRINKA TUSTONJIĆ  1.1. POJMOVI, 1.2. SVRHA I OBRAZLOŽENJE POZIVA Iz svrhe i obrazloženja se stječe dojam da će poziv biti usmjeren na jačanje volonterstva kod mladih, što pozdravljamo, ali skrećemo pozornost na veću količinu papirologije obzirom da maloljetni volonteri ne mogu samostalno ispunjavati svu zakonski propisanu dokumentaciju. Također, za maloljetne je volontere teže osigurati uvjete za neke oblike volontiranja, poput angažmana s drugim maloljetnicima, angažmana sa socijalno ugroženim korisnicima i sl. Primljeno na znanje Poglavlje 1.2. Svrha i obrazloženje Poziva "Osnaživanje doprinosa organizacija civilnoga društva jačanju volonterstva" obrazlaže među ostalim i volontiranje u obrazovnim ustanova koje su uz zdravstvene i socijalne ustanove mogući obvezni Partneri ovog Poziva. Imati ćemo na umu Vašu napomenu, iako je ovaj Pozivu oblikovan za osmišljavanje i provedbu volonterskih programa u kojima će sudjelovati najširi spektar volontera svih dobnih skupina.
3 MIRO OPAČAK   Komentar na nacrt Poziva „Osnaživanje doprinosa organizacija civilnoga društva – jačanju volonterstva“ Pozdravljamo inicijativu izrade ovog Poziva kojim se želi osnažiti organizacije civilnoga društva i unaprijediti razvoj volonterstva. Smatramo kako je važno u okviru Poziva dodatno prepoznati i podržati specifične potrebe i potencijal organizacija gluhih, posebno sportskih saveza i sportskih udruga gluhih, koje imaju značajnu društvenu ulogu, ali čiji rad u području volontiranja do sada nije bio dovoljno istaknut ni sustavno podržan. Razlozi i potrebe • Komunikacijske barijere: Gluhe i nagluhe osobe suočavaju se s nedostatkom dostupnih informacija i nemogućnošću ravnopravne komunikacije, što otežava njihovo uključivanje u volonterske programe. • Sportska uključenost: Sportski savezi i udruge gluhih desetljećima promiču zdrav način života, jednakopravnost i socijalnu inkluziju, no najčešće nemaju dovoljno financijskih ni stručnih kapaciteta za sustavan razvoj volonterstva. • Društveni potencijal volontiranja: Volontiranje doprinosi osjećaju pripadnosti, povećava društvenu vidljivost i osnažuje osobne i profesionalne kompetencije osoba s invaliditetom, uključujući gluhe. • Nedovoljna vidljivost u politikama: U nacionalnim programima i pozivima volonterstvo gluhih osoba rijetko se spominje, što dovodi do njihove manje zastupljenosti i neprepoznatosti kao resursa u društvu. Prijedlozi za unapređenje Poziva 1. Edukacija volontera i uklanjanje komunikacijskih barijera • Predvidjeti mogućnost financiranja edukacija volontera i osoblja o osnovama hrvatskog znakovnog jezika. • Podržati zapošljavanje ili angažman tumača za hrvatski znakovni jezik tijekom volonterskih aktivnosti i sportskih događaja. • Razviti priručnike i video materijale na znakovnom jeziku za obuku volontera. 2. Prepoznavanje sportskih saveza i udruga gluhih kao ključnih dionika • Jasno ih navesti kao prihvatljive korisnike i partnere unutar Poziva. • Time se priznaje njihova posebna uloga u okupljanju, osnaživanju i društvenom uključivanju gluhih osoba. 3. Poticanje inkluzivnog volontiranja • Promicati model zajedničkog volontiranja gluhih i čujućih osoba, čime se stvara dvosmjerno učenje, razbijaju predrasude i gradi inkluzivna zajednica. • Omogućiti da gluhe osobe budu aktivni volonteri, voditelji aktivnosti i treneri, a ne samo korisnici programa. 4. Vidljivost i osvještavanje javnosti • Predvidjeti aktivnosti usmjerene na javne kampanje, sportske događaje i medijske sadržaje kojima se promovira pravo gluhih na ravnopravno sudjelovanje. • Osigurati da svi promotivni materijali i komunikacijski kanali budu dostupni i na hrvatskom znakovnom jeziku. 5. Umrežavanje i održivost • Potaknuti suradnju sportskih saveza gluhih s lokalnim volonterskim centrima, školama i fakultetima radi jačeg uključivanja mladih volontera. • Osigurati financiranje izrade digitalnih platformi, baza volontera i edukativnih resursa (npr. video vodiči na znakovnom jeziku) koji će omogućiti dugoročnu održivost volonterskih programa. Zaključak Uključivanjem ovih prijedloga Poziv bi postao inkluzivniji i učinkovitiji te bi omogućio gluhim osobama ravnopravno sudjelovanje u volonterskim aktivnostima. Sportski savezi i udruge gluhih time bi dobili potrebne resurse za širenje svoje društvene uloge, što bi rezultiralo većom vidljivošću, jačanjem socijalne kohezije i smanjenjem društvene isključenosti gluhih osoba. Primljeno na znanje Program Civilno društvo vezan je Sporazumom o potpori između Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije i Vlade Švicarske. Okvir je definiran volontiranjem u javnim ustanovama u sektorima socijalne skrbi, zdravstva i obrazovanja. Širenje na područja poput inkluzivnog volontiranja i sportskih saveza i udruga gluhih iako važnog za kvalitetu života ranjivih skupina — nije planirano. Ipak, takve aktivnosti nisu u potpunosti isključene. Popis prihvatljivih aktivnosti i ciljeva definiran je široko, tako da, ako prijavitelj prepozna potrebe svojih ciljnih skupina u skladu s time, aktivnosti koje uključuju sportske saveze i udruge gluhih ali i svih drugih osoba s invaliditetom (registrirane kao udruge) nisu isključene.
4 ZRINKA TUSTONJIĆ  1.1. POJMOVI, 1.4. POKAZATELJI Odnosi li se pokazatelj "broj volontera uključenih u program(e) volontiranja" i na broj uključenih volontera iz partnerske organizacije iz Švicarske? Djelomično prihvaćen U opisu pokazatelja "Broj volontera uključenih u programe volontiranja" stoji da se odnosi na volontere koji sudjeluju u projektnim aktivnostima unutar volonterskih programa, pa tako i volontera uključenih iz partnerske organizacije iz Švicarske. Ipak vodite računa da je u poglavlju 3.2. Lokacija ključnih elemenata ovog Poziva "Osnaživanje doprinosa organizacija civilnoga društva jačanju volonterstva" propisano kako se aktivnosti projekta moraju provoditi na području Republike Hrvatske, odnosno u korist ciljanih skupina (unutar ovog Poziva volonteri su i ciljna skupina) na području Republike Hrvatske.
5 CENTAR ZA MIROVNE STUDIJE   Centar za mirovne studije pozdravlja objavu nacrta Poziva koji prepoznaje važnu ulogu organizacija civilnog društva u razvoju i provedbi volonterskih programa, osobito u području obrazovanja, socijalne skrbi i zdravstva. Kao organizacija koja gotovo 30 godina djeluje u području obrazovanja za ljudska prava, mirotvorstva, jednakosti i demokracije, CMS iznimno cijeni fokus ovog poziva na osnaživanje organizacija i volontera te izgradnju kvalitetnih partnerstava s javnim institucijama. Međutim, na temelju našeg višegodišnjeg iskustva u radu s mladima, obrazovnim ustanovama i lokalnim zajednicama, smatramo važnim ukazati na sljedeće aspekte koje bi bilo korisno dodatno razraditi ili uvrstiti u konačnu verziju Poziva: 1. Iako nacrt Poziva ističe vrijednosti solidarnosti i društvene kohezije, smatramo da bi bilo korisno dodatno naglasiti volonterstvo kao prostor za razvoj kritičkog građanstva, aktivnog sudjelovanja u društvu i demokratizaciju institucija. Volontiranje u području obrazovanja, zaštite okoliša, mirovnim inicijativama i org. za zaštitu ljudskih prava zaslužuje jednaku pozornost kao i ono u zdravstvenom ili socijalnom sektoru. Volonterstvo nije samo pomoć institucijama, već i oblik građanskog angažmana koji doprinosi otporu nepravdi, društvenim inovacijama i osnaživanju zajednica. 2. Pozdravljamo prepoznavanje uloge javnih institucija kao prostora za razvoj volonterstva, ali upozoravamo na potrebu dodatne zaštite volontera. Kako bi se spriječila njihova potencijalna zloupotreba kao „jeftine radne snage“, predlažemo da se u Poziv uključi obveza izrade Etičkog kodeksa ili jasnih standarda rada s volonterima koji jamče da volonterski angažman ne zamjenjuje plaćeni rad, osobito u sektorima koji već bilježe manjak kadra. 3. Poziv prepoznaje važnost uključivanja mladih i osoba s invaliditetom, no bilo bi važno dodatno osnažiti fokus na volonterske programe koji uključuju marginalizirane i podzastupljene skupine poput migranata, Roma, LGBTIQ+ osoba, osoba u siromaštvu ili drugih zajednica ili grupa u riziku od diskriminacije. Time bi se dodatno učvrstio doprinos volonterstva smanjenju društvenih nejednakosti. 4. U dosadašnjim Pozivima i javnim politikama često nedostaje prepoznavanje volontiranja unutar obrazovnih i aktivističkih praksi. Primjerice, sudjelovanje u provedbi Građanskog odgoja i obrazovanja, edukacijama o ljudskim pravima, kampanjama za pravedniji sustav ili solidarnim akcijama u zajednici također čini temelj vrijednosnog volontiranja koje potiče dugoročni angažman građana i građanki. Predlažemo da se definicija kvalitetnog volonterskog programa proširi tako da obuhvati i edukativne i aktivističke sadržaje, a ne samo na podršku socijalnom ili zdravstvenom sektoru. 5. Pozdravljamo uvođenje pokazatelja, ali ističemo potrebu za ravnotežom između kvantitativnih i kvalitativnih pokazatelja. Broj uključenih volontera ili osposobljenih osoba ne govori dovoljno o kvaliteti iskustva, osjećaju korisnosti, osnaženosti i održivosti rezultata. Predlažemo uključivanje i kvalitativnih alata evaluacije (npr. evaluacijski intervjui, priče volontera, studije slučaja) u sustav praćenja učinaka projekta. 6. Volontiranje može značajno doprinijeti povećanju socijalne otpornosti i jačanju povjerenja među građanima, osobito u kriznim situacijama. Smatramo korisnim da se i ova dimenzija uvrsti u logiku Poziva, jer se izravno nadovezuje na ciljeve održivog razvoja i demokratizacije društva. 7. Poziv ne uzima u obzir kontekst sužavanja prostora za djelovanje OCD-a, što je vidljivo prolaskom kroz Nacrt, budući da on ne adresira širi problem depolitizacije i instrumentalizacije civilnog sektora. Predlažemo da se prepozna i strateška uloga volonterstva u osnaživanju demokracije, slobode izražavanja i otpora nepravdi, a ne samo kao "pomoćni alat" sustavu. Centar za mirovne studije, a u skladu sa svojom misijom i strateškim ciljevima, podržava usvajanje Poziva i predlaže da se gore navedene preporuke uvaže kako bi se osigurao kvalitetniji i pravedniji razvoj volonterstva u Hrvatskoj, s posebnim naglaskom na solidarnost, uključivost i aktivno građanstvo. Djelomično prihvaćen Svjesni smo važnosti volontiranja kao oblika građanskog angažmana važnog za za razvoj kritičkog građanstva, aktivnog sudjelovanja u društvu i demokratizaciju institucija ali Program Civilno društvo vezan je Sporazumom o potpori između Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije i Vlade Švicarske. Okvir je definiran volontiranjem u javnim ustanovama u sektorima socijalne skrbi, zdravstva i obrazovanja. Poziv ne isključuje rad sa marginaliziranim ili podzastupljenim grupama, ali područja ljudskih prava, zaštite okoliša, mirovnih inicijativa — iako su važna nisu tematski fokus ovog Poziva. Ipak, takve aktivnosti nisu u potpunosti isključene. Popis prihvatljivih aktivnosti i ciljeva definiran je široko, tako da, ako prijavitelj prepozna potrebe svojih ciljnih skupina u skladu s time, aktivnosti koje navodite a provode ih udruge nisu isključene. Prijedlog o uključivanju obveze izrade Etičkog kodeksa ili jasnih standarda rada s volonterima koji jamče da volonterski angažman ne zamjenjuje plaćeni rad, osobito u sektorima koji već bilježe manjak kadra razmotriti ćemo u širem kontekstu, baš kao i što ćemo razmotriti mogućnost uključivanja kvalitativnih alata evaluacije (npr. evaluacijskih intervjua, priča volontera, studija slučaja).
6 ZRINKA TUSTONJIĆ  1.1. POJMOVI, 6.3. OCJENJIVANJE PROJEKTNIH PRIJEDLOGA Predlažemo detaljnije raspisati dio koji bi se ticao evaluacije u slučaju kada više projekata od predviđenog zadovoljavaju uvjete, rezervnih lista te mogućnosti žalbe i prigovora. Nije prihvaćen Nacrt ključnih elemenata Poziva sadrži samo dio Uputa za prijavitelje Poziva "Osnaživanje doprinosa organizacija civilnoga društva jačanju volonterstva" potpuna verzija, kao i druge dosada objavljene verzije Uputa za prijavitelje tri Poziva unutar Švicarsko-hrvatskog programa suradnje, Programa Civilno društva, sadrže i područja koja navodite.
7 ZRINKA TUSTONJIĆ  1.1. POJMOVI, 6.3. OCJENJIVANJE PROJEKTNIH PRIJEDLOGA Preldažemo za NAPOMENU razmotriti mogućnost drugačije formulacije, odnosno korištenje termina 'osobe s manje mogućnosti', koji bi obuhvaćao sve marginalizirane skupine i skupine u nepovoljnom društvenom položaju. Na taj način fokus se ne bi ograničavao primarno na materijalno siromaštvo, već bi uključivao širi spektar socijalno isključenih osoba. Prihvaćen Uključiti ćemo pojam osobe s manje mogućnosti u pojašnjenje socijalnog uključivanja unutar poglavlja o 3.4. Primjena horizontalnih načela i međunarodnih dokumenata.
8 ZRINKA TUSTONJIĆ  1.1. POJMOVI, 1.4. POKAZATELJI Primjećuje se da u ovoj verziji javnog poziva na e-Savjetovanju nisu prikazani konkretni brojčani podaci, već su predstavljeni samo opisi obaveznih pokazatelja. Prikaz konkretnih brojki, tj. prikaz minimalnih vrijednosti koje je potrebno ostvariti, omogućio bi procjenu njihove realnosti i izvedivosti čime bi se osiguralo da se prioritet daje kvaliteti rezultata. Prihvaćen Svjesni smo važnosti iznosa minimalnih vrijednosti obveznih i neobveznih pokazatelja te ćemo o tome voditi računa kod oblikovanja pokazatelja ključnih elemenata Poziva koje ćemo pripremati za e savjetovanje u budućnosti.
9 UDRUGA ŽENA "IZVOR"  1.1. POJMOVI, 6.3. OCJENJIVANJE PROJEKTNIH PRIJEDLOGA Kriterij "U kojoj mjeri projektni prijedlog nadmašuje minimalne vrijednosti pokazatelja propisane Pozivom?“, smatramo korisnim uvođenje jasnije, kvantificirane ljestvice za dodjelu bodova. Primjerice, bodovna vrijednost bi se mogla povezati s postotkom premašivanja minimalnih zahtjeva — npr. 5 bodova za 50% više od minimalne vrijednosti, 4 boda za 40% više itd. Takav pristup bi povećao predvidivost i transparentnost evaluacije, te bi prijaviteljima omogućio preciznije usklađivanje svojih prijedloga s očekivanjima natječaja. Prihvaćen Takva je formulacija već uključena u prethodna tri Poziva te će se dodati rečenica koja uključuje bodovnu vrijednost povezanu s postotkom premašivanja minimalnih zahtjeva vezana uz poglavlje 6.3. Ocjenjivanje projektnih prijedloga ,Kriterije odabira i pitanja za kvalitativnu procjenu, poglavlje 2. Kvaliteta projektnih prijedloga.
10 SVJETSKI SAVEZ MLADIH JUGOISTOČNA EUROPA  1.1. POJMOVI, 6.3. OCJENJIVANJE PROJEKTNIH PRIJEDLOGA Za kriterij: U kojoj mjeri projektni prijedlog nadmašuje minimalne vrijednosti pokazatelja propisane Pozivom? - predlažemo da se kvantificira u postotku koje vrijednosti nose koliko bodova. Primjerice, ako vrijednosti pokazatelja su 50% veće od minimalnih, onda 5 bodova; ako 40% onda 4 boda i sl. Ovo će prijaviteljima omogućiti bolje planiranje projekata i doprinijeti transparentnosti evaluacijskog postupka. Prihvaćen Takva je formulacija već uključena u prethodna tri Poziva te će se dodati rečenica koja uključuje bodovnu vrijednost povezanu s postotkom premašivanja minimalnih zahtjeva vezana uz poglavlje 6.3. Ocjenjivanje projektnih prijedloga ,Kriterije odabira i pitanja za kvalitativnu procjenu, poglavlje 2. Kvaliteta projektnih prijedloga.