PRIJEDLOG ZAKONA O ADMINISTRATIVNOJ SURADNJI U PODRUČJU POREZA
Ovaj Obrazac primjenjuje se u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa „DA“ odnosno potvrdno.
Red.br.
Ukratko, jasno i sažeto odgovorite na pitanja:
1.
Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Zakonom o administrativnoj suradnji predlaže se donošenje novog pravnog akta kako bi se povećala transparentnost domaćeg zakonodavstva za administrativnu suradnju u području poreza, u cilju ispunjavanja obveza preuzetih članstvom u Europskoj uniji i unaprjeđenju ispunjavanja poreznih obveza na međunarodnoj razini  e osiguranju provedbe američkog zakona FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) odnosno propisivanja postupka primjene Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država o unaprjeđenju ispunjavanja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbi FATCA-e.
Zakonom o administrativnoj suradnji propisat će se odredbe koje su sadržane Općem poreznom zakonu (Narodne novine“ br. 147/08, 18/11, 78/12, 136/12, 73/13, 26/15 i 44/16, dalje u tekstu: OPZ). OPZ je domaći pravni akt koji je usklađen s pravnom stečevinom Europske unije u području administrativne suradnje u području poreza. Opći porezni zakon usklađen je sa sljedećim direktivama:Direktiva Vijeća 2010/24/EU od 16. ožujka 2010 o uzajamnoj pomoći pri naplati tražbina povezanih s porezima, carinama i drugim mjerama, Direktiva Vijeća 2011/16/EU od 15. veljače 2011. o administrativnoj suradnji u području poreza koja zamjenjuje Direktivu Vijeća 77/799/EEZ od 19. prosinca 1977.,vezano uz uzajamnu pomoć ovlaštenih tijela država članica na području izravnog oporezivanja i oporezivanja premija osiguranja, Direktiva Vijeća 2014/107/EU od 9. prosinca 2014. o izmjeni Direktive 2011/16/EU u pogledu obvezne automatske razmjene informacija u području oporezivanja te Direktiva Vijeća (EU) 2015/2060 od 10. studenoga 2015. o stavljanju izvan snage Direktive 2003/48/EZ o oporezivanju dohotka od kamata na štednju.
Danom stupanja na snagu Zakona o administrativnoj suradnji prestat će važiti odredbe OPZ-a koje se odnose na usklađivanje s Direktivom Vijeća 2011/16/EU, Direktivom Vijeća 2014/107/EU i Direktiva Vijeća (EU) 2015/2060 odnosno članak 1.a OPZ-a te članci od 172. do 205. OPZ-a.
Nadalje, Zakonom o administrativnoj suradnji namjerava se provesti usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2015/2376 od 8. prosinca 2015. o izmjeni Direktive 2011/16/EU u pogledu obvezne automatske razmjene informacija u području oporezivanja (SL L 332 od 18.12.2015., str. 1 do 11., dalje u tekstu: Direktiva Vijeća (EU) 2015/2376) i
usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2016/881 od 25. svibnja 2016. o izmjeni Direktive 2011/16/EU u pogledu obvezne automatske razmjene informacija u području oporezivanja (SL L 146, 3.06.2016., str. 8 .- 21., dalje u tekstu: Direktiva Vijeća (EU) 2016/881).
Direktivom Vijeća (EU) 2015/2376 propisuje se obvezna automatska razmjena prethodnih obvezujućih poreznih mišljenja i prethodnih sporazuma o transfernim cijenama s prekograničnim učinkom između država članica Europske unije, a
Direktivom Vijeća (EU) 2016/881 propisuje se obvezna automatska razmjena izvješća između država članica o multinacionalnim kompanijama čiji je ukupni konsolidirani prihod skupine u prethodnoj poreznoj godini iznad 750 milijuna eura.
2.
Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Cilj Zakona je propisivanje odredbi nužnih za učinkovitu administrativnu suradnju u području poreza radi povećanja učinkovitosti borbe protiv poreznih prijevara i utaja i smanjenja osnovice poreza na dobit i premještanja dobiti tes tim u vezi smanjenja poreznih prihoda te propisivanje odredbi potrebnih za usklađivanje s trećom i četvrtom izmjenom Direktive o administrativnoj suradnji (2011/16/EU), a kako bi se povećala  ransparentnost oporezivanja multinacionalnih kompanija, smanjilo agresivno porezno planiranje i štetno porezno natjecanje što će u konačnici doprinijeti uspješnijoj borbi protiv poreznih prijevara i porezne evazije i pravednijem sustavu oporezivanja dobiti.
Nadalje, cilj Zakona je unaprjeđenje izvršenja poreznih obveza na međunarodnoj razini i osiguranje provedbe FATCA-e na temelju domaćeg izvješćivanja i uzajamne automatske razmjene informacija.
3.
Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
Porezni obveznici i hrvatske financijske institucije.
4.
Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno ne-normativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Normativno rješenje (izrađene teze propisa):
Prijedlog Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza.
Nenormativno rješenje:
Cilj se ne može postići nenormativnim rješenjem.
5.
Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
Izrada prijedloga Zakona o administrativnoj suradnji planirana je za IV. kvartal 2016., prvenstveno radi usklađivanja s Direktivom Vijeća (EU) 2015/2376 koju je potrebno prenijeti u domaće zakonodavstvo do 31.12.2016. s primjenom od 01.01.2017. te radi usklađivanja s Direktivom Vijeća (EU) 2016/881 koju je potrebno prenijeti u nacionalno zakonodavstvo do 04.06.2017. s primjenom od 05.06.2017.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa „DA“ odnosno „NE“, uz obvezni sažeti pisani osvrt.
DA
NE
6.
Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
DA
Potrebno je mijenjati Opći porezni zakon na način da se članak 1.a Općeg poreznog zakona te članci od 172. do 205. Općeg poreznog zakona paralelno brišu i propišu Zakonom o administrativnoj suradnji u području poreza.
7.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Normativno rješenje neće proizvesti dodatni financijski učinak na gospodarstvo.
Također, rješenje neće utjecati na tržišno natjecanje.
8.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Izmjene i dopune Općeg poreznog zakona  rebale bi imati pozitivan utjecaj na Proračun Republike Hrvatske.
Što se tiče troškova provođenja automatske razmjene informacija čije se proširenje namjerava postići izmjenama i dopunama isti se odnose na prilagodbu postojećeg IT sustava Porezne uprave radi mogućnosti automatske razmjene informacija s državama članicama EU-a. Prilagodbe IT sustava neće zahtijevati dodatne troškove izvan planiranih.
9.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Sadržaj normativnog rješenja izravno se ne odnosi na socijalno osjetljive skupine niti zadire u socijalni status građana.
Naime, cilj normativnog rješenja je borba protiv poreznih prijevara i evazije te zaštita financijskih interesa kroz zaštitu financijskih interesa država članica.
10.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Normativna rješenja koja se predlažu nemaju neposredan učinak na okoliš i održivi razvoj.
Naime, cilj normativnog rješenja je borba protiv poreznih prijevara i evazije te zaštita financijskih interesa kroz zaštitu financijskih interesa država članica.
11.
Hoće li navedeno normativno rješenje trebati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
DA
Očekuje se moguće povećanje administrativnih troškova radi eventualnog dodatnog usklađivanja IT sustava Porezne uprave te hrvatskih izvještajnih financijskih institucija.
12.
Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
NE
Normativno rješenje provodit će se na osnovu raspoloživih administrativnih kapaciteta Porezne uprave i Informacijskog sustava Porezne uprave te odgovarajućih IT rješenja.
13.
Da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja?
NE
Normativno rješenje obvezno je zakonodavstvo EU-a te ga sve države članice moraju provesti te obveze koje proizlaze iz Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država o unaprjeđenju ispunjavanja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbi FATCA-e. Propisane obvezne podatke dostavljat će sve države članice i druge jurisdikcije te Sjedinjene Američke Države u cilju provođenja zajedničke porezne politike. Sve države članice EU-a sklopile su ili su u postupku sklapanja sličnih sporazuma sa Sjedinjenim Američkim Državama te implementaciju istih u domaće zakonodavstvo.
UPUTA:
Uz ovaj Obrazac obvezno se prilažu teze o sadržaju propisa.
MINISTARSTVO FINANCIJA
KLASA: 011-01/16-01/72
URBROJ: 513-07-21-01-16-9
Zagreb, 07. listopada 2016.
OBRAZAC PRETHODNA PROCJENA
PRETHODNA PROCJENA
ZA
PRIJEDLOG ZAKONA O ADMINISTRATIVNOJ SURADNJI U PODRUČJU POREZA
Ovaj Obrazac primjenjuje se u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa „DA“ odnosno potvrdno.
Red.br.
Ukratko, jasno i sažeto odgovorite na pitanja:
1.
Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Zakonom o administrativnoj suradnji predlaže se donošenje novog pravnog akta kako bi se povećala transparentnost domaćeg zakonodavstva za administrativnu suradnju u području poreza, u cilju ispunjavanja obveza preuzetih članstvom u Europskoj uniji i unaprjeđenju ispunjavanja poreznih obveza na međunarodnoj razini  e osiguranju provedbe američkog zakona FATCA ( Foreign Account Tax Compliance Act ) odnosno propisivanja postupka primjene Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država o unaprjeđenju ispunjavanja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbi FATCA-e.
Zakonom o administrativnoj suradnji propisat će se odredbe koje su sadržane Općem poreznom zakonu (Narodne novine“ br. 147/08, 18/11, 78/12, 136/12, 73/13, 26/15 i 44/16, dalje u tekstu: OPZ). OPZ je domaći pravni akt koji je usklađen s pravnom stečevinom Europske unije u području administrativne suradnje u području poreza. Opći porezni zakon usklađen je sa sljedećim direktivama: Direktiva Vijeća 2010/24/EU od 16. ožujka 2010 o uzajamnoj pomoći pri naplati tražbina povezanih s porezima, carinama i drugim mjerama, Direktiva Vijeća 2011/16/EU od 15. veljače 2011. o administrativnoj suradnji u području poreza koja zamjenjuje Direktivu Vijeća 77/799/EEZ od 19. prosinca 1977.,vezano uz uzajamnu pomoć ovlaštenih tijela država članica na području izravnog oporezivanja i oporezivanja premija osiguranja, Direktiva Vijeća 2014/107/EU od 9. prosinca 2014. o izmjeni Direktive 2011/16/EU u pogledu obvezne automatske razmjene informacija u području oporezivanja te Direktiva Vijeća (EU) 2015/2060 od 10. studenoga 2015. o stavljanju izvan snage Direktive 2003/48/EZ o oporezivanju dohotka od kamata na štednju.
Danom stupanja na snagu Zakona o administrativnoj suradnji prestat će važiti odredbe OPZ-a koje se odnose na usklađivanje s Direktivom Vijeća 2011/16/EU, Direktivom Vijeća 2014/107/EU i Direktiva Vijeća (EU) 2015/2060 odnosno članak 1.a OPZ-a te članci od 172. do 205. OPZ-a.
Nadalje, Zakonom o administrativnoj suradnji namjerava se provesti usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2015/2376 od 8. prosinca 2015. o izmjeni Direktive 2011/16/EU u pogledu obvezne automatske razmjene informacija u području oporezivanja (SL L 332 od 18.12.2015., str. 1 do 11., dalje u tekstu: Direktiva Vijeća (EU) 2015/2376) i
usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2016/881 od 25. svibnja 2016. o izmjeni Direktive 2011/16/EU u pogledu obvezne automatske razmjene informacija u području oporezivanja (SL L 146, 3.06.2016., str. 8 .- 21., dalje u tekstu: Direktiva Vijeća (EU) 2016/881).
Direktivom Vijeća (EU) 2015/2376 propisuje se obvezna automatska razmjena prethodnih obvezujućih poreznih mišljenja i prethodnih sporazuma o transfernim cijenama s prekograničnim učinkom između država članica Europske unije, a
Direktivom Vijeća (EU) 2016/881 propisuje se obvezna automatska razmjena izvješća između država članica o multinacionalnim kompanijama čiji je ukupni konsolidirani prihod skupine u prethodnoj poreznoj godini iznad 750 milijuna eura.
2.
Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Cilj Zakona je propisivanje odredbi nužnih za učinkovitu administrativnu suradnju u području poreza radi povećanja učinkovitosti borbe protiv poreznih prijevara i utaja i smanjenja osnovice poreza na dobit i premještanja dobiti te s tim u vezi smanjenja poreznih prihoda te propisivanje odredbi potrebnih za usklađivanje s trećom i četvrtom izmjenom Direktive o administrativnoj suradnji (2011/16/EU), a kako bi se povećala  ransparentnost oporezivanja multinacionalnih kompanija, smanjilo agresivno porezno planiranje i štetno porezno natjecanje što će u konačnici doprinijeti uspješnijoj borbi protiv poreznih prijevara i porezne evazije i pravednijem sustavu oporezivanja dobiti.
Nadalje, cilj Zakona je unaprjeđenje izvršenja poreznih obveza na međunarodnoj razini i osiguranje provedbe FATCA-e na temelju domaćeg izvješćivanja i uzajamne automatske razmjene informacija.
3.
Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti .
Porezni obveznici i hrvatske financijske institucije.
4.
Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno ne-normativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Normativno rješenje (izrađene teze propisa):
Prijedlog Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza.
Nenormativno rješenje:
Cilj se ne može postići nenormativnim rješenjem.
5.
Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
Izrada prijedloga Zakona o administrativnoj suradnji planirana je za IV. kvartal 2016., prvenstveno radi usklađivanja s Direktivom Vijeća (EU) 2015/2376 koju je potrebno prenijeti u domaće zakonodavstvo do 31.12.2016. s primjenom od 01.01.2017. te radi usklađivanja s Direktivom Vijeća (EU) 2016/881 koju je potrebno prenijeti u nacionalno zakonodavstvo do 04.06.2017. s primjenom od 05.06.2017.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa „DA“ odnosno „NE“, uz obvezni sažeti pisani osvrt.
DA
NE
6.
Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
DA
Potrebno je mijenjati Opći porezni zakon na način da se članak 1.a Općeg poreznog zakona te članci od 172. do 205. Općeg poreznog zakona paralelno brišu i propišu Zakonom o administrativnoj suradnji u području poreza.
7.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Normativno rješenje neće proizvesti dodatni financijski učinak na gospodarstvo.
Također, rješenje neće utjecati na tržišno natjecanje.
8.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Izmjene i dopune Općeg poreznog zakona  rebale bi imati pozitivan utjecaj na Proračun Republike Hrvatske.
Što se tiče troškova provođenja automatske razmjene informacija čije se proširenje namjerava postići izmjenama i dopunama isti se odnose na prilagodbu postojećeg IT sustava Porezne uprave radi mogućnosti automatske razmjene informacija s državama članicama EU-a. Prilagodbe IT sustava neće zahtijevati dodatne troškove izvan planiranih.
9.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Sadržaj normativnog rješenja izravno se ne odnosi na socijalno osjetljive skupine niti zadire u socijalni status građana.
Naime, cilj normativnog rješenja je borba protiv poreznih prijevara i evazije te zaštita financijskih interesa kroz zaštitu financijskih interesa država članica.
10.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Normativna rješenja koja se predlažu nemaju neposredan učinak na okoliš i održivi razvoj.
Naime, cilj normativnog rješenja je borba protiv poreznih prijevara i evazije te zaštita financijskih interesa kroz zaštitu financijskih interesa država članica.
11.
Hoće li navedeno normativno rješenje trebati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
DA
Očekuje se moguće povećanje administrativnih troškova radi eventualnog dodatnog usklađivanja IT sustava Porezne uprave te hrvatskih izvještajnih financijskih institucija.
12.
Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
NE
Normativno rješenje provodit će se na osnovu raspoloživih administrativnih kapaciteta Porezne uprave i Informacijskog sustava Porezne uprave te odgovarajućih IT rješenja.
13.
Da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja?
NE
Normativno rješenje obvezno je zakonodavstvo EU-a te ga sve države članice moraju provesti te obveze koje proizlaze iz Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država o unaprjeđenju ispunjavanja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbi FATCA-e. Propisane obvezne podatke dostavljat će sve države članice i druge jurisdikcije te Sjedinjene Američke Države u cilju provođenja zajedničke porezne politike. Sve države članice EU-a sklopile su ili su u postupku sklapanja sličnih sporazuma sa Sjedinjenim Američkim Državama te implementaciju istih u domaće zakonodavstvo.
UPUTA:
Uz ovaj Obrazac obvezno se prilažu teze o sadržaju propisa.