NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM
Ovaj Obrazac primjenjuje se u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa »DA« odnosno potvrdno.
Red.br.
Ukratko, jasno i sažeto odgovorite na pitanja:
1.
Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Zakonom o fiskalizaciji u prometu gotovinom (Narodne novine, broj 133/12, dalje u tekstu: Zakon) uređuje se postupak fiskalizacije kao skup mjera kojima se uvodi nadzor nad izdavanjem računa za promet u gotovini. U razdoblju nakon uvođenja fiskalizacije u prometu gotovinom u Republici Hrvatskoj uočene su određene potrebe za unapređenjem sustava razmjene podataka između obveznika fiskalizacije i Porezne uprave.
Posebnim se propisom podiže prag za porezne obveznike kojima se dohodak i porez na dohodak utvrđuje u paušalnom iznosu, stoga je potrebno odredbe Zakona uskladiti s navedenim.
Nadalje, sadašnjim Zakonom propisano je izuzeće od obveze fiskalizacije za promete ostvarene u djelatnosti prodaje karata ili žetona u putničkom prometu bez obzira obavlja li se prodaja karata u prijevoznom sredstvu ili uredima/šalterima na stanicama prijevoznika. Međutim, budući da je u međuvremenu posebnim propisom omogućena prodaja karata u prijevoznom sredstvu, otvara se prostor prodaje izvan kontrole fiskalizacije, stoga je navedeno potrebno urediti izmjenama važećeg Zakona.
U razdoblju nakon uvođenja fiskalizacije u prometu gotovinom uočeno je kako postoje nepravilnosti kod dostave podataka o poslovnim prostorima u sustav fiskalizacije, stoga se izmjenama Zakona propisuje novi način dostave podatka o poslovnim prostorima koje su obveznici fiskalizacije dužni dostavljati sukladno važećem Zakonu. Radi unapređenja sustava s jedne strane, a s druge strane kako se poreznim obveznicima koji su obveznici fiskalizacije ne bi nametali dodatni troškovi odnosno kako bi se omogućilo korištenje postojećih resursa i poslovnih procesa, potrebno je normativno urediti dostavu podataka o istome putem ePorezne. Za porezne obveznike koji su obveznici fiskalizacije, a koji ne podnose obrasce putem ePorezne te nemaju certifikat za pristup ePoreznoj, omogućiti će se prijava podataka o poslovnom prostoru putem propisanog obrasca službenicima u nadležnoj ispostavi Porezne uprave.
Nadalje, u sustavu se ne vode podaci o osobama koje su obveznicima fiskalizacije implementirale programska rješenja za potrebe provođenja fiskalizacije te koje iste održavaju. U svezi navedenog, urediti će se i prekršajne odredbe za obveznike fiskalizacije i proizvođače ili održavatelje programskih rješenja.
Prema važećem Zakonu, visina blagajničkog maksimuma je propisana neovisno o veličini fizičkih osoba. Izmjenama se namjerava isto precizirati.
Izmjenama Zakona urediti će se provođenje nadzora nad primjenom predmetnog propisa te će se prekršajne odredbe uskladiti s Prekršajnim zakonom.
2.
Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Izmjenama i dopunama Zakona namjerava se ujednačiti i olakšati primjena i postupanje kako poreznih obveznika tako i djelatnika Porezne uprave, unaprijediti sustav razmjene podataka te provođenje detaljnijih analiza, a sve u svrhu stvaranja izdašnijeg, pravednijeg i konkurentnijeg poreznog sustava.
3.
Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
Odredbe Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom odnose se na obveznike fiskalizacije. Izmjenama Zakona će se, uz postojeće obveznike fiskalizacije, proširiti krug obveznika fiskalizacije budući se detaljnije uređuje oslobođenje od obveze fiskalizacije u djelatnosti prodaje karata ili žetona u putničkom prometu.
4.
Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno nenormativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Normativno rješenje (izrađene teze propisa): Izrada Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom.
Nenormativno rješenje: Cilj se ne može postići nenormativnim rješenjem.
5.
Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
1. srpnja 2017. godine.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa »DA« odnosno »NE«, uz obvezni sažeti pisani osvrt.
DA
NE
6.
Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
NE
Osim predmetnog Zakona nije potrebno mijenjati druge propise.
7.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ne očekuje se značajan financijski učinak, međutim izmjenama i dopunama Zakona proširuje se krug obveznika fiskalizacije budući se ukida izuzeće od obveze fiskalizacije za prodaju karata i žetona u putničkom prometu izuzev prodaje karata u lokalnom linijskom prijevozu putnika. Navedena izmjena podrazumijeva prilagodbu određenih poslovnih subjekata obvezi fiskalizacije u smislu instaliranja informatičke opreme i prilagodbe povezivanja na server Porezne uprave, što kod nekih poslovnih subjekata može značiti dodatna ulaganja i troškove, ako već prije nisu prilagodili poslovanje fiskalizaciji.
8.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ne očekuje se značajan učinak na državni proračun, međutim očekuju se određeni pozitivni financijski učinci na državni proračun i proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave budući se krug obveznika fiskalizacije proširuje, što posljedično utječe na smanjenje sive ekonomije i utaje poreza.
9.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ne očekuju se učinci na socijalno osjetljive skupine, interesne skupine te socijalni status građana.
10.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ne očekuju se učinci na okoliš, održivi razvitak i s tim u vezi na zdravlje ljudi.
11.
Hoće li navedeno normativno rješenje zahtijevati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Navedeno normativno rješenje neće zahtijevati provedbu administrativnih i upravnih postupaka. Navedene izmjene se uvode s ciljem poboljšanja prijave podataka u sustav fiskalizacije koristeći postojeći sustav ePorezne. Dakle, obveznicima fiskalizacije se u tom dijelu ne nameću dodatni troškovi.
12.
Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
DA
Očekuje se suradnja s Državnom geodetskom upravom zbog preuzimanja šifarnika adresa za dostavljanje podataka o adresi poslovnih prostora obveznika fiskalizacije u sustav fiskalizacije.
13.
Imate li saznanja da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja? – navedite primjere.
NE
Republika Hrvatska primjenjuje jedinstven model provođenja nadzora prometa u gotovini, kojim se obveznicima ne nameće neko posebno hardversko ili softversko rješenje. S obzirom na primjenu jedinstvenog modela, nemamo saznanja o istim problemima u zemljama Europske unije.
MINISTARSTVO FINANCIJA
POREZNA UPRAVA - SREDIŠNJI URED
SEKTOR ZA NORMATIVNU DJELATNOST
I MEĐUNARODNU SURADNJU
KLASA: 011-01/16-02/25
URBROJ: 513-07-21-01/16-1
Zagreb, 28. listopada 2016.
PRETHODNA PROCJENA
ZA
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FISKALIZACIJI U PROMETU GOTOVINOM
Ovaj Obrazac primjenjuje se u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa »DA« odnosno potvrdno.
Red.br.
Ukratko, jasno i sažeto odgovorite na pitanja:
1.
Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Zakonom o fiskalizaciji u prometu gotovinom (Narodne novine, broj 133/12, dalje u tekstu: Zakon) uređuje se postupak fiskalizacije kao skup mjera kojima se uvodi nadzor nad izdavanjem računa za promet u gotovini. U razdoblju nakon uvođenja fiskalizacije u prometu gotovinom u Republici Hrvatskoj uočene su određene potrebe za unapređenjem sustava razmjene podataka između obveznika fiskalizacije i Porezne uprave.
Posebnim se propisom podiže prag za porezne obveznike kojima se dohodak i porez na dohodak utvrđuje u paušalnom iznosu, stoga je potrebno odredbe Zakona uskladiti s navedenim.
Nadalje, sadašnjim Zakonom propisano je izuzeće od obveze fiskalizacije za promete ostvarene u djelatnosti prodaje karata ili žetona u putničkom prometu bez obzira obavlja li se prodaja karata u prijevoznom sredstvu ili uredima/šalterima na stanicama prijevoznika. Međutim, budući da je u međuvremenu posebnim propisom omogućena prodaja karata u prijevoznom sredstvu, otvara se prostor prodaje izvan kontrole fiskalizacije, stoga je navedeno potrebno urediti izmjenama važećeg Zakona.
U razdoblju nakon uvođenja fiskalizacije u prometu gotovinom uočeno je kako postoje nepravilnosti kod dostave podataka o poslovnim prostorima u sustav fiskalizacije, stoga se izmjenama Zakona propisuje novi način dostave podatka o poslovnim prostorima koje su obveznici fiskalizacije dužni dostavljati sukladno važećem Zakonu. Radi unapređenja sustava s jedne strane, a s druge strane kako se poreznim obveznicima koji su obveznici fiskalizacije ne bi nametali dodatni troškovi odnosno kako bi se omogućilo korištenje postojećih resursa i poslovnih procesa, potrebno je normativno urediti dostavu podataka o istome putem ePorezne. Za porezne obveznike koji su obveznici fiskalizacije, a koji ne podnose obrasce putem ePorezne te nemaju certifikat za pristup ePoreznoj, omogućiti će se prijava podataka o poslovnom prostoru putem propisanog obrasca službenicima u nadležnoj ispostavi Porezne uprave.
Nadalje, u sustavu se ne vode podaci o osobama koje su obveznicima fiskalizacije implementirale programska rješenja za potrebe provođenja fiskalizacije te koje iste održavaju. U svezi navedenog, urediti će se i prekršajne odredbe za obveznike fiskalizacije i proizvođače ili održavatelje programskih rješenja.
Prema važećem Zakonu, visina blagajničkog maksimuma je propisana neovisno o veličini fizičkih osoba. Izmjenama se namjerava isto precizirati.
Izmjenama Zakona urediti će se provođenje nadzora nad primjenom predmetnog propisa te će se prekršajne odredbe uskladiti s Prekršajnim zakonom.
2.
Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Izmjenama i dopunama Zakona namjerava se ujednačiti i olakšati primjena i postupanje kako poreznih obveznika tako i djelatnika Porezne uprave, unaprijediti sustav razmjene podataka te provođenje detaljnijih analiza, a sve u svrhu stvaranja izdašnijeg, pravednijeg i konkurentnijeg poreznog sustava.
3.
Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
Odredbe Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom odnose se na obveznike fiskalizacije. Izmjenama Zakona će se, uz postojeće obveznike fiskalizacije, proširiti krug obveznika fiskalizacije budući se detaljnije uređuje oslobođenje od obveze fiskalizacije u djelatnosti prodaje karata ili žetona u putničkom prometu.
4.
Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno nenormativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Normativno rješenje (izrađene teze propisa): Izrada Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom.
Nenormativno rješenje: Cilj se ne može postići nenormativnim rješenjem.
5.
Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
1. srpnja 2017. godine.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa »DA« odnosno »NE«, uz obvezni sažeti pisani osvrt.
DA
NE
6.
Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
NE
Osim predmetnog Zakona nije potrebno mijenjati druge propise.
7.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ne očekuje se značajan financijski učinak, međutim izmjenama i dopunama Zakona proširuje se krug obveznika fiskalizacije budući se ukida izuzeće od obveze fiskalizacije za prodaju karata i žetona u putničkom prometu izuzev prodaje karata u lokalnom linijskom prijevozu putnika. Navedena izmjena podrazumijeva prilagodbu određenih poslovnih subjekata obvezi fiskalizacije u smislu instaliranja informatičke opreme i prilagodbe povezivanja na server Porezne uprave, što kod nekih poslovnih subjekata može značiti dodatna ulaganja i troškove, ako već prije nisu prilagodili poslovanje fiskalizaciji.
8.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ne očekuje se značajan učinak na državni proračun, međutim očekuju se određeni pozitivni financijski učinci na državni proračun i proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave budući se krug obveznika fiskalizacije proširuje, što posljedično utječe na smanjenje sive ekonomije i utaje poreza.
9.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ne očekuju se učinci na socijalno osjetljive skupine, interesne skupine te socijalni status građana.
10.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ne očekuju se učinci na okoliš, održivi razvitak i s tim u vezi na zdravlje ljudi.
11.
Hoće li navedeno normativno rješenje zahtijevati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Navedeno normativno rješenje neće zahtijevati provedbu administrativnih i upravnih postupaka. Navedene izmjene se uvode s ciljem poboljšanja prijave podataka u sustav fiskalizacije koristeći postojeći sustav ePorezne. Dakle, obveznicima fiskalizacije se u tom dijelu ne nameću dodatni troškovi.
12.
Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
DA
Očekuje se suradnja s Državnom geodetskom upravom zbog preuzimanja šifarnika adresa za dostavljanje podataka o adresi poslovnih prostora obveznika fiskalizacije u sustav fiskalizacije.
13.
Imate li saznanja da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja? – navedite primjere.
NE
Republika Hrvatska primjenjuje jedinstven model provođenja nadzora prometa u gotovini, kojim se obveznicima ne nameće neko posebno hardversko ili softversko rješenje. S obzirom na primjenu jedinstvenog modela, nemamo saznanja o istim problemima u zemljama Europske unije.