Ovaj Obrazac primjenjuje se u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa »DA« odnosno potvrdno.
Red.br.
Ukratko, jasno i sažeto odgovorite na pitanja:
1.
Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Zakonom o upravnim pristojbama (Narodne novine, br. 8/96, 77/96, 95/97, 131/97, 68/98, 66/99, 145/99, 30/00 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 116/00, 163/03, 17/04, 110/04, 141/04, 150/05, 153/05, 129/06, 117/07, 25/08, 60/08, 20/10, 69/10, 126/11, 112/12, 19/13, 80/13, 40/14, 69/14, 87/14 i 94/14) i Tarifom upravnih pristojbi, koja je njegov sastavni dio, uređuje se plaćanje upravnih pristojbi za spise i radnje pred tijelima državne uprave, diplomatskim misijama, konzularnim uredima i drugim predstavničkim tijelima Republike Hrvatske u inozemstvu, upravnim i samoupravnim tijelima županije, grada i općine te pravnim osobama koje imaju javne ovlasti.
Trenutno važeći Zakon o upravnim pristojbama i Tarifa upravnih pristojbi, koja je njegov sastavni dio, primjenjuju se od 1996. godine. Iako je do današnjeg dana donijet cijeli niz izmjena Zakona, kojima su se mijenjale zakonske odredbe, kao i niz Uredbi kojima se mijenjala Tarifa, tekst Zakona i Tarife u nekim dijelovima nije mijenjan od dana donošenja.
Promjene u gospodarskom, društvenom i pravnom okruženju koje iziskuju terminološko usklađenje odredbi važećeg Zakona i Tarife sa ostalim važećim zakonskim propisima iz nadležnosti pojedinih tijela, te usklađenje s Direktivom 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu, odnosno kao zakonska podrška provođenju projekata na razini Republike Hrvatske, stvaraju potrebu za donošenjem novog Zakona i Tarife.
2.
Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Navedenim normativnim rješenjem tekst Zakona o upravnim pristojbama i Tarife upravnih pristojbi se usklađuje sa važećim zakonskim propisima iz nadležnosti pojedinih tijela koja postupaju po Zakonu i Tarifi, na način da će se propisati obveza plaćanja upravnih pristojbi za nove akte koji su propisani propisima iz nadležnosti pojedinih tijela.
Nadalje, Zakon i Tarifa se usklađuju sa Direktivom 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu na način da će se propisati mogućnost plaćanja upravnih pristojbi i elektroničkim putem, neovisno o iznosu upravne pristojbe radi pojednostavljenja i digitaliziranja uvjeta poslovanja u Republici Hrvatskoj, što je potrebno i radi pružanja zakonske podrške provođenju projekta „e-Pristojbe“.
Također, potrebno je tekst Zakona i Tarife uskladiti sa današnjom pravnom terminologijom jer pojedini dijelovi Zakona i Tarife nisu mijenjani od 1996. godine.
3.
Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
Odredbe Zakona o upravnim pristojbama i Tarifa upravnih pristojbi se odnose na osobe koje podnose zahtjeve, molbe, prijedloge, prijave i druge podneske tijelima državne uprave, diplomatskim misijama, konzularnim uredima i drugim predstavničkim tijelima Republike Hrvatske u inozemstvu, upravnim i samoupravnim tijelima županije, grada i općine te pravnim osobama sa javnim ovlastima, na temelju kojih navedena tijela pokreću postupak, odnosno obavljaju radnje za koje je Tarifom upravnih pristojbi propisana obveza plaćanja upravne pristojbe.
4.
Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno nenormativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Normativno rješenje (izrađene teze propisa): Izrada Zakona o upravnim pristojbama.
Nenormativno rješenje: Cilj se ne može postići nenormativnim rješenjem.
5.
Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
1. siječnja 2017. godine.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa »DA« odnosno »NE«, uz obvezni sažeti pisani osvrt.
DA
NE
6.
Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
X
Da, zahtijeva izradu Zakona o upravnim pristojbama.
7.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Obzirom na potrebu za ukidanjem neporeznih prihoda, shodno zahtjevima Europske komisije, donošenjem Zakona o upravnim pristojbama ukinut će se pojedine tarife kojima je propisana obveza plaćanja upravnih pristojbi iz nadležnosti različitih tijela, što će utjecati na smanjenje financijskog opterećenja poslovanja fizičkih i pravnih osoba.
8.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Navedeno normativno rješenje neće imati značajan učinak na državni proračun, odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave iz razloga što se novim Zakonom i Tarifom predviđa smanjenje prihoda od naplate upravnih pristojbi po pojedinim područjima zbog brisanja određenih tarifa, kojima je propisana obveza plaćanja upravnih pristojbi iz nadležnosti različitih tijela, ali isto tako se predviđa i povećanje prihoda od upravnih pristojbi u nekim područjima, jer se uvodi obveza plaćanja upravnih pristojbi za nove akte koji su propisani odredbama novih zakonskih propisa iz nadležnosti pojedinih tijela, primjerice u postupku priznavanja inozemnih stručnih kvalifikacija te iz područja energetske učinkovitosti.
9.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Navedenim normativnim rješenjem se ne predviđaju učinci na socijalno osjetljive skupine odnosno socijalni status građana, budući da su trenutno važećim Zakonom o upravnim pristojbama propisana opća i predmetna oslobođenja, a donošenjem novog Zakona ista se neće mijenjati, niti će se navedenim skupinama propisati dodatne obveze u odnosu na trenutno postojeće.
10.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Navedeno normativno rješenje neće imati učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi, iz razloga što se ovim normativnim rješenjem ne uređuju pitanja koja se odnose na zaštitu okoliša niti pitanja od utjecaja na održivi razvitak.
11.
Hoće li navedeno normativno rješenje zahtijevati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Navedeno normativno rješenje će omogućiti pojednostavljenje i digitalizaciju uvjeta poslovanja u Republici Hrvatskoj, budući će se navedenim normativnim rješenjem propisati mogućnost plaćanja upravnih pristojbi i elektroničkim putem, što će domaćim i stranim pružateljima usluga i poslovnim subjektima znatno olakšati poslovanje, odnosno uvelike smanjiti administrativne prepreke za poslovanje.
12.
Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
X
Budući se navedenim normativnim rješenjem planira propisati mogućnost plaćanja upravnih pristojbi elektroničkim putem, a kako je Ministarstvo uprave, u sklopu sustava „e-Građani“ započelo s projektom „e-Pristojbe“ koji obuhvaća novi zajednički dijeljeni servis javne uprave kojim bi se omogućila bezgotovinska naplata svih pristojbi elektroničkim putem, bez obzira na iznos pristojbe, isto podrazumijeva zajednički rad tijela državne uprave i tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave koja će postati obveznici primjene servisa e-Pristojbe.
13.
Imate li saznanja da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja? – navedite primjere.
X
Predložena mjera o naplati svih upravnih pristojbi, bez obzira na iznos upravne pristojbe, elektroničkim putem u skladu je s Direktivom 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu te je po preporuci Europske komisije sve države članice EU trebaju provesti.
PRETHODNA PROCJENA
ZA
PRIJEDLOG ZAKONA O UPRAVNIM PRISTOJBAMA
Ovaj Obrazac primjenjuje se u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa »DA« odnosno potvrdno.
Red.br.
Ukratko, jasno i sažeto odgovorite na pitanja:
1.
Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Zakonom o upravnim pristojbama (Narodne novine, br. 8/96, 77/96, 95/97, 131/97, 68/98, 66/99, 145/99, 30/00 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 116/00, 163/03, 17/04, 110/04, 141/04, 150/05, 153/05, 129/06, 117/07, 25/08, 60/08, 20/10, 69/10, 126/11, 112/12, 19/13, 80/13, 40/14, 69/14, 87/14 i 94/14) i Tarifom upravnih pristojbi, koja je njegov sastavni dio, uređuje se plaćanje upravnih pristojbi za spise i radnje pred tijelima državne uprave, diplomatskim misijama, konzularnim uredima i drugim predstavničkim tijelima Republike Hrvatske u inozemstvu, upravnim i samoupravnim tijelima županije, grada i općine te pravnim osobama koje imaju javne ovlasti.
Trenutno važeći Zakon o upravnim pristojbama i Tarifa upravnih pristojbi, koja je njegov sastavni dio, primjenjuju se od 1996. godine. Iako je do današnjeg dana donijet cijeli niz izmjena Zakona, kojima su se mijenjale zakonske odredbe, kao i niz Uredbi kojima se mijenjala Tarifa, tekst Zakona i Tarife u nekim dijelovima nije mijenjan od dana donošenja.
Promjene u gospodarskom, društvenom i pravnom okruženju koje iziskuju terminološko usklađenje odredbi važećeg Zakona i Tarife sa ostalim važećim zakonskim propisima iz nadležnosti pojedinih tijela, te usklađenje s Direktivom 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu, odnosno kao zakonska podrška provođenju projekata na razini Republike Hrvatske, stvaraju potrebu za donošenjem novog Zakona i Tarife.
2.
Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Navedenim normativnim rješenjem tekst Zakona o upravnim pristojbama i Tarife upravnih pristojbi se usklađuje sa važećim zakonskim propisima iz nadležnosti pojedinih tijela koja postupaju po Zakonu i Tarifi, na način da će se propisati obveza plaćanja upravnih pristojbi za nove akte koji su propisani propisima iz nadležnosti pojedinih tijela.
Nadalje, Zakon i Tarifa se usklađuju sa Direktivom 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu na način da će se propisati mogućnost plaćanja upravnih pristojbi i elektroničkim putem, neovisno o iznosu upravne pristojbe radi pojednostavljenja i digitaliziranja uvjeta poslovanja u Republici Hrvatskoj, što je potrebno i radi pružanja zakonske podrške provođenju projekta „e-Pristojbe“.
Također, potrebno je tekst Zakona i Tarife uskladiti sa današnjom pravnom terminologijom jer pojedini dijelovi Zakona i Tarife nisu mijenjani od 1996. godine.
3.
Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
Odredbe Zakona o upravnim pristojbama i Tarifa upravnih pristojbi se odnose na osobe koje podnose zahtjeve, molbe, prijedloge, prijave i druge podneske tijelima državne uprave, diplomatskim misijama, konzularnim uredima i drugim predstavničkim tijelima Republike Hrvatske u inozemstvu, upravnim i samoupravnim tijelima županije, grada i općine te pravnim osobama sa javnim ovlastima, na temelju kojih navedena tijela pokreću postupak, odnosno obavljaju radnje za koje je Tarifom upravnih pristojbi propisana obveza plaćanja upravne pristojbe.
4.
Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno nenormativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Normativno rješenje (izrađene teze propisa): Izrada Zakona o upravnim pristojbama.
Nenormativno rješenje: Cilj se ne može postići nenormativnim rješenjem.
5.
Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
1. siječnja 2017. godine.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa »DA« odnosno »NE«, uz obvezni sažeti pisani osvrt.
DA
NE
6.
Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
X
Da, zahtijeva izradu Zakona o upravnim pristojbama.
7.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Obzirom na potrebu za ukidanjem neporeznih prihoda, shodno zahtjevima Europske komisije, donošenjem Zakona o upravnim pristojbama ukinut će se pojedine tarife kojima je propisana obveza plaćanja upravnih pristojbi iz nadležnosti različitih tijela, što će utjecati na smanjenje financijskog opterećenja poslovanja fizičkih i pravnih osoba.
8.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Navedeno normativno rješenje neće imati značajan učinak na državni proračun, odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave iz razloga što se novim Zakonom i Tarifom predviđa smanjenje prihoda od naplate upravnih pristojbi po pojedinim područjima zbog brisanja određenih tarifa, kojima je propisana obveza plaćanja upravnih pristojbi iz nadležnosti različitih tijela, ali isto tako se predviđa i povećanje prihoda od upravnih pristojbi u nekim područjima, jer se uvodi obveza plaćanja upravnih pristojbi za nove akte koji su propisani odredbama novih zakonskih propisa iz nadležnosti pojedinih tijela, primjerice u postupku priznavanja inozemnih stručnih kvalifikacija te iz područja energetske učinkovitosti.
9.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Navedenim normativnim rješenjem se ne predviđaju učinci na socijalno osjetljive skupine odnosno socijalni status građana, budući da su trenutno važećim Zakonom o upravnim pristojbama propisana opća i predmetna oslobođenja, a donošenjem novog Zakona ista se neće mijenjati, niti će se navedenim skupinama propisati dodatne obveze u odnosu na trenutno postojeće.
10.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Navedeno normativno rješenje neće imati učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi, iz razloga što se ovim normativnim rješenjem ne uređuju pitanja koja se odnose na zaštitu okoliša niti pitanja od utjecaja na održivi razvitak.
11.
Hoće li navedeno normativno rješenje zahtijevati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Navedeno normativno rješenje će omogućiti pojednostavljenje i digitalizaciju uvjeta poslovanja u Republici Hrvatskoj, budući će se navedenim normativnim rješenjem propisati mogućnost plaćanja upravnih pristojbi i elektroničkim putem, što će domaćim i stranim pružateljima usluga i poslovnim subjektima znatno olakšati poslovanje, odnosno uvelike smanjiti administrativne prepreke za poslovanje.
12.
Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
X
Budući se navedenim normativnim rješenjem planira propisati mogućnost plaćanja upravnih pristojbi elektroničkim putem, a kako je Ministarstvo uprave, u sklopu sustava „e-Građani“ započelo s projektom „e-Pristojbe“ koji obuhvaća novi zajednički dijeljeni servis javne uprave kojim bi se omogućila bezgotovinska naplata svih pristojbi elektroničkim putem, bez obzira na iznos pristojbe, isto podrazumijeva zajednički rad tijela državne uprave i tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave koja će postati obveznici primjene servisa e-Pristojbe.
13.
Imate li saznanja da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja? – navedite primjere.
X
Predložena mjera o naplati svih upravnih pristojbi, bez obzira na iznos upravne pristojbe, elektroničkim putem u skladu je s Direktivom 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu te je po preporuci Europske komisije sve države članice EU trebaju provesti.