Teze za Nacrt prijedloga Zakona o porezu na promet nekretninama
Naziv propisa: Nacrt prijedloga Zakona o porezu na promet nekretnina
Materija koja se namjerava obuhvatiti Zakonom:
I.UVODNE ODREDBE
II.PREDMET OPOREZIVANJA
III.POREZNI OBVEZNIK
IV.POREZNA OSNOVICA I POREZNA STOPA
V.POREZNA OSLOBOĐENJA
VI.NASTANAK POREZNE OBVEZE
VII.PRIJAVA PROMETA NEKRETNINA
VIII.EVIDENCIJA PROMETA NEKRETNINA
IX.POSTUPOVNE ODREDBE
X.NAPLATA POREZA
XI.POVRAT POREZA
XII.PREKRŠAJNE ODREDBE
XIII.PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Obrazloženje:
Prema važećim odredbama Zakona o porezu na promet nekretnina (Narodne novine, br. 69/97, 26/00, 153/02, 22/11 i 143/14) porezni obveznici su u obvezi prijaviti svaki promet nekretnina nadležnoj ispostavi Porezne uprave dostavom obrasca Prijava prometa nekretnina, međutim iste isprave poreznom tijelu dostavljaju i javni bilježnici, sudovi i druga tijela koja donose odluke o raspolaganju nekretninama. Kako bi se ubuduće porezne obveznike rasteretilo nepotrebnih administrativnih opterećenja promet nekretnina valja smatrati prijavljenim dostavom isprava od navedenih tijela. Iznimno od navedenog, ako isprava o raspolaganju nekretninama nije izdana na navedeni način, stjecatelj nekretnine bi i dalje trebao prijaviti promet nekretnina nadležnoj ispostavi Porezne uprave. Isto je bitno kako Porezna uprava ne bi ostala bez podataka koji su bitni kako za pravedno utvrđivanje porezne osnovice, tako i za razne druge postupke i procedure u Republici Hrvatskoj u kojima je bitna pretpostavka točna informacija o stjecanju nekretnine i njenim karakteristikama.
Prema danas važećem zakonskom rješenju osobe koje stječu nekretnine radi rješavanja vlastitog stambenog pitanja, mogu biti oslobođene plaćanja tog poreza. Nasuprot njima, kupci koji rješavaju vlastito stambeno pitanje kupnjom nekretnine na koju se plaća porez na dodanu vrijednost, istog poreza ne mogu biti oslobođeni što iste skupine stjecatelja nekretnina dovodi u neravnopravan položaj ovisno o vrsti nekretnina koju stječu. Kako bi se izbjegla daljnja neopravdana diskriminacija, potrebno je ukinuti oslobođenje od plaćanja poreza na promet nekretnina radi rješavanja vlastitog stambenog pitanja a isto kompenzirati manjom stopom poreza na promet nekretnina za sve obveznike plaćanja ovoga poreza s 5% na 4%. Ovom promjenom porezne stope jedinice lokalne samouprave neće ostati bez prihoda budući, kao što je već rečeno, isto će se nadomjestiti prihodom od poreznih obveznika koji su inače bili oslobođeni plaćanja poreza radi rješavanja vlastitog stambenog pitanja.
Dodatno je potrebno urediti pitanje oslobođenja od plaćanja poreza na promet nekretnina pri unosu nekretnina u trgovačka društva te pojednostaviti oporezivanje ugovora kojima se rješavaju imovinskopravni odnosi razvrgnućem suvlasništva ili diobom zajedničkog vlasništva. Naime, ovi postupci utvrđivanja poreza osobito su složeni u odnosu na razinu prihoda koja se ostvari u istima. Nadalje, oporezivanje takvih postupaka odvraća suvlasnike i zajedničke vlasnike u rješavanju svojim imovinskopravnih odnosa što je suprotno od postavljene javne politike da se podaci o vlasništvu u javnim očevidnicima usklade sa stvarnim stanjem na terenu. Potrebno je također uskladiti oporezivanje temeljem ugovora o doživotnom i ugovora o dosmrtnom uzdržavanju.
Poreznoj upravi se godišnje prijavi oko 250 tisuća isprava kojima dolazi do prometa nekretnina od kojeg broja je gotovo polovina oslobođena plaćanja tog poreza. Radi postizanja racionalizacije postupka, takve isprave potrebno je samo evidentirati u evidencijama Porezne uprave bez vođenja upravnog postupka i donošenja poreznog akta.
Pravilo je da žalba ne odgađa izvršenje rješenja ako se neposredno rješava u postupcima utvrđivanja poreza na promet nekretnina bez provedbe ispitnog postupka jer se utvrđuje da cijena nekretnine navedena u ugovoru odgovara tržišnoj cijeni koja se postiže ili se može postići na tržištu odnosno jer se prihvaćaju svi navodi iz isprave. Ako se provodi ispitni postupak jer se ne prihvaća cijena navedena u ugovoru, žalba ima suspenzivni učinak, a to često bitno usporava postupak što ponekad dovodi i do zastare prava na utvrđivanje poreza, a koristi se i kao element za odgodu plaćanja poreza. Ujedno se narušava i načelo učinkovitosti i ekonomičnosti u poreznim postupcima koji bi se trebali odvijati što je moguće jednostavnije, bez odgode i uz što manje troškova, ali tako da se utvrde sve činjenice i okolnosti bitne za rješavanje u tim postupcima.
Ciljevi koji se namjeravaju postići donošenjem Zakona:
Cilj novog Zakona o porezu na promet nekretnina je postupak utvrđivanja poreza na promet nekretnina učiniti bržim i učinkovitijim imajući na umu da je jedna od temeljnih zadaća Porezne uprave pravovremeno utvrđivanje i naplata porezne obveze.
Nadalje, administrativna opterećenja koja proizlaze iz važećeg Zakona o porezu na promet nekretnina su značajna u odnosu na prihod koji se ostvari ubiranjem ovog poreza. Stoga je potrebno pojednostaviti proceduru prijave prometa nekretnina a donošenje rješenja svesti na slučajeve kada se utvrđuje porez. Time će se stjecatelje nekretnina rasteretiti dosadašnjih obveza, a administracija će se preusmjeriti na poslove značajnijeg financijskog učinka.
Daljnji ciljevi koji se žele postići donošenjem novog zakona je poticanje rješavanja imovinskopravnih odnosa na nekretninama, što predstavlja veliki problem ove države, poticanje gospodarskog napretka kako kroz rješavanje imovinskopravnih odnosa na nekretninama tako i daljnjim uređenjem obveze plaćanja poreza na promet nekretnina pri unosu nekretnine u trgovačke društvo te sprečavanje daljnje neravnopravnosti poreznih obveznika.
Teze za Nacrt prijedloga Zakona o porezu na promet nekretninama
Naziv propisa: Nacrt prijedloga Zakona o porezu na promet nekretnina
Materija koja se namjerava obuhvatiti Zakonom:
I. UVODNE ODREDBE
II. PREDMET OPOREZIVANJA
III. POREZNI OBVEZNIK
IV. POREZNA OSNOVICA I POREZNA STOPA
V. POREZNA OSLOBOĐENJA
VI. NASTANAK POREZNE OBVEZE
VII. PRIJAVA PROMETA NEKRETNINA
VIII. EVIDENCIJA PROMETA NEKRETNINA
IX. POSTUPOVNE ODREDBE
X. NAPLATA POREZA
XI. POVRAT POREZA
XII. PREKRŠAJNE ODREDBE
XIII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Obrazloženje:
Prema važećim odredbama Zakona o porezu na promet nekretnina (Narodne novine, br. 69/97, 26/00, 153/02, 22/11 i 143/14) porezni obveznici su u obvezi prijaviti svaki promet nekretnina nadležnoj ispostavi Porezne uprave dostavom obrasca Prijava prometa nekretnina, međutim iste isprave poreznom tijelu dostavljaju i javni bilježnici, sudovi i druga tijela koja donose odluke o raspolaganju nekretninama. Kako bi se ubuduće porezne obveznike rasteretilo nepotrebnih administrativnih opterećenja promet nekretnina valja smatrati prijavljenim dostavom isprava od navedenih tijela. Iznimno od navedenog, ako isprava o raspolaganju nekretninama nije izdana na navedeni način, stjecatelj nekretnine bi i dalje trebao prijaviti promet nekretnina nadležnoj ispostavi Porezne uprave. Isto je bitno kako Porezna uprava ne bi ostala bez podataka koji su bitni kako za pravedno utvrđivanje porezne osnovice, tako i za razne druge postupke i procedure u Republici Hrvatskoj u kojima je bitna pretpostavka točna informacija o stjecanju nekretnine i njenim karakteristikama.
Prema danas važećem zakonskom rješenju osobe koje stječu nekretnine radi rješavanja vlastitog stambenog pitanja, mogu biti oslobođene plaćanja tog poreza. Nasuprot njima, kupci koji rješavaju vlastito stambeno pitanje kupnjom nekretnine na koju se plaća porez na dodanu vrijednost, istog poreza ne mogu biti oslobođeni što iste skupine stjecatelja nekretnina dovodi u neravnopravan položaj ovisno o vrsti nekretnina koju stječu. Kako bi se izbjegla daljnja neopravdana diskriminacija, potrebno je ukinuti oslobođenje od plaćanja poreza na promet nekretnina radi rješavanja vlastitog stambenog pitanja a isto kompenzirati manjom stopom poreza na promet nekretnina za sve obveznike plaćanja ovoga poreza s 5% na 4%. Ovom promjenom porezne stope jedinice lokalne samouprave neće ostati bez prihoda budući, kao što je već rečeno, isto će se nadomjestiti prihodom od poreznih obveznika koji su inače bili oslobođeni plaćanja poreza radi rješavanja vlastitog stambenog pitanja.
Dodatno je potrebno urediti pitanje oslobođenja od plaćanja poreza na promet nekretnina pri unosu nekretnina u trgovačka društva te pojednostaviti oporezivanje ugovora kojima se rješavaju imovinskopravni odnosi razvrgnućem suvlasništva ili diobom zajedničkog vlasništva. Naime, ovi postupci utvrđivanja poreza osobito su složeni u odnosu na razinu prihoda koja se ostvari u istima. Nadalje, oporezivanje takvih postupaka odvraća suvlasnike i zajedničke vlasnike u rješavanju svojim imovinskopravnih odnosa što je suprotno od postavljene javne politike da se podaci o vlasništvu u javnim očevidnicima usklade sa stvarnim stanjem na terenu. Potrebno je također uskladiti oporezivanje temeljem ugovora o doživotnom i ugovora o dosmrtnom uzdržavanju.
Poreznoj upravi se godišnje prijavi oko 250 tisuća isprava kojima dolazi do prometa nekretnina od kojeg broja je gotovo polovina oslobođena plaćanja tog poreza. Radi postizanja racionalizacije postupka, takve isprave potrebno je samo evidentirati u evidencijama Porezne uprave bez vođenja upravnog postupka i donošenja poreznog akta.
Pravilo je da žalba ne odgađa izvršenje rješenja ako se neposredno rješava u postupcima utvrđivanja poreza na promet nekretnina bez provedbe ispitnog postupka jer se utvrđuje da cijena nekretnine navedena u ugovoru odgovara tržišnoj cijeni koja se postiže ili se može postići na tržištu odnosno jer se prihvaćaju svi navodi iz isprave. Ako se provodi ispitni postupak jer se ne prihvaća cijena navedena u ugovoru, žalba ima suspenzivni učinak, a to često bitno usporava postupak što ponekad dovodi i do zastare prava na utvrđivanje poreza, a koristi se i kao element za odgodu plaćanja poreza. Ujedno se narušava i načelo učinkovitosti i ekonomičnosti u poreznim postupcima koji bi se trebali odvijati što je moguće jednostavnije, bez odgode i uz što manje troškova, ali tako da se utvrde sve činjenice i okolnosti bitne za rješavanje u tim postupcima.
Ciljevi koji se namjeravaju postići donošenjem Zakona:
Cilj novog Zakona o porezu na promet nekretnina je postupak utvrđivanja poreza na promet nekretnina učiniti bržim i učinkovitijim imajući na umu da je jedna od temeljnih zadaća Porezne uprave pravovremeno utvrđivanje i naplata porezne obveze.
Nadalje, administrativna opterećenja koja proizlaze iz važećeg Zakona o porezu na promet nekretnina su značajna u odnosu na prihod koji se ostvari ubiranjem ovog poreza. Stoga je potrebno pojednostaviti proceduru prijave prometa nekretnina a donošenje rješenja svesti na slučajeve kada se utvrđuje porez. Time će se stjecatelje nekretnina rasteretiti dosadašnjih obveza, a administracija će se preusmjeriti na poslove značajnijeg financijskog učinka.
Daljnji ciljevi koji se žele postići donošenjem novog zakona je poticanje rješavanja imovinskopravnih odnosa na nekretninama, što predstavlja veliki problem ove države, poticanje gospodarskog napretka kako kroz rješavanje imovinskopravnih odnosa na nekretninama tako i daljnjim uređenjem obveze plaćanja poreza na promet nekretnina pri unosu nekretnine u trgovačke društvo te sprečavanje daljnje neravnopravnosti poreznih obveznika.