Ovaj Obrazac primjenjuje u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa »DA« odnosno potvrdno.
Red.br.
Ukratko, jasno i sažeto odgovorite na pitanja:
Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Ovim zakonskim prijedlogom ne uvode se nove vrste poreza već se iste preuzimaju iz Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Narodne novine, br. 117/93,33/00, 73/00, 59/01, 107/01, 117/01-ispravak, 150/02, 147/03, 132/06, 26/07, 73/08, 25/12, 147/14 i 100/15), kojim se primarno uređuje financiranje jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Iznimno, predlaže se uvođenje poreza na nekretnine koja obveza proizlazi iz Nacionalnog programa reformi 2016.
Prema važećem Zakonu o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave porez na nasljedstva i darove plaća se temeljem prijave poreznog obveznika. Kako bi se porezne obveznike rasteretilo ove administrativne obveze potrebno je iznaći novi način prijave, a kao logična opcija nameče se dostava takvih isprava od javnih bilježnika, sudova i drugih javnopravnih tijela koja iste ovjeravaju odnosno izdaju ih u skladu sa svojim ovlastima. Stoga bi prijavljivanje od strane poreznih obveznika trebalo zadržati izuzetno kada primjerice ugovor o darovanju nije ovjerio javni bilježnik. Isto rješenje, naime, predlaže se i za porez na promet nekretnina. Poreznu stopu se predlaže također izjednačiti sa stopom poreza na promet nekretnina, ukoliko do smanjenja iste dođe u postupcima oporezivanja prometa nekretnina.
Porez na cestovna motorna vozila plaća se jednom godišnje temeljem rješenja nadležnog poreznog tijela. Važećim Zakonom o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave propisana je mogućnost da se ovaj porez plaća pri registraciji, čime bi se jedinicama područne (regionalne) samouprave osigurao 100%-tni prihod od navedenog poreza.
U cilju smanjenja administrativnog opterećenja poduzetnika, potrebno je razmotriti svrhovitost ubiranja poreza na tvrtku ili naziv te njegovo moguće ukidanje.
Ovim Zakonom predviđa se uvođenje poreza na nekretnine čijim stupanjem na snagu je nužno brisanje odredbi o obvezi plaćanja poreza na kuće za odmor kako bi se izbjeglo dvostruko oporezivanje jedne nekretnine s dvije vrste imovinskih poreza.
Odredbe o obvezi plaćanja ostalih poreza jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave potrebno je preuzeti iz Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave kako bi na jednom mjestu bile uređene sve vrste lokalnih poreza kao izvora financiranja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Kao što je već navedeno kao obveza koja proizlazi iz Nacionalnog programa reformi 2016. predviđa se uvođenje poreza na nekretnine. Porez na nekretnine, po preporuci Međunarodnog monetarnog fonda, bio bi transformacija komunalne naknade u porezno davanje. Porez bi, osim komunalne naknade, trebao zamijeniti i porez na kuće za odmor i spomeničku rentu. Riječ je o davanjima na nekretninu, koja se danas naplaćuju kroz tri različita upravna postupka. S druge strane dva od tri davanja namjenske su prirode te nadležna tijela nisu motivirana da ulože dodatni angažman za ažuriranjem evidencija što eventualno može utjecati na povećanje prihoda, a što također crpi i državni proračun davanjem pomoći onim jedinicama lokalne samouprave koje se ne mogu samostalno financirati. Uvođenjem jednog davanja na nekretninu koji će biti nenamjenski motivirat će jedinice lokalne samouprave da evidencije ažuriraju, a ažurne evidencije znače i više prihoda. Naime, veći nenamjenski prihod jedinicama lokalne samouprave preduvjet su za reformu i decentralizaciju financijskog sustava jedinica lokalne samouprave. Valja također naglasiti da se sva tri davanja danas utvrđuju prema površini nekretnine i njenoj namjeni pa su stariji i noviji stan na istom području jednako opterećeni davanjima, što je diskriminirajuće. Kako bi se ovo davanje moglo uvesti u skladu s preporukama Međunarodnog monetarnog fonda, njegovo uvođenje potrebno je odgoditi s 2018. kako bi se jedinicama lokalne samouprave, kao nadležnim tijelima za ubiranje poreza, dalo dovoljno vremena za prilagodbu.
2.
Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Intencija ove porezne reforme je pronaći prostor za smanjenje oporezivanja rada i potrošnje kao prva dva stupa oporezivanja te ojačati treći stup koji predstavlja imovinu. Zakon o lokalnim porezima je Zakon koji uređuje plaćanje poreza na pokretnu i nepokretnu imovinu te se donošenjem istog postiže jedan od ciljeva cjelovite porezne reforme. Predmetnim Zakonom se uređuje sustav navedenih poreza kao jedan od izvora financiranja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Iznimno, ovim Zakonom uvodi se obveza plaćanja jednostavnog poreza na nekretnine kojim se zamjenjuje obveza plaćanja komunalne naknade, spomeničke rente i poreza na kuće za odmor.
3.
Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
Problem se odnosi na obveznike plaćanja poreza na cestovna motorna vozila, poreza na nasljedstva i darove, poreza na tvrtku te poreza na kuće za odmor, komunalne naknade i spomeničke rente koji postaju obveznicima plaćanja poreza na nekretnine.
4.
Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno nenormativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Normativno rješenje (izrađene teze propisa): Izrada Zakona o lokalnim porezima.
Nenormativno rješenje: Cilj se ne može postići nenormativnim rješenjem.
5.
Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
Do rješavanja ove problematike doći će donošenjem Zakona o lokalnim čije stupanje na snagu se predviđa za 1. siječnja 2017. Iznimno, zakonske odredbe koje uređuju porez na nekretnine stupiti će na snagu s 1. siječnja 2018. kako bi se jedinicama lokalne samouprave omogućilo prijelazno razdoblje za prilagodbu uvjetima iz propisa.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa »DA« odnosno »NE«, uz obvezni sažeti pisani osvrt.
DA
NE
6.
Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
DA
Donošenje ovog propisa dio je cjelovite porezne reforme kojom se želi postići pravedniji porezni sustav s jednostavnijom poreznom administracijom te koja će iznjedriti izmjene i dopune i drugih poreznih propisa a u svrhu uspostave stabilnog, održivog, jednostavnog i konkurentnog poreznog sustava.
7.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
DA
Ovo normativno rješenje utjecati će na fizičke i pravne osobe obveznike plaćanja poreza na tvrtku ili naziv, s obzirom da se razmatra ukidanje istog, stoga će ista mjera pozitivno utjecati na te porezne obveznike. Također će se administrativno rasteretiti prijave prometa pokretnina porezni obveznici koji u postupku nasljedstva ili darom odnosno drugim stjecanjem bez naknade steknu pokretninu. Promjenom trenutka plaćanja poreza na cestovna motorna vozila ništa se ne mijenja za porezne obveznike budući visina poreza ostaje nepromijenjena. Uvođenje poreza na nekretnine financijski će utjecati na sve one koji su prema odlukama grada ili općine bili oslobođeni plaćanja komunalne naknade odnosno poreza na kuće za odmor. Prema prijedlogu propisa, obveznici poreza na nekretnine biti će i država i županije, ustanove, neprofitne pravne osobe i slično.
8.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
DA
Očekuje se pozitivan učinak na proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave budući se propisivanjem obveze plaćanja poreza na cestovna motorna vozila pri registraciji očekuje povećanje prihoda na način da će isti porez biti naplaćen u 100%-tnom iznosu. Uvođenjem poreza na nekretnine također se očekuje povećanje prihoda na način da svaka jedinica lokalne samouprave ima obvezu naplaćivati ovaj porez dok komunalnu naknadu nisu uvele sve jedinice lokalne samouprave. Također se neće moći davati oslobođenja i olakšice te će se porez plaćati i na građevinsko zemljište, a postoji i obveza ažuriranja podataka što će također dovesti do povećanja prihoda. Ukidanjem poreza na tvrtku ili naziv doći će do smanjenja prihoda jedinica lokalne samouprave što će se kompenzirati povećanim prihodima od gore navedenih poreza.
9.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ovo normativno rješenje neće imati učinak na socijalno osjetljive skupine niti socijalni status građana budući se ništa ne mijenja u obvezi plaćanja poreza, dok se kod poreza na nekretnine jedinicama lokalne samouprave daje mogućnost socijalnih transfera za socijalno osjetljive skupine kroz davanja jedinica lokalne samouprave.
10.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Navedeno rješenje neće imati učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi.
11.
Hoće li navedeno normativno rješenje zahtijevati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Navedeno rješenje neće dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje, odnosno neće zahtijevati provedbu administrativnih i upravnih postupaka u većem omjeru no što se isto provodi i danas.
12.
Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
DA
Navedeno rješenje iziskuje dodatno povezivanje više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave u odnosno na postojeće stanje. Očekuje se suradnja između Ministarstva financija, Porezne uprave, Ministarstva pravosuđa, Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja, Državne geodetske uprave, stanica za tehnički pregled vozila, županija i gradova i općina.
13.
Imate li saznanja da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja? – navedite primjere.
NE
Pitanje lokalnih poreza je pitanje koje svaka zemlja rješava na sebi zadovoljavajući način te istu problematiku ne uređuje zakonodavstvo Europske unije.
PRETHODNA PROCJENA
ZA
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O LOKALNIM POREZIMA
Ovaj Obrazac primjenjuje u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa »DA« odnosno potvrdno.
Red.br.
Ukratko, jasno i sažeto odgovorite na pitanja:
Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Ovim zakonskim prijedlogom ne uvode se nove vrste poreza već se iste preuzimaju iz Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Narodne novine, br. 117/93,33/00, 73/00, 59/01, 107/01, 117/01-ispravak, 150/02, 147/03, 132/06, 26/07, 73/08, 25/12, 147/14 i 100/15), kojim se primarno uređuje financiranje jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Iznimno, predlaže se uvođenje poreza na nekretnine koja obveza proizlazi iz Nacionalnog programa reformi 2016.
Prema važećem Zakonu o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave porez na nasljedstva i darove plaća se temeljem prijave poreznog obveznika. Kako bi se porezne obveznike rasteretilo ove administrativne obveze potrebno je iznaći novi način prijave, a kao logična opcija nameče se dostava takvih isprava od javnih bilježnika, sudova i drugih javnopravnih tijela koja iste ovjeravaju odnosno izdaju ih u skladu sa svojim ovlastima. Stoga bi prijavljivanje od strane poreznih obveznika trebalo zadržati izuzetno kada primjerice ugovor o darovanju nije ovjerio javni bilježnik. Isto rješenje, naime, predlaže se i za porez na promet nekretnina. Poreznu stopu se predlaže također izjednačiti sa stopom poreza na promet nekretnina, ukoliko do smanjenja iste dođe u postupcima oporezivanja prometa nekretnina.
Porez na cestovna motorna vozila plaća se jednom godišnje temeljem rješenja nadležnog poreznog tijela. Važećim Zakonom o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave propisana je mogućnost da se ovaj porez plaća pri registraciji, čime bi se jedinicama područne (regionalne) samouprave osigurao 100%-tni prihod od navedenog poreza.
U cilju smanjenja administrativnog opterećenja poduzetnika, potrebno je razmotriti svrhovitost ubiranja poreza na tvrtku ili naziv te njegovo moguće ukidanje.
Ovim Zakonom predviđa se uvođenje poreza na nekretnine čijim stupanjem na snagu je nužno brisanje odredbi o obvezi plaćanja poreza na kuće za odmor kako bi se izbjeglo dvostruko oporezivanje jedne nekretnine s dvije vrste imovinskih poreza.
Odredbe o obvezi plaćanja ostalih poreza jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave potrebno je preuzeti iz Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave kako bi na jednom mjestu bile uređene sve vrste lokalnih poreza kao izvora financiranja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Kao što je već navedeno kao obveza koja proizlazi iz Nacionalnog programa reformi 2016. predviđa se uvođenje poreza na nekretnine. Porez na nekretnine, po preporuci Međunarodnog monetarnog fonda, bio bi transformacija komunalne naknade u porezno davanje. Porez bi, osim komunalne naknade, trebao zamijeniti i porez na kuće za odmor i spomeničku rentu. Riječ je o davanjima na nekretninu, koja se danas naplaćuju kroz tri različita upravna postupka. S druge strane dva od tri davanja namjenske su prirode te nadležna tijela nisu motivirana da ulože dodatni angažman za ažuriranjem evidencija što eventualno može utjecati na povećanje prihoda, a što također crpi i državni proračun davanjem pomoći onim jedinicama lokalne samouprave koje se ne mogu samostalno financirati. Uvođenjem jednog davanja na nekretninu koji će biti nenamjenski motivirat će jedinice lokalne samouprave da evidencije ažuriraju, a ažurne evidencije znače i više prihoda. Naime, veći nenamjenski prihod jedinicama lokalne samouprave preduvjet su za reformu i decentralizaciju financijskog sustava jedinica lokalne samouprave. Valja također naglasiti da se sva tri davanja danas utvrđuju prema površini nekretnine i njenoj namjeni pa su stariji i noviji stan na istom području jednako opterećeni davanjima, što je diskriminirajuće. Kako bi se ovo davanje moglo uvesti u skladu s preporukama Međunarodnog monetarnog fonda, njegovo uvođenje potrebno je odgoditi s 2018. kako bi se jedinicama lokalne samouprave, kao nadležnim tijelima za ubiranje poreza, dalo dovoljno vremena za prilagodbu.
2.
Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Intencija ove porezne reforme je pronaći prostor za smanjenje oporezivanja rada i potrošnje kao prva dva stupa oporezivanja te ojačati treći stup koji predstavlja imovinu. Zakon o lokalnim porezima je Zakon koji uređuje plaćanje poreza na pokretnu i nepokretnu imovinu te se donošenjem istog postiže jedan od ciljeva cjelovite porezne reforme. Predmetnim Zakonom se uređuje sustav navedenih poreza kao jedan od izvora financiranja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Iznimno, ovim Zakonom uvodi se obveza plaćanja jednostavnog poreza na nekretnine kojim se zamjenjuje obveza plaćanja komunalne naknade, spomeničke rente i poreza na kuće za odmor.
3.
Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
Problem se odnosi na obveznike plaćanja poreza na cestovna motorna vozila, poreza na nasljedstva i darove, poreza na tvrtku te poreza na kuće za odmor, komunalne naknade i spomeničke rente koji postaju obveznicima plaćanja poreza na nekretnine.
4.
Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno nenormativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Normativno rješenje (izrađene teze propisa): Izrada Zakona o lokalnim porezima.
Nenormativno rješenje: Cilj se ne može postići nenormativnim rješenjem.
5.
Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
Do rješavanja ove problematike doći će donošenjem Zakona o lokalnim čije stupanje na snagu se predviđa za 1. siječnja 2017. Iznimno, zakonske odredbe koje uređuju porez na nekretnine stupiti će na snagu s 1. siječnja 2018. kako bi se jedinicama lokalne samouprave omogućilo prijelazno razdoblje za prilagodbu uvjetima iz propisa.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa »DA« odnosno »NE«, uz obvezni sažeti pisani osvrt.
DA
NE
6.
Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
DA
Donošenje ovog propisa dio je cjelovite porezne reforme kojom se želi postići pravedniji porezni sustav s jednostavnijom poreznom administracijom te koja će iznjedriti izmjene i dopune i drugih poreznih propisa a u svrhu uspostave stabilnog, održivog, jednostavnog i konkurentnog poreznog sustava.
7.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
DA
Ovo normativno rješenje utjecati će na fizičke i pravne osobe obveznike plaćanja poreza na tvrtku ili naziv, s obzirom da se razmatra ukidanje istog, stoga će ista mjera pozitivno utjecati na te porezne obveznike. Također će se administrativno rasteretiti prijave prometa pokretnina porezni obveznici koji u postupku nasljedstva ili darom odnosno drugim stjecanjem bez naknade steknu pokretninu. Promjenom trenutka plaćanja poreza na cestovna motorna vozila ništa se ne mijenja za porezne obveznike budući visina poreza ostaje nepromijenjena. Uvođenje poreza na nekretnine financijski će utjecati na sve one koji su prema odlukama grada ili općine bili oslobođeni plaćanja komunalne naknade odnosno poreza na kuće za odmor. Prema prijedlogu propisa, obveznici poreza na nekretnine biti će i država i županije, ustanove, neprofitne pravne osobe i slično.
8.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
DA
Očekuje se pozitivan učinak na proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave budući se propisivanjem obveze plaćanja poreza na cestovna motorna vozila pri registraciji očekuje povećanje prihoda na način da će isti porez biti naplaćen u 100%-tnom iznosu. Uvođenjem poreza na nekretnine također se očekuje povećanje prihoda na način da svaka jedinica lokalne samouprave ima obvezu naplaćivati ovaj porez dok komunalnu naknadu nisu uvele sve jedinice lokalne samouprave. Također se neće moći davati oslobođenja i olakšice te će se porez plaćati i na građevinsko zemljište, a postoji i obveza ažuriranja podataka što će također dovesti do povećanja prihoda. Ukidanjem poreza na tvrtku ili naziv doći će do smanjenja prihoda jedinica lokalne samouprave što će se kompenzirati povećanim prihodima od gore navedenih poreza.
9.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ovo normativno rješenje neće imati učinak na socijalno osjetljive skupine niti socijalni status građana budući se ništa ne mijenja u obvezi plaćanja poreza, dok se kod poreza na nekretnine jedinicama lokalne samouprave daje mogućnost socijalnih transfera za socijalno osjetljive skupine kroz davanja jedinica lokalne samouprave.
10.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Navedeno rješenje neće imati učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi.
11.
Hoće li navedeno normativno rješenje zahtijevati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Navedeno rješenje neće dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje, odnosno neće zahtijevati provedbu administrativnih i upravnih postupaka u većem omjeru no što se isto provodi i danas.
12.
Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
DA
Navedeno rješenje iziskuje dodatno povezivanje više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave u odnosno na postojeće stanje. Očekuje se suradnja između Ministarstva financija, Porezne uprave, Ministarstva pravosuđa, Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja, Državne geodetske uprave, stanica za tehnički pregled vozila, županija i gradova i općina.
13.
Imate li saznanja da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja? – navedite primjere.
NE
Pitanje lokalnih poreza je pitanje koje svaka zemlja rješava na sebi zadovoljavajući način te istu problematiku ne uređuje zakonodavstvo Europske unije.