PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O DOPRINOSIMA
Ovaj Obrazac primjenjuje se u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa »DA« odnosno potvrdno.
Red.br.
Ukratko, jasno i sažeto odgovorite na pitanja:
1.
Opišite ukratko problem koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
I. Predlaže se usklađenje najniže mjesečne osnovice za obračun doprinosa sa minimalnom plaćom na način da se koeficijent za obračun najniže mjesečne osnovice za obračun doprinosa poveća sa 0,35 na 0,38.
II. Predlaže se promjena definicije osobe koja se prvi put zapošljava.
III. Predlaže se produženje roka dospijeća za naplatu doprinosa po osnovi rada za poslodavca koji nema sjedište niti poslovne jedinice u Republici Hrvatskoj, po osnovi rada u diplomatskom ili konzularnom predstavništvu strane države, u međunarodnoj organizaciji ili u predstavništvu ili organizaciji koja na teritoriju Republike Hrvatske ima diplomatski imunitet, te po osnovi ostvarenog primitka od kojega se utvrđuje drugi dohodak, a isti je ostvaren izravno iz inozemstva ili od fizičke osobe koja nije poslovni subjekt sa osam na 30 dana od dana kada je primitak ostvaren.
IV. Predlaže se propisivanje osnovice za utvrđivanje obveze doprinosa po osnovi radnog odnosa za osobu koja je istovremeno kod poslodavca član uprave trgovačkog društva ili izvršni direktor trgovačkog društva ili izvršni upravitelj zadruge.
V. Predlaže se ukidanje iznimaka od obveze doprinosa prema naknadama za isporučeno autorsko pravo i/ili srodna prava, naknadama za isporučeno umjetničko djelo i primicima od kojih se utvrđuje drugi dohodak isplaćen umirovljeniku.
VI. Predlaže se ukidanje iznimke od obveze doprinosa umirovljenicima koji obavljaju drugu djelatnost, osim umirovljenika koji obavljaju djelatnost domaće radinosti ili sporednog zanimanja i umirovljenika koji obavljaju samostalnu djelatnost poljoprivrede i šumarstva i po toj osnovi plaćaju porez na dohodak u paušalnom iznosu.
VII. Predlaže se smanjenje stopa doprinosa po osnovi drugog dohotka i druge djelatnosti.
VIII. Predlaže se promjena obveznika izvješćivanja o obvezi doprinosa za osiguranike po osnovi učenika i studenata na dodiplomskom studiju za vrijeme praktične nastave i za vrijeme stručne prakse kod poslodavaca i stručnih putovanja i osiguranike po osnovi djece i mladeži sa smetnjama u tjelesnom i duševnom razvoju na praktičnoj nastavi ili na obveznom praktičnom radu u pravnoj osobi za osposobljavanje uz smanjene stopa doprinosa za ovu kategoriju osiguranika, uz istovremeno smanjenje obveze doprinosa sa 5% na 1% za mirovinsko osiguranje i smanjenje posebnog doprinosa za zaštitu zdravlja na radu sa 0,5% na 0,1%.
IX. Predlaže se pojašnjenja vezana uz utvrđivanje obveze doprinosa za osiguranika po osnovi pomorac – član posade broda u međunarodnoj plovidbi i druga nomotehnička usklađenja teksta Zakona.
2.
Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Navedenim izmjenama želi se postići veća pravednost kod obveze utvrđivanja doprinosa, uz bolji raspored tereta obveze doprinosa.
3.
Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
Izmjene i dopune Zakona o doprinosima odnose se na osobe kojima se doprinosi utvrđuju prema najnižoj osnovici za utvrđivanje doprinosa, osobe koje se prvi put zapošljavaju, a imaju evidentirani staž osiguranja do 8 dana po osnovi ostvarenog primitka od kojega se utvrđuje drugi dohodak, primatelje primitaka od kojih se utvrđuje drugi dohodak, obveznike doprinosa koji obavljaju drugu djelatnost, primatelje primitaka koji podliježu obvezi doprinosa, a ostvareni su iz inozemstva, umirovljenike koji obavljaju samostalnu djelatnost poljoprivrede i šumarstva, pomorce – članove posade broda u međunarodnoj plovidbi, radnike koji su istovremeno kod poslodavca članovi uprave trgovačkog društva ili izvršni direktori trgovačkog društva ili izvršni upravitelji zadruga.
4.
Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno nenormativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Normativno rješenje (izrađene teze propisa): Izrada Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o doprinosima.
Nenormativno rješenje: Cilj se ne može postići nenormativnim rješenjem.
5.
Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
Predviđeno je stupanje na snagu Prijedloga propisa 1. siječnja 2017. godine u Narodnim novinama.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa »DA« odnosno »NE«, uz obvezni sažeti pisani osvrt.
DA
NE
6.
Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
X
Ovim Prijedlogom zakona izvršavaju se izmjene i dopune Zakona o doprinosima (Narodne novine, br. 84/08, 152/08, 94/09, 18/11, 22/12, 144/12, 148/13, 41/14 i 143/14)
7.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Navedeno normativno rješenje pravednije će rasporediti teret doprinosa između primatelja drugog dohotka, ukinuti će neopravdana prednost rada umirovljenika na tržištu privremenih i povremenih poslova, izjednačiti će obvezu doprinosa između vlasnika obrta i člana uprave/direktora u d.o.o.-u koji ima sklopljen ugovor o radu sa društvom u kojem je član uprave/direktor, čime se ukida neopravdana prednost u vidu manjeg troška rada za članove uprave u odnosu na vlasnike obrta.
8.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Prema predloženim izmjenama i dopunama Zakona doprinosima smanjiti će se prihod od doprinosa za mirovinska osiguranja u ukupnom iznosu od 13.300.000,00 kuna i doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje u ukupnom iznosu od 25.200.000,00 kuna.
9.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Ovim normativnim rješenjem za osiguranike po osnovi poljoprivrede, osiguranike po osnovi produženog mirovinskog osiguranja, osiguranike po osnovi mirovine ili invalidnine iz inozemstva, osobe koja zdravstveno osiguranje ne ostvaruje po drugoj osnovi, strance i članove obitelji stranca, članove obitelji osobe zaposlene u inozemstvu i svećenicima i drugim članovima vjerske zajednice osnovica za obračun doprinosa povećava se za 8,57%. Navedena promjena s jedne strane predstavlja dodatni teret za navedene skupine osiguranika, a s druge strane povećava prava iz mirovinskog osiguranja.
10.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Ovim propisom se ne očekuju učinci na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi, obzirom da Prijedlog zakona ne sadrži odredbe koje bi mogle imati učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi.
11.
Hoće li navedeno normativno rješenje zahtijevati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Ovim normativnim rješenjem pojednostavljuje se postupak obračuna i plaćanja doprinosa prema primicima iz inozemstva i izvješćivanja o obvezi doprinosa za osiguranike po osnovi učenika i studenata na dodiplomskom studiju za vrijeme praktične nastave i za vrijeme stručne prakse kod poslodavaca i stručnih putovanja osiguranike i po osnovi djece i mladeži sa smetnjama u tjelesnom i duševnom razvoju na praktičnoj nastavi ili na obveznom praktičnom radu u pravnoj osobi za osposobljavanje.
12.
Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
X
Ovaj propis, za postizanje cilja, ne zahtjeva povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave.
13.
Imate li saznanja da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja? – navedite primjere.
X
Saznanja o određenim aspektima utvrđivanja doprinosa nisu primjenjiva na rješavanje problematike ovoga Prijedloga zakona.
PRETHODNA PROCJENA
ZA
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O DOPRINOSIMA
Ovaj Obrazac primjenjuje se u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa »DA« odnosno potvrdno.
Red.br.
Ukratko, jasno i sažeto odgovorite na pitanja:
1.
Opišite ukratko problem koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
I. Predlaže se usklađenje najniže mjesečne osnovice za obračun doprinosa sa minimalnom plaćom na način da se koeficijent za obračun najniže mjesečne osnovice za obračun doprinosa poveća sa 0,35 na 0,38.
II. Predlaže se promjena definicije osobe koja se prvi put zapošljava.
III. Predlaže se produženje roka dospijeća za naplatu doprinosa po osnovi rada za poslodavca koji nema sjedište niti poslovne jedinice u Republici Hrvatskoj, po osnovi rada u diplomatskom ili konzularnom predstavništvu strane države, u međunarodnoj organizaciji ili u predstavništvu ili organizaciji koja na teritoriju Republike Hrvatske ima diplomatski imunitet, te po osnovi ostvarenog primitka od kojega se utvrđuje drugi dohodak, a isti je ostvaren izravno iz inozemstva ili od fizičke osobe koja nije poslovni subjekt sa osam na 30 dana od dana kada je primitak ostvaren.
IV. Predlaže se propisivanje osnovice za utvrđivanje obveze doprinosa po osnovi radnog odnosa za osobu koja je istovremeno kod poslodavca član uprave trgovačkog društva ili izvršni direktor trgovačkog društva ili izvršni upravitelj zadruge.
V. Predlaže se ukidanje iznimaka od obveze doprinosa prema naknadama za isporučeno autorsko pravo i/ili srodna prava, naknadama za isporučeno umjetničko djelo i primicima od kojih se utvrđuje drugi dohodak isplaćen umirovljeniku.
VI. Predlaže se ukidanje iznimke od obveze doprinosa umirovljenicima koji obavljaju drugu djelatnost, osim umirovljenika koji obavljaju djelatnost domaće radinosti ili sporednog zanimanja i umirovljenika koji obavljaju samostalnu djelatnost poljoprivrede i šumarstva i po toj osnovi plaćaju porez na dohodak u paušalnom iznosu.
VII. Predlaže se smanjenje stopa doprinosa po osnovi drugog dohotka i druge djelatnosti.
VIII. Predlaže se promjena obveznika izvješćivanja o obvezi doprinosa za osiguranike po osnovi učenika i studenata na dodiplomskom studiju za vrijeme praktične nastave i za vrijeme stručne prakse kod poslodavaca i stručnih putovanja i osiguranike po osnovi djece i mladeži sa smetnjama u tjelesnom i duševnom razvoju na praktičnoj nastavi ili na obveznom praktičnom radu u pravnoj osobi za osposobljavanje uz smanjene stopa doprinosa za ovu kategoriju osiguranika, uz istovremeno smanjenje obveze doprinosa sa 5% na 1% za mirovinsko osiguranje i smanjenje posebnog doprinosa za zaštitu zdravlja na radu sa 0,5% na 0,1%.
IX. Predlaže se pojašnjenja vezana uz utvrđivanje obveze doprinosa za osiguranika po osnovi pomorac – član posade broda u međunarodnoj plovidbi i druga nomotehnička usklađenja teksta Zakona.
2.
Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Navedenim izmjenama želi se postići veća pravednost kod obveze utvrđivanja doprinosa, uz bolji raspored tereta obveze doprinosa.
3.
Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
Izmjene i dopune Zakona o doprinosima odnose se na osobe kojima se doprinosi utvrđuju prema najnižoj osnovici za utvrđivanje doprinosa, osobe koje se prvi put zapošljavaju, a imaju evidentirani staž osiguranja do 8 dana po osnovi ostvarenog primitka od kojega se utvrđuje drugi dohodak, primatelje primitaka od kojih se utvrđuje drugi dohodak, obveznike doprinosa koji obavljaju drugu djelatnost, primatelje primitaka koji podliježu obvezi doprinosa, a ostvareni su iz inozemstva, umirovljenike koji obavljaju samostalnu djelatnost poljoprivrede i šumarstva, pomorce – članove posade broda u međunarodnoj plovidbi, radnike koji su istovremeno kod poslodavca članovi uprave trgovačkog društva ili izvršni direktori trgovačkog društva ili izvršni upravitelji zadruga.
4.
Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno nenormativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Normativno rješenje (izrađene teze propisa): Izrada Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o doprinosima.
Nenormativno rješenje: Cilj se ne može postići nenormativnim rješenjem.
5.
Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
Predviđeno je stupanje na snagu Prijedloga propisa 1. siječnja 2017. godine u Narodnim novinama.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa »DA« odnosno »NE«, uz obvezni sažeti pisani osvrt.
DA
NE
6.
Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
X
Ovim Prijedlogom zakona izvršavaju se izmjene i dopune Zakona o doprinosima (Narodne novine, br. 84/08, 152/08, 94/09, 18/11, 22/12, 144/12, 148/13, 41/14 i 143/14)
7.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Navedeno normativno rješenje pravednije će rasporediti teret doprinosa između primatelja drugog dohotka, ukinuti će neopravdana prednost rada umirovljenika na tržištu privremenih i povremenih poslova, izjednačiti će obvezu doprinosa između vlasnika obrta i člana uprave/direktora u d.o.o.-u koji ima sklopljen ugovor o radu sa društvom u kojem je član uprave/direktor, čime se ukida neopravdana prednost u vidu manjeg troška rada za članove uprave u odnosu na vlasnike obrta.
8.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Prema predloženim izmjenama i dopunama Zakona doprinosima smanjiti će se prihod od doprinosa za mirovinska osiguranja u ukupnom iznosu od 13.300.000,00 kuna i doprinosa za obvezno zdravstveno osiguranje u ukupnom iznosu od 25.200.000,00 kuna.
9.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Ovim normativnim rješenjem za osiguranike po osnovi poljoprivrede, osiguranike po osnovi produženog mirovinskog osiguranja, osiguranike po osnovi mirovine ili invalidnine iz inozemstva, osobe koja zdravstveno osiguranje ne ostvaruje po drugoj osnovi, strance i članove obitelji stranca, članove obitelji osobe zaposlene u inozemstvu i svećenicima i drugim članovima vjerske zajednice osnovica za obračun doprinosa povećava se za 8,57%. Navedena promjena s jedne strane predstavlja dodatni teret za navedene skupine osiguranika, a s druge strane povećava prava iz mirovinskog osiguranja.
10.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Ovim propisom se ne očekuju učinci na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi, obzirom da Prijedlog zakona ne sadrži odredbe koje bi mogle imati učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi.
11.
Hoće li navedeno normativno rješenje zahtijevati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
X
Ovim normativnim rješenjem pojednostavljuje se postupak obračuna i plaćanja doprinosa prema primicima iz inozemstva i izvješćivanja o obvezi doprinosa za osiguranike po osnovi učenika i studenata na dodiplomskom studiju za vrijeme praktične nastave i za vrijeme stručne prakse kod poslodavaca i stručnih putovanja osiguranike i po osnovi djece i mladeži sa smetnjama u tjelesnom i duševnom razvoju na praktičnoj nastavi ili na obveznom praktičnom radu u pravnoj osobi za osposobljavanje.
12.
Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
X
Ovaj propis, za postizanje cilja, ne zahtjeva povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave.
13.
Imate li saznanja da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja? – navedite primjere.
X
Saznanja o određenim aspektima utvrđivanja doprinosa nisu primjenjiva na rješavanje problematike ovoga Prijedloga zakona.