Ovaj Obrazac primjenjuje se u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa »DA« odnosno potvrdno.
Red.br.
Ukratko, jasno i sažeto odgovorite na pitanja:
1.
Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Danas važećim Zakonom o Poreznoj upravi (Narodne novine 148/13 i 141/14) započet je postupak reorganizacije Porezne uprave kroz uvođenje funkcionalnog pristupa u svim poslovnim procesima. Razdoblje rada nakon provedene reorganizacije ukazalo je da se u određenim područjima predviđena učinkovitost nije ostvarila.
Povedeno okrupnjavanje područnih ureda i ispostava Porezne uprave uzrokovalo je problem u obavljanju poslovnih procesa. Problemi su se najvećim dijelom odrazili kroz nemogućnost komunikacije kako između samih službenika tako i između službenika i njima neposredno nadređenih službenika.
Razjedinjene nadzorne funkcije kroz horizontalni pristup te nadležnost postupaka nadzora propisan kroz više ustrojstvenih jedinica Ministarstva financija kroz dvije godine primjene nisu se pokazale kao dobro organizacijsko rješenje. Praćenje obveznika kroz različite pristupe, a time i pokretanje nepovezanih postupaka dodatno su otežale provedbu poreznih nadzora. Stoga se u dijelu provedbe nadzornih aktivnosti ukazala potreba za stvaranjem jedinstvene ustrojstvene jedinice nadležne za suzbijanje poreznih prijevara te odvajanje navedenih funkcija od klasičnih postupaka poreznog nadzora.
2.
Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Cilj novog Zakona o Poreznoj upravi je stvaranje temelja za funkcioniranje Porezne uprave kao jedinstvene i samostalne upravne organizacije u sastavu Ministarstva financija, koja na ekonomičan i efikasan način izvršava poslove iz svojeg djelokruga.
Za ostvarenje navedenog cilja svakako je nužna zadovoljavajuća funkcionalna i teritorijalna organizacija koja omogućuje provedbu propisanih poslovnih procesa iz nadležnosti Porezne uprave.
Osim zadovoljavajuće organizacijske strukture uvjet za postizanje ciljeva svakako podrazumijeva i prisustvo adekvatne i educirane kadrovske strukture. Stoga je podizanje stručne razine ljudskih potencijala kroz kontinuirane edukacije temeljni preduvjet ostvarivanja zacrtanih ciljeva te se posebno zahtijeva uspostava učinkovitog sustava odgovornosti i vertikalna kontrola na svim razinama rada Porezne uprave.
Prioritet u radu Porezne uprave je razvoj strategije i poslova suzbijanja poreznih prijevara, a tome će pridonijeti razvijeni sustav upravljanja rizicima.
Opterećenost poslovnih procesa administrativnim postupcima, koji troše vrijeme i resurse nastojat će se premostiti automatiziranim postupcima te postizanjem elektroničke dvosmjerne komunikacije između Porezne uprave i poreznih obveznika. Nadalje prebacivanjem poslova i postupaka koji su danas u nadležnosti Porezne uprave u nadležnost drugih institucija koje sudjeluju u postupku te automatizacijom postupaka osigurat će se 100%-na efikasnost i osloboditi ljudski resursi koji će se preraspodijeliti na druge značajnije poslove Porezne uprave.
Kako bi se otklonile zamjerke nedovoljne otvorenosti Porezne uprave prema poreznim obveznicima, želi se kroz zakonske odredbe naglasiti nužnost savjetodavne uloge Porezne uprave te partnerskog odnosa s poreznim obveznicima.
Dakle pravilnom funkcionalno i teritorijalno određenom organizacijom, zadovoljavajućom kadrovskom ekipiranošću, fokusiranjem na bitne porezne postupke te maksimalnom automatizacijom poslovnih procesa Porezna uprava prerast će u modernu Poreznu upravu po uzoru na zemlje Europske unije.
3.
Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
Problem se odnosi na nadležnost, ovlasti i odgovornosti službenika Porezne uprave.
4.
Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno nenormativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Normativno rješenje (izrađene teze propisa): Izrada novog Zakona o Poreznoj upravi.
Nenormativno rješenje: Cilj se ne može postići nenormativnim rješenjem.
5.
Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
Do rješavanja ove problematike doći će donošenjem novog Zakona o Poreznoj upravi čije stupanje na snagu se predviđa za 1. siječnja 2017.
PRETHODNA PROCJENA
ZA
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O POREZNOJ UPRAVI
Ovaj Obrazac primjenjuje se u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa »DA« odnosno potvrdno.
Red.br.
Ukratko, jasno i sažeto odgovorite na pitanja:
1.
Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Danas važećim Zakonom o Poreznoj upravi (Narodne novine 148/13 i 141/14) započet je postupak reorganizacije Porezne uprave kroz uvođenje funkcionalnog pristupa u svim poslovnim procesima. Razdoblje rada nakon provedene reorganizacije ukazalo je da se u određenim područjima predviđena učinkovitost nije ostvarila.
Povedeno okrupnjavanje područnih ureda i ispostava Porezne uprave uzrokovalo je problem u obavljanju poslovnih procesa. Problemi su se najvećim dijelom odrazili kroz nemogućnost komunikacije kako između samih službenika tako i između službenika i njima neposredno nadređenih službenika.
Razjedinjene nadzorne funkcije kroz horizontalni pristup te nadležnost postupaka nadzora propisan kroz više ustrojstvenih jedinica Ministarstva financija kroz dvije godine primjene nisu se pokazale kao dobro organizacijsko rješenje. Praćenje obveznika kroz različite pristupe, a time i pokretanje nepovezanih postupaka dodatno su otežale provedbu poreznih nadzora. Stoga se u dijelu provedbe nadzornih aktivnosti ukazala potreba za stvaranjem jedinstvene ustrojstvene jedinice nadležne za suzbijanje poreznih prijevara te odvajanje navedenih funkcija od klasičnih postupaka poreznog nadzora.
2.
Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Cilj novog Zakona o Poreznoj upravi je stvaranje temelja za funkcioniranje Porezne uprave kao jedinstvene i samostalne upravne organizacije u sastavu Ministarstva financija, koja na ekonomičan i efikasan način izvršava poslove iz svojeg djelokruga.
Za ostvarenje navedenog cilja svakako je nužna zadovoljavajuća funkcionalna i teritorijalna organizacija koja omogućuje provedbu propisanih poslovnih procesa iz nadležnosti Porezne uprave.
Osim zadovoljavajuće organizacijske strukture uvjet za postizanje ciljeva svakako podrazumijeva i prisustvo adekvatne i educirane kadrovske strukture. Stoga je podizanje stručne razine ljudskih potencijala kroz kontinuirane edukacije temeljni preduvjet ostvarivanja zacrtanih ciljeva te se posebno zahtijeva uspostava učinkovitog sustava odgovornosti i vertikalna kontrola na svim razinama rada Porezne uprave.
Prioritet u radu Porezne uprave je razvoj strategije i poslova suzbijanja poreznih prijevara, a tome će pridonijeti razvijeni sustav upravljanja rizicima.
Opterećenost poslovnih procesa administrativnim postupcima, koji troše vrijeme i resurse nastojat će se premostiti automatiziranim postupcima te postizanjem elektroničke dvosmjerne komunikacije između Porezne uprave i poreznih obveznika. Nadalje prebacivanjem poslova i postupaka koji su danas u nadležnosti Porezne uprave u nadležnost drugih institucija koje sudjeluju u postupku te automatizacijom postupaka osigurat će se 100%-na efikasnost i osloboditi ljudski resursi koji će se preraspodijeliti na druge značajnije poslove Porezne uprave.
Kako bi se otklonile zamjerke nedovoljne otvorenosti Porezne uprave prema poreznim obveznicima, želi se kroz zakonske odredbe naglasiti nužnost savjetodavne uloge Porezne uprave te partnerskog odnosa s poreznim obveznicima.
Dakle pravilnom funkcionalno i teritorijalno određenom organizacijom, zadovoljavajućom kadrovskom ekipiranošću, fokusiranjem na bitne porezne postupke te maksimalnom automatizacijom poslovnih procesa Porezna uprava prerast će u modernu Poreznu upravu po uzoru na zemlje Europske unije.
3.
Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
Problem se odnosi na nadležnost, ovlasti i odgovornosti službenika Porezne uprave.
4.
Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno nenormativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Normativno rješenje (izrađene teze propisa): Izrada novog Zakona o Poreznoj upravi.
Nenormativno rješenje: Cilj se ne može postići nenormativnim rješenjem.
5.
Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
Do rješavanja ove problematike doći će donošenjem novog Zakona o Poreznoj upravi čije stupanje na snagu se predviđa za 1. siječnja 2017.