PRETHODNA PROCJENA ZA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POSEBNOM POREZU NA MOTORNA VOZILA
Ovaj Obrazac primjenjuje se u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa »DA« odnosno potvrdno.
Red.br.
Ukratko, jasno i sažeto odgovorite na pitanja:
1.
Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Prema članku 26. trenutno važećeg Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, pravne i fizičke osobe sa sjedištem ili prebivalištem u Republici Hrvatskoj plaćaju poseban porez na stjecanje rabljenih motornih vozila u Republici Hrvatskoj na koja je plaćen posebni porez na motorna vozila namijenjena za uporabu na cestama u Republici Hrvatskoj, ako se na to stjecanje, odnosno isporuku ne plaća porez na dodanu vrijednost ili porez na nasljedstva i darove prema posebnim propisima.
Obveznici plaćanja navedenog poreza su stjecatelji rabljenih motornih vozila koji su dužni nastanak porezne obveze prijaviti nadležnoj ispostavi Porezne uprave u roku petnaest dana od dana stjecanja rabljenog motornog vozila radi obračuna i naplate poreza.
Dokaz o plaćenom posebnom porezu na stjecanje rabljenog motornog vozila je preduvjet za obavljanje registracije tog vozila kod nadležnog tijela.
Kako bi se ubuduće pojednostavnio i skratio administrativni postupak za stjecatelje rabljenih motornih vozila na način da se sve radnje u vezi motornog vozila obavljaju na jednom mjestu, potrebno je poslove provedbe i nadzora obračunavanja i plaćanja posebnog poreza na stjecanje rabljenih motornih vozila prenijeti iz nadležnosti Ministarstva financija, Porezne uprave u nadležnost Ministarstva unutarnjih poslova.
Budući je dosadašnja osnova za plaćanje poreza bila vrijednost motornog vozila koja se utvrđivala uvidom u podatke Eurotax-a, izmjenom oblika javnog davanja iz poreza u upravnu pristojbu, potrebno je utvrditi kriterije za naplatu upravne pristojbe prema starosti vozila i snazi motora izraženoj u kilovatima. Upravna pristojba propisati će se Tarifom upravnih pristojbi iz Priloga I. Uredbe o Tarifi upravnih pristojbi.
Oslobođenja koja su propisana za stjecanje rabljenih motornih vozila koja su namijenjena za potrebe propisane člankom 15. Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, kao i oslobođenje u slučaju plaćanja poreza na dodanu vrijednost i primjene posebnog postupka oporezivanja marže primjenjuju se i dalje. U slučaju oslobođenja daroprimatelja odnosno nasljednika kao stjecatelja rabljenog motornog vozila, oslobođenje se primjenjuje samo za bračne drugove, potomke i pretke koji čine uspravnu liniju te posvojenike i posvojitelje koji su u tom odnosu s darovateljem ili ostaviteljem.
2.
Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Cilj izmjena i dopuna Zakona o posebnom porezu na motorna vozila je postupak prijave, obračuna i naplate posebnog poreza na stjecanje motornih vozila učiniti bržim i jednostavnijim za stjecatelje rabljenih motornih vozila, omogućavanjem obavljanja svih radnji u vezi motornih vozila na jednom mjestu.
3.
Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
Problem se odnosi na stjecatelje rabljenih motornih vozila i Ministarstvo unutarnjih poslova koje preuzima postupak obračuna i naplate upravne pristojbe za stjecanje rabljenog motornog vozila.
4.
Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno nenormativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Normativno rješenje (izrađene teze propisa): Izrada Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila kao i izrada Uredbe o izmjenama i dopunama Uredbe o Tarifi upravnih pristojbi.
Nenormativno rješenje: Cilj se ne može postići nenormativnim rješenjem.
5.
Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
Do rješavanja ove problematike doći će donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila i Uredbe o izmjenama i dopunama Uredbe o Tarifi upravnih pristojbi.
Primjena navedenih propisa se očekuje od 1. srpnja 2017. godine.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa »DA« odnosno »NE«, uz obvezni sažeti pisani osvrt.
DA
NE
6.
Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
DA
Potrebna je izmjena Zakona o posebnom porezu na motorna vozila (Narodne novine, br. 15/13, 108/13 - ispravak i 115/16) kao i Uredbe o Tarifi upravnih pristojbi (Narodne novine, broj 8/17).
7.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ovo normativno rješenje imati će pozitivan učinak na stjecatelje rabljenih motornih vozila u Republici Hrvatskoj budući se izmjenama i dopunama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila pojednostavljuje i skraćuje postupak prijave stjecanja rabljenog motornog vozila.
8.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ovo normativno rješenje neće imati značajan učinak na državni proračun niti na proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Promjenom oblika javnog davanja iz poreza u upravnu pristojbu odrediti će se realan iznos upravne pristojbe koja će omogućiti zadržavanje iste odnosno približne razine prihoda državnog proračuna Republike Hrvatske, ostvarenog od naplate posebnog poreza na stjecanje rabljenih motornih vozila.
9.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ovo normativno rješenje neće imati učinak na socijalno osjetljive skupine niti socijalni status građana.
10.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Navedeno rješenje neće imati učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi.
11.
Hoće li navedeno normativno rješenje zahtijevati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Navedeno rješenje će smanjiti administrativni postupak za stjecatelje rabljenih motornih vozila omogućavanjem obavljanja svih radnji u vezi s motornim vozilom (npr. prijava, plaćanje upravne pristojbe, registracija vozila i sl.) na jednom mjestu.
12.
Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
DA
Izrada normativnog rješenja iziskuje povezani rad Ministarstva financija, Porezne uprave i Carinske uprave s Ministarstvom unutarnjih poslova, koje preuzima obavljanje svih radnji u svezi stjecanja rabljenih motornih vozila.
13.
Imate li saznanja da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja? – navedite primjere.
DA
U Sloveniji, prema članku 6. Zakona o porezu na cestovna motorna vozila, porez na isporuku rabljenih motornih vozila i ostalih motornih vozila prema članku 3. odlomku 2., plaća se po stopi od 5% na prodajnu cijenu ukoliko ista odgovara tržišnoj cijeni. Ukoliko to nije slučaj, porezna osnovica je tržišna cijena takvih motornih vozila, utvrđena od strane nadležnog poreznog tijela u mjestu sjedišta ili prebivališta poreznog obveznika.
Nadalje, sukladno članku 17. navedenog Zakona, porez na isporuku rabljenih motornih vozila i ostalih motornih vozila spomenutih u članku 3. odlomku 2. također se obračunava na prijenos vlasništva nad motornim vozilima koja su isporučena kupcima prije 1. srpnja 1999. godine temeljem ugovora o leasing-u i prodajnih ugovora s pravom zadržavanja vlasništva sklopljenih prije 1. srpnja 1999. godine, osim prijenosa vlasništva motornih vozila kod kojeg je plaćen porez na dodanu vrijednost.
PRETHODNA PROCJENA
ZA
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POSEBNOM POREZU NA MOTORNA VOZILA
Ovaj Obrazac primjenjuje se u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa »DA« odnosno potvrdno.
Red.br.
Ukratko, jasno i sažeto odgovorite na pitanja:
1.
Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Prema članku 26. trenutno važećeg Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, pravne i fizičke osobe sa sjedištem ili prebivalištem u Republici Hrvatskoj plaćaju poseban porez na stjecanje rabljenih motornih vozila u Republici Hrvatskoj na koja je plaćen posebni porez na motorna vozila namijenjena za uporabu na cestama u Republici Hrvatskoj, ako se na to stjecanje, odnosno isporuku ne plaća porez na dodanu vrijednost ili porez na nasljedstva i darove prema posebnim propisima.
Obveznici plaćanja navedenog poreza su stjecatelji rabljenih motornih vozila koji su dužni nastanak porezne obveze prijaviti nadležnoj ispostavi Porezne uprave u roku petnaest dana od dana stjecanja rabljenog motornog vozila radi obračuna i naplate poreza.
Dokaz o plaćenom posebnom porezu na stjecanje rabljenog motornog vozila je preduvjet za obavljanje registracije tog vozila kod nadležnog tijela.
Kako bi se ubuduće pojednostavnio i skratio administrativni postupak za stjecatelje rabljenih motornih vozila na način da se sve radnje u vezi motornog vozila obavljaju na jednom mjestu, potrebno je poslove provedbe i nadzora obračunavanja i plaćanja posebnog poreza na stjecanje rabljenih motornih vozila prenijeti iz nadležnosti Ministarstva financija, Porezne uprave u nadležnost Ministarstva unutarnjih poslova.
Budući je dosadašnja osnova za plaćanje poreza bila vrijednost motornog vozila koja se utvrđivala uvidom u podatke Eurotax-a, izmjenom oblika javnog davanja iz poreza u upravnu pristojbu, potrebno je utvrditi kriterije za naplatu upravne pristojbe prema starosti vozila i snazi motora izraženoj u kilovatima. Upravna pristojba propisati će se Tarifom upravnih pristojbi iz Priloga I. Uredbe o Tarifi upravnih pristojbi.
Oslobođenja koja su propisana za stjecanje rabljenih motornih vozila koja su namijenjena za potrebe propisane člankom 15. Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, kao i oslobođenje u slučaju plaćanja poreza na dodanu vrijednost i primjene posebnog postupka oporezivanja marže primjenjuju se i dalje. U slučaju oslobođenja daroprimatelja odnosno nasljednika kao stjecatelja rabljenog motornog vozila, oslobođenje se primjenjuje samo za bračne drugove, potomke i pretke koji čine uspravnu liniju te posvojenike i posvojitelje koji su u tom odnosu s darovateljem ili ostaviteljem.
2.
Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Cilj izmjena i dopuna Zakona o posebnom porezu na motorna vozila je postupak prijave, obračuna i naplate posebnog poreza na stjecanje motornih vozila učiniti bržim i jednostavnijim za stjecatelje rabljenih motornih vozila, omogućavanjem obavljanja svih radnji u vezi motornih vozila na jednom mjestu.
3.
Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
Problem se odnosi na stjecatelje rabljenih motornih vozila i Ministarstvo unutarnjih poslova koje preuzima postupak obračuna i naplate upravne pristojbe za stjecanje rabljenog motornog vozila.
4.
Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno nenormativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
Normativno rješenje (izrađene teze propisa): Izrada Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila kao i izrada Uredbe o izmjenama i dopunama Uredbe o Tarifi upravnih pristojbi.
Nenormativno rješenje: Cilj se ne može postići nenormativnim rješenjem.
5.
Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
Do rješavanja ove problematike doći će donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila i Uredbe o izmjenama i dopunama Uredbe o Tarifi upravnih pristojbi.
Primjena navedenih propisa se očekuje od 1. srpnja 2017. godine.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa »DA« odnosno »NE«, uz obvezni sažeti pisani osvrt.
DA
NE
6.
Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
DA
Potrebna je izmjena Zakona o posebnom porezu na motorna vozila (Narodne novine, br. 15/13, 108/13 - ispravak i 115/16) kao i Uredbe o Tarifi upravnih pristojbi (Narodne novine, broj 8/17).
7.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ovo normativno rješenje imati će pozitivan učinak na stjecatelje rabljenih motornih vozila u Republici Hrvatskoj budući se izmjenama i dopunama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila pojednostavljuje i skraćuje postupak prijave stjecanja rabljenog motornog vozila.
8.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ovo normativno rješenje neće imati značajan učinak na državni proračun niti na proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Promjenom oblika javnog davanja iz poreza u upravnu pristojbu odrediti će se realan iznos upravne pristojbe koja će omogućiti zadržavanje iste odnosno približne razine prihoda državnog proračuna Republike Hrvatske, ostvarenog od naplate posebnog poreza na stjecanje rabljenih motornih vozila.
9.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Ovo normativno rješenje neće imati učinak na socijalno osjetljive skupine niti socijalni status građana.
10.
Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Navedeno rješenje neće imati učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi.
11.
Hoće li navedeno normativno rješenje zahtijevati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
NE
Navedeno rješenje će smanjiti administrativni postupak za stjecatelje rabljenih motornih vozila omogućavanjem obavljanja svih radnji u vezi s motornim vozilom (npr. prijava, plaćanje upravne pristojbe, registracija vozila i sl.) na jednom mjestu.
12.
Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
DA
Izrada normativnog rješenja iziskuje povezani rad Ministarstva financija, Porezne uprave i Carinske uprave s Ministarstvom unutarnjih poslova, koje preuzima obavljanje svih radnji u svezi stjecanja rabljenih motornih vozila.
13.
Imate li saznanja da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja? – navedite primjere.
DA
U Sloveniji, prema članku 6. Zakona o porezu na cestovna motorna vozila, porez na isporuku rabljenih motornih vozila i ostalih motornih vozila prema članku 3. odlomku 2. , plaća se po stopi od 5% na prodajnu cijenu ukoliko ista odgovara tržišnoj cijeni. Ukoliko to nije slučaj, porezna osnovica je tržišna cijena takvih motornih vozila, utvrđena od strane nadležnog poreznog tijela u mjestu sjedišta ili prebivališta poreznog obveznika.
Nadalje, sukladno članku 17. navedenog Zakona, porez na isporuku rabljenih motornih vozila i ostalih motornih vozila spomenutih u članku 3. odlomku 2. također se obračunava na prijenos vlasništva nad motornim vozilima koja su isporučena kupcima prije 1. srpnja 1999. godine temeljem ugovora o leasing -u i prodajnih ugovora s pravom zadržavanja vlasništva sklopljenih prije 1. srpnja 1999. godine, osim prijenosa vlasništva motornih vozila kod kojeg je plaćen porez na dodanu vrijednost.