ZA ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZNANSTVENOJ DJELATNOSTI I VISOKOM OBRAZOVANJU S TEZAMA
Zagreb, travanj 2017.
Ovaj Obrazac primjenjuje u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa „DA“ odnosno potvrdno.
1.Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Donošenje ovog Zakona nužno je kako bi se postiglo uspješno funkcioniranje sustava znanosti i visokog obrazovanja, odnosno funkcioniranje sustava izbora u znanstvena zvanja, znanstveno-nastavna radna mjesta, znanstveno-nastavna radna mjesta, kao i procedure produženja ugovora o radu znanstvenika i nastavnika nakon navršene 65 godine života. Dodatno, neophodno je intervenirati u dio odredaba Zakona kako bi se uklonile uočene poteškoće u funkcioniranju sveučilišta i njihovih sastavnica. Isto tako, nužno je propisati način izbora znanstvenih savjetnika u trajnom zvanju budući da trenutno u Republici Hrvatskoj nema osoba u tom, najvišem, znanstvenom zvanju.
2.Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Donošenjem ovog Zakona želi se osigurati jasniji, transparentniji, inkluzivniji i otvoreniji sustav izbora u znanstvena zvanja, znanstvena radna mjesta, kao i znanstveno-nastavna radna mjesta. Osigurat će se ostvarenje kriterija izvrsnosti budući da će produženje ugovora o radu nakon navršene 65 godine života biti rezervirano isključivo za znanstvenike i nastavnike u najvišim znanstvenim odnosno znanstveno-nastavnim zvanjima. Riješit će se problem izbora znanstvenika u najviša znanstvena zvanja, kao i uočeni problemi u funkcioniranju sveučilišta i njegovih sastavnica.
3.Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.(primjerice: gospodarski subjekti, organizacije civilnog društva, potrošači, dobrotvorne organizacije, umirovljenici, mladi, socijalno osjetljive skupine i sl.)
Iskazani problemi u primjeni Zakona o znanstvenoj djelatnosti i viskom obrazovanju odnose se na sve dionike sustava znanosti i visokog obrazovanja – znanstvenike, nastavnike i studente. Osim toga, ukoliko se iskazani problemi u skoroj budućnosti ne riješe, za očekivati je daljnje pogoršanje stanja i gomilanje nezadovoljstva u sustavu, kao i nastavak disfunkcionalnosti određenih sveučilišta i njihovih sastavnica. Također se želi poboljšati i izbor nastavnika na visokim školama i veleučilištima, pa se ovaj Zakon odnosi i na tu populaciju u sustavu.
4.Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno ne-normativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj. (primjeri ne-normativnog rješenja: edukacija i informiranje, sporazumi udruženja, industrija, kodeksi udruga i drugih interesnih udruženja, dobrovoljni dogovor predstavnika tržišta, standardi, trgovačke uzance i sl.)
Normativno rješenje (izrađene teze propisa):
Urediti sastav Matičnih odbora.
Propisati način izbora u znanstveno zvanje znanstvenog savjetnika u trajnom zvanju.
Propisati jednostavniji i brži postupak izbora u znanstvena zvanja, znanstvena radna mjesta i znanstveno-nastavna radna mjesta.
Propisati uvjete za produženje ugovora o radu nakon isteka 65 godine života na način koji će osigurati izvrsnost.
Nenormativno rješenje:
U okviru postojeće zakonske regulative postaviti ciljeve za rješavanje strukturnih problema. Međutim, bez izmjena zakonske regulative ne može se osigurati provedba strateških smjernica te će učinci nenormativnih rješenja biti vrlo ograničen.
5.Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.(primjerice: potrebna financijska sredstva, raspoloživi resursi, koordinacija tijela u provedbi, različiti pristup rješavanju problema od strane adresata propisa, dionika, manjak podrške dionika, neusklađenost zakonodavstva, dodatni administrativni postupci, informatička podrška i sl.)
Zbog jasne činjenice da su u funkcioniranju sustava znanosti i visokog obrazovanja uočeni brojni problemi, a koji otežavaju rad svim dionicima u tome sustavu, nužno je ovaj Zakon donijeti najkasnije do ljetne stanke Hrvatskog sabora (15. srpnja 2017.), kako bi mogao stupiti na snagu i primjenjivati se od iduće akademske godine. To znači da je u najviše tri mjeseca potrebno pripremiti Nacrt Prijedloga, poslati ga na javnu raspravu te u zakonodavnu proceduru. Moguće prepreke u donošenju Zakona su otpor dionika sustava znanosti i visokog obrazovanja na moguće koncepcije uređenja sustava napredovanja na znanstvenim i znanstveno-nastavnim radnim mjestima.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa „DA“ odnosno „NE“, uz obvezni sažeti pisani osvrt.
6.Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva? Ako "DA", navedite važeće zakonodavstvo, izravno povezano s ciljem koje će se morati mijenjati, uključujući podzakonske akte.Ukoliko postoji obveza usklađivanja hrvatskog zakonodavstva s zakonodavstvom EU u tom području ili ukoliko postoji obveza provedbe međunarodnog ugovora za RH navedite propise koji se moraju usvojiti.
Ne.
7.Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.(primjerice: veći financijski teret za gospodarske subjekte zbog troška prilagodbe zakonodavstvu i standardima; viši operativni troškovi; teži način kreditiranja i sl.)
Ne.
8.Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.(primjerice: potreba za dodatnim sredstvima u proračunu za provedbu; sredstva za edukaciju službenika za nove ovlasti; sredstva za nabavku opreme; osiguranje transfera; osiguranje poticaja; sredstava za nove administrativne postupke i sl.)
Ne.
9.Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.(primjerice: status socijalnih prava građana; promjene naknada, transfera; status građana u odnosu na kupovnu moć; socijalna uključenost građana; zaštita posebnih skupina ljudi, ravnopravnost spolova i sl.)
Ne.
10.Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju. (primjerice: utjecaj na ispuštanje stakleničkih plinova, utjecaj na šume, na gospodarenje otpadom, na biljni i životinjski svijet, na zaštitu voda, na zaštitu tla, na zaštitu kulturne baštine i sl.)
Ne.
11.Hoće li navedeno normativno rješenje trebati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.(primjerice: dodjela ovlaštenja; utvrđivanje prava i/ili obveza posebnim upravnim aktom; provedba upravnog/inspekcijskog nadzora; ishođenje dozvola, rješenja, suglasnosti; povećanje ili uvođenje nove administrativne tarife; izmjene administrativnog postupka i sl.)
Ne.
12.Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
Ne.
13.Da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja? (primjerice: poticanje malog gospodarstva; različito rješavanje ambalažnog otpada; fleksibilnost radnog zakonodavstva; rad na nepuno radno vrijeme; pojednostavljenje administrativnog postupka; rješavanje transporta rizičnih tvari; smanjenje oboljelih od malignih bolesti; maloljetnička delikvencija i dr.)
Ne.
Teze o sadržaju propisa:
Uspostavljanje učinkovitog i otvorenog sustava izbora u znanstvena zvanja, znanstvena radna mjesta i znanstveno-nastavna radna mjesta.
Trenutačni sustav prema važećem Zakonu o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju pokazao se problematičan, zatvoren i nefleksibilan. Posljedica takvog normativnog stanja je postojanje velikog broja nejasnoća i poteškoća u postupcima izbora u znanstvena zvanja, znanstvena radna mjesta i znanstveno-nastavna radna mjesta. Ovi se problemi posebno očituju u dvojbama prilikom tzv. prijevremenih napredovanja u znanstvena zvanja i izbora u znanstvena zvanja bez prethodnog izbora u znanstveno zvanje u Republici Hrvatskoj, kao i u brojnim prijeporima prilikom provođenja izbora u odgovarajuća radna mjesta. Dodatno, primijećeno je da je sadašnji sustav izbora na odgovarajuća radna mjesta zatvoren za osobe koje dolaze izvan sustava znanosti i visokog obrazovanja, što se predloženim izmjenama želi ispraviti.
Poboljšanje funkcioniranja sveučilišta i njegovih sastavnica
Primijećeno je da u zakonskim odredbama postoje pravne praznine koje otvaraju mogućnost za različita tumačenja, što u praksi izaziva određene poteškoće u funkcioniranju sveučilišta i njegovih sastavnica, kao i u odnosima između sveučilišta i njegovih sastavnica. Dodatno, uočene su poteškoće glede radnopravnog statusa osoba na upravljačkim funkcijama na sveučilištima. Predloženim izmjenama i dopunama ispravili bi se uočeni problemi.
Jačanje ljudskih potencijala
Izmjenama Zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju riješit će se problemi u sustavu napredovanja, poticat će se izvrsnost i osigurati da u sustavu ostaju (nakon prelaska dobi za odlazak u mirovinu) isključivo najizvrsniji članovi akademske zajednice.
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
ZA ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZNANSTVENOJ DJELATNOSTI I VISOKOM OBRAZOVANJU S TEZAMA
Zagreb, travanj 2017.
Ovaj Obrazac primjenjuje u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa „DA“ odnosno potvrdno.
1. Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Donošenje ovog Zakona nužno je kako bi se postiglo uspješno funkcioniranje sustava znanosti i visokog obrazovanja, odnosno funkcioniranje sustava izbora u znanstvena zvanja, znanstveno-nastavna radna mjesta, znanstveno-nastavna radna mjesta, kao i procedure produženja ugovora o radu znanstvenika i nastavnika nakon navršene 65 godine života. Dodatno, neophodno je intervenirati u dio odredaba Zakona kako bi se uklonile uočene poteškoće u funkcioniranju sveučilišta i njihovih sastavnica. Isto tako, nužno je propisati način izbora znanstvenih savjetnika u trajnom zvanju budući da trenutno u Republici Hrvatskoj nema osoba u tom, najvišem, znanstvenom zvanju.
2. Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Donošenjem ovog Zakona želi se osigurati jasniji, transparentniji, inkluzivniji i otvoreniji sustav izbora u znanstvena zvanja, znanstvena radna mjesta, kao i znanstveno-nastavna radna mjesta. Osigurat će se ostvarenje kriterija izvrsnosti budući da će produženje ugovora o radu nakon navršene 65 godine života biti rezervirano isključivo za znanstvenike i nastavnike u najvišim znanstvenim odnosno znanstveno-nastavnim zvanjima. Riješit će se problem izbora znanstvenika u najviša znanstvena zvanja, kao i uočeni problemi u funkcioniranju sveučilišta i njegovih sastavnica.
3. Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti . (primjerice: gospodarski subjekti, organizacije civilnog društva, potrošači, dobrotvorne organizacije, umirovljenici, mladi, socijalno osjetljive skupine i sl.)
Iskazani problemi u primjeni Zakona o znanstvenoj djelatnosti i viskom obrazovanju odnose se na sve dionike sustava znanosti i visokog obrazovanja – znanstvenike, nastavnike i studente. Osim toga, ukoliko se iskazani problemi u skoroj budućnosti ne riješe, za očekivati je daljnje pogoršanje stanja i gomilanje nezadovoljstva u sustavu, kao i nastavak disfunkcionalnosti određenih sveučilišta i njihovih sastavnica. Također se želi poboljšati i izbor nastavnika na visokim školama i veleučilištima, pa se ovaj Zakon odnosi i na tu populaciju u sustavu.
4. Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno ne-normativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj. (primjeri ne-normativnog rješenja: edukacija i informiranje, sporazumi udruženja, industrija, kodeksi udruga i drugih interesnih udruženja, dobrovoljni dogovor predstavnika tržišta, standardi, trgovačke uzance i sl.)
Normativno rješenje (izrađene teze propisa):
Urediti sastav Matičnih odbora.
Propisati način izbora u znanstveno zvanje znanstvenog savjetnika u trajnom zvanju.
Propisati jednostavniji i brži postupak izbora u znanstvena zvanja, znanstvena radna mjesta i znanstveno-nastavna radna mjesta.
Propisati uvjete za produženje ugovora o radu nakon isteka 65 godine života na način koji će osigurati izvrsnost.
Nenormativno rješenje:
U okviru postojeće zakonske regulative postaviti ciljeve za rješavanje strukturnih problema. Međutim, bez izmjena zakonske regulative ne može se osigurati provedba strateških smjernica te će učinci nenormativnih rješenja biti vrlo ograničen.
5. Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema. (primjerice: potrebna financijska sredstva, raspoloživi resursi, koordinacija tijela u provedbi, različiti pristup rješavanju problema od strane adresata propisa, dionika, manjak podrške dionika, neusklađenost zakonodavstva, dodatni administrativni postupci, informatička podrška i sl.)
Zbog jasne činjenice da su u funkcioniranju sustava znanosti i visokog obrazovanja uočeni brojni problemi, a koji otežavaju rad svim dionicima u tome sustavu, nužno je ovaj Zakon donijeti najkasnije do ljetne stanke Hrvatskog sabora (15. srpnja 2017.), kako bi mogao stupiti na snagu i primjenjivati se od iduće akademske godine. To znači da je u najviše tri mjeseca potrebno pripremiti Nacrt Prijedloga, poslati ga na javnu raspravu te u zakonodavnu proceduru. Moguće prepreke u donošenju Zakona su otpor dionika sustava znanosti i visokog obrazovanja na moguće koncepcije uređenja sustava napredovanja na znanstvenim i znanstveno-nastavnim radnim mjestima.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa „DA“ odnosno „NE“, uz obvezni sažeti pisani osvrt.
6. Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva? Ako "DA", navedite važeće zakonodavstvo, izravno povezano s ciljem koje će se morati mijenjati, uključujući podzakonske akte. Ukoliko postoji obveza usklađivanja hrvatskog zakonodavstva s zakonodavstvom EU u tom području ili ukoliko postoji obveza provedbe međunarodnog ugovora za RH navedite propise koji se moraju usvojiti .
Ne.
7. Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju. (primjerice: veći financijski teret za gospodarske subjekte zbog troška prilagodbe zakonodavstvu i standardima; viši operativni troškovi; teži način kreditiranja i sl.)
Ne.
8. Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju. (primjerice: potreba za dodatnim sredstvima u proračunu za provedbu; sredstva za edukaciju službenika za nove ovlasti; sredstva za nabavku opreme; osiguranje transfera; osiguranje poticaja; sredstava za nove administrativne postupke i sl.)
Ne.
9. Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju. (primjerice: status socijalnih prava građana; promjene naknada, transfera; status građana u odnosu na kupovnu moć; socijalna uključenost građana; zaštita posebnih skupina ljudi, ravnopravnost spolova i sl.)
Ne.
10. Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju. (primjerice: utjecaj na ispuštanje stakleničkih plinova, utjecaj na šume, na gospodarenje otpadom, na biljni i životinjski svijet, na zaštitu voda, na zaštitu tla, na zaštitu kulturne baštine i sl.)
Ne.
11. Hoće li navedeno normativno rješenje trebati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju. ( primjerice: dodjela ovlaštenja; utvrđivanje prava i/ili obveza posebnim upravnim aktom; provedba upravnog/inspekcijskog nadzora; ishođenje dozvola, rješenja, suglasnosti; povećanje ili uvođenje nove administrativne tarife; izmjene administrativnog postupka i sl.)
Ne.
12. Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
Ne.
13. Da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja? (primjerice: poticanje malog gospodarstva; različito rješavanje ambalažnog otpada; fleksibilnost radnog zakonodavstva; rad na nepuno radno vrijeme; pojednostavljenje administrativnog postupka; rješavanje transporta rizičnih tvari; smanjenje oboljelih od malignih bolesti; maloljetnička delikvencija i dr.)
Ne.
Teze o sadržaju propisa:
Uspostavljanje učinkovitog i otvorenog sustava izbora u znanstvena zvanja, znanstvena radna mjesta i znanstveno-nastavna radna mjesta .
Trenutačni sustav prema važećem Zakonu o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju pokazao se problematičan, zatvoren i nefleksibilan. Posljedica takvog normativnog stanja je postojanje velikog broja nejasnoća i poteškoća u postupcima izbora u znanstvena zvanja, znanstvena radna mjesta i znanstveno-nastavna radna mjesta. Ovi se problemi posebno očituju u dvojbama prilikom tzv. prijevremenih napredovanja u znanstvena zvanja i izbora u znanstvena zvanja bez prethodnog izbora u znanstveno zvanje u Republici Hrvatskoj, kao i u brojnim prijeporima prilikom provođenja izbora u odgovarajuća radna mjesta. Dodatno, primijećeno je da je sadašnji sustav izbora na odgovarajuća radna mjesta zatvoren za osobe koje dolaze izvan sustava znanosti i visokog obrazovanja, što se predloženim izmjenama želi ispraviti.
Poboljšanje funkcioniranja sveučilišta i njegovih sastavnica
Primijećeno je da u zakonskim odredbama postoje pravne praznine koje otvaraju mogućnost za različita tumačenja, što u praksi izaziva određene poteškoće u funkcioniranju sveučilišta i njegovih sastavnica, kao i u odnosima između sveučilišta i njegovih sastavnica. Dodatno, uočene su poteškoće glede radnopravnog statusa osoba na upravljačkim funkcijama na sveučilištima. Predloženim izmjenama i dopunama ispravili bi se uočeni problemi.
Jačanje ljudskih potencijala
Izmjenama Zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju riješit će se problemi u sustavu napredovanja, poticat će se izvrsnost i osigurati da u sustavu ostaju (nakon prelaska dobi za odlazak u mirovinu) isključivo najizvrsniji članovi akademske zajednice.