PRILOG 5.
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
OBRAZAC NAKNADNE PROCJENE UČINAKA PROPISA
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1. |
Naziv zakona: |
Zakon o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji |
|
1.2. |
Broj "Narodnih novina" |
NN, br. 121/17 i 98/19 |
|
1.3. |
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera: |
Da
|
Naziv akta: Program Vlade RH za mandat 2016.-2020.
Opis mjere: poboljšanje razine i kvalitete sveukupne skrbi za hrvatske branitelje i članove njihovih obitelji osigurat će se među ostalim donošenjem Jedinstvenoga zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji |
1.4. |
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije |
Ne
|
Naziv pravne stečevine EU: |
2. ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
3.
ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1. |
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona |
|
Primjena Zakona nije imala gospodarskih učinaka. |
3.2. |
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja |
|
Primjena Zakona nije utjecala na zaštitu tržišnog natjecanja. |
3.3. |
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona |
|
Ovim Zakonom ne reguliraju se prava iz sustava socijalni skrbi, odnosno osnova za ostvarivanje prava iz ovog Zakona nije socijalni status korisnika već prvenstveno status hrvatskog branitelja te se prava ostvaruju na temelju sudjelovanja u Domovinskom ratu i doprinosu u stvaranju samostalne, nezavisne, suverene i demokratske Republike Hrvatske. Međutim, Zakon je doprinio socijalnoj uključenosti najugroženijih skupina hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji, a to su oni koji nisu u mirovini ni u radnom odnosu prvenstveno kroz mjeru naknade za nezaposlene hrvatske branitelje iz Domovinskog rata i članove njihovih obitelji i jednokratne novčane pomoći zbog nemogućnosti podmirenja osnovnih životnih potreba. Također, EU projekti koje provodi Ministarstvo doprinijeli su socijalnoj uključenosti i unaprjeđenju kvalitete življenja hrvatskih branitelja i stradalnika iz Domovinskog rata. Novim Zakonom predviđena je i suradnja s udrugama iz Domovinskog rata, u okviru koje Ministarstvo hrvatskih branitelja podupire projekte psihološkog i socijalnog osnaživanja te podizanja kvalitete življenja hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji. Primjena Zakona nije nametnula dodatne administrativne zahtjeve, već upravo suprotno. Po službenoj dužnosti se prikupljaju svi dokazi koje je moguće pribaviti iz službenih evidencija nadležnih tijela. Osim toga Zakonom su ojačane Područne jedinice kako bi Ministarstvo bilo što dostupnije korisnicima. U zakonu postoji i skupina prava koja se odnose prvenstveno na djecu, prije svega riječ je o pravima u svezi obrazovanja (pravo na besplatne udžbenike, pravo na potporu za obrazovanje, pravo na topli obrok i pravo na prednost pri smještaju u učeničke i studentske domove). U pogledu prava u svezi zdravstvene zaštite, u usporedbi na prethodno važeći Zakon oslobođenje od sudjelovanja u pokriću dijela troškova zdravstvene zaštite (HB iskaznica) prošireno je i na djecu smrtno stradalih hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i djecu nestalih hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata, kao posebno ranjivim skupinama i nakon što im prestane pravo na obiteljsku invalidninu, odnosno novčanu naknadu u iznosu obiteljske invalidnine ako su nezaposleni i ako su za vrijeme korištenja obiteljske invalidnine odnosno novčane naknade u iznosu obiteljske invalidnine ostali bez roditeljske skrbi drugoga roditelja ili je nastupila smrt drugog roditelja (ova dva uvjeta moraju biti kumulativno ispunjena) ili dok su korisnici naknade za nezaposlene predviđene ovim Zakonom, dakle, dok su bez sigurnosti stalnih primanja.
|
3.4. |
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada |
|
Primjena Zakona neizravno je utjecala na otvaranje novih radnih mjesta i na ponudu poslova. Naime, sukladno članku 169. stavak 1. točki d) Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovim njihovih obitelji (NN 121/17) Ministarstvo hrvatskih branitelja provodi mjere aktivne politike zapošljavanja i socijalnog uključivanja hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji. Program stručnog osposobljavanja i zapošljavanja hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji za razdoblje od 2018. do 2020. godine prihvaćen je Zaključkom Vlade Republike Hrvatske od 4. svibnja 2018. godine. Ciljnu skupinu Programa čine nezaposleni hrvatski branitelji iz Domovinskog rata, nezaposlena djeca smrtno stradalih ili nestalih hrvatskih branitelja, nezaposlena djeca dragovoljaca i nezaposlena djeca HRVI-a iz Domovinskog rata. Poticanje obrazovanja Cilj mjere je poboljšanje kvalifikacijske strukture nezaposlenih osoba iz ciljne skupine i podizanje njihove konkurentnosti na tržištu rada. Obrazovne aktivnosti koje omogućava primjena mjere su stjecanja prvog zanimanja, prekvalifikacije, osposobljavanja te sufinanciranja stjecanja dodatnih znanja i vještina. Moguća je i primjena ove mjere u svrhu samozapošljavanja. 2018. godine odobreno je 7 zahtjeva (utrošeno 54.250,00 kn), a 2019. godine 36 zahtjeva (utrošeno 292.802,70 kn), što je ukupno 43 zahtjeva (utrošak 347.052,70 kn). Potpora za samozapošljavanje Osobama iz ciljne skupine koje se namjeravaju zaposliti obavljanjem samostalne poduzetničke djelatnosti (npr. obrt, jednostavno trgovačko društvo, trgovačko društvo, obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo ili drugo), Ministarstvo hrvatskih branitelja može odobriti potporu po ispunjavanju svih javnim pozivom propisanih uvjeta. 2018. godine odobreno je 53 zahtjeva (utrošeno 3.818.172,00 kn), a 2019. godine 96 zahtjeva (utrošeno 7.048.557,98 kn), što je ukupno 149 zahtjeva (utrošak 10.866.729,98 kn). Potpora za novo zapošljavanje Ministarstvo hrvatskih branitelja podupire poslodavce koji zapošljavaju osobe iz ciljne skupine, a pri čemu se potpora može dodijeliti za zapošljavanje najviše tri osobe. 2018. godine odobreno je 12 zahtjeva (utrošeno 650.000,00 kn), a 2019. godine 20 zahtjeva (utrošeno 1.150.000,00 kn), što je ukupno 32 zahtjeva (utrošak 1.800.000,00 kn). Potpora radu zadruga hrvatskih branitelja Ministarstvo hrvatskih branitelja može zadrugama hrvatskih branitelja pružiti novčanu potporu prilikom pokretanja rada zadruge kao posebnog oblika malog poduzetništva koje omogućava organizirano i stručno vođeno obavljanje djelatnosti te zajednički nastup na tržištu. 2018. godine odobreno je 10 zahtjeva (utrošeno 1.499.909,00 kn), a 2019. godine 15 zahtjeva (utrošeno 2.185.255,49 kn), što je ukupno 25 zahtjeva (utrošak 3.685.164,49 kn). Potpora za proširenje postojeće djelatnosti Ministarstvo hrvatskih branitelja dodjeljuje potpore za proširenje postojeće djelatnosti zadrugama i drugim malim poduzetnicima, obrtnicima i poljoprivrednicima korisnicima mjera Ministarstva hrvatskih branitelja, koji su svojim dosadašnjim poslovanjem pokazali uspješnost s ciljem unaprjeđenja učinkovitosti proizvodnih procesa, pri čemu se može sufinancirati  roškovi kojima se proširuje postojeća djelatnost ili razvija novi projekt. 2018. godine odobreno je 28 zahtjeva (utrošeno 2.598.084,00 kn), a 2019. godine 21 zahtjev (utrošeno 1.914.302,92 kn), što je ukupno 49 zahtjeva (utrošak 4.512.386,92 kn). Ukupno je 2018. i 2019. godine kroz mjere Programa odobreno 298 zahtjeva te je utrošeno 21.211.334,09 kn.
Osim toga, neizravan utjecaj na otvaranje radnih mjesta ima i odredba članka 106. Zakona kojom je predviđena fiskalna olakšica za zapošljavanje prema kojoj iznimno od odredbi Zakona o doprinosima (»Narodne novine«, br. 84/08., 152/08., 94/09., 18/11., 22/12., 144/12., 148/13., 41/14., 143/14. i 115/16.), za osiguranika dijete smrtno stradalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata ili dijete nestalog hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata starije od 29 godina kojeg poslodavac na osnovi ugovora o radu sklopljenog na neodređeno vrijeme prijavljuje na obvezno mirovinsko osiguranje i obvezno zdravstveno osiguranje, postoji obveza obračunavanja i plaćanja doprinosa na osnovicu, i to za zdravstveno osiguranje, za zaštitu zdravlja na radu i za zapošljavanje.
|
3.5. |
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša |
|
Primjena Zakona nije utjecala na zaštitu okoliša. |
3.6. |
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava |
|
Primjena Zakona nije imala izravnog učinka na zaštitu ljudskih prava no neizravni učinci mogu se uočiti u sljedećem: Stupanjem na snagu Evidencija hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata više nije javna što ima pozitivan učinak na zaštitu osobnih podataka Dobna granica za ostvarivanje pojedinih prava u dotad važećem Zakonu je bila različita za muškarce i žene, po novom Zakonu ona je izjednačena
|
4.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
|
Savjetovanje se provodi u trajanju od najmanje 30 dana uz javno izlaganje materije koja je predmet savjetovanja. Savjetovanje se provodi putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom Obrasca naknadne procjene učinaka propisa. Tijekom savjetovanja potrebno je provesti jedno ili više javnih izlaganja Obrasca o naknadnoj procjeni učinaka propisa neposrednim kontaktom s dionicima. Sažetak postupka savjetovanja s javnošću potrebno je iznijeti na jasan način i s točnim datumima početka i završetka savjetovanja, kao i datume provedenog javnog izlaganja. Potrebno je navesti broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga koji su pristigli pisanim putem u vrijeme savjetovanja te broj prihvaćenih komentara na Obrazac naknadne procjene učinaka propisa. Potrebno je navesti sveukupni broj zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga te navesti broj prihvaćenih komentara na Obrazac naknadne procjene učinaka propisa. Istovremeno sa savjetovanjem, Obrazac o naknadnoj procjeni učinaka propisa dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo. Potrebno je ukratko navesti kojim nadležnim tijelima je dostavljen ovaj Obrazac i kada je zaprimljeno mišljenje nadležnog tijela i Ureda za zakonodavstvo. |
5. PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
|
Kako bi se prava dodatno prilagodila potrebama korisnika potrebno je izmijeniti pojedine uvjete za ostvarivanje određenih prava. Određene mjere predviđene Zakonom nisu u potpunosti rezultirale planiranim učinkom što je vidljivo u sljedećem: određena prava iz mirovinskog osiguranja prema ovom Zakonu ne mogu ostvariti hrvatski branitelji koji su taj status ostvarili nakon što je Zakonom ponovno otvoren rok za priznavanje statusa hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata Dio socijalno ugroženih hrvatskih branitelja nije uspio ostvariti naknadu na nezaposlene hrvatske branitelje iz Domovinskog rata i članove njihovih obitelji (potrebno dodatno prilagoditi uvjete za ostvarivanje prava) zbog nemogućnosti ostvarivanja redovne jednokratne novčane pomoći iz članka 118. ZOHBDR (1.616 zahtjeva u 2018. godini), sve veći broj korisnika izvanredne novčane pomoći iz članka 121. ZOHBDR (1.161 zahtjeva u 2018. godini) od školske godine 2019./2020. svi osnovnoškolci imaju pravo na besplatne udžbenike za što su sredstva osigurana u Državnom proračunu na poziciji Ministarstva znanosti i obrazovanja te je prava iz ovog Zakona potrebno usmjeriti na obrazovne materijale koji nisu osigurani po drugoj osnovi Postupci za ostvarivanje pojedinih prava traju predugo ◊ u postupku ostvarivanja statusa HRVI iz Domovinskog rata postoje normativni i organizacijski problemi koji utječu na trajanje postupka daleko izvan zakonskih rokova, a tiču se većinom provođenja stručne procjene. Prema rezultatima sustavnog praćenja stanja rješavanja zahtjeva za priznavanje statusa HRVI, postupak traje u prosjeku godinu i pol dana. ◊ postupak ostvarivanja prava namijenjenima socijalno ugroženim skupinama korisnika kao što su jednokratna novčana pomoć i naknada za nezaposlene hrvatske branitelje iz Domovinskog rata i članove njihovih obitelji (postupak prosječno traje tri mjeseca) ◊ stambeno zbrinjavanje Pojedine odredbe se ne tumače ujednačeno
S obzirom na prethodno navedeno, predlaže se pristupiti izmjenama i dopunama Zakona.
|
6.
PRILOZI
|
|
7. POTPIS ČELNIKA TIJELA
|
Potpis: MINISTAR
Tomo Medved
Datum: 30. ožujka 2020.
|
Komentari