Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje sa zainteresiranom javnosti o nacrtu Odluke o donošenju nastavnog plana posebnih kurikuluma za srednje škole
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | Nada Vulinović-Zlatan | ODLUKU | Nastavni predmet Osnove informatike trebao bi se održavati sve tri godine srednjoškolskog obrazovanja, a ne samo u prvom razredu. Nastavni predmet Osnove engleskog jezika trebao bi se održavati od prvog razreda srednje škole, budući da se prekidom u 1. razredu gubi kontinuitet u odnosu na osnovnu školu. Također, bilo bi dobro razmotriti mogućnost produženja srednjoškolskog školovanja na četiri godine da bi se učenici spremniji i zreliji uključili u tržište rada. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
2 | IVANA VRLJAC | ODLUKU | Nastavni predmet Osnove informatike trebao bi se održavati sve tri godine srednjoškolskog obrazovanja, a ne samo u prvom razredu. Nastavni predmet Osnove engleskog jezika trebao bi se održavati od prvog razreda srednje škole, budući da se prekidom u 1. razredu gubi kontinuitet u odnosu na osnovnu školu. Također, bilo bi dobro razmotriti mogućnost produženja srednjoškolskog školovanja na četiri godine da bi se učenici spremniji i zreliji uključili u tržište rada. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
3 | MARIJANA GLADOVIĆ | ODLUKU | Nastavni predmet Osnove informatike trebao bi se održavati sve tri godine srednjoškolskog obrazovanja, a ne samo u prvom razredu. Nastavni predmet Osnove engleskog jezika trebao bi se održavati od prvog razreda srednje škole, budući da se prekidom u 1. razredu gubi kontinuitet u odnosu na osnovnu školu. Također, bilo bi dobro razmotriti mogućnost produženja srednjoškolskog školovanja na četiri godine da bi se učenici spremniji i zreliji uključili u tržište rada. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
4 | Kristina Kale Pauk | ODLUKU | Nastavni predmet Osnove informatike trebao bi se održavati sve tri godine srednjoškolskog obrazovanja, a ne samo u prvom razredu. Nastavni predmet Osnove engleskog jezika trebao bi se održavati od prvog razreda srednje škole, budući da se prekidom u 1. razredu gubi kontinuitet u odnosu na osnovnu školu. Također, bilo bi dobro razmotriti mogućnost produženja srednjoškolskog školovanja na četiri godine da bi se učenici spremniji i zreliji uključili u tržište rada. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
5 | Centar za odgoj i obrazovanje "Šubićevac" | ODLUKU | Aktiv nastave Centra za odgoj i obrazovanje "Šubićevac" Šibenik Nastavni predmet Osnove informatike trebao bi se održavati sve tri godine srednjoškolskog obrazovanja, a ne samo u prvom razredu. Nastavni predmet Osnove engleskog jezika trebao bi se održavati od prvog razreda srednje škole, budući da se prekidom u 1. razredu gubi kontinuitet u odnosu na osnovnu školu. Također, bilo bi dobro razmotriti mogućnost produženja srednjoškolskog školovanja na četiri godine da bi se učenici spremniji i zreliji uključili u tržište rada. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
6 | Tanja Horvat | ODLUKU | Poštovani! Pozdravljam Odluku o donošenju Nastavnog plana posebnih kurikuluma za srednje škole. Mislim da je potrebno uvesti nastavni predmet Osnove engleskog jezika od prvog razreda i nastavni predmet Osnove informatike u sve tri godine obrazovanja, a smanjiti godišnji fond sati nekih opće obrazovnih sadržaja. Nužno je voditi računa o kriterijima opterećenja učenika koji su uključeni u ovaj oblik primjerenog obrazovanja. Lijepi pozdrav! | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
7 | CENTAR ZA ODGOJ I OBRAZOVANJE DJECE I MLADEŽI | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Poštovani, predlažemo sljedeće: 1. Osnove informatike i Osnove stranog jezika od 1. - 3. razreda. 2. Domaćinstvo / tehnička kultura od 1. - 3. razreda kao obvezni predmeti. 3. Povećanjem redovne satnice gore navedenih predmeta otvara se opcija četverogodišnjeg programa za učenike s teškoćama što odgovara karakteristikama njihovog psihofizičkog rasta i razvoja u adolescenciji kao i objektivnim zahtjevima tržišta rada za osobe s invaliditetom u odrasloj dobi. Cilj je povećanje konkurentnosti na tržištu rada kroz povećan opseg vještina i primjenu istih u različitim poslovima prema zahtjevima poslodavca. 4. Satnica PSP- a 20 sati zbog navedenog. 5. Sukladno individualnim mogućnostima učenika predvidjeti opciju praktične nastave u školi (1. godina školovanja) - zbog eventualne promjene mjesta prebivališta, uvjeta prijevoza, lakšeg pronalaska prakse nakon početnog osposobljavanja u školi. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
8 | Hrvatska strukovna udruga fonetičara (HSUF) | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | U novom kurikulumu hrvatskoga jezika za srednje škole koji je stupio na snagu uvođenjem sveobuhvatne reforme obrazovnoga sustava stoji sljedeće: "Osposobljenost za komunikaciju i izražavanje na hrvatskome standardnom jeziku učenicima je polazište za učenje svih drugih nastavnih predmeta, stoga se predmet Hrvatski jezik poučava na svim odgojno-obrazovnim razinama. Učeći hrvatski jezik, učenici ovladavaju komunikacijskom jezičnom kompetencijom povezujući organski idiom i hrvatski standardni jezik te stječu osnove čitalačke, medijske, informacijske i međukulturne pismenosti, što je preduvjet osobnomu razvoju, uspješnom školovanju, cjeloživotnom učenju te kritičkomu odnosu prema nizu pojava u društvenome i poslovnom životu." NN 10/2019 (29.1.2019.), Odluka o donošenju kurikuluma za nastavni predmet Hrvatski jezik za srednje strukovne škole na razini 4.2. u Republici Hrvatskoj Navedene ishode usvajanja vještina hrvatskoga standardnoga jezika upravo, osim kolega nastavnika hrvatskoga jezika mogu i moraju predavati magistri edukacije govorništva. Sa žaljenjem moramo konstatirati da u sklopu reforme osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja predmet govorništvo i magistri edukacije govorništva nisu prepoznati kao iznimno važan dio obrazovnog kadra koji bi trebao temeljno djelovati unutar osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja. Ovim putem Vam želimo ukazati kako u susjednim zemljama Europske unije točnije u Sloveniji učitelji retorike su uključeni, tj. navedeni unutar Pravilnika o obrazovanju učitelja i drugih stručnih suradnika u obrazovnom programu osnovnih škola (Pravilnik o izobrazbi učiteljev in drugih strokovnih delavcev v izobraževalnem programu osnovne šole, pod stavak 1.2. 35. Retorika, na snazi od 14. siječnja 2012. godine) kao jedan od neizostavnih stručnjaka koji sudjeluju u neposrednom radu svake srednje i osnovne škole u Republici Sloveniji. Naši mladi kolege magistri edukacije govorništva i predmet govorništvo unatoč najmanje tridesetljetnoj tradiciji i međunarodno priznatoj govorničkoj školi "Ivo Škarić" sa svojim priznatim studijskim programima uopće nisu prepoznati i uključeni u srednjoškolske i osnovnoškolske programe hrvatskoga jezika i programe međupredmetnih tema u kojima bi učenici mogli usvojiti različite načine komunikacije osobnih sadržaja (misli, osjećaja, stavova) i onih koji se odnose na život u zajednici. Kada se ti sadržaji i pojavljuju u srednjoškolskim i osnovnoškolskim sadržajima i programima u pojedinim školama onda je često izvođenje tih, za suvremenu komunikaciju iznimnih vještina, prepušteno čitavom nizu nestručnih osoba. Nikada nije dostatno isticati u koliko je mjeri njegovanje vještina kritičkog i oblikovanog vladanja materinskim jezikom temeljna vrednota nacionalnog identiteta. Magistri edukacije govorništva imaju sve kompetencije za provođenje nastavnog predmeta govorništva. Ističemo nekoliko ishoda učenja koji proistječu iz njihova studija: 1. objasniti pravila i strukturu pojedinih monoloških i dijaloških govorničkih vrsta; 2. objasniti i ilustrirati različite tipove argumenata i načina zaključivanja; 3. klasificirati i objasniti argumentacijske pogreške; 4. analizirati i evaluirati javni govor; 5. analizirati argumentativni diskurs i komentirati ga; 6. planirati, organizirati i provoditi tečajeve podučavanja govorničkih vještina; 7. planirati, osmisliti i provoditi nastavu predmeta Govorništvo u srednjim školama, višim i visokim učilištima; 8. voditi vježbe za ispravljanje dikcije te osmisliti i provoditi individualne vježbe za njegu glasa i izgovor; 9. primijeniti govorničke vještine u timskom prezentiranju, odlučivanju i djelovanju; 10. navesti, objasniti i primijeniti temeljne psihologijske čimbenike uspješnog učenja i poučavanja; 11. objasniti didaktičke teorije i modele te ih primijeniti u nastavi; 12. pripremiti i posredovati nastavne sadržaje sukladno temeljnim artikulacijskim modelima. Napominjemo kako je jedan od bitnih ciljeva Govorništva razvijanje ispravnog i kreativnog mišljenja. Ono razvija u učenicima govorničku vještinu kojom će opažljivo, odmah, a s vremenom i sve više, postajati sposobniji u izražavanju svojih zamisli i moćniji u djelovanju govorom na druge. Kako se govor sastoji od slanja i primanja govora, unapređivanje slušanja i razumijevanja govora je isto tako jedan od njegovih ciljeva. Govornička argumentacija iziskuje razvijanje vještina pretraživanja, sažimanja, vrednovanja, procjenu vjerodostojnosti i pravilnog navođenja pronađenih podataka što potiče na praćenje i usvajanje informacijsko-komunikacijskih tehnika i pismenosti neophodnih u suvremenom stjecanju znanja. Suvremeno govorništvo uključuje korištenje i suvereno vladavanje suvremenim digitalnim multimedijskim i hipermedijskim prezentacijskim tehnikama. Govorništvo osposobljava za upotrebu i razumijevanje vremena u komunikaciji, ali i za razumijevanje humora, ironije, otkrivanje prikrivenih i prenesenih značenja, uvažavanje konteksta, uviđanje logike ili alogičnosti, razumijevanje emocija, kulturnih posebnosti i drugih složenih misaonih odnosa. Govorništvo poučava metodama što vjerodostojnije procjene sugovornikovih komunikacijskih očekivanja i sugovornika samog, kao i uvažavanje govornih situacija, osposobljava nas za najrazličitije komunikacijske uloge i zadatke u stvarnom životu. Svi ti ciljevi dugotrajno su značajni za uspješan profesionalan, ali i privatan život, a već i kratkoročno i neposredno, pozitivno će se očitovati kao čimbenici koji pomažu uspješnijem nastavku školovanja u bilo kojem usmjerenju. Često (pre)opterećeni brojnim nastavnim sadržajima, ne smijemo ispustiti iz vida kako sposobnosti razumijevanja sadržaja i simbolike, toliko traženih u STEM području, proistječe iz vrhovnog civilizacijskog dostignuća - sposobnosti ljudskog govora. S obzirom na sve navedemo dajemo prijedlog da se nastavni predmet govorništvo uvede u srednjoškolske programe i da se uključi kao redovni ili izborni predmet. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
9 | Udruga Dar | ODLUKU | Nastavni plan posebnih kurikuluma za osnovnu i srednju školu nema u programu kombinaciju posebnih postupaka koje bi objedinile darovitu djecu i djecu s poteškoćama u razvoju. Kao Udruga se trudimo promijeniti i osvjestiti institucije i javnost o važnosti ove skupine djece. Naime , postoji veliki dio djece natprosječne inteligencije ili darovite djece koja se ne uklapaju u prosječnu radnu sredinu, imaju problem socijalizacije ili potvrđenu dijagnozu određene poteškoće u razvoju. Takva djeca nemaju svoje mjesto u programu , nego se neopravdano svrstavaju u problematičnu i neprilagođenu skupinu djece. Težimo tome da im se omogući individualizirani program koji bi ih usmjerio i pridonijeo njihovom rastu i razvoju, pojačao im samopouzdanje te pronašao način da ih se dodatno educira i motivira sa programom na njihovoj razini darovitosti. Darovitost često za sobom donosi i poteškoću sama po sebi, a kada dođu u paketu, sve je još puno zahtjevnije. Kao da se nitko ne trudi od djeteta dobiti ono najbolje u njemu, već ga se odbacuje na temelju teškoće. Djeca reagiraju na naš školski sustav i njegovu neadekvatnost te tako postaju "problemom". Manjim razredima, pojačanom edukacijom svih sudionika u odgojno-obrazovnom procesu i individualizacijom, puno bi se moglo postići. Ispada da djeca koju se smatra darovitom, to vjerojatno i nisu. Natprosječno inteligentna, vjerojatno da, ali dovoljno prilagođena. Daroviti uglavnom nisu prilagođeni ili su teže prilagodljivi. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
10 | Sanja Majkić | ODLUKU | Komentiram u ime članova MŽSV edukacijskih rehabilitatora PGŽ, Ličko-senjske i Istarske županije čiji sam voditelj. Predlažemo da se nastavni predmet Osnove engleskog jezika uvede odmah u 1. razredu kako učenici ne bi imali prekid. Čovjek, zdravlje i ekologija uvesti od 1. razreda, a predmet Osnove informatike preimenovati u Osnove rada na računalu i planirati ga za sve tri godine školovanja. Osobno podržavam komentare vezane uz terminologiju i organizaciju stručne prakse. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
11 | Vesna Jankovic | ODLUKU | - Iako su teme nenasilne komunikacije i medijacije provučene kroz sve obrazovne cikluse postoji potreba za jasnijim programima usmjerenima na razvoj vještina (ne samo znanja i stavova), te dodatnom edukacijom nastavnika da bi bili doista osposobljeni provoditi te programe, jer za učenje vještina je potrebno ne samo vrijeme i vježba, nego i uzori koji se mogu oponašati. - Edukacija nastavnika za provođenje programa nenasilne komunikacije i rješavanja sukoba morala bi uključivati osposobljenost za primjenu metoda rada koje po sebi razvijaju osjećaj pripadnosti grupi, inkluzivnosti, ravnopravnosti, itd. Nastavnici bi morali biti u mogućnosti da programe provode u različitim grupnim strukturama, poput malih grupa, rada u parovima, „križanih“ grupa („jigsaw group work“) - Do sada su uglavnom organizacije civilnog društva bile posvećene promoviranju i edukaciji za medijaciju i nenasilnu komunikaciju, te su objavile mnoštvo priručnika kako za nastavnike, tako i za roditelje. Nažalost, ti priručnici nisu široko dostupni u školama, te apeliramo na Ministarstvo da ih nabavi, i tako učini prvi korak ka sustavnijem uvođenju teme nenasilne komunikacije u obrazovni sustav. - Bilo bi poželjno i roditelje uključiti u programe edukacije za nenasilje, ali razviti i obuhvatnije programe uključivanja roditelja u život škole. - Iako se volontiranje spominje na više mjesta u kurikulima međupredmetnih tema, smatramo da bi bilo poželjno sustavnije podržati razvoj volonterskih programa i školskih volonterskih klubova. Upravo se kroz volonterske aktivnosti mogu u praksi razvijati brojne pozitivne socijalne i organizacijske vještine, te stavovi i vrijednosti učenika. Sudjelovanje u volonterskim akcijama doprinosi grupnoj koheziji, pa tako i prevenciji vršnjačkog nasilja. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
12 | Centar za odgoj i obrazovanje Rijeka | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Prijedlog Centra za odgoj i obrazovanje Rijeka: Uvesti od 2.razreda nastavni predmet Politika i gospodarstvo s 35 sati. Osnove informatike od 1.-3. razreda. Predmet Osnove engleskog jezika zamijeniti nazivom Osnove stranog jezika. Predmet Čovjek, zdravlje i ekologija uvesti u 1. i 2.razred. Kod izbornih sadržaja od 1.razreda uvesti predmet Domaćinstvo/Tehnička kultura. Ukupan tjedni broj sati: 1.razred -15 sati; 2.razred-16 sati i 3.razred -14sati Program produženog stručnog postupka uvećati na 20 sati. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
13 | Gordana Popović | ODLUKU | Poštovani! Predlažem kao i većina da bi Osnove informatike i Strani jezik -engleski trebali biti zastupljeni u sva tri razreda jer su važni za cjeloživotno učenje. Lijepi pozdrav! | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
14 | Darko Eršetić | ODLUKU | Poštovani, moj prijedlog je da se unutar dijela: Tehnologija zanimanja-strukovni sadržaji, razdijeli i definira fond sati obaveznog i izbornog strukovnog sadržaja. Moj prijedlog po godinama obrazovanja bio bi da učenici mogu u drugom, a još više u trećem razredu birati sadržaje iz više ponuđenih strukovnih modula. Na taj način bi se omogućilo obrazovanje koje je i stvarno, a ne samo deklarativno doista usmjereno na učenike. Lijep pozdrav! | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
15 | KRUNOSLAV KOVAČEVIĆ | ODLUKU | Poštovani, Pozdravljam najavljene izmjene u nastavnon planu posebnih kurikuluma za srednje škole.Svakako bi trebalo povećati godišnji fond sati iz Tehnologije zanimanja na 140 sati godišnje,te smanjiti godišnji fond sati iz Matematike s 105 na 70 sati,a Osnove informatike pojačati u 2 i 3.razredu na 70 sati.Godišnji fond sati stručne prakse udovoljava svim uvjetima realizacije vještina i praktičnog rada. Srdačan pozdrav, Krunoslav Kovačević,prof. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
16 | Biserka Vojnović | ODLUKU | Poštovani, smatram da je potrebno objediniti nastavne predmete Čovjek, zdravlje i ekologija u jedan, a povećati satnicu stručnog nastavnog predmeta Tehnologija zanimanja s obzirom na obim i mogućnosti učenika, s tri na četiri sata tjedno, također smatram da su IKT vještine kao i poznavanje osnova jednog stranog jezika nužne na tržištu rada. S poštovanjem, Biserka Vojnović | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
17 | SNJEŽANA BIRTIĆ | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Poštovani! Pozdravljam konačnu modernizaciju nastavnog plana posebnih kurikula. Vidim da bi mnogi nešto mijenjali u teorijskom dijelu, svi mi imamo svoje gledište. Ja bih se osvrnula na dvije stvari u svezi praktičnog dijela plana kurikula: 1. Ispravak teksta tj. pogrešno imenovanog nastavnog predmeta: NIJE TOČNO nazivati predmet "Stručna praksa" - jer je stručna praksa dio praktičnog dijela kurikula, koji se izvodi NAKON NASTAVNE GODINE, a ne tijekom. Ovaj nastavni predmet bi se trebao zvati PRAKTIČNA NASTAVA te vas molim da to svakako promijenite, jer me to smeta već godinama a sada je prava prilika da se to konačno ispravi i uskladi s nazivima u ostalim strukovnim kurikulima. 2. Zbog broja sati "Stručne prakse" tj. Praktične nastave - jako će biti teško to organizacijski provesti u srednjim strukovnim školama. Učenici obavljaju praktičnu nastavu najviše 7 sati dnevno. Navedena satnica se ne uklapa u takav raspored. Nejasno mi je kako učenici 3.r. mogu biti 16 sati na teorijskoj nastavi (to je tri dana) i još imati tri dana praktične nastave tjedno (640 podijeljeno na 32 tjedna je 20 sati tjedno ili 3 dana). | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
18 | JADRANKA DOREŠIĆ | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Mišljenja sam da predmet osnove engleskog jezika treba biti zastupljen u sve tri godine i da ga treba dodati od 1. razreda. Isto tako smatram da bi stručnu praksu tijekom sve tri godine trebalo (planirani broj sati) podijeliti na praktičnu nastavu u školi (PNUŠ) i na stručnu praksu (SP) izvan škole ili da to predaje isti nastavnik unutar jednog predmeta radi ocjenjivanja i praćenja učenika. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
19 | Šeherzada Šaini Talić | ODLUKU | Poštovani, Svakako pozravljam osuvremenjavanje strukovnog obrazovanja. Smatram da u Nastavnom planu posebnih kurikuluma za srednje škole treba realizirati : Kroz sve godine školovanja: Čovjek, zdravlje i ekologija, Domaćinstvo/Tehnička kultura, Tehnologiju zanimanja, Stručnu praksu. i povećati font sati nastave TZK-a. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
20 | Višnja Kovač Vezmarović | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Poštovani! Mišljenja sam da se satnica hrvatskog jezika treba smanjiti na 2 sata tjedno, također i satnica matematike. Ostali predmeti mi se čini primjerene satnice. Predmet čovjek, zdravlje i ekologija bih stavila već u prvi razred, a nakon njega u drugi i treći čovjek i zajednica kao nastavak njega. Srdačan pozdrav! | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
21 | VESNA STUNKOVIĆ | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Poštovani, Slažem se s kolegama koji su komentirali da prevelik broj različitih nastavnih predmeta može biti kontraproduktivan i zbunjujući za učenike s posebno odgojno obrazovnim potrebama, odnosno da se ne bi trebao povećavati ukupan broj dnevnog/tjednog zaduženja učenika. Radim u srednjoj školi gdje se takvi učenici obrazuju za pomoćna zanimanja i nalaze se u posebnim odjeljenjima. Ja bih predložila da se smanji satnica hrvatskog jezika s 3 na 2 sata tjedno kao i satnica matematike s 3 na 2 sata tjedno. Nastavni predmet matematika trebao bi biti više usmjeren na struku i možda se zvati Matematika u struci. Nastavni predmet Čovjek, zdravlje i ekologija spojiti s predmetom Čovjek i zajednica. Osnove informatike i Osnove stranog jezika uvesti od prvog razreda 1 sat tjedno. U 3. razredu u nastavni predmet Osnove stranog jezika uvesti osnove stranog jezika vezanog za njihovu struku. U slučaju da su učenici učili u osnovnoj školi njemački ili neki drugi strani jezik bilo bi dobro da taj jezik ponovno uče. Predmeti Domaćinstvo/Tehnička kultura mislim da nema smisla uvoditi u strukovne škole jer učenici kroz svoja zanimanja dovoljno razvijaju svoje motoričke vještine. Sviđa mi se komentar da bi trebalo povećati obrazovanje takvih učenika s 3 na 4 godine. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
22 | PETRA MEĐIMOREC GRGURIĆ | ODLUKU | Poštovani, Pozdravljam namjeru za osuvremenjivanjem postojećih posebnih kurikuluma za srednje škole. Pri određivanju ukupnog dnevnog/tjednog zaduženja učenika potrebno je rukovoditi se mogućnostima učenika koji su uključeni u ovaj oblik primjerenog oblika školovanja. Nadalje, prevelik broj različitih nastavnih predmeta može biti kontraproduktivan i zbunjujući za učenike. Stoga predlažem: - Objediniti planirane nastavne predmete Čovjek, zdravlje i ekologija te Čovjek i zajednica u jedan - Čovjek i okolina ili Čovjek i zajednica (zdravlje se odnosi na čovjeka, ekologija se odnosi i na zdravlje ljudi i dobrobit okoline / zajednice u kojoj živimo). Navedeni predmet predlažem provoditi u sve tri godine srednjoškolskog obrazovanja. U sklopu predmeta svakako je potrebno planirati osnovne ishode koji se odnose na povijest i geografiju te osnove opće kulture (kultura i umjetnost). Obzirom na opsežan raspon ishoda učenja, potrebno je razmisliti o povećanju satnice predloženog predmeta primjerice na 1.5 sat tjedno (odnosno jedan tjedan 2 h, jedan tjedan 1 h). - Obzirom na specifičnosti razvoja učenika koji su uključeni u ovaj oblik programa, na temelju 20-godišnjeg iskustva smatram kako bi bilo korisno promisliti o produljenju ove vrste programa (TES – za pomoćna zanimanja) s 3-godišnjeg na 4-godišnje obrazovanje. Potreba za time proizlazi iz činjenice kako značajan dio učenika obrazovanje završava sa 17 godina (nedovoljna dob za uključenje u svijet rada, a godina dana bez edukacije i sustavne podrške je iznimno kontraproduktivno za održavanje postignute razine funkcioniranja navedene populacije učenika). Nadalje, još jedna godina obrazovanja omogućila bi im višu razinu sazrijevanja, odgovornosti, usvojenosti kompetencija u zanimanju te općeg funkcioniranja (socijalizacija, emocionalni razvoj, …). - Kako se u predloženim nastavnim predmetima Osnove informatike i Osnove engleskog jezika zaista i radi o osnovnim ishodima učenja, smatram kako navedene predmete mogu predavati edukacijski rehabilitatori (naravno koji su na tim područjima educirani kroz svoj rad i obrazovanje). S poštovanjem, Petra Međimorec Grgurić | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
23 | Martina Sesar | ODLUKU | Da bi nam učenici bili zdravi i uspješno izvodili i ostvarivali sve ove nastavne planove potrebno je povećati broj sati tjelesne i zdravstvene kulture.Povećana tjelesna aktivnost ima utjecaja na intelektuali razvoj svih ljudi,a posebice učenika u adolescentskoj životnoj dobi kada učenici zbog promjena koje se javljaju u pubertetu postaju sve manje aktivni i lijeni,te se to sve preslikava i na njihovo usvajanje znanja.Učenici bi morali imati bilo kakav oblik tjelovježbe svakodnevno,a rezultati obrazovanja bi bili vidljivi već vrlo brzo.Slovenija je unatrag nekoloko godina povećala font sati nastave tzk-a što je utjecalo na povećanje određenih sposobnosti učenika koje su dokazane istraživanjima nakon uvedene promjene. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
24 | Ljubica Škorić Drndelić | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Poštovani, Smatram da predmet Čovjek, zdravlje i ekologija treba biti zastupljen u sve tri godine obrazovanja te da učenike treba što prije ekološki osvijestiti zbog sve većeg značaja ekologije za zdravlje čovjeka. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
25 | Jasmina Cvetnić | ODLUKU | Poštovani, Smatram da treba napraviti slijedeće izmjene u Nastavnom planu posebnih kurikuluma za srednje škole : 1. kroz sve godine školovanja treba provesti: Engleski; Informatiku; Čovjek, zdravlje i ekologiju , 2. kroz sve godine školovanja kod strukovnih sadržaja treba provesti: Tehnologiju zanimanja i Stručnu praksu te Domaćinstvo/Tehničku kulturu , 3. izbaciti Vjeronauk, 4. kroz sve godine školovanja smanjiti fond sati iz Hrvatskog jezika i Matematike, a povećati fond sati iz Tehnologije zanimanja jer je to ipak stručni predmet. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
26 | Irina Kosanović | ODLUKU | Poštovani, Informatika čini važan dio ključnih kompetencija kako za daljnje školovanje tako i za cjeloživotno učenje. Pridonosi razvoju svakog učenika prema njegovim sposobnostima, omogućava učenicima razvijanje sposobnosti za primjene informacijske i komunikacijske tehnologije u različitim područjima. Slijedom svega prije navedenog smatram da bi Osnove informatike trebale biti obvezno zastupljene kroz sve tri godine . Isto tako i Osnove engleskog jezika. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
27 | Anita Mustać | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Mišljenja sam da se sadržaj vezan za temu zdravlje iz predmeta Čovjek, zdravlje i ekologija uključi i u prvu i drugu godinu obrazovanja u predmet Čovjek i zajednica zbog važnosti osposobljavanja učenika za brigu o vlastitom zdravlju. Također sam mišljenja da se izborni sadržaj Domaćinstvo/Tehnička kultura uvede i u prvu godinu obrazovanja kao i Vjeronauk/Etika kako bi se razvijale motoričke vještine, sposobnosti i samostalnost u svakodnevnim aktivnostima. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
28 | Ana Culej | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Poštovani, Smatram da predmet "Osnove engleskog jezika" treba biti zastupljen u sve tri godine i da ga treba dodati u 1. razred.Predlažem da se predmet "Čovjek ,zdravlje i ekologija" stavi u 1. razred, a ne u treći jer je bitno da se učenik što ranije upozna sa sadržajima navedenog predmeta. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
29 | Štefica Škrlec | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Poštovani, smatram da predmet Čovjek, zdravlje i ekologija treba biti u 1.razredu srednje škole radi tema koje su bitne za tu dob učenika.Vrlo su primjenjive u svakodnevnom životu. Mislim da je kasno učenike ekološki osvijestiti tek u trećoj godini. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
30 | Sunčica Sabljak | ODLUKU | Poštovani! Slažem se s većinom koja smatra da bi Osnove informatike i strani jezik trebali biti zastupljeni u sva tri razreda, no smatram da bi, osim engleskoga, to trebao biti i njemački jezik, pogotovo u vezi s informatikom. Opći je stav da je engleski jezik jezik informatike, no upravo je Njemačka vodeća u Europi po robotizaciji i programiranju te je stoga u ovome području i njemački jezik od iznimnoga značaja za konkurentnost na tržištu rada. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
31 | Marina Pavičić | ODLUKU | Poštovani, mišljenja sam da bi sadržaji predmeta Osnove informatike i Osnove engleskog jezika trebali biti zastupljeni u sva tri razreda. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
32 | Ivanka Matešić | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Poštovani, smatram da bi Osnove informatike trebale biti obvezni sadržaj barem još u II. razredu, a s predmetom Osnove engleskog jezika započeti od I. razreda da se izbjegne pauza u odnosu na osnovnu školu. Informatika je izrazito važna u današnjem vremenu. Posebno kod učenika s teškoćama, potrebno je staviti naglasak na zaštitu osobnih podataka i pravila komuniciranja u online svijetu. Iako sam matematičar, smatram da prostora za smanjenje satova Matematike ima, ako će ona biti uključena u strukovne sadržaje. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
33 | Saša Uljančić | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Poštovani, mišljenja sam da bi u predmet Čovjek i zajednica u prvoj i drugoj godini obrazovanja trebalo dodati i teme vezane za zdravlje kao što je to u trećoj godini u predmetu Čovjek, zdravlje i ekologija. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
34 | Khrystyna Zahoriy | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Slažem se da informatika i engleski jezik trebaju biti kroz sve godine obrazovanja. Također se slažem s prijedlogom da predmete Čovjek, zdravlje i ekologija i Čovjek i zajednica treba objediniti u jedan predmet. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
35 | ANTONIJA BILIĆ | ODLUKU | Poštovani, predlažem da učenici umjesto predmeta Čovjek i zajednica pohađaju nastavu Povijesti - hrvatska povijest i kulturna baština u kontekstu povijesti svijeta. Pozdrav! Antonija Bilić | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
36 | KRISTINA JERČIĆ | ODLUKU | Poštovani! Predlažem da umjesto predloženog predmeta Čovjek i zajednica učenici pohađaju nastavu Povijesti. Sadržajno bi se ona odnosila na hrvatsku povijest i kulturnu baštinu u kontekstu povijesti svijeta. Smatram da im se treba ponuditi niz izbornih sadržaja poput geografije s naglaskom na Hrvatsku i Likovne umjetnosti jer su ti učenici iznimno zainteresirani za ovakvu vrstu sadržaja. Srdačan pozdrav, Kristina Jerčić | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
37 | MARIJA GABELICA | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Poštovani u mladoj zemlji poput Republike Hrvatske, izbaciti povijest je suludo. Potpuno ste izbacili humanističke predmete. Mislim da svaki građanin ove države ima pravo nešto znati o povijesti svoje zemlje a nije dovoljno to što su učili u osnovnoj, s obzirom da su bili premladi da shvate neke pojmove. Povijest je sama građanski odgoj!Kakav je to predmet čovjek i zajednica? | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
38 | Silvija Sinovčić | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Poštovani, smatram da bi predmet "Osnove engleskog jezika" trebalo staviti i u prvoj godini, dakle sve tri godine, a predmet "Čovjek i zajednica" staviti samo u drugoj i trećoj godini, dakle ne u i u prvoj godini. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
39 | Anica Hrlec | ODLUKU | Poštovani, poznavanje stranog jezika (engleskoga) je vještina koja je potrebna u potrazi za poslom i kao jedna od osnovnih, te je potrebno strani jezik obuhvatiti kurikulumom kroz sve godine obrazovanja. Čovjek i zajednica može se implementirati u Etiku ili Vjeronauk, kao i u Čovjek, zdravlje i ekologija te nije potreban kao zaseban predmet. Ujedno, IKT vještine su nužne isto tako na burzi rada i potrebno je barem kroz dvije godine provući kurikulum informatike. S poštovanjem, Anica Hrlec. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
40 | Višnja Popović | ODLUKU | Bilo bi logičnije staviti : osnove engleskog jezika 1 i 2 razred a osnvove informatike 2 i 3 razred. Ako znamo da je engleski osnovni jezik informatike, onda je logičnije da se krene s engleskim jezikom. Kako učenicima s teškoćama treba duže vremena za savladavanje gradiva, svi predmeti koji su jednogodišnji su bez predmetni... previše vremena i truda a mogućnost dolaženja do ishoda je minimalno skoro nikakva. Izborni predmeti bi trebali biti u sva tri razreda vjeronauk/etika, domažćinstvo/ teh.kultura | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
41 | Ljiljana Vidmar | ODLUKU | Poštovani! Smatram da su neophodni novi kurikulumi za srednje škole, no moramo biti vrlo oprezni kod stranih jezika i unaprijed definirati ishode aktivnost zavisno od poteškoće učenika s teškoćama u razvoju. Isto tako,prema kurkulumskom krugu, u isto vrijeme trebamo definirati i vrednovanje učenika. Na temelju toga birati ćemo aktivnosti i strategije,a potom ići u provedbu poučavanja stranog jezika. Ljiljana Vidmar, stručna suradnica pedagoginja Gimnazija Nova Gradiška | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
42 | SANJA FABAC | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Smatram da bi predmet "Osnove engleskog jezika" svakako trebao biti zastupljen i u 1. razredu, a broj sati matematike bi se mogao reducirati. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
43 | VESNA PAVLETIĆ | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Poštovani, smatram da strani jezik mora biti sastavni dio kurikuluma u sve tri godine te da ga se kao takvog treba upisati u kurikulum. Dakle strani jezik (odnosno prvi strani jezik) kojeg je učenik učio u osnovnoj školi, bio to engleski ili njemački jezik. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
44 | KRISTINA KRALJ | ODLUKU | Obzirom na teškoće učenika s kojima se u radu susrećem smatram da neki tj. većina učenika ne bi svladala ni osnove stranog jezika. Informatička pismenost je bitna u svakom pogledu. Predmete i satnicu kako je sada zastupljena ne bih smanjivala. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
45 | DRAGICA KOŠTARIĆ | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Poštovani, slažem se s prijedlogom kolega, da nastavni plan posebnih kurikuluma za srednje škole sadrži i osnove informatike kroz sve tri godine. Posebno im je znanje informatike važno u trećem razredu, kada oni pišu završne radove. Broj matematike bi se mogao smanjiti. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
46 | DOMINIK TOMISLAV VLADIĆ | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Informatika i engleski jezik bi trebali biti kroz sve godine obrazovanja. Slažem se s prijedlogom da predmete Čovjek, zdravlje i ekologija i Čovjek i zajednica treba objediniti u jedan predmet. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
47 | Jasna Marijančević-Dubinović | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Poštovani, mislim da bi u nastavnom planu posebnih kurikuluma za srednje škole trebalo osnove informatike i engleskog jezika slušati sve tri godine ,a predmete :čovjek, zdravlje i ekologija i čovjek i zajednica objediniti u jedan predmet.Broj sati matematike mogao bi se smanjiti | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
48 | Mirjana Krpan | ODLUKU | Smatram da bi nastavni plan u svim godinama školovanja trebao sadržavati engleski jezik, informatiku, čovjek, zdravlje i ekologiju te tjelesnu i zdravstvenu kulturu. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
49 | ANITA KRAJAČ | ODLUKU | Poštovani, slažem se kao i ostali, da kroz nastavni plan posebnih kurikuluma za srednje škole treba kroz sve razrede provesti engleski jezik i osnove informatike, kao nastavne predmete koji su učenicima danas itekako od velike važnosti. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
50 | Srednja škola - Centar za odgoj i obrazovanje | ODLUKU | Poštovani, treba imati na umu da poseban program ponajviše upisuju učenici s lakim intelektualnim teškoćama uz pridružene i kombinirane smetnje. Obzirom da učenici odrađuju stručnu praksu u jednom tjednu, a u drugom tjednu dvostruke sate nastave, treba se voditi kriterijima opterećenja učenika u nastavi. Oni na nastavi trebaju provesti 30 ili 32 sata tjedno, što uz nekoliko "novih" predmeta koje nisu slušali u OŠ predstavlja znatna opterećenja, imajući na umu njihove teškoće. Obzirom da je važno jačati "jake strane" ovih učenika, redovnom zaduženju sati, treba još pridodati sate koje učenici provode u produženom stručnom postupku, dopunskoj i fakultativnoj nastavi te izvannastavnim aktivnostima. Zbog svega prethodno navedenog, podržavamo prijedlog posebnog kurikuluma za posebne programe u srednjim školama kako je ovdje navedeno. Srednja škola-Centar za odgoj i obrazovanje | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
51 | Izabela Vujičić Capar | ODLUKU | Smatram da bi predmet Osnove engleskog jezika trebao biti u svim godinama školovanja, kao i predmet Osnove informatike, te Domaćinstvo/Tehnička kultura. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
52 | IŠTVAN KEREKEŠ | ODLUKU | Poštovani, Mislim da bi u Nastavnom planu posebnih kurikuluma za srednje škole trebalo napraviti neke izmjene, stoga predlažem slijedeće: U Nastavni plan treba UBACITI: - Engleski jezik - u svim godinama školovanja, - Tjelesnu i zdravstvenu kulturu – u svim godinama školovanja, - Informatiku – u svim godinama školovanja, - Čovjek, Zdravlje i Ekologiju – u svim godinama školovanja, - Čovjek i zajednica – u svim godinama školovanja (Godišnjim planom obuhvatiti npr. civilne udruge , strukovne udruge, zadruge, volonterizam itd.) - Tehnologiju zanimanja - Strukovni sadržaji - u svim godinama školovanja, - Stručnu praksu - u svim godinama školovanja - Domaćinstvo, Tehnička kultura – u svim godinama školovanja, Ujedno treba SMANJITI fond sati iz Hrvatskog jezika i Matematike, te IZBACITI Vjeronauk. Savjetnik u obrazovnom sektoru Promet i logistika Ištvan Kerekeš, dipl. inž. prometa | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
53 | SILVANA VULAS | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Poštovani , ne vidim nikakav umjetnički sadržaj, a mišljenja sam da su neophodni u svakoj obrazovnoj strukturi. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
54 | Anita Mustać | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Potrebno je dodati izborni sadržaj Domaćinstvo/Tehnička kultura i u prvu godinu učenja kao i Vjeronauk/Etika kako bi se održavale stečene i razvijale nove motoričke vještine i sposobnosti. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |
55 | Tatjana Gajger | ODLUKU , NASTAVNI PLAN POSEBNIH KURIKULUMA ZA SREDNJE ŠKOLE | Osnove engleskog jezika treba dodati i u 1.razred jer ga uče u osnovnoj školi i nije dobro pauzirati godinu dana od jezika i onda nastaviti. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju i Vašim sugestijama. |