Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o Nacrtu prijedloga zakona o minimalnom globalnom porezu na dobit, s Nacrtom konačnog prijedloga zakona

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 PricewaterhouseCoopers Savjetovanje d.o.o. Početna faza isključivanja skupine MNP-a i velike domaće skupine iz pravila o uključivanju dobiti i pravila o prenisko oporezivanoj dobiti, Članak 55. Članak 55. stavak 1. prijedloga Zakona o minimalnom globalnom porezu na dobit definira isključenje primjene dopunskog poreza na temelju pravila o uključivanju dobiti za krajnje matično društvo i posredničko matično društvo u državi članici. To međutim ne isključuje primjenu dopunskog poreza na temelju pravila o uključivanju dobiti za sastavna društva MNP-a koja se nalaze u drugim jurisdikcijama što može rezultirati obvezom plaćanja dopunskog poreza za takva društva u Republici Hrvatskoj. Time nije u potpunosti konzistentno primijenjeno oslobođenje na sve relevantne poslovne subjekte koji pripadaju jednoj skupini MNP-a temeljem početne faze isključivanja. Pojedine države članice Europske Unije su odlučile proširiti primjenu početne faze isključivanja skupine MNP-a i velike domaće skupine iz pravila o uključivanju dobiti i na prekograničnu primjenu pravila o uključivanju dobiti uz argumentaciju da bi u protivnom propisi kršili osnove EU regulative (Freedom of Establishment - sloboda osnivanja). Prema našem razumijevanju to su primjerice u nacrte svojih zakona uvele Mađarska i Savezna Republika Njemačka. Predlažemo da i Republika Hrvatska razmotri širu primjenu predmetnih oslobođenja u početnoj fazi međunarodne aktivnosti skupine MNP-a. Prihvaćen Člankom 55. stavkom 7. zakona je već propisana šira primjena za MNP u prvih pet godina početne faze međunarodne aktivnosti skupine MNP-a te je propisano kako se kvalificirani domaći dopunski porez neće primijeniti na subjekte skupine MNP-a i velike domaće skupine koja je u početnoj fazi. Radi prave sigurnosti MNP-a dodana je odredba kojom se jasno navodi da će se isto pravilo primijeniti i na sve subjekte MNP-a i u drugim državama.
2 PricewaterhouseCoopers Savjetovanje d.o.o. Posebna dodjela obuhvaćenih poreza za određene vrste sastavnih subjekata, Članak 26. Molimo provjeriti konzistentnost prijevoda s odredbama direktive u stavku 6. odjeljku 3 dodjeljuje se/ne dodjeljuje se Prihvaćen U članku 26. stavku 6. dodana je negacija prije riječi “dodjeljuje se“.
3 PricewaterhouseCoopers Savjetovanje d.o.o. Kvalificirani domaći dopunski porez, Članak 13. Članak. 13. stavak. 4. navodi da „ako sastavni subjekt nije obveznik primjene Međunarodnih standarda financijskog izvješćivanja u skladu s posebnim propisom, izračun viška dobiti sastavnih subjekata koji podliježu niskoj poreznoj stopi u Republici Hrvatskoj može se temeljiti na pripadajućem financijskom izvještaju izrađenom u skladu s Hrvatskim standardima financijskog izvještavanja“. Predlažemo da se razmotre Administrativna pravila („Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy – Administrative Guidance on the Global Anti-Base Erosion Model Rules (Pillar Two), July 2023) strana 82. točka 25. koja navode da ako sastavni subjekt pojedine jurisdikcije ima opciju pripreme financijskih izvještaja koristeći više od jednog mogućeg računovodstvenog standarda (kako je to za ovisno društvo odnosno društvo kći omogućeno i propisano u Republici Hrvatskoj sukladno Zakonu o računovodstvu, Članak. 17. stavak 4.), ista jurisdikcija treba propisati unutar odredbi vezanih uz kvalificirani domaći dopunski porez koji računovodstveni standard se koristi u svrhu izračuna kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza bez pružanja opcionalnosti MNP Grupi kako bi se na hrvatski domaći dopunski porez na dobit mogla primijeniti pravila „sigurne luke“. Prihvaćen Ovim Zakonom implementira se Direktiva Vijeća (EU) 2022/2523 od 14. prosinca 2022. o osiguravanju globalne minimalne razine oporezivanja za skupine multinacionalnih poduzeća i velike domaće skupine u Uniji (dalje: Direktiva). OECD je u prosincu 2021. objavio globalni Model pravila protiv smanjenja porezne osnovice za Stup 2. Model pravila OECD-a uz određene prilagodbe za države članice Europske unije sadržan je u Direktivi, te se kao takav mora i implementirati. Članak 13. Zakona je potrebno uskladiti s pripadajućim člankom Direktive. Drugo pitanje je koliko će biti usklađen s pravilima OECD-a za Stup 2 u primjeni s trećim državama, a to je pitanje koje će se rješavati u razdoblju do stvarne primjene pravila u 2026. godini. Intencija članaka 13. Zakona je da porezni obveznik prilikom izračuna kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza primijeni standard koji koristi za izračun obveze poreza na dobit. Ukoliko se pojavi situacija da dva subjekta iz grupe koriste različite standarde predviđeno je pravilnikom propisati postupak. U preambuli Direktive se navodi kako bi se države članice trebale u primjeni koristiti Modelom pravila OECD-a te objašnjenjima i primjerima, uključujući njegova pravila sigurne luke, za potrebe ilustracije ili tumačenja, u mjeri u kojoj su oni usklađeni s odredbama Direktive i pravom Europske unije, kako bi se osigurala dosljednost primjene u svim državama članicama. Obzirom da se još neka pravila dogovaraju na nivou OECD-a, članak 57. Prijedloga zakona propisan je na drugačiji način kako bi se ostavila pravna podloga za primjenu dogovorenih i naknadno dogovorenih pravila za sigurne luke u odnosu na trenutno dogovorena.
4 PricewaterhouseCoopers Savjetovanje d.o.o. Prekršajne odredbe, Članak 52. S obzirom na kompleksnost odredbi Zakona o minimalnom globalnom porezu na dobit, opsežne i kompleksne administrativne upute, modela i pravila OECD-a koji su još u postupcima usklađivanja i izmjena, predložili bismo da se razmotri odgoda primjene prekršajnih odredbi iz članka 52. Zakona u prvim godinama nakon stupanja na snagu ovog Zakona ili da se razmotri smanjenje prekršajnih kazni u određenom prijelaznom razdoblju nakon stupanja na snagu Zakona. Nije prihvaćen Zahtjev iz Direktive Vijeća (EU) 2022/2523 je da države članice utvrđuju pravila koja se primjenjuju na kršenje nacionalnih odredaba donesenih na temelju Direktive, uključujući ona koja se odnose na obvezu sastavnog subjekta da podnese i plati svoj udio dopunskog poreza ili da ima dodatni novčani porezni rashod te da poduzimaju sve potrebne mjere radi osiguranja njihove provedbe. Predviđene sankcije moraju biti učinkovite, proporcionalne i odvraćajuće. Prema Zakonu, kazne nisu propisane u fiksnom iznosu već u rasponima, a počevši od tri tisuće eura. Početni iznos od tri tisuće eura smatramo primjerenim u slučaju primjene ovoga Zakona.