Teze za Prijedlog Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza
Naziv propisa: Prijedlog Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza
Materija koja se namjerava obuhvatiti Zakonom:
I.) RAZMJENA INFORMACIJA NA ZAHTJEV
II.) SPONTANA RAZMJENA INFORMACIJA
III.) AUTOMATSKA RAZMJENA INFORMACIJA
1.Automatska razmjena informacija o dostupnim vrstama dohotka i imovine
2.Automatska razmjena informacija o financijskim računima
3.Automatska razmjena informacija o prethodnim poreznim mišljenjima s prekograničnim učinkom i prethodnim sporazumima o transfernim cijenama
4.Automatska razmjena informacija o izvješćima po državama
IV.) DRUGI OBLICI ADMINISTRATIVNE SURADNJE
V.) UZAJAMNA POMOĆ PRI NAPLATI TRAŽBINA PO OSNOVI POREZA I DRUGIH JAVNIH DAVANJA TE PRI PROVEDBI DRUGIH MJERA
VI.) PROVEDBA SPORAZUMA IZMEĐU VLADE REPUBLIKE HRVATSKE I VLADE SJEDINJENIH AMERIČKIH DRŽAVA O UNAPRJEĐENJU ISPUNJAVANJA POREZNIH OBVEZA NA
MEĐUNARODNOJ RAZINI I PROVEDBI FATCA-e
VII.) PREKRŠAJNE ODREDBE
Obrazloženje:
Sukladno Nacionalnom programu reformi, nakon analize domaćeg poreznog zakonodavstva, uočena je potreba izdvajanja glave VIII. i glave IX. Općeg poreznog zakona („Narodne novine“ br. 147/08, 18/11, 78/12, 136/12, 73/13, 26/15 i 44/16, dalje u tekstu: OPZ) u poseban Zakon odnosno Zakon o administrativnoj suradnji u području poreza kako bi se na jednom mjestu obuhvatile sve odredbe koje se odnose na područje administrativne suradnje u području poreza između Republike Hrvatske, država članica i drugih jurisdikcija.
Zakonom su obuhvaćene odredbe nužne za usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2015/2376 od 08. prosinca 2015. o izmjeni Direktive 2011/16/EU u pogledu obvezne automatske razmjene informacija u području oporezivanja ((SL L 332 od 18.12.2015., str. 1. do 11., dalje u tekstu: Direktiva Vijeća (EU) 2015/2376)) i Direktivom Vijeća (EU) 2016/881 od 25. svibnja 2016. o izmjeni Direktive 2011/16/EU u pogledu obvezne automatske razmjene informacija u području oporezivanja ((SL L 146, 03.06.2016., str. 8. do 21., dalje u tekstu: Direktiva Vijeća (EU) 2016/881)).
Osim usklađivanja s novonastalom pravnom stečevinom Europske unije u području administrativne suradnje Zakonom su obuhvaćeni članci 1.a OPZ-a te članci od 172. do 205. OPZ-a koji se paralelno brišu iz OPZ-a i propisuju Zakonom.
Nadalje, Zakonom su obuhvaćene odredbe nužne za primjenu Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država o unaprjeđenju ispunjavanja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbi FATCA-e.
Zakonom su obuhvaćene odredbe za prikupljanje informacija o financijskim računima za sve stranke izvještajnih financijskih institucija kako bi se iste mogle razmijeniti nakon stupanja na snagu Mnogostranog sporazuma između nadležnih tijela o automatskoj razmjeni informacija o financijskim računima („Narodne novine – Međunarodni ugovori“, br. 6/15) te temeljem sporazuma koje je sklopila Europska unija za sve države članice.
Ciljevi koji se namjeravaju postići donošenjem Zakona:
Donošenje Zakona potrebno je radi: 1) usklađivanja s novonastalom pravnom stečevinom EU ((Direktiva Vijeća (EU) 2015/2376 i Direktiva Vijeća (EU) 2016/881)) u području automatske razmjene informacija, 2) donošenja novoga pravnog akta radi ispunjavanja ciljeva iz Nacionalnog programa reformi kako bi se povećala transparentnost domaćeg zakonodavstva kojim se propisuje automatska razmjena informacija između država članica i drugih jurisdikcija, 3) implementacije Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država o unaprjeđenju ispunjavanja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbi FATCA-e.
Direktivom Vijeća (EU) 2015/2376 propisuje se obvezna automatska razmjena prethodnih obvezujućih poreznih mišljenja i prethodnih sporazuma o transfernim cijenama s prekograničnim učinkom između država članica Europske unije. Nadalje, Direktivom Vijeća (EU) 2016/881 propisuje se obvezna automatska razmjena izvješća između država članica o multinacionalnim kompanijama čiji je ukupni konsolidirani prihod skupine u prethodnoj poreznoj godini iznad 750 milijuna eura.
Proširenjem automatske razmjene informacija želi se povećati učinkovitost borbe protiv smanjenja osnovice poreza na dobit i premještanja dobiti, te s tim u vezi smanjenja poreznih prihoda, povećati transparentnost oporezivanja multinacionalnih kompanija te smanjiti agresivno porezno planiranje i štetno porezno natjecanje.
Nadalje, donošenjem Zakona povećala bi se transparentnost domaćeg zakonodavstva. Naime, pravna stečevina Europske unije za administrativnu suradnju u području poreza, a to su: Direktiva Vijeća 2011/16/EU od 15. veljače 2011. o administrativnoj suradnji u području oporezivanja koja zamjenjuje Direktivu Vijeća 77/799/EEZ od 19. prosinca 1977., u svezi uzajamne pomoći ovlaštenih tijela država članica na području izravnog oporezivanja i oporezivanja premija osiguranja, Direktiva Vijeća 2014/107/EU od 9. prosinca 2014. o izmjeni Direktive 2011/16/EU u pogledu obvezne automatske razmjene informacija u području oporezivanja, Direktiva Vijeća (EU) 2015/2060 od 10. studenoga 2015. o stavljanju izvan snage Direktive 2003/48/EZ o oporezivanju dohotka od kamata na štednju te Direktiva Vijeća 2010/24/EU od 16. ožujka 2010 o uzajamnoj pomoći pri naplati tražbina povezanih s porezima, carinama i drugim mjerama, implementirane su u OPZ. U cilju podizanja transparentnosti domaćeg zakonodavstva paralelno će se brisati odredbe OPZ-a koje se odnose na gore navedene direktive i propisati Zakonom o administrativnoj suradnji.
Donošenje ovoga Zakona potrebno je radi implementacije Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država o unaprjeđenju ispunjavanja poreznih obveza na međunarodnoj razini u domaće zakonodavstvo i provedbi FATCA-e. Odnosnim sporazumom želi se unaprijediti izvršenje poreznih obveza na međunarodnoj razini uzajamnom pomoći u poreznim stvarima na temelju učinkovite infrastrukture za automatsku razmjenu informacija.
Sporazum se sastoji od općeg dijela i dva dodatka. Opći dio propisuje definicije, obveze prikupljanja i razmjene informacija o računima u odnosu na koje se izvješćuje, rokove i način razmjene informacija i ostale opće odredbe. Dodatak I. propisuje postupak provedbe dubinske analize za financijske institucije. Dodatak II. propisuje iznimke za financijske institucije od obveze provođenja dubinske analize i izvještavanja.
Sporazumom nisu propisane sve odredbe potrebne za utvrđivanje obveza hrvatskih financijskih institucija kao i rokovi u kojima se te obveze moraju izvršiti. Isto tako Sporazumom nisu propisane prekršajne odredbe za poštivanje spomenutih obveza te je stoga nužno donošenje ovoga Zakona.
Teze za Prijedlog Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza
Naziv propisa: Prijedlog Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza
Materija koja se namjerava obuhvatiti Zakonom:
I.) RAZMJENA INFORMACIJA NA ZAHTJEV
II.) SPONTANA RAZMJENA INFORMACIJA
III.) AUTOMATSKA RAZMJENA INFORMACIJA
1. Automatska razmjena informacija o dostupnim vrstama dohotka i imovine
2. Automatska razmjena informacija o financijskim računima
3. Automatska razmjena informacija o prethodnim poreznim mišljenjima s prekograničnim učinkom i prethodnim sporazumima o transfernim cijenama
4. Automatska razmjena informacija o izvješćima po državama
IV.) DRUGI OBLICI ADMINISTRATIVNE SURADNJE
V.) UZAJAMNA POMOĆ PRI NAPLATI TRAŽBINA PO OSNOVI POREZA I DRUGIH JAVNIH DAVANJA TE PRI PROVEDBI DRUGIH MJERA
VI.) PROVEDBA SPORAZUMA IZMEĐU VLADE REPUBLIKE HRVATSKE I VLADE SJEDINJENIH AMERIČKIH DRŽAVA O UNAPRJEĐENJU ISPUNJAVANJA POREZNIH OBVEZA NA
MEĐUNARODNOJ RAZINI I PROVEDBI FATCA-e
VII.) PREKRŠAJNE ODREDBE
Obrazloženje:
Sukladno Nacionalnom programu reformi, nakon analize domaćeg poreznog zakonodavstva, uočena je potreba izdvajanja glave VIII. i glave IX. Općeg poreznog zakona („Narodne novine“ br. 147/08, 18/11, 78/12, 136/12, 73/13, 26/15 i 44/16, dalje u tekstu: OPZ) u poseban Zakon odnosno Zakon o administrativnoj suradnji u području poreza kako bi se na jednom mjestu obuhvatile sve odredbe koje se odnose na područje administrativne suradnje u području poreza između Republike Hrvatske, država članica i drugih jurisdikcija.
Zakonom su obuhvaćene odredbe nužne za usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2015/2376 od 08. prosinca 2015. o izmjeni Direktive 2011/16/EU u pogledu obvezne automatske razmjene informacija u području oporezivanja ((SL L 332 od 18.12.2015., str. 1. do 11., dalje u tekstu: Direktiva Vijeća (EU) 2015/2376)) i Direktivom Vijeća (EU) 2016/881 od 25. svibnja 2016. o izmjeni Direktive 2011/16/EU u pogledu obvezne automatske razmjene informacija u području oporezivanja ((SL L 146, 03.06.2016., str. 8. do 21., dalje u tekstu: Direktiva Vijeća (EU) 2016/881)).
Osim usklađivanja s novonastalom pravnom stečevinom Europske unije u području administrativne suradnje Zakonom su obuhvaćeni članci 1.a OPZ-a te članci od 172. do 205. OPZ-a koji se paralelno brišu iz OPZ-a i propisuju Zakonom.
Nadalje, Zakonom su obuhvaćene odredbe nužne za primjenu Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država o unaprjeđenju ispunjavanja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbi FATCA-e.
Zakonom su obuhvaćene odredbe za prikupljanje informacija o financijskim računima za sve stranke izvještajnih financijskih institucija kako bi se iste mogle razmijeniti nakon stupanja na snagu Mnogostranog sporazuma između nadležnih tijela o automatskoj razmjeni informacija o financijskim računima („Narodne novine – Međunarodni ugovori“, br. 6/15) te temeljem sporazuma koje je sklopila Europska unija za sve države članice.
Ciljevi koji se namjeravaju postići donošenjem Zakona:
Donošenje Zakona potrebno je radi: 1) usklađivanja s novonastalom pravnom stečevinom EU ((Direktiva Vijeća (EU) 2015/2376 i Direktiva Vijeća (EU) 2016/881)) u području automatske razmjene informacija, 2) donošenja novoga pravnog akta radi ispunjavanja ciljeva iz Nacionalnog programa reformi kako bi se povećala transparentnost domaćeg zakonodavstva kojim se propisuje automatska razmjena informacija između država članica i drugih jurisdikcija, 3) implementacije Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država o unaprjeđenju ispunjavanja poreznih obveza na međunarodnoj razini i provedbi FATCA-e.
Direktivom Vijeća (EU) 2015/2376 propisuje se obvezna automatska razmjena prethodnih obvezujućih poreznih mišljenja i prethodnih sporazuma o transfernim cijenama s prekograničnim učinkom između država članica Europske unije. Nadalje, Direktivom Vijeća (EU) 2016/881 propisuje se obvezna automatska razmjena izvješća između država članica o multinacionalnim kompanijama čiji je ukupni konsolidirani prihod skupine u prethodnoj poreznoj godini iznad 750 milijuna eura.
Proširenjem automatske razmjene informacija želi se povećati učinkovitost borbe protiv smanjenja osnovice poreza na dobit i premještanja dobiti, te s tim u vezi smanjenja poreznih prihoda, povećati transparentnost oporezivanja multinacionalnih kompanija te smanjiti agresivno porezno planiranje i štetno porezno natjecanje.
Nadalje, donošenjem Zakona povećala bi se transparentnost domaćeg zakonodavstva. Naime, pravna stečevina Europske unije za administrativnu suradnju u području poreza, a to su: Direktiva Vijeća 2011/16/EU od 15. veljače 2011. o administrativnoj suradnji u području oporezivanja koja zamjenjuje Direktivu Vijeća 77/799/EEZ od 19. prosinca 1977., u svezi uzajamne pomoći ovlaštenih tijela država članica na području izravnog oporezivanja i oporezivanja premija osiguranja, Direktiva Vijeća 2014/107/EU od 9. prosinca 2014. o izmjeni Direktive 2011/16/EU u pogledu obvezne automatske razmjene informacija u području oporezivanja, Direktiva Vijeća (EU) 2015/2060 od 10. studenoga 2015. o stavljanju izvan snage Direktive 2003/48/EZ o oporezivanju dohotka od kamata na štednju te Direktiva Vijeća 2010/24/EU od 16. ožujka 2010 o uzajamnoj pomoći pri naplati tražbina povezanih s porezima, carinama i drugim mjerama, implementirane su u OPZ. U cilju podizanja transparentnosti domaćeg zakonodavstva paralelno će se brisati odredbe OPZ-a koje se odnose na gore navedene direktive i propisati Zakonom o administrativnoj suradnji.
Donošenje ovoga Zakona potrebno je radi implementacije Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Sjedinjenih Američkih Država o unaprjeđenju ispunjavanja poreznih obveza na međunarodnoj razini u domaće zakonodavstvo i provedbi FATCA-e. Odnosnim sporazumom želi se unaprijediti izvršenje poreznih obveza na međunarodnoj razini uzajamnom pomoći u poreznim stvarima na temelju učinkovite infrastrukture za automatsku razmjenu informacija.
Sporazum se sastoji od općeg dijela i dva dodatka. Opći dio propisuje definicije, obveze prikupljanja i razmjene informacija o računima u odnosu na koje se izvješćuje, rokove i način razmjene informacija i ostale opće odredbe. Dodatak I. propisuje postupak provedbe dubinske analize za financijske institucije. Dodatak II. propisuje iznimke za financijske institucije od obveze provođenja dubinske analize i izvještavanja.
Sporazumom nisu propisane sve odredbe potrebne za utvrđivanje obveza hrvatskih financijskih institucija kao i rokovi u kojima se te obveze moraju izvršiti. Isto tako Sporazumom nisu propisane prekršajne odredbe za poštivanje spomenutih obveza te je stoga nužno donošenje ovoga Zakona.