Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću za Prijedlog pravilnika o proizvođačkim organizacijama i drugim oblicima udruženja proizvođača
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | Hrvatski duhani d.d. | Priznavanje sektorske organizacije, Članak 14. | Članak 14. Stavak 3. b) Predlažemo uklanjanje riječi "prerada" s obzirom na gornje komentare u čl. 3. | Nije prihvaćen | Članak 14. Stavak 3. b) Pravilnika je prenesen iz članka 162. podstavka b) Uredbe (EU) br. 1308/2013 i u izvornom obliku glasi kako je navedeno u Pravilniku: “- zajedničko prilagođavanje proizvodnje i prerade zahtjevima tržišta i poboljšanje proizvoda”. |
2 | Fragaria doo | Pojmovnik, Članak 2. | Članak 2. - st.1. alineja 1. - koji je razlog da bi član morao biti registriran u RH? Ako je npr. proizvođač iz Brežica u Sloveniji član PO s nastanom u RH, on uredno može isporučivat svoje proizvode PO kojoj je član. U EU postoje PO koje imaju članove iz različitih članica EU; - st.1., alineja 2. - Članak 154., stavak 1, Uredbe 1308/2013 kaže:“.. pravna je osoba ili jasno definiran dio pravne osobe:“ - st.1., alineja3. - Zašto je PO definirana kao „pravna osoba“, a sektorska organizacija („interbranch organisation“) kao „pravni subjekt“? Smatramo da, analogijom, i "sektorska organizacija" treba biti definirana kao "pravna osoba" - st.1., alineja 4. - U duhu hrvatskog jezika i već navedenog pojma "proizvođača organizacija" je bolje „međunarodna proizvođačka organizacija“ – „transnational producer organisation“; - st.1., alineja 4. - potrebno ispraviti da je "transnacionalna organizacija proizvođača" pravna osoba, a ne pravni subjekt. - st.1., alineje 5., 6. i 7. - Radi izbjegavanja dvojbi, ovdje je potrebno naglasiti da se ovdje radi o pojmovima primjenjivim za PO isključivo u sektoru voća i povrća - Uredba 891/2017, koja definira ove pojmove, se odnosi samo na sektor voća i povrća. - st.1, alineja 10. - Koja je intencija ove definicije u kontekstu ovog Prijedloga Pravilnika? | Djelomično prihvaćen | Definicija proizvođača za potrebe pravilnika preuzeta je iz definicije poljoprivrednika koja je propisana člankom 3. stavkom 1. Zakona o poljoprivredi (NN 118/18, 42/20) i članka 4. stavka 1. podstavka a) Uredbe (EU) br. 1307/2013 te mora obavljati poljoprivrednu djelatnost u skladu sa Zakonom. Navedeno predmnijeva da organizacijski oblici mogu biti OPG, obrt ili trgovačko društvo registrirano za obavljanje poljoprivredne djelatnosti. Iz Vašeg primjera navedena je definicija transnacionalne proizvođačke organizacije, u kojoj se barem jedno od proizvođačkih gospodarstava nalazi u nekoj drugoj državi članici, a ne u onoj u kojoj udruženje ima svoje sjedište. Prijevod definicije „transnational producer organisation'' preuzet je iz službenog hrvatskog prijevoda Delegirane uredbe Komisije (EU) 2016/232, SL L 44, 19.2.2016., a naziv i definicija navedeni su u članku 2. spomenute Uredbe. Definicije pojmova proizvođača, odnosno neproizvođača propisane su člankom 3. stavkom 1. Zakona o poljoprivredi (NN 118/18, 42/20) i člankom 4. stavkom 1. podstavkom a) Uredbe (EU) br. 1307/2013 Kratki lanci opskrbe podrazumijevaju smanjivanje broja posrednika do najmanje mjere koja je moguća kako bi gotov proizvod bio dostavljen na mjesto krajnje potrošnje, a idealna situacija kada proizvođač izravno prodaje potrošaču bez ijednog posrednika. |
3 | Hrvatski duhani d.d. | Minimalni uvjeti za priznavanje, Članak 5. | Članak 5. Stavak 2. Sektor Duhan Predlažemo razmotriti povećanje minimalnog broja članova i vrijednost utržive proizvodnje u sektoru „duhan“, a obzirom na rizike navedene u prethodnom komentaru te posebnosti zahtjeva za obrađivače i organizatore proizvodnje koji sukladno Zakonu o duhanu moraju ispunjavati niz organizacijskih, tehničkih i tehnoloških uvjeta i koji se ovime stavljaju u nepovoljniji položaj. | Primljeno na znanje | Podaci o minimalnom broju članova i vrijednosti utržive proizvodnje za pojedini sektor dobiveni su temeljem analize prosječne vrijednosti proizvoda po PG-u u sektoru za koji se traži priznavanje. Na temelju dobivenih podataka o broju poljoprivrednih gospodarstava, površini korištenog zemljišta te ekonomske vrijednosti poljoprivrednih gospodarstava, sektor duhana svrstan je u razred 2., odnosno proizvođačku organizaciju može sačinjavati minimalno 10 članova proizvođača s minimalno 5 milijuna kuna utržive proizvodnje u skladu s referentnim razdobljem. |
4 | Hrvatski duhani d.d. | Oblici udruženja proizvođača, Članak 3. | Članak 3. Stavka 4. Isključiti riječ „prerada“ za preradu duhana. Obrazloženje: Potrebno je naglasiti nužnost održavanja visoke reguliranosti proizvodnje, obrade i trgovine sirovim duhanom. Duhan je roba koja podliježe posebnom trošarinskom režimu te se kao takva smatra visoko vrijednom robom i zahtijeva pojačanu kontrolu i nadzor koji se postiže važećim zakonskim propisima: Zakonom o duhanu, Zakonom o trošarinama i Pravilnikom o trošarinama. Kao roba posebne kategorije, nužno je da se kroz zakonsku regulativu omogućava usuglašeno postupanje nadležnih tijela i transparentan način postupanja uz primjenu učinkovitijeg, sustavnog načina praćenja svih sudionika u sektoru duhana čime se omogućava da se u konačnici smanji prostor za manipulaciju i onemogući sivo tržište neobrađenog duhana. Reguliranje organizirane sadnje, obrade i proizvodnje duhana i duhanskih proizvoda rezultiralo je održivošću te djelatnosti tj. uzgoja duhana. Nadalje, potrebno je ukazati na odredbe Zakona o trošarinama kojima je propisano da se obveza upisa u registar trošarinskih obveznika i ishođenja posebnog odobrenja za poslovanje s duhanskom sirovinom ne odnosi na ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta – proizvođača duhanskih prerađevina, kao i na osobe koje sukladno posebnim propisima imaju status proizvođača duhana ili obrađivača duhana te koje u svemu postupaju u skladu s tim propisima. Sukladno navedenom, duhanska sirovina se ne smatra trošarinskim proizvodom, a predmet oporezivanja postaje u trenutku nezakonitog postupanja (ilegalna trgovina ili promet duhanskom sirovinom koja nije u skladu sa posebnim propisima). U slučaju takvog nezakonitog postupanja, odnosno plasiranja duhanske sirovine na crno tržište obračunava se trošarina u visini trošarine za rezani duhan. Ako se utvrdi postupanje protivno odredbama Zakona o trošarinama ili duhanskim propisima, a koje ima za posljedicu nezakonitu proizvodnju, preradu, posjedovanje ili uporabu (korištenje), skladištenje, promet ili na bilo koji drugi način nezakonito činjenično ili pravno raspolaganje s duhanskom sirovinom, smatra se da je duhanska sirovina predmet nezakonitog postupanja te nastaje obveza obračunavanja i plaćanja trošarine (članak 118. stavak 1. Zakona o trošarinama). Obračun trošarine određuje se za svaku količinu duhanske sirovine koja je bila predmet nezakonitog postupanja prema trošarinskoj osnovici i visini trošarine koja je propisana na sitno rezani duhan za savijanje cigareta, neovisno o naknadnim utjecajima koji su zbog bilo kojeg razloga ili osnove doveli do gubitka ili manjka mase duhanske sirovine (članak 118. stavak 2. Zakona o trošarinama). Obveznik plaćanja trošarine je svaka osoba koja je nezakonito postupila s duhanskom sirovinom. Ako je više osoba odgovorno za plaćanje trošarine, za plaćanje odgovaraju solidarno (članak 118. stavak 3. Zakona o trošarinama). Sukladno gore navedenom, duhanska sirovina se ne smatra trošarinskim proizvodom, a predmet oporezivanja postaje u trenutku nezakonitog postupanja (ilegalna trgovina ili promet duhanskom sirovinom koja nije u skladu s posebnim propisima). U slučaju nezakonitog postupanja, odnosno plasiranja duhanske sirovine na crno tržište, obračunava se trošarina u visini trošarine za rezani duhan. Važno je istaknuti da ukoliko ne bi postojala obveza sklapanja ugovora o proizvodnji duhana (između proizvođača i obrađivača duhana), postoji veliki rizik da proizvedena roba neće moći pronaći kupca, odnosno trenutni model osigurava zadržavanje duhana u legalnim tokovima – prodaja registriranom obrađivaču duhana u RH. Ističemo kako je nezakonita trgovina duhanskim proizvodima globalna opasnost, koja utječe na svjetska gospodarstva, zdravlje i javnu sigurnost te donosi gubitke prihoda nacionalnim proračunima zbog nenaplaćenih poreznih davanja, ali i zakonitoj duhanskoj industriji, narušavajući njezin ugled i srozavajući tržišne vrijednosti njezinih proizvoda. Poslijednjih nekoliko godina na carinskom području RH primijećen je porast nelegalne prodaje duhanskih proizvoda, osobito duhana. Samo je u 2018. godini zaplijenjeno 76,3 tone duhana u listu i sitno rezanog duhana te 17,6 milijuna raznih vrsta cigareta pri čemu neovisna stručna istraživanja pokazuju da se šteta zbog utaje trošarina i PDV-a s osnove nedopuštene trgovine samo sitno rezanim duhanom procjenjuje na milijardu kuna godišnje. I sam Zakon o potvrđivanju protokola o uklanjanju nezakonite trgovine duhanskim proizvodima (https://www.sabor.hr/hr/konacni-prijedlog-zakona-o-potvrdivanju-protokola-o-uklanjanju-nezakonite-trgovine-duhanskim ) u dijelu ocjene stanja i cilja koji se donošenjem Zakona želi postići, ističe: „(...) Pored gubitaka u proračunu proizvodi, koji se nalaze u ilegalnim tokovima su izvan nadzora i njihova zakonska zdravstvena ispravnost je više nego upitna. (...) Prema procjenama otkupljivača duhana, sivo tržište duhana iznosi oko 750 milijuna kuna. (...) Unatoč mjerama za suzbijanje krijumčarenja koje se kontinuirano poduzimaju te kontinuiranim aktivnostima nadležnih tijela, osobito carine i policije, poslijednji trendovi pokazuju da postojeće aktivnosti i dalje nisu dostatne za rješavanje ovog problema.“ Pojedini domaći proizvođači prikrivaju stvarno proizvedene količine duhana te ih ne predaju otkupljivačima jer je prodajna cijena rezanog duhana ili duhana u listu na nezakonitom tržištu izrazito visoka, što ove nezakonite aktivnosti čini visoko isplativima. Osim što njihova nelegalna prodaja šteti državnom proračunu, upitna je i zdravstvena ispravnost tih proizvoda. Sukladno gore navedenom, smanjenje i suzbijanje sivog tržišta duhanom ima pozitivan fiskalni i financijski utjecaj na Državni proračun Republike Hrvatske, budući da prihod Državnog proračuna od prometa duhanskih proizvoda kroz PDV i trošarine iznosi oko 6,5 milijardi kuna godišnje dok je sam o zbog ilegalnog tržišta duhana gubitak proračuna RH procijenjen na oko 1 milijardu kuna. Proizvodnja duhana je jedna od najbolje organiziranih poljoprivrednih proizvodnji u RH te je jedino na taj način organiziranom proizvodnjom moguće nadzirati tok duhana. Kroz trenutni model svaki proizvođač duhana mora sklopiti ugovor s ovlaštenim, odnosno registriranim obrađivačem duhana/organizatorom proizvodnje duhana koji, kako bi se upisao u registar obrađivača duhana mora zadovoljiti propisane organizacijske, tehničke i tehnološke uvjete. Registrirani obrađivač duhana obrađuje duhan kroz razne tehnološke – industrijske procese fermentacije – blendiranje, sortiranje, ižiljavanje, sušenje i pakiranje duhana. Svaki proizvođač duhana kroz trenutni model mora sklopiti ugovor s ovlaštenim, odnosno registriranim obrađivačem duhana. Organizatori proizvodnje osiguravaju slijedeće: 1. održivost proizvodnje duhana - jamči se otkup cjelokupne količine uzgojenog duhana 2. zadržavanje duhana u legalnim tokovima - prodaja registriranom obrađivaču duhana (osiguran potpuni lanac opskrbe od nabave sjemena i isporuke presadnica duhana proizvođačima do otkupa svih količina osušenog duhana), te 3. osiguranju kvalitete duhana - definirani uvjeti i standardi tokom cijelog postupka od samog sjemena duhana pa do uzgoja, berbe i otkupa duhana. Obveze proizvođača su da obrađivaču duhana s kojim ima sklopljen ugovor o proizvodnji, isporuči sav proizvedeni duhan, a obrađivač duhana ima propisanu obvezu da od njega preuzme i plati sav proizvedeni duhan, čime se proizvođaču duhana jamči plasman proizvedenog duhana i sigurnu isplatu u cijelosti nakon otkupa. Organizatori proizvodnje odnosno registrirani obrađivači duhana osiguravaju konstantnu tehničku podršku svojim proizvođačima tijekom cijele proizvodne godine putem svojih specijaliziranih agronomskih odjela. Agro-tehnička podrška provodi i nadzire proizvodnju duhana kroz konstantno uvođenje visoko tehnoloških smjernica i edukaciju proizvođača, a putem poštivanja i kontrole svjetskih standarda ostvaruje cilj održivosti proizvodnje duhana. Organizatori proizvodnje duhana omogućavaju svojim ugovorenim partnerima osiguranje usjeva, kreditiranje putem dugoročnih i kratkoročnih kredita za troškove sušenja i berbe duhana kao i za nabavu sve duhanske opreme (mehanički berači, sadilice, sušnice), opreme za navodnjavanje, za nabavu sadnica provjerene kvalitete, poboljšanje energetske učinkovitosti gospodarstava, osiguranje zaštite okoliša, provođenje mjera sigurnog odlaganja opasnog i neopasnog otpada, pružanje usluga servisa sušnica za duhan te nabavu potrebnog sekundarnog materijala (pesticida, zaštitne opreme, sjemenskog materijala, gnojiva, sredstava za podizanje ph tla kroz kalcizaciju). Nadalje, organizatori proizvodnje provode sve administrativne poslove izvještavanja državnim institucijama o broju sklopljenih ugovora o proizvodnji s podacima o proizvođačima, površini zemljišta zasađenog duhanom, te očekivanoj proizvodnji, količini, tipu i klasama proizvedenog i otkupljenog duhana na osnovi Ugovora o proizvodnji. Sukladno gore navedenom, a s ciljem dugoročne održivosti kontrolirane proizvodnje duhanskih proizvoda a podredno i zaštite tržišta od povećanja prodaje nelegalnih duhanskih proizvoda, što je opći interes kako sa aspekta stabilnosti proračunskih prihoda ostvarenih trošarinskom politikom tako i sa aspekta zaštite javnog zdravlja, predlažemo da ukoliko bi predmetnim Pravilnikom predloženi model priznavanja proizvođačke organizacije u sektoru duhana bio prihvaćen, takve bi organizacije morale ispunjavati sve zakonske uvjete koji su trenutačno primjenjuju na Organizatore proizvodnje duhanskih proizvoda, a kako se istim ne bi polučio efekat koji je u suprotnosti sa ciljevima koji se žele postići priznavanjem proizvođačkih organizacija i udruženja proizvođačkih organizacija, sektorskih te transnacionalnih i transnacionalnih sektorskih organizacija. | Primljeno na znanje | Pravila vezana uz ugovorne odnose u sektoru duhana u skladu s nacionalnim Zakonom o duhanu (NN 69/99, 14/14, 32/19) predstavljaju svojevrsnu koliziju s odredbama Uredbe (EU) br. 1308/2013 o zajedničkoj organizaciji tržišta te odredbama prijedoga novog Pravilnika o proizvođačkim organizacijama i drugim oblicima udruženja proizvođača iz čega proizlazi legitimno pitanje potrebe uspostave proizvođačke organizacije u sektoru duhana. Uzimajući u obzir Vaše dostavljene komentare, a osobito detaljne opise ugovornih odnosa u sektoru duhana utemeljene na nacionalnom zakonodavnom propisu, daje se zaključiti da nacionalno zakonodavstvo u sektoru duhana nije ostavljalo prostora za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije u području proizvođačkih organizacija. Budući da, prema Vašim navodima, tržište duhana u Republici Hrvatskoj funkcionira na zadovoljavajući način te da je u skladu s nacionalnim zakonskim propisom dobro organizirano, držimo da postojeći model ugovornih odnosa, organizacije i funkcioniranja u sektoru duhana nije potrebno mijenjati, sve dok sami proizvođači ne izraze potrebu za promjenom modela pristupa tržištu, točnije kroz udruživanje u proizvođačke organizacije prepoznaju uspješniji način vlastitog poslovanja. |
5 | Fragaria doo | Opći uvjeti za priznavanje, Članak 4. | Članak 4. - st.1., alineja a - Članak 154., stavak 1, Uredbe 1308/2013 kaže:“.. pravna je osoba ili jasno definiran dio pravne osobe“ - st.1., alineja d - Taj podstavak glasi: „(b) su osnovane na inicijativu proizvođača“??? | Primljeno na znanje | Dosadašnja praksa ukazuje da se u postupku priznavanja u načelu uvijek radi o pravnoj osobi. Radi transparentnosti poslovanja proizvođačke organizacije i usklađenja nacionalnih zakona s odredbama Uredbe (EU) br. 1308/2013 o zajedničkoj organizaciji tržišta, smatramo da jasno definirani dio pravne osobe ne doprinosi navedenim ciljevima. Komentar je nejasan. U članku 4. stavku 1. b) propisano je kako je proizvođačka organizacija osnovana na inicijativu proizvođača koji se bave poljoprivrednom djelatnošću u sektoru za koji se traži priznavanje. U članku 4. stavku 1. d) propisano je kako pravna osoba, koja podnosi zahtjev za priznavanje, odnosno njezini članovi, prije stjecanja statusa proizvođačke organizacije moraju obavljati najmanje jednu zajedničku aktivnost navedenu u članku 152. (b) Uredbe 1308/2013. |
6 | Fragaria doo | PRAVILNIK , PRILOG I | Prilog I - obrazac "Informacije o članovima" - traži se podatak o "% prodaje kroz proizvođačku organizaciju" - pravna osoba još nije priznata kao PO pa prodaja nije niti nije mogla biti ostvarena kroz nepostojeću proizvođačku organizaciju. | Primljeno na znanje | S jedne strane, u dijelu koji se odnosi na Prilog I u navedenoj tablici upisuje se postotak prodaje koju član namjerava ostvariti plasmanom putem proizvođačke organizacije, čiji je član. Također, članu je omogućen plasman proizvoda putem pravne osobe čiji je član, primjerice zadruga, trgovačkog društva ili dioničkog društva iako pravna osoba nije priznata od strane nadležnog tijela. S druge strane, budući da se za stjecanje statusa prijavljuje pravna osoba, npr. Zadruga, ona bi trebala imati zaposlenu osobu, koja vodi evidenciju prodaje pa tako i proizvodnje svojih članova. U tom slučaju bi povijesni podaci o proizvodnji i prodaji članova svakako trebali biti poznati, iz čega proizlazi i podatak o količini proizvodnje stavljenoj na tržište preko računa takve zadruge. |
7 | Fragaria doo | Ukidanje Rješenja o priznavanju, Članak 17. | Članak 17. - st.1. - Hoće li PO dobiti neki rok za ispravljanje nesukladnosti ili odmah slijedi ukidanje rješenja o priznavanju? | Primljeno na znanje | Pravilnik govori o smislu proizvođačkih i drugih oblika udruženja proizvođača te njihovom postupku priznavanja. U tom smislu, u skladu s člankom 166, stavkom 1., podstavkom 1. Zakona o poljoprivredi (NN 118/18, 42/20) u slučaju da poljoprivredna inspekcija u provedbi službenih kontrola utvrdi povredu odredbi, ima pravo i obvezu rješenjem narediti otklanjanje utvrđenih nepravilnosti i/ili nedostataka u određenom roku. Poljoprivredna inspekcija određuje rok u kojem se napravilnosti i/ili nedostaci trebaju otkloniti. Ako se ti nedostaci ne otklone u ostavljenom roku, u skladu s člankom 167., poljoprivredna inspekcija može predložiti Ministarstvu da se proizvođačkoj organizaciji oduzme status ako ne ispunjava propisane uvjete. Što se tiče proizvođačkih organizacija koje provode operativne programe u sektoru voća i povrća, postupanje vezano uz nesukladnosti bit će propisano pravilnikom kojim će propisati provedba nacionalne strategije za održive operativne programe PO u sektoru voća i povrća. |
8 | Fragaria doo | Praćenje, obavještavanje i izvještavanje, Članak 15. | Članak 15. - st.2. - tu radnju je potrebno digitalizirati i popunjavati direktno u AGRONET-u ili sličnoj mrežnoj aplikaciji. | Primljeno na znanje | Notifikacijski obrazac kao Prilog IV Pravilnika biti će dostupan na mrežnoj stranici Ministarstva poljoprivrede te će isti biti moguće preuzeti na računalo, popuniti i skenirano poslati putem e-pošte na adresu PO.HR@mps.hr. Podatke koje je potrebno unijeti ne unose se putem AGRONET-a, već je riječ o podacima o utrženoj vrijednosti proizvoda i količinama proizvoda koje su namijenjene prodaji u svježem stanju ili namijenjene preradi koje je potrebno notificirati u Europsku komisiju. |
9 | Fragaria doo | Vrijednost utržene proizvodnje, Članak 10. | Članak 10. st. 4. - za ovakvu odredbu ne nalazimo uporište u zakonskoj regulativi niti RH niti EU. | Primljeno na znanje | Člankom 17. Uredbe Komisije (EU) br. 2017/891 propisano je kako države članice utvrđuju maksimalni postotak prava glasa i udjela ili kapitala koje svaka fizička ili pravna osoba može imati u proizvođačkoj organizaciji. Budući da je sukladno članku 152. Uredbe (EU) br. 1308/2013 proizvođačka organizacija osnovana na inicijativu primarnih proizvođača te kontrolirana od strane istih u skladu s člankom 153. Uredbe (EU) br, 1308/2013, smatramo izraženi postotak ukupnog obujma proizvodnje i ukupne vrijednosti utržive proizvodnje primjerenim, uzimajući u obzir smisao i razlog udruživanja primarnih poljoprivrednih proizvođača kako bi se jačala njihova pozicija u lancu opskrbe hranom. Navedenim stavkom osiguralo bi se izbjegavanje zloporabe moći jednog člana proizvođačke organizacije nad ostalim članovima. |
10 | Fragaria doo | Stavljanje na tržište proizvoda proizvođačke organizacije, Članak 9. | Članak 9. - st. 1. - Što znači zajednički račun? Jeli to „i-račun“ ili „ili-račun“? U oba slučaja je to neprimjenjivo za trgovačka društva. - st. 11. - U spomenutim Odjeljcima navedene Uredbe nismo pronašli poveznicu na ovaj stavak Prijedloga Pravilnika. | Primljeno na znanje | Pod zajedničkim računom proizvođačke organizacije smatra se račun s pripadajućim IBAN-om i nazivom banke koji služi pravnoj osobi za obavljanje financijskih transakcija povezanih s poslovanjem proizvođačke organizacije. U skladu s načinom poslovanja, primjerice, u razmjeni s javnim naručiteljima ili obveznicima javne nabave, račun se dostavlja putem aplikacije e-računa kako je to propisano. Uzimajući u obzir temeljna načela i ciljeve osnivanja proizvođačkih organizacija, navedena odredba ima za cilj spriječiti potencijalno umjetno stvaranje uvjeta prilikom ispunjenja minimalnih i općih uvjeta za priznavanje, poput provođenja zajedničkih aktivnosti iz članka 152. stavka 1. podstavka b) Uredbe (EU) br. 1308/2013 putem vlasnički povezanih poduzeća. Navedene odredbe primjenjuju se i tijekom poslovanja proizvođačke organizacije. |
11 | Fragaria doo | Postupak podnošenja zahtjeva za priznavanje, Članak 7. | Članak 7. - st.1., alineja b - nejasno. Ako PO traži priznavanje za jabuku, mora li ona biti registrirana za proizvodnju voća ili za promet voćem? „Glavna djelatnost proizvođačke organizacije jest objedinjavanje ponuda i stavljanje na tržište proizvoda svojih članova za koje je priznata“, kaže Članak 11., Uredbe 891/2017, dakle „post harvesting“ djelatnost uključujući skladištenje i promet. | Primljeno na znanje | Uzimajući u obzir glavne ciljeve i temeljna načela osnivanja proizvođačke organizacije, navedeno je propisano kako bi se omogućilo korištenje investicijskih mjera iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj i Europskog poljoprivrednog fonda za jamstva, a tiču se podizanja novih trajnih nasada od strane proizvođačke organizacije (pravne osobe), uključujući investicije u okviru odobrenih Operativnih programa. Povezano s tim, propisano je kako pravna osoba (zadruga, trgovačko društvo, dioničko društvo) mora biti registrirana za obavljanje djelatnosti prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti - NKD 2007, odnosno u konkretnom primjeru pravna osoba koja podnosi Zahtjev za priznavanje, a koja se bavi proizvodnjom jabuka, mora biti registrirana za uzgoj jezgričavog i koštuničavog voća prema razredu NKD 2007 - 1,24. Prema Zakonu o poljoprivredi (NN118/18, 42/20) poljoprivredna djelatnost obuhvaća bilinogojstvo, stočarstvo i s njima povezane uslužne djelatnosti, u skladu sa skupinama 01.1, 01.2,01.3,01.4, 01.5 i 01.6 Nacionalne klasifikacijske djelatnosti NKD - 2007. Pravna osoba koja obavlja trgovinu na veliko voćem i povrćem mora biti registrirana za obavljanje te djelatnosti prema NKD 2007 u skladu s razredom 46,31 – trgovina na veliko |
12 | Fragaria doo | Pravni akt, Članak 6. | Članak 6. - st.2. - za ove odredbe ne nalazimo uporište u zakonskoj regulativi EC. Jer što ako svi članovi PO nisu udjelničari u trgovačkom društvu ili nisu članovi zadruge ili nisu dioničari? Zašto oni ne bi mogli biti članovi PO? Temeljem kojih odredbi se njima uskraćuje pravo na članstvo u PO? Prijedlog je da su tu uvrsti i „Statut Proizvođačke organizacije“. | Primljeno na znanje | Budući da proizvođačka organizacija kao pravni oblik nije prepoznata nacionalnim zakonodavstvom, već je riječ o statusu unutar dostupnih pravnih oblika, pravni akt naziva “Statut Proizvođačke organizacije” te njegove odredbe u smislu prava i obveza članova nisu propisane niti definirane zakonskim okvirom. Uzimajući u obzir ciljeve, temeljna načela i glavne djelatnosti proizvođačke organizacije, kao i ograničenja ekonomskog djelovanja i gospodarske djelatnosti propisanih Zakonom o udrugama, prikladnim pravnim aktima smatraju se Pravila zadruge, Društveni ugovor trgovačkog društva te dioničkog društva, s obzirom da su isti regulirani Zakonom o zadrugama i Zakonom o trgovačkim društvima. Članstvo u proizvođačkoj organizaciji otvoreno je za sve primarne proizvođače poštujući odredbe članaka 152. i 153. Uredbe (EU) br. 1308/2013. Vlasnički udjeli, prava i obveze reguliraju se navedenim pravnim aktom proizvođačke organizacije, a jednaka su za sve članove, neovisno radi li se o osnivačima ili naknadno pridruženim članovima. |
13 | Fragaria doo | Minimalni uvjeti za priznavanje, Članak 5. | Članak 5. - st.2. - povećanje najmanjeg broja članova potrebnih za priznavanje PO bi imao smisla da imamo hiperprodukciju PO. Nažalost, to nije slučaj. Prema iskustvima Mađarske i Poljske, bolje je pustiti da se osnuje (pre)više PO, a onda podizati kriterije i motivirati ih na udruživanje. | Primljeno na znanje | Ciljevi osnivanja proizvođačkih organizacija bazirani su na stvaranju organizacije koja će biti u stanju parirati zahtjevima tržišta, biti ekonomski stabilna, posjedovati značajnu pregovaračku poziciju s respektabilnim vlastitim investicijskim potencijalom. Podaci o minimalnom broju članova i vrijednosti utržive proizvodnje za pojedini sektor dobiveni su analizom sektora koja se temelji se na prosječnoj vrijednosti proizvoda po PG-u u sektoru za koji se traži priznavanje, a pomoću podataka dobivenih uz potporu FADN-a i Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva, minimalni broj članova i vrijednost utržive proizvodnje podijeljeni su u 3 razreda. |
14 | Fragaria doo | Oblici udruženja proizvođača, Članak 3. | Članak 3. - st.2. - to je navedeno u Članku 11., st.1., 891/2017, a koja je primjenjiva samo za sektor voća i povrća. Znači li ovaj stavak da RH to prenosi na sve sektore? - st.3. - zašto su to samo „sektorske organizacije“ i „transnacionalne sektorske organizacije“? Zar i ostali oblici udruživanja ne doprinose tim ciljevima? - st.4. - znači li to da za sektorske organizacije prerada i trgovina npr. voćem i povrćem nisu dozvoljene aktivnosti? | Primljeno na znanje | Glavna djelatnost proizvođačke organizacije propisana člankom 11., stavkom 1. Uredbe Komisije (EU) br. 2017/891, također je navedena kao poseban cilj naveden u članku 152. stavku 1. podstavku (c) Uredbe (EU) br. 1308/2013. Uzimajući u obzir trenutnu poziciju primarnih poljoprivrednih proizvođača u lancu opskrbe, s ciljem stvaranja ekonomski održivih organizacija te stabilizacije dohotka primarnih poljoprivrednih proizvođača, navedeni cilj primjenjuje se na sektore naveden u članku 1. stavku 2. Uredbe (EU) br. 1308/2013. Sektorske organizacije (nacionalne i transnacionalne) prema definiciji ne sudjeluju u proizvodnji, preradi ili trgovini, odnosno koncentrirane su na očuvanje stabilnosti sektora, prikupljanje statističkih podataka, razmjenu najboljih praksi, osiguravanje tržišne transparentnosti i slično. Iznimno, u sektoru maslinovog ulja, stolnih maslina i duhana navedene djelatnosti su dopuštene, u skladu s stavkom 4. istog članka. Sektorskim organizacijama u sektoru voća i povrća, prerada i trgovina nisu dozvoljene aktivnosti budući da sektorske organizacije služe kao platforma za dijalog, promicanje najboljih praksi i transparentnost tržišta |
15 | Udruga proizvođača agruma i povrća 'NERETVANSKA MLADEŽ' | Minimalni uvjeti za priznavanje, Članak 5. | Zbog nemogućnosti i nepovjerljivosti proizvođača u bilo kakve oblike udruživanja, očekivali smo spuštanje uvjeta vrijednosti utržive proizvodnje i broja članova, a ne povećanje. Poljoprivredna proizvodnja u dolini Neretve je po veličini gospodarstva mala kao i vrijednost utržive proizvodnje takvih gospodarstava. Da bi se na području doline Neretve krenulo u ovome smjeru smatramo potrebnim smanjiti vrijednost ukupne utržive proizvodnje za sektor voće i povrće na 1,5 milijuna kuna i minimalni broj članova na 5. | Primljeno na znanje | Ciljevi osnivanja proizvođačkih organizacija bazirani su na stvaranju organizacije koja će biti u stanju parirati zahtjevima tržišta, biti ekonomski stabilna, posjedovati značajnu pregovaračku poziciju s respektabilnim vlastitim investicijskim potencijalom. Podaci o minimalnom broju članova i vrijednosti utržive proizvodnje za pojedini sektor dobiveni su analizom sektora koja se temelji se na prosječnoj vrijednosti proizvoda po PG-u u sektoru za koji se traži priznavanje, a pomoću podataka dobivenih uz potporu FADN-a i Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva, minimalni broj članova i vrijednost utržive proizvodnje podijeljeni su u 3 razreda. |
16 | Kanaan d.o.o. | Inspekcijski nadzor, Članak 16. | Ukoliko Inspekcija utvrdi da proizvođačka organizacija ne ispunjava uvjete ili utvrdi nepravilnosti koje bi se mogle ispraviti , predlažemo da Inspekcija izda proizvođačkoj organizaciji nalog kojim će u roku od 60 dana ispraviti nepravilnosti, odnosno ispuniti potrebne uvjete. Ukoliko proizvođačka organizacija ne postupi po rješenju Inspekcije, tada bi Inspekcija predložila Ministarstvu povlačenje priznavanja proizvođačke organizacije. Smatramo da je ovakav pristup ošravdan, ako želimo pomoći, poticati osnivanje i održati rad proizvođačkih organizacija. Ovim se ne bi poticalo kršenje i izigravanje zakona, jer svi prekršaji i kaznena djela bi se neovisno o ovome i dalje sankcionirala. | Primljeno na znanje | U skladu s člankom 166, stavkom 1., podstavkom 1. Zakona o poljoprivredi (NN 118/18, 42/20) u slučaju da poljoprivredna inspekcija u provedbi službenih kontrola utvrdi povredu odredbi, ima pravo i obvezu rješenjem narediti otklanjanje utvrđenih nepravilnosti i/ili nedostataka u određenom roku. Poljoprivredna inspekcija određuje rok u kojem se napravilnosti i/ili nedostaci trebaju otkloniti. Ako se ti nedostaci ne otklone u ostavljenom roku, u skladu s člankom 167., poljoprivredna inspekcija može predložiti Ministarstvu da se proizvođačkoj organizaciji oduzme status ako ne ispunjava propisane uvjete. |
17 | SMARTER d.o.o. | PRAVILNIK | Primjedbe na čl. 10 st. 4 (d) "4) Prilikom podnošenja Zahtjeva, obujam proizvodnje jednog člana proizvođačke organizacije u ukupnom obujmu i ukupnoj vrijednosti utržive proizvodnje podnositelja Zahtjeva, ne smije iznositi više od 50%." Mišljenja smo da je ova odredba ograničavajuća za mnoge sektore u kojima bi se i veći proizvođači mogli uključiti u rad PO i na taj način doprinijeti snazi te PO. Takva PO bi bila jača na tržištu, veći članovi bi na sve manje mogli prenositi know now i biti faktor osnaživanja udruživanja. Mišljenja smo da ne bi trebao biti cilj da se u Republici Hrvatskoj osniva veliki broj proizvođačkih organizacija koje će dobivati sredstava za njihovo funkcioniranje nego da se osnuju proizvođačke organizacije koje će biti snažne i koje će moći imati snažniju ulogu na tržištu i jaču pregovaračku moć, Cilj nam mora biti što jača PO koja može svojom veličinom zadovoljiti ekonomske kriterije održivosti. U europskim uredbama o proizvođačkim organizacijama u sektoru voća i povrća nigdje ne stoji da vrijednost utržive proizvodnje pojedinog člana ne smije biti veća od 50%. Opet predlažemo ograničenja koja od nas nitko ne traži. Ono što je regulirano je da maksimalni postotak prava glasa i udjela ili kapitala pojedinog člana mora biti ispod 50%. , što ne bi trebalo spriječiti i jače proizvođače da budu članovi proizvođačke organizacije i pod uvjetom takvog ograničenja, a ne ograničenja u vrijednosti utržive proizvodnje." | Primljeno na znanje | Očigledno je da postoji potreba da se pojasni smisao pristupa tržištu kroz model udruživanja proizvođača. Proizvođačke organizacije osnovane su i kontrolirane od strane malih poljoprivrednih proizvođača koji svojom razinom proizvodnje i poslovne fleksibilnosti ne mogu konkurirati i nositi se sa zahtjevima tržišta. Člankom 17. Uredbe Komisije (EU) br. 2017/891 propisano je kako države članice utvrđuju maksimalni postotak prava glasa i udjela ili kapitala koje svaka fizička ili pravna osoba može imati u proizvođačkoj organizaciji. Budući da je sukladno članku 152. Uredbe (EU) br. 1308/2013 proizvođačka organizacija osnovana na inicijativu primarnih proizvođača te kontrolirana od strane istih u skladu s člankom 153. Uredbe (EU) br, 1308/2013, smatramo izraženi postotak ukupnog obujma proizvodnje i ukupne vrijednosti utržive proizvodnje primjerenim, uzimajući u obzir smisao i razlog udruživanja primarnih poljoprivrednih proizvođača kako bi se jačala njihova pozicija u lancu opskrbe hranom. Navedenim stavkom osiguralo bi se izbjegavanje zloporabe moći jednog člana proizvođačke organizacije nad ostalim članovima |