Izvješće o provedenom savjetovanju - Javno savjetovanje o Pravilniku o evidencijama u arhivima
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 16. | Stavak 2., "u roku od godine dana od stupanja..." I ovaj definirani rok je nespretan – arhivi su dužni kontinuirano podnositi prijedloge sve dok se takvi vlasnici/posjednici pojavljuju na području njihove nadležnosti | Prihvaćen | Prihvaćeno. |
2 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 16. | Stavak 1., "podatke iz članka 10. stavka 2." A zašto samo podatke iz toga članka i što znači rok od 6 mjeseci? Državni arhivi su za registar fondova i zbirki dužni kontinuirano dostavljati podatke temeljem svake nastale izmjene. | Prihvaćen | Preformulirano. |
3 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 15. | Ovo je zapravo trebao biti neki početni članak. | Prihvaćen | Prihvaćeno |
4 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 12. | Stavak 2., "te rješenja ministarstva..." Potrebno je u odredbe navesti i kako nadležno ministarstvo rješenje obavezno dostavlja HDA. | Prihvaćen | Prihvaćeno |
5 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 10. | Stavak 1. U prijedlogu Pravilnika treba ujednačeno navoditi istu stvar: „informacijski sustav“ ili „nacionalni arhivski informacijski sustav“ ili „elektronički oblik“ ili „mrežni katalog“. | Prihvaćen | Prihvaćeno. |
6 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 7. | Stavak 2, pod r.br. 10. Ovakva definicija zbunjuje, sugeriramo: „Datumi akvizicija“ jer se jedan fond/zbirka mogu dopunjavati brojnim akvizicijama. Uz to, ovdje se prvi puta u Pravilniku uvodi pojam „akvizicija“ dok se do ovoga članka konstantno rabi „primopredaja“ – potrebno je ujednačiti. | Prihvaćen | Prihvaćeno. |
7 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 6. | Stavak 3. Opet opaska slične naravi kao nekoliko prethodnih: ukoliko bi intencija Pravilnika bila da se u nekom prijelaznom razdoblju evidencije još vode u konvencionalnome obliku, onda formulacija mora biti "vode se dosjei primopredaje", a ne "može se voditi". | Prihvaćen | Prihvaćeno. |
8 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 6. | Članak 6., pod r.br. 5. Što je konkretno ugovor o primopredaji? Tri su načina preuzimanja gradiva: javni stvaratelji gradivo predaju temeljem zakonske obveze i tu transakciju prati primopredajni zapisnik. Privatno se gradivo preuzima darovanjem ili otkupom, što prati darovni ili kupoprodajni ugovor. Pohranu gradiva prati ugovor o pohrani. Slijedom toga imamo primopredajni zapisnik, ugovor o darovanju/kupoprodaji/pohrani te je potrebno ili taksativno navesti sve četiri vrste dokumenta o preuzimanju, ili koristiti općenito "dokument o predaji gradiva". | Prihvaćen | Prihvaćeno |
9 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 5. | Stavak 3, redak 2; "kutlure" Zatipak. | Prihvaćen | Prihvaćen. |
10 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 5. | Stavak 1., redak 4; "a prema obrascu..." Potpuno je nejasna svrha obrasca (a i u kakvome bi on obliku bio?) ako se u čl. 4. st. 2. definira jedinstveni unos podataka u informacijski sustav. | Prihvaćen | U odredbi je izmijenjena formulacija. |
11 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 5. | Stavak 1., redak 3-4; "Sukladno svojem općem aktu..." Nejasno je o kakvom se općem aktu radi? Zar će svaki arhiv samostalno utvrđivati koje sve evidencije vodi i kako one trebaju izgledati?Kojim se zakonom definira ta obveza? Radi li se možda o Pravilima kako ih u čl. 5. definira Pravilnik o upravljanju dokumentarnim gradivom izvan arhiva? Ovo se pitanje odnosi na sva mjesta u Pravilniku gdje se spominje opći akt. | Prihvaćen | Odredba je izmijenjena. |
12 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 17. | Izgledi evidencija se utvrđuju provedbenim propisima temeljenima na zakonskom aktu. Stoga bi i izgled evidencija iz čl. 5 trebao biti ukorporiran u ovaj Pravilnik, a ne naknadno utvrđivan i objavljivan. Iako i ovdje valja spomenuti informacijski sustav, koji se „priziva“ ali većina odredbi vezana je uz konvencionalne evidencije. | Nije prihvaćen | Nejasna je intencija prijedloga. |
13 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 12. | Stavak 4., "dosje arhiva..." Opet opaska slične naravi kao nekoliko prethodnih: ukoliko bi intencija Pravilnika bila da se u nekom prijelaznom razdoblju evidencije još vode u konvencionalnome obliku | Nije prihvaćen | Dosje je sastavni dio evidencije. |
14 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 12. | Stavak 3., r.br. 9. Nedostaje stavka o promjeni nadležnosti, pa onda i stavka o rješenju u izmjeni upisa. | Nije prihvaćen | Podrazumijeva se da sve ulazi u točku 9. stavka 3. |
15 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 11. | Stavak 2., "Uz Upisnik se vodi dosje..." Opet opaska slične naravi kao nekoliko prethodnih: ukoliko bi intencija Pravilnika bila da se u nekom prijelaznom razdoblju evidencije još vode u konvencionalnome obliku | Nije prihvaćen | Pravilnik ne propisuje oblik nego sadržaj. |
16 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 11. | Stavak 1., r.br. 4. Ovdje bi odredba trebala biti da se radi o opisu definiranome u čl. 7. | Nije prihvaćen | Nejasan prijedlog. |
17 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 10. | Stavak 2., "drugi podaci iz dosjea arhivskoga fonda/zbirke" Koji su to drugi podaci? Opet se vraćamo na opasku po kojoj je bitno utvrditi radi li se o prijelaznome razdoblju evidencija u konvencionalnome obliku i prijelaz u elektronički oblik. Ako se radi o konvencionalnom, onda pravilnik mora specificirati „druge“ podatke. | Nije prihvaćen | Ostali podaci podrazumijevaju podatke koji bi se mogli radi određenih potreba navesti. |
18 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 9. | "Zahtjev za pristup gradivu sadrži :", pod r.br. 5. Korisnik koji prvi put dolazi u arhiv ne zna postoji li kopija izvornoga gradiva. Nadalje, ako korisnik naručuje gradivo za snimanje onda ne ispunjava zahtjev za pristup gradivu. | Nije prihvaćen | Nejasan prijedlog. |
19 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 9. | Iz kojega se razloga kod evidencija vezanih uz korištenje gradiva ne spominje informacijski sustav? | Nije prihvaćen | U uvodnim člancima navodi se da se sve evidencije vode u nacionalnom arhivskom informacijskom sustavu. |
20 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 7. | Stavak 2, pod r.br. 8. Nepotreban podatak – on je sadržan već u opisu stupnja sređenosti gradiva | Nije prihvaćen | Ova dva pojma nisu istoznačnice. |
21 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 6. | Stavak 2., redak 2. Kazala su doista relikt iz vremena postojanja isključivo konvencionalnih evidencija i mišljenja smo da ih je nepotrebno navoditi kao obvezu. | Nije prihvaćen | I u elektroničkom obliku postoji kazalo. |
22 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 6. | Članak 6., pod r.br. 11. Nejasno je što se ovdje smatra smještajem? Ustrojbeni, geografski / lokacijski, topografski, ... smještaj? | Nije prihvaćen | Odredba je jasna u stručnom smislu. |
23 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 6. | Članak 6., pod r.br. 10. Oznaka se u arhivskoj terminologiji, u ovom kontekstu, zove signatura. Također, preuzeto gradivo ne mora nužno biti pripojeno, ono može tvoriti korpus novoga fonda ili zbirke. U tom slučaju se u Općem inventaru otvara novi fond ili zbirka, temu/joj se dodjeljuje nova signatura. | Nije prihvaćen | Nije u duhu hrvatskog jezika. |
24 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 5. | Stavak 2, redak 3; "Evidenciju arhivskog gradiva za koje je utvrđeno svojstvo kulturnog dobra" Ukoliko bi intencija Pravilnika bila da se u nekom prijelaznom razdoblju evidencije još vode u konvencionalnome obliku, onda Evidenciju arhivskog gradiva za koje je utvrđeno svojstvo kulturnog dobra kao posebnu treba uvrstiti i u čl. 4. st. 1. , a ne je kao sporednu navoditi tek u ovome članku. | Nije prihvaćen | Radi se dvije različite kategorije evidencija. |
25 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 4. | Registar arhivskih fondova i zbirki nije drugo do objedinjeni popis fondova i zbirki svih arhiva – znači svi opći inventari iz čl. 3, a u čl. 3. informacijski se sustav u kojega bi se unosili odnosni podaci, uopće ne spominje. Informacijski se sustav spominje tek kasnije, u članku 15., koji bi trebao biti među uvodnim člancima. U tom slučaju nepotrebno je specificiranje većine navedenih evidencija, jer se one generiraju iz opisa jedinice gradiva ili osoba, temeljenoga na suvremenim normama opisa. | Djelomično prihvaćen | Članak 15. prebačen je među uvodne članke. |
26 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 3. | "- Popisi arhivskih fondova i zbirki u arhivu (Opći inventar)" "- Popisi arhivskog gradiva za pojedine fondove i zbirke u arhivu" Vjerojatno se radi o slučajnoj pogrešci – treba biti jednina u oba slučaja | Djelomično prihvaćen | Prva kategorija mora biti u jednini jer je samo jedan takav popis, a druga je u množini jer takvih popisa je više. |
27 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 15. | Stavak 3., "...javno se objavljuju." Ako se evidencije vode u elektroničkome obliku, onda je ispravnija definicija da moraju biti javno dostupne, a ne da se objavljuju. | Primljeno na znanje | Odredba je jasno definirana. |
28 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 13. | Stavak 12., "Obavijesna pomagala se izrađuju i objavljuju u elektroničkom obliku," Kakvom elektroničkom obliku? | Primljeno na znanje | Postavljeno pitanje je nejasno. |
29 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 13. | Stavak 4. Kako je već više puta navedeno, iz mrežnoga kataloga (informacijskoga sustava) moguće je izgenerirati sve u ovome članku zasebno navedene oblike obavijesnih pomagala. | Primljeno na znanje | Nejasan prijedlog. |
30 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 13. | Stavak 1., "upute, pravilnici i smjernice koje donosi Hrvatski državni arhiv." HDA nema status državnoga upravnog tijela, te ne može donositi pravilnike. | Primljeno na znanje | Nema jasnog prijedloga. |
31 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 13. | Stavak 1., "međunarodnim arhivističkim normama opisa." Koje su to norme? Primjerice, cijeli je prijedlog Pravilnika zanemaruje posljednji standard Međunarodnoga arhivskoga vijeća Records in Context (RiC). Riječ je o konceptualnome modelu arhivističkog opisa (uz definiranu web ontologiju). | Primljeno na znanje | Nema jasnog prijedloga. |
32 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 13. | Razvojem novih stručnih standarda kao i primjenom informacijskih tehnologija teško je a i nepotrebno obavijesna pomagala definirati na tradicionalan, jednoznačan način | Primljeno na znanje | Nema jasnog prijedloga. |
33 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 11. | Stavak 3., "Državni arhivi obvezni su Hrvatskome državnom arhivu dostavljati sve izmjene podataka..." U kojem formatu i u kojemu roku valja dostavljati te izmjene? | Primljeno na znanje | Propisano u članku 16. |
34 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 7. | Stavak 4. „redovito“ je neodređen pojam, potrebno je neko razumno vremensko ograničenje, pr. 30 dana. | Primljeno na znanje | Redovito znači da se upisuje čim nastane promjena. |
35 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 6. | Stavak 5. Obveza vođenja Knjige primljenog arhivskog i Knjige pohranjenoga arhivskog gradiva elektroničkom obliku uvodi se tek ovdje, iako se navedene evidencije spominju već u č. 3. – vidjeti komentar kod čl. 4. | Primljeno na znanje | Ova odredba se odnosi na način vođenja knjige u elektroničkom obliku. |
36 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK, Članak 6. | Stavak 4. Odredbe stavaka 4. i 5. u suštini znače isto, osim ako se odredbe st. 4. opet ne odnose samo na konvencionalni oblik evidencije. | Primljeno na znanje | Ovi stavci se odnose na vođenje navedenih Knjiga u različitim oblicima. |
37 | Hrvatsko arhivističko društvo | PRAVILNIK | Generalna napomena: ovaj prijedlog Pravilnika o evidencijama u arhivima, propisuje da se evidencije vode u elektroničkom obliku, ali u njihovoj definiciji i u pristupu organizaciji podataka on zapravo pripada svijetu tradicionalnih obavijesnih pomagala definiranih tijekom dvadesetoga stoljeća. Naime, sve opisane evidencije (uključivši i obavijesna pomagala) definiraju se kao zasebni, zatvoreni skupovi podataka, za kojima nema potrebe ako su podaci u elektroničkom obliku. Kod nekih evidencija čak se traži vođenje određenih kazala, što je nepotrebno ako su podaci u strukturiranom elektroničkom obliku i pretraživi. S druge strane, u prijedlogu Pravilnika nema odredaba koje bi potaknule ili obvezale arhive da podatke o svome gradivu stvaraju u obliku koji je prikladan za povezivanje i dijeljenje podataka na portalima i u skupnim mrežnim katalozima, za strojno pobiranje radi ponovne uporabe ili za obogaćivanje metapodataka. Zaključno: ovaj je nacrt „zapeo“ negdje između tradicionalnih (konvencionalnih) i evidencija u elektroničkome obliku. Stav je Hrvatskoga arhivističkog društva da se dokument – ako već i određene momente definira na tradicionalni način – mora korigirati i doraditi u smislu propisivanja roka u kojemu valja u potpunosti prijeći na evidencije u elektroničkome obliku, uvjetujući definiranje početka računanja roka izradom i verifikacijom nacionalnoga arhivskog informacijskog sustava. | Primljeno na znanje | Pravilnikom se ne definira oblik evidencija već samo sadržaj. |