Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Nacrtu prijedloga Nacionalnog plana razvoja biciklističkog prometa za razdoblje od 2023. do 2027. godine
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | Pravobranitelj za djecu RH | 4. PROVEDBENI OKVIR, 4.1.Terminski plan provedbe projekata od strateškoga značaja | Navodi se da u idućem programskom razdoblju od 2023. do 2027. godine nije planiran ni jedan strateški projekt iz područja biciklističkoga prometa, osim ukoliko Vlada Republike Hrvatske svojim odlukama ne odredi drugačije prioritete u pogledu strateških investicija u području prometnoga sustava. Predlažemo da se u programskom razdoblju od 2023. do 2027. planiraju strateški projekti iz područja biciklističkog prometa radi zaštite sigurnosti djece u prometu. Predlažemo da se u nositelje mjere uvrsti i Ministarstvo znanosti i obrazovanja te osnovne i srednje škole. Osim jačanja preventivnih (edukativnih) aktivnosti po školama, trebalo bi predvidjeti i da škole u suradnji s lokalnom zajednicom naprave mapiranje prometne sigurnosti za svoje učenike koji u školu putuju biciklima te da se pristupi izradi sigurnih prometnih ruta do škola, uz provjeru imaju li djeca propisane edukacije i opremu (kacige, prsluke, svjetla), u što je potrebno na odgovarajući način uključiti i roditelje djece. Također, sigurnost u prometu i mobilnost uglavnom se rijetko obrađuju u srednjem obrazovanju. Dok smrtnost u prometu naglo raste nakon 13. godine života, to bi mladi u srednjim školama trebali imati koristi od strukturiranog poučavanja o cestovnoj sigurnosti. | Nije prihvaćen | Sukladno postojećim strateškim dokumentima, trenutno nije predviđen strateški projekt iz područja biciklističkog prometa prema važećem Zakonu o strateškim investicijskim projektima Republike Hrvatske (NN 29/18, 114/18). Nacionalni plan predviđa mjere temeljem kojih će poslije upravitelji biciklističke infrastrukture razvijati projekte sukladno Zakonu o strateškim investicijskim projektima Republike Hrvatske (NN 29/18, 114/18). |
2 | Pravobranitelj za djecu RH | NACRT NACIONALNOG PLANA RAZVOJA BICIKLISTIČKOG PROMETA ZA RAZDOBLJE OD 2023. DO 2027. GODINE, 1. UVOD | Pravobraniteljica za djecu pozdravlja izradu Nacionalnog plana razvoja biciklističkog prometa, kao prvog nacionalnog strateškog akta u području biciklizma za područje Republike Hrvatske. Opažamo da sadrži podrobnu analizu stanja biciklističkog prometa i brojnih izazova te se nadamo da će doprinijeti rješenju prometnih problema, unaprjeđenju i izgradnji biciklističke infrastrukture, sigurnosti svih sudionika u prometu i zaštiti okoliša. Također uočavamo da je rezultat višegodišnjih napora, provedenih istraživanja i analizi. 1. Iako se odnosi na višegodišnje razdoblje i izravno i neizravno na svu djecu Hrvatske koja sudjeluju u prometu i jedna su od najranjivijih sudionika u prometu, ne uočavamo da se temelji na provedenim konzultacijama s djecom i mladima oko njegove izrade, u skladu s pozicijom djece kao nositelja prava i poštivanja konvencijskog načela i prava djece na sudjelovanje u javnim politikama i odlučivanju na nacionalnoj razini i uvažavanja djece kao ozbiljnog sugovornika u kreiranju budućnosti. Skrećemo pozornost i molimo da se ubuduće, uvaži djecu kao sugovornike. Na to upućuje i Odbor za prava djeteta UN, koji je u svojim zaključnim preporukama Republici Hrvatskoj o provedbi Konvencije o pravima djeteta, preporučio da država osigura sudjelovanje djece u razvoju politika za djecu te u donošenju odluka o svim pitanjima važnim za djecu, uključujući pitanja zaštite okoliša. 2. Kako su Nacionalnim planom definirana dva cilja koja obuhvaćaju razvoj klimatski neutralne mobilnosti kroz povećanje korištenja bicikala u svakodnevnim putovanjima te povećanje sigurnosti biciklista u prometu, kao i mjere i aktivnosti čijom provedbom će se postići zadani ciljevi, preporučamo da se u Nacionalnom planu razvoja biciklističkog prometa stavi naglasak na sigurnost biciklista u prometu, posebno najranjivijih sudionika u prometu - djece. Naime, povećanju korištenja bicikli pri svakodnevnim putovanjima – pa tako i putovanjima djece biciklom do škole, čemu će pridonijeti primjerice, planirana mjera provedba nacionalne kampanje za poticanje korištenja bicikala, moraju nužno i obavezno prethoditi ostvareni uvjeti sigurnosti biciklista, i to prvenstveno infrastrukturnih uvjeta za kretanje biciklista (sigurne biciklističke trase, saniranih potencijalno opasnih dionica/lokacija, otklonjenih potencijalnih opasnosti uslijed konflikta na cestama između biciklista i autobusa, teških teretnih vozila, osobnih prijevoznih sredstava….). Naime, nerazvijena i nedovoljno razvijena biciklistička infrastruktura, predstavlja veliki sigurnosni problem, posebno za djecu školskog uzrasta koja često koriste bicikl kao prijevozno sredstvo za odlazak u školu ili na igralište. Stoga preporučamo da se kroz tekst Nacionalnog plana i mjere provedbe ovo posebno naglasi. Također, smatramo da se Nacionalni plan mora osvrnuti i na sigurnosne aspekte djece koju se prevozi biciklima, naročito djecu male dobi koju roditelji prevoze biciklom. 3. Provedba projekata preventivnih i edukativnih aktivnosti u području sigurnosti biciklista u prometu na cestama jako je bitna. Ove je aktivnosti potrebno pojačati i njima obuhvati svu djecu i roditelje. Na godišnjoj razini, brojni su slučajevi stradavanja djece dok upravljaju biciklima, bez odgovarajuće osposobljenosti za upravljanje biciklom, bez propisane pratnje, reflektirajućeg prsluka i kacige. Ovo je popraćeno i nedovoljno razvijenom sviješću roditelja o rizicima kojima su djeca izložena dok upravljaju biciklom na cesti, a naročito kada im se dopušta upravljanje biciklom na cesti iako nisu prethodno osposobljeni, nemaju pratnju i svu potrebnu zaštitnu opremu. Nadalje, prema nama dostupnim podacima, programi osposobljavanja za upravljanje biciklom tijekom 2022. provodili su se u osnovnim školama 11 županija i Gradu Zagrebu te je ispit položilo 1292 djece (oko 64 % učenika). To po našoj procijeni, nisu veliki brojevi. Također, u provedbi ovog programa osnovne škole iskazuju problem satnice nastavnika i nedostatka prostora za njegovo provođenje. Potrebno je uložiti napore u poboljšanje kvalitete programa i evaluaciju učinkovitosti programa sigurnosti prometa i mobilnosti. Program osposobljavanja za upravljanje biciklom nije dovoljan jer ne obuhvaća svu populaciju djece biciklista i nije dostupan svoj djeci koja upravljaju biciklima, ni svim učenicima 5. razreda, a posebno starijim učenicima. Potrebno je pojačati kampanje po školama da se uključi više djece, uz osiguranje uvjeta za njegovu provedbu (kadrovskih, prostornih i tehničkih – da djeca imaju bicikle i kacige i poligone). Provođenje preventivno-edukativnih i promidžbenih aktivnosti potrebno je organizirati u svim segmentima i razdobljima života djeteta (od rodilišta nadalje), da obuhvati svu djecu evaluiranim programima, kao i njihove roditelje, koje će obuhvatiti zaštitu djece u svim okolnostima stradavanja. Pozdravljamo zakonodavne izmjene u cilju bolje zaštite djece, te predlažemo da se propiše univerzalna obveza nošenja zaštitne kacige na glavi za sve vozače bicikla, dakle i za starije od 16 godina. Preporučamo provođenje kampanji o opasnostima na cesti, zakonskim obvezama i obvezantnoj zaštitnoj opremi. | Nije prihvaćen | Provedba programa osposobljavanja za vožnju bicikla u osnovnim školama kao i drugih preventivnih i edukativnih aktivnosti u nadležnosti je pojedinih ministarstava koja ih provode u skladu s mogućnostima. Razrada zakonodavnih izmjena nije dio ovog Plana. Pokazatelji iz država u kojima je propisana obveza nošenja kaciga pokazuju negativne statističke podatke s obzirom na broj nesreća u kojima stradavaju biciklisti te se ne preporuča uvođenje obveznog nošenja zaštitne kacige na biciklima za osobe starije od 16 godina. |
3 | Pravobranitelj za djecu RH | 4.3. Okvir za praćenje i vrednovanje, 4.3.1.Okvir za praćenje i izvješćivanje | Predlažemo da se u pokazatelje rezultata doda broj i dob djece i broj roditelja koji su obuhvaćeni preventivnim i promotivnim programima za sigurnost u prometu. Predlažemo predvidjeti mjere olakšica obiteljima za nabavku bicikli i zaštitne biciklističke opreme. | Djelomično prihvaćen | Kao pokazatelj rezultata dodati će se broj djece i roditelja koji su sudjelovali u preventivnim i promotivnim programima za sigurnost u prometu. Trenutno ne postoji proračunska stavka ni zakonska osnova temeljem koje bi mogle biti izvedive mjere olakšica obiteljima za nabavku bicikala i zaštitne biciklističke opreme. Kroz rad Radne skupine za razvoj biciklističkog prometa će se kontinuirano razmatrati dodatne mjere i aktivnosti koje bi trebale ubrzati razvoj biciklističkog prometa. |
4 | Pravobranitelj za djecu RH | 2. ANALIZA STANJA, 2.4.Sigurnost biciklističkog prometa u Republici Hrvatskoj | Preporučamo da Nacionalni plan sadrži detaljnije podatke o broju djece do 18 godina koja godišnje pogine, zadobije teške i lake tjelesne ozljede upravljajući biciklom na cesti. Nedostaju konkretni podaci o ovim stradavanjima i njihova analiza, posebno vezano za konkretne okolnosti stradavanja (mjesto stradavanja, nošenje zaštitne opreme, pratnja, edukacija). | Primljeno na znanje | Navedena analiza i prikupljanje podataka je obuhvatilo postojeće podatke koji se prikupljaju od strane Ministarstva unutarnjih poslova koje je zaduženo za implementaciju, praćenje i vrednovanje sigurnosti biciklističkog prometa u Republici Hrvatskoj. |
5 | MARTIN MILIĆ | 2. ANALIZA STANJA, 2.3.Infrastruktura biciklističkog prometa u Republici Hrvatskoj | Osim same duljine biciklističke mreže, za analizu i daljnje vrednovanje plana valja istaknuti sljedeće dvije odrednice koje se odnose na kvalitetu biciklističke infrastrukture: 1. Praktična učinkovitost biciklističke infrastrukture uvidom u međupovezivanjem javnih institucija biciklističkim prometnicama. Međupovezivanjem se postojećim sudionicima biciklističkog prometa povećava kvaliteta života dok se potencijalnim sudionicima ukazuje na praktičnu svrhu da se uključe u biciklistički promet. Praćenje međupovezanosti ostvaruje se jednostavnim brojanjem javnih institucija povezanim biciklističkom mrežom. 2. Sigurnosna učinkovitost postojeće i novoizgrađene biciklističke infrastrukture uvidom u faktore sigurnosti na i u okolini prometnice. Faktori kao što su ograđenost od kolnika, kanalizacijski otvori na prometnici, prometna signalizacija i prilike za ometanjem biciklističkog prometovanja od strane automobila ili drugih prometala ukazuju na sigurnosnu učinkovitost biciklističke infrastrukture i posljedično kvalitetu korištenja iste. Omogućavanje sigurnog prometovanja preduvjet je za poticanje novih sudionika, a pogotovo djece i mladih. Praćenje sigurnosne učinkovitosti ostvaruje se jednostavnim zbrajanjem određenih indeksa navedenih faktora na svakih 200 metara prometnice. | Primljeno na znanje | Analizom stanja utvrđeno je postojeće stanje biciklističke infrastrukture na području Republike Hrvatske prema dostupnim podacima od strane upravitelja cesta koji su zaduženi za upravljanje, održavanje, planiranje i organizaciju prometa na cestama u svojoj nadležnosti. Sve nove biciklističke površine, kao i rekonstruirane, trebaju se izvoditi sukladno Pravilniku o biciklističkoj infrastrukturi (NN 28/16) čime se treba postići veća razina sigurnosti biciklističkog prometa. Odredbe Pravilnika su obvezujuće neovisno o Nacionalnom planu razvoja biciklističkog prometa. |
6 | nives burger | 2. ANALIZA STANJA, 2.6.SWOT analiza | Prijetnje: 4. Nastanak nepredviđenih posebnih okolnosti koje ugrožavaju život i zdravlje građana (potresi, epidemije i sl.). Upravo je epidemija COVID-19 otvorila priliku da se stvori prostor za poboljsanje i povecanje biciklistickog/pjesackog prometa u okolnostima kada su se ljudi bojali koristiti javni prijevoz, a da bi se izbjeglo koristenje osobnih vozila i zagusenje prometa u urbanim sredinama (jedan covijek u jednom autu) - dakle ne moze biti prijetnja već prilika... | Primljeno na znanje | Nacionalnim planom se planiraju provodite mjere koje će ubrzati razvoj biciklističkog prometa, a temelje se na prednostima biciklističkog prometa u odnosu na ostale oblike prometovanja. Usporedbe s ostalim oblicima prometovanje nisu planirane ovim dokumentom, već se trebaju provoditi kroz planske dokumente višeg reda. |
7 | TIHOMIR KLEMENT | 1. UVOD, 1.2.Primjena načela partnerstva tijekom izrade akta strateškoga planiranja | Hrvatski bicilistički savez nigdje nije uključen? | Primljeno na znanje | Odabir članova radne skupine za izradu i praćenje Nacionalnog plana razvoja biciklističkog prometa za razdoblje od 2023. do 2027. godine obuhvatio je više tijela među kojima je i Ministarstvo turizma i sporta koje je nadležno za biciklizam. Prilikom implementacije i vrednovanja Nacionalnog plana razvoja biciklističkog prometa za razdoblje od 2023. do 2027. godine biti će uključeni svi sektori i zainteresirani dionici te, između ostalog, i Hrvatski biciklistički savez. |