Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću za Uredbu o određivanju početnog iznosa jedinične cijene zakupnine za turističko zemljište u kampu, načinu obračuna zakupnine i drugih naknada te obveznom sadržaju ugovora o zakupu
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | Maistra d.d. | UGOVOR O ZAKUPU, Članak 3. | Predlaže se produljiti rokove iz st. 1. ovog članka iz razloga složenosti i broja predmeta. Navedeno produljenje se predlaže za sve rokove navedene u ovoj Uredbi. | Prihvaćen | Prihvaća se, u odnosu na rokove koji nisu Zakonom propisani |
2 | DORIS RUPE MARGAN | UREDBU | Cjelokupni tekst Uredbe treba nadopuniti na način da će se urediti odnosi vezano uz ona zemljišta čiji status je razriješen u smislu odredbe čl.33. Zakona. | Prihvaćen | Prihvaća se |
3 | BERISLAV KOVAČEVIĆ | UREDBU | U nastavku staka 1. članka 14 dodati slijedeći tekst : .. odnosno dana stupanja na snagu ove Uredbe u odnosu na ona zemljišta čiji je status razriješen u smislu odredbe članka 33. Zakona. | Prihvaćen | Prihvaća se |
4 | BERISLAV KOVAČEVIĆ | UREDBU | U nastavku stavka 3. članka 11 dodati slijedeći tekst : Na isti će se način postupiti i u slučaju ako je u postupku utvrđenja suvlasničkih omjera koji je proveden sukladno odredbama Zakona o turističkom i drugom građevisnkom zemljištu neprocijenejnom u postupku pretvorbe i privatizacije utvrđena drugačija površina zemljišta iz stavka 1. ovog članka. | Prihvaćen | Prihvaća se |
5 | BERISLAV KOVAČEVIĆ | UGOVOR O ZAKUPU, Članak 3. | U nastavku stavka 3. članka 11 dodati slijedeći tekst : Na isti će se način postupiti i u slučaju ako je u postupku utvrđenja suvlasničkih omjera koji je proveden sukladno odredbama Zakona o turističkom i drugom građevisnkom zemljištu neprocijenejnom u postupku pretvorbe i privatizacije utvrđena drugačija površina zemljišta iz stavka 1. ovog članka. | Prihvaćen | Prihvaća se |
6 | BERISLAV KOVAČEVIĆ | UGOVOR O ZAKUPU, Članak 3. | Iza stavka 4. čl.3. dodati novi stavak 5. koji glasi : Izuzetno od odredbe stavaka 1. ovog članka Republika Hrvatska će trgovačko društvo kod kojeg je status zemljišta u kampu riješen temeljem odredbi Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije utvrđenjem omjera suvlasništva (članak 33 Zakona o neprocijenjenom građevinskom zemljištu), pozvati na sklapanje ugovora o zakupu suvlasničkog dijela zemljišta u kampu, u roku od 60 dana računajući od dana stupanja na snagu ove Uredbe. | Prihvaćen | Prihvaća se |
7 | Kamping udruženje Hrvatske (KUH) | PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE, Članak 19. | Predlaže se izmjena članka 19. st. 3. Uredbe kako slijedi: (3) Zakupoprimcima se može odobriti obročna otplata na maksimalno pet godišnjih obroka. Obrazloženje: Uzimajući u obzir da se dug trgovačkih društava odnosi na višegodišnje razdoblje, svakako je opravdano i očekivano predvidjeti mogućnost obročne otplate. Međutim, zbog činjenice da podzakonski akt nije donijet u rokovima predviđenim zakonom, a da trgovačka društva nisu imala utjecaja na donošenje istih, smatramo da nema osnove za obračun zateznih kamata na obročnu otplatu za dug nastao do sklapanja ugovora o zakupu. | Prihvaćen | Prihvaća se |
8 | Kamping udruženje Hrvatske (KUH) | UGOVOR O ZAKUPU, Članak 4. | Predlaže se izmjena članka 4. st. 1. t. 10 Uredbe na način da glasi: 10. izjavu zakupnika kojom dozvoljava brisanje prava zakupa u zemljišnoj knjizi nakon isteka roka ugovora ili njegovog raskida Obrazloženje: Zakon o zemljišnim knjigama predviđa upis uknjižbe prava zakupa (ne zabilježbe), te se stoga neće brisati zabilježba već uknjižba ili pravo zakupa, kao što navodi i Zakon o neprocijenjenom građevinskom zemljištu (ZNGZ). | Prihvaćen | Prihvaća se |
9 | Kamping udruženje Hrvatske (KUH) | OPĆE ODREDBE, Članak 2. | Predlaže se izmjena članka 2. st. 1. Uredbe na način da glasi: (1) Predmet zakupa je dio kampa u vlasništvu Republike Hrvatske u kampu u kojemu je trgovačko društvo vlasnik građevina i/ili građevine i zemljišta koji su procijenjeni u vrijednost društvenog kapitala u postupku pretvorbe društvenog vlasništva na temelju Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća („Narodne novine“, br. 19/91.,83/92., 84/92., 94/93., 2/94., 9/95., 21/96. i 118/99.) i koji su uneseni u temeljni kapital trgovačkog društva u postupku privatizacije na temelju Zakona o privatizaciji („Narodne novine“, br. 21/96., 71/97., 16/98., 73/00. i 92/10.) te kamp ili zemljište u kampu iz članka 44. Zakona (u daljnjem tekstu: predmet zakupa). Obrazloženje: Obzirom da su tijekom pretvorbe procjenjivane i građevine bez zemljišta, moguće da u kampovima nije procijenjeno i zemljište, već samo građevine, stoga se predlaže precizirati. | Prihvaćen | Prihvaća se drugačije formulirano, u skladu sa zaprimljenim primjedbama |
10 | Primorsko-goranska županija | ZAKUPNINA, Članak 9. | Predlaže se povećanje udjela jedinica regionalne samouprave u prihodima od zakupnine na način da se sa predloženih 10% u proračun jedinice regionalne samouprave uplaćuje 15%. Izmjena se predlaže kako bi se predmetni prihodi (a koji su namjenski prihodi Županijskog proračuna) u značajnijem iznosu mogli usmjeriti na aktivnosti/projekte u skladu s procjenom prioritetnih ulaganja od strane županija, a sukladno potrebama i mogućnostima razvoja pojedinih područja u Županiji. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se omjeri su propisani Zakonom o neprocijenjenom građevinskom zemljištu |
11 | Kamping udruženje Hrvatske (KUH) | UGOVOR O ZAKUPU, Članak 4. | Predlaže se izmjena članka 4. st. 1. t. 16 Uredbe na način da glasi: 16. način upravljanja kampom po isteku roka ugovora o zakupu, s naznakom prava prvenstva zakupnika za upravljanje istim ukoliko uredno izvršava svoje obveze po ugovoru o zakupu Obrazloženje: Obzirom da zakupnik u pravilu ima u vlasništvu dijelove kampa koji nisu u vlasništvu Republike Hrvatske, osnovano je omogućiti daljnje poslovanje na isti način predviđanjem prava prvenstva za istog zakupnika | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se Navedeno mora biti predmet zakonodavnog uređenja, ne može se propisati uredbom |
12 | Kamping udruženje Hrvatske (KUH) | UGOVOR O ZAKUPU, Članak 4. | Predlaže se izmjena članka 4. st. 1. t. 14 Uredbe na način da glasi: 14. pravo zakupnika na otkup zemljišta ili zasnivanje prava građenja sukladno članku 23. Zakona do isteka roka na koji je ugovor o zakupu sklopljen, uz naknadu u visini ugovorene zakupnine po m2 zemljišta godišnje, koja je naknada uračunata u zakupninu Obrazloženje: Radi postizanja veće pravne sigurnosti i definiranja ključnih pitanja vezanih uz turističko zemljište, predlaže se urediti i ugovor o pravu građenja, poštujući odredbe Zakona o neprocijenjenom građevinskom zemljištu (ZNGZ) slično uređenju ugovora o zakupu. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se Pravo građenje se ishodi prema posebnom propisu (Zakonu o upravljanju nekretninama i pokretninama u vlasništvu Republike Hrvatske) |
13 | Maistra d.d. | UGOVOR O ZAKUPU, Članak 4. | Za čl. 4. st. 1. toč. 12. ističe se komentar da navođenje "ugovora o obavljanju pojedinih djelatnosti" može predstavljati operativni problem trećim osobama pri ishođenju minimalno - tehničkih uvjeta u dijelu dostave dokaza o pravu korištenja (npr. po Zakonu o trgovini). | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje Navedeno je propisano i Zakonom |
14 | Maistra d.d. | UGOVOR O ZAKUPU, Članak 4. | U čl. 4. st. 1. toč. 11. predlaže se predvidjeti istu takvu obvezu za zakupodavca. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje Drugačije formulirano, u skladu sa zaprimljenim primjedbama |
15 | Kamping udruženje Hrvatske (KUH) | UGOVOR O ZAKUPU, Članak 4. | U čl. 4. st. 1. t. 8. predlažemo nadopunu na način da se predvidi iznimke kada zakupnik ne obavlja djelatnost iz opravdanih razloga npr. tijekom rekonstrukcije građevina, na način da se iza postojeće rečenice doda nova: „Rekonstrukcije, adaptacije, ostali građevinski zahvati na objektima ili drugi opravdani razlozi (npr. zdravstvena ugroza i sl.) koji mogu zahtijevati prekid rada cijelog kampa i ne smatraju se prekidom obavljanja ugostiteljsko-turističke djelatnosti.“ Obrazloženje: U pogledu obveze kontinuiranog obavljanja ugostiteljsko-turističke djelatnosti na predmetu zakupa, predlaže se razjasniti i definirati kao iznimka situacija kada zakupnik ne obavlja ugostiteljsko-turističku djelatnost iz opravdanih razloga te da se u takvom periodu ne obračunava zakupnina. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje Drugačije formulirano, u skladu sa zaprimljenim primjedbama |
16 | Kamping udruženje Hrvatske (KUH) | UGOVOR O ZAKUPU, Članak 4. | Predlaže se dodavanje novog članka 4.a., iza članka 4., na način da isti glasi: Ugovor o pravu građenja obvezno sadržava: 1. naznaku ugovornih strana 2. predmet prava građenja 3. ovlast nositelja prava građenja da na površini zemljišta ili ispod nje ima vlastitu zgradu, a svagdašnji vlasnik zemljišta dužan je to trpjeti 4. visinu naknade za pravo građenja u visini zakupnine po m2 zemljišta godišnje, koja je naknada uračunata u zakupninu 5. trajanje prava građenja do isteka roka zakupa 6. razloge za raskid ugovora prije ugovorenog roka i posljedice takvog raskida 7. obveza vlasnika osobi kojoj je prestalo pravo građenja dati onoliku naknadu za zgradu koliko je njegova nekretnina u prometu vrjednija s tom zgradom nego bez nje 8. izjavu vlasnika zemljišta kojom dozvoljava uknjižbu prava građenja u zemljišnoj knjizi u korist nositelja prava građenja dvostrukim upisom toga prava u zemljišnu knjigu, i to njegovim upisom kao tereta na zemljištu koje opterećuje te njegovim upisom kao posebnoga zemljišnoknjižnoga tijela u za to novoosnovanom zemljišnoknjižnom ulošku. 9. izjavu nositelja prava građenja kojom dozvoljava brisanje prava građenja u zemljišnoj knjizi nakon isteka roka ugovora ili njegovog raskida Obrazloženje: Radi postizanja veće pravne sigurnosti i definiranja ključnih pitanja vezanih uz turističko zemljište, predlaže se urediti i ugovor o pravu građenja, poštujući odredbe Zakona o neprocijenjenom građevinskom zemljištu (ZNGZ) slično uređenju ugovora o zakupu. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje Drugačije formulirano, u skladu s zaprimljenim primjedbama |
17 | Kamping udruženje Hrvatske (KUH) | ZAKUPNINA, Članak 11. | Predlaže se izmjena članka 11. st. 6. Uredbe na način da glasi: (6) U slučaju obročne otplate ili namirenja razlike zakupnine, za razdoblje otplate ili namirenja obračunava se kamata prema kamatnoj stopi u visini polovine stope zakonskih zateznih kamata. Obrazloženje: Sukladno Zakonu o obveznim odnosima, članku. 29. zateznu kamatu duguje dužnik koji kasni s ispunjenjem novčane obveze. Obzirom da kod obročne otplate ili namirenja ne dolazi do kašnjenja, predlaže se ugovoriti kamata, čija je visina u skladu sa ugovornom kamatom koja bi vrijedila u ugovorima između trgovaca ukoliko nije ugovorena, sukladno članku 26. st. 3. ZOO. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje |
18 | Kamping udruženje Hrvatske (KUH) | ZAKUPNINA, Članak 5. | U članku 5. Uredbe predlaže se iza st. 4. dodati novi st. 5. koji glasi: (5) Zakupnik može ukupan godišnji iznos zakupnine platiti jednokratno unaprijed najkasnije do kraja siječnja za tekuću godinu Obrazloženje: Predlaže se predvidjeti mogućnost plaćanja godišnje zakupnine unaprijed, prema izboru zakupnika. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje Navedeno nije zabranjeno, ali nema potrebe da se posebno propisuje |
19 | Kamping udruženje Hrvatske (KUH) | UGOVOR O ZAKUPU, Članak 4. | Predlaže se brisanje 4. st. 1. t. 15. Uredbe Obrazloženje: Nejasan je smisao odredbe, obzirom da se odnosi na vođenje poslovnih knjiga zakupnika, a amortizacija ovisi o njegovoj poslovnoj politici. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje |
20 | Kamping udruženje Hrvatske (KUH) | UGOVOR O ZAKUPU, Članak 4. | Predlaže se promjena članka 4. st. 1. t. 13 Uredbe na način da glasi: 13. obvezu davanja jamstva za uredno plaćanje zakupnine, u obliku jedne ili više bianco zadužnica na iznos koji odgovara dvogodišnjoj zakupnini. U slučaju iz članka 5. st. 5. zakupnik nije dužan dati jamstvo za uredno plaćanje zakupnine. Obrazloženje: Potrebno je precizirati sredstvo i iznos jamstva, te predvidjeti mogućnost plaćanja unaprijed, u kojem slučaju jamstvo nije potrebno. Drugi oblici jamstva dodatno bi opterećivali zaduženost zakupnika, obzirom da je temeljem MSFI 16 dužan utvrditi ugovore o zakupu kao obvezu (dug) u svojim poslovnim knjigama za cjelokupno razdoblje trajanja zakupa. U slučaju plaćanja zakupnine unaprijed (predvidjeti člankom 5.) zakupnik nije dužan dati jamstvo. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje Potrebno je imati primjeren instrument osiguranja, bianco zadužnica u visini dvogodišnje zakupnine nije dovoljna. |
21 | Kamping udruženje Hrvatske (KUH) | UGOVOR O ZAKUPU, Članak 4. | Predlaže se promjena članka 4. st. 1. t. 11 Uredbe na način da glasi: 11. obvezu zakupnika dopustiti da se na predmetu zakupa poduzimaju radnje koje su u javnom interesu, a ne oštećuju predmet zakupa u mjeri koja bi ga učinila nepodobnim za daljnje korištenje u skladu s njegovom namjenom (polaganje cijevi za vodoprivredu, odvodnju i sl.), kojim radnjama za zakupnika ne mogu nastati troškovi i uz obvezu vraćanja predmeta zakupa u prvobitno stanje. Radnje iz ove točke mogu se izvoditi uz prethodnu suglasnost zakupnika te se ne mogu izvoditi u nevrijeme za zakupnika, osim hitnih radnji. Obrazloženje: Uobičajeno se radnje neće moći poduzimati tijekom trajanje turističke sezone, osim hitnih radnji. Potrebno je izvršavanje radnji dogovoriti sa zakupnikom. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje Drugačije formulirano, u skladu s primjedbom |
22 | Kamping udruženje Hrvatske (KUH) | UGOVOR O ZAKUPU, Članak 3. | Predlaže se brisanje članka 3. st. 3. Uredbe. Obrazloženje: Svrha sklapanja ugovora o zakupu kao ovršne isprave; nije određen razlog (npr. izravna naplata, izravna ovrha radi predaja posjeda i sl.). Također, obzirom da će ugovori o zakupu biti ugovori visoke vrijednosti, troškovi sačinjavanja akta u obliku javnobilježničke isprave ili solemnizirane privatne isprave biti će visoki. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje Pojašnjena svrha solemnizacije |
23 | Hrvatska udruga turizma | ZAKUPNINA, Članak 6. | Usklađivanje visine zakupnine svake tri godine (članak 6. st. 3). ZNGZ ne propisuje usklađenje zakupnine u kampovima. Obzirom na vrlo plitko tržište građevinskog zemljišta turističke namjene, te pravnu nesigurnosti koju nosi „drugi odgovarajući kriterij“, predlaže se propisati usklađenje prema kumuliranoj stopi inflacije u europodručju, kojoj pripada i Republika Hrvatska, u periodu od tri godine. Predlaže se stoga novi tekst članak 6. st. 3. Uredbe na način da glasi: (3) Jedinični iznos zakupnine usklađuje se svake tri godine sa kumuliranom stopom inflacije u europodručju u navedenom periodu, koju objavljuje Europska središnja banka. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje Propisano slično predloženom, prema indeksu inflacije koji objavljuje Državni zavod za statistiku. |
24 | Hrvatska udruga turizma | PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE, Članak 17. | Plaćanje zakupnine za vrijeme više sile Opće je prihvaćeno stajalište kako pandemija bolesti COVID 19 predstavlja slučaj više sile. Na izbijanje pandemije nadležni organi odgovorili su nizom mjera koje su s jedne strane imale suzbiti širenje bolesti, ali su svojim sekundarnim učincima nužno dodatno produbljivale negativne gospodske posljedice nastale situacije. Kad je riječ o Republici Hrvatskoj, 2020. godine uvedena su ograničenja prekograničnog kretanja koja su ukinuta tek 1. svibnja 2022. godine. Tek je nedavno ukinuta Odluka Ministarstva zdravstva Republike Hrvatske o proglašenju epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2 od 11. ožujka 2020. Sve je ovo stvorilo teške gubitke gospodarstvu. Posljedice pandemije i danas su vidljive. Dapače, još uvijek su na snazi i neke od mjera kojima se suzbijaju – očito i dalje aktualni – učinci pandemije. Pristup državnim potporama za podršku gospodarstvu tijekom pandemije COVID-a 19 - potpore ulaganjima u održiv oporavak, odnosno potpore za solventnost bio je praktički otvoren sve do danas. Mjere iz prve grupe potpora mogle se zatražiti do 31. prosinca 2022. godine, a one iz druge grupe i duže – sve do 31. prosinca 2023. godine. Turizam je grana gospodarstva koja je zbog svoje prirode trpjela najteže posljedice pandemije. Turistički sektor u RH do konca 2022. nije uspio pokriti ni gubitke nastale u prvog godini pandemije – 2020.. Politikom naplate zakupnine trebalo bi se stoga služiti u funkciji poticaja oporavka gospodarstva pogođenog pandemijom čije posljedice i dalje traju. Zakonodavac je u travnju 2020, donio dopunu uredbi prema onda važećem zakonu prema kojima je regulirao da se promjenjivi dio koncesijske naknade za 2019. godinu, a koji se plaća u 2020. godini utvrđuje u visini od 1,00 HRK. Stoga se predlaže da se navedena legislativa uvaži i u novim Uredbama. Predlaže se stoga da se u čl. 17. prijedloga Uredbe iza stavka 3. doda stavak 4. koji glasi: (4) Iznimno od modela izračuna zakupnine iz članka 11. ove Uredbe, zakupnina za 2020. godinu iznosi 0,13 EUR, dok se za 2021. i 2022. godinu umanjuje za 50% iznosa obračunatog prema članku 11. ove Uredbe. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje propisivanje takvih oslobođenja bi se moglo smatrati nedopuštenim potporama i iste je potrebno pregovarati s Europskom Komisijom unaprijed. |
25 | Hrvatska udruga turizma | ZAKUPNINA, Članak 11. | Plaćanje zakupnine u prijelaznom razdoblju Člankom 11. st. 1. prijedloga Uredbe predviđeno je kako će u razdoblju između stupanja na snagu Zakona o neprocijenjenom građevinskom zemljištu do dana sklapanja ugovora o zakupu zakupnina obračunavati za površinu turističkog zemljišta u kampu za koje je turističkom društvu obračunavana koncesijska naknada temeljem Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije i Uredbe o postupku, načinu i uvjetima za dobivanje koncesije na turističkom zemljištu u kampovima u suvlasništvu jedinica lokalne samouprave. Prema navedenim propisima (naročito čl. 19. st. 2. Uredbe) turistička društva su do konačnog uređenja korištenja konkretnog turističkog zemljišta, plaćala samo dio propisane koncesijske naknade. Radi izbjegavanja dvojbe, predlaže se izmijeniti čl. 11. st.1. Uredbe tako da glasi: „ Iznimno od članka 2. stavka 2. ove Uredbe, od dana stupanja na snagu Zakona do dana sklapanja ugovora o zakupu sukladno članku 3. ove Uredbe, ministarstvo obračunava zakupninu na način propisan u člancima od 5. do 8. ove Uredbe u dijelu površine u kojem mu je obračunavala koncesijsku naknadu na temelju Zakona o turističkom i stalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine, br. 92/10.) i čl.19. st. 2. Uredbe o postupku, načinu i uvjetima za dobivanje koncesije na turističkom zemljištu u kampovima u suvlasništvu jedinica lokalne samouprave („Narodne novine“, br. 12/11., 145/12, 55/19, 31/20 i 41/20).“ Ovdje naročito treba uvažiti činjenicu da je stvarna površina neprocijenjenog turističkog zemljišta bitno manja od one koju su turistička društva prijavila temeljem Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije. Turistička društva snose teret bitnog povećanja naknade za korištenje turističkog zemljišta, pa bi ih trebalo sačuvati od dodatnog rizika preplaćivanja zakupnine koje bi moglo trajati i više godina, sve do sravnjivanja stvarne površine turističkog zemljišta. Ovdje je riječ i o nastavku dobre prakse uspostavljene Zakonom o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije i ondašnjom Uredbom po kojoj se rizik netočnih podataka o površinama zemljišta nije prebacivao na turistička društva. Svaki rizik za jedinicu lokalne samouprave kao zakupodavca isključen je, pak, odredbama čl. 11. st. 3. i 4. prijedloga Uredbe. | Primljeno na znanje | Izrijekom propisano da se plaća u odnosu na 50 % površine prijavljene u postupku utvrđivanja granica |
26 | Hrvatska udruga turizma | ZAKUPNINA, Članak 7. | Ograničavanje maksimalnog iznosa zakupnine i uračunavanje prihoda podzakupnika Uvodno valja istaknuti da je potrebno zamijeniti termine „podzakupnik“ i „podzakupnina“ adekvatnijim terminima, obzirom da je podzakup turističkog zemljišta izričito zabranjen odredbom ZGNZ-a. Stoga se u prijedlogu koristi termin drugog ugostitelja. Radi utvrđivanja maksimalnog iznosa zakupnine predlaže se zamijeniti kriterij prometa kriterijem prihoda u kampu. Naime, promet podrazumijeva bruto kategoriju, dok je zakupnina neto kategorija, pa stoga nije adekvatno usporediva. Nadalje, kod računanja maksimalnog iznosa zakupnine potrebno je uzeti u obzir i vlasništvo zemljišta koje zakupnik ima u pojedinom kampu, te iznos proporcionalno smanjiti. Ukoliko se isto zanemari, zakupnike se s osnova ograničavanja maksimalne zakupnine stavlja u različit položaj, ovisno o vlasništvu zemljišta u kampu. Očekuje se da će dokazivanje prihoda kampa biti otežano, osobito za razdoblje koje prethodi stupanju Uredbe na snagu (članak 11. Uredbe), obzirom da drugi ugostitelji koji vrše djelatnosti usluga pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane i pića moguće nemaju potrebne podatke po pojedinom kampu. Stoga se predlaže u izračun prihoda, osim svih prihoda zakupnika, koji uključuju i naknadu koju drugi ugostitelj plaća zakupniku, dodati i iznos istovjetan iznosu zakupnine obračunatoj prema pravilima iz ove Uredbe za prostore koje drugi ugostitelj koristi, a sve sukladno proporciji vlasništva zakupnika u kampu. Predlaže se stoga novi tekst članka 7. Uredbe na način da glasi: (1) Godišnji iznos zakupnine obračunat sukladno članku 6. Uredbe ograničava se na najviši godišnji iznos zakupnine koji se obračunava prema slijedećim parametrima: a. 3% prihoda koji je zakupnik ostvario u kampu u prethodnoj godini, te b. ukoliko u kampu drugi ugostitelj obavlja djelatnosti usluga pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane i pića, iznosu dobivenom izračunom iz točke a. ovog stavka pridodaje se iznos istovjetan zakupnini izračunatoj prema članku 6. ove Uredbe za metar kvadratni zemljišta godišnje za dijelove kampa koje koristi takav drugi ugostitelj. c. iznos iz točke a. i točke b. ovog stavka množi se odnosom zakupljenog zemljišta i ukupne površine kampa što predstavlja najviši godišnji iznos zakupnine. (2) Teret dokaza činjenice da zakupnina prelazi iznos iz stavka 1. ovog članka je na zakupniku. Navedeno se dokazuje poreznim prijavama, poslovnim knjigama te, po potrebi, financijskim vještačenjem trošak kojeg snosi zakupnik. (3) Ako smatra da iznos zakupnine u tekućoj godini prelazi iznos iz stavka 1. ovog članka na lokaciji dio koje je i zakupljeno zemljište, zakupnik je, u roku od 15 dana od zaprimanja, dužan poslati prigovor na godišnji obračun zakupnine te dostaviti dokaze za svoje tvrdnje. (4) U slučaju da je jedno trgovačko društvo zakupnik više kampova, utvrđuje se prihod i najviši mogući iznos zakupnine za svaki kamp odvojeno. (5) Prihod se utvrđuje sukladno stavku 1. ovog članka u odnosu na cijeli obuhvat kampa proporcionalno odnosu zakupljenog zemljišta i ukupne površine kampa, a granica obuhvata kampa podrazumijeva prostor katastarskih čestica na kojima su izgrađene građevine u kampu, označena mjesta za kampiranje, izgrađene interne prometnice, komunalna infrastruktura te druge sastavnice kampa koje služe pružanju ugostiteljsko-turističkih usluga u kampu. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje Predložene cijene su rezultat dugotrajnih pregovora i konzultacija. U razgovorima s neovisnim stručnjacima svih profila nije pronađen razlog za umanjenje predviđenih cijena ili za umanjenje pragova prihoda. |
27 | Hrvatska udruga turizma | ZAKUPNINA, Članak 6. | 1. Visina zakupnine (čl. 6. Uredbe) Prema izvršenim izračunima, obračun zakupnine u predloženom iznosu (2€/m2) za zemljište na kojima se nalaze kampovi (zajedno sa zakupninom u visini od 1,5 do 3€/m2 za zemljište oko hotela i turističkih naselja određenoj Uredbom o načinu određivanja jediničnog iznosa zakupnine za turističko zemljište na kojemu je izgrađen hotel i turističko naselje, načinu obračuna zakupnine i drugih naknada te o obveznom sadržaju ugovora o zakupu) prema rezultatima poslovanja iz 2019. godine predstavljalo bi trošak od 26% prosječne bruto dobiti turističkog sektora, dok bi za gotovo polovicu društava dosizao i preko 30% njihove bruto dobiti. Iz poduzetničke perspektive, tako određena naknada troškova korištenja zemljišta dovodila bi u pitanje održivost poslovanja turističkih društava, investicijski potencijal i već postojeće razvojne planove, te suzila prostor za angažman obrazovanog i stručnog kadra u turizmu. Odvajanje ovolikog iznosa dobiti na ime korištenja neprocijenjenog zemljišta mogle bi iscrpiti turistički sektor do granica izdržljivosti. Na takav zaključak upućuju i u međuvremenu posebno provedena istraživanja. Prijedlog nove visine zakupnine trebao bi se razmotriti i u svijetlu pravila o legitimnim očekivanjima pravih subjekata. U 2019. godini, naknada za korištenje turističkog zemljišta dosizala je 5,5% ostvarene bruto dobiti sektora, odnosno gotovo pet puta manje od sada predloženih iznosa. Prema aktualnoj ustavno-pravnoj praksi, pravni subjekti ne mogu očekivati apsolutnu zaštitu postojećih pravnih odnosa, ali mogu se legitimno pouzdati u to da eventualne promjene pravnog okvira unutar kojega djeluju za njih neće stvoriti nerazmjerno restriktivne i oterećujuće posljedice. Ovoliko povećanje troškova savjesni pravni subjekt nije mogao predvidjeti niti mu se prilagoditi. Trošak korištenja turističkog zemljišta treba odrediti uvažavajući načelo razmjernosti između javnog interesa i poduzetničkih sloboda. Od propisa se očekuje da ostvaruju učinak zaštite temeljnih ustavnih vrijednosti (u koje spada i poduzetnička sloboda) te poticaj gospodarskom napretku kao trajnoj ustavno-pravnoj zadaći organa Republike Hrvatske. U takvoj situaciji, predlaže se da čl. 6. st. 2. Uredbe glasi: „ (2) Početni iznos jedinične cijene zakupnine je 1,50 eura za metar kvadratni zemljišta godišnje.“ | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje Predložene cijene su rezultat dugotrajnih pregovora i konzultacija. U razgovorima s neovisnim stručnjacima svih profila nije pronađen razlog za umanjenje predviđenih cijena ili za umanjenje pragova prihoda. |