Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o Nacrtu prijedloga Pravilnika o uvjetima za promet lijekovima na malo na daljinu putem Interneta

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 tin darko takač PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA, I. OPĆE ODREDBE Dajem sljedeće primjedbe i prijedloge na nacrt Pravilnika: 1. Nacrt Pravilnika u ovom sadržajnom obliku treba odmah povući iz daljnjeg postupka rasprave i donošenja jer je u suprotnosti s odredbama pozitivne legislative u RH (Zakon o lijekovima, Zakon o ljekarništvu i dr.) te derogira postojeću dobru praksu sigurnog i kvalitetnog izdavanja lijekova u ljekarnama te negira postojeći kvalitetno razvijeni sustav dobre dostupnosti lijekova i ljekarni u RH. Bilo kakva potreba za dostavom i izdavanjem lijeka izvan ljekarne je nepotrebna i stručno upitna. 2. Treba odmah pokrenuti izradu novog nacrta Pravilnika oslanjajući se prvenstveno na stavove i mišljenja strukovnog društva i komore te pri tome uvažiti stav da se lijekovi za automedikaciju moraju izdavati na siguran način uz obvezno stručno savjetovanje o odgovornoj i racionalnoj uporabi/korištenju. 3. Stavovi i zahtjevi HLJK i HFD su opravdani i temeljeni na kvalitenoj prosudbi stanja farmakoterapije i ljekarništva u RH. Zakonodavac štiteći prvenstveno interese zdravlja stanovništva/pacijenata mora uvažiti činjenicu da je razina educiranosti stanovništva RH o pravilnoj i odgovornoj farmakoterapiji nedostatna te da liberalizacija prometa lijekovima na malo na daljinu putem interneta bez mogučnosti izravnog stručnog savjetovanja koje se može kvalitetno realizirati samo u ljekarni izuzetno opasna i štetna. Takav pristup imati će za posljedicu porast zdravstvenih troškova za liječenje stanja/bolesti izazvanih krivom i nestručnom uporabom lijekova u automedikaciji. 4.Lijek nije roba. Interes zdravlja i sigurnosti stanovništva/pacijenata mora biti iznad svih drugih interesa a posebno iznad profitnih interesa. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
2 ANDREA SEMIZ PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA U potpunosti podupirem stav HLJK i HFD koji je argumentiran i opravdan, te najvažnije od svega - jednoznačan. Stručna javnost je kroz svoja dva tijela pokazala što misli o ovom nacrtu pravilnika. Ujedno smatram da se svi novi pravilnici vezani za lijekove i promet njima moraju prije donošenja dati na razmatranje HLJK te smatram da se komentari i primjedbe izneseni prilikom razmatranja daljnih prijedloga ne smiju zanemariti s obzirom da su to komentari najkompetentnije struke po tom pitanju. Ljekarnička struka ima moralnu i pravnu obvezu štiti pacijente i upravo to pokušava svojim prjedlozima te smatram da joj ostala tijela uključena u zdravstveni sustav trebaju olakšati taj zadatak, a ne ishitreno donositi nedorečene pravilnike. Lijek nije roba!! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
3 HRVATSKA LIJEČNIČKA KOMORA PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Predlažemo da se navedeni Nacrt povuče iz savjetovanja, budući da se prema Zakonu o lijekovima lijek može jedino izdavati u ljekarnama ili specijaliziranim prodavaonicama za promet na malo lijekovima te je stoga ovaj pravilnik u direktnoj opreci s važećim zakonskim rješenjem. Miišljenja smo da da bi uvođenjem internetske prodaje lijekova edukacija pacijenata koja je trenutno manjkava spustila na još nižu razinu. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
4 Marija Majstorović PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA U potpunosti podupirem stav HLJK i HFD koji je argumentiran i opravdan, te najvažnije od svega - jednoznačan. Stručna javnost je kroz svoja dva tijela pokazala što misli o ovom nacrtu pravilnika, a sudeći po broju komentara u ovoj javnoj raspravi taj stav je i potvrđen. Slušajte struku kad upozorava na opasnosti i moguće posljedice koje ugrožavaju zdravlje pacijenata i dopustite nam da radimo svoj posao onako kako smo prisegli po završetku fakulteta. Lijek nije roba. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
5 ANA SOLDO PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Poštovani, u okviru savjetovanja sa zainteresiranom javnošću dostavljam vam primjedbe na Nacrt prijedloga Pravilnika o uvjetima za promet lijekovima na malo na daljinu putem Interneta: Traži se brisanje svih odredbi Nacrta prijedloga Pravilnika o uvjetima za promet lijekovima na malo na daljinu putem Interneta kojima se propisuje otpremanje i isporuka lijeka na adresu korisnika lijeka /A KAKO JE OZNAČENO/: u članku 3.: (4) Lijek koji je korisnik lijeka kupio putem Interneta ljekarna /MOŽE ISPORUČITI NA ADRESU KORISNIKA LIJEKA ILI/ može izdati lijek korisniku lijeka u ljekarni.; u članku 5.: (4) /AKO LJEKARNA IMA OSIGURANU ISPORUKU LIJEKA NA ADRESU KORISNIKA LIJEKA, INTERNETSKA STRANICA UZ PODATKE IZ STAVAKA 1. I 3. OVOGA ČLANKA MORA JASNO NAZNAČITI DA OBAVLJA ISPORUKU LIJEKOVA NA ADRESU KORISNIKA LIJEKA./; u članku 9.: Internetska stranica mora sadržavati sljedeće podatke o lijeku: /- CIJENU DOSTAVE/; u naslovu Glave III.: III. OSIGURANJE KAKVOĆE, NARUČIVANJE I KUPOVINA LIJEKOVA PUTEM INTERNETSKE STRANICE /TE ISPORUKA/; u članku 11.: (10) /PO ZAVRŠETKU NARUDŽBE NA INTERNETSKOJ STRANICI MORAJU BITI PRIKAZANI PODACI O OČEKIVANOM DATUMU I VREMENU ISPORUKE LIJEKA NA ADRESU DOSTAVE./ (11) Ako ljekarna nije u mogućnosti izdati /ILI ISPORUČITI/ lijek, obvezna je o tome obavijestiti korisnika lijeka.; članak 12.: (1) /LJEKARNA JE OBVEZNA LIJEK ISPORUČITI KORISNIKU LIJEKA U NAJKRAĆEM MOGUĆEM ROKU I U SKLADU S ODOBRENIM UVJETIMA ČUVANJA TE OSIGURATI DA SE NE UGROZI KAKVOĆA LIJEKA I IDENTIFIKACIJA LIJEKA./ (2) /PRIJE OTPREMANJA NARUČENOG LIJEKA, POD NADZOROM MAGISTRA FARMACIJE, U LJEKARNI KOJA LIJEK OTPREMA POTREBNO JE IZVRŠITI ZAKLJUČNU PROVJERU KAKVOĆE LIJEKA, A POSEBNO ODGOVARA LI POŠILJKA NARUDŽBI. MAGISTAR FARMACIJE OBVEZAN JE ODOBRITI OTPREMANJE LIJEKA I TO EVIDENTIRATI./ (3) /TIJEKOM ISPORUKE LJEKARNA JE OBVEZNA OSIGURATI DA SU PODACI O KORISNIKU LIJEKA I NARUČENOM LIJEKU U POTPUNOSTI ZAŠTIĆENI./; članak 13.: (1) /ISPORUKU LIJEKA IZ ČLANKA 12. STAVKA 1. OVOGA PRAVILNIKA ZA LJEKARNU OBAVLJA DRUGA FIZIČKA ILI PRAVNA OSOBA (U DALJNJEM TEKSTU: IZVRŠITELJ UGOVORA) S KOJOM JE LJEKARNA OBVEZNA SKLOPITI PISANI UGOVOR./ (2) /UGOVOROM IZ STAVKA 1. OVOGA ČLANKA MORAJU SE UTVRDITI ODGOVORNOSTI UGOVORNIH STRANA OSOBITO U DIJELU OSIGURANJA UVJETA ČUVANJA I ISPORUKE LIJEKA U SKLADU S UVJETIMA KOJE JE PROPISAO PROIZVOĐAČ, TE DRUGIH ZAHTJEVA PROPISANIH ČLANKOM 12. OVOGA PRAVILNIKA./ (3) /IZVRŠITELJ UGOVORA NE SMIJE SKLAPATI UGOVOR ZA POVJERENI POSAO S DRUGOM FIZIČKOM ILI PRAVNOM OSOBOM./; u članku 14.: Ljekarna nije obvezna prihvatiti vraćeni lijek od strane korisnika lijeka nakon što je lijek izdan /I ISPORUČEN, OSIM ZA ONE LIJEKOVE KOJI SU POGREŠKOM DOSTAVLJENI, KOJI SU OŠTEĆENI TIJEKOM ISPORUKE ILI AKO VRIJEME ISPORUKE PREMAŠUJE VRIJEME IZ ČLANKA 11. STAVKA 10. OVOGA PRAVILNIKA/.; u članku 15.: Ljekarna je obvezna podatke o izdanim količinama lijekova, nazivu lijeka, jačini lijeka, veličini pakiranja lijeka, kupcima, datumu narudžbe, stručnim savjetima magistra farmacije, /TE VREMENU, NAČINU I MJESTU ISPORUKE/ pohranjivati i čuvati najmanje 5 godina.; OBRAZLOŽENJE ZAHTJEVA: Sukladno odredbi članka 107. Zakona o lijekovima (NN 76/13, 90/14) (prema kojoj se s obzirom na mjesto izdavanja lijekovi razvrstavaju na lijekove koji se izdaju na recetpt u ljekarni, lijekove koji se izdaju bez recepta u ljekarni, te lijekove koji se izdaju bez recepta u ljekarni i specijaliziranim prodavaonicama na malo lijekovima) izrijekom je određeno da je mjesto izdavanja lijeka ljekarna, odnosno specijalizirana prodavaonica na malo lijekovima. Posebno naglašavam da je odredbom članka 227. Zakona o lijekovima (NN 76/13, 90/14) propisan prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 70.000,00 do 100.000,00 kuna ako fizička ili pravna osoba izda lijek na način i na mjestu protivno danom odobrenju za stavljanje u promet (članci 106. i 107.). Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
6 Ivana Stracenski PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA U potpunosti podupirem stav HLJK i HFD koji je argumentiran i opravdan, te najvažnije od svega - jednoznačan. Stručna javnost je kroz svoja dva tijela pokazala što misli o ovom nacrtu pravilnika, a sudeći po broju komentara u ovoj javnoj raspravi taj stav je i potvrđen. Slušajte struku kad upozorava na opasnosti i moguće posljedice koje ugrožavaju zdravlje pacijenata i dopustite nam da radimo svoj posao onako kako smo prisegli po završetku fakulteta. Lijek nije roba. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
7 Darko Takač IV. OBAVIJEST O OBAVLJANJU DJELATNOSTI NUĐENJA LIJEKOVA ZA PRODAJU NA DALJINU, Članak 21. Prijedlog izmjena teksta nacrta Pravilnika: U svim dijelovima teksta-odredbama članaka nacrta Pravilnika brisati tekst u kojem se spominje kao alterntivna mogučnost dostava naručenog lijeka na kučnu adresu te ostaviti samo tekst da se naručeni lijek izdaje u ljekarni u kojoj je naručen i kupljen na daljinu. Time i u cijelosti podupirem ispravan i na temelju interesa hrvatskih pacijenata i našeg sustava zdravstva jasno definiran i izražen stav HLJK i HFD-a da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju uz savjetovanje isključivo u ljekarnama. Lijek nije roba, a interes zdravlja hrvatskih pacijenata je iznad bilo kakvih profitnih interesa!! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
8 JASENKA PLANTAK KOTUR PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podržavam stav HFD-a i HLJK da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju isključivo u ljekarnama. Osim što se predloženi Pravilnik ne slaže sa važećim Zakonima, izdavanjem lijeka u ljekarni i osobnim kontaktom s pacijentom imamo bolji uvid u njegovu cijelokupnu terapiju i bolje se brinemo za sigurnost pacijenta. Ljekarnici su svjedoci čestih grešaka i dupliranja terapije zbog naručivanja lijekova preko telefona i nastojimo ih ispraviti kontaktirajući liječnika, utvrditi ispravnu terapije i pravilno i jasno je objasniti pacijentu. Čak i u osobnom kontaktu ljekarnik - pacijent ima dosta problema u razumijevanju terapije. Mislim da ovaj pravilnik, tj isporuka lijeka na kućnu adresu otvara samo još jedan prostor u kojem se narušava zdravstvena sigurnost pacijenta i mogućnost zloupotrebe. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
9 Mladen Vidić PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podržavam ovaj Pravilnik i smatram da nije protuzakonit - u Zakonu o lijekovima je predviđena internet prodaja bezreceptnih lijekova te se predviđa izrada ovog Pravilnika!? Tko god je pažljivo pročitao Pravilnik mogao se uvjeriti da i dalje lijek izdaje (pakira) farmaceut u registriranoj ljekarni, svim korisnicima je obavezna registracija, predviđena je i komunikacija-savjetovanje sa farmaceutom, info telefon za razgovor sa farmaceutom, itd. Činjenica je da se bezreceptni lijekovi regulirano prodaju putem interneta u Austriji i Njemačkoj i vjerojatno u cijeloj EU, a pouzdano znam da se u tim zemljama EU vrši i dostavu lijekova na recept na kućnu adresu! Opet smo mi Hrvati veći katolici od Pape! :) Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
10 Mladen Vidić I. OPĆE ODREDBE, Članak 1. Podržavam ovaj pravilnik i smatram da nije protuzakonit - u Zakonu o lijekovima je predviđena internet prodaja bezreceptnih lijekova te se spominje izrada Pravilnika!? Tko god je pažljivo pročitao Pravilnik mogao se uvjeriti da i dalje lijek izdaje (pakira) farmaceut, svim korisnicima je obavezna registracija, predviđena je komunikacija sa farmaceutom, itd. Činjenica je da se bezreceptni lijekovi regulirano prodaju putem interneta u Austriji i Njemačkoj, te čak imaju dostavu lijekova na recept na kućnu adresu. Opet smo mi Hrvati veći katolici od Pape! :) Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
11 Mladen Vidić II. INTERNETSKA STRANICA, Članak 4. Nigdje u EU za internet ljekarne nije potrebno da naziv domene mora sadržavati registrirano ime ili kraticu imena!?! Uzeći u obzir sve ostale odredbe ovog pravilnika, korisnik stranice će nedvojbeno moći naći sve potrebne podatke o ljekarni koja nudi proizvode na prodaju! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
12 DRAGANA VUKIČEVIĆ ŠTER PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav HLJK i HFD da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju ISKLJUČIVO U LJEKARNAMA. Lijek nije roba i ne može i ne smije se svesti na vrijednost bilo koje druge robe i njegovo izdavanje mora ostati u ljekarnama! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
13 Dubravka Medved I. OPĆE ODREDBE, Članak 3. Poštovani! Podupirem stav HLJK i HFD-a da mjesto izdavanja lijeka može biti samo ljekarna. Prema Nacrtu pravilnika magistar farmacije je obvezan korisniku lijeka pružiti informaciju i stručni savjet, osigurati mu točno određeni termin za telefonsko savjetovanje u vezi lijeka koji naručuje, kontaktirati ga ukoliko su mu potrebne dodatne informacije, uputiti ga na stranice HALMED-a, te mu na siguran način pod točno propisanim uvjetima isporučiti lijek. Pa zar nije daleko kvalitetnije i po zdravlje sigurnije izdati lijek u ljekarni, imati pacijenta pred sobom, posvetiti mu se u potpunosti ,savjetovati ga o terapiji, ukazati na moguće nuspojave i interakcije. Nemojmo zbog komocije žrtvovati stručnost i sigurnu primjenu lijekova. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
14 DAJANA ŠAGOVAC PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA PODUPIREM PRIJEDLOG HLJK I HFD DA SE LIJEKOVI NARUČENI PUTEM INTERNETA IZDAJU ISKLJUČIVO U LJEKARNAMA! SVAKA OSOBA PRIJE UPOTREBE BILO KOJG LIJEKA BI TREBALA DOBITI STRUČNI SAVJET O NJEGOVOM KORIŠTENJU I MOGUĆIM NUSPOJAVAMA A TO MOŽE DATI ISKLJUČIVO LJEKARNIK! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
15 Gina Lollobrigida PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Degradacija farmaceutske struke počela je prije nekih 20ak godina kada su lance ljekarni počeli otvarati mesari, ličioci i vozači autobusa. Sjećam se državne centralne ljekarne u svom rodnom gradu ( prije 1991. ) : Gospođe magistre iza stakla koja izdaje lijekove na recept, tehničarke su pravile magistralne I galenske preparate I slagale robu u ladice, računovodstvo se bavilo fakturama I inim stvarima a u prostoru oficine gospođa ekonomske struke ispred blagajne gdje pacijenti dolaze da im se naplati račun koji im je izdala gospođa magistra. U međuvremenu posao koji je nekad radilo 5-6 osoba danas radi magistra farmacije sama ( ili s tehničarkom ako ima sreće a tehničarka je BTW I čistačica naravno, jer 'ni jedan posao nije sramotno raditi' - da- ako je u skladu sa strukom plaćom I obrazovanjem. Usput naravno magistra je farmaceut, tehničar , programer, računovođa , statističar, kozmetičar, cashier :), Al Bundy da izabere pravi par natikača za pacijenta, frizerka da lokalnoj dokonoj bakici pomogne u nedoumici između mahagony i kesten smeđe farbice za kosu, a kako je krenulo igraćemo se I medicinskih sestara pa ćemo pacijentima malo vaditi krv I ostale tjelesne tekućine da nam eto nebi bilo dosadno na poslu, jer kako reče moja prva šefica : ' na poslu se ne sjedi' :D. I tako po default, kad kola krenu nizbrdo, neće se zaustaviti dok ne dostignu dno ili dok se ne uloži enormna količina energije. Bojim se da je dno izglednija varijanta. I tako smo od rasprodaje cijele države I žalosne činjenice da 1 osoba radi posao za 10 ljudi dožli do još žalosnije a to je da je ta osoba u biti nepotrebna , zašto bi uopće postojale ljekarne?? Sve možemo naručiti on line. Budemo imali i e-doktore?? Uglavnom logičan slijed događaja za svakog tko iole ima poima kako funkcionira monetarni ( robovlasnički ) sustav. Dovoljno je pogledati web adresu ove stranice: esavjetovanja.gov.hr - goverment??? Biće da smo 51. Američka država. Geez!!! Smrt fašizmu, sloboda narodu! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
16 TIHOMIR PANDURIĆ PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Potpuno podupirem stav HLJK i HFD-a kao najkompetentnijeg stručnog tijela za ovo vrlo važno pitanje. Profit i liberalizacija nikad ne smije biti ispred sigurnosti svih nas! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
17 Mateja Ramljak PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav HLJK i HFD-a da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju isključivo u ljekarnama. Lijek nije roba!! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
18 Marina Zorić PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav HLJK i HFDa da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju isključivo u ljekarnama.Lijek nije roba! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
19 BRANKA GALEŠIČĆ PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA PODRŽAVAM PRIMJEDBE HLJK NA NACRT PRIJEDLOGA PRAVILNIKA O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
20 ŽELJKA PERAK PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav HLJK i HFDa da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju isključivo u ljekarnama.Lijek nije roba. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
21 Ana Dagen PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav HLJK i HFDa da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju isključivo u ljekarnama.Lijek nije roba. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
22 JOSIP KALENIĆ PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Poštovani, Osobno smatram da je koncept pružanja zdravstvene skrbi uz upotrebu svih modernih IKT (informacijsko-komunikacijskih tehnologija) poželjan i nadasve progresivan smjer, ali istina je da je on i neizbježan. Upoznat sam sa činjenicom da su pod usluge DTP-a (dijagnostičko terapijski postupci) liječnicima uvedene usluge: telefonskog savjetovanja pacijenta i telefonskog savjetovanja obitelji pacijenta. Takav smjer poboljšanja skrbi za pacijenta koji je možda udaljen od liječnice koja je u gradu, a pacijent nema sredstva da dođe do izabranog ordinarijusa uz upotrebu tehnologije (tehnologija iz 19. stoljeća) je pravi put, istina bilo bi efikasno da se razmislilo kako kontrolirati fakturiranje takvih usluga. Nažalost, namjera ovog nacrta iako konceptualno usmjerena prema novim tehnologijama nema za cilj poboljšanje pružanja zdravstvene skrbi nego povećavanje dostupnosti proizvoda. Ista situacija kao i sa naprasnim uvođenjem hitne oralne kontracepcije nedavno (sve studije neosporno dokazuju da dostupnost hitne oralne kontracepcije nije za posljedicu imalo smanjenje pojave zbog koje je postala dostupnija-podatak sa predavanje povodom preregristacije proizvoda). Usvajanjem ovakvog nacrta osobno smatram da bi se mogle dogoditi višestruke dugoročne štete kako na egzistenciju kolegica i kolega tako i prema kvaliteti života svih koji sudjeluju u društvu a na koje se ovaj nacrt odnosi. 1) Direktna šteta koja će se prva osjetiti će biti u velikim gradovima na poslovanje ljekarni, nakon toga će na red doći i ljekarne u selima neovisno o vlasniku kapitala. Primarnom (direktnom) štetom doći će samo do promjene vlasništva ljekarničkog posla neefikasne ljekarne i možda će nekoliko života biti uništeno (vlasnici ljekarni). Da sam ja autor ovoga nacrta ovo je cijena koju bih prihvatio da je jedina. Osobno mislim da će potom doći do sekundarne štete. 2) Kako je NN-u bilo neefikasno voditi svoju ljekarnu na selu, vrlo brzo će i novome vlasniku (sa puno više ljekarni) postati također neefikasno održavati u svome sustavu “tkivo" koje propada (matematika je vrlo jednostavna) u “organu" koji također propada (populacija u selima RH je u zastrašujućem padu, odnosno ostaju samo stari i oni koji nemaju kuda). Nažalost ovakve situacije se događaju u sadašnjici bez dodatnog pritiska koji će se pojaviti ako se ovakav nacrt usvoji. Sekundarna šteta je dakle vrlo vjerovatno ekonomski uvjetovano smanjenje zdrastvene SKRBI radi smanjenja ljekarni u manjim mjestima, a podsjetio bih koja je obaveza Republike Hrvatske prema Zakonu o zdravstvenoj zaštiti; članak 11. Zdravstvena zaštita stanovništva Republike Hrvatske provodi se na načelima sveobuhvatnosti, kontinuiranosti, dostupnosti i cjelovitog pristupa u primarnoj zdravstvenoj zaštiti, a specijaliziranog pristupa u specijalističko-konzilijarnoj i bolničkoj zdravstvenoj zaštiti.; članak 26. Zdravstvena zaštita na primarnoj razini pruža se kroz djelatnosti: između inih i ljekarnička djelatnost. 3) Tercijarna i najstrašnija šteta koja bi se mogla pojaviti ako se ovaj nacrt usvoji jest duguročni efekt na zdravlje prosječnog građanina RH. Lijek nisu tenisice sa web trgovine koje ću naručiti, probati odgovara li mi kalup tenisice kada stignu poštom i ako ne valja vratiti pošiljatelju. Lijek koji se izda u ljekarni pacijentu u ruke, prestaje biti odgovornost ljekarnika. On se u ljekarnu smije vrati samo kao otpad za spaljivanje. Jer ljekarnik od toga trenutka više nema kontrolu nad uvjetima u kojima taj lijek može biti u posjedu pacijenta. Ljekarna sama ne smije vratiti lijek u veledrogeriju koji je u njenom skladištu duže od pet dana. Kako će se kontrolirati povrati naručenih lijekova iz bezreceptnog režima koji bi eventualno bili u internet ljekarnama. I nažalost iz dosta putovanja u države gdje funkcionira anglosanksonski(u USA nema principa solidarnosti, u UK postoji solidarnost, ali zdravstveni sustav nije spojena na miroviskim kao u RH) sustav zdravstvene zaštite osobnom smatram da su te države uložile u edukaciju svojih građana i da su građani tih zemalja na puno višoj razini svjesti o šteti koju može nepotrebna i pretjerana upotreba lijekova izazvati kod pojedinca u odnosu na prosječne građane Republike Hrvatske (oni misle da ih država štiti od svega kao u SFRJ). Osim navedenih mogućih štetnih efekata usvajanjem ovakvog nacrta po društvo,u ovome trenutku je isti nacrt u nesukladnosti sa nizom članaka Zakona o ljekarništvu iz kojega proizlazi. I da zaključim smatram da se ovakav nacrt pravilnika treba povući iz daljnje procedure dok se ne usaglasi sa Zakonom iz kojega proizlazi i da se u njegovu doradu uključe savjeti od nadležnih komora i društva stručnjaka. Josip Kalenić, mag.pharm. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
23 Tajana Šteković PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Poštovani, podupirem stav HLJK i HFD da ljekove izdaje isključivo ljekarnik, koji će znati uz lijek dati i stručan savjet o načinu njegovog korištenja i time spriječiti neželjene posljedice nepravilnom uporabom istog. Lijek nije roba da ga dostavlja i izdaje osoba koja za to nije kompetentna, jer sigurnost pacijenta uvijek mora biti na prvom mjestu! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
24 Lucija Sladoljev PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podržavam stav Hrvatske ljekarničke komore i Hrvatskog farmaceutskog društva da se lijek izdaje isključivo u ljekarni! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
25 MARINA NEMEC JOZIĆ PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA U potpunosti podržavam stav Hrvatske ljekarničke komore, Hrvatskog farmaceutskog društva i Farmaceutsko-biokemijskog fakulteta da se lijek može podizati isključivo u ljekarnama. Lijek nije roba. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
26 MARIJA VINKOVIĆ PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA, I. OPĆE ODREDBE Poštovani, podupirem stav Hrvatske ljekarničke komore, Hrvatskog farmaceutskog društva i Farmaceutsko-biokemijskog fakulteta Zagreb da se lijek može naručiti na daljinu ali da je mjesto podizanja ljekarna. Molim ministra Nakića da povuče sporni pravilnik i uvaži stavove ljekarničke struke.Srdačan pozdrav Marija Vinković Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
27 Maja Ivačić PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA U potpunosti podržavam stav HLJK i HFD o protuzakonitosti i neodrživosti nacrta pravilnika. Dostava lijeka na kućnu adresu je nedopustiva. Zadnjih godina se kvaliteta dostave i skladištenja lijekova nevjerojatno poboljšala i razrađena je do svakog detalja. Zakoni, pravilnici, smjernice struke i želja svakog ljekarnika da očuva kvalitetu lijeka zbog sigurnosti pacijenta tjeraju ljekarnika na nebrojena financijska ulaganja i puno dodatnog rada u nabavi, skladištenju i izdavanju lijekova. Dostava na kućnu adresu, povrat takve „pošiljke“ dovodi u pitanje sav prethodno utrošen trud i novac = lijek nije roba! Nevjerojatno je da kad Hrvatska otkriva ulogu i važnost ljekarnika u savjetovanju pacijenta, potiče ljekarike da sudjeluju u prevenciji bolesti, edukaciji pacijenata, otkrivanju i izbjegavanju interakcija i nuspojava, mjere krvni tlak, vide i razgovaraju s pacijentom , ta ista zemlja gura lijek u kartonsku kutijicu da je nosi poštar u ko zna kojim uvjetima i ko zna kojem pacijentu?! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
28 MELANIJA ŠTEKOVIĆ PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Poštovani, podržavam stav HLJK i HFD da se lijek izdaje isključivo u ljekarni, uz stručan savjet i preporuku o pravilnom načinu korištenja i mogućim nuspojavama. U slučaju bilo kakvih nejasnoća kod uporabe istog, ljekarnik je prva osoba kod koje će se pacijent obratiti za pomoć. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
29 MELANIJA ŠTEKOVIĆ I. OPĆE ODREDBE, Članak 1. Poštovani, podržavam stav HLJK i HFD da se lijek izdaje isključivo u ljekarni, uz stručan savjet i preporuku o pravilnom načinu korištenja i mogućim nuspojavama. U slučaju bilo kakvih nejasnoća kod uporabe istog, ljekarnik je prva osoba kod koje će se pacijent obratiti za pomoć. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
30 Marija Novak PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podržavam u potpunosti stavove i komentare Hrvatske ljekarničke komore. Lijek zaista nije roba! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
31 Snježana Milardović PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav HLJK u potpunosti. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
32 DARIJA KAJTAR PEŠIĆ PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav HLJK i HFD da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju ISKLJUČIVO U LJEKARNAMA. LIJEK NIJE ROBA, te se kao takav ni ne može svesti na internet kupovinu, jer bi to u konačnici dovelo do niza negativnih posljedica, kako zdravstvenih tako i financijskih, što nije u interesu ni pacijenata (koji bi trebali biti primarni), a ni državnih institucija. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
33 IRENA HADELAN PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Smatram da se zbog sigurnosti i zaštite zdravlja pacijenata nijedan lijek ne smije dostavljati na kućnu adresu. U potpunosti podržavam stav Hrvatske ljekarničke komore, Hrvatskog farmaceutskog društva i Farmaceutsko-biokemijskog fakulteta da se lijek može podizati jedino i isključivo u ljekarnama. Lijek nije roba. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
34 DOMAGOJ SEKOŠAN PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Poštovana gospodo, kao i obično, bitno je da se okreće lova, da se guli koža malih ljudi, a mi smo samo instrument s kojim veliki igrači to ostvaruju i ostvarivat će, kako na domaćoj, tako i na međunarodnoj sceni. Spomenutoj ekipi nikada nije bilo bitno zdravlje, nego samo profit. Stoga, ostajte mi dobro i ne živcirajte se previše, jer će ekipa pronaći način kako da okrene još koji milijunčić, na ovaj ili neki drugi način. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
35 DUBRAVKA DOLEŽAL PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podržavam stav HLJK da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju isključivo u ljekarnama.Potrebna je HITNA izmjena zakona! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
36 Tea Gikić PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav HLJK i HFD da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju ISKLJUČIVO U LJEKARNAMA. Lijek nije roba i ne može i ne smije se svesti na vrijednost bilo koje druge robe i njegovo izdavanje mora ostati u ljekarnama! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
37 Hilda Tatai Čapo PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podržavam stav HLJK i HFD-a u potpunosti. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
38 DRENKA ŠKUGOR PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podržavam stav HLJK i HFD-a u potpunosti, "LIJEK NIJE ROBA"! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
39 Andrea Devčić PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Pravilnik je štetan prvenstveno po zdravlje građana. Pokušaji samoliječenja bez stručnog savjeta jednaki su trovanju, stoga se u potpunosti slažem sa stavovima HLJK i HFD-a te podržavam sva nastojanja u službi zdravlja, a protiv novog pravilnika. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
40 Vesna Fett PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Pravilnik je protuzakonit, i vrlo opasan za samog pacijenta. Poduirem stav struke, lijek se izdaje u ljekarni uz stručan savjet farmaceuta. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
41 ANKICA MARTINJAČ PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Lijek nije roba!Izdaje se u ljekarni uz stručni savjet farmaceuta o indikacijama,doziranju,mogućim nuspojavama i kontraindikacijama.Pitam se misli li se ovim pravilnikom na sigurnost i zadovoljstvo pacijenta ili samo o zaradi. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
42 Zdenka Buzdum PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Izdavanje lijeka bez stručnog savjeta je opasno i stoga podupirem stav HLJK i HFD. Jedino mjesto za taj čin je ljekarna. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
43 ANA FETT PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav Hfd i Hljk da se lijekovi naručeni putem interneta izdaju isključivo u ljekarni. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
44 Ranka Makarun Pirić PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav HLJK i HFD-a da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju isključivo u ljekarnama. U pravilniku su nužne izmjene. LIJEK NIJE ROBA!! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
45 Kristina Skender PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA U čijem je interesu ovakva liberalizacija tržišta? U interesu pacijenta i korisnika lijekova sigurno ne (prosječni Hrvat ne zna preračunati grame u miligrame), a ne bi trebalo biti ni u interesu Ministarstva zdravlja zbog posljedičnih hospitalizacija i troškova liječenja nuspojava zbog predoziranja i neprimjerenih kombinacija lijekova. Oni koji rade u zdravstvu i s lijekovima svakodnevno se susreću s njihovom nepravilnom upotrebom. Ili poradite na edukaciji prosječnog Hrvata ili lijekove ostavite stručnjacima! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
46 Slavica Modrić PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav HLJK da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju isključivo u ljekarnama. Za sigurnu, pravilnu i odgovornu primjenu bezreceptnih lijekova u samoliječenju nužan je stručan savjet i procjena ljekarnika. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
47 HELENA NEZIRI PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Lijek u ljekarni u rukama ljekarnika. Iz vise razloga, prvi je svakako sigurnost pacijenata, drugi je zakon RH koji striktno bez imalo prostora za tumacenja govori da je jedino mjesto izdavanja lijeka ljekarna i u iznimnim slucajevima spacijalizirana prodavaonica. Lijek nije roba. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
48 MARIJA MARAS MARKIĆ II. INTERNETSKA STRANICA, Čanak 9. Toliko puta smo se uvjerili da ljudi ne čitaju upute o lijeku, da nisu svjesni vlastitog neznanja o lijekovima (npr. djeci daju piti "dječji Andol"), da magistar mora postavljati podpitanja makar pacijent i nemao pitanja za magistra upravo zato jer nisu svjesni što je sve važno oko terapije. Poveznica na uputu o lijeku neće biti slijeđena, pitanja se neće postavljati iz prakse poznatih razloga, a lijek ovime postaje obična roba, a vjerojatno i otrov! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
49 Alen Neziri PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav HLJK i HFD da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju isključivo u ljekarnama. Pravilnik o uvjetima za promet lijekovima na malo na daljinu putem interneta je PROTUZAKONIT. Za sigurnu, pravilnu i odgovornu primjenu bezreceptnih lijekova u samoliječenju nužan je stručan savjet i procjena ljekarnika. Sjetimo se Švedske koja je pokusala nesto slicno i dozivjela debakl u rapidnom povecanju slucajeva trovanja paracetamolom sa smrtnim posljedicama. Ne dozvolimo da ova ideja liberalizacije uzme ijedan zivot gradjana ove zemlje iz neinformiranosti,a u svrhu jakih lobija. Jedino mjesto za podizanje lijeka je ljekarna, tocno tako to stoji u zakonu RH i nijedan pravilnik ne bi smio ici kontra zakona jer je automatski protuzakonit. #lijeknijeroba Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
50 Alen Neziri I. OPĆE ODREDBE, Članak 3. Podupirem stav HLJK i HFD da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju isključivo u ljekarnama. Pravilnik o uvjetima za promet lijekovima na malo na daljinu putem interneta je PROTUZAKONIT. Za sigurnu, pravilnu i odgovornu primjenu bezreceptnih lijekova u samoliječenju nužan je stručan savjet i procjena ljekarnika. Sjetimo se Švedske koja je pokusala nesto slicno i dozivjela debakl u rapidnom povecanju slucajeva trovanja paracetamolom sa smrtnim posljedicama. Ne dozvolimo da ova ideja liberalizacije uzme ijedan zivot gradjana ove zemlje iz neinformiranosti,a u svrhu jakih lobija. Jedino mjesto za podizanje lijeka je ljekarna, tocno tako to stoji u zakonu RH i nijedan pravilnik ne bi smio ici kontra zakona jer je automatski protuzakonit. #lijeknijeroba Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
51 Ivana Siber PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav HLJK da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju isključivo u ljekarnama. Pravilnik o uvjetima za promet lijekovima na malo na daljinu putem interneta je PROTUZAKONIT. Za sigurnu, pravilnu i odgovornu primjenu bezreceptnih lijekova u samoliječenju nužan je stručan savjet i procjena ljekarnika. Lijek nije roba! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
52 VLATKA LJUBIĆ TASLAK PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA LIJEK NIJE ROBA ! Ne podržavam dostavu lijekova na kućnu adresu, jer pacijenti / kupci najčešće nisu kompetentni za procjenu koji bi im lijek najbolje pomogao s obzirom na njihovu dijagnozu, dob te druge boesti pa postoji realna opasnost od nastanka nuspojava ili interakcija. Za sigurnu primjenu lijekova nužana je procjena ljekarnika te podržavam stav HLJK i HFD da se lijekovi izdaju isključivo u LJEKARNAMA ! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
53 Ivanka Dvoržak PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Poštovani, podupirem stav HLJK i HFD da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju isključivo u ljekarnama. LIJEK NIJE ROBA!!! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
54 Ivana Fritsch Žitnik PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav HLJK i HFD da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju isključivo u ljekarnama. Lijek nije roba!!! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
55 Željka Iličić PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Poštovani, nama kao predstavnicima farmaceutske struke u jedinom fokusu djelovanja i rada mora biti pacijent i njegova dobrobit. Opasnosti koje nudi pravilnik o uvjetima za promet lijekovima na malo na daljinu putem interneta je mnogo. Pacijent koji dobije lijek putem interneta ne dobije adekvatnu informaciju za njegovu uporabu. Često svjedočimo u ljekarni kako je nužno i potrebno dodatno savjetovanje, jer pacijenti ne čitaju upute, a u ambulantama možda zbog manjka vremena ne dobiju pravu i potpunu informaciju. Prave posljedice liberalizacije prometa lijekova biti će vidljive tek za 10 i više godine, što nam pokazuju podaci iz zemalja koji su liberalizirali tržište. Mislim da one nikako ne mogu biti dobre, moguće su samo predoziranja i razne nuspojave. Lijek nije roba! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
56 Ivanka Sekošan PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podržavam stavove HLJK-e da se lijekovi naručeni putem interneta izdaju isključivo u ljekadnama. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
57 ZVEZDANA PETROVIĆ PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podržavam stav HLJK u potpunosti. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
58 DAMIR ČAVLOVIĆ PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA U cijem interesu je povecati promet i prodaju lijekova? Da li je cilj da svaki covjek za godinu dana pije 3,4,5 brufena dnevno? Poznavajuci obrazovanost i interes prosjecnog hrvata za citanjem uputa ili uopce zanimanjem za ono sto uzima, pretpostavljam da ce ga uzimati u kombinaciji sa aspirinom i lupocetom za svaki slucaj, nemoze naskodit!?!? e pa moze, zahvaljujuci prije svega Amerikancima,istrazivanjima i njihovoj dostupnosti u danasnje vrijeme nije tesko pronaci rezultate "liberalizacije" trgovine lijekovima, prije svega mislim da broj umrlih od predoziranja analgeticima ili hospitalizaciji! vjerujte da je broj iznimno velik! Iskreno ne znam sta je veci ekonomski gubitak, pokopat nekog odmah ili ga lijecit pa opet svi to zajedno placati i slusati ministre kako kukaju da para nema a pacijente kako se zale na kvalitetu zdravstva. uglavnom to je mozda samo jedan argument, ima ih puno a pameti u ovoj zemlji nedovoljno. Lijek nije roba! pozdrav Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
59 Ivan Vidaković PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Poštovani iz više razloga smatram da se u ovom pravilniku izričito treba naznačiti kako se lijek može izdati jedino u ljekarni iz nekoliko razloga: ad1. Kao pripadnik struke smatram da se mišljenje iste ne treba ignorirati, pogotovo kada je stav Farmaceutsko-biokemijskog fakulteta, Hrvatske ljekarničke komore i Hrvatskog farmaceutskog društva jedinstven i nedvojben. ad2. Ovaj pravilnik je ujedno i po zakonskoj osnovi kontradiktoran Zakonu o lijekovima (NN76/13) i to člancima 107 (kojim je propisana podjela lijekova s obzirom na mjesto izdavanja) i 135 stavak 2 (kojim je propisano izdavanje lijekova) te su za nepoštivanje istih propisane i prekršajne odredbe, članak 226 stavak 22. ad3. Europska direktiva nam ovaj pravilnik "ne nameće", već ga možemo definirati u onom obliku, koji nam najbolje odgovara. Mišljenja sam da je isti potrebno prilagoditi na način kako bi se struci omogućilo što bolje funkcioniranje, a na dobrobit pacijenata. ad3. Zadnje ali i najvažnije što bih htio naglasiti u ovoj priči "LIJEK NIJE ROBA" te zbog sigurnosti pacijenata ne želim odgovarati ni za kakve posljedice nastale manjkom komunikacije. Lijep pozdrav! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
60 Goran Križanić PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Cijeli ovaj pravilnik je protuzakonit jer zakon o lijekovima predviđa izdavanje lijeka isključivo u prostoru ljekarne ili spec.prod. lijekova na malo. Osim toga kontrola internet poslovanja (u smislu stručnosti osoba uključenih u proces, pravovremene informacije te sigurnosti za pacijenta) je skoro nemoguće nadzirati. Ovaj pravilnik bi mogao izazvati prva masovna trovanja OTC lijekovima, kao što je trend već uočen u zemljama koje imaju slični sustav. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
61 Goran Križanić III. OSIGURANJE KAKVOĆE, NARUČIVANJE I KUPOVINA LIJEKOVA PUTEM INTERNETSKE STRANICE TE ISPORUKA, Članak 15. Predviđam da će biti jako teško pratiti kako će izdani lijek biti skladišten u slučaju nemogućnosti isporuke. Ako pacijent ne bud epreuzeo lijek što onda? Vraća se u ljekarnu pa će ljekarna plaćati dostavu dvaput ili će se voziti u kombiju koji neće imati 24h uključenu klimu? Dogodit će se da će pacijent na kraju dobiti lijek koji nije skladištem u skladu s uputama poizviđača a ljekarna će zbog toga odgovarati, ili platiti novu dostavu. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
62 Goran Križanić III. OSIGURANJE KAKVOĆE, NARUČIVANJE I KUPOVINA LIJEKOVA PUTEM INTERNETSKE STRANICE TE ISPORUKA, Članak 13. Ovo je u suprotnosti zakonu o lijekovima. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
63 Goran Križanić II. INTERNETSKA STRANICA, Članak 8. Ako netko osnuje ljekarnu koja će se isključivo baviti internet prodajom onda pacijent ovisi o telefonskom pozivu s osobom koju ne može fizički doći vidjeti u ljekarnu, dakle opet je nemoguće da osoba bude sigurna da je osoba koja daje savjet stručna. Pretpostavljam da je osnivač takve ljekarne dužan imati stručne ljude na tim pozicijama ali tko će to sve moći provjeriti? Kako će se povezati konkretan poziv i dani savjet s osobom koja se javila na telefon? Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
64 Goran Križanić II. INTERNETSKA STRANICA, Članak 6. Znači moram obavljati dužnost prema kodeksu, ali tko će zapravo znati tko obavlja moju dužnost ako pacijent ne vidi s kime razgovara? Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
65 Goran Križanić I. OPĆE ODREDBE, Članak 3. Prema zakonu lijek je moguće izdati samo u ljekarni ili spec. prodavaonici na malo, ovako je jedan zakon protivan drugome. Također, nemoguće je provjeriti TKO ZAPRAVO daje savjet kada se komunikacija odvija preko interneta, evo ja mogu zamoliti svog susjeda da odgovori na poruku i Vi ne možete apsolutno ništa tu. Tko će Todoriću provjeravati osoblje koje daje savjete? Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
66 PETRA GARAJ PIRIĆ PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav HLJK i HFD-a da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju isključivo u ljekarnama. U pravilniku su nužne izmjene. LIJEK NIJE ROBA Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
67 VLATKA FILIPOVIĆ PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav HLJK da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju isključivo i ljekarnama. U pravilniku su nužne izmjene. LIJEK NIJE ROBA! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
68 Betilija Fadi PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav HLJK da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju isključivo u ljekarnama. Za sigurnu, pravilnu i odgovornu primjenu bezreceptnih lijekova u samoliječenju nužan je stručan savjet i procjena ljekarnika. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
69 Andrea Kovač Stanković PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav HLJK i HFD da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju isključivo u ljekarnama.Pravilnik o uvjetima za promet lijekovima na malo na daljinu putem interneta je PROTUZAKONIT. LIJEK NIJE ROBA!!!! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
70 ŽELJKO GÜTTLER PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Pravilnik o uvjetima za promet lijekovima na malo na daljinu putem interneta je PROTUZAKONIT. Podupirem stav HLJK i HFD da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju ISKLJUČIVO U LJEKARNAMA. Lijek nije roba i ne može i ne smije se svesti na vrijednost bilo koje druge robe i njegovo izdavanje mora ostati u ljekarnama! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
71 Hrvatska ljekarnička komora III. OSIGURANJE KAKVOĆE, NARUČIVANJE I KUPOVINA LIJEKOVA PUTEM INTERNETSKE STRANICE TE ISPORUKA, Članak 15. U članku 15. brisati riječi „ načinu i mjestu isporuke“ Isporučivanje lijeka na kućnu adresu suprotno je odredbama Zakona o lijekovima. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
72 Hrvatska ljekarnička komora III. OSIGURANJE KAKVOĆE, NARUČIVANJE I KUPOVINA LIJEKOVA PUTEM INTERNETSKE STRANICE TE ISPORUKA, Članak 14. Brisati članak 14. Odredba članka 14. predloženog Pravilnika je suprotna odredbama Zakona o lijekovima. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
73 Hrvatska ljekarnička komora III. OSIGURANJE KAKVOĆE, NARUČIVANJE I KUPOVINA LIJEKOVA PUTEM INTERNETSKE STRANICE TE ISPORUKA, Članak 13. Brisati članak 13. Odredba članka 13. predloženog Pravilnika je suprotna odredbama Zakona o lijekovima. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
74 Hrvatska ljekarnička komora III. OSIGURANJE KAKVOĆE, NARUČIVANJE I KUPOVINA LIJEKOVA PUTEM INTERNETSKE STRANICE TE ISPORUKA, Članak 12. Mijenja se članak 12. i glasi: „Ljekarna izdaje lijek korisniku lijeka u ljekarni“ Zakon o lijekovima je odredbama članaka 107. i 135. stavak 2. propisao mjesto izdavanja lijeka. Sukladno tome svaka isporuka lijeka na kućnu adresu je suprotna važećem Zakonu. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
75 Hrvatska ljekarnička komora III. OSIGURANJE KAKVOĆE, NARUČIVANJE I KUPOVINA LIJEKOVA PUTEM INTERNETSKE STRANICE TE ISPORUKA, Članak 11. U članku 11. brisati stavak 10. U članku 11. stavku 11. brisati riječi „ili isporučiti lijek“ Zakon o lijekovima je odredbama članaka 107. i 135. stavak 2. propisao mjesto izdavanja lijeka. Sukladno tome svaka isporuka lijeka na kućnu adresu je suprotna važećem Zakonu. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
76 Hrvatska ljekarnička komora PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA, III. OSIGURANJE KAKVOĆE, NARUČIVANJE I KUPOVINA LIJEKOVA PUTEM INTERNETSKE STRANICE TE ISPORUKA U Glavi III riječ „ISPORUKA“ zamijeniti s riječi „IZDAVANJE“ Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
77 Hrvatska ljekarnička komora II. INTERNETSKA STRANICA, Čanak 9. U članku 9. stavku 1. brisati alineju 5. Budući da Zakon o lijekovima u članku 107. i 135. stavku 2. propisuje da se bezreceptni lijekovi izdaju isključivo u ljekarni ili specijaliziranoj prodavaonici, dostava lijeka, a istovremeno i određivanje cijene lijeka je suprotno odredbama navedenog Zakona. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
78 Hrvatska ljekarnička komora II. INTERNETSKA STRANICA, Članak 5. U članku 5. brisati stavak 4. Članak 5. stavak 4. (kao i kod članka 3. stavka 4. predloženog Pravilnika) nije usklađen s odredbama članka 107. i 135. stavka 2. Zakona o lijekovima (NN 76/13, 90/14) jer je izričito određeno da se lijekovi bez recepta izdaju isključivo u ljekarni ili specijaliziranoj prodavaonici za promet na malo lijekovima. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
79 Hrvatska ljekarnička komora I. OPĆE ODREDBE, Članak 3. U članku 3. stavku 4. brisati riječi: “može isporučiti na adresu korisnika lijeka ili“ Članak 3. stavak 4. predloženog nacrta Pravilnika suprotan je odredbi članka 3. Zakona o ljekarništvu (NN 121/03, 142/06,35/08, 117/08) koji glasi: „ Pod opskrbom lijekovima podrazumijeva se promet lijekova na malo. Promet lijekova na malo se obavlja u ljekarnama i ljekarničkim depoima, a obuhvaća naručivanje, čuvanje i izdavanje lijekova na recept i bez recepta kao i izradu i izdavanje magistralnih i galenskih pripravaka provjerene kakvoće.“ Nadalje, članak 3. stavak 4. nije usklađen sa Zakonom o lijekovima (NN 76/13, 90/14) prema kojem je izričito propisano da se lijekovi bez recepta izdaju isključivo u ljekarni ili specijaliziranoj prodavaonici za promet na malo lijekovima. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
80 Hrvatska ljekarnička komora PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Stav ljekarničke struke u Hrvatskoj jest da se lijek koji se naručuje ili kupuje putem interneta može izdati jedino i isključivo u ljekarni. Cilj Direktive 2011/62/EU na koju je vezana regulacija prometa lijekovima na daljinu je osigurati funkcioniranje tržišta lijekova te visoku razinu zaštite javnog zdravlja od krivotvorenih lijekova. Europska Komisija donijela je Provedbenu uredbu Komisije 699/2014 koja jasno ukazuje što se mora odmah i nedvojbeno primijeniti: • Izgled zajedničkog logotipa na razini EU • Dostupnost internetske stranice na način da se javnost lako moće uvjeriti da je riječ o pouzdanoj stranici • Poveznica internetske stranice ovlaštene / opunomoćene osobe i internetske stranice na kojoj se nalazi nacionalni popis ljekarni mora biti nepromjenjiva i uzajamna. Iz sadržaja Provedbene Uredbe Komisije br. 699/2014 jasno je kako nema nikakvih detalja ni spomena obaveze dostave lijekova na kućnu adresu što znači da nema imperativne obveze uvođenja obavezne dostave lijekova na kućnu adresu, a koji su naručeni internetskim putem. Jasan je zaključak kako se niti iz Direktive 2011/62 niti iz Provedbene uredbe 699/2014 ne može iščitati pravna obveza uvođenja dostave lijekova na kućnu adresu, a koji su naručeni ili kupljeni internetskim putem. Uzevši u obzir skrb za zaštitu potrošača i javno zdravlje, vrlo specifičnu prirodu lijekova koju je Sud Europske unije priznao kao bitno različite od ostalih proizvoda, činjenicu da se isporuka „robe“ ne uvrštava u usluge informacijskog Društva, te jasan stav strukovnih tijela hrvatskog ljekarništva da se lijek naručen putem interneta ne dostavlja na kućnu adresu, ne vidimo nikakvog opravdanog razloga da se dostava lijekova na kućnu adresu implementira u Pravilnik. Države članice Europske unije imaju različite modele prodaje lijekova putem interneta, neke još nisu implementirale svoje modele, no jednako tako nema racionalne niti pravne zapreke da Hrvatska unutar europskih propisa razvije svoj vlastiti model nuđenja bezreceptnih lijekova na prodaju putem interneta, ukoliko su u potpunosti ispunjeni svi ciljevi Provedbene uredbe Direktive 2011/62. Štoviše, države koje još nisu implementirale prodaju lijekova putem interneta, a imaju dobru ljekarničku mrežu i geografsku pokrivenost ljekarničkom djelatnošću kao Hrvatska, s ciljem zaštite potrošača i javnog zdravlja, te promicanjem odgovorne primjene lijekova uz ljekarnika kao „gatekeepera“ zdravstvenog sustava, mogu usvojiti upravo hrvatski model pri kojem se pacijent dodatno educira putem usluga informacijskog društva na prilagođenoj „patient-friendly“ web stranici ljekarne, prije razgovora s ljekarnikom! U prilog gore navedenom određen je i Zakon o lijekovima (Narodne novine broj: 76/13), članci 107. i 135. koji propisuju mjesto izdavanja lijeka i to isključivo u ljekarni i specijaliziranoj prodavaonici za promet lijekova na malo. Nesporno je da Zakon o lijekovima propisuje mogućnost da fizičke i pravne osobe koje obavljaju ljekarničku djelatnost u Republici Hrvatskoj mogu nuditi za prodaju lijekove bez recepta, međutim, samo izdavanje lijeka, koji pojam ovaj članak zakona ne navodi, isključivo je ograničeno na prostor ljekarne, a sukladno članku 107 Zakona o lijekovima NN 76/13. Slijedom navedenog, slijedeći pozitivne propise Republike Hrvatske i to Zakona o lijekovima NN 76/13 zaključujemo da fizičke i pravne osobe koje obavljaju ljekarničku djelatnost u Republici Hrvatskoj mogu slobodno prodavati (čl.136. Zakona o lijekovima NN 76/13) lijekove putem interneta, a da je takav lijek naručen putem interneta kupac u mogućnosti preuzeti isključivo u ljekarni u kojoj će mu navedeni lijek biti izdan (čl.107 Zakona o lijekovima NN 76/13). Tome u prilog idu i Prekršajne odredbe Zakona o lijekovima i to članak 226.st1.t.22. (NN 76/13) kojom je propisano da ako se izdaje lijek na mjestu suprotnom odobrenom u odobrenju za stavljanje lijeka u promet (čl.135.st.2.i3.), kao i članak 227.st.1.t.11 Zakona o lijekovima (NN 76/13) kojim člankom je propisana novčana kazna ako se izda lijek na način i na mjestu protivno danom odobrenju za stavljanje u promet (čl.106. i 107). Razlozi da se lijek naručen putem interneta izdaje samo u ljekarni razloge proizlaze i iz pravila ljekarničke djelatnosti kao dijela zdravstvene djelatnosti. Posebno se ističe da uputa o lijeku koja je priložena u pakiranju često nije jasna i razumljiva osobama koje nisu zdravstveni djelatnici i stoga je za sigurnost primjene lijeka neophodan razgovor s ljekarnikom. S obzirom da se bezreceptni lijekovi uglavnom koriste za samoliječenje, posebna je dužnost ljekarnika da u izravnom kontaktu s pacijentom upozori na moguće kontraindikacije i nuspojave lijeka i osigura ispravno izdavanje lijeka. Među bezreceptnim lijekovima postoje brojni lijekovi (npr. nesteroidni antireumatici) koji imaju značajne nuspojave i interakcije, ako se ne primjenjuju prema uputama ljekarnika. Nadalje, pacijenti često pogrešno tumače svoje simptome i pogrešno se samoliječe što dovodi do komplikacija prvotne tegobe i razvoja bolesti ili do nastanka neke nove bolesti ili tegobe. Također, ovim prijedlogom Pravilnika nije riješeno pitanje kako spriječiti djecu odnosno maloljetnike da naručuju lijekove putem interneta što također može dovesti do problema sa zdravljem korisnika i odgovornosti ljekarnika. Za sigurnu, pravilnu i odgovornu primjenu bezreceptnih lijekova u samoliječenju nužan je stručan savjet i procjena ljekarnika. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
81 MARIO ĐURIĆ PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA U članku 135 stavki 2 Zakona o lijekovima piše: "Lijekove koji se izdaju na recept, dopušteno je izdavati isključivo u ljekarnama, a izdavanje lijekova koji se izdaju bez recepta dopušteno je i u specijaliziranim prodavaonicama za promet na malo lijekovima, sukladno rješenju Agencije o odobrenju za stavljanje lijeka u promet." Svima nam je u cilju olakšati ljudima dostupnost njihove terapije i zbog toga nemam ništa protiv naručivanja ili lkupovine lijekove putem interneta, ali pri tom ne smijemo izgubiti kompas i dovesti u pitanje sigurnost tih istih ljudi. Lijek nije roba i ne može i ne smije se svesti na vrijednost bilo koje druge robe i njegovo izdavanje mora ostati u ljekarnama! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
82 RENATA ŽIVKO PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Pravilnik o uvjetima za promet lijekovima na malo na daljinu putem interneta je PROTUZAKONIT. Podupirem stav HLJK da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju ISKLJUČIVO U LJEKARNAMA. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
83 MIRJANA JAMBROVIĆ PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Podupirem stav HLJK da se lijekovi naručeni ili kupljeni putem interneta izdaju isključivo u ljekarnama. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
84 Udruga REMISIJA PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Kao udruga pacijenata ovim putem se uključujemo u e savjetovanje koje se odnosi na savjetovanje o nacrtu prijedloga Pravilnika o izmjeni i dopuni Pravilnika o mjerilima za razvrstavanje lijekova te o propisivanju lijekova na recept, a koje je otvoreno 19.01.2016.-03.02.2016. godine. Udruga Remisija je udruga bolesnika s reumatoidnim artritisom, sličnim i srodnim bolestima, koji se liječe biološkom terapijom, dakle okupljamo sve oboljele od upalnih reumatskih bolesti (RA, PsA, As, lupus, JIA... Kao pacijenti izražavamo negodovanje izmenama u čl. 34. st. 1.-4., čak bez obzira na zaključni navod u st.1. gdje se navodi : citat :... “te da se osoba suglasila sa zamjenom lijeka”, završen citat. Mišljenja smo da bolesnik treba konstantno uzimati preparat koji mu je propisan od strane ordinariusa specijaliste reumatologa (u ovom konkretnom slučaju), jer to omogućava precizno praćenje nus pojava kod uzimanja lijeka. To iz razloga što smo primjetili da pacijenti, a naši članovi različito podnose uzimanje jednog lijeka u različitim oblicima. Posljedica drugačije, u pravilu lošije reakcije, je samoinicijativno prekidanje uzimanja lijeka – terapije, a što ima posljedice na učin terapije, u konačnici i zdravlje pacijenta. Smatramo da se u ljekarnama može izdavati samo i isključivo uvijek isti preparat, odnosno naj koji je pacijentu propisan od specijaliste. Naime, treba imati na umu da su pacijenti u najvećoj mjeri osobe bez stručnog medicinskog i farmakološkog znanje, dakle u tom segmentu neuke osobe i da će nesvjesno i iz neznanja čak i prihvatiti sugestiju magistra farmacije u ljekarni kada im se prezentira da se radi o istom preparatu. Potencijalni problem je nus pojava na određeni preparat koji nije isti kao propisani od liječnika specijaliste, zbog čega dolazi do gore spomenutih postupanja oboljelog. Zbog navedenog smo stava kako je navedeno te predlažemo da se isto uzme u obzir. Kao udruga pacijenata ovim putem se uključujemo u e savjetovanje koje se odnosi na savjetovanje o nacrtu prijedloga Pravilnika o izmjeni i dopuni Pravilnika o mjerilima za razvrstavanje lijekova te o propisivanju lijekova na recept, a koje je otvoreno 19.01.2016.-03.02.2016. godine. Udruga Remisija je udruga bolesnika s reumatoidnim artritisom, sličnim i srodnim bolestima, koji se liječe biološkom terapijom, dakle okupljamo sve oboljele od upalnih reumatskih bolesti (RA, PsA, As, lupus, JIA... Kao pacijenti izražavamo negodovanje izmenama u čl. 34. st. 1.-4., čak bez obzira na zaključni navod u st.1. gdje se navodi : citat :... “te da se osoba suglasila sa zamjenom lijeka”, završen citat. Mišljenja smo da bolesnik treba konstantno uzimati preparat koji mu je propisan od strane ordinariusa specijaliste reumatologa (u ovom konkretnom slučaju), jer to omogućava precizno praćenje nus pojava kod uzimanja lijeka. To iz razloga što smo primjetili da pacijenti, a naši članovi različito podnose uzimanje jednog lijeka u različitim oblicima. Posljedica drugačije, u pravilu lošije reakcije, je samoinicijativno prekidanje uzimanja lijeka – terapije, a što ima posljedice na učin terapije, u konačnici i zdravlje pacijenta. Smatramo da se u ljekarnama može izdavati samo i isključivo uvijek isti preparat, odnosno naj koji je pacijentu propisan od specijaliste. Naime, treba imati na umu da su pacijenti u najvećoj mjeri osobe bez stručnog medicinskog i farmakološkog znanje, dakle u tom segmentu neuke osobe i da će nesvjesno i iz neznanja čak i prihvatiti sugestiju magistra farmacije u ljekarni kada im se prezentira da se radi o istom preparatu. Potencijalni problem je nus pojava na određeni preparat koji nije isti kao propisani od liječnika specijaliste, zbog čega dolazi do gore spomenutih postupanja oboljelog. Zbog navedenog smo stava kako je navedeno te predlažemo da se isto uzme u obzir. Udruga Remisija Nenad Horvat Predsjednik Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
85 Ivan Pepić PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Poštovani, u okviru savjetovanja sa zainteresiranom javnošću dostavljam vam primjedbe na Nacrt prijedloga Pravilnika o uvjetima za promet lijekovima na malo na daljinu putem Interneta: Traži se brisanje svih odredbi Nacrta prijedloga Pravilnika o uvjetima za promet lijekovima na malo na daljinu putem Interneta kojima se propisuje otpremanje i isporuka lijeka na adresu korisnika lijeka /A KAKO JE OZNAČENO/: u članku 3.: (4) Lijek koji je korisnik lijeka kupio putem Interneta ljekarna /MOŽE ISPORUČITI NA ADRESU KORISNIKA LIJEKA ILI/ može izdati lijek korisniku lijeka u ljekarni.; u članku 5.: (4) /AKO LJEKARNA IMA OSIGURANU ISPORUKU LIJEKA NA ADRESU KORISNIKA LIJEKA, INTERNETSKA STRANICA UZ PODATKE IZ STAVAKA 1. I 3. OVOGA ČLANKA MORA JASNO NAZNAČITI DA OBAVLJA ISPORUKU LIJEKOVA NA ADRESU KORISNIKA LIJEKA./; u članku 9.: Internetska stranica mora sadržavati sljedeće podatke o lijeku: /- CIJENU DOSTAVE/; u naslovu Glave III.: III. OSIGURANJE KAKVOĆE, NARUČIVANJE I KUPOVINA LIJEKOVA PUTEM INTERNETSKE STRANICE /TE ISPORUKA/; u članku 11.: (10) /PO ZAVRŠETKU NARUDŽBE NA INTERNETSKOJ STRANICI MORAJU BITI PRIKAZANI PODACI O OČEKIVANOM DATUMU I VREMENU ISPORUKE LIJEKA NA ADRESU DOSTAVE./ (11) Ako ljekarna nije u mogućnosti izdati /ILI ISPORUČITI/ lijek, obvezna je o tome obavijestiti korisnika lijeka.; članak 12.: (1) /LJEKARNA JE OBVEZNA LIJEK ISPORUČITI KORISNIKU LIJEKA U NAJKRAĆEM MOGUĆEM ROKU I U SKLADU S ODOBRENIM UVJETIMA ČUVANJA TE OSIGURATI DA SE NE UGROZI KAKVOĆA LIJEKA I IDENTIFIKACIJA LIJEKA./ (2) /PRIJE OTPREMANJA NARUČENOG LIJEKA, POD NADZOROM MAGISTRA FARMACIJE, U LJEKARNI KOJA LIJEK OTPREMA POTREBNO JE IZVRŠITI ZAKLJUČNU PROVJERU KAKVOĆE LIJEKA, A POSEBNO ODGOVARA LI POŠILJKA NARUDŽBI. MAGISTAR FARMACIJE OBVEZAN JE ODOBRITI OTPREMANJE LIJEKA I TO EVIDENTIRATI./ (3) /TIJEKOM ISPORUKE LJEKARNA JE OBVEZNA OSIGURATI DA SU PODACI O KORISNIKU LIJEKA I NARUČENOM LIJEKU U POTPUNOSTI ZAŠTIĆENI./; članak 13.: (1) /ISPORUKU LIJEKA IZ ČLANKA 12. STAVKA 1. OVOGA PRAVILNIKA ZA LJEKARNU OBAVLJA DRUGA FIZIČKA ILI PRAVNA OSOBA (U DALJNJEM TEKSTU: IZVRŠITELJ UGOVORA) S KOJOM JE LJEKARNA OBVEZNA SKLOPITI PISANI UGOVOR./ (2) /UGOVOROM IZ STAVKA 1. OVOGA ČLANKA MORAJU SE UTVRDITI ODGOVORNOSTI UGOVORNIH STRANA OSOBITO U DIJELU OSIGURANJA UVJETA ČUVANJA I ISPORUKE LIJEKA U SKLADU S UVJETIMA KOJE JE PROPISAO PROIZVOĐAČ, TE DRUGIH ZAHTJEVA PROPISANIH ČLANKOM 12. OVOGA PRAVILNIKA./ (3) /IZVRŠITELJ UGOVORA NE SMIJE SKLAPATI UGOVOR ZA POVJERENI POSAO S DRUGOM FIZIČKOM ILI PRAVNOM OSOBOM./; u članku 14.: Ljekarna nije obvezna prihvatiti vraćeni lijek od strane korisnika lijeka nakon što je lijek izdan /I ISPORUČEN, OSIM ZA ONE LIJEKOVE KOJI SU POGREŠKOM DOSTAVLJENI, KOJI SU OŠTEĆENI TIJEKOM ISPORUKE ILI AKO VRIJEME ISPORUKE PREMAŠUJE VRIJEME IZ ČLANKA 11. STAVKA 10. OVOGA PRAVILNIKA/.; u članku 15.: Ljekarna je obvezna podatke o izdanim količinama lijekova, nazivu lijeka, jačini lijeka, veličini pakiranja lijeka, kupcima, datumu narudžbe, stručnim savjetima magistra farmacije, /TE VREMENU, NAČINU I MJESTU ISPORUKE/ pohranjivati i čuvati najmanje 5 godina.; OBRAZLOŽENJE ZAHTJEVA: Sukladno odredbi članka 107. Zakona o lijekovima (NN 76/13, 90/14) (prema kojoj se s obzirom na mjesto izdavanja lijekovi razvrstavaju na lijekove koji se izdaju na recetpt u ljekarni, lijekove koji se izdaju bez recepta u ljekarni, te lijekove koji se izdaju bez recepta u ljekarni i specijaliziranim prodavaonicama na malo lijekovima) izrijekom je određeno da je mjesto izdavanja lijeka ljekarna, odnosno specijalizirana prodavaonica na malo lijekovima. Posebno naglašavam da je odredbom članka 227. Zakona o lijekovima (NN 76/13, 90/14) propisan prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 70.000,00 do 100.000,00 kuna ako fizička ili pravna osoba izda lijek na način i na mjestu protivno danom odobrenju za stavljanje u promet (članci 106. i 107.). S poštovanjem, Dr. sc. Ivan Pepić, mag. pharm. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
86 MILJENKO VUKOVIĆ PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Riba smrdi od glave , pa tako i u ovom slučaju, ministar potpisuje pravilnik koji je protuzakonit i neusklađen sa sadašnjim zakonom - pametnom dosta samo da ga pročita, ali to nije nikakav problem jer će promjeniti sve druge zakone da progura ovaj pravilnik . Koga se pita ... ? Tobože struku ??? Moš mislit , struka traži jedno, politika donosi dijametralno suprotne odluke . Zašto ? Pa zato jer politika živi na račun pogodovanja, mita i korupcije. Kome ovakav pravilnik donosi korist... ? Samo velikima , sistemima ,podobnima. Ionako je ova država pokazala da joj je stalo do 200 bogatih koji će kontrolirati sve... Po prijedlogu zakona Agencija za lijekove izdaje LJEKARNI rješenje o odobrenju za stavljanje lijeka u promet putem interneta ( Opće odredbe, čl.3) dok ista ta agencija već krši zakon , pa čak i ovaj famozni pravilnik dajući specijaliziranoj trgovini koja NIJE LJEKARNA odobrenje za internet prodaju : http://www.halmed.hr/?ln=hr&w=promet_lijekova&d=opsirnije&id=13616 . Jel treba dalje pisat ???? Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
87 VEDRAN TAKAČ III. OSIGURANJE KAKVOĆE, NARUČIVANJE I KUPOVINA LIJEKOVA PUTEM INTERNETSKE STRANICE TE ISPORUKA, Članak 14. U slučaju da ovakav pravilnik bude donesen te da naručeni lijek pacijent ne preuzme u ugovoreno vrijeme (lijek nije isporučen), jer neće biti dostupan na adresi navedenoj prilikom narudžbe, koja će biti procedura s navedenim lijekom? Da li će on biti ostavljen za preuzimanje u najbližem poštanskom uredu, uredu kurirske dostave ili kiosku kao što se događa s drugim pošiljkama koje se ne isporuče na adresu naručitelja ili će se lijek voziti u dostavnom vozilu sve dok ne bude isporučen? Da li će i navedene lokacije morati zadovoljiti neke minimalne uvjete u pogledu uvjeta čuvanja lijekova kao što to moraju zadovoljiti ljekarne i specijalizirane prodavaonice na malo lijekovima te da li će zaposlenici na tim lokacijama u slučaju da će se lijek tamo moći preuzeti, moći savjetovati pacijenata o načinu uzimanja lijeka? ... Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
88 VEDRAN TAKAČ III. OSIGURANJE KAKVOĆE, NARUČIVANJE I KUPOVINA LIJEKOVA PUTEM INTERNETSKE STRANICE TE ISPORUKA, Članak 13. Članak 13. Stavak 1. Nije usklađen sa Zakonom o lijekovima (NN 76/13, 90/14) Članak 107. i Članak 135. Stavak 2. po kojima se lijekovi bez recepta izdaju isključivo u ljekarni ili specijaliziranoj prodavaonici za promet na malo lijekovima. Prema tome lijek koji se izdaje bez recepta se ne može isporučiti na adresu korisnika lijeka niti slijedom toga ugovarati usluga isporuke lijeka na adresu korisnika. U slučaju da se ovakav Pravilnik i prihvati te se ne uvaže primjedbe struke da li će eventualne fizičke i pravne osobe s kojima će se ugovarati isporuka lijeka morati zadovoljiti minimalne uvjete u pogledu sigurnosti lijekova (uvjeti čuvanaja) kao što moraju zadovoljiti veledrogerije prilikom isporuke lijekova ljekarnama i specijaliziranim prodavaonicama na malo lijekovima te ljekarne u pogledu minimalnih uvjeta za čuvanje lijekova i tko će biti odgovoran za nadzor takvih 'kurirskih' službi. Za pretpostaviti je sigurno da se neće organizirati posebna dostava lijekova već će se oni dostavljati s drugom robom koju će takve službe dostavljati. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
89 VEDRAN TAKAČ III. OSIGURANJE KAKVOĆE, NARUČIVANJE I KUPOVINA LIJEKOVA PUTEM INTERNETSKE STRANICE TE ISPORUKA, Članak 12. Članak 12. Stavak 1., 2. i 3. Nije usklađen sa Zakonom o lijekovima (NN 76/13, 90/14) Članak 107. i Članak 135. Stavak 2. po kojima se lijekovi bez recepta izdaju isključivo u ljekarni ili specijaliziranoj prodavaonici za promet na malo lijekovima. Prema tome lijek koji se izdaje bez recepta se ne može isporučiti na adresu korisnika lijeka već samo izdati u prostoru ljekarne ili specijalizirane prodavaonice na malo lijekovima. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
90 VEDRAN TAKAČ III. OSIGURANJE KAKVOĆE, NARUČIVANJE I KUPOVINA LIJEKOVA PUTEM INTERNETSKE STRANICE TE ISPORUKA, Članak 11. Članak 11. Stavak 10. i 11. Nije usklađen sa Zakonom o lijekovima (NN 76/13, 90/14) Članak 107. i Članak 135. Stavak 2. po kojima se lijekovi bez recepta izdaju isključivo u ljekarni ili specijaliziranoj prodavaonici za promet na malo lijekovima. Prema tome lijek koji se izdaje bez recepta se ne može isporučiti na adresu korisnika lijeka. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
91 VEDRAN TAKAČ II. INTERNETSKA STRANICA, Čanak 9. Zakonom o lijekovima (NN 76/13, 90/14) Članak 107. i Članak 135. Stavak 2. definira da se lijekovi bez recepta izdaju isključivo u ljekarni ili specijaliziranoj prodavaonici za promet na malo lijekovima. Prema tome nema smisla da se ističe cijena za uslugu (dostava na adresu korisnika) koja se po Zakonu o lijekovima ne može izvršiti. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
92 VEDRAN TAKAČ II. INTERNETSKA STRANICA, Članak 5. Članak 5. Stavak 4. Nije usklađen sa Zakonom o lijekovima (NN 76/13, 90/14) Članak 107. i Članak 135. Stavak 2. po kojima se lijekovi bez recepta izdaju isključivo u ljekarni ili specijaliziranoj prodavaonici za promet na malo lijekovima. Prema tome lijek koji se izdaje bez recepta se ne može isporučiti na adresu korisnika lijeka. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
93 VEDRAN TAKAČ I. OPĆE ODREDBE, Članak 3. Članak 3. Stavak 4. Nije usklađen sa Zakonom o lijekovima (NN 76/13, 90/14) Članak 107. i Članak 135. Stavak 2. po kojima se lijekovi bez recepta izdaju isključivo u ljekarni ili specijaliziranoj prodavaonici za promet na malo lijekovima. Prema tome lijek koji se izdaje bez recepta se ne može isporučiti na adresu korisnika lijeka. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
94 Hrvatsko farmaceutsko društvo PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Poštovani, Molimo da se sporni protuzakoniti Nacrt PRAVILNIKA O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA hitno povuče iz javne rasprave uslijed očite protuzakonitosti sa Zakonom o lijekovima (e-Savjetovanja), te da Ministarstvo zdravlja usuglasi Pravilnik s postojećom zakonskom regulativom i uvaži jasan stav ljekarničke struke u Hrvatskoj na dobrobit sigurnosti građana Republike Hrvatske i javnog zdravlja prema točkama kako slijedi: 1. Postojeća europska regulativa NE NALAŽE EKSPLICITNO da se lijek mora dostaviti na kućnu adresu. 2. Lijek koji se naručuje ili kupuje putem interneta ("nudi na prodaju") može se IZDAVATI jedino i isključivo u ljekarni (i specijaliziranim prodavaonicama na malo lijekovima, što je također pod razmatranjem) tj. ne dostavlja se na adresu korisnika! 3. Potrebno je suzdržati se od ovakvog oblika potpune "internetske liberalizacije", s ciljem sprječavanja neželjenih posljedica po javno zdravlje uslijed pogrešne i neodgovorne primjene lijekova koji su djelotvorni i sigurni kada se koriste pod nadzorom i uz stručni savjet ljekarnika. Građani Republike Hrvatske imaju pravo na najkvalitetniju zdravstvenu zaštitu u okviru mreže javne zdravstvene službe, pa tako i ljekarničke djelatnosti, koja mora prilikom izdavanja lijeka uključivati savjet ljekarnika o sigurnoj primjeni lijekova zajamčene kakvoće i pouzdane sljedivosti i porijekla. U svrhu jasnog argumentiranja i izražavanja jedinstvenog stava ljekarničke struke u Hrvatskoj, referirat ćemo se na sljedeće pravne akte koji su spomenuti i u zajedničkom dopisu Hrvatske ljekarničke komore i Hrvatskog framceutskog društva prema Ministarstvu zdravlja još 15. prosinca 2015. godine: • Direktiva 2011/62/EU Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Direktive 2001/83/EZ o Zakoniku Zajednice koji se odnosi na lijekove za primjenu kod ljudi, u svrhu prevencije unosa krivotvorenih lijekova u legalni opskrbni lanac • Direktiva 2001/83/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o zakoniku Zajednice o lijekovima za humanu primjenu • Direktiva 2000/31/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o određenim pravnim aspektima usluga informacijskog društva na unutarnjem tržištu, posebno elektroničke trgovine (Direktiva o elektroničkoj trgovini) • Direktiva 98/34/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju postupka osiguravanja informacija u području tehničkih normi i propisa • Provedbena uredba Komisije br. 699/2014. o izgledu zajedničkog logotipa za identifikaciju osoba koje javnosti nude lijekove na prodaju na daljinu i tehničkim, elektroničkim i kriptografskim zahtjevima za provjeru njegove autentičnosti Hrvatska ljekarnička komora i Hrvatsko farmaceutsko društvo su svjesni obveza koje je Republika Hrvatska preuzela pristupanjem Europskoj uniji pa tako i odredbi Direktive 2011/62/EU koju je potrebno uvažiti pri izradi podzakonskog akta koji regulira promet lijekovima na daljinu putem interneta. Cilj navedene Direktive je osigurati funkcioniranje tržišta lijekova te visoku razinu zaštite javnog zdravlja od krivotvorenih lijekova. Sud Europske unije priznao je vrlo specifičnu prirodu lijekova koji se po svojim terapijskim učincima bitno razlikuju od ostalih proizvoda, drži da su ljudsko zdravlje i život na prvom mjestu koje štiti i zastupa Europska unija, ali da je zadatak država članicama odrediti razinu zaštite javnog zdravlja kao i način postizanja te razine. Uzimajući u obzir Direktivu 2001/83/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 6. studenoga 2001. o Zakoniku zajednice o lijekovima za humanu primjenu, a posebno njezin članak 85c, stavak 3. Europska Komisija donijela je Provedbenu uredbu Komisije 699/2014 koja jasno ukazuje što se mora odmah i nedvojbeno primijeniti: • Izgled zajedničkog logotipa na razini EU • Dostupnost internetske stranice na način da se javnost lako moće uvjeriti da je riječ o pouzdanoj stranici • Poveznica internetske stranice ovlaštene / opunomoćene osobe i internetske stranice na kojoj se nalazi nacionalni popis ljekarni mora biti nepromjenjiva i uzajamna. Iz sadržaja Provedbene Uredbe Komisije br. 699/2014 o izgledu zajedničkog logotipa za identifikaciju osoba koje javnosti nude lijekove na prodaju na daljinu i tehničkim, elektroničkim i kriptografskim zahtjevima za provjeru njegove autentičnosti jasno je kako nema nikakvih detalja ni spomena obaveze dostave lijekova na kućnu adresu što znači da nema imperativne obveze uvođenja obavezne dostave lijekova na kućnu adresu, a koji su naručeni internetskim putem. Direktiva 2011/62/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 8. lipnja 2011. koja dopunjuje Direktivu 2001/83 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. studenoga 2001. o Zakoniku Zajednice koji se odnosi na lijekove za ljudsku uporabu, vezano uz krivotvorene lijekove također u svome tekstu ne spominje (obaveznu) dostavu lijekova na kućnu adresu. U uvodu Direktive 2011/62/EU stavak 32. navodi vrlo jasno da je cilj ove Direktive osigurati funkcioniranje unutarnjeg tržišta lijekova i istodobno osigura visoka razina zaštite javnog zdravlja od krivotvorenih lijekova, a Direktiva se ne bavi otpremanjem tj. dostavom lijekova na kuću adresu. Nadalje, Uredba je obvezujući zakonodavni akt koji se mora u cijelosti primjenjivati u čitavoj Europskoj uniji, dok je Direktiva zakonodavni akt kojim se utvrđuje cilj koji sve države članice EU-a moraju ostvariti. Međutim svaka država samostalno odlučuje o načinu. Uredbe i direktive najvažniji su izvori prava Europske unije, budući da uvijek imaju obvezujući karakter i uvijek su upućene državama članicama. Međutim, za razliku od uredbi koje su u potpunosti izravno primjenjive, direktive obvezuju u pogledu rezultata koji se mora ostvariti. Dakle, direktive obvezuju države članice kojima su upućene, što se tiče ciljeva koje treba ostvariti, a nacionalnim vlastima ostavljaju slobodu izbora načina i sredstva koje će upotrijebiti kako bi se postigao zadani cilj. Svrha direktive nije osiguranje jedinstvenog prava Unije, kao što je to slučaj kod uredbi. Shodno tome, svaka država članica može samostalno odrediti način izdavanja bezreceptnog lijeka krajnjem korisniku, a posebice se preporučuje uvažavati mišljenje i autonomija stručnog tijela (regulirane struke) ukoliko je to apsolutno u interesu potrošača i javnog zdravlja. Jasan je zaključak kako se niti iz Direktive 2011/62 niti iz Provedbene uredbe 699/2014 ne može iščitati pravna obveza uvođenja dostave lijekova na kućnu adresu, a koji su naručeni ili kupljeni internetskim putem. Štoviše, Direktiva o elektroničkoj trgovini vrlo jasno navodi kako ona mora osigurati visoku razinu zaštite ciljeva od općeg interesa, posebno zaštitu potrošača i javnog zdravlja. Direktiva 2000/31 Europskog parlamenta i Vijeća o određenim pravnim aspektima usluga informacijskog društva na unutarnjem tržištu, posebno elektroničke trgovine (Direktiva o elektroničkoj trgovini) navodi u stavku 32. uvodnog dijela: Radi uklanjanja prepreka razvoja prekograničnih usluga u Zajednici, koje na internetu mogu nuditi članovi reguliranih struka, potrebno je na razini zajednici zajamčiti poštivanje pravila struke posebno s ciljem zaštite potrošača i javnog zdravlja… Ono što je posebno važno jest sljedeća činjenica navedena u Direktivi o elektroničkoj trgovini (stavak 18. uvodnog dijela)- Usluge informacijskog društva obuhvaćaju široki raspon djelatnosti koje se odvijaju na internetu; te se djelatnosti posebno sastoje od prodaje roba na internetu, ali djelatnosti kao što su isporuka roba kao takva nisu obuhvaćene. Direktiva o elektronskoj trgovini jasno navodi po pitanju usluga informacijskog društva kako se područje koordinacije zahtjeva ne odnosi na zahtjeve koji se primjenjuju na robe kao takve, niti se primjenjuju na isporuke robe. Uzevši u obzir skrb za zaštitu potrošača i javno zdravlje, vrlo specifičnu prirodu lijekova koju je Sud Europske unije priznao kao bitno različite od ostalih proizvoda, činjenicu da se isporuka „robe“ ne uvrštava u usluge informacijskog Društva, te jasan stav strukovnih tijela hrvatskog ljekarništva da se lijek naručen putem interneta ne dostavlja na kućnu adresu, ne vidimo nikakvog opravdanog razloga da se dostava lijekova na kućnu adresu implementira u Pravilnik. Države članice Europske unije imaju različite modele prodaje lijekova putem interneta, neke još nisu implementirale svoje modele, no jednako tako nema racionalne niti pravne zapreke da Hrvatska unutar europskih propisa razvije svoj vlastiti model nuđenja bezreceptnih lijekova na prodaju putem interneta, ukoliko su u potpunosti ispunjeni svi ciljevi Provedbene uredbe Direktive 2011/62. Štoviše, države koje još nisu implementirale prodaju lijekova putem interneta, a imaju dobru ljekarničku mrežu i geografsku pokrivenost ljekarničkom djelatnošću kao Hrvatska, s ciljem zaštite potrošača i javnog zdravlja, te promicanjem odgovorne primjene lijekova uz ljekarnika kao „gatekeepera“ zdravstvenog sustava, mogu usvojiti upravo hrvatski model pri kojem se pacijent dodatno educira putem usluga informacijskog društva na prilagođenoj „patient-friendly“ web stranici ljekarne, prije razgovora s ljekarnikom! Želimo istaknuti pitanja i odgovore na službenoj stranici europa.eu: Q&A- Directive on falsified medicines http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-11-91_en.htm Direktiva 2011/62 NE HARMONIZIRA pravila i propise za „internet ljekarne“ u EU. Pitanje hoće li se i na koji način provoditi prodaja lijekova putem interneta ostaje odluka individualno države članice. Prema tome, državama članicama ostavljena je mogućnost da odrede kako će i na koji način utvrditi uvjete za maloprodaju lijekova na daljinu. U tom smislu, a sukladno odredbam a Direktive 2011/62/EU Glavna Skupština Hrvatske ljekarničke komore na svojoj je sjednici dana 12. prosinca 2015. godine donijela jednoglasno odluku da se lijek naručen putem interneta može izdati jedino i isključivo u ljekarni. 1. POZITIVNI PROPISI REPUBLIKE HRVATSE KOJIMA JE PROPISANO DA SE LIJEK NARUČEN PUTEM INTERNETA MOŽE IZDAVATI ISKLJUČIVO U LJEKARNI U prilog tome određen je i Zakon o lijekovima (Narodne novine broj: 76/13), članci 107. i 135. koji propisuju mjesto izdavanja lijeka i to isključivo u ljekarni i specijaliziranoj prodavaonici za promet lijekova na malo. Zakon o lijekovima (NN 76/13) Članak 107. S obzirom na mjesto izdavanja lijekovi se razvrstavaju u sljedeće skupine: 1. lijekovi koji se izdaju na recept u ljekarni, 2. lijekovi koji se izdaju bez recepta u ljekarni i 3. lijekovi koji se izdaju bez recepta u ljekarni i specijaliziranim prodavaonicama za promet na malo lijekovima. Članak 135. (2) Sukladno članku 106. stavku 2. ovoga Zakona, lijekove koji se izdaju na recept, dopušteno je izdavati isključivo u ljekarnama, a izdavanje lijekova koji se izdaju bez recepta dopušteno je i u specijaliziranim prodavaonicama za promet na malo lijekovima, sukladno rješenju Agencije o odobrenju za stavljanje lijeka u promet. Nesporno je da Zakon o lijekovima propisuje mogućnost da fizičke i pravne osobe koje obavljaju ljekarničku djelatnost u Republici Hrvatskoj mogu nuditi za prodaju lijekove bez recepta, međutim, samo izdavanje lijeka, koji pojam ovaj članak zakona ne navodi, isključivo je ograničeno na prostor ljekarne, a sukladno članku 107 Zakona o lijekovima NN 76/13. Slijedom navedenog, slijedeći pozitivne propise Republike Hrvatske i to Zakona o lijekovima NN 76/13 zaključujemo da fizičke i pravne osobe koje obavljaju ljekarničku djelatnost u Republici Hrvatskoj mogu slobodno prodavati (čl.136. Zakona o lijekovima NN 76/13) lijekove putem interneta, a da je takav lijek naručen putem interneta kupac u mogućnosti preuzeti isključivo u ljekarni u kojoj će mu navedeni lijek biti izdan (čl.107 Zakona o lijekovima NN 76/13). Tome u prilog idu i Prekršajne odredbe Zakona o lijekovima i to članak 226.st1.t.22. (NN 76/13) kojom je propisano da ako se izdaje lijek na mjestu suprotnom odobrenom u odobrenju za stavljanje lijeka u promet (čl.135.st.2.i3.), kao i članak 227.st.1.t.11 Zakona o lijekovima (NN 76/13) kojim člankom je propisana novčana kazna ako se izda lijek na način i na mjestu protivno danom odobrenju za stavljanje u promet (čl.106. i 107). 2. PREPORUKA LJEKARNIČKE STRUKE DA SE LIJEK NARUČEN PUTEM INTERNETA MORA IZDAVATI ISKLJUČIVO U LJEKARNI U daljnjem tekstu Hrvatska ljekarnička komora i Hrvatsko farmaceutsko društvo navode i razloge koji proizlaze iz pravila ljekarničke djelatnosti kao dijela zdravstvene djelatnosti. Posebno se ističe da uputa o lijeku koja je priložena u pakiranju često nije jasna i razumljiva osobama koje nisu zdravstveni djelatnici i stoga je za sigurnost primjene lijeka neophodan razgovor s ljekarnikom. S obzirom da se bezreceptni lijekovi uglavnom koriste za samoliječenje, posebna je dužnost ljekarnika da u izravnom kontaktu s pacijentom upozori na moguće kontraindikacije i nuspojave lijeka i osigura ispravno izdavanje lijeka. Među bezreceptnim lijekovima postoje brojni lijekovi (npr. nesteroidni antireumatici) koji imaju značajne nuspojave i interakcije, ako se ne primjenjuju prema uputama ljekarnika. Nadalje, pacijenti često pogrešno tumače svoje simptome i pogrešno se samoliječe što dovodi do komplikacija prvotne tegobe i razvoja bolesti ili do nastanka neke nove bolesti ili tegobe. Također, ovim prijedlogom Pravilnika nije riješeno pitanje kako spriječiti djecu odnosno maloljetnike da naručuju lijekove putem interneta što također može dovesti do problema sa zdravljem korisnika i odgovornosti ljekarnika. Za sigurnu, pravilnu i odgovornu primjenu bezreceptnih lijekova u samoliječenju nužan je stručan savjet i procjena ljekarnika. Posebno ukazujemo na zaključke ekspertne radionice Europskog ravnateljstva za kakvoću lijekova i zdravstvenu skrb Vijeća Europe (European Directorate for the Quality of Medicines & Health Care – EDQM), održane u Republici Hrvatskoj u suradnji s Agencijom za lijekove i medicinske proizvode na temu prodaje lijekova putem interneta. Tom prilikom vodeći regulatorni stručnjaci iz država EU zaključili su kako je „proces prodaje lijekova putem interneta vrlo složen i fragmentiran, uz mnogobrojna neodgovorena pitanja o pravnoj i praktičnoj izvedbi takvog oblika prodaje lijekova, njihovoj distribuciji do pacijenta, sigurnom pristupu prikladnom i sigurnom lijeku, stručnom informiranju o lijeku i dr. Zdravstveno skrbiti o pacijentima uz brigu o njihovoj sigurnosti i kakvoći lijekova koji se nude putem interneta je vrlo složen i kompleksan proces. Internet ljekarništvo s jedne strane ima svoje prednosti (brža dostupnost lijekovima, mogućnost uvida u veći broj lijekova, privatnost, jednostavnost), no s druge strane izlaže pacijente riziku (pojava nelegalnih distribucijskih kanala i krivotvorenih lijekova, neprikladna uporaba lijekova, krivi lijek za krivog pacijenta, ograničena dostupnost stručnog savjeta magistra farmacije, …). Prije nego li se uopće uredi oblik prodaje lijekova putem interneta u jednoj državi, svi interesni sudionici moraju zajedničkom raspravom razmotriti sve prednosti i rizike ovakve liberalizacije, uz preduvjet kako pacijenti moraju imati objektivne, točne i transparentne informacije te da se vodi računa o zaštiti javnog zdravlja i potrošačkih prava korisnika lijeka“, zaključak je EDQM-ovih stručnjaka koji su boravili u Hrvatskoj! Ovdje se posebno otvara problematika odgovornosti ljekarnika kao i osiguranja ljekarnika za slučaj nastanka štetnih posljedica po zdravlje korisnika lijekova u slučaju Internet prodaje lijeka. Naime, ljekarnička struka ovim dopisom upozorava na mogućnost neprikladne uporabe lijekova uz ograničenje dostupnosti stručnog savjeta magistara te kao takva ne može preuzeti odgovornost za sve štetne posljedice koje bi proizašle iz prodaje lijekova putem interneta, ukoliko bi se isti lijekovi dostavljali putem dostavljača umjesto izdavali u ljekarnama, a za što se zalažu i Hrvatska ljekarnička komora i Hrvatsko farmaceutsko društvo. Zaključno, Vijeće Komore HLJK smatra, a Hrvatsko farmaceutsko društvo apsolutno podržava taj stav, da je potrebno suzdržati se od liberalizacije tržišta bezreceptnih lijekova s ciljem sprječavanja neželjenih posljedica uslijed pogrešne i neodgovorne primjene lijekova koji su djelotvorni i sigurni kada se koriste pod nadzorom i uz stručni savjet ljekarnika. Za sve gore navedene stavove proizašle iz spomenutih Direktiva i Provedbene Uredbe, zatražili smo autentično tumačenje Europske Komisije. " (Hrvatska ljekarnička komora i Hrvatsko farmaceutsko društvo, 15. prosinca 2015.) Molimo da hitno uvažite ove stavove i povučete sporni Nacrt prijedloga Pravilnika iz javne rasprave, kako bismo zajedničkom suradnjom kreirali u što kraćem roku Nacrt prijedloga Pravilnik koji uvažava europske obveze, stav ljekarničke struke i interes javnog zdravlja građana Republike Hrvatske. Srdačno i s poštovanjem, Hrvatsko farmaceutsko društvo Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
95 Slavka Blaško PRAVILNIK O UVJETIMA ZA PROMET LIJEKOVIMA NA MALO NA DALJINU PUTEM INTERNETA Smatram da je članak 3. st.4.predloženog nacrta Pravilnika u suprotnosti sa važećim Zakonom o ljekarništvu u čl. 3 st. 1. koji glasi : "Članak 3. Pod opskrbom lijekovima podrazumijeva se promet lijekova na malo. Promet lijekova na malo obavlja se u ljekarnama i ljekarničkim depoima, a obuhvaća naručivanje, čuvanje i izdavanje lijekova na recept i bez recepta kao i izradu i izdavanje magistralnih i galenskih pripravaka provjerene kakvoće" Znači izdavanje lijekova je moguće samo u ljekarnama i ljekarničkim depoima. Isto tako smatram da je navedeni prijedlog čl.3.st 4. u koliziji sa st. 3 istog članka koji govori da je magistar farmacije obvezan korisniku lijeka pružiti infomaciju i stručni savjet. Ostaje nejasno kako će to učiniti kod isporuke lijeka na adresu korisnika jer kod neposredne komunukacije s pacijentom magistar farmacije stručno procjenjuje što je najbolje za pacijenta . Smatram da navedeni pravilnik treba povući iz procedure, prethodno usaglasiti sa strukom i svim važećim propisima a posebno, naglasila bih posebno brinuti o sigurnosti pacijenta . Lijek nije roba. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.