Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Odluci o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije MODNI GALANTERIST / MODNA GALANTERISTICA u sektoru MODA, TEKSTIL I KOŽA
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | IVUŠA MUSELIN | ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije MODNI GALANTERIST / MODNA GALANTERISTICA u sektoru MODA, TEKSTIL I KOŽA | Poštovani, Važno je istaknuti da modernizacija strukovnog obrazovnog sustava, koja uključuje modularni pristup i projektnu nastavu, predstavlja značajan korak naprijed u osiguravanju relevantnog i kvalitetnog obrazovanja. Analizom kurikula Modni krojač, Modnu asistent u prodaji i Modni galanterist vidljivo je da imaju iste module u prvom razredu. Slijedom toga jasno je da se učenik upisuje u sektor te nakon prvog razreda može se odlučiti za jednu od tri strukovne kvalifikacije. Međutim, ako učenik potpiše ugovor o naukovanju odmah se opredjeljuje za jednu strukovnu kvalifikaciju čime se zapravo uskraćuje mogućnost izbora strukovne kvalifikacije prema njegovom interesu što je predviđeno planom praćenja modula. U skladu s navedenim, ljubazno molimo da razmotrite prijedlog o brisanju navoda: “Učenje temeljeno na radu realizira se naukovanjem kod poslodavca, odnosno uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za poduzetništvo i obrt, u ustanovi ili u Regionalnom centru kompetentnosti, ukoliko nije moguće osigurati dostatan broj odgovarajućih mjesta za naukovanje kod poslodavaca. Najmanje 70 CSVET bodova potrebno je ostvariti kroz učenje na radnome mjestu kod licenciranog poslodavca ili u Regionalnom centru kompetentnosti gdje se učenici postupno uvode u posao te u ograničenom obujmu sudjeluju u radnom procesu u kontroliranim uvjetima uz mentora i/ili nastavnika. Rad na radnome mjestu ili u Regionalnom centru kompetentnosti dio je programa strukovnog obrazovanja i osposobljavanja koji vodi do formalne kvalifikacije.” Ugovorom o naukovanju reguliranim posebnim propisima kojima je uređena provedba naukovanja ograničava se izbornost strukovnih kvalifikacija radi upisa u prvi razred koji je zajednički za sve tri Strukovne kvalifikacije. | Djelomično prihvaćen | Djelomično se prihvaća. U odjeljku Uvjeti i načini obrazovanja u okviru obrazovnog programa stoji: Uvjeti u kojima se stječu kompetencije propisani su Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (Narodne novine, broj 63/2008 i 90/2010) i Pravilnikom o načinu organiziranja i izvođenja nastave u strukovnim školama (Narodne novine, broj 140/2009 i 130/2020), kao i posebnim propisima kojima je uređena provedba naukovanja. Navedenim su obuhvaćeni svi posebni propisi kojima se regulira provedba naukovanja uključujući i Ugovor o naukovanju kao i naučnički ispit. U odjeljku Oblici učenja temeljenog na radu stoji: Učenje temeljeno na radu realizira se naukovanjem kod licenciranog poslodavca uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za poduzetništvo i obrt. Ukoliko nije moguće osigurati dostatan broj odgovarajućih mjesta za naukovanje kod licenciranog poslodavaca, učenje temeljeno na radu može se ostvariti kod poslodavca, u Regionalnom centru kompetentnosti ili u ustanovi. Navedenim su obuhvaćene sve mogućnosti učenja temeljenog na radu čime se osigurava obrazovanje za kvalifikacije potrebne tržištu rada. U navedenom strukovnom kurikulu stoji da je najmanje 70 CSVET bodova potrebno je ostvariti kroz učenje na radnome mjestu što upravo čini najmanje 50% bodova strukovnog dijela kvalifikacije. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću. |
2 | HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA | ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije MODNI GALANTERIST / MODNA GALANTERISTICA u sektoru MODA, TEKSTIL I KOŽA, 1. OPĆI DIO STRUKOVNOG KURIKULA | Hrvatska obrtnička komora podržava uvođenje novih kurikuluma u sustav strukovnog obrazovanja i osposobljavanja te modernizaciju provedbe strukovnog obrazovanja, posebno isticanjem modularnog pristupa te jačanje komponente učenja temeljenog na radu kao ključne komponente kvalitetnog strukovnog obrazovanja. U skladu s navedenim, u nastavku dostavljamo primjedbe na predloženi kurikulum: Predlažemo pod odjeljkom Uvjeti i načini obrazovanja u okviru obrazovnog programa jasno istaknuti da su uvjeti i načini obrazovanja uz navedene zakonske i podzakonske akte određeni i posebnim propisima kojima je uređena provedba naukovanja. Primjer: Uvjeti u kojima se stječu kompetencije propisani su Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (Narodne novine, broj 63/2008 i 90/2010) i Pravilnikom o načinu organiziranja i izvođenja nastave u strukovnim školama (Narodne novine, broj 140/2009 i 130/2020), kao i posebnim propisima kojima je uređena provedba naukovanja. S obzirom da se pod Uvjetima i načinima obrazovanja u okviru obrazovnog programa ne navodi i potreba posjedovanja Ugovora o naukovanju smatramo da je navedenu napomenu da se provedba naukovanja, a time i posjedovanje Ugovora o naukovanju regulira posebnim propisima kojima je uređena provedba naukovanja izrazito bitno istaknuti zbog jasnoće informacija o uvjetima i načinima obrazovanja u takvom modelu. Nadalje, u vezi Oblika učenja temeljenog na radu u okviru strukovnog kurikuluma predlažemo jasno uvrstiti informaciju da se učenje temeljeno na radu realizira naukovanjem kod licenciranog poslodavca, odnosno uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za poduzetništvo i obrt, u ustanovi ili u Regionalnom centru kompetentnosti, ukoliko nije moguće osigurati dostatan broj odgovarajućih mjesta za naukovanje kod licenciranog poslodavaca. Također, u kurikulumu se navodi najmanji mogući broj CSVET bodova koje je potrebno ostvariti kod licenciranog poslodavca kao i postotci provedbe učenja temeljenog na radu ukupno i za svaki modul. Smatramo da je minimalno 50% CSVET bodova ukupnog obujma kvalifikacije potrebno ostvariti kod licenciranog poslodavca. Konačno, predlažemo jasno isticanje informacije o naučničkom ispitu kao dijelu obrane završnog rada, odnosno uvrštavanje informacije da je uvjet za stjecanje kvalifikacije izrađen i obranjen završni rad čiji je sastavni dio naučnički ispit. U skladu s navedenim, ljubazno molimo da razmotrite navedene primjedbe u vezi jasnog i konkretnog isticanja naukovanja kod licenciranih poslodavaca kao dijela učenja temeljenog na radu, pridržavanje optimalnog broja CSVET bodova koje je potrebno ostvariti kod licenciranog poslodavca kao i navođenja naučničkog ispita kao sastavnog dijela završnog rada. Navedene primjedbe dostavljamo s ciljem unaprjeđenja jasnoće i konkretnosti informacija u predloženom kurikulumu što će dovesti do kvalitetnije provedbe strukovnog obrazovanja za navedeno zanimanje. | Djelomično prihvaćen | Djelomično se prihvaća. U odjeljku Uvjeti i načini obrazovanja u okviru obrazovnog programa stoji: Uvjeti u kojima se stječu kompetencije propisani su Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (Narodne novine, broj 63/2008 i 90/2010) i Pravilnikom o načinu organiziranja i izvođenja nastave u strukovnim školama (Narodne novine, broj 140/2009 i 130/2020), kao i posebnim propisima kojima je uređena provedba naukovanja. Navedenim su obuhvaćeni svi posebni propisi kojima se regulira provedba naukovanja uključujući i Ugovor o naukovanju kao i naučnički ispit. U odjeljku Oblici učenja temeljenog na radu stoji: Učenje temeljeno na radu realizira se naukovanjem kod licenciranog poslodavca uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za poduzetništvo i obrt. Ukoliko nije moguće osigurati dostatan broj odgovarajućih mjesta za naukovanje kod licenciranog poslodavaca, učenje temeljeno na radu može se ostvariti kod poslodavca, u Regionalnom centru kompetentnosti ili u ustanovi. Navedenim su obuhvaćene sve mogućnosti učenja temeljenog na radu čime se osigurava obrazovanje za kvalifikacije potrebne tržištu rada. U navedenom strukovnom kurikulu stoji da je najmanje 70 CSVET bodova potrebno je ostvariti kroz učenje na radnome mjestu što upravo čini najmanje 50% bodova strukovnog dijela kvalifikacije. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću. |
3 | PETRA SKENDER | ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije MODNI GALANTERIST / MODNA GALANTERISTICA u sektoru MODA, TEKSTIL I KOŽA | Poštovani, Modularna nastava cjelovit je pristup poučavanju sadržaja za zanimanje i osigurava kvalitetu obrazovanja. Moduli obuhvaćaju jasno definirane skupove ishoda i ishode učenja koji su mjerljivi na više razina. Na ovaj način omogućeno je praćenje i vrednovanje učenika, rano prepoznavanje i ispravljanje eventualnih nedostataka u znanjima i vještinama. Školski sustav omogućava strukturiranje obrazovnog procesa i suradnju između različitih obrazovnih institucija i proizvodnih partnera. Poslodavci kao gostujući predavači i mentori dobro su došli kako bi omogućili učenicima uvid u proizvodne standarde i prakse. Iskustva pokazuju da naukovanje kod poslodavca često ne pruža dovoljno relevantna i primjenjiva znanja zbog fokusa na izradu proizvoda, dijelove izrade ili nedovoljne posvećenosti učenicima. Školski sustav omogućava bolju kontrolu kvalitete obrazovanja i jednak pristup obrazovanju za sve učenike. | Primljeno na znanje | Primjeno na znanje. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću te potpori modernizacije sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, |
4 | ANDREA ROŠKAR | ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije MODNI GALANTERIST / MODNA GALANTERISTICA u sektoru MODA, TEKSTIL I KOŽA | Modernizacija strukovnog obrazovanja koja uključuje modularni pristup i projektnu nastavu značajan je napredak za osiguranje kvalitete obrazovanja novih generacija. Moduli obuhvaćaju dizajn, konstrukciju, modeliranje i izradu te je potrebno razvijati najbolje strane svakog pojedinca i kontinuiranu evaluaciju učenika, pridonoseći ranom prepoznavanju i ispravljanju eventualnih nedostataka u znanju i vještinama. Iskustva pokazuju da naukovanje kod poslodavca često ne pruža dovoljno relevantna i primjenjiva znanja zbog fokusa na izradu proizvoda, dijelova izrade ili nedovoljne posvećenosti učenicima. Poslodavci su uvijek dobrodošli kao gostujući predavači i mentori, pružaju učenicima dragocjene uvide u industrijske standarde i prakse. Školski sustav omogućava bolju kontrolu kvalitete obrazovanja i jednak pristup obrazovanju za sve učenike. | Primljeno na znanje | Primjeno na znanje. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću te potpori modernizacije sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, |
5 | MARIJA ČALIŠ | ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije MODNI GALANTERIST / MODNA GALANTERISTICA u sektoru MODA, TEKSTIL I KOŽA | Poštovani, Činjenica je da se učenici prema novoj metodologiji i prema Sektorskim smjernicama u prvi razred upisuju u sektor u zanimanja 4.1. i 4.2. Mode, tekstila i kože. U Standardu kvalifikacije vidljivo je zastupljenost poslodavaca u svakom skupu ishoda učenja u Uvjetima za pristupanje stjecanju skupa ishoda učenja što govori o važnosti suradnje s poslodavcima u stjecanju ishoda učenja. Slijedom toga predlažem da se razmisli o brisanju navoda koji ograničava suradnju sa svim vrstama gospodarskih subjekata, a ne samo obrtnika. U uvjetima u Standardu zanimanja, u Popisu ključnih poslova na radnom mjestu i pripadajućih pojedinačnih kompetencija potrebnih za rad na jednom ili više radnih mjesta evidentno je anketiranje različitih gospodarskih subjekata od industrijskih i obrtničkih salona. Slijedom toga evidentno je da Standard zanimanja iz kojeg je izrađen Standard kvalifikacije za ovaj Strukovni kurikul nije usmjeren samo na obrtnički način izrade. | Primljeno na znanje | Primjeno na znanje. Novi strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije Modni galanterist / Modna galanteristica temelji se na ishodima učenja koji su izravno povezani s potrebama tržišta rada svih poslodavaca malih, srednjih i velikih te će osigurati stjecanje kompetencija koje su tražene i primjenjive za učenike/polaznike, a nisu samo zastupljene u obrtničkom već i u industrijskom načinu rada u okviru suradnje s poslodavcima i provedbi učenja temeljenog na radu. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću. |
6 | LJUBICA KOLAREVIĆ | ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije MODNI GALANTERIST / MODNA GALANTERISTICA u sektoru MODA, TEKSTIL I KOŽA | Slijedom uvida u Registar HKO-a vidljiva je manjkavost u raspisivanju kadrovskih uvjeta potrebnih za stjecanje SIU i vrednovanje SIU, izostaje radno iskustvo i profil sektora Moda, tekstil i koža što je neophodno za realizaciju SIU i stjecanje strukovne kvalifikacije. Također kadrovski uvjeti mogu obuhvatiti i neke druge kadrove koji su korisni za provođenje pojedinih modula, npr… medijski i grafički dizajneri u područjima koji obuhvaćaju digitalne alate kao npr. moduli: Računalno crtanje i modeliranje cipela i modnih dodataka, Digitalne tehnologije u dizajnu cipela i modnih dodataka, Osnove informacijsko komunikacijske tehnologije u modnom poslovanju, Izrada modnog plakata i Digitalna modna fotografija) | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. Uz svaki strukovni kurikul bit će dostupna javna baza podataka (registar) koja će povezivati module / skupove ishode učenja i pripadajuće kvalifikacije nastavnika. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću. |
7 | MAJA BIŽACA | ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije MODNI GALANTERIST / MODNA GALANTERISTICA u sektoru MODA, TEKSTIL I KOŽA, 4. ZAVRŠNI RAD | Poštovani, Vidljivi su problemi u materijalnim uvjetima. Primjerice - jedan Ugovor o naukovanju iz bilo koje obrtničke radione ne može odgovarati trima strukovnim kvalifikacijama (Modni krojač, Modni asistent u prodaju, Modni galanterist). Analizom materijalnih i kadrovskih uvjeta potrebnih za stjecanje / vrednovanje skupa ishoda učenja u Standardu kvalifikacije Modni galanterist (https://hko.srce.hr/registar/standard-kvalifikacije/detalji/103) vidljiva je prisutnost poslodavaca u svim skupovima ishoda učenja. | Primljeno na znanje | Primjeno na znanje. Izrada novih kurikula utemeljena su na rezultatima analize stanja i potreba u gospodarstvu, kretanja u svijetu rada, sektorima i drugim nacionalnim strategijama. Hvala vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću. |
8 | MAJA GRAČNER | ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije MODNI GALANTERIST / MODNA GALANTERISTICA u sektoru MODA, TEKSTIL I KOŽA, 4. ZAVRŠNI RAD | Poštovani, predlažem da se Geografija uvrsti kroz module 1. Geoekologija (utjecaj tekstilne industrije na okoliš) i 2. Gospodarstvo Hrvatske i svijeta (utjecaj prirodnih i društvenih faktora na razvoj suvremenog gospodarstva s naglaskom na tekstilnu industriju). Lijep pozdrav! | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. Položaj i sadržaj općeobrazovnog nastavnog predmeta Geografija nije predmet savjetovanja. U svim sektorima, pa tako i u navedenom, škole imaju autonomiju kroz kurikul škole prilagoditi i proširiti različite sadržaje kako bi dodatno obuhvatile i produbile ove važne teme prema specifičnim potrebama i interesima učenika.To omogućava fleksibilnost u pristupu i osigurava da se ostvarenje ishoda učenja ostvaruje na način koji je prilagođen učenicima za svakodnevni život, ali i relevantan za njihovu struku. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću. |
9 | RENATA LONČAR | ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije MODNI GALANTERIST / MODNA GALANTERISTICA u sektoru MODA, TEKSTIL I KOŽA | Kao dugogodišnji nastavnik u sektoru moda, tekstil i koža podržavam uvođenje novih strukovnih kurikuluma. Iz vlastitog iskustva smatram da je predloženi program napravljen stručno, promišljeno i kvalitetno. Veliki broj sati praktične nastave omogućuje uvježbavanje učenika i pripremu za tržište rada. Smatram da kontinuitet u radu s učenicima te uvođenje dodatnih modula će pomoći da kvalifikacija krojačice bude prepoznata i cijenjena zbog sposobnosti koje će se kod učenica postići, a koje je do sada bilo zakinuto. Uložen je veliki trud u sastavljanju ove kvalifikacije od strane stručnih ljudi u sustavu. | Primljeno na znanje | Primjeno na znanje. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću te potpori modernizacije sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, . |