Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Odluci o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije STOLAR/STOLARICA u sektoru ŠUMARSTVO I DRVNA TEHNOLOGIJA

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 LIDIJA UDILJAK ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije STOLAR/STOLARICA u sektoru ŠUMARSTVO I DRVNA TEHNOLOGIJA Komentira Hrvoje Ivoš: "Pojam tokarenje se spominje samo kroz CNC tokarilice. Međutim postoje i jednostavniji i složeniji načini tokarenja (klasična tokarilica sa ručnim vođenjem alata, kopirne tokarilice, profilni automati, kombinirani strojevi -automati za tokarenje, glodanje, brušenje,...) Treba upoznati buduće stolare-ice sa izgledom i funkcijom svih postojećih ručnih i ručnih električnih alata. Možemo pričati o povijesti upotrebe alata ali govorimo li o tradicijskom obrtništvu ti alati su prisutni i kao eksponati ali i još uvijek u upotrebi. Spominje se odsisni uređaj a držim da je potrebno upoznati buduće stolare-ice i sa pomoćnim strojevima i načinu zbrinjavanja drvnog ostatka iz procesa obrade." Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Tokarenje drva obrađeno je u modulu „Specijalne tehnologije u obradi drva“ u trećem razredu. Učenici će nakon ovog modula moći: - razlikovati strojeve za tokarenje drva, tumačiti nacrte tokarenih elemenata određenog proizvoda od drva te ispravno odabrati drvni materijal predviđen za tokarenje - pripremiti drvni materijal predviđen za tokarenje drva te učvrstiti drvni element u tokarski stroj. - ispravno odabrati noževe za tokarenje te provesti postupak tokarenja drva. Također, u skupu ishoda učenja „Tokarenje drva“ (str. 192) navedeni su ishodi učenja iz kojih je vidljivo da učenik treba razlikovati sve vrste tokarilica i tehnike rada na njima. Isto je vidljivo i iz nastavnih cjelina/tema u skupu ishoda učenja „Tokarenje drva“ (str. 193) te u materijalnim uvjetima za stjecanje skupa ishoda učenja, gdje se navode minimalni uvjeti stolarskog praktikuma i/ili drvodjeljske tvrtke opremljeni strojevima za tokarenje drva i strojevi za tokarenje poput: - ručno mehanizirani alati za obradu drva; - strojevi za obradu drva (za piljenje, blanjanje, glodanje, brušenje, bušenje, dubljenje, tokarenje i dr.). Vezano uz drugi dio komentara: - ručni alati obrađeni su u modulu Osnove stolarstva (str. 48-60), a ručni mehanizirani alati u modulu Ručni mehanizirani alati (str. 61-78), - u Strukovnom kurikulu za stjecanje kvalifikacije stolar na 76 mjesta spominje se zbrinjavanje otpada. U skupu ishoda učenja Zaštita na radu i zaštita okoliša u stolarstvu, zbrinjavanje otpada je obuhvaćeno ishodom Analizirati ekološki prihvatljive načine zbrinjavanja drvnog i ne drvnog otpada. Hvala vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
2 HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije STOLAR/STOLARICA u sektoru ŠUMARSTVO I DRVNA TEHNOLOGIJA Hrvatska obrtnička komora podržava uvođenje novih kurikuluma u sustav strukovnog obrazovanja i osposobljavanja te modernizaciju provedbe strukovnog obrazovanja, posebno isticanjem modularnog pristupa te jačanje komponente učenja temeljenog na radu kao ključne komponente kvalitetnog strukovnog obrazovanja. U skladu s navedenim, u nastavku dostavljamo primjedbe na predloženi kurikulum: Predlažemo pod odjeljkom Uvjeti i načini obrazovanja u okviru obrazovnog programa jasno istaknuti da su uvjeti i načini obrazovanja uz navedene zakonske i podzakonske akte određeni i posebnim propisima kojima je uređena provedba naukovanja. Primjer: Uvjeti u kojima se stječu kompetencije propisani su Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (Narodne novine, broj 63/2008 i 90/2010) i Pravilnikom o načinu organiziranja i izvođenja nastave u strukovnim školama (Narodne novine, broj 140/2009 i 130/2020), kao i posebnim propisima kojima je uređena provedba naukovanja. S obzirom da se pod Uvjetima i načinima obrazovanja u okviru obrazovnog programa ne navodi i potreba posjedovanja Ugovora o naukovanju smatramo da je navedenu napomenu da se provedba naukovanja, a time i posjedovanje Ugovora o naukovanju regulira posebnim propisima kojima je uređena provedba naukovanja izrazito bitno istaknuti zbog jasnoće informacija o uvjetima i načinima obrazovanja u takvom modelu. Nadalje, u vezi Oblika učenja temeljenog na radu u okviru strukovnog kurikuluma predlažemo jasno uvrstiti informaciju da se učenje temeljeno na radu realizira naukovanjem kod licenciranog poslodavca, odnosno uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za poduzetništvo i obrt, u ustanovi ili u Regionalnom centru kompetentnosti, ukoliko nije moguće osigurati dostatan broj odgovarajućih mjesta za naukovanje kod licenciranog poslodavaca. Također, u kurikulumu se navodi najmanji mogući broj CSVET bodova koje je potrebno ostvariti kod licenciranog poslodavca kao i postotci provedbe učenja temeljenog na radu ukupno i za svaki modul. Smatramo da je minimalno 50% CSVET bodova ukupnog obujma kvalifikacije potrebno ostvariti kod licenciranog poslodavca. Konačno, predlažemo jasno isticanje informacije o naučničkom ispitu kao dijelu obrane završnog rada, odnosno uvrštavanje informacije da je uvjet za stjecanje kvalifikacije izrađen i obranjen završni rad čiji je sastavni dio naučnički ispit. U skladu s navedenim, ljubazno molimo da razmotrite navedene primjedbe u vezi jasnog i konkretnog isticanja naukovanja kod licenciranih poslodavaca kao dijela učenja temeljenog na radu, pridržavanje optimalnog broja CSVET bodova koje je potrebno ostvariti kod licenciranog poslodavca kao i navođenja naučničkog ispita kao sastavnog dijela završnog rada. Navedene primjedbe dostavljamo s ciljem unaprjeđenja jasnoće i konkretnosti informacija u predloženom kurikulumu što će dovesti do kvalitetnije provedbe strukovnog obrazovanja za navedeno zanimanje. Djelomično prihvaćen Djelomično se prihvaća. U odjeljku Uvjeti i načini obrazovanja u okviru obrazovnog programa stoji: Uvjeti u kojima se stječu kompetencije propisani su Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (Narodne novine, broj 63/2008 i 90/2010) i Pravilnikom o načinu organiziranja i izvođenja nastave u strukovnim školama (Narodne novine, broj 140/2009 i 130/2020), kao i posebnim propisima kojima je uređena provedba naukovanja. Navedenim su obuhvaćeni svi posebni propisi kojima se regulira provedba naukovanja uključujući i Ugovor o naukovanju kao i naučnički ispit. U odjeljku Oblici učenja temeljenog na radu stoji: Učenje temeljeno na radu realizira se naukovanjem kod licenciranog poslodavca uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za poduzetništvo i obrt. Ukoliko nije moguće osigurati dostatan broj odgovarajućih mjesta za naukovanje kod licenciranog poslodavaca, učenje temeljeno na radu može se ostvariti kod poslodavca, u Regionalnom centru kompetentnosti ili u ustanovi. Navedenim su obuhvaćene sve mogućnosti učenja temeljenog na radu čime se osigurava obrazovanje za kvalifikacije potrebne tržištu rada. U navedenom strukovnom kurikulu stoji da je najmanje 70 CSVET bodova potrebno je ostvariti kroz učenje na radnome mjestu što upravo čini najmanje 50% bodova strukovnog dijela kvalifikacije. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.