Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje sa zainteresiranom javnošću u vezi s Pravilnikom o utvrđivanju neto vrijednosti imovine AIF-a i cijene udjela AIF-a

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA Članak 11., Tehnike procjene vrijednosti financijskih instrumenata i ostalih ulaganja koji se vrednuju po fer vrijednosti Udruženje investicijskih i mirovinskih fondova HGK, Grupacija AIF-ova predlaže izmijeniti članak 11. st. 2. tako da glasi: “(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka prenosivi vrijednosni papiri i instrumenti tržišta novca kojima se trguje na neaktivnom tržištu, a koje je izdala ili za njih jamči Republika Hrvatska, jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave ili Hrvatska narodna banka, druga država članica, jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave ili središnja banka druge države članice, Europska središnja banka, Europska unija ili Europska investicijska banka, treća država ili, u slučaju federalne države, jedna od članica koje čine federaciju, ili javno međunarodno tijelo kojemu pripada jedna ili više država članica, mogu se vrednovati primjenom cijene objavljene na službenim financijsko-informacijskim servisima za dan za koji se vrednuje imovina i obveze, dobivene algoritmima koji izračunavaju (generiraju) kompozitnu cijenu dosljedno koristeći dostupne tržišne podatke o trgovanju, te indikativnim ili obvezujućim kotacijama.” Prihvaćen Prihvaća se.
2 HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA Članak 2., Izračun neto vrijednosti imovine AIF-a U nastavku dostavljamo prijedlog Udruženja investicijskih i mirovinskih fondova HGK, Grupacije AIF-ova. Predlaže se članak 2. st. 3. promijeniti tako da glasi: "(3) Obveze AIF-a mogu biti obveze s osnove: a) ulaganja u imovinu AIF-a, b) korištenja tehnika i instrumenata za učinkovito upravljanje imovinom AIF-a, c) primljenih zajmova, d) ostale obveze za nepodmirene naknade, odnosno troškove iz članaka 214. i 215. Zakona o alternativnim investicijskim fondovima (»Narodne novine«, br. 21/18, 126/19 i 110/21 i 83/23) dalje: Zakon) te e) izdavanja i otkupa udjela AIF-a." Prihvaćen Prihvaća se.
3 HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA Članak 21., Način i rokovi izvještavanja Udruženje investicijskih i mirovinskih fondova HGK, Grupacija AIF-ova predlaže izmijeniti članak 21. st. 3. tako da glasi: “(3) Depozitar je obvezan za svaki radni dan i zadnji dan u mjesecu, najkasnije do kraja sljedećeg radnog dana, za otvoreni AIF-a s javnom ponudom, dostaviti HANFA-i izvještaj o izračunu neto vrijednosti imovine i cijeni udjela za dan vrednovanja.” Nije prihvaćen Pravilnikom je propisano da se NAV računa i za blagdane i praznike, ako „padaju“ na dane od ponedjeljka do petka.
4 HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA Članak 20., Obračun naknada otvorenog AIF-a s javnom ponudom Udruženje investicijskih i mirovinskih fondova HGK, Grupacija AIF-ova predlaže izmijeniti članak 20. st. 1. tako da glasi: "(1) Naknade UAIF-u i depozitaru obračunavaju se za svaki dan, na osnovicu koju čini ukupna imovina otvorenog AIF-a s javnom ponudom umanjena za iznos obveza fonda s osnove ulaganja u financijske instrumente te ostala ulaganja i/ili obveza s osnove korištenja tehnika i instrumenata koji se koriste u svrhu učinkovitog upravljanja portfeljem AIF-a s javnom ponudom." Također predlaže izmijeniti stavak 2. tako da glasi: “(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, naknada za upravljanje i naknada depozitaru za subote i nedjelje može se obračunati na zadnju izračunatu osnovicu iz stavka 1. ovoga članka.” Nije prihvaćen U odnosu na stavak 1. Pravilnik ne ograničava da AIF svojim prospektom propiše nižu osnovicu za izračun naknada za upravljanje i naknadu depozitaru. Obveze s osnova ulaganja odnose se na obveze po kupljenim financijskim instrumentima ili nekretnini, gdje je došlo do priznavanja financijskog instrumenta/nekretnine u imovini AIF-a, a prodavatelju još nije podmirena obveza. U odnosu na stavak 2. Prema prijedlogu UAIF bi mogao izračunati NAV i za subote i nedjelje, ali birati osnovicu za obračun naknade. Odredbama je jasno navedeno da uvijek osnovica za izračun naknada mora biti zadnja izračunata osnovica.
5 HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA Članak 3., Izračun cijene udjela otvorenog AIF-a Udruženje investicijskih i mirovinskih fondova, Grupacija AIF-ova predlaže u nazivu dodati da se isti odnosi i na zatvoreni AIF bez pravne osobnosti budući da se metodologija izračuna cijene opisana u ovom članku primjenjuje i na zatvorene AIF-ove bez pravne osobnosti (u RH je trenutno jedan takav fond registriran). Nije prihvaćen Prijedlog se ne prihvaća jer kod zatvorenog AIF-a bez pravne osobnosti nema otkupa udjela.
6 HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA Članak 5., Priznavanje imovine i obveza AIF-a U nastavku dostavljamo mišljenje Udruženja investicijskih i mirovinskih fondova HGK, Grupacije AIF-ova. Predmet ulaganja AIF rizičnog kapitala većinom su poslovni udjeli u d.o.o. koji po svojoj prirodi imaju karakteristike financijske imovine raspoložive za prodaju budući da je predviđeno držanje imovine duže od 5 godina. Ukoliko bi AIF rizičnog kapitala klasificirao svoju imovinu kao financijsku imovinu raspoloživo za prodaju ušlo bi u obvezu konsolidacije financijskih izvještaja fonda s financijskim izvještajima portfolio kompanija što nije izvedivo pa AIF rizičnog kapitala u praksi priznaje takvu imovinu kao financijsku imovinu po fer vrijednosti kroz RDG kako bi koristilo izuzeće od obveze konsolidacije predviđeno MSFI 10. Navedeno posljedično vodi tome da AIF rizičnog kapitala u bilanci izdvaja troškove dubinskih snimanja (transakcijske troškove) iako i za te troškove izdaje udjele u fondu i ulagateljima prikazuje ulaganja u d.o.o. uvećano za transakcijske troškove. Zaključak - Razlika: u računovodstvenoj evidenciji trošak nabave ulazi u vrijednost stečene imovine a transakcijski troškovi ulaze u RDG / u evidenciji prema ulagateljima ti iznosi su zbrojeni i vrijednost stečene imovine uključuje trošak kupljene imovine zajedno s troškovima dubinskog snimanja). Grupacija AIF-ova predlaže da se navedeno razmišljanje razmotri pod ovom točkom. Nadalje, u odnosu na stavk 13. predlaže se sljedeće: "Članak 5. st. 13. briše se, a stavci 14. – 18. postaju 13. – 17." Ili tako da glasi: "(13) Prilikom ulaganja u nekretnine UAIF je dužan osigurati da kupovna cijena nekretnine nije značajno viša od cijena koje se postižu na aktivnom tržištu ostvarenih između stranaka koje nemaju određen ili poseban odnos, nisu povezane osobe i nije bitno viša od procjene ovlaštenog procjenitelja." Djelomično prihvaćen Prijedlog se ne prihvaća, budući da sadrži odredbe koji nisu u skladu s MSFI-ima. MRS 39 više nije na snazi, stoga se ulaganja u d.o.o. ne mogu klasificirati u kategoriju raspoloživo za prodaju. Prema MSFI 9 ulaganja u d.o.o. ne mogu se niti klasificirati u kategoriju financijske imovine po fer vrijednosti kroz ostalu sveobuhvatnu dobit jer ne prolaze SPPI test. Stoga je ispravno iskazati u kategoriju po fer vrijednosti kroz RDG. Ulaganja AIF-a predstavljaju investicije i moraju se vrednovati po fer vrijednosti, nije dozvoljeno priznavati tj. kapitalizirati troškove, kako ste naveli troškove dubinske analize. Ti troškovi trebaju teretiti odmah imovinu fonda. U odnosu na stavak 13. prijedlog se prihvaća.
7 HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA Članak 2., Izračun neto vrijednosti imovine AIF-a U nastavku dostavljamo prijedlog Udruženja investicijskih i mirovinskih fondova HGK, Grupacije AIF-ova. Članak 2. st. 4. predlaže se promijeniti tako da glasi: "(4) Neto vrijednost imovine i cijene udjela otvorenog AIF-a s javnom ponudom izračunava se najmanje za svaki dan idućeg radnog dana, osim za subote i nedjelje". Ukoliko subjekti, po stupanju na snagu novog Pravilnika, neto vrijednost imovine i cijenu udjela fonda izračunavaju svaki dan (uključujući subote i nedjelje), postavlja se pitanje smatra li se navedeno postupanjem protivno Pravilniku ili je stavkom propisana minimalna obveza? Pojedine članice smatraju da bi odluku o računanju vrijednosti imovine i cijene udjela na neradne dane trebalo prepustiti društvima za upravljanje, sukladno njihovim mogućnostima i preferencijama, kao i dogovoru sa skrbnicima. Ukoliko je intencija izmjena da se izračun na neradne dane zabrani, predlaže se da se subjektima omogući period prilagodbe na način da novi Pravilnik stupi na snagu 1.1.2025. godine, obzirom da prilagodba za subjekte uključuje izmjenu postojećih procesa i procedura, usklađenje s depozitnom bankom te prilagodbu IT sustava novim zahtjevima (aktualni zahtjevi DORA regulative), uz trenutno nepoznate utjecaje na troškove. Djelomično prihvaćen U cilju je imati ujednačiti način izračuna NAV-a za sve fondove, stoga će u prijelaznim i završnim odredbama biti predviđeno obveza primjene od 1.11.2024. godine.