Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Nacrtu prijedloga Pravilnika o pedagoškoj dokumentaciji i evidenciji te javnim ispravama u školskim ustanovama
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | SNJEŽANA DUIĆ | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | Poštovani, u Pravilniku je potrebno navesti kako se Matična knjiga vodi isključivo u elektroničkom obliku, kako bi se izbjegla različita tumačenja istog i dvostruko pisanje Matične knjige (papirni i elektronički oblik). | Prihvaćen | Primljeno na znanje. |
2 | ANDREJ HODONJ | V. e-Dnevnik, Članak 6. | Smatram kako ne bi bilo loše dodati u e-dnevnik prostor za ponašanja i aktivnost učenika u školi jer sada učitelji takve bilješke upisuju u sat razrednika što je popuno neprilagođeno. Takve bilješke su jako bitne kada se radi o učeniku koji iskazuje neprihvatljive oblike ponašanja te je potrebno izreći pedagošku mjeru. Jednako tako mišljenje sam kako bi rubriku "BILJEŠKE O RADU STRUČNIH SURADNIKA" trebalo preimenovati u "DNEVNIK RADA STRUČNIH SURADNIKA" kako bi bila usklađena sa e-dnevnikom jer to u Nacrtu Pravilnik razlikuje. | Prihvaćen | U skladu s pravilnikom uzet će se obzir da se e-Dnevnik u budućnosti nadogradi s novom cjelinom za unos bilješki. |
3 | IVA ILIĆ STANIĆ | I. OPĆE ODREDBE, Članak 1. | Poštovani, smatram da je suvišno u dnevniku odgajatelja ručno upisivati svaki mjesečni plan. Ako već upišemo godišnji plan rada odgajatelja i odgojne skupine, za mjesečne planove bi bilo sasvim dovoljno upisati teme, radionice, dodatne aktivnosti koje se planiraju raditi taj mjesec, a ne prepisivati temeljni program i aktivnosti iz mjeseca u mjesec. Također smatram da je suvišno da odgajatelji upisuju zaključne ocjene učenika po predmetima ( to je stvar škole, ne doma)- dovoljno bi bilo na kraju godine upisati uspjeh učenika. Više prostora bi trebalo ostaviti za rad odgajatelja po danima. Tablica na kraju dnevnika o socijalnom statusu učenika i roditelja je suvišna i nitko nas nikada te podatke nije tražio. Srdačan pozdrav. | Prihvaćen | Digitalizacijom evidencije pedagoške dokumentacije u učeničkim domovima cilj je smanjiti administrativne poslove i optirmizirati cijeli proces evidencije. |
4 | NATALIA RADOVIĆ | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | Poštovani, Učenici bi trebali imati mogućnost putem e-dnevnika pristupiti svim obrascima za prijavu: popravnog ispita, razlikovnog ispita, dopunskog ispita i završnog rada. Svakako bi trebalo dodati i Obrazac o položenim razlikovnim ispitima. | Prihvaćen | Isto je predviđeno pravilnikom. |
5 | DAVOR LJUBIĆ | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | Smatram da više nema smisla pisati ručno Matičnu knjigu i da treba isključivo biti u elektronskom obliku.. Sva ostala pedagoška dokumentacija treba biti u digitalnom obliku. | Prihvaćen | Poštovani, navedeno je i predviđeno novim Pravilnikom. Članak 4., stavak (2) propisuje da se matična knjiga vodi u zajedničkom upisniku svih školskih ustanova u elektroničkom obliku (e-Matici). |
6 | GIMNAZIJA ANTUNA GUSTAVA MATOŠA | PRAVILNIK O PEDAGOŠKOJ DOKUMENTACIJI I EVIDENCIJI TE JAVNIM ISPRAVAMA U ŠKOLSKIM USTANOVAMA, X. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE | Prijelaz na elektronsku maticu pretpostavlja dvostruki unos ove školske godine (u matičnu knjigu i e-maticu), a od sljedeće samo u elektronsku (bez obzira na nedovršeni unos svih godina u knjigu)? Ili se tijekom narednog razdoblja dovršava upis preostalih godina u knjigu? | Prihvaćen | Navedeno je i predviđeno novim Pravilnikom. Članak 4., stavak (2) propisuje da se matična knjiga vodi u zajedničkom upisniku svih školskih ustanova u elektroničkom obliku (e-Matici). |
7 | DARIJA DASOVIĆ | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | Podržavam prijedlog da se u Pravilniku jasno navede da se Matica vodi isključivo u digitalnom obliku. | Prihvaćen | Isto je predviđeno pravilnikom te je definirano posljednjim izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi. |
8 | MAJA KRALJ STANČEC | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | - Obrazac za prijepis ocjena je nepotreban. Prilikom ispisa ili promjene škole izdaje se ovjereni ispis ocjena iz e-Dnevnika. | Prihvaćen | Isto je predviđeno pravilnikom. |
9 | NIKOLA MIHOČKA | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | Poštovani, predlažem da se u "Nacrt prijedloga Pravilnika o pedagoškoj dokumentaciji i evidenciji te javnim ispravama u školskim ustanovama" uvede napomena da se evidencija Matične knjige više ne vodi u analognoj već isključivo u digitalnoj formi, tj. u sustavu "e-Matice". Postoji vjerojatnost da će u suprotnom biti vođena evidencija u obje forme kao što je bilo i proteklih osamnaest godina (od školske godine 2006./2007.) što smatram da nije potrebno. Hvala Vam na suradnji. | Prihvaćen | Navedeno je i predviđeno novim Pravilnikom. Članak 4., stavak (2) propisuje da se matična knjiga vodi u zajedničkom upisniku svih školskih ustanova u elektroničkom obliku (e-Matici). |
10 | SANDRA HALT-ĆUŽE | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | Predlažem da se unese novi tekst pod 1.a) Evidencija Matične knjige u analognoj formi više se neće voditi. Hvala, lp | Prihvaćen | Navedeno je i predviđeno novim Pravilnikom. Članak 4., stavak (2) propisuje da se matična knjiga vodi u zajedničkom upisniku svih školskih ustanova u elektroničkom obliku (e-Matici). |
11 | DALIBOR RAŠIĆ | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | Smatram da je Obrazac za prijepis ocjena NEPOTREBAN. U e-dnevniku se mogu vidjeti/ispisati sve ocjene - eventualno CarNet može nadograditi sustav kako bi se ocjene generirale u "obrazac" | Prihvaćen | Prihvaća se. |
12 | DANIEL RAKIJAŠIĆ | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | Možda bi trebalo posebno naglasiti da se osim u elektronskom obliku Matična knjiga NE TREBA voditi niti u jednom drugom obliku tj. papirno kao do sada jer nema potrebe za dvostrukim vođenjem dokumentacije. | Prihvaćen | Navedeno je i predviđeno novim Pravilnikom. Članak 4., stavak (2) propisuje da se matična knjiga vodi u zajedničkom upisniku svih školskih ustanova u elektroničkom obliku (e-Matici). |
13 | PETAR RAJAKOVIĆ | PRAVILNIK O PEDAGOŠKOJ DOKUMENTACIJI I EVIDENCIJI TE JAVNIM ISPRAVAMA U ŠKOLSKIM USTANOVAMA | Poštovani, Predlažem uvođenje priloga svjedodžbi za sve obrazovne programe, slično kao što je to praksa u visokom obrazovanju. Ovaj prilog bi detaljno opisao kompetencije koje je učenik stekao tijekom obrazovanja. U sklopu nedavno završenog javnog savjetovanja, razmatrani su strukovni kurikulumi koji uključuju obvezne, izborne i fakultativne module, ali iz same svjedodžbe neće biti jasno koje specifične kompetencije učenik posjeduje upravo zbog mogućnosti velike izbornosti. Za završne razrede strukovnih škola već se izdaju Europass dokumenti, što smatram korisnom praksom koja bi trebala biti primijenjena univerzalno. S poštovanjem, Petar Rajaković | Nije prihvaćen | U ovom trenutku nisu stečeni uvjeti za izdavanje Europass priloga svjedodžbi kao obavezne pedagoške dokumentacije. Reformom strukovnog obrazovanja kojoj je cilj uskladiti obrazovanje s potrebama tržištu rada steći će se uvjeti za izradu dodataka svjedodžbi i za ostale kvalifikacije pored već izrađenih koji se mogu preuzeti sa mrežnih stranica Agencije za mobilnost i EU programe. |
14 | BORIS BRČIĆ | PRAVILNIK O PEDAGOŠKOJ DOKUMENTACIJI I EVIDENCIJI TE JAVNIM ISPRAVAMA U ŠKOLSKIM USTANOVAMA | Smatram da novi Pravilnik o pedagoškoj dokumentaciji i evidenciji te javnim ispravama u školskim ustanovama donosi dodatno administrativno opterećenje učitelja i nastavnika, a osobito razrednika te da je u školskim ustanovama potreban sustav kontrole i nadzora jer svi odgojno-obrazovni djelatnici ne provode jednako odgovorno vođenje pedagoške dokumentacije i evidencije. | Nije prihvaćen | Cilj pravilnika je smanjiti administrativno rješenje, a određena dokumentacija se ukida. |
15 | GORDANA BARTOL | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | Poštovani, svakako bi trebalo biti jasno određeno da će se sva pedagoška dokumentacija voditi u e-obliku kako bi se izbjegli i onemogućili zahtjevi i za "papirnatim" vođenjem dokumentacije. Nisu posve isključeni zahtjevi da se dokumentacija vodi i u "papirnatom" obliku za svaki slučaj i za arhivu. Lijep pozdrav, Gordana Bartol | Nije prihvaćen | Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi je jasno propisao da se evidencija vodi u elektroničkom obliku. |
16 | TIZIANA ZANCOLA | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | Poštovani pod c) izvješća smatram da bi trebalo nadopuniti tekst: Izvješće o postignutim rezultatima na ispitu znanja hrvatskog jezika/materinjeg jezika (za škole s nastavom na jeziku nacionalne manjine) nakon održane pripremne nastave Učiteljica sam u školi talijanske nacionalne manjine, svake godine svjedočim sve većem broju upisa učenika iz inozemstva, koji ne samo da ne pričaju hrvatski, niti talijanski jezik na kojem se izvodi nastava Smatram da bi pripremna nastava trebala biti za jezik na kojem se izvodi nastava (talijanski) plus dodatno hrvatski. | Nije prihvaćen | Poštovana/i, zahvaljujemo na dostavljenom mišljenju i sudjelovanju u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću. Komentar nije predmet ove javne rasprave s obzirom da se odnosi na pokretanje postupka izmjene Pravilnika o provođenju pripremne i dopunske nastave za učenike koji ne znaju ili nedostatno znaju hrvatski jezik i nastave materinskoga jezika i kulture države podrijetla učenika. |
17 | VESNA VUJIĆ | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | U obveznu pedagošku dokumentaciju u čl. 2. st. 1. treba uvesti pod e) spomenica škole. Spomenica je trajan i iznimno vrijedan dokument koji na svojim stranicama sadrži puno više od onoga što se zakonom može propisati. Ona odražava duh škole i svjedok je vremena u kojem je nastala te je, stoga, nezamjenjiva. | Nije prihvaćen | Spomenica nije obvezna dokumentacija prema posljednjim izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi. |
18 | PERO MIHALJEVIĆ | VIII. SVJEDODŽBE I OSTALE JAVNE ISPRAVE, Članak 12. | Poštovani, smatram da bi u svjedodžbi umjesto prosjeka svih ocjena (aritmetičke sredine svih ocjena) ttrebao stajati težinski prosjek, tj. da ocjena iz svakog predmeta utječe na prosjek razmjerno broju sati izvođenja nastave tog predmeta. Mislim da bi se prema težinskim prosjeku trebao računati i opći uspjeh. U sadašnjem sustavu učenici vise pribjegavaju učenju predmeta koje slušaju manje sati tjedno jer im je u pravilu lakše postići bolji uspjeh iz tih predmeta, a jednako im utječu na opći uspjeh kao i predmeti koje slušaju više sati. | Nije prihvaćen | Navedeno nije predmet ovoga pravilnika. |
19 | INA RANDIĆ ĐORĐEVIĆ | IV. MATIČNA KNJIGA U E-MATICI, Članak 4. | Nejasno je što se podrazumijeva pod sintagmom "svjetski jezik". Možda bi trebalo dopuniti objašnjenjem ili uputiti na izvor definicije s obzirom na činjenicu da raširenost uporabe jezika nije konstanta. | Nije prihvaćen | Isto je definirano drugim propisima. |
20 | ALEKSANDRA DUŽEVIĆ | V. e-Dnevnik, Članak 6. | U e-dnevniku bi trebalo biti predviđeno mjesto za predmetni kurikulum, tako da svi učenici, roditelji, stručna služba i zamjene nastavnika u svakom trenutku imaju uvid u predmetni kurikulum. Također smatram da u e-dnevniku treba, u skladu s Pravilnikom (konzultirati edukacijske rehabilitatore), kod nastavnog predmeta za učenike s teškoćama biti mjesto u kojem se upisuje ili prilagodba za tog učenika za određeni nastavni predmet ili prilagodba sadržaja za određeni predmet ili što je god potrebno za određenog učenika, te da uvid u te podatke imaju: (nastavnik koji upisuje) učenik, roditelj i stručna služba. Dosadašnja rubrika je nejasna i roditelji i učenici nemaju uvid u prilagodbu. Dakle, e-dnevniku nedostaju ta dva podatka: predmetni kurikulumi i prilagodna sadržaja tj. načina i metoda rada s učenikom s teškoćama u određenom predmetu. | Nije prihvaćen | Pravilnikom nije predviđeno da se u e-Dnevnik unosi takva dokumentacija. |
21 | ALEKSANDRA DUŽEVIĆ | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | Smatram da bi svi obrasci trebali biti u digitaliziranom obliku na web stranicama Ministarstva u skladu s Zakonom o o-o. | Nije prihvaćen | Obrasci će biti dostupni u e-matici i e-dnevniku te ostalim elektroničkim modulima pedagoške dokumentacije. |
22 | MAJA KRALJ STANČEC | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | Predlažem dodati: - Izvješće ili Obrazac potvrde o položenim razlikovnim, dopunskim, dodatnim ispitima - Obrazac potvrde o položenom ispitu zaštite na radu za učenike strukovnih škola, - Obrazac prijavnice popravnog, predmetnog, razrednog, razlikovnog ispita | Nije prihvaćen | Obrasci definirani ovim pravilnikom bit će dostupni u e-Matici i e-Dnevniku. |
23 | ŽELJKA SESAR | VII. UPISNICA I ISPISNICA, Članak 9. | Poštovani, molim da se uredi pitanje upisnica u 1. razred osnovne škole koju roditelj mora potpisati pa vratiti u sustav. Nejasna je svrhovitost e-upisa, ako upisnica ne može biti valjana bez vlastoručnog potpisa. | Nije prihvaćen | Isto je regulirano drugim propisom. |
24 | SANDRA VLAHEK | VII. UPISNICA I ISPISNICA, Članak 9. | Poštovani, molim da u članku 9, stavak 2.ispravite podatak da učenik ispunjava upisnicu u školu kod prijelaza iz jedne u drugu školu. U osnovnoj školi roditelji su ti koji mogu ispunjavati upisnicu. Također, podržavam što je točno propisana ispisnica iz škole. Međutim, kod završetka obrazovanja smatram da nije potrebno izdavati ispisnicu. Školska svjedodžba završnog razreda smatra se dokumentom koji dokazuje da je učenik završio obrazovanje u toj školi i time više nije učenik te škole. Ukoliko će se trebati izdavati ispisnice učenicima 8.razreda zajedno sa svjedodžbom, stvorit će se još jedan administrativni posao za učitelje/tajnike/ravnatelje. Naročito zbog toga što je na ispisnici potreban i potpis roditelja. | Nije prihvaćen | Ovim pravilnikom nije predviđena ispisnica za učenike koji završavaju 8. razred. |
25 | LEONA KOŽUH | PRAVILNIK O PEDAGOŠKOJ DOKUMENTACIJI I EVIDENCIJI TE JAVNIM ISPRAVAMA U ŠKOLSKIM USTANOVAMA, I. OPĆE ODREDBE | Poštovani, smatram da bi se vođenje dokumentacije trebalo pojednostaviti. Konkretno, mislim da bi bilo bolje da se ispiše sva e-dokumentacija, umjesto da se sve piše ručno, pri čemu postoji i mogućnost pogreške zbog čega se onda moraju formirati komisije za pregled pedagoške dokumentacije itd. Živimo u digitalno doba. Od kada se provodi digitalizacija obrazovnog sustava, smanjena je potrošnja papira, ali mislim da se može učiniti još više za zaštitu okoliša i održivi razvoj. Osim toga, vrijeme utrošeno na rješavanje dokumentacije osobno bih bolje iskoristila, primjerice za stručno usavršavanje i sl. Hvala. S poštovanjem, Leona Kožuh, prof. savjetnik | Nije prihvaćen | Ovim pravilnikom dokumentacija se vodi u elektroničkom obliku. |
26 | SILVANA VULAS | V. e-Dnevnik, Članak 6. | Poštovani, molim da se razmotri u stavku (7) dodati sve do sada važeće popise za I. Dnevnik rada za individualnu nastavu (upis planiranog i ostvarenog gradiva (na čemu se jako inzistira kod nadzora, a koji se ne nalazi u dijelu pedagoške dokumentacije za osnovne ili srednje škole, to je svojevrsni GIK pojedinačne nastave), Ostvarenje nastave (kalendar ostvarenosti prema mjesecima) i ostalo. Predlažem da se u Dnevniku rada izmijeni: - popis sadržaja rada (razlog je što Dnevnik rada za individualnu nastavu sadrži upis niza obvezujućih podataka za učitelja/nastavnika) : predlažem upis sadržaja sata, a ne upis ljestvica, etide, sonata, polifonih skladbi jer svi instrumenti i plesna područja sigurno nemaju navedeno u njihovim nastavnim planovima i programima, po uzoru na papirnatu pedagošku dokumentaciju koja je bila važeća prije 2019. Osobnog sam mišljenja da je II. Dnevnik rada za skupnu nastavu dobro koncipiran pa čak smatram da je dobra podloga i za kolege redovnih škola. Jedino nepotrebnim smatram planiranja vrste nastave (kombinirana, ponavljanje, novo gradivo) kao nepotrebno seciranje. Lijep pozdrav | Djelomično prihvaćen | Pripremit će se nadogradnja upisa sata. |
27 | MARIO BAIĆ | V. e-Dnevnik, Članak 6. | Poštovani i dragi svi, u ime Kinezioloških fakulteta, ovim putem Vas molimo da u Nacrt prijedloga Pravilnika o pedagoškoj dokumentaciji i evidenciji te javnim ispravama u školskim ustanovama uvrstite/dodate mogućnost unosa podataka o morfološkim obilježjima, motoričkim i funkcionalnim sposobnostima učenika u e-Dnevnik i to kako slijedi: Članak 6. (1) e-Dnevnik sastoji se od podataka koji se upisuju u imenik, pregleda rada i dnevnika rada. a) Imenik sadrži: …. – podatke o izabranim morfološkim obilježjima, motoričkim i funkcionalnim sposobnostima učenika b) Pregled rada sadrži: …. – ukupne podatke za razredni odjel o izabranim morfološkim obilježjima, motoričkim i funkcionalnim sposobnostima OBRAZLOŽENJE: Kako bi pojasnili potrebu i važnost uvrštenja pokazatelja o izabranim morfološkim obilježjima, motoričkim i funkcionalnim sposobnostima učenika u nastavku se nalazi pojašnjenje i Zakonski okvir. Jednako tako ovim dopisom želimo naglasiti kako praćenje ovih pokazatelja ne predstavlja novinu u nastavi Tjelesne i zdravstvene kulture (TZK) već zamjenjuje dosadašnje tiskane Preglede rada i digitalno unaprjeđuje postojeći sustav u online okruženju te olakšava stručni rad učitelja i nastavnika TZK: Zakonski okvir: Odluka o donošenju kurikuluma za nastavni predmet Tjelesne i zdravstvene kulture za osnovne škole i gimnazije u Republici Hrvatskoj (NN 27/2019) - Predmetnim kurikulumom tjelesne i zdravstvene kulture predviđena su praćenja morfoloških obilježja, motoričkih i funkcionalnih sposobnosti te statusa tjelesnog držanja kao sastavni dio vrednovanja usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda predmetnog kurikuluma TZK kojeg su dužni provoditi učitelji TZK kao redovita vrednovanja i testiranja kroz redovite poslove organizacije svog nastavnog rada Stručne i znanstvene spoznaje za ovaj predmet proizlaze iz znanstvenog polja Kineziologije, odnosno iz njezinih znanstvenih grana kao što su: Kineziološka edukacija,(Kurikulum TZK NN 27/2019 ). - Uporište za kompetencije školovanih kineziologa za praćenje navedenih pokazatelja u nastavi TZK su silabusi, nastavna literatura i nastavni programi kolegija iz Kineziološke metodike na sva tri kineziološka fakulteta u RH, a samim time i literatura za polaganje stručnog ispita za zanimanje učitelj/nastavnik TZK. - ODGOJNO-OBRAZOVNI CILJEVI UČENJA I POUČAVANJA (Kurikulum TZK NN 27/2019 ) su međuostalim ciljevima i: - „2. Osposobiti za praćenje morfoloških obilježja, motoričkih i funkcionalnih sposobnosti te obilježja pravilnoga tjelesnog držanja radi kontrole, održavanja i unaprjeđivanja osobne tjelesne spremnosti.“ - „Ciljevi ovoga predmetnog područja su: samopraćenje i razumijevanje morfoloških značajki, motoričkih i funkcionalnih sposobnosti i njihovo održavanje na optimalnoj razini; kreiranje centralne e-baze podataka o morfološkim obilježjima, motoričkim i funkcionalnim sposobnostima učenika osnovnih i srednjih škola u Republici Hrvatskoj.“ (Kurikulum TZK NN 27/2019 ). - „Izvješćivanje je informiranje o postignućima i napretku učenika. Ono se može provoditi formalno (izvješće o praćenju, dodatak svjedodžbi, napomena u svjedodžbi, podaci i bilješke u e-matici, drugim propisanim e-bazama) i neformalno (razgovori i razmjena informacija između različitih subjekata u radu).“ (Kurikulum TZK NN 27/2019 ). Nacionalni program športa 2019. – 2026. (donio ga je Hrvatski sabor na sjednici 12. srpnja 2019. na temelju članka 2. stavka 2. Zakona o sportu („Narodne novine“, br. 71/06., 124/10., 124/11., 86/12., 94/13., 85/15. i 19/16. – ispravak) - „Znanstveni pristup podrazumijeva ranu detekciju talenata, planski pristup programiranom trenažnom procesu, temeljito i sukcesivno praćenje i provjeravanje antropološkog statusa športaša (morfološka obilježja, motoričke i funkcionalne sposobnosti..) kroz sve etape njegove športske karijere. Zbog toga je potrebno definirati centre športske izvrsnosti za implementaciju znanstvenih spoznaja u šport te poticati primjenu znanstvenih spoznaja u športu.(stranica 120. Nacionalnog programa)“ - „Novim zakonom o športu potrebno je propisati uspostavu umreženog informacijskog sustava prikupljanja podataka (Nacionalni informacijski sustav u športu). (stranica 56. Nacionalnog programa)“ Važnost praćenja morfoloških obilježja, motoričkih i funkcionalnih sposobnosti učenika te statusa tjelesnog držanja, odnosno na taj način indirektne procjene tjelesne spremnosti učenika direktno se povezuje sa zdravstvenim statusom učenika za što postoje brojni dokazi koji ukazuju na to da prediktori kardiovaskularnih bolesti potiču iz djetinjstva i adolescencije. Stoga je procjena tjelesne spremnosti povezane sa zdravljem u djetinjstvu i adolescenciji od javnog zdravstvenog i kliničkog interesa. Izradom baze podataka u e-Dnevniku moguće je u budućnosti izraditi prediktivne modele i simulacije (kako će se odvijati razvoj djeteta u nadolazećim godinama i kako dalje s nekim intervencijama), pomoću kojih bi se mogla brže identificirati djeca s poremećajima u tjelesnom i motoričkom razvoju i potencijalnim zdravstvenim rizicima (pretilost i slično), te intervenirati prikladno, ali i odrediti darovite za usmjeravanje i potencijalni početak sportske karijere. Podaci se mogu učiniti dostupni javnosti uz posebnu suglasnost Ministarstva u obliku skupa (otvorenih) podataka ili kroz izvještajni sustav u otvorenom i strojno čitljivom obliku, a služe kao podloga za izradu strateških dokumenata iz područja odgoja i obrazovanja i zdravstveno usmjerenog tjelesnog vježbanja a posebno kao potpora Rezoluciji o debljini koju je usvojio Hrvatski sabor (NN 46/2023) s osnovnim ciljem prevencije pretilosti i prekomjerne tjelesne težine učenika. Prikupljeni podaci u e-Dnevniku mogu se koristiti u smislu pravodobnog prepoznavanja i usmjeravanja učenika u odgovarajuće izvannastavne i izvanškolske kineziološke/sportske aktivnosti koje odgovaraju razinama njihova talenta, interesa i mogućnosti (Kurikulum TZK NN 27/2019 ), a posebice kao dio novog koncepta Cjelodnevne škole. Jednako tako baza podataka u e-Dnevniku može poslužiti kao efikasan metodološki alat u postupku vrednovanja indikatora nastave TZK u okviru projekta – Uravnotežen, pravedan, učinkovit i održiv sustav odgoja i obrazovanja kroz Antropološka obilježja učenika 4. i 8. razreda osnovnih škola RH. U slučaju potrebe za eventualnim detaljnim pojašnjenjem našeg prijedloga te pomoć i podršku kod njihove izrade stojimo Vam na raspolaganju. | Primljeno na znanje | Prima se na znanje. |
28 | PATRIZIA PITACCO | IV. MATIČNA KNJIGA U E-MATICI, Članak 4. | S obzirom da su navedeni posebni stavci za škole koje provode specifične programa, potrebro je dodati novi stavak i za škole koje provode programe na jeziku i pismu nacionalnih manjina. Prijedlog novog stavka bi glasio: Matična knjiga za ustanove koje provode nastavu na jeziku i pismu nacionalnih manjina te iste programe koje se provode na jeziku i pismu nacionalnih manjina, osim navedenoga stavkom 4., sadrži: - prostor za materinski jezik odnosno prostor za točan naziv predmeta koji odgovara materinskom jeziku za navedenu nacionalnu manjinu - matična knjiga ustanova kojeprovode program na jeziku i pismu nacionalnih manjina, vode se dvojezično, odnosno, na materinskom jeziku i pismu nacionalne manjine i na hrvatskom jeziku | Primljeno na znanje | Prima se na znanje. |
29 | ALEKSANDRA BELKOVIĆ | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | Molimo Ministarstvo da ovim propisom omogući da, uvažavajući specifičnosti ustanova koje provode alternativni program, alternativne obrazovne institucije budu u cijelosti izuzete od obveze vođenja e-Dnevnika te da se, u slučaju inzistiranja na daljnjoj digitalizaciji, propisom predvidi mogućnost postepenog uvođenja vlastitih (primjerenijih) digitalnih rješenja koje odgovaraju posebnostima alternativnih škola. E-Dnevnik kako je trenutačno strukturiran potpuno je neprimjeren provedbi waldorfske pedagogije, predstavlja značajan i nepotreban administrativno-financijski teret alternativnim ustanovama te potiče pedagoško jednoumlje što je u neposrednoj suprotnosti s nizom međunarodnih konvencija koje je Republika Hrvatska prihvatila te Preporukama Nacionalnog vijeća za odgoj i obrazovanje o važnosti poticanja pedagoškog pluralizma u odgoju i obrazovanju u Republici Hrvatskoj, Oznaka: NVOO-00070-16-0001 od 20. prosinca 2016. Obrazloženje slijedi. A) Potreba izbjegavanja ukalupljivanja alternativnih škola u državni školski sustav i time zatiranja konvencijskog prava na slobodu obrazovanja Waldorfska škola u Zagrebu najstariji je predstavnik i nositelj pedagoškog pluralizma u obrazovnom sustavu RH, što bi po svim međunarodnim obrazovnim standardima trebalo biti na čast hrvatskom obrazovnom sustavu imajući u vidu da pedagoški pluralizam jača demokratske principe u školstvu, potiče diverzitet pedagoških pristupa i škola, pospješuje individualnu prilagodbu u nastavnom procesu, unosi inovativnost u nastavni proces koji se kroz status škole vježbaonice na Učiteljskom fakultetu demonstrira učiteljskim generacijama u stasanju i na taj način već 30 godina doprinosi kvaliteti obrazovnog sustava na nacionalnom nivou u raznim aspektima. Kako bi alternativne škole mogle nastaviti provoditi u praksi sve navedeno, iznimno je važno i štoviše presudno očuvati sve posebnosti alternativnih pedagogija, što je moguće jedino ako ih sustav prepozna i pozitivno vrednuje te pokaže fleksibilnost pazeći da alternativne škole ne stavlja u poziciju da ih prisilno uklapa u sustave koji su dizajnirani za funkcioniranje državnih škola, prisiljava da kompromitiraju svoje vrijednosti i time odustaju od svog identiteta. Kao waldorfski pedagozi općenito protivimo se tendenciji sustava koji pedagoški poziv pretvara u on-line administrativne poslove supervizirane od administrativnih tijela jer je za svaki kvalitetni obrazovni sustav, ako je doista u interesu djeteta, važno da se pedagoški poslovi ne opterećuju dodatnim administriranjem niti da takvo administriranje interferira sa zadacima učitelja. B) Kontraproduktivno transferiranje ključnih socijalnih odnosa u virtualni svijet što je u suprotnosti s waldorfskom pedagogijom Ponajviše smo protiv prakse koja narušava, u današnje vrijeme od esencijalne važnosti, socijalne odnose u društvu, a ponajviše tamo gdje se socijalne kompetencije stječu – u školskoj zajednici i pokazuje tendenciju da se u virtualni svijet transferiraju ključni odnosi koji stvaraju pozitivno okružje za razvoj i odrastanje učenika, kao i komunikacija između učitelja i roditelja te između učitelja i učenika. S obzirom da svaka waldorfska škola provodi međunarodno priznat waldorfski kurikulum, u čemu ni zagrebačka waldorfska škola nije iznimka, naše škole podliježu superviziji provođenja kvalitete waldorfske nastave i ispunjavanja svih uzusa waldorfske pedagogije unutar nekog nacionalnog područja. Slijedom te činjenice, Waldorfska škola u otkako postoji u Hrvatskoj – već 30 godina – ima dodijeljenog mentora koji dolazi iz krovne institucije Bund der Freien Waldorfschulen čija je uloga kontrola provedbe i kvalitete nastavnog procesa prema waldorfskom kurikulumu i njegovanje svih uzusa koji su prepoznatljivi identitet waldorfske pedagogije općenito. Jedan od tih uzusa je strogo ograničeno upotrebljavanje digitalno-elektroničkih uređaja i tehnologija u nastavnom procesu s obzirom na znanstvene dokaze o štetnosti višesatnom dnevnoj izloženosti takvim uređajima, kao i na sve više znanstvenih dokaza iz područja neuroznanosti i neuropedagogije, a koje govore u prilog tomu da takvim uređajima nije mjesto u učionici, pogotovo ne u nižim razredima kad se razvijaju ključne čitalačke i pismene kompetencije (što su skandinavske zemlje prepoznale i odustaju od tableta u nižim razredima) te bi zbog toga uvođenje takvih uređaja i tehnologija na nastavničke katedre u razredima bilo kontradiktorno onome za što se kao waldorfski pedagozi zalažemo vođeni kako našom filozofijom, tako i znanstvenim dokazima najnovijih datuma. Poticanje učenika, osobito onih mlađih, da koriste e-Dnevnik kako bi dobili informacije koje su im ionako dostupne, ali na primjereni način (!), putem njihovih učitelja poništava samu svrhu obrazovanja koje prethodno opisujemo. Isto tako doživljavamo i dostupnost roditelja podacima iz sustava e-Dnevnik ”u svakom trenutku” bez prethodne komunikacije i redovito potrebnih dubljih obrazloženja o postignućima učenika kako bi se uvidjele sve relevantne okolnosti napretka učenika kao individue. Naravno, prethodno ne znači da waldorfska pedagogija ne koristi digitalne uređaje i da je a prirori protiv upotrebe istih (npr. u našoj školi se provodi predmet informatika i medijska kultura u višim razredima osnovne i u srednjoj školi), nego se radi o pravodobnosti uvođenja ovih tehnologija među učenike, kao i o opreznosti da se istima nepotrebno ne ustupi mjesto gdje bi dva sudionika nastavničkog procesa trebala stajati u živom i neposrednom odnosu, bilo da se radi o odnosu učitelj-učenik ili učitelj-roditelj. C) Neprilagođenost i kontraproduktivnost rješenja e-Dnevnik waldorfskoj pedagogiji U waldorfskoj pedagogiji ključan moment školske zajednice predstavlja trokut učenik – učitelj – roditelj. On predstavlja odnose na kojemu se temelje odgojno-obrazovni procesi cijele waldorfske zajednice i koji se počinju graditi čim roditelj u prvom razredu upiše svoje dijete. Izgradnja tih odnosa podrazumijeva uključivanje roditelja u život škole kao aktivnih sudionika i koji su, između ostalog, ravnopravni članovi našeg osnivača – Udruga roditelja i učitelja Waldorfske škole u Zagrebu. U organogramu svake waldorfske škole u svijetu roditeljima su kroz razna tijela školske zajednice dodijeljena ključna mjesta kako bi kroz partnersku ulogu suoblikovali razvoj i komplementirali misiju i viziju škole. To je odnos koji se permanentno gradi kroz susrete uživo i to kroz: 1. Predavanja za roditelje koje stručni suradnici i učitelji kontinuirano održavaju kroz nastavnu godinu 2. Na redovitim roditeljskim sastancima koji se u prosjeku održavaju šest puta godišnje po razredu 3. Na skupnim informacijama sa svim učiteljima koje se održavaju četiri puta godišnje 4. Kroz redovita usmena ili izvješća koje razredna učiteljica daje svakom roditelju – posebnost naše škole je da jedan/na učitelj/ica vodi razred od prvog do osmog razreda – upravo zato da se ne prekida ovaj razvoj odnosa i poznavanje učenikove obiteljske situacija i uvjeta u kojima živi i odrasta. 5. Kroz kućne posjete razrednih učitelja obiteljima svojih učenika i koje su uobičajena praksa u waldorfskim školama 6. Kroz opisne ocjene koje roditelj dobiva o svom djetetu tijekom cijelog školovanja u waldorfskoj školi gdje su do u detalje pojašnjene sve jake strane djeteta, njegove snage, talenti i vrline, kao i područja na kojima postoji mogućnost za napredak uz opis na koji način taj napredak i ostvariti 7. Kroz organizaciju redovitih svetkovina koje roditelji u suradnji s razrednim učiteljem/učiteljicom organiziraju svake godine 8. Kroz zajedničke radne akcije koje roditelji zajedno s učiteljima organiziraju i provode za tehničko-logistički suportiv škole Kroz sve navedeno, roditelj u našoj školi ima jedinstvenu ulogu i aktivan je sudionik razvoja škole. S roditeljem odnos gradimo na živ i neposredan način koji je uistinu jedini i najbolji da roditelj ima aktivnu ulogu u školskoj zajednici i na taj način kompletnu sliku i informacije o napretku o razvoju i napretku svoga djeteta. Zbog toga želimo i dalje mogućnost da nastavimo s tom praksom osobnog odnosa, bez uvođenja administrativne supervizije. Iz tog razloga želimo i dalje njegovati tu posebnost koju nam omogućuje činjenica da smo alternativna škola bez vanjskog pritiska sustava koji bez razumijevanja i uvida u tu posebnost uvjetuje da se alternativna pedagogiju u taj sustav ukalupi i prilagodi kompromitirajući time upravo svoju posebnost koja je conditio sine qua non i nerazdjeljiva karakteristika srži waldorfske pedagogije. Samo najvažnije posebnost waldorfske nastave koja se kosi s nefleksibilnim taktom unošenja redovitih bilježaka i ocjena u e-Dnevnik su sljedeće: 1. Epohalna nastava Nastava svih obrazovnih predmeta odvija se kroz epohe, odnosno u mjesečnom ritmu u trajanju od tri do četiri tjedana. To znači da će se, primjerice nastava povijesti u osmom razredu odviti jednom godišnje u trajanju od jedne epohe od po četiri tjedna. U tih mjesec dana učenja povijesnih tema učenik uranja slojevito i kvalitetno u nastavne sadržaje, učitelj intenzivno prati učenikov napredak i na kraju epohe, nakon mjesec dana, već može donijeti zaključnu ocjenu, što znači da se, ako se epoha povijesti odvila u listopadu nastavne godine, više ništa o tom predmetu neće bilježiti ostatak godine jer se učenikovim uspješnim učenikovim svladavanje epohe ona smatra apsolviranom. Ovdje naglašavamo da želimo od naših učenika da su tijekom epohe fokusirani nastavne sadržaje i isključivo pedagoški proces koji oblikuje učenik, što je nemoguće očekivati ako su učenici pod latentnim stresom od bilo kakve moguće zabilješke u e-Dnevnik i u koju roditelji instantno imaju uvid. U waldorfskoj školi evaluacija učenika sažeta je u dokumentu koji se od prvog razreda daje roditelju – opisne svjedodžbe. Svjedodžbe s brojčanim ocjenjivanjem se uz opisnu svjedodžbu počinju dodjeljivati učenicima tek od sedmog razreda osnovne škole, i to isključivo kao kompromis u svrhu, tko tako želi, nastavka obrazovanja u državnim školama. Opisne svjedodžbe kvalitativan su prikaz presjeka koji u detalje pojašnjava sve jake strane djeteta, njegove snage, talenti i vrline, kao i područja na kojima postoji mogućnost za napredak uz opis na koji način taj napredak i ostvariti. To su slojevite povratne informacije roditelju koju jedna štura bilješka u e-Dnevniku popraćena brojčanom ocjenom ne može nikada sažeti. Također se iz svega već navedenoga može zaključiti da Waldorfska škola u Zagrebu ima vrlo ekstenzivan i redovit način internog praćenja učenika kao i pedagoškog dokumentiranja za što nam ni državna fizička dokumentacija nije prikladna i koju uopće nije moguće uklopiti na način kako je koncipiran e-Dnevnik. 2. Struktura nastavnog dana Svakoga dana nastava u waldorfskoj školi započinje na isti način koji je ključan za dobro i kvalitetno uranjanje u nastavni proces. Učiteljica se svako jutro, bez iznimke, rukuje sa svim učenicima na ulazu u učionicu, nakon čega kreće recitiranje zajedničkog i pojedinačnih izrijeka te se odmah započinje s ritmičkim dijelom nastave koji podrazumijeva grupno muziciranje, ritmiziranje, recitiranje, dramatiziranje, mentalnu aritmetiku i slične umjetničke aktivnosti koje su dinamične i zahtijevaju puni fokus i učitelja i učenika i ne ostavlja mjesta administrativnim poslovima na digitalnim uređajima u učionici koji bi abruptno prekidali navedeni tijek nastavnog sata. D) Neadekvatna tehnička i financijska potpora alternativnim školama od strane države i Grada Zagreba Zbog odluke nadležnog Ministarstva da se ne financiraju javnim sredstvima, osim u zanemarujućem obimu (za razliku od npr. vjerskih škola koje su u cijelosti financirane javnim novcem iako su izraz jednog te istog prava na slobodu obrazovanja kao i alternativne škole), dakle zbog očite i grube diskriminacije, alternativne škole su prisiljene gotovo u potpunosti financirati se školarinama zakonskih zastupnika svojih učenika. Pri čemu, bitno je primijetiti da su waldorfske škole redovito organizirane kao neprofitne ustanove čija svrha nikada nije ostvarivanje bilo kakvog profita. Odnosno, u prethodnom smislu waldorfske škole nisu elitističke privatne škole koje provode redovni državni kurikulum obično u nekom nad standardu uz visoke školarine nedostupne prosječnim građanima. Prethodno rezultira time da je svaka alternativna škola, kako bi bila dostupna što širem krugu zainteresiranih polaznika, prisiljena održavati što nižu cijenu školarina koja ne odgovara njenim realnim financijskim potrebama. Drugim riječima rečeno, zbog potrebe održavanja što nižih operativnih troškova škola o čemu doslovno ovisi njihova opstojnost i općenito podfinanciranost, waldorfske škole nemaju financijskih sredstava za posebne administratore digitalnih sustava, niti adekvatnu informatičku i drugu tehničku opremu koju zahtijevaju sustavi kao što je e-Dnevnik, a financijsku potporu za prethodne ključne stavke funkcioniranja sustava, ali druge važne potrebe škola, nadležno Ministarstvo ne nudi. Iz prethodnog slijedi da se, nažalost, ponovno kao i bezbroj puta do sada alternativne škole nalaze u poziciji da im se otežava poslovanje, nameću dodatni troškovi i administracija i ne uvažava njihova specifičnost, odnosno da se, umjesto afirmacije stvarnog, a ne samo deklarativnog ostvarivanja pedagoškog pluralizma u odgoju i obrazovanju zatire njihova djelatnost, time i pedagoški pluralizam općenito, što je u neposrednoj suprotnost sa zaključcima Preporuke Nacionalnog vijeća za odgoj i obrazovanje o važnosti poticanja pedagoškog pluralizma u odgoju i obrazovanju u Republici Hrvatskoj, Oznaka: NVOO-00070-16-0001 od 20. prosinca 2016., koji glase: Stoga Nacionalno vijeće za odgoj i obrazovanje preporuča svim sudionicima obrazovne politike da se snažnije angažiraju na: 1. Stvaranju povoljnijeg društvenog ozračja isticanjem slobode, tolerancije i uvažavanja različitosti svakoga građanina kao neupitnih temeljnih vrijednosnih kategorija na kojima se posljedično uspostavlja pedagoški pluralizam u sustavu odgoja i obrazovanja kao njegova najsnažnija razvojna poluga. 2. Daljnjem razvoju nacionalnih obrazovnih politika, pravnih okvira, uključujući operativne strategije potpore i jačanje kapaciteta za afirmaciju stvarnog, a ne samo deklarativnog ostvarivanja pedagoškog pluralizma u odgoju i obrazovanju kao tekovine suvremenoga građanskog društva. 3. Kreiranju konkretnih mjera za nadilaženje zaostataka i približavanje zemljama srednje Europe s kojima Republika Hrvatska dijeli kulturološki kontekst, a za kojima, u pogledu ostvarivanja pedagoškog pluralizma u odgoju i obrazovanju, daleko zaostajemo. Waldorfska škola u Zagrebu | Primljeno na znanje | Alternativnim i privatnim školama omogućit će se postupno uvođenje digitalnih rješenja prilagođenih specifičnostima programa koje provode. Isto se odnosi na kategoriju škola koje odgojno-obrazovni proces provode prema alternativnim pedagoškim pristupima. |
30 | ANA MARINIĆ | PRAVILNIK O PEDAGOŠKOJ DOKUMENTACIJI I EVIDENCIJI TE JAVNIM ISPRAVAMA U ŠKOLSKIM USTANOVAMA, II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA | Poštovani, potvrđujem već rečeno da više nema potrebe pisati ručno Matičnu knjigu kada je sve vidljivo u e-matici. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
31 | DALIA KAGER | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | Poštovani, predlažem, kao i većina ostalih kolega, da se u Nacrtu prijedloga jasno i nedvosmisleno istakne kako je matične knjige potrebno voditi isključivo u digitalnom obliku. Svi razrednici na kraju nastavne godine suočavaju se s poteškoćama prilikom upisa podataka u papirnate matične knjige. To je sporije i podložno greškama. Digitalni sustavi pružaju bolju zaštitu podataka uz mogućnost enkripcije, sigurnosnih kopija i kontroliranog pristupa uz brži i jednostavniji unos, pretragu i ažuriranje podataka, ne zauzimaju fizički prostor, omogućuju lakši i brži pristup podacima za sve ovlaštene osobe, bez potrebe za fizičkim premještanjem dokumenata. Nadalje, vođenje matičnih knjiga u isključivo digitalnom obliku smanjuje rizik od ljudskih pogrešaka prilikom unosa podataka i omogućuju automatske provjere konzistentnosti podataka. Dugoročno smanjuje troškove vezane uz papir, tiskanje, pohranu i održavanje fizičkih arhiva te ih je lako ažurirati i prilagođavati novim zakonskim propisima i zahtjevima. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
32 | MATIJA BUDIMIR | X. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE, Članak 23. | Predlažem da se u članku 23. briše treći podstavak/alineja, onaj koji govori o odgodi primjene članka 8. Pravilnika (dnevnik rada odgojne skupine). Pretpostavljam da je Ministarstvo konzervativno u procjeni koliko će trebati da se razvije elektronički oblik dnevnika odgojne skupine. Vjerujem da ga se može razviti za nekoliko mjeseci pa se može tada upisati "zaostatke". No ako odgajatelji iduće školske godine ne budu uopće obvezni voditi dnevnik rada (Zakon određuje da se dokumentacija vodi "isključivo u elektroničkom obliku"), nije ni to loše rješenje za odgajatelje, može se podržati. | Primljeno na znanje | Prima se na znanje. |
33 | MATIJA BUDIMIR | VI. DNEVNIK RADA ODGOJNE SKUPINE U UČENIČKOME DOMU, Članak 8. | Predlažem da se u članku 8., stavku (2) briše deseti podstavak/alineja. Socijalni status učenika i njihovih roditelja je, s jedne strane, anakrona stvar - posve je promašeno to ispunjavti u suvremenom svijetu brzih promjena poslova, nestajanja zanimanje, umjetne inteligencije, a, s druge strane, nemoguća misija - učenici ne znaju mnoge takve podatke, ne žele reći, roditelji ne žele reći, nemam dokaze za to što govore i sl. Uostalom, radi se o nepotrebnim podacima. | Primljeno na znanje | Prima se na znanje. |
34 | MATIJA BUDIMIR | VI. DNEVNIK RADA ODGOJNE SKUPINE U UČENIČKOME DOMU, Članak 8. | Predlažem da u članku 8., stavku (2) osmi podstavak/alineja glasi: "– evidencije sastanaka odgojne skupine, evidencije o sjednicama odgajateljskog vijeća, stručnih aktiva i seminara, povjerenstava i sl.,". Komentar: Zapisnici sa sastanaka odgojne skupine nepotrebni su, dosta je evidencija o održavanju da bi se vidjelo što se radilo i očemu se s učenicima razgovaralo. Nije bitan tijek tih sastanaka niti tko je što rekao, na tim se sastancima ne donose neke pravno obvezujuće odluke, u pravilu, ne odlučuje se o pravima i obvezama učenika i djelatnika, već se na njima učenici informiraju o svojim pravima i obvezama, raspravlja se o tome, raspravlja se o događajima, raspravlja se o raznim temama, poučava/proučava se i sl. | Primljeno na znanje | Prima se na znanje. |
35 | MATIJA BUDIMIR | VI. DNEVNIK RADA ODGOJNE SKUPINE U UČENIČKOME DOMU, Članak 8. | U članku 8., stavku (2) predlažem da sedmi podstavak/alineja glasi: "– individualne podatke o učeniku (ime i prezime učenika, redni broj, osobni identifikacijski broj (OIB), razred i školu koju učenik polazi, datum, mjesto i državu rođenja, državljanstvo; ime, prezime, adresu te broj telefona/mobitela i e-adresu roditelja/skrbnika) te učenikovu uspjehu na kraju školske godine po nastavnim predmetima, izostancima i pedagoškim mjerama u školi (podaci o uspjehu. izostancima i pedagaškim mjerema automatski se preuzimaju iz učenikova školskog e-dnevnika),pedagoškim mjerama u domu, suradnji sa školom i roditeljima/skrbnicima te zapažanjima odgajatelja o učeniku," Komentari: Nacionalnost je stavka koju se neki učenici srame upisati (u upisnice i sl.), neki nisu sigurni u svoju nacionalnost i sl. - nije nam potrebna. OIB-u roditelja zbilja nije mjesto u dnevniku (dosta da je u matičnoj knjizi). Sa zanimanjem i zvanjem roditelja uvijek je nepotrebna muka - ne razumiju što ti pojmovi znače, ne žele napisati, mijenjaju poslove, učenici ne znaju za svoje roditelje. Posve nepotrebna stavka. Podaci o učenikovu uspjehu i izostancima trebaju se automatski preuzimati iz e-dnevnika, inače je ne to nepotreban posao. Ti podaci, ionako, dolaze na kraju, kad više nisu ni bitni. Učenici prešute informacije o pedagoškim mjerama u školi, ima smisla se se i ti podaci automatski preuzimaju iz e-dnevnika. | Primljeno na znanje | Prima se na znanje. |
36 | MATIJA BUDIMIR | VI. DNEVNIK RADA ODGOJNE SKUPINE U UČENIČKOME DOMU, Članak 8. | U članku 8., stavku (2) treba brisati peti podstavak/alineju, onaj koji govori o izvješćima. Redovita izvješća su nepotrebna statistika, zapravo, ne služe ničemu. Posebna izvješća ne trebaju biti dio dnevnika, ona se šalju na odgovarajuće adrese. | Primljeno na znanje | Prima se na znanje. |
37 | MATIJA BUDIMIR | VI. DNEVNIK RADA ODGOJNE SKUPINE U UČENIČKOME DOMU, Članak 8. | U članku 8., stavku (2) treba brisati četvrti podstavak/alineju , onaj koji govori o mjesečnim planovima. Odgajateljski posao nije nastavnički posao, ne radi se o slijedu "nastavnih jedinica" (i uvježbavanja i provjera znanja), već se radi o aktivnostima koje, u najvećoj mjeri, ponavljaju iz dana u dan. Specifičnosti za pojedini mjesec (velik naglasak na adaptaciji, pojačan rad pred turnire/domijade, teme radionica, obilježavanje dana) na opravdavaju postojanje te rubrike. Eventualno se može uspostaviti nešto kao "odgojno-obrazovne posebnosti za pojedine mjesece", ali to se ionako vidi u evidenciji rada po danima. | Primljeno na znanje | Prima se na znanje. |
38 | MATIJA BUDIMIR | VI. DNEVNIK RADA ODGOJNE SKUPINE U UČENIČKOME DOMU, Članak 8. | Predlažem da u članku 8., stavku (2) prvi podstavak/alineja glasi "– popis učenika odgojne skupine s podacima o učeniku: redni broj, ime i prezime, osobni identifikacijski broj (OIB), naziv škole i razred koji učenik pohađa, ime i prezime razrednika, pedagoške mjere te bilješke o posebnostima važnim za odgoj i obrazovanje učenika,". Komentari: Logično mi je da prvo ide redni broj. Broj sobe nebitan je za Dnevnik, učenici mijenjaju sobe. O slobodnim aktivnostima kojima se učenik bavi u školi odgajatelji nemaju službene informacije. Nepotrebno je pisati i slobodne aktivnosti u domu, jer učenik može odustati, nisu obvezne. Navoditi izostanke i uspjeh učenika u popisu učenika posve je nepotrebno i nepraktično. | Primljeno na znanje | Prima se na znanje. |
39 | MATIJA BUDIMIR | IV. MATIČNA KNJIGA U E-MATICI, Članak 4. | Predlažem da se u članku 4., stavku (9) tekst "podatke o ravnatelju" promijeni u "podatke o ravnatelju te voditelju doma (ako učenički dom djeluje u sastavu škole)" | Primljeno na znanje | Prima se na znanje. |
40 | MATIJA BUDIMIR | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | Predlažem da se u članku 2,. stavku (1) doda: "e) Knjiga opažanja noćnih pazitelja u učeničkom domu". | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
41 | NATALIJA RADOTOVIĆ-MAKSIĆ | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | Smatram da više nema potrebe pisati ručno Matičnu knjigu kada je sve vidljivo u e-matici. To je razredniku dodatan nepotreban posao, često se događaju i pogreške, a idemo prema rasterećenju vođenja pedagoške deokumetacije učitelja. Sva pedagoška dokumentacija treba biti u digitalnom obliku kako bi sve bilo povezano i dostupno korisnicima. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
42 | SONJA JURIČIĆ CVITAN | PRAVILNIK O PEDAGOŠKOJ DOKUMENTACIJI I EVIDENCIJI TE JAVNIM ISPRAVAMA U ŠKOLSKIM USTANOVAMA, II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA | U čl. 2. predlaže se dodati st. 3. "Programska rješenja za pedagošku dokumentacija i evidencije koje se vode u školskim ustanovama moraju biti pristupačna osobama s invaliditetom." S obzirom na to da se pedagoška dokumentacija i evidencije vode u elektronskom obliku, potrebno je osigurati da su programska rješenja koja se koriste usklađena sa Zakonom o pristupačnosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje tijela javnog sektora, Zakonom o suzbijanju diskriminacije i Zakonom o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom. Pritom nije važna samo ona dokumentacija i/ili evidencija koju koristi dijete s teškoćama u razvoju ili roditelj s invaliditetom, nego i ona dokumentacija i/ili evidencija koju koristi učitelj/nastavnik ili drugi radnik s invaliditetom što je u skladu s obvezom poslodavca (Škole) na razumnu prilagodbu radnog mjesta, uvjeta i organizacije rada. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
43 | GORDANA BARTOL | V. e-Dnevnik, Članak 6. | Poštovani, smatram da bi bilo korisno da u e-Dnevniku postoji rubrika u koju bi stručni suradnici unosili podatke o nastavnim sadržajima /gradivu /vježbama koje su obrađivali/uvježbavali rješavali s učenicima koji imaju redoviti program s prilagodbom sadržaja, ali i s darovitim učenicima. Isto tako bi bilo vrlo korisno omogućiti stručnim suradnicima prostor za neku vrstu formativnog praćenja napretka učenika. Dakako, sve to bi trebalo biti vidljivo ostalim učiteljima određenog razrednog odjela. Lijep pozdrav, Gordana Bartol | Primljeno na znanje | Tijekom nadogradnji e-Dnevnika predvidjet će se isto. |
44 | MARINA ŠIJAKOVIĆ | PRAVILNIK O PEDAGOŠKOJ DOKUMENTACIJI I EVIDENCIJI TE JAVNIM ISPRAVAMA U ŠKOLSKIM USTANOVAMA | Pravilnik osigurava cjelovito praćenje učenika tijekom njihova obrazovanja, što omogućuje bolju organizaciju i transparentnost školskog sustava. Ovaj dokument, premda je detaljan i dobro strukturiran, predstavlja značajno administrativno opterećenje za učitelje koji su razrednici. Drugo, dodatna dokumentacija koja se vodi prema potrebi dodatno povećava opterećenje. Iako je razumljivo da postoje situacije koje zahtijevaju specifične evidencije, razrednici se često suočavaju s prekomjernom količinom papirologije koja može biti nepotrebno složena i vremenski zahtjevna. Ovaj proces često uključuje provjeru i usporedbu velikog broja podataka, što može biti izuzetno stresno i zahtijeva dodatno vrijeme koje bi se moglo iskoristiti za edukativne aktivnosti. Ukratko, iako je svrha dokumenta osigurati cjelovito praćenje učenika i transparentnost obrazovnog sustava, količina administrativnih zadataka koji se nameću razrednicima može negativno utjecati na njihovu sposobnost da se fokusiraju na primarni zadatak – pružanje kvalitetnog obrazovanja učenicima. Stoga bi bilo korisno razmotriti mogućnosti smanjenja administrativnog opterećenja i uvođenja dodatne podrške i potpore za razrednike kako bi se olakšala njihova svakodnevna rutina i omogućilo više vremena za pedagoški rad. | Primljeno na znanje | Naglašavamo da se već u ovom pravilniku ukida dio postojeće dokumentacije. |
45 | IGOR BARLEK | PRAVILNIK O PEDAGOŠKOJ DOKUMENTACIJI I EVIDENCIJI TE JAVNIM ISPRAVAMA U ŠKOLSKIM USTANOVAMA | S obzirom da sam imenovan Službenikom za zaštitu podataka za niz osnovnih i srednjih škola u RH, svjedočim činjenici da škole u RH nemaju ujednačene rokove zadržavanja pedagoške dokumentacije, uključujući dokumentaciju o pedagoškim mjerama i dokumentaciju djece s teškoćama, a posebice ne jedinstvenu primjenu u praksi. Još od 2019. godine apeliram na MZO u vezi nužnosti utvrđivanja jedinstvenih rokova zadržavanja pedagoške dokumentacije u školama putem propisa. Temeljni propis koji regulira područje zadržavanja osobnih podataka u RH je Opća uredba o zaštiti podataka (GDPR), koja dapače poziva svaku zemlju članicu da svojim posebnim propisima utvrdi egzaktne rokove u skladu s temeljnim načelom obrade osobnih podataka iz članka 5. GDPR-a: s NAČELOM OGRANIČENJA POHRANE, koje utvrđuje obvezu da osobni podaci moraju biti: "čuvani u obliku koji omogućuje identifikaciju ispitanikâ samo onoliko dugo koliko je potrebno u svrhe radi kojih se osobni podaci obrađuju; osobni podaci mogu se pohraniti na dulja razdoblja ako će se osobni podaci obrađivati isključivo u svrhe arhiviranja u javnom interesu, u svrhe znanstvenog ili povijesnog istraživanja ili u statističke svrhe u skladu s člankom 89. stavkom 1., što podliježe provedbi primjerenih tehničkih i organizacijskih mjera propisanih ovom Uredbom radi zaštite prava i sloboda ispitanika („ograničenje pohrane”)" Kao primjer rješenja utvrđivanja jedinstvenih rokova MZO je tijekom 2023. godine objavio savjetovanje o prijedlogu Pravilnika o obrascima i sadržaju pedagoške dokumentacije i evidencije o djeci u dječjem vrtiću te elektroničkom upisniku predškolskih ustanova (e-vrtići) i u njemu utvrdio rokove zadržavanja, u kojem je jasno u članku 23. utvrdio da matična knjigu i ljetopis čuvaju trajno, a ostala dokumentacija i evidencija koristi se i čuva pet godina. Na istim načelima je nužno napraviti i za pedagošku dokumentaciju u školama. Pri tom je važno naglasiti da dokumentacija djece s teškoćama predstavlja najosjetljiviju kategoriju osobnih podataka u osnovnim i srednjim školama. Tijekom nedavnog Savjetovanja s javnošću o Nacrtu prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, na moje ponovljene prijedloge MZO je odgovorio, citiram: „Što se tiče čuvanja javnog dokumentarnoga gradiva (pedagoška dokumentacija), isto je uređeno Zakonom o arhivskom gradivu i arhivima (Narodne novine, broj: 61/18, 98/19 i 114/22 ), odnosno jasno su utvrđeni rokovi za čuvanje i zaštitu javnog dokumentarnoga gradiva.“ Želim skrenuti pozornost da su rokovi uređeni Zakonom o arhivskom gradivu i arhivima doneseni još davne 2012. godine od strane Hrvatskog arhivskog vijeća i da je GDPR stupio u primjenu puno godina kasnije. U tim rokovima nema utvrđenih rokova zadržavanja pedagoške dokumentacije. Štoviše, taj propis ni na koji način ne obuhvaća pedagošku dokumentaciju niti dokumentaciju o pedagoškim mjerama i dokumentaciju djece s teškoćama kao ni drugu dokumentaciju koja sadrži podatke koji se odnose na zdravlje učenika, kao što su: - mišljenja škole o zdravstvenom stanju učenika, - zdravstvena dokumentacija prikupljena pri upisu učenika u prvi razred, - zdravstvena dokumentacija učenika s teškoćama, - rezultati sociometrije, - bilješke o fizičkim i zdravstvenim podacima učenika prikupljani od strane učitelja tjelesnog odgoja, - pedagoške mjere svih kategorija. S poštovanjem, Igor Barlek, CIPP/E Profesionalni Službenik za zaštitu podataka | Primljeno na znanje | Već utvrđeni rokovi za čuvanje dokumentacije neće se mijenjati. Izmijenit će se samo oblik vođenja pedagoške dokumentacije. |
46 | SILVANA VULAS | II. PEDAGOŠKA DOKUMENTACIJA I EVIDENCIJA, Članak 2. | Poštovani, samo glazbene i plesne škole imaju naveden godišnji ispit kao obvezu prema umjetničkom području i nastavnom planu (niti imaju svi instrumenti godišnji ispit, niti svi razredi unutar jednog instrumenta, ali tema usklađenosti ove prakse je za neka druga savjetovanja o nastavnom planu i programu za glazbene i plesne škole). Kolege osnovnih i srednjih škola sigurno nisu upoznati da se u glazbenim i plesnim školama u pravilu godišnji ispit odvija na kraju svake nastavne godine od samih početaka obrazovanja (za predmete gdje je naveden ispit), gradivo je iznimno kvantitativno opsežno za učenika i u pravilu se izvodi potpuno napamet. Već sam ranije slala upit nadležnima jer sam zamijetila da se Obrazac za godišnje ispite ne nalazi više na stranicama Ministarstva, a također obrazac koji je u internoj upotrebi nije usklađen s Pravilnikom o vrednovanju niti s dosadašnjim Pravilnikom o pedagoškoj dokumentaciji (nepotrebnost upisa ljetnog roka i jesenskog roka?) Čemu na istom obrascu voditi evidenciju za nešto što pripada tijeku nastavnog procesa - što godišnji ispit jeste i nešto što se odnosi na naknadne vrste ispita. Smatram da se ne bi smjelo brkati godišnje ispite s popravnim i ostalim vrstama ispita iz razloga što je godišnji ispit sastavni dio nastavnog procesa prema nastavnom planu i programu određenog predmeta te takav Obrazac ne treba opterećivati s podacima za druge vrste ispita. Navedeno je do sada : https://www.zakon.hr/cms.htm?id=40121 "Članak 33. (1) Zapisnik o polaganju godišnjega/popravnoga ispita u glazbenoj i plesnoj školi vodi se za sve učenike koji su pristupili godišnjem ili popravnom ispitu. (2) Zapisnik o polaganju godišnjega/popravnoga ispita u glazbenoj i plesnoj školi sadrži: – naziv i sjedište škole, nastavni predmet, razred i školsku godinu, – ime i prezime učenika te učitelja/nastavnika ispitnoga predmeta, – ocjenu na kraju nastavne godine, ocjenu članova povjerenstva, konačnu ispitnu ocjenu te konačnu ocjenu iz nastavnog predmeta, – popis i potpis učitelja/nastavnika ispitnoga predmeta, članova i predsjednika ispitnoga povjerenstva i datum polaganja ispita, – napomenu. (3) Obrazac zapisnika o godišnjim i popravnim ispitima u glazbenim i plesnim školama dostupan je na mrežnim stranicama Ministarstva i škole." U Pravilniku o vrednovanju je navedeno: https://www.zakon.hr/cms.htm?id=40193 "Članak 11. (NN 82/19) Zaključna ocjena iz nastavnoga predmeta (1) Zaključna je ocjena iz nastavnoga predmeta izraz postignute razine učenikovih kompetencija ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda u nastavnome predmetu/području i rezultat ukupnoga procesa vrednovanja tijekom nastavne godine, a izvodi se temeljem elemenata vrednovanja. (2) Zaključna ocjena iz nastavnoga predmeta na kraju nastavne godine ne mora proizlaziti iz aritmetičke sredine upisanih ocjena, osobito ako je učenik pokazao napredak u drugom polugodištu. Članak 12. (NN 82/19) Prava i obveze učitelja/nastavnika (3) Tijekom praćenja učenikova razvoja učitelj/nastavnik u rubriku bilježaka u imeniku upisuje samo ona zapažanja koja su učitelju/nastavniku u praćenju učenika uočljiva, učeniku i roditelju razumljiva te koja učitelju/nastavniku mogu pomoći u konačnome ocjenjivanju uspjeha u nastavnome predmetu, odnosno odgojno-obrazovnome području. (4) Učenika iz pojedinoga nastavnoga predmeta ocjenjuje učitelj/nastavnik koji poučava nastavni predmet. (5) Učitelj/nastavnik ocjenjuje javno u razrednome odjelu ili odgojno-obrazovnoj skupini osim u iznimnim slučajevima (nastava u bolnici, u kući). (9) U umjetničkim školama učenikovo znanje na redovitim godišnjim ispitima ocjenjuje predmetni nastavnik koji je radio s njime tijekom nastavne godine i ispitno povjerenstvo, a na popravnim, razrednim, predmetnim i razlikovnim ispitima ocjenjuje ga ispitno povjerenstvo." S obzirom na navedeno molim da se razmotri: - postavljanje dostupnog obrasca samo za godišnje ispite ili brisanje ove stavke - odvajanje obrasca za godišnje i obrazaca za popravne ili druge vrste ispita – brisanje u obrascu ocjene na kraju nastavne godine (Zašto moram iznositi ocjenu na kraju nastavne godine u ovaj obrazac - ostvarivanje godišnjeg ispita nije vremenski propisano, i u praksi se događa da se godišnji ispit održi dva tjedna prije završetka nastavne godine, a kako ću onda uopće formirati ocjenu (ocjena formirana od rujna do svibnja?). Nitko drugi od kolega i područja ne treba formirati konačnu ocjenu prije zadnjeg sata i dostaviti tu ocjenu zasebno na obrascu, ne vidim razlog za ovo, a samo se osjećamo pritisnuti opravdavati povjerenstvu svoje ocjenjivanje tijekom nastavne godine. - brisanje konačne ocjena iz nastavnog predmeta (Zašto moram iznositi konačnu ocjenu iz nastavnog predmeta u ovaj obrazac, kako ću onda uopće formirati konačnu ocjenu iz nastavnog predmeta, kad sam u obvezi zaključivanja konačne ocjene predmeta u e- Dnevniku kad se zaključna ocjena u pravilu donosi na zadnjem nastavnom satu? - eventualno dodati obrazac u e- Dnevnik kao zaseban dio jer nam ne preostaje nego ocjenu s godišnjeg ispita ili podijeliti po elementima vrednovanja ili je upisati kao bilješku, a onda time i nema značaj kakav bi trebao imati godišnji ispit kao prema članku 12. Pravilnika o vrednovanju Lijep pozdrav | Primljeno na znanje | E-dnevnik kontinuriano se unapređuje te se nastoji da isti bude prilagođen potrebama svih dionika. Ostali prijedlozi nisu predmet javnog savjetovanja. |
47 | IVAN SUNARA | PRAVILNIK O PEDAGOŠKOJ DOKUMENTACIJI I EVIDENCIJI TE JAVNIM ISPRAVAMA U ŠKOLSKIM USTANOVAMA | Pozdrav, zasto na jeziku nacionalne manjine i hrvatskom jeziku ispis dokumenata? Razumljivo je da manjine imaju svoje jezicne predmete ali uz udzbenike trebamo li i svjedodzbe na dva jezika? Svjedodzba je javni dokument kao i osobna ili vozacka i ne treba biti dvojezicna na jeziku manjine jer vjerojatno s njom neće ići tražiti posao u Makedoniju, Srbiju ili Albaniju nego bi eventualno trebala biti na Hrvatskom i Engleskom jer su to dva službena jezika EU i tim bi usedjeli na prijevodu diploma. Sto kada nam manjine budu Nepalci i Tajlanđani zar i onda treba njihov jezik na dokumente? | Primljeno na znanje | Zagarantirana prava pripadnika nacionalnih manjina na javnu uporabu jezika i pisma kojim se služe nisu predmet ovog javnog savjetovanja. |
48 | ŽELJKO KRALJIĆ | PRAVILNIK O PEDAGOŠKOJ DOKUMENTACIJI I EVIDENCIJI TE JAVNIM ISPRAVAMA U ŠKOLSKIM USTANOVAMA, I. OPĆE ODREDBE | Pozdrav. Pravilnik je detaljno napisan, bilo bi dobro da se pojednostavni zapis bez da se piše matična knjiga kao do sada, ono što se rješava elektronski može se ispisati za arhivu i tako bi se izbjeglo da se dva puta radi isti posao do sada i izbjegle bi se eventualne greške kod prepisivanja. S poštovanjem, Željko Kraljić | Primljeno na znanje | Naglašavamo da se već u ovom pravilniku uređuje vođenje pedagoške dokumentacije isključivo u elektroničkome obliku. |