Izvješće o provedenom savjetovanju - Javno savjetovanje o Prijedlogu pravilnika o temeljnom vojnom osposobljavanju

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 NENAD SAMARDŽIĆ PRAVILNIK O TEMELJNOM VOJNOM OSPOSOBLJAVANJU, VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA Vezano za obveze ročnika problem koji će se zasigurno pojaviti pred zapovjednicima i instruktorima je što će biti i kako će se odnositi prema onima koji te obveze neće izvršavati te koji će narušavati vojnu stegu. U Zakonu o službi propisane su stegovne mjere i kazne od kojih se gotovo ni jedna ne odnosi na ročnike. I do sad smo na DrVO - u imali problema sa pojedincima premda su oni svojom voljom došli na tu obuku i onda je najteža kazna bila da mu se prekine DrVO. Što sad kad velika većina neće doći toliko entuzijastična. Nagrade za one dobre i korektne postoje, a što s onim drugima. Naravno to će na žalost biti problem isključivo zapovjednika i instruktora. Stoga je moj prijedlog da se dopuni Zakon o službi u dijelu stegovnih mjera prilagođenih ročnicima. Nije prihvaćen Predložene izmjene nisu predmet ovog Prijedloga pravilnika i odnose se na Zakon o službi u Oružanim snagama Republike Hrvatske.
2 NENAD SAMARDŽIĆ VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA, Članak 15. Ovo je jedino mjesto u većini zakonskih propisa vezanih za obranu da se navodi naziv ustrojstvene jedinice koja će to obavljati. Što ako se sutra iz nekog razloga promijeni naziv Središnjice ili se ona ukine ili čelni čovjek ne bude zapovjednik nego nekako drugačije? Opet će se mijenjati Pravilnik. Stoga predlažem da se stavak 2 definira drugačije odnosno da glasi na primjer: (2) Odluku iz stavka 1. ovoga članka donosi čelnik ustrojstvene jedinice Oružanih snaga nadležne za obavljanje poslova upravljanja ljudskim potencijalima Drugo što je dvojbeno je da ta odluka uređuje prava i obveze, jer prava i obveze se uređuju međusobnim ugovorima koje onda regulira Ministarstvo obrane. Sva prava i obveze ročnika regulirana su Pravilnikom o službi u OS RH i ne vidim kakva druga prava bi trebali imati ako je TVO obvezno. Nije prihvaćen Zakonom o službi u Oružanim snagama Republike Hrvatske propisano je da se služba ročnika u Oružanim snagama Republike Hrvatske te prava i obveze ročnika uređuju odlukom o temeljnom vojnom osposobljavanju, a Prijedlogom pravilnika određuje se donositelj odluke. Predložena izmjena formulacije vezano uz donositelja odluke o temeljnom vojnom osposobljavanju nejasna je s obzirom na ustroj Oružanih snaga Republike Hrvatske.
3 NENAD SAMARDŽIĆ IV. TEMELJNO VOJNO OSPOSOBLJAVANJE, Članak 9. Smatram da je potpuno nepotrebno navoditi "u rodu pješaštva za streljačku specijalnost 11A". Ovakvo detaljno preciziranje nije potrebno jer suviše ograničava mogućnosti, i u slučaju da u narednom razdoblju dođe do promjene zadaća i standarda mora se bez potrebe mijenjati i pravilnik. Zašto bi uopće bilo bitno onima koji ovo čitaju i uopće ne znaju VSSp - ove ova oznaka? Stoga je prijedlog da stavak 1 glasi: "Ročnici se osposobljavaju u temeljnim vojnim znanjima i sposobnostima prema zadaćama i standardima definiranim u programu obuke ročnika na temeljnom vojnom osposobljavanju." Nije prihvaćen Osnova za donošenje Programa obuke ročnika na temeljnom vojnom osposobljavanju je Prijedlog pravilnika, kojim se određuje rod, specijalnost i dužnost za koje je potrebno definirati zadaće i standarde u Programu obuke.
4 IDA JURANIĆ VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA, Članak 18. čl. 18. st. 1. predlažemo dodati pravo na psihološku pomoć tijekom obuke. Nije prihvaćen Navedeno nije predmet ovoga Pravilnika.
5 HRVATSKA PSIHOLOŠKA KOMORA VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA, Članak 18. Iako članak uredno propisuje plaću ili naknadu, osiguranje, odoru i prehranu, u njemu nedostaje izričito pravo ročnika na psihološku pomoć tijekom obuke. S obzirom na intenzitet programa i povećan rizik od akutnih emocionalnih i stresnih reakcija, pravilnik bi trebao jasno navesti da ročnik ima pristup psihološkom savjetovanju bez nepovoljnih posljedica po ocjenu sposobnosti, osim u slučajevima stvarno utvrđene nesposobnosti za službu. Takvo je rješenje važno i radi zaštite integriteta psihološkog rada i radi sprječavanja izbjegavanja savjetovanja zbog straha od sankcija. Također, članak ne upućuje na pravo na naknadu štete u slučaju ozljeda, trajnih posljedica ili pogoršanja psihičkog stanja. Iako je to dijelom uređeno drugim propisima, pravilnik bi trebao barem naznačiti postojanje tog prava kako bi se povećala pravna jasnoća i razumljivost obveza prema ročnicima. Nije prihvaćen Navedena prava ročnika uređena su drugim propisima kojima se uređuje služba u Oružanim snagama Republike Hrvatske.
6 DAMIR DURDOV PRAVILNIK O TEMELJNOM VOJNOM OSPOSOBLJAVANJU, III. UPUĆIVANJE NA TEMELJNO VOJNO OSPOSOBLJAVANJE Broj ročnika utvrđuje se godišnje na temelju obrambenog plana i utvrđenih potreba oružanih snaga. Ministarstvo obrane dužno je definirati mjerljive kriterije za odabir ročnika, uključujući zdravstvenu i psihofizičku sposobnost, obrazovanje, kategorizaciju vojno-specifičnih sposobnosti te druge potrebe grana, rodova i službi. Kriteriji iz stavka 2. objavljuju se najkasnije do 31. ožujka tekuće godine. Ministarstvo obrane podnosi godišnje izvješće o provedenom odabiru, broju pozvanih, izabranih i raspoređenih ročnika, uz obrazloženje primjene kriterija. Izvješće iz stavka 4. javno se objavljuje na mrežnim stranicama Ministarstva i dostavlja Hrvatskom saboru radi nadzora nad transparentnošću primjene pravila. Nije prihvaćen Kriteriji za upućivanje novaka na temeljno vojno osposobljavanje propisani su Zakonom o obrani i Prijedlogom pravilnika o mjerilima i postupcima za ocjenu zdravstvene sposobnosti novaka i ročnika.
7 DAMIR DURDOV PRAVILNIK O TEMELJNOM VOJNOM OSPOSOBLJAVANJU, III. UPUĆIVANJE NA TEMELJNO VOJNO OSPOSOBLJAVANJE Predloženi pravilnik daje Ministarstvu obrane široku diskreciju u određivanju broja i izbora ročnika, bez jasno propisanih kriterija. Takav model omogućuje neujednačenu i selektivnu primjenu, što može dovesti u pitanje načelo jednakosti građana pred zakonom iz članka 14. Ustava RH. Radi transparentnosti i sprječavanja arbitrarnog postupanja, smatram potrebnim propisati precizne, mjerljive i javno dostupne kriterije. Nije prihvaćen Kriteriji za upućivanje novaka na temeljno vojno osposobljavanje propisani su Zakonom o obrani i Prijedlogom pravilnika o mjerilima i postupcima za ocjenu zdravstvene sposobnosti novaka i ročnika.
8 DAMIR DURDOV PRAVILNIK O TEMELJNOM VOJNOM OSPOSOBLJAVANJU, II. UPUĆIVANJE NA ZDRAVSTVENI PREGLED I PSIHOLOGIJSKO ISPITIVANJE Nadovezujem se na Gorana Mijokovića predložiti obaveznu mogućnost drugog (neovisnog) liječničkog mišljenja na teret sustava tražiti statističku godišnju objavu podataka o broju odbijenih, prihvaćenih i osporenih odluka Nije prihvaćen Zdravstveni pregledi i psihologijska ispitivanja predmet su Zakona o obrani i Prijedloga pravilnika o mjerilima i postupcima za ocjenu zdravstvene sposobnosti novaka i ročnika.
9 MARIO LUČIĆ IV. TEMELJNO VOJNO OSPOSOBLJAVANJE, Članak 9. Poštovani, Ovim putem bi predložio novitete za TVO to su osobe koje imaju vozačku dozvolu da uče voziti vojna vozila ili laka vozila, upravljanje drovima što ste uveli,upravljanje i poznavanje vatrogasne opreme i tehnike u slučaju požara,učenje osnovnog kako prepoznati ili deaktivirati eksplozivne stvari,uveo bi upoznavanje i obilazak vojarni u cijeloj RH i po čemu su dobili ime vojarne. lp, Nije prihvaćen Zadaće i standardi definirat će se Programom obuke ročnika na temeljnom vojnom osposobljavanju koji donosi načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga Republike Hrvatske.
10 MARIO LUČIĆ V. DRAGOVOLJNA PRIJAVA NA TEMELJNO VOJNO OSPOSOBLJAVANJE, Članak 13. Poštovani, Nije definirano koje će zdrastvene ustanove vršiti preglede za TVO i šta obuhvaća pregled ročnika. Nije prihvaćen Pitanja zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja predmet su Zakona o obrani i Prijedloga pravilnika o mjerilima i postupcima za ocjenu zdravstvene sposobnosti novaka i ročnika.
11 DENIS BUVINIĆ VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA, Članak 16. Odmah, prvi dan po dolasku na temeljno vojno osposobljavanje treba ih izložiti djelovanju suzavca. Pa tko voli, neka izvoli. Sljedeći dan ponoviti. Nije prihvaćen Navedeno nije predmet Prijedloga pravilnika.
12 MARICA ŽUGEC IV. TEMELJNO VOJNO OSPOSOBLJAVANJE, Članak 9. Predlažem da se u stavku 3. iza riječi "za vojne specijaliste" doda zarez i dopuni riječima: "vojne stipendiste". Obrazloženje: Kako je propisano odredbama članka 86. Zakona o službi Ministarstvo obrane za popunu određenih u/m može stipendirati studente stručnih studija, specijalističkih diplomskih stručnih studija, preddiplomskih i diplomskih sveučilišnih studija u zemlji i inozemstvu te učenike srednjih škola. Vojni stipendisti prije sklapanja ugovora moraju ispunjavati uvjete propisane za djelatnu vojnu službu. Nije prihvaćen Navedena odredba odnosi se na osobe kojima je novačka obveza prestala, ali pristupaju temeljnom vojnom osposobljavanju radi ugovorne pričuve, kasnog prijma u djelatnu vojnu službu ili prijma u statusu vojnog specijalista.
13 TANJA BABIĆ Javno savjetovanje o Prijedlogu pravilnika o temeljnom vojnom osposobljavanju U odnosu na prijedlog pravilnika, valja istaknuti da u OS RH ne postoje kvalitetni pravni mehanizmi za zaštitu temeljnih ljudskih prava i sloboda, pa postoji eventualna opasnost u kršenju istih prema sada novoj kategoriji vojnih osoba- ročnicima na TVO. Smatram da je potrebno početi poštivati rezoluciju parlamentarne skupštine Vijeća Europe br: 1572/2002. u kojoj se apelira na države članice da omoguće u Oružanim snagama osnivanje reprezentativnih sindikata ili vojnih udruženja koji mogu pregovaratai u zastupničkim pitanjima za vojno osoblje. Mislim da jedino osnivanje sindikata ili vojno/zastupničkih udruženja kakve postoje u mnogim NATO članicama može osigurati kvalitetetnu primjenu Temeljnih ljudskih i Ustavnih prava i sloboda i kod ročnika i kod aktivnog vojnog osoblja. Nije prihvaćen Navedeno nije predmet Prijedloga pravilnika i odnosi se na materiju koja je predmet normativnog rješavanja u mjerodavnom zakonu.
14 GORAN MIJOKOVIĆ PRAVILNIK O TEMELJNOM VOJNOM OSPOSOBLJAVANJU, VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA • Odredbe propisuju široku diskreciju zapovjednika u određivanju obveza ročnika. • Nisu propisana jasna pravila za:  – privatnost,  – komunikaciju,  – slobodno vrijeme,  – ograničenja dostojanstva i autonomije. • Visok rizik neujednačene prakse među vojarnama. Prijedlog: – Precizirati prava ročnika, posebno u pogledu privatnosti, komunikacije i ograničenja obveza. – Ograničiti diskreciju zapovjednika jasnim pravilima. Nije prihvaćen Prava i obveze ročnika propisani su Zakonom o službi u Oružanim snagama Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 73/13., 75/15., 50/16., 30/18., 125/19., 155/23., 158/23., 14/24. i 136/25.), Zakonom o obrani („Narodne novine“, br. 73/13., 75/15., 27/16., 110/17. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 30/18., 70/19., 155/23. i 136/25.) i Prijedlogom pravilnika, koji određuje da se život i rad ročnika na temeljnom vojnom osposobljavanju provodi u skladu s propisima o službi u Oružanim snagama Republike Hrvatske.
15 GORAN MIJOKOVIĆ PRAVILNIK O TEMELJNOM VOJNOM OSPOSOBLJAVANJU, IV. TEMELJNO VOJNO OSPOSOBLJAVANJE • Program se temelji na modelu pješačke obuke starom preko 20 godina. • Nesklad s modernim ratovanjem: dronovi, cyber obrana, autonomni sustavi, elektroničko ratovanje. • HHO je u svojoj javnoj izjavi (srpanj 2025.) upozorio da se radi o zastarjelom modelu. Prijedlog: – Uskladiti sadržaj obuke s modernim obrambenim izazovima. – Smanjiti naglasak na klasično streljaštvo, povećati digitalne vještine. Nije prihvaćen Načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga Republike Hrvatske će na temelju ovoga Pravilnika donijeti Program obuke ročnika, čiji sadržaj nije predmet Prijedloga pravilnika.
16 GORAN MIJOKOVIĆ PRAVILNIK O TEMELJNOM VOJNOM OSPOSOBLJAVANJU, III. UPUĆIVANJE NA TEMELJNO VOJNO OSPOSOBLJAVANJE • Pravilnik daje Ministarstvu obrane pravo da određuje broj i izbor ročnika bez jasnih kriterija. • Ne postoje pravila o prioritetima, transparentnosti ili izvještavanju. • Selektivna primjena može biti diskriminatorna – suprotno čl. 14. Ustava. Prijedlog: – Propisati mjerljive kriterije odabira (npr. godišnji obrambeni plan, kategorizacija sposobnosti). – Objavljivati godišnje izvješće o kriterijima i brojevima ročnika. Nije prihvaćen Kriteriji za upućivanje novaka na temeljno vojno osposobljavanje propisani su Zakonom o obrani i Prijedlogom pravilnika o mjerilima i postupcima za ocjenu zdravstvene sposobnosti novaka i ročnika.
17 GORAN MIJOKOVIĆ PRAVILNIK O TEMELJNOM VOJNOM OSPOSOBLJAVANJU, II. UPUĆIVANJE NA ZDRAVSTVENI PREGLED I PSIHOLOGIJSKO ISPITIVANJE • Nedostatak jasno definiranih, objektivnih i javno dostupnih kriterija zdravstvene i psihološke sposobnosti. • Prostor za arbitrarno odlučivanje liječničkih povjerenstava bez neovisne žalbene instance. • Potencijalna povreda čl. 14. Ustava (jednakost pred zakonom). • Nejasno je što se smatra “nedovoljnom psihičkom stabilnošću” i koji su mjerljivi parametri. Prijedlog: – Učiniti kriterije javnima i precizno definiranim. – Uvesti neovisni žalbeni mehanizam izvan MORH-a. Nije prihvaćen Zdravstveni pregledi i psihologijska ispitivanja predmet su Zakona o obrani i Prijedloga pravilnika o mjerilima i postupcima za ocjenu zdravstvene sposobnosti novaka i ročnika.
18 GORAN MIJOKOVIĆ Javno savjetovanje o Prijedlogu pravilnika o temeljnom vojnom osposobljavanju Poštovani, podnosim kratki komentar na Prijedlog pravilnika o temeljnom vojnom osposobljavanju (ID 32098). 1. Razmjernost mjere (čl. 16. Ustava) Pravilnik uvodi opsežne obveze mladih građana (pregledi, selekcija, obuka), ali bez jasne analize nužnosti i razmjernosti u odnosu na stvarne obrambene potrebe Republike Hrvatske, posebno uz postojanje profesionalne vojske i članstvo u NATO savezu. 2. Zdravstveni i psihološki pregledi (čl. 4.–5.) Kriteriji nisu javno definirani ni objektivizirani, što otvara rizik neujednačene ili diskriminatorne primjene. Nije predviđena neovisna žalbena instanca izvan MORH-a. 3. Kriteriji odabira ročnika (čl. 7.–8.) Ministarstvo može samostalno određivati broj i izbor ročnika, bez javno propisanih kriterija. To je proturječno načelu jednakosti građana pred zakonom (čl. 14.). 4. Prigovor savjesti Pravilnik ne uređuje pravo na prigovor savjesti, iako je riječ o ustavnom pravu (čl. 47. st. 2.). Bez jasne procedure postoji rizik proizvoljnog ograničavanja ovog prava. 5. Usklađenost s modernim obrambenim potrebama Program obuke temelji se na zastarjelom modelu pješaštva i streljaštva, dok suvremena obrana počiva na kibernetici, dronovima, elektroničkom ratovanju i autonomnim sustavima. 6. Proceduralna transparentnost Savjetovanja povezana s obveznim vojnim rokom provodila su se ubrzano i bez jasne vidljivosti funkcionalnog roka za komentiranje, što smanjuje kvalitetu procesa. Molim doradu pravilnika u skladu s ustavnim načelima, jasno definiranje kriterija i modernizaciju obuke. S poštovanjem, Zabrinuti građanin RH Nije prihvaćen Obveze novaka propisane su Zakonom o obrani („Narodne novine“, br. 73/13., 75/15., 27/16., 110/17. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 30/18., 70/19., 155/23. i 136/25.). Zdravstveni pregledi i psihologijska ispitivanja nisu predmet Prijedloga pravilnika. Kriteriji za upućivanje novaka i prigovor savjesti propisani su navedenim Zakonom o obrani. Prijedlog pravilnika određuje da načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga Republike Hrvatske donosi Program obuke ročnika, dok sadržaj tog programa nije predmet Prijedloga pravilnika. Postupak savjetovanja s javnošću putem portala e-Savjetovanja proveden je u trajanju od 30 dana, u skladu s odredbama Zakona o instrumentima politike boljih propisa.
19 NENAD SAMARDŽIĆ VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA, Članak 16. Ovaj članak je većim svojim dijelom nastojanje da se od vojske napravi smijurija. Dakle ako su osobe na TVO ročnici, (kao što je propisano u jednom od privih članaka ovog Pravilnika) onda se na njih ta dva mjeseca koja su na služenju odnose pravila kao i na ostale vojne osobe pripadnike Oružanih snaga. U tom slučaju ne možete selektivno primjenjivati odredbe. U Pravilniku o službi u OS RH jasno su propisana pravila ponašanja za sve pripadnike. U članku 24. Pravilnika o službi jasno stoji; Izgled pripadnika Oružanih snaga Članak 24. (1) Pripadnici Oružanih snaga dužni su brinuti se o svojem vanjskom izgledu, uredno se šišati i brijati, a brkove i bradu ako ih nose, uredno održavati. (3) Vojne osobe tijekom obnašanja službe dužne su nositi propisanu odoru. Na otvorenom prostoru vojne osobe na glavi nose kapu ili drugo propisano pokrivalo. (4) Djelatne vojne osobe mogu po osobnom izboru dolaziti na posao i odlaziti s posla u odori ili u civilnoj odjeći. Ročnici i pričuvnici i u slobodno vrijeme, kada su u vojnim objektima, nose odoru. (5) Pripadnici Oružanih snaga moraju uskladiti svoj vanjski izgled prema sljedećem: – kosa uredna, ošišana sa strane i na zatiljku do 3 cm, a na tjemenu do 5 cm dužine; ako se nose zalisci, mogu biti dugi do sredine uha, – kosa pripadnice Oružanih snaga uredna, ošišana tako da ne prelazi donji dio ovratnika košulje; duga kosa mora biti uredno svijena (povezana) tako da ne prelazi gornji dio ovratnika košulje; oblik frizure ne smije smetati pravilnom nošenju pokrivala za glavu ili zaštitne maske, – dopušteno je bojenje kose, brade ili brkova samo u prirodnim bojama kose, brade ili brkova; nije dopušteno uređivanje frizure urezivanjem raznih likova (npr. crte u kosi), – brada ne smije biti duža od 0,5 cm te ne smije smetati obavljanju profesionalne dužnosti, – brkovi ne smiju prelaziti donju usnicu niti biti spojeni sa zaliscima; ne smiju biti duži od crte gdje se spajaju gornja i donja usnica, – nije dopušteno nošenje nakita ni tetovaža na licu te tetoviranje na vidljivom dijelu tijela, – nakit ne smije biti vidljiv na odori ili otkrivenim dijelovima tijela (osim nakita iz zadnjeg podstavka ovoga stavka), – dopušteno je nošenje naočala s dioptrijom i medicinskih sunčanih naočala; sunčane naočale bilo koje vrste i namjene nije dopušteno nositi na postrojavanju i na vojnim svečanostima, – uporaba kozmetičkih preparata mora biti neupadljiva, – sat, remen, prstenje i naušnice, moraju biti prikladnih boja i veličina, ne narušavajući izgled pripadnika Oružanih snaga. Dakle ovdje je sve jasno propisano. Nigdje ne piše da se moraju šišati "na nulu" niti da ne mogu nositi kratku i urednu bradu. Ako od TVO želite napraviti nešto drugo onda dodajte novi članak koji će regulirati da se na ročnike ne odnose pravila propisana u Pravilniku o službi u OS RH ili konačno promijenite Pravilnik o službi u OS RH koji kao što znate nije mijenjan od 2009 godine iako se od onda puno toga u svijetu, ali i u OS RH promijenilo. Primljeno na znanje Odredbe o vanjskom izgledu ročnika dodatno će se doraditi.
20 NIKOLINA FRANIĆ POPOVIĆ VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA, Članak 18. Uza sve navedeno čini se da nedostaje pravo na psihološku pomoć tijekom obuke. Bilo bi dobro i to uvrstiti u prava. Primljeno na znanje Navedeno nije predmet ovoga Pravilnika.
21 HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA, Članak 18. uz članak 18. Predlažemo, sukaldno zakonima i ovom Pravilniku kada bude donesen, razraditi i učiniti javno dostupnima upute o načinu ostvarivanja prava ročnika, uzimajući u obzir posebnosti ročnika koji radnopravno imaju status: - obrtnika kao samozaposlene osobe - radnika kod obrtnika - naučnika u obrtničkoj radionici, odnosno odraslih osoba na naukovanju. Posebice predlažemo voditi računa o ročnicima koji sami koriste mjere potpora za samozapošljavanje, odnosno radnika i naučnika za koje poslodavci koriste mjere poticanja zapošljavanja, kako bi se u svakoj pojedinačnoj situaciji unaprijed predvidio način njenog rješavanja u svrhu osiguravanja pravne sigurnosti. Također je potrebno voditi računa da obrtnici ne budu prekomjerno opterećeni u pogledu potrebne administracije i financijskih obveza s jedne strane, a kako ročnici ne bi bili zakinuti za prava koja već ostvaruju s druge strane. Hrvatska obrtnička komora započela je konzultacije sa svim nadležnim tijelima i institucijama te očekujemo nastavak uspostavljene kvalitetne suradnje i nadalje kako bi se sva pitanja koja se odnose na postupanje obrtnika pravovremeno razriješila. Primljeno na znanje Prilikom upućivanja na temeljno vojno osposobljvanje vodit će se računa o navedenim specifičnostima.
22 HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA Javno savjetovanje o Prijedlogu pravilnika o temeljnom vojnom osposobljavanju Hrvatska obrtnička komora podržava način na koji se kroz regulativu Zakonom o obrani i Zakon o službi u Oružanim snagama RH te ovim Pravilnikom vodi računa o osiguravanju prava ročnika. Uzimajući u obzir da se prava ročnika propisuju općenito za sve ročnike, ukazujemo na specifičnosti u pogledu prava i obveza iz obveznih osiguranja za ročnike različitnog radnopravnog statusa, odnosno obrtnika kao samozaposlenih osoba, radnika zaposlenih kod osoba te naučnika u slučaju njihova pozivanja na služenje vojne obveze. O tim će posebnostima biti potrebno voditi računa kod pozivanja na služenje vojne obveze, kako u pogledu prava i obveza ne bi bili stavljeni u nejednak položaj. Primljeno na znanje Prilikom upućivanja na temeljno vojno osposobljvanje vodit će se računa o navedenim specifičnostima.
23 TEA JURKOVIĆ VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA, Članak 16. „Ovim člankom izuzimaju se pojedine odredbe Pravilnika o službi u OS RH kojim je vrhovni zapovjednik OS RH propisao pitanja unutarnje organizacije, reda, odnosa, izgleda i ponašanja pripadnika OS RH. Ovakvo postupanje je protuzakonito, obzirom da je važećim Zakonom o službi u OS RH u članku 9. i stavcima 1. i 2. navedeno da je Pravilnik o službi u OS RH u ovlasti Predsjednika Republike Hrvatske. Također, u važećem Zakonu o obrani u članku 7., stavku 13. navodi se da Predsjednik republike Hrvatske donosi opća pravila postupanja u OS RH. Ustavom Republike Hrvatske propisano je kako je predsjednik Republike Hrvatske i vrhovni zapovjednik OS RH, što znači da prijedlog kojim se izuzima nešto što je propisao Predsjednik Republike Hrvatske, izravno krši Ustav te kako je objašnjeno Zakon o obrani i Zakon o službi u OS RH. Ukratko, nije moguće zakonitim putem izuzeti bilo kakav akt, propis ili postupak koji je sukladno ovlastima i važećim zakonima propisao Predsjednik Republike Hrvatske i vrhovni zapovjednik OSRH te je potrebno brisati prijedlog članka 16. ili ga uskladiti s Pravilnikom o službi u OS RH“. Primljeno na znanje Odredba o vanjskom izgledu ročnika dodatno će se urediti i propisati ovim Pravilnikom. Konstatacije koje se navode o kršenju Ustava Republike Hrvatske i o protuzakonitom postupanju nemaju uporišta u navedenom Prijedlogu pravilnika i u važećim propisima. Ovdje se radi o provedbenom propisu u smislu Zakona o sustavu državne uprave ("Narodne novine", br. 66/19. i 155/23.).
24 MARIO LUČIĆ VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA, Članak 18. Poštovani, Da li ročnici prilikom dolaska u vojarne zadužuju cijelu opremu(novu ili staru opremu koji su prije nosili drugi ročnici) koja im je potrebna i hoće li nakon završene obuke moći dobiti tu opremu osim oružja jer će i onako biti u pričuvi. lp, Primljeno na znanje Navedeno nije predmet ovoga Pravilnika.
25 MARKO BORTAS VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA, Članak 17. Pojam "nagradni vikend" previše je nejasan i otvara vrata zloupotrebama kao što su dezerterstvo. Molim Vas da prepravite nagradu za ročnike kako bi znali jasne granice, te što je u nadležnosti Ministarstva obrane Primljeno na znanje Navedena odredba dodatno će se doraditi.
26 MARKO BORTAS VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA, Članak 16. Mislim kako je nepotrebno nositi kapu na otvorenom prostori vojne lokacije Primljeno na znanje Nošenje kape na otvorenom postoru vojne lokacije u skladu je s obvezama drugih vojnih osoba.
27 MARKO BORTAS I. OPĆE ODREDBE, Članak 3. Zar nije da se svrhe određuju zakonima, a ne pravilnicima? Primljeno na znanje Članak 3. Prijedloga pravilnika ne određuje svrhu temeljnog vojnog osposobljavanja, nego određuje vrstu znanja i vještina koja se stječu na temeljnom vojnom osposobljavanju.
28 VLADO PAVLOVIĆ VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA, Članak 16. Nužno je napraviti distinkciju između obaveznog i dragovoljnog vojnog osposobjavanja za koje se mogu prijaviti osobe ženskog spola te u tom kontekstu defiirati vanjski izgled, nošenje nakita, naušnica, piercinga i duge kose. Muške osobe na temeljnom vojnom osposobljavanju, obaveznom ili dragovoljnom, trebaju imati kratku kosu, uredno obrijani i bez nošenja nakita, naušnica i piercinga. Primljeno na znanje Odredba o vanjskom izgledu ročnika dodatno će se urediti i propisati ovim Pravilnikom.
29 ELENA ŠARUNIĆ VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA, Članak 16. Poštovani, ovim putem upućujem dodatni komentar u svjetlu današnje izjave ministra obrane Ivana Anušića, koji je javno izjavio da „vojnik ne može imati kosu do ramena“ te da obveznici vojnog roka „moraju biti propisno ošišani“. Smatram da takve riječi opstruiraju načela koja ovaj Prijedlog pravilnika nastoji uspostaviti, prije svega načela jednakosti, profesionalnosti i poštovanja identiteta. Izjava da “vojni rok nije ekskurzija”, „morat će se ošišati … ne mogu imati kosu do ramena“ može se interpretirati kao podcjenjivanje ili omalovažavanje identiteta onih koji preferiraju dužu kosu, uključujući muškarce , što je upravo rodno osjetljivo pitanje. Time što želi zadržati „kratku kosu“ kod muškaraca na razini „vojnog izgleda“ može se vidjeti kao institucionalna sankcija rodne ekspresije, što ima i etički, ali i pravni značaj. Prijedlog pravilnika nastoji ukloniti takvu diskriminaciju osiguravajući pravila koja se primjenjuju jednako na sve ročnike, bez obzira na spol. Uredno povezana duga kosa ne znači manjak discipline; nacrt pravilnika već uvodi konkretne zahtjeve o tome kako kosa mora izgledati u kontekstu vojne uniformiranosti (svezana, ne prelazi ovratnik, ne smeta kacigi / maski). Takav pristup je u skladu s međunarodnim standardima vojski koje balansiraju disciplinu i poštovanje individualnosti. Prijedlog: Molim da se u konačnoj verziji pravilnika jasno naznači da formulacija članka 16 (ili sličnih) ostaje upravo takva: da duga kosa jest dopuštena, pod uvjetom urednosti i odgovarajuće kontrole, i da se ne donese retrogradna izmjena koja bi ponovno uvodila striktno kratke frizure kao obavezu za muškarce. Također, molim da se osigura jasna interpretacijska smjernica te mehanizam nadzora u provedbi pravila, kako bi bilo spriječeno da izjave političkih dužnosnika (kao što je današnja) ponište intenciju rodne ravnopravnosti sadržanu u pravilniku. S poštovanjem, Elena Šarunić Primljeno na znanje Odredba o vanjskom izgledu ročnika dodatno će se urediti i propisati ovim Pravilnikom.
30 DAVOR FANTON VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA, Članak 16. U koliziji je s Pravilnikom o službi u OSRH Primljeno na znanje Ovdje se radi o provedbenom propisu u smislu Zakona o sustavu državne uprave ("Narodne novine", br. 66/19. i 155/23.) i nije točan navod da se radi o koliziji. No, kao što je ranije istaknuto odredba o vanjskom izgledu dodatno će se urediti i propisati ovim Pravilnikom.
31 DAVOR FANTON III. UPUĆIVANJE NA TEMELJNO VOJNO OSPOSOBLJAVANJE, Članak 6. Hoće li se napraviti izuzetak za 2026., pošto savjetovanje traje do 21.12.2025.? Primljeno na znanje U prijelaznim i završnim odredbama Prijedloga pravilnika odredit će se rok za dostavu prijedloga broja ročnika po mjestima provedbe temeljnog vojnog osposobljavanja za 2026. godinu.
32 DAVOR FANTON I. OPĆE ODREDBE, Članak 3. Samo za vojnicke dužnosti vojno strucne specijalnosti 11A Primljeno na znanje Člankom 9. Prijedloga pravilnika određeno je da se ročnici osposobljavaju u temeljnim vojnim znanjima i sposobnostima u rodu pješaštva za streljačku specijalnost 11A.
33 MARIO PAVIĆ VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA, Članak 16. Pozdravljam mogućnost nošenja brade, s tim idemo u korak s ostalim europskim vojskama (njemačka, britanska, poljska, talijanska, španjolska, mađarska......sve te vojske imaju omogućeno nošenje brade, i kao što vidimo ništa loše im se ne događa i nema posljedica po pitanju službe, njihovi pripadnici su u 21. stoljeću). Problem bi mogao nastati ako se to isto pravilo ne uvede i u djelatnu vojnu službu, jer trenutno pravilo to onemogućava svima, samo manjini. Pa bi ročnici koji bi se prijavili za djelatnu vojnu službu mogli ostati razočarani vjerodostojnošću sustava, a to nitko ne želi. Primljeno na znanje Odredba o vanjskom izgledu ročnika dodatno će se urediti i propisati ovim Pravilnikom.
34 IVAN ŠARIĆ VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA, Članak 16. Poštovanje kao aktivni pripadnik zanima me hoće li se dopustiti i aktivniv pripadnicima nošenje brade naravno to uključuje da je brada uredna. Hvala lijepa pozdrav. Primljeno na znanje Izgled djelatnih vojnih osoba nije predmet Prijedloga pravilnika.
35 NIKOLINO ŠUŠAK VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA, Članak 16. Kao umirovljeni dočanik (sžn) i instruktor na razno raznim obukama tijekom svoje 30 godišnje karijere, kažem da svaki vojnik koji ima bradu i dugu kosu ne moze pravilno nositi zastit u masku. I svaka osoba koja Se uputi na intenzivnu tjelesnu obuku sa dužom kosom i bradom, tijekom znojenja ce definitivno zaraditi dermatitis i svi ce zavrsiti u stacionaru i na poštedi. Druge NATO clanice dopustaju kosu i bradu samo u misijama i zadacama u inozemstvu. U maticnim postrojbama moraju biti ošišani i obrijani (u svojih 5 misija u afghanistanu radio sam sa vojskama preko 20 zemalja pa to vrlo dobro znam) i njemci i šveđani i britanci i dr. Primljeno na znanje Odredba o vanjskom izgledu ročnika dodatno će se urediti i propisati ovim Pravilnikom.
36 ELENA ŠARUNIĆ VI. PRAVA I OBVEZE ROČNIKA, Članak 16. Poštovani, ovim putem dostavljam komentar na Prijedlog pravilnika o temeljnom vojnom osposobljavanju, vezano uz odredbe o vanjskom izgledu ročnika iz članka 16. Želim izraziti punu podršku rješenju kojim se propisuje da svi ročnici, bez obzira na spol, moraju održavati kosu urednom te da duga kosa mora biti uredno povezana i ne smije prelaziti ovratnik niti ometati nošenje kape ili zaštitne opreme. Smatram da je ovakvo rješenje iznimno važno jer: 1. Uklanja nejednak tretman muškaraca i žena iz prethodnih propisa Važeći Pravilnik o službi u Oružanim snagama RH (NN 91/09) razlikovao je pravila o izgledu kose po spolu, što je dovodilo do neravnopravnosti unatoč identičnim zadaćama i odgovornostima. Novi prijedlog pravilnika prvi put uvodi jedinstven standard za sve ročnike, što je u skladu s ustavnim načelom ravnopravnosti spolova. 2. Zadržava sve zahtjeve vojne urednosti i funkcionalnosti Pravilno svezana duga kosa ne ometa nošenje kacige, opreme i odore, što je u skladu s praksom modernih oružanih snaga NATO-a i EU-a. 3. Usklađen je sa suvremenim standardima i primjerima dobre prakse Brojne vojske, uključujući britansku, kanadsku i njemačku, već primjenjuju pravila kojima se dopušta duža kosa svim pripadnicima, uz uvjet urednosti. Ovaj prijedlog pravilnika usmjerava OSRH u istom smjeru. Prijedlog Predlažem da se sadašnja formulacija članka 16. stavka 2. i 3. zadrži u konačnoj verziji pravilnika, kako bi se izbjeglo vraćanje na staro, spolno diferencirano uređenje te kako bi se osiguralo dosljedno i suvremeno postupanje u skladu s načelima jednakosti i profesionalnosti. S poštovanjem, Elena Šarunić Primljeno na znanje Odredba o vanjskom izgledu ročnika dodatno će se urediti i propisati ovim Pravilnikom.