Izvješće o provedenom savjetovanju - Nacrt natječaja za provedbu tipa operacije 5.2.1. „Obnova poljoprivrednog zemljišta i proizvodnog potencijala“

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 Općina Majur NATJEČAJ Predlažemo slijedeće: 1. pojednostavljenje dodjele sredstava za obnovu uslijed potresa na način da se kategoriziraju oštećenja te da se OPG-ovim s manjim oštećenjima i oni koji se odluče na to po pojednostavljenim procedurama dodijeli od 1.000-5.000 EUR koje će kasnije pravdati računom, a ostali da idu po predloženom natječaju. Sadašnji uvjeti će omogućiti korištenje sredstava onima koji bi obnovu uspjeli provesti i bez ove mjere, dok većina se neće niti javiti. 2. maknuti bankarsku garanciju, jer je skupa, nepotrebna i dodatan teren oštećenima u potresu 3. U prilogu 4, točka 3, spominje se točka 2.3. podtočka 13 natječaja koje u natječaju nema, vjerojatno se radi o pogrešci Nije prihvaćen Obaveza dostavljanja garancije propisana je EU zakonodavstvom. Člankom 63. Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) propisano je da isplata predujma mora biti popraćena bankarskom garancijom u stopostotnoj vrijednosti iznosa predujma, stoga ne možemo odstupiti od ove odredbe. Člankom 45. iste Uredbe propisano je da korisnici potpore u vezi s ulaganjem mogu od nadležnih agencija za plaćanja zatražiti isplatu predujma u visini od 50 % iznosa javne potpore u vezi s ulaganjem ako je ta mogućnost obuhvaćena planom ruralnog razvoja. Ova odredba je prenesena u Program ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014.-2020. i visina predujma je u maksimalnom iznosu kojeg dopušta EU zakonodavstvo. Želimo naglasiti da će Ministarstvo poljoprivrede i Hrvatska banka za obnovu i razvitak omogućiti da se postupak odobrenja i izdavanja garancije za isplatu predujma provede čim jednostavnije za korisnika, a sam postupak bi se trebao provesti uz angažman djelatnika Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva. Osim toga, isplaćeni predujam se može pravdati prilikom podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu. Ovime se otvara mogućnost da korisnik, nakon što potroši sredstva koja su odobrena predujmom, podnese zahtjev za isplatu prve rate i na osnovu predloženih računa dobije sredstva koja će uložiti u financiranje završetka ulaganja prema Ugovoru o financiranju. Za sve vrste predujma, neovisno o iznosu, potrebno je dostaviti bankovnu garanciju. Biti će ispravljeno u objavi natječaja.
2 Ljiljana Pogorilić NATJEČAJ Poštovani, zbog čega je uvjet za sudjelovanje u natječaju prihvatljiva procjena uništenja poljoprivrednog potencijala iznad 30%? Zar šteta koja je manja od 30% nije isto šteta nastala uslijed prirodne nepogode? Već sam pisala da mi nemamo štetu samo na poljoprivrednim potencijalima već i na obiteljskim kućama i stanovima koje smo morali sanirati da bi uopće boravili u njima te nam je svaka pomoć dobrodošla. Potrebno je omogućiti prihvatljivost prijavitelja i s manjim štetama, a također omogućiti i adaptaciju kao dozvoljen trošak kod manjih šteta uz troškovnik ovlaštenih izvođača jer kod adaptacije nije potreban glavni projekt kao kod rekonstrukcije. Moram vam naglasiti da će biti veliki problem u Sisačko-moslavačkoj županiji uopće doći do arhitekata, projektanata tj. svih onih koji su zaduženi za izvođenje bilo kakvih elaborata jer su prezauzeti i nemoguće je doći na red (govorim iz iskustva potreban mi je trenutno elaborat za dimnjake na obiteljskoj kući i ne znam kad ću doći na red). Nije prihvaćen Uvjet prihvatljivosti uništenje poljoprivrednog potencijala korisnika prouzročeno prirodnom nepogodom mora iznositi najmanje 30 %, definiran je člankom 18. Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. godine. Ministarstvo poljoprivrede će u okviru svoje nadležnosti tražiti rješenje za probleme s kojima se susreću poljoprivrednici na potresom pogođenim područjima.
3 A.T.L. d.o.o NATJEČAJ Poštovani, nikako se ne slažemo sa načinom financiranja. Ovakvim financiranjem osiromašeni poljoprivrednici kojima je sve uništeno neće moći sami isfinancirati obnovu pa onda tražiti povrat. Predlažem da nađete način za isplatu predujma ali bez bankovne garancije ili isplata po modelu mjere 6 Nije prihvaćen Obaveza dostavljanja garancije propisana je EU zakonodavstvom. Člankom 63. Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) propisano je da isplata predujma mora biti popraćena bankarskom garancijom u stopostotnoj vrijednosti iznosa predujma, stoga ne možemo odstupiti od ove odredbe. Člankom 45. iste Uredbe propisano je da korisnici potpore u vezi s ulaganjem mogu od nadležnih agencija za plaćanja zatražiti isplatu predujma u visini od 50 % iznosa javne potpore u vezi s ulaganjem ako je ta mogućnost obuhvaćena planom ruralnog razvoja. Ova odredba je prenesena u Program ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014.-2020. i visina predujma je u maksimalnom iznosu kojeg dopušta EU zakonodavstvo. Želimo naglasiti da će Ministarstvo poljoprivrede i Hrvatska banka za obnovu i razvitak omogućiti da se postupak odobrenja i izdavanja garancije za isplatu predujma provede čim jednostavnije za korisnika, a sam postupak bi se trebao provesti uz angažman djelatnika Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva. Osim toga, isplaćeni predujam se može pravdati prilikom podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu. Ovime se otvara mogućnost da korisnik, nakon što potroši sredstva koja su odobrena predujmom, podnese zahtjev za isplatu prve rate i na osnovu predloženih računa dobije sredstva koja će uložiti u financiranje završetka ulaganja prema Ugovoru o financiranju. Podsjećamo da se mjera 6 provodi na principu lump-sum potpore koji ne možemo koristiti u mjeri 5.
4 OPG Ivan Miščančuk NATJEČAJ Poštovani, vezano za nacrt natječaja za provedbu tipa operacije 5.2.1., kategorija financiranje. Mišljenja sam da je način financiranja velika prepreka. Predlažem financiranje kao u mjeri 6. ( isplata unaprijed minimalno 50% ). Nije prihvaćen Obaveza dostavljanja garancije propisana je EU zakonodavstvom. Člankom 63. Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) propisano je da isplata predujma mora biti popraćena bankarskom garancijom u stopostotnoj vrijednosti iznosa predujma, stoga ne možemo odstupiti od ove odredbe Člankom 45. iste Uredbe propisano je da korisnici potpore u vezi s ulaganjem mogu od nadležnih agencija za plaćanja zatražiti isplatu predujma u visini od 50 % iznosa javne potpore u vezi s ulaganjem ako je ta mogućnost obuhvaćena planom ruralnog razvoja. Ova odredba je prenesena u Program ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014.-2020. i visina predujma je u maksimalnom iznosu kojeg dopušta EU zakonodavstvo. Želimo naglasiti da će Ministarstvo poljoprivrede i Hrvatska banka za obnovu i razvitak omogućiti da se postupak odobrenja i izdavanja garancije za isplatu predujma provede čim jednostavnije za korisnika, a sam postupak bi se trebao provesti uz angažman djelatnika Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva. Osim toga, isplaćeni predujam se može pravdati prilikom podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu. Ovime se otvara mogućnost da korisnik, nakon što potroši sredstva koja su odobrena predujmom, podnese zahtjev za isplatu prve rate i na osnovu predloženih računa dobije sredstva koja će uložiti u financiranje završetka ulaganja prema Ugovoru o financiranju. Podsjećamo da se mjera 6 provodi na principu lump-sum potpore koji ne možemo koristiti u mjeri 5.
5 Razvojna agencija Sisačko-moslavačke županije SI-MO-RA d.o.o. NATJEČAJ Mišljenja smo da natječaj u obliku u kojem je zamišljen neće omogućiti oporavak poljoprivredne proizvodnje na područjima zahvaćenim potresom. Najveći problem bit će financiranje jer je predviđena isplata metodom nadoknade. Podsjećam da postoje gospodarstva kojima su u potpunosti stradali proizvodni, ali i stambeni objekti i da takva gospodarstva više ne mogu osigurati potrebna financijska sredstva (vlastita niti kredit). Svakodnevno smo u kontaktu s poljoprivrednicima sa stradalog područja i nažalost veći broj najavio je odustajanje od poljoprivredne proizvodnje jer uz ovakav natječaj neće biti u mogućnosti obnoviti proizvodnju. U nastavku su najznačajniji prigovori koje imamo na natječaj. Kategorija financiranje: • Isplata se provodi u 2 rate. Moguća je isplata predujma u vrijednosti 50% potpore uz dostavu bankarske garancije plative „na prvi poziv“ i „bez prigovora“ u stopostotnoj vrijednosti iznosa predujma. Pretpostavka je da će poljoprivrednim proizvođačima kojima je uništen proizvodni potencijal i osobna imovina biti izuzetno teško dobiti bankovnu garanciju ili osigurati dostatna kreditna sredstva za financiranje projekta. Na prethodnim natječajima za TOP 5.2.1 bilo je moguće dobiti predujam i bez bankarske garancije. Sada to nije moguće. U uvjetima trenutne financijske situacije i sanacije svih ostalih šteta nije moguće samostalno financirati obnovu i čekati povrat sredstava (pogotovo ako se provodi ulaganje u gradnju). Potrebno je osigurati financiranje kao u mjeri 6 (isplata 50-80 % unaprijed) ili kroz više rata . Kategorija prihvatljivih troškova: • Za građevine je predviđena gradnja/rekonstrukcija, ali ne i adaptacija niti mjere sanacije šteta. Treba omogućiti da i sanacija/adaptacija budu prihvatljivi. • Prilog 3 (lista prihvatljivih troškova) navodi se građenje, ali ne i rekonstrukcija. Potrebno je dopuniti/izmijeniti prilog. • Kupnja zemljišta je prihvatljiva ali samo 10% od ukupne vrijednosti prihvatljivih troškova što znači da će korisnici morati sami financirati ostatak kupnje zemljišta . Pitanje je što je sa korisnicima kojima je uništeno samo zemljište i to im je jedini trošak u projektu, da li to znači da će sami sve morati financirati i da im to neće biti prihvatljivo? U ovakvom slučaju bi kupnja zemljišta trebala biti 100 %, a ne samo 10 % ukupno prihvatljivih troškova. Kategorija prihvatljivosti projekta • Prilog 1, točka 10: prihvatljiva je prijava ako je uništenje poljoprivrednog potencijala najmanje 30%. Omogućiti prihvatljivost prijavitelja koji imaju i manje uništenje. Kategorija ostalo: • Natječaj završava 15.6. Prekratak je rok za izradu građevinske dokumentacije do završetka natječaja. • Bilo bi dobro izvršiti savjetovanje s predstavnicima JLS-a na području pogođenom potresom kako bi se osiguralo da gradska/općinska povjerenstva na vrijeme stignu napraviti izvide na terenu i izraditi potrebne zapisnike. Djelomično prihvaćen Obaveza dostavljanja garancije propisana je EU zakonodavstvom. Člankom 63. Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) propisano je da isplata predujma mora biti popraćena bankarskom garancijom u stopostotnoj vrijednosti iznosa predujma, stoga ne možemo odstupiti od ove odredbe Člankom 45. iste Uredbe propisano je da korisnici potpore u vezi s ulaganjem mogu od nadležnih agencija za plaćanja zatražiti isplatu predujma u visini od 50 % iznosa javne potpore u vezi s ulaganjem ako je ta mogućnost obuhvaćena planom ruralnog razvoja. Ova odredba je prenesena u Program ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014.-2020. i visina predujma je u maksimalnom iznosu kojeg dopušta EU zakonodavstvo. Želimo naglasiti da će Ministarstvo poljoprivrede i Hrvatska banka za obnovu i razvitak omogućiti da se postupak odobrenja i izdavanja garancije za isplatu predujma provede čim jednostavnije za korisnika, a sam postupak bi se trebao provesti uz angažman djelatnika Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva. Osim toga, isplaćeni predujam se može pravdati prilikom podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu. Ovime se otvara mogućnost da korisnik, nakon što potroši sredstva koja su odobrena predujmom, podnese zahtjev za isplatu prve rate i na osnovu predloženih računa dobijete sredstva koja ćete uložiti u financiranje vašeg ulaganja prema Ugovoru o financiranju. Prihvaćamo prijedlog isplate potpore u više rata te je natječajem propisano da se zahtjev za isplatu može podnijeti u najviše četiri rate. Adaptacija je pojam koji ne poznaje Zakon o gradnji, a prema odredbama zakona građenjem se smatra izvedba građevinskih i drugih radova kojima se gradi nova građevina, rekonstruira, održava ili uklanja postojeća građevina. Razlikujemo prihvatljivi trošak sanacije zemljišta i kupnje zemljišta. Kod sanacije poljoprivrednog zemljišta koje je oštećeno potresom potpora iznosi 100 % prihvatljivih troškova, a kod kupnje zemljišta potpora može iznositi maksimalno 10 % vrijednosti ukupno prihvatljivih troškova. Korisnik će kupovati novo poljoprivredno zemljište ako na postojećem nije moguće nastaviti poljoprivrednu aktivnost. Kupnja zemljišta za realizaciju projekta do 10 % vrijednosti ukupno prihvatljivih troškova projekta definirana je člankom 14. Uredbe (EU) br. 702/2014 Europske komisije od 1. srpnja 2014. godine. Uvjet prihvatljivosti - uništenje poljoprivrednog potencijala korisnika prouzročeno prirodnom nepogodom mora iznositi najmanje 30 %, definiran je člankom 18. Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) i Programom ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014.-2020. koji je usvojen od Europske komisije i nije podložan izmjenama. Želimo naglasiti da Ministarstvo poljoprivrede provelo i provodi konzultacije sa svim dionicima na razini JLS i JRS uključujući i konzultacije s predstavnicima LAG-ova. Zahtjevi za potporu se podnose do 30. lipnja 2021. godine, a novi natječaj će biti objavljen početkom srpnja. Ministarstvo će ako bude potrebno objaviti više natječaja za provedbu mjere 5 na područjima pogođenim potresom kako bi svi poljoprivrednici mogli obnoviti uništeni poljoprivredni potencijal.
6 Srpsko narodno vijeće NATJEČAJ Poštovani, Nacrtom Natječaja u točki 3.4.1. propisano je da je uvjet za isplatu predujma (do 50% odobrenih sredstava javne potpore) dostava bankarske garancije plative „na prvi poziv” i „bez prigovora”. Smatramo da je otegotna okolnost za Prijavitelje to što se predujam isplaćuje isključivo uz predočenje bankarske garancije HBOR-a. JLS zahvaćene potresom u Sisačko-moslavačkoj županiji nalaze se većim dijelom u I. i II. skupini prema indeksu razvijenosti (Donji Kukuruzari, Dvor, Glina, Hrvatska Dubica, Sunja, Hrvatska Kostajnica…), a samo veći gradovi Petrinja (IV. skupina) i Sisak (VI. skupina) su u višoj skupini razvijenosti. Kada se tome pridoda razorni potres koji je ostavio nesagledivu štetu na imovini i poljoprivrednom poslovanju poljoprivrednih gospodarstava, izravno smanjivši njihovu financijsku sposobnost da uredno ispunjavaju svoje obaveze, teško je očekivati da će ishoditi bankarsku garanciju. Poljoprivrednici na tom području su često osobe starije životne dobi ili proizvođači koji trenutačno nemaju dovoljne financijske kapacitete uhvatiti se u koštac s tako masivnom obnovom poljoprivrednog potencijala bez da dio novaca za obnovu dobiju u vidu predujma. Slijedom navedenog smatramo da bankarska garancija ne bi trebala biti uvjet za dobivanje predujma, pogotovo imajući u vidu, da u Programu ruralnog razvoja postoji niz tipova operacija u kojima bankarska garancija nije uvjet za isplatu predujma. U točki 2.3. Uvjeti prihvatljivosti troškova, pod stavkom neprihvatljivi troškovi, navedeno je plaćanje gotovim novcem. Isto bi moglo predstavljati problem poljoprivrednicima s obzirom na ustaljene prakse plaćanja gotovinom. Molimo da se isto dozvoli, uz uvjet dostave dokaza plaćanja. Ukoliko se ne stvore preduvjeti da se poljoprivrednim proizvođačima pomogne dodatnim pojednostavljenjem natječajnih uvjeta, mišljenja smo da će obnova poljoprivrednog potencijala trajati predugo i kao rezultat imati smanjenje poljoprivredne proizvodnje na području koje je i prije potresa bilo iznimno zahtjevno i izazovno. Nije prihvaćen Obaveza dostavljanja garancije propisana je EU zakonodavstvom. Člankom 63. Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) propisano je da isplata predujma mora biti popraćena bankarskom garancijom u stopostotnoj vrijednosti iznosa predujma, stoga ne možemo odstupiti od ove odredbe Člankom 45. iste Uredbe propisano je da korisnici potpore u vezi s ulaganjem mogu od nadležnih agencija za plaćanja zatražiti isplatu predujma u visini od 50 % iznosa javne potpore u vezi s ulaganjem ako je ta mogućnost obuhvaćena planom ruralnog razvoja. Ova odredba je prenesena u Program ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014.-2020. i visina predujma je u maksimalnom iznosu kojeg dopušta EU zakonodavstvo. Želimo naglasiti da će Ministarstvo poljoprivrede i Hrvatska banka za obnovu i razvitak omogućiti da se postupak odobrenja i izdavanja garancije za isplatu predujma provede čim jednostavnije za korisnika, a sam postupak bi se trebao provesti uz angažman djelatnika Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva. Osim toga, isplaćeni predujam se može pravdati prilikom podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu. Ovime se otvara mogućnost da korisnik, nakon što potroši sredstva koja su odobrena predujmom, podnese zahtjev za isplatu prve rate i na osnovu predloženih računa dobijete sredstva koja ćete uložiti u financiranje vašeg ulaganja prema Ugovoru o financiranju. Svi korisnici imaju poslovni račun (to je uvjet za prijavu u evidenciju korisnika) te se transakcije moraju provoditi putem poslovnog računa u banci kako bi transakcija bila vidljiva jer se time omogućava praćenja tijeka novaca te se zadovoljava jedno od osnovnih načela kod provedbe postupka dodjele potpore - načelo transparentnosti. Pored navedenog nizom zakonskih i podzakonskih odredbi ograničeno je plaćanje gotovim novcem: - Postoje ograničenja gotovinske naplate i plaćanja koja se odnosi na sve pravne i fizičke osobe koje, obavljajući registriranu djelatnost, u nekim transakcijama posluju gotovim novcem. Prema tom ograničenju u poslovanju gotovim novcem, pravna i fizička osoba koja obavlja registriranu djelatnost u Republici Hrvatskoj ne smije primiti naplatu ili obaviti plaćanje u gotovini u vrijednosti od 75.000,00 kn i većoj. Primjena ovog Zakona ne isključuje primjenu ograničenja koja su propisana drugim propisima kao primjerice Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom, Zakon o porezu na dohodak i dr. - člankom 28. stavkom 3. Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom dopušteno je plaćanje gotovim novcem drugom obvezniku fiskalizacije za nabavu proizvoda i usluga do svote od 5.000,00 kn po jednom računu; - ako je korisnik u blokadi, a kada je riječ o plaćanjima odnosno izvršenjima plaćanja, sukladno posebnom propisu (Zakon o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima — Nar. nov., br. 68/18.) je propisano da ovršenik — poslovni subjekt koji je u blokadi ne smije svoje obveze plaćati gotovim novcem ako u Jedinstvenom registru računa (koji vodi FINA) ima oznaku blokade računa, odnosno zabranu raspolaganja oročenim novčanim sredstvima, te da gotov novac koji je primio obavljajući registriranu djelatnost mora položiti na svoj račun u banci (čl. 16. toga Zakona). Prema stavku 4. članku 60. Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. Plaćanja koja provode korisnici moraju biti popraćena fakturama i dokumentima koji dokazuju takva plaćanja. U slučaju plaćanja gotovim novcem dokumenti koji dokazuju izvršenje plaćanja od strane korisnika (znači dokaz da je kod korisnika nastao trošak) ne postoje. Zahtjevi za potporu se podnose do 30. lipnja 2021. godine, a novi natječaj će biti objavljen početkom srpnja. Ministarstvo će ako bude potrebno objaviti više natječaja za provedbu mjere 5 na područjima pogođenim potresom kako bi svi poljoprivrednici mogli obnoviti uništeni poljoprivredni potencijal.
7 SONJA ĐOZO REPIĆ NATJEČAJ Poštovani, 1.Slažem se sa ranijim navodima vezanim uz dostavu bankarskog jamstva. To znatno otežava prijavu poduzetnicima koji su zbog potresa i krize uzrokovane epidemijom već u velikim teškoćama. Naveli ste kao mogućnost HBOR jamstvo, ali njihovim proizvodima ne nalazim takvu vrstu jamstva, a one koje postoje se naplaćuju razmjerno visini jamstva. Predlažemo da umjesto bankarskog jamstva uvedete bianco zadužnicu kao instrument osiguranja. 2. Predujam u iznosu 50 % iznosa potpore čini nam se prenizak i nedostatan za završetak radova te prisiljava poduzetnike iznalaženju sredstava putem kredita te u otežanim uvjetima kreditiranja čini nedostupnim ovu potporu. Predlažemo povećanje predujma na minimalno 80% iznosa potpore uz obročnu isplatu po fazama završetka projekta. Nije prihvaćen Obaveza dostavljanja garancije propisana je EU zakonodavstvom. Člankom 63. Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) propisano je da isplata predujma mora biti popraćena bankarskom garancijom u stopostotnoj vrijednosti iznosa predujma, stoga ne možemo odstupiti od ove odredbe Člankom 45. iste Uredbe propisano je da korisnici potpore u vezi s ulaganjem mogu od nadležnih agencija za plaćanja zatražiti isplatu predujma u visini od 50 % iznosa javne potpore u vezi s ulaganjem ako je ta mogućnost obuhvaćena planom ruralnog razvoja. Ova odredba je prenesena u Program ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014.-2020. i visina predujma je u maksimalnom iznosu kojeg dopušta EU zakonodavstvo. Želimo naglasiti da će Ministarstvo poljoprivrede i Hrvatska banka za obnovu i razvitak omogućiti da se postupak odobrenja i izdavanja garancije za isplatu predujma provede čim jednostavnije za korisnika, a sam postupak bi se trebao provesti uz angažman djelatnika Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva. Osim toga, isplaćeni predujam se može pravdati prilikom podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu. Ovime se otvara mogućnost da korisnik, nakon što potroši sredstva koja su odobrena predujmom, podnese zahtjev za isplatu prve rate i na osnovu predloženih računa dobije sredstva koja će uložiti u financiranje završetka ulaganja prema Ugovoru o financiranju.
8 MIA BURIĆ NATJEČAJ Poštovani, vezano uz natječaj za provedbu tipa operacije 5.2.1. Obnova poljoprivrednog zemljišta i proizvodnog potencijala, iz natječaja bi trebalo maknuti bankovnu garanciju (skupa je i predstavlja teret posebice mikro poduzetnicima, OPG-ovima). Također, nakon predujma, bilo bi dobro omogućiti da se zahtjev za nadoknadom sredstava može dostavljati jednom mjesečno i po stvarim situacijama za izvedene radove/usluge. Osim toga, bilo bi dobro omogućiti da se zahtjev za nadoknadom sredstava može rješavati i metodom plaćanja i metodom nadoknade. Na koncu, od najveće važnosti je skratiti rokove transfera sredstava prema poljoprivrednim gospodarstivma na 30 dana. Nije prihvaćen Obaveza dostavljanja garancije propisana je EU zakonodavstvom. Člankom 63. Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) propisano je da isplata predujma mora biti popraćena bankarskom garancijom u stopostotnoj vrijednosti iznosa predujma, stoga ne možemo odstupiti od ove odredbe Člankom 45. iste Uredbe propisano je da korisnici potpore u vezi s ulaganjem mogu od nadležnih agencija za plaćanja zatražiti isplatu predujma u visini od 50 % iznosa javne potpore u vezi s ulaganjem ako je ta mogućnost obuhvaćena planom ruralnog razvoja. Ova odredba je prenesena u Program ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014.-2020. i visina predujma je u maksimalnom iznosu kojeg dopušta EU zakonodavstvo. Želimo naglasiti da će Ministarstvo poljoprivrede i Hrvatska banka za obnovu i razvitak omogućiti da se postupak odobrenja i izdavanja garancije za isplatu predujma provede čim jednostavnije za korisnika, a sam postupak bi se trebao provesti uz angažman djelatnika Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva. Osim toga, isplaćeni predujam se može pravdati prilikom podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu. Ovime se otvara mogućnost da korisnik, nakon što potroši sredstva koja su odobrena predujmom, podnese zahtjev za isplatu prve rate i na osnovu predloženih računa dobijete sredstva koja ćete uložiti u financiranje vašeg ulaganja prema Ugovoru o financiranju. Zahtjev za isplatu se temelji na principu dostave dokumenta/računa nakon što je trošak radova ili nabave robe plaćen. Članak 60. stavak 4. Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. navodi se da plaćanja koja provode korisnici moraju biti popraćena fakturama i dokumentima koji dokazuju takva plaćanja.
9 DEJAN TOMAŠEVIĆ NATJEČAJ Poštovani, vezano za točku 2.2.1. „Postupak evidencije i verifikacije šteta“. Nije mi jasno tko je na kraju zadužen za utvrđivanje nastale štete; Ministarstvo poljoprivrede, Uprava za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva ili Gradsko/Općinsko povjerenstvo? Što ako Ministarstvo utvrdi različiti stupanj oštećenja u odnosu na Grad/Općinu? Molio bi da razmislite o izbacivanju stavka 5. iz točke 2.2.1. te da se Zapisnik o verifikaciji potpisuje onog trenutka kada Ministarstvo poljoprivrede utvrdi štetu kako bi se smanjila i ubrzala procedura. Mislim da bi trenutni nadolazeći lokalni izbori mogli dodatno usporiti izlazak na teren Gradskog/Općinskog povjerenstva. Nadalje, mišljenja sam da bi se točka 3.4.1. „Predujam do 50 % odobrenih sredstava javne potpore – uz uvjet dostave bankarske garancije uključujući garanciju Hrvatske banke za obnovu i razvitak“ trebala izmijeniti i uvesti drugi način dodjele predujma jer je nerealno očekivati da će mali i srednji PG-i ishoditi bankovnu garanciju koji ujedno čine i većinu na području Sisačko-moslavačke županije ili da će moći sami financirati cijeli projekt, a potom tražiti povrat sredstava. Trebalo bi promijeniti model dodjele potpore na sljedeći način: za projekte koji se sastoje od više aktivnosti; nakon započete aktivnosti i dokaza o istoj, korisniku dodijeliti 50% ukupno prihvatljivog iznosa financiranja, te nakon završetka preostalih aktivnosti dodijeliti preostali iznos potpore. Kod korisnika kojima cijeli projekt čini jedna aktivnost; npr. građenje/rekonstrukcija objekta i pripadajuće infrastrukture i ne može se podijeliti u više faza/aktivnosti; dodijeliti 50% odobrenih sredstava javne potpore odmah nakon potpisivanja ugovora o financiranju ili ukoliko je korisnik obveznik javne nabave odmah nakon odabira najpovoljnije ponude izabrane na portalu ponuda mrežne aplikacije AGRONET, a ostatak sredstava po završetku projekta. Sve to u vidu ispunjenja svrhe natječaja koja je sprječavanje propadanja poljoprivrednih gospodarstava i iseljavanje iz ruralnih područja. Djelomično prihvaćen U skladu s Zakonom o ublažavanju i uklanjanju posljedica prirodnih nepogoda („Narodne novine“, broj 16/2019), gradska/općinska povjerenstva za procjenu šteta od prirodnih nepogoda utvrđuju nastalu štetu na poljoprivrednom gospodarstvu i provjeravaju visinu štete od prirodne nepogode. Povjerenstva utvrđuju visine štete na osnovu metodologije koja je propisana Pravilnikom o registru šteta od prirodnih nepogoda („Narodne novine“, broj 65/2019). Prije podnošenja zahtjeva za verifikaciju štete od strane Ministarstva poljoprivrede, Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva, korisnik je obvezan prijaviti nastalu štetu nadležnom povjerenstvu za procjenu štete pri jedinici lokalne samouprave, stoga nije moguća situacija u kojoj će doći do razlike u procijenjenom stupnju oštećenja. Radi pojednostavljenja utvrđivanja nastalih šteta, djelatnici Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva Ministarstva poljoprivrede će biti članovi gradskih/općinskih povjerenstava za procjenu šteta od prirodnih nepogoda. S obzirom da je rad gradskih/općinskih povjerenstava otežan, smatramo da ćemo kroz postupak evidencije i verifikacije šteta kojeg će provesti Ministarstvo poljoprivrede uz suradnju sa gradskim i općinskim povjerenstava omogućiti bržu provedbu natječaja i početak obnove poljoprivrednog potencijala. Obaveza dostavljanja garancije propisana je EU zakonodavstvom. Člankom 63. Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) propisano je da isplata predujma mora biti popraćena bankarskom garancijom u stopostotnoj vrijednosti iznosa predujma, stoga ne možemo odstupiti od ove odredbe Člankom 45. iste Uredbe propisano je da korisnici potpore u vezi s ulaganjem mogu od nadležnih agencija za plaćanja zatražiti isplatu predujma u visini od 50 % iznosa javne potpore u vezi s ulaganjem ako je ta mogućnost obuhvaćena planom ruralnog razvoja. Ova odredba je prenesena u Program ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014.-2020. i visina predujma je u maksimalnom iznosu kojeg dopušta EU zakonodavstvo. Želimo naglasiti da će Ministarstvo poljoprivrede i Hrvatska banka za obnovu i razvitak omogućiti da se postupak odobrenja i izdavanja garancije za isplatu predujma provede čim jednostavnije za korisnika, a sam postupak bi se trebao provesti uz angažman djelatnika Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva. Osim toga, isplaćeni predujam se može pravdati prilikom podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu. Ovime se otvara mogućnost da korisnik, nakon što potroši sredstva koja su odobrena predujmom, podnese zahtjev za isplatu prve rate i na osnovu dostavljenih računa dobije sredstva koja ćete uložiti u financiranje završetka ulaganja prema Ugovoru o financiranju.
10 Ljiljana Pogorilić NATJEČAJ Poštovani, molim da se pokuša na drugi način dodijeliti potpora tj. da ne bude uvjet dostava bankarske garancije (točka 3.4.1.) jer banke tome nisu sklone i ne daju ih, pogotovo malim PG-ima koji nisu u sustavu PDV-a. Potpora bi se trebala dodijeliti na drugi način npr. u dvije rate; kad završiš prvu fazu projekta i računima opravdaš trošak da možeš zatražiti financijska sredstva za drugu ratu. Morate shvatiti da smo mi u Sisačko-moslavačkoj županiji izgubili i poljoprivredna gospodarstva, ali i obiteljske kuće. Dio ljudi je u kontejnerima ili drugom zamjenskom smještaju dok su drugi imali velike troškove (uključujući i mene) te novac potrošili na sanaciju obiteljskih kuća da bi mogli boraviti u njima. Sigurno je da većina nas nema novac za ulaganje pa bilo to i samo dio sredstava te stoga molim da se razmotre drugi načini dodjele potpore bez bankarskih garancija koje nećemo sigurno dobiti, ali i na način da nas se podupre tako da ne moramo razmišljati da dignemo kredit da bi završili obnovu već da nas pratite tako da završavamo projekt u fazama i da završetkom jedne faze i pravdanjem troškova možemo povući novac za drugu fazu. Nije prihvaćen Obaveza dostavljanja garancije propisana je EU zakonodavstvom. Člankom 63. Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) propisano je da isplata predujma mora biti popraćena bankarskom garancijom u stopostotnoj vrijednosti iznosa predujma, stoga ne možemo odstupiti od ove odredbe Člankom 45. iste Uredbe propisano je da korisnici potpore u vezi s ulaganjem mogu od nadležnih agencija za plaćanja zatražiti isplatu predujma u visini od 50 % iznosa javne potpore u vezi s ulaganjem ako je ta mogućnost obuhvaćena planom ruralnog razvoja. Ova odredba je prenesena u Program ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014.-2020. i visina predujma je u maksimalnom iznosu kojeg dopušta EU zakonodavstvo. Želimo naglasiti da će Ministarstvo poljoprivrede i Hrvatska banka za obnovu i razvitak omogućiti da se postupak odobrenja i izdavanja garancije za isplatu predujma provede čim jednostavnije za korisnika, a sam postupak bi se trebao provesti uz angažman djelatnika Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva. Osim toga, isplaćeni predujam se može pravdati prilikom podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu. Ovime se otvara mogućnost da, nakon što potrošite sredstva koja su vam odobrena predujmom, podnesete zahtjev za isplatu prve rate i na osnovu dostavljenih računa dobijete sredstva koja ćete uložiti u financiranje vašeg ulaganja prema Ugovoru o financiranju.
11 Opg Dobranić Ivana NATJEČAJ -Poštovani, u nacrtu natječaja za provedbu tipa operacije 5.2.1. primjetila sam jednu veliku prepreku za prijavu na natječaj svih potencijalnih korisnika (uključujući mene) kojima je potres 29.12.2020. uništo neke ili sve proizvodne potencijale. Naime, pod točkom 3.4.1.navodi se da je za traženi predujam koji je u iznosu do najviše 50% odobrenih sredstava javne potpore potrebna dostava bankovne garancije za traženi predujam. To je iz iskustva teško, ili nemoguće dostaviti jer banke to ne izdaju samo tako a da se ne podigne kredit i samim time se stvaraju dodatni nepotrebni troškovi i ovako razorenim OPG-ima. I bez jamstva taj predujam u iznosu od 50% je malo, jer korisnici koji imaju ruševine umjesto gospodarske objekte za obavljanje svoje poljoprivredne djelatnosti nisu u mogućnosti sami financirati ostatak. Nije prihvaćen Obaveza dostavljanja garancije propisana je EU zakonodavstvom. Člankom 63. Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) propisano je da isplata predujma mora biti popraćena bankarskom garancijom u stopostotnoj vrijednosti iznosa predujma, stoga ne možemo odstupiti od ove odredbe Člankom 45. iste Uredbe propisano je da korisnici potpore u vezi s ulaganjem mogu od nadležnih agencija za plaćanja zatražiti isplatu predujma u visini od 50 % iznosa javne potpore u vezi s ulaganjem ako je ta mogućnost obuhvaćena planom ruralnog razvoja. Ova odredba je prenesena u Program ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014.-2020. i visina predujma je u maksimalnom iznosu kojeg dopušta EU zakonodavstvo. Želimo naglasiti da će Ministarstvo poljoprivrede i Hrvatska banka za obnovu i razvitak omogućiti da se postupak odobrenja i izdavanja garancije za isplatu predujma provede čim jednostavnije za korisnika, a sam postupak bi se trebao provesti uz angažman djelatnika Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva. Osim toga, isplaćeni predujam se može pravdati prilikom podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu. Ovime se otvara mogućnost da korisnik, nakon što potroši sredstva koja su odobrena predujmom, podnese zahtjev za isplatu prve rate i na osnovu dostavljenih računa dobije sredstva koja ćete uložiti u financiranje završetka ulaganja prema Ugovoru o financiranju.
12 MARIN KUKOČ 1. PREDMET, SVRHA I IZNOS RASPOLOŽIVIH SREDSTAVA NATJEČAJA, 1.3. Pitanja i odgovori Vezano uz pitanja i odgovore, u ovom, ali i u ostalim natječajima navesti način postavljanja upita koji se pojavljuju tijekom provedbe projekta, poglavito u fazi podnošenja Zahtjeva za isplatu Primljeno na znanje Postupak postavljanja pitanja i davanja odgovora je detaljno propisan točkom 1.3. Natječaja. Pitanja se mogu postaviti od objave natječaja do najkasnije 10 dana prije isteka roka za podnošenje zahtjeva za potporu.
13 Verica Mušić 2. POSTUPAK DODJELE POTPORE, 2.1. Uvjeti prihvatljivosti korisnika u postupku dodjele potpore Navod iz priloga 4. Dokumentacija za podnošenje Zahtjeva za potporu, pod točkom 6. : ''U slučaju da se radi o gospodarskom objektu koji ne posjeduje jedan od navedenih dokumenta isti mora biti registriran u Registru farmi i tom slučaju korisnik mora dokazati vlasništvo nad zemljištem na kojem se objekt nalazi.'' je u koliziji sa Prilogom 1: Uvjeti prihvatljivosti 5.2.1. u kojem je pod točkom 17. navedeno: ''IZNIMNO, ako navedene uvjete nije moguće dokazati, poljoprivrednu gospodarsku zgradu je moguće obnoviti ako je poljoprivredna gospodarska zgrada upisana u Registar farmi, a zemljište na kojoj je poljoprivredna gospodarska zgrada izgrađena u vlasništvu/zakupu korisnika'' Komentar: U Prilogu 4 navodi se da vlasnik mora dokazati vlasništvo nad zemljištem na kojem se objekt nalazi , dok za isto - u Prilogu 1, da zemljište na kojoj je objekt izgrađen može biti u vlasništvu ili zakupu korisnika. Prijedlog: Iz Priloga 1 prihvatiti i primijeniti jednako u Prilogu 4.: Da izgrađeni objekt može biti na zemljištu koje je u vlasništvu ili zakupu. Sukladno tome bi se mijenjao i slijedni navod: ''Gospodarska zgrada mora biti upisana u zemljišne knjige na katastarskoj čestici koja je u vlasništvu korisnika. '' te se dodaje :'' ili zakupu'' Djelomično prihvaćen Novi tekst glasi: Poljoprivredna gospodarska zgrada koja je zahvaćena prirodnom nepogodom mora biti zakonito izgrađena ili u postupku ozakonjenja nezakonito izgrađenih građevina. IZNIMNO, ako navedene uvjete nije moguće dokazati, poljoprivrednu gospodarsku zgradu je moguće obnoviti ako je poljoprivredna gospodarska zgrada upisana u Registar farmi ili navedena u Zapisniku o verifikaciji štete u slučaju da se koristi u biljnoj proizvodnji.
14 Verica Mušić 2. POSTUPAK DODJELE POTPORE, 2.1. Uvjeti prihvatljivosti korisnika u postupku dodjele potpore U prilogu 4. Dokumentacija za podnošenje Zahtjeva za potporu , pod točkom 6. je navedena dokumentacija koju korisnik mora posjedovati, odnosno: ''U slučaju da se radi o gospodarskom objektu koji ne posjeduje jedan od navedenih dokumenta isti mora biti registriran u Registru farmi i tom slučaju korisnik mora dokazati vlasništvo nad zemljištem na kojem se objekt nalazi.'' Pitanje: Što je sa gospodarskim objektima koji ne posjeduju jedan od navedenih dokumenata, a nisu registrirani u Registru farmi jer, sukladno djelatnosti koju obavljaju, ne mogu niti biti u istom Registru (kao što su ratari, povrtlari, voćari itd)? Komentar: Na ovaj način krše se načela postupanja i dodjele potpore iz PRR. Potencijalni korisnici stavljeni su u neravnopravni položaj. Ovakvim načinom se implicira nejednako postupanje odnosno da pravila ne vrijede za sve jednako. To bi bilo korektno da se radi o poticanju određenog sektora npr. stočarstva, ali ovdje se radi o obnovi uništenog poljoprivrednog potencijala. Jednako je uništen poljoprivredni potencijal i rataru i stočaru. Ili navedeno treba u potpunosti ukloniti ili i ostalima (čiji objekti niti ne moraju biti u Registru farmi) prihvatiti uz predočenje bilo kojeg dokaza o postojanju građevinskog objekta ili dodatno pojasniti zašto za poljoprivredna gospodarstva registrirana u Registru farmi vrijedi navedeno, a za ostale ne. Djelomično prihvaćen Novi tekst glasi: Poljoprivredna gospodarska zgrada koja je zahvaćena prirodnom nepogodom mora biti zakonito izgrađena ili u postupku ozakonjenja nezakonito izgrađenih građevina. IZNIMNO, ako navedene uvjete nije moguće dokazati, poljoprivrednu gospodarsku zgradu je moguće obnoviti ako je poljoprivredna gospodarska zgrada upisana u Registar farmi ili navedena u Zapisniku o verifikaciji štete u slučaju da se koristi u biljnoj proizvodnji.
15 Slavko Poznanović 2. POSTUPAK DODJELE POTPORE, 2.1. Uvjeti prihvatljivosti korisnika u postupku dodjele potpore Ne mogu naći Prilog 1 da vidim koji su uvjeti prihvatljivosti u postupku dodjele ovog natječaja tipa operacije 5.2.1 ali bih vas molio da natječajem obuhvatite i samoopskrbne OPG-e, koji imaju malu EKV, što je u mom slučaju 50€. Umirovljenik sam s malom mirovinom i bavljenje poljoprivredom stvaram dodatni prihod za život ili bolje reći preživljavanje. Bilo bi prihvatljivo da uključite npr. dodjelu malih plastenika, motokultivatora, sitnog vrtnog alata ili tome slično, što bi pomoglo da prebrodimo krizu potresa, covida i života na područjima posebne državne skrbi. Nije prihvaćen Prilog 1 Natječaja nalazi se pod „Ostali dokumenti“ u e-savjetovanju. Ekonomska vrijednost poljoprivrednog gospodarstva nije uvjet prihvatljivosti na ovom natječaju. Prihvatljivi korisnici su fizičke i pravne osobe upisane u Upisnik poljoprivrednika ili registrirane u Jedinstvenom registru domaćih životinja (JRDŽ) do trenutka podnošenja zahtjeva za potporu. U sklopu tipa operacije 5.2.1. »Obnova poljoprivrednog zemljišta i proizvodnog potencijala« iz Programa ruralnog razvoja RH za razdoblje 2014. – 2020. potpora se dodjeljuje za obnovu poljoprivrednog potencijala narušenog prirodnom nepogodom što isključuje mogućnost dodjele koju navodite.
16 MARIN KUKOČ 2. POSTUPAK DODJELE POTPORE, 2.2. Uvjeti prihvatljivosti projekta u postupku dodjele potpore U točci 14. Priloga 1, potrebno je uz vlasništvo/zakup dodati i druge pravne temelje korištenja poljoprivrednog potencijala (plodouživanje, koncesija) Nije prihvaćen Osim vlasništva i zakupa moguće je obnoviti poljoprivredno zemljište koje je bilo registrirano u ARKOD sustavu u trenutku nastanka prirodne nepogode i za koje je korisnik ostvarivao pravo na izravna plaćanja. Korisnik će morati upisati zakup u zemljišnim knjigama do podnošenja zahtjeva za isplatu prirodne nepogode.
17 Verica Mušić 2.2. Uvjeti prihvatljivosti projekta u postupku dodjele potpore, 2.2.1. Postupak evidencije i verifikacije šteta U Prilogu 1. pod rednim brojem 12. je navedeno: ''Uništeni poljoprivredni potencijal (poljoprivredno zemljište, višegodišnji nasadi/bilje, plastenici, staklenici, oprema, poljoprivredna mehanizacija i priključci, gospodarska vozila, poljoprivredne gospodarske zgrade, domaće životinje) koji je zahvaćen prirodnom nepogodom mora biti evidentiran i potvrđen (verificiran u Zapisniku o verifikaciji štete) u bazi podatka šteta koju vodi Ministarstvo poljoprivrede, Uprava za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva (u daljnjem tekstu: baza šteta) do trenutka podnošenja zahtjeva za potporu.'' Komentar: Kada i kako će se provesti evidentiranje i potvrđivanje uništenog poljoprivrednog potencijala u bazi podataka? Da li će službe odlaziti na poljoprivredna gospodarstva i na licu mjesta stručno obaviti evidentiranje potrebnog uz potvrđivanje nositelja gospodarstva, ili će korisnici sami prijavljivati štete u službama bez točnog utvrđivanja navoda štete od strane stručnjaka? Važnost ovoga je u točnom utvrđivanju što je oštećeno elementarnom nepogodom. Iz iskustva elementarne nepogode - poplave 2014. godine u Županjskoj Posavini, gdje je zbog pogrešnog evidentiranja štete (primjer: prijavitelj je rekao da su mu oštećene jabuke prilikom poplave, službenik je evidentirao da je oštećen plod jabuke, dok je prijavitelj mislio na stablo jabuke. Budući da je evidentirano da je oštećen plod jabuke, prijavitelj nije imao uvijete za korištenje mjere 5.2.1. pri čemu mu je oduzeto pravo na obnovu ekološkog voćnjaka jabuke koji je oštećen poplavom više od 70%), zbog nerazumijevanja ili nejasnog iznošenja oštećenja došlo do velikih štetnih posljedica za poljoprivrednika. Stoga, izuzetno je važno taj bitni korak odraditi stručno i sa posebnom pažnjom, budući da naknadni ispravci i pojašnjenja nisu moguća (baza prijavljenih šteta se nakon verifikacije i potvrđivanja zaključava, nisu moguće naknadne izmjene). Pitanje: Da li će se omogućiti naknade izmjene prijavljene štete ukoliko se utvrde propusti prilikom evidentiranja iste? Primljeno na znanje U skladu s Zakonom o ublažavanju i uklanjanju posljedica prirodnih nepogoda („Narodne novine“, broj 16/2019) gradska/općinska povjerenstva za procjenu šteta od prirodnih nepogoda utvrđuju nastalu štetu na poljoprivrednom gospodarstvu i provjeravaju visinu štete od prirodne nepogode. Povjerenstva utvrđuju visine štete na osnovu metodologije koja je propisana Pravilnikom o registru šteta od prirodnih nepogoda („Narodne novine“, broj 65/2019). Radi pojednostavljenja utvrđivanja nastalih šteta, djelatnici Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva Ministarstva poljoprivrede će biti članovi gradskih/općinskih povjerenstava za procjenu šteta od prirodnih nepogoda. S obzirom da je rad gradskih/općinskih povjerenstava otežan, smatramo da ćemo kroz postupak verifikacije šteta kojeg će provesti Ministarstvo poljoprivrede uz suradnju sa gradskim i općinskim povjerenstava omogućiti bržu provedbu natječaja i početak obnove poljoprivrednog potencijala. Službenici Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva terenskim obilaskom će verificirati utvrđenu štetu na poljoprivrednom gospodarstvu o čemu će izdati Zapisnik o verifikaciji štete.
18 MARIN KUKOČ 2. POSTUPAK DODJELE POTPORE, 2.3. Uvjeti prihvatljivosti troškova Nije li navod ".....osim općih troškova i troškova kupnje zemljišta radi realizacije projekta, koji su prihvatljivi najranije od 1. siječnja 2014. godine. Trošak kupnje zemljišta je prihvatljiv isključivo ako je nastao nakon prirodne nepogode i to u slučaju ako korisnik nema u vlasništvu poljoprivredno zemljište na kojem je moguća obnova poljoprivrednog proizvodnog potencijala." pomalo kontradiktoran? Da li je prihvatljiv trošak kupovine zemljišta nastao nakon 1.1.2014. ili nakon prirodne nepogode? Primljeno na znanje Trošak kupnje zemljišta je prihvatljiv isključivo ako je nastao nakon prirodne nepogode i to u slučaju ako korisnik nema u vlasništvu poljoprivredno zemljište na kojem je moguća obnova poljoprivrednog proizvodnog potencijala.
19 SONJA ĐOZO REPIĆ 2. POSTUPAK DODJELE POTPORE, 2.3. Uvjeti prihvatljivosti troškova U prilogu 3 navedeni su maksimalni iznosi za gradnju pojedinih objekata. Koji su kriterji za razlikovanje gospodarske zgrade za skladištenje od gospodarske zgrade za mehanizaciju? Kako su utvrđeni maksimalni iznosi? Navedeni iznosi čine nam se preniski i teško da će izgradnja gospodarskih zgrada biti pokrivena u 100% iznosu kako se navodi u samom natječaju. Predlažemo povećanje iznosa Nije prihvaćen U Prilogu 3 navedeni su najviši prihvatljivi iznosi za prihvatljive materijalne troškove, izračunati su temeljem Projekta izračun potpore u tipu operacije 5.2.1 “ Obnova poljoprivrednog zemljišta i proizvodnog potencijala“ na temelju standardne veličine jediničnih troškova koje je u skladu s propisima koji uređuju postupak izrade takvih izračuna izradilo neovisno tijelo - Agronomski fakultet u Zagrebu.
20 MARIN KUKOČ 2.4. Postupci nabave prije podnošenja zahtjeva za potporu, 2.4.2. Postupci nabave za neobveznike javne nabave te obveznike javne nabave kada provode jednostavnu nabavu Prilikom provjere opravdanosti troška treba imati na umu kako je i ova situacija (na žalost) dovela do povećanog obima posla građevinskih poduzetnika uslijed čega je došlo i do povećanja (znatnog) cijena njihovih usluga, pa prateći samo bazu referentnih cijena može doći do uskrate dobrog dijela tražene potpore Primljeno na znanje Ministarstvo poljoprivrede vodi računa o svim potencijalnim poteškoćama koje bi mogle pratiti proces obnove i spremno je reagirati ako se utvrde trendovi povećanja cijena koji nisu posljedica objektivnih okolnosti na tržištu.
21 MARIN KUKOČ 3.4. Uvjeti podnošenja Zahtjeva za isplatu predujma, 3.4.1. Predujam do 50 % odobrenih sredstava javne potpore – uz uvjet dostave bankarske garancije uključujući garanciju Hrvatske banke za obnovu i razvitak S obzirom da se ovim natječajem nastoji pomoći stanovnicima čiji je poljoprivredni potencijal (ali na žalost i kuće i ostala imovina) stradao u razornim potresima, smatram kako izdaci za bankarske garancije (a koji se naplaćuju u određenom postotku od odobrenog iznosa izdane bankarske garancije) predstavljaju nepotrebno financijsko opterećenje korisnika. Iako kod zahtjeva s manjim iznosima te naknade možda i nisu visoke, ipak predstavljaju određeno financijsko opterećenje, kod velikih zahtjeva i značajno. Uz to, predstavljaju i bespotrebnu administrativnu stavku koja iziskuje vremena, truda i znanja. I dok se u nekim mjerama PRR (npr. 6.2) korisniku u obliku predujma bez ikakve bankarske garancije isplaćuje 185.987,50 kn, ovdje se i za vjerojatne manje iznose zahtijeva bankarska garancija. Smatram kako je odredbu potrebno izmijeniti, makar na način da se do određenog iznosa bankarska garancija ne dostavlja. Nije prihvaćen Obaveza dostavljanja garancije propisana je EU zakonodavstvom. Člankom 63. Uredbe (EU) br. 1305/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. prosinca 2013. o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) propisano je da isplata predujma mora biti popraćena bankarskom garancijom u stopostotnoj vrijednosti iznosa predujma, stoga ne možemo odstupiti od ove odredbe Člankom 45. iste Uredbe propisano je da korisnici potpore u vezi s ulaganjem mogu od nadležnih agencija za plaćanja zatražiti isplatu predujma u visini od 50 % iznosa javne potpore u vezi s ulaganjem ako je ta mogućnost obuhvaćena planom ruralnog razvoja. Ova odredba je prenesena u Program ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014.-2020. i visina predujma je u maksimalnom iznosu kojeg dopušta EU zakonodavstvo. Želimo naglasiti da će Ministarstvo poljoprivrede i Hrvatska banka za obnovu i razvitak omogućiti da se postupak odobrenja i izdavanja garancije za isplatu predujma provede čim jednostavnije za korisnika, a sam postupak bi se trebao provesti uz angažman djelatnika Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva. Osim toga, isplaćeni predujam se može pravdati prilikom podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu. Ovime se otvara mogućnost da korisnik, nakon što potroši sredstva koja su odobrena predujmom, podnese zahtjev za isplatu prve rate i na osnovu predloženih računa dobije sredstva koja će uložiti u financiranje završetka ulaganja prema Ugovoru o financiranju. Podsjećamo da se mjera 6 provodi na principu lump-sum potpore. U tipu operacije 6.2.1 potpora je uspostavljena uzimajući u obzir socioekonomsku situaciju, nepovoljnu veličinu i strukturu poljoprivrednih gospodarstava, uključujući ograničenja pristupa financijskim sredstvima za mala gospodarstva i potrebu za diversifikaciju djelatnosti i stvaranje novih radnih mjesta u ruralnim područjima. Isplata potpore uvjetovana je provedbom aktivnosti iz poslovnog plana u propisanom vremenskom razdoblju. U tipu operacije 5.2.1 korisniku se potpora plaća za prihvatljive troškove na osnovu priloženih plaćenih računa.
22 MARIN KUKOČ 3.4. Uvjeti podnošenja Zahtjeva za isplatu predujma, 3.4.2. Pravdanje predujma Iako bi moguće stvorilo dodatno opterećenje APPRRR, predlažem da se po pravdanju troškova financiranih iz sredstava isplaćenog predujma (bez bankarske garancije, kako je ranije predloženo), korisnicima izvrši isplata preostalih 50% ugovorenih sredstava kako bi bili u mogućnosti dovršiti cjelokupni projekt. Po okončanju cijele situacije, zatražiti pravdanje preostalih 50% isplaćene potpore. Na ovaj način bi se doista pomoglo poljoprivrednicima - stanovnicima potresom pogođenih područja. Nije prihvaćen U ovom natječaju po prvi put je uvedeno pravilo da se predujam može opravdati u zadnjoj rati, odnosno pri podnošenju konačnog zahtjeva za isplatu. Ovime se otvara mogućnost da korisnik, nakon što potroši sredstva koja su odobrena predujmom, podnese zahtjev za isplatu prve rate i na osnovu predloženih računa dobije sredstva koja ćete uložiti u financiranje završetka ulaganja prema Ugovoru o financiranju.
23 MARIN KUKOČ 9. NAČIN DOSTAVE AKATA OD STRANE AGENCIJE ZA PLAĆANJA, 9.3. Dostava putem elektroničke pošte Imati na umu uvjete u kojima ljudi žive, moguće i bez pristupa internetu, bez osobnog računala... Primljeno na znanje Ministarstvo poljoprivrede uzelo je u obzir trenutnu situaciju na potresom pogođenim područjima te postupak prijave i uvjete prijave na natječaj učinilo jednostavnijima za poljoprivrednike. Prilikom podnošenja zahtjeva za potporu poljoprivrednicima će biti na raspolaganju službenici Ministarstva poljoprivrede, Uprave za stručnu podršku razvoju poljoprivrede i ribarstva.
24 Verica Mušić NATJEČAJ, 16. POPIS PRILOGA Navod iz priloga 4. Dokumentacija za podnošenje Zahtjeva za potporu, pod točkom 6. : ''U slučaju da se radi o gospodarskom objektu koji ne posjeduje jedan od navedenih dokumenta isti mora biti registriran u Registru farmi i tom slučaju korisnik mora dokazati vlasništvo nad zemljištem na kojem se objekt nalazi.'' je u koliziji sa Prilogom 1: Uvjeti prihvatljivosti 5.2.1. u kojem je pod točkom 17. navedeno: ''IZNIMNO, ako navedene uvjete nije moguće dokazati, poljoprivrednu gospodarsku zgradu je moguće obnoviti ako je poljoprivredna gospodarska zgrada upisana u Registar farmi, a zemljište na kojoj je poljoprivredna gospodarska zgrada izgrađena u vlasništvu/zakupu korisnika'' Komentar: U Prilogu 4 navodi se da vlasnik mora dokazati vlasništvo nad zemljištem na kojem se objekt nalazi , dok za isto - u Prilogu 1, da zemljište na kojoj je objekt izgrađen može biti u vlasništvu ili zakupu korisnika. Prijedlog: Iz Priloga 1 prihvatiti i primijeniti jednako u Prilogu 4.: Da izgrađeni objekt može biti na zemljištu koje je u vlasništvu ili zakupu. Sukladno tome bi se mijenjao i slijedni navod: ''Gospodarska zgrada mora biti upisana u zemljišne knjige na katastarskoj čestici koja je u vlasništvu korisnika. '' te se dodaje :'' ili zakupu'' Prihvaćen Novi tekst glasi: Poljoprivredna gospodarska zgrada koja je zahvaćena prirodnom nepogodom mora biti zakonito izgrađena ili u postupku ozakonjenja nezakonito izgrađenih građevina. IZNIMNO, ako navedene uvjete nije moguće dokazati, poljoprivrednu gospodarsku zgradu je moguće obnoviti ako je poljoprivredna gospodarska zgrada upisana u Registar farmi ili navedena u Zapisniku o verifikaciji štete u slučaju da se koristi u biljnoj proizvodnji.