Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o Nacrtu prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 HRVATSKA UDRUGA ZA SMANJENJA ŠTETA PO ZDRAVLJE PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA Hrvatska je na visokom mjestu u EU po broju pušača čiji broj se ne smanjuje unatoč svim zakonskim mjerama I provođenju programa prevencije I odvikavanja od pušenja. Troškovi zdravstva rastu iz godine u godine, uslijed starenja populacije, te su preventivne mjere te smanjenje broja pušača esencijalna je bitka koju moramo svi voditi. Prijedlog Zakoan koji je na e savjetovanju i dalje ne uzima u obzir nove bezdimne proizvode kao još jedan alat u borbi protiv pušenja. Štetne tvari u tim proizvodima su i do 95% niže u odnosu na klasične cigarete. Da se takvo smanjenje štete primjeni, pa čak i da je upola manje, na pojavnost bolesti nastalih uslijed pušenja došlo bi do pozitivanog utjecaja i na financije zdravstvenog sustava koji bi se onda još jače mogao usmjeriti na prevenciju pušenja te prevenciju drugih bolesti poput debljine, različitih karcinoma, hipertenzije itd. Primljeno na znanje Prijedlog nije predmet trenutnih izmjena, međutim isti će se analizirati i razmatrati prilikom budućih izmjena Zakona o ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda.
2 HRVATSKA UDRUGA ZA SMANJENJA ŠTETA PO ZDRAVLJE PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA I ovaj prijedlog Zakona tretira sve proizvode koji sadrže nikotin jednako, unatoč znanstveno utemeljenim činjenicama da su proizvodi koji ne sagorijevaju nikotin i duhan manje štetni od klasičnih cigareta. Zakon o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda treba reflektirati načela smanjenja štete različito regulirajući proizvode ovisno o stupnju rizika/štete, a s ciljem smanjenja stope aktivnog i pasivnog pušenja te unaprjeđenja javnog zdravstva. Zakon bi trebao propisati kako se programi protiv pušenja trebaju temeljiti na načelima prevencije pušenja, poticanja prestanka pušenja te na načelima smanjenja štete za pušače koji nisu uspješni s terapijama prestanka pušenja. Također, primjenjujući načela smanjenja štete, Zakon bi trebao različito tretirati duhanske proizvode za pušenje od bezdimnih duhanskih i nikotinskih proizvoda i to u člancima koje obrađuju mjere za smanjenje i ograničenje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda, a s ciljem osiguranja adekvatne informiranosti pušača o dostupnim bezdimnim alternativama. Zaštita maloljetnika kroz ovaj Zakon je jasno i glasno definirana i nezakonito reklamiranje duhanskih proizvoda maloljetnicima mora se strogo kažnjavati. Kažnjavati treba i naručitelje takvog reklamiranja kao i izvoditelje, a to se po naročito odnosi na sve češće kršenje zakona na društvenim mrežama. Kao mala zemlja s velikim brojem pušača moramo koristiti sve što nam je dostupno u borbi protiv pušenja i moramo se ugledati na zemlje koje su uspjele smanjiti broj svojih pušača, poput Ujedinjenog Kraljevstva i Švedske, a koristeći prevenciju, pomoć pri prestanku pušenja te dostupne proizvode smanjenje štete koje uključuju bezdimne duhanske i nikotinske proizvode. Primljeno na znanje Prijedlog nije predmet trenutnih izmjena, međutim isti će se analizirati i razmatrati prilikom budućih izmjena Zakona o ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda.
3 UTIL PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA Javljamo sa ispred UTIL- udruge trgovine i logistike budući smo jedan od najvećih sudionika u prometu i distribuciji duhanskih i srodnih proizvoda. Iz predloženih izmjena Zakona ne vidimo da se nešto mijenja u smislu jasnijeg definiranja i određivanja pravila u ponašanju kod prodaje ali i distribucije novih duhanskih i nikotinskih proizvoda na tržištu RH. Naime, primjetno je kako se od 2017. godine, do kada je donijet predmetni Zakon na kojem se rade Izmjene, na tržištu plasiraju nove generacije duhanskih i nikotinskih proizvoda. Kako postojeći Zakon ne sadrži definicije novih duhanskih i nikotinskih, ali i nenikotinskih proizvoda, a koji su u pravilu proizvodi na kojima se vrši stroži nadzor zbog zdravstvenih razloga, u praksi se naše članice sve više nalaze u situaciji gdje inspektori u nadzoru u situaciji da proizvoljno određuju o kojoj se vrsti srodnih proizvoda radi. Mišljenja smo kako se to ne bi smjelo događati kod ovih proizvoda i da postojeći Zakona svakako treba unaprijediti na način da uvaži trenutno stanje na tržištu. Jasna regulacija treba doprinijeti i izvršenju i postizanju osnovnih ciljeva ali svakako i olakšati pravnu sigurnost svih nas koji sudjelujemo u procesu. Evidentno je iz komunikacije sa kupcima navedenih proizvoda, kako i njima nedostaju informacije o istim proizvodima, budući je komunikacija temeljem postojećeg Zakona u velikoj mjeri zabranjena, čime se narušava i osnovno pravo kupca da može znati svojstva i osobine proizvoda koji se legalno prodaje na tržištu, ali i drugim tržišnim zakonima propisana obveza proizvođača i prodavatelja kojom je obvezan kupca informirati o proizvodu koji je stavljen na tržište. Budući da spadamo u broj zemalja koja najrigoroznije regulira promet duhanskih i srodnih proizvoda bez da se postižu zakonom propisani javnozdravstveni ciljevi, predlažemo Izmjenu Zakona iskoristiti kako bi se kvalitetno uredila pravila ponašanja na tržištu koja su u nekim drugim zemljama u EU kvalitetno riješena a koja su u skladu sa Smjernicama EU a . Primljeno na znanje Prijedlog nije predmet trenutnih izmjena, međutim isti će se analizirati i razmatrati prilikom budućih izmjena Zakona o ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda. Nove definicije proizvoda ili nadopune postojećih, a koje nisu regulirane Delegiranom direktivom Komisije (EU) 2022/2100 od 29. lipnja 2022. o izmjeni Direktive 2014/40/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu povlačenja određenih izuzeća za grijane duhanske proizvode nisu predmet ovog zakonskog prijedloga.
4 Stipe Drmić PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA Nacrt prijedloga nedovoljno uvažava nove koncepte u javnom zdravstvu. Empirijski i znanstveno je poznato da restrikcije u pravilu ne poluče željeni rezultat te koncept smanjenja štete (harm reduction) itekako ima svoje važno mjesto u tretiranju ovog javno zdravstevnog problema. Svakako treba uzeti u obzir grijani duhan, e-cigarete i nikotinske vrećice kao proizvode koji manje štete zbog činjenice da nema procesa sagorijevanja. Ti proizvodi bi trebali biti navedeni kao manje štetni proizvodi u odnosu na klasične cigarete i pušači bi trebali biti informirani i znati da je to za njih bolja opcija u odnosu na pušenje klasičnih cigareta, Dodatno, tu je još i zaštita pasivnih pušača koji s ovim proizvodima nisu izloženi dimu cigareta. U medicini već postoje koncepti smanjenja štete u različitim granama medicine (u internoj medicini npr. koriste se statini radi smanjenja razina kolesterola). Pristup smanjenja štete najčešće se veže uz borbu ovisnosti o drogama, ali se može primijeniti i u drugim rizičnim ponašanjima kao što su poremećaji prehrane ili ovisnostima o alkoholu, pušenju, kockanju i dr. Prema tome, svakako treba uzeti u obzir i implementirati već dokazani koncept smanjenja štete i po ovom pitanju. Što se tiče zaštite maloljetnika, stoji da treba osigurati adekvatniju kontrolu i preventivno djelovati kako im bezdimni grijani duhani ne bi bili dostupno, ali se to ne smije napraviti na štetu odrasle populacije pušača koji imaju benefite s ovim javno zdravstvenim konceptom. Doc. dr.sc. Stipe Drmić spec. psihijatar Primljeno na znanje Prijedlog nije predmet trenutnih izmjena, međutim isti će se analizirati i razmatrati prilikom budućih izmjena Zakona o ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda.
5 Philip Morris Zagreb d.o.o. PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA Nastavno na Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda, objavljen u javno savjetovanje dana 28.06.2023, Philip Morris Zagreb d.o.o. očituje se kako slijedi: Svaki bi se propis trebao temeljiti na čvrstim znanstvenim dokazima. Ovaj pristup treba maksimalno iskoristiti kako bi punoljetni pušači bili informirani o manje štetnim alternativama cigaretama. Konkretno, punoljetni pušači trebaju biti pravilno informirani o duhanskim i srodnim proizvodima, kao i o razlikama među njima, uključujući potencijalni diferencirani profil rizika. Postoje jaki i neovisni međunarodni dokazi za primjenu koncepta smanjenja štete u području duhana. Stoga bi politike usmjerene na ubrzanje prestanka pušenja trebale iskoristiti ovaj pozitivan razvoj događaja. Prestanak pušenja zahtijeva diferenciranu regulaciju koja se temelji na diferenciranoj šteti uzrokovana duhanom i proizvodima koji sadrže nikotin. Stoga vjerujemo da izmjene Zakona ne bi trebale biti ograničene samo na prijenos Delegirane Direktive Komisije (EU) 2022/2100, već bi se i drugi aspekti Zakona trebali unaprijediti, uzimajući u obzir dostupne znanstvene dokaze i postojeće učinkovite prakse u drugim zemljama. Također, izmjena postojećeg Zakona nudi priliku za adekvatno adresiranje različitih proizvoda u odnosu na njihova različita svojstva. Naposljetku, mjere provedbe trebaju biti razumne bez stvaranja ikakve neizvjesnosti te ne bi trebale značajno ograničavati poduzetničke slobode kao ni prava građana i pravnih osoba. Stoga predlažemo: 1. Uključivanje koncepta smanjenja štete kao jednog od stupova regulatorne politike za ubrzavanje smanjenja pušenja Koncept smanjenja štete prepoznat je i uključen u Okvirnu konvenciju Svjetske zdravstvene organizacije o nadzoru nad duhanom u članku 1. točki d): „kontrola duhana” znači mjere ponude, potražnje i strategije smanjenja štete kojima je cilj poboljšati zdravlje stanovništva uklanjanjem ili smanjenjem konzumacije duhanskih proizvoda i izloženosti duhanskom dimu (Izvorno: “tobacco control” means a range of supply, demand and harm reduction strategies that aim to improve the health of a population by eliminating or reducing their consumption of tobacco products and exposure to tobacco smoke”). Zemlje poput Ujedinjenog Kraljevstva ili Novog Zelanda, između ostalih, koje su potpisnice Okvirne konvencije Svjetske zdravstvene organizacije o nadzoru nad duhanom, prihvaćaju koncept smanjenja štete u području duhana i eksplicitno ga odražavaju u svojim nacionalnim politikama. Smatramo da strategije borbe protiv pušenja treba unaprijediti novim pristupima u skladu sa znanstvenim dokazima i postojećom praksom u nekim drugim zemljama. Nacionalni zakonodavni okvir bi stoga trebao sadržavati tri stupa borbe protiv pušenja. Točnije, regulirati kako se programi protiv pušenja trebaju temeljiti na načelima prevencije pušenja i poticanja na prestanak pušenja, a iznimno za punoljetne pušače koji ne prestaju pušiti na konceptu smanjenja štete, i na način da isti budu informirani o postojanju znanstveno utemeljenih alternativa nastavku pušenja (npr. o proizvodima koji sadrže duhan i nikotin koji se ne konzumiraju putem postupka izgaranja, kao što su grijani duhanski proizvodi, e-cigarete, nikotinske vrećice, te stoga izlažu svoje korisnike znatno nižoj razini štetnih sastojaka u usporedbi s dimom cigarete). 2. Određivanje jasne razlike između različitih vrsta proizvoda U skladu s novonastalim okolnostima, zakonodavni okvir trebao bi napraviti jasnu razliku u pristupu različitim duhanskim i nikotinskim proizvodima u skladu s profilom rizika i štetnosti koju nose. Novi proizvodi, koji iako nisu bez rizika, predstavljaju potencijalno manje štetnu alternativu cigaretama, jer se ne konzumiraju putem postupka izgaranja, pa stoga stvaraju znatno manje štetnih i potencijalno štetnih sastojaka. Punoljetni pušači trebali bi biti u mogućnosti dobiti relevantne informacije o novim manje štetnim proizvodima u skladu s ustavnim slobodama, drugim zakonima te u svrhu doprinosa javnom zdravlju. Stoga predlažemo regulirati cigarete, odnosno duhanske proizvode za pušenje, drugačije od bezdimnih alternativnih proizvoda koji se ne konzumiraju putem postupka izgaranja. 3. Izbjegavanje pravnih nesigurnosti u definicijama prijedloga Zakona Smatramo da bi definiciju grijanih duhanskih proizvoda, kako je definirana Delegiranom Direktivom Komisije (EU) 2022/2100, trebalo ugraditi u hrvatski zakon, uzimajući u obzir postojeće zakonske definicije. Tako članak 3. stavak 5. Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda definira „bezdimni duhanski proizvod“ kao duhanski proizvod čija uporaba ne uključuje postupak izgaranja, uključujući duhan za žvakanje, duhan za šmrkanje i duhan za oralnu uporabu, članak 3. stavak 9. istog Zakona definira „duhanske proizvode za pušenje“ kao duhanske proizvode, osim bezdimnih duhanskih proizvoda, dok definicije specifičnih duhanskih proizvoda za pušenje (kao što su cigarete ili cigare) utvrđuju da se isti konzumiraju putem postupka izgaranja. S obzirom da je iz relevantnih pravnih definicija jedina razlika između dviju kategorija duhanskih proizvoda konzumiraju li se navedeni proizvodi ili ne putem postupka izgaranja, isto bi se trebalo odraziti i na definiciju grijanog duhanskog proizvoda, a kako bi definicija bila jasnija i otklonjene sve pravne nedoumice. Predlažemo da se pojmovi prevedeni s engleskog jezika usklade. Naime, riječ “plinovi”, unutar definicije grijanih duhanskih proizvoda, u tekstu Delegirane Direktive Komisije (EU) 2022/2100 na engleskom jeziku je “emissions”. Do sada se riječ "emissions" u službenim prijevodima regulativa (npr. Direktiva o duhanskim proizvodima 2014/40/EU) prevodila kao "emisije". Ovaj pojam koristi se i kroz postojeći Zakon o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda, koji sam pojam „emisije“ definira u članku 3. točki 21. Stoga je logično da se u izmjenama i dopunama istog Zakona koristi već definirani pojam „emisije“. Također, smatramo da se izmjenom članka 39. Zakona (u članku 8. Prijedloga Zakona) ovlasti nadležne sanitarne inspekcije proširuju na način da sanitarni inspektor u obavljanju inspekcijskog nadzora ima pravo i dužnost donositi mjere kojima se bitno ograničavaju poduzetničke slobode te prava građana i pravnih osoba. Mogućnost donošenja usmenih rješenja koja nemaju suspenzivni učinak izravno utječu na osnovna prava građana i pravnih osoba kao što su pravo na učinkovit pravni lijek i pravo na suđenje u razumnom roku, a također ne može se smatrati razmjernim za bilo koji stupanj povrede iz točke 1., 3. i 4. stavka 1. novopredloženog članka 39. Postojeće zakonodavstvo primjenjuje usmena rješenja (koje mogu, ali ne moraju imati suspenzivni učinak) samo u iznimnim situacijama, kao što je neposredna prijetnja životu i zdravlju pojedinaca ili u slučajevima kada prijeti značajna materijalna šteta. Zbog navedenog, predlažemo da se iz novopredloženog članka 39. izbriše mogućnost donošenja usmenih ili pisanih rješenja koja nemaju suspenzivni učinak u odnosu na povrede navedene u točkama 1., 3. i 4., stavka 1, novopredloženog članka 39. Zakona. Primljeno na znanje Prijedlog nije predmet trenutnih izmjena, međutim isti će se analizirati i razmatrati prilikom budućih izmjena Zakona o ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda.
6 LJILJANA ĆENAN PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA Od izmjena ovog Zakona se očekivalo da će donijeti neke konkretne mjere za smanjenje uporabe duhana, te posljedično i poboljšanja zdravlja stanovnika ove zemlje, kako se i navodi u početnom odlomku. No, ništa od toga nema u ovom nacrtu izmjena zakona. Desetljećima smo u samom vrhu Europe po broju odraslih pušača, i taj trend se ne smanjuje. Što znači da ono što se dosad radilo treba mijenjati jer ne donosi željene rezultate. No, ovim zakonom se ne mijenja taj pravac, već nastavlja jednako. Prijedlog izmjena i dopuna Zakona o ograničavanja uporabe duhanskih i srodnih proizvoda, ovakav kakav je trenutno u e-Savjetovanju, nije se dotaknuo koncepta smanjenja štete od pušenja, čija primjena u mnogim zemljama donosi sjajne rezultate u smanjenju stope pušenja. Nije jasno definirao nove duhanske proizvode, niti omogućio zdravstvenim radnicima, ali i pacijentima/stanovnicima Hrvatske da dođu do kvalitetnih, znanstveno utemeljenih informacija o novim duhanskim proizvodima, njihovom potencijalu u prestanku pušenja ili smanjenju štete po zdravlje pušača, ali i njihovoj štetnosti za maloljetnike i mlade, koji ih sve više koriste. Jer oni imaju svoje kanale informiranja, a očito je i da lako dolaze do tih proizvoda, što znači da kontrola prodaje duhanskih i nikotinskih proizvoda maloljetnicima ne funkcionira. Zakon također ne donosi niti napredak na području kontrole i praćenja proizvodnje i istraživanja novih duhanskih proizvoda, kojih je svakim danom sve više. Ukoliko se ovaj Zakon donese ovakav kakav je predložen, bez uvažavanja nove situacije na tržištu duhanskih proizvoda, sa nedovoljnom uključenosti novih znanstvenih saznanja, ali i javnozdravstenih stručnjaka, bojim se da ćemo propustiti priliku da promijenimo trendove i počnemo smanjivati stopu pušača u populaciji. Primljeno na znanje Prijedlog nije predmet trenutnih izmjena, međutim isti će se analizirati i razmatrati prilikom budućih izmjena Zakona o ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda.
7 Koordinacija hrvatske obiteljske medicine PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA Pušenje je rizični čimbenik za oba najčešća uzroka smrti u Republici Hrvatskoj - kardiovaskularne bolesti i onkološke bolesti. Hrvatska je zemlja sa 1,1 milijun pušača i taj broj se nažalost ne smanjuje. Što nam govori da preventivne mjere koje se poduzimaju nisu dovoljne i ne daju rezultate, te da je neophodno uložiti dodatni napor i promijeniti pristup problemu. Jedan od mogućih rješenja problema, o kojem se sve više govori i koji se primjenjuje u sve više zemalja, je i koncept smanjenja štete od pušenja, koji se odnosi na smanjenje mortaliteta i morbiditeta od korištenja duhana među pušačima. Terapeutski cilj je uvijek kompletan prestanak s ovisničkim ponašanjem, tj. apstinencija. Ali kod onih koji ne uspijevaju ostati u apstinenciji, potrebno je barem smanjiti štetu prevođenjem na manje štetne alternative. Kod pušenja te manje štetne alternative su novi duhanski i nikotinski proizvodi bez sagorijevanja – e-cigarete, grijani duhanski prozvodi i nikotinske vrećice. Brojna istraživanja, i nezavisnih institucija i duhanske industrije, pokazuju da se u izdahnutom aerosolu koji se stvara prilikom pušenja e-cigareta i grijanog duhana nalazi daleko manje štetnih tvari nego u dimu koji nastaje izgaranjem klasičnih cigareta. Američki FDA čak govori o kontinuumu rizika u koji smješta nikotinske i duhanske proizvode po štetnosti, od najmanje štetnih (nikotinski flasteri, oralni proizvodi, e-cigarete), do najviše štetnih (cigarete sa klasičnim izgaranjem). Dva istraživanja provedena među obiteljskim liječnicima su pokazala da su hrvatski obiteljski liječnici malo informirani o konceptu smanjenja štete od pušenja i mogućnostima koje pružaju novi duhanski proizvodi (prvenstveno e-cigarete koje su za sada najbolje istražene). Oni koji nešto znaju o konceptu smanjenja štete od pušenja i duhanskim proizvodima smanjenog rizika su se educirali na stranicama zdravstvenih institucija drugih zemalja – Velike Britanije, SAD-a, Švedske, Francuske, Australije, Novog Zelanda. Jer hrvatske javnozdravstvene institucije se o tom konceptu još ne očituju iako je on uvršten u Nacionalnu strategiju djelovanja na području ovisnosti za razdoblje do 2030. godine koja je usvojena početkom godine u hrvatskom Saboru kao i u FCTC dokument Svjetske zdravstvene organizacije (1d) te u BECA report Europskog parlamenta. Hrvatski obiteljski liječnici prikupljaju podatke o statusu pušenja svojih pacijenata kroz preventivne i kronične panele. Iako e-cigarete postoje više od 10 godina, a proizvodi grijanog duhana od 2018. godine, paneli nisu ažurirani i liječnici ne mogu zabilježiti kad im netko kaže da koristi nove duhanske i nikotinske proizvode, tako da o raširenosti njihova korištenja i njihovom utjecaju na zdravlje pacijenata nemaju nikakve podatke. Neophodno je uključivanje hrvatskih stručnjaka i znanstvenika iz područja javnog zdravstva u istraživanje i kontrolu novih duhanskih i nikotinskih proizvoda dostupnih na našem tržištu, kao i kontrolu dostupnih istraživanja i određivanje prema njima, i prema konceptu smanjenja štete od pušenja, a ne da ih, kao dosad, a priori odbijaju i odbacuju sa izgovorom „nemamo dovoljno podataka“. Također je neophodno omogućavanje obiteljskim liječnicima da kroz svoj svakodnevni rad prikupljaju i bilježe podatke o korištenju novih duhanskih proizvoda da bi mogli pratiti njihov utjecaj na zdravlje korisnika/naših pacijenata. Prestanak pušenja će uvijek ostati krajnji cilj i preporuka svakom pušaču. Ali ukoliko to nije moguće postići, zdravstveni radnici moraju imati dostupne jasne informacije i preporuke iz provjerenih izvora što još mogu učiniti da smanje štetu od pušenja kod svojih pacijenata. Trenutno važeći Zakon o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda navodi niz mjera za ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda zabranjujući ikakvo promoviranje, promidžbu, oglašavanje što je razumljivo kao mjera ograničavanja uporabe radi zaštite zdravlja ljudi. No, zabranom ikakvog informiranja potrošača obiteljski liječnici se nalaze u situaciji praktički bez mogućnosti utemeljeno išta odgovoriti pacijentima koji imaju iskustvo s alternativnim duhanskim proizvodima ili koji traže njihov stav spram tome, uputu i odgovore. Uz izostanak informacija, u zakonski su upitnom položaju prenositi, komentirati ili na ikoji način podijeliti s pacijentima vlastita profesionalna saznanja do kojih dolaze uglavnom iz inozemnih istraživanja. Zbog toga su Koordinacija hrvatske obiteljske medicine (KoHOM) i Hrvatsko društvo obiteljskih doktora (HDOD) krajem prošle godine poslali u Ministarstvo zdravstva i Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo dokument „Ovisnost o pušenju i alternativni duhanski proizvodi u Republici Hrvatskoj – pozicija i stav liječnika obiteljske medicine“ u kojem se od dvije važne zdravstvene institucije zatražilo: - uvođenje alternativnih duhanskih proizvoda u CEZIH panele - razlikovanje klasičnih cigareta i alternativnih duhanskih proizvoda - razmatranje koncepta smanjenja štete - dostupnost edukacije i informiranja struke i građana (pacijenata). I dok zdravsteni radnici muku muče sa dobivanjem informacija o novim duhanskim proizvodima i konceptu smanjenja štete, mladi i djeca imaju svoje kanale informiranja. U posljednje vrijeme sve nas zabrinjava zabilježeni porast korištenja novih duhanskih proizvoda u mladih i djece kojima nipošto nisu namijenjeni. Ti proizvodi nikako nisu namijenjeni za regrutiranje novih ovisnika, niti itko od zdravstvenih radnika govori da oni nisu uopće štetni. Dapače, ponavlja se da su i oni štetni, iako manje od klasičnih cigareta sa izgaranjem i da je koncept smanjenja štete od pušenja namijenjem isključivo osobama koje su već pušači i koji ne mogu ili ne žele prestati pušiti. Porast korištenja e-cigareta i novih duhanskih proizvoda među djecom i mladima je razlog više zašto se u krugovima zdravstvenih radnika, ali i šire, mora govoriti i razmjenjivati informacije o ovim proizvodima i njihovom potencijalu, ali i štetnosti. Osnovni cilj Zakona trebao bi biti smanjenje broja pušača i poboljšanje javnog zdravlja. Trenutni prijedlog izmjena i dopuna Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda nije uvrstio ključne definicije razlikovanja novih kategorija duhanskih i nikotinskih proizvoda, niti se dotaknuo koncepta manje štetnosti koji značajno može doprinijeti smanjenju broja pušača kao ni omogućio komunikaciju manje štetnih alternativa odraslim pušačima. Primljeno na znanje Prijedlog nije predmet trenutnih izmjena, međutim isti će se analizirati i razmatrati prilikom budućih izmjena Zakona o ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda.
8 TDR d.o.o. PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA Dana 28.06.2023. objavljen je Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda. Isti Prijedlog zakona (dalje u tekstu: Prijedlog) je objavljen na stranicama esavjetovanja te je ostavljen rok do 13.7.2023. za dostavljanje komentara kroz proces javne rasprave. Sukladno navedenom TDR d.o.o., V.Nazora 1, Rovinj, dostavlja komentare kako slijedi: Prilikom analize Prijedloga trebalo bi poći prije svega od ciljeva same Direktive EU 2014/40 (u daljem tekstu: Direktiva) i Delegiranog akta EU 2022/2100 (u daljem tekstu: Delegirani akt) pri tome vodeći računa o osiguranju pravne sigurnosti na tržištu Republike Hrvatske kao jednog od osnovnih ciljeva pravnog poretka. Nadalje, u obzir bi trebalo uzeti i činjenicu da Direktiva datira iz 2014. godine a obzirom da tehnologija i industrija rapidno napreduju jasno je da bi zakonodavac prilikom izmjena i dopuna zakona ovu činjenicu morao uzimati u obzir, kako bi zakonska rješenja pratila tržišna kretanja. U suprotnom navedeno će rezultirati pravnim prazninama (naročito kada je riječ o novim kategorijama proizvoda, koje u trenutku izrade i usvajanja Direktive nisu bili niti u začetku), a što u konačnici ponovno vodi pravnoj nesigurnosti svih sudionika na tržištu. Člankom 2 Prijedloga se u Članku 3 važećeg Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda (NN 45/17 i 114/18) (u daljem tekstu:Zakon) iza točke 14 dodaje nova točka 15 kojim se uvodi potpuno nova kategorija duhanskih proizvoda »grijani duhanski proizvodi«. Treba istaknuti da grijani duhanski proizvodi (postojeći) nisu posebna kategorija proizvoda u smislu Direktive, nego su, uzevši u obzir zajedničku karakteristiku, a to je da ne uključuju postupak izgaranja prilikom konzumiranja, zajedno sa drugim proizvodima istih karakteristika svrstani u „bezdimne duhanske proizvode“ (članak 2 točka 5 Direktive). Nadalje, u točki 9 istog članka Direktive navedena je definicija duhanskog proizvoda za pušenje koji se definira kao duhanski proizvod osim bezdimnog duhanskog proizvoda. Napominjemo da su odredbe važećeg Zakona upotpunosti usklađene sa gore citiranim odredbama Direktive (definicija bezdimnog duhanskog proizvoda u članu 3 točka 5 i definicija duhanskog proizvoda za pušenje u članku 3 točka 9 Zakona). Nadalje, postojeći Zakon u Članku 3 stavak 46 definira pušenje kao upotrebu duhanskih ili ostalih srodnih proizvoda na način da se udiše dim nastao njihovim izgaranjem. Uzevši u obzir gore citirane definicije, a nastavno na nesporne tehničke karakteristike postojećih grijanih duhanskih proizvoda (odsustvo izgaranja) jasno je da su ovi proizvodi već definirani obzirom da potpadaju pod kategoriju postojećih bezdimnih duhanskih proizvoda. Na tom tragu je i Članak 1 stavak 1 podstavak 2 Delegiranog akta u kojem je definicija duhanskih proizvoda za zagrijavanje propisana isključivo za potrebe prvog podstavka, a kojim se mijenja članak 7. stavak 12. Direktive.„Za potrebe prvog podstavka grijani duhanski proizvod znači novi duhanski proizvod.....“ (Članak 1 stavak 1 postavak 2 Delegiranog akta). Ako uzmemo u obzir da se stavkom 1 članka 1 Delegiranog akta mijenja članak 7 stavak 12 Direktive jasna je namjera zakonodavca da se primjena članka 7 željela proširiti i na grijane duhanske proizvode (zabrana stavljanja na tržište proizvoda sa svojstvenom aromom), onda je jasno da je zakonodavac, isključivo za potrebe ovog članka, želio u kategoriju grijanih duhanskih proizvoda uključiti postojeće (bezdimne) grijane duhanske proizvode, kao i eventualno nove koje bi se potencijalno mogli naći na tržištu, a koji bi u skladu sa svojim karekteristikama spadali u duhanski proizvod za pušenje. U prilog navedenom govori i činjenica da je DG-SANTE, na sastanku održanom 09.02.2022. godine, kada je prijedlog Delegirane direktive predstavljen državama članicama jasno i nedvosmisleno naglasio (str. 4. Zapisnika) kako slijedi: “Na kraju, DG-SANTE podvlači da član 1 (2) Delegiranog akta NIJE PRIMJENJIV u državama članicama gdje su duhanski proizvodi za zagrijavanje svrstani u bezdimne duhanske proizvode”. Također, na istom sastanku, nakon što su pojedine države članice prigovorile da formulacije iz predloženog Delegiranog akta sugeriraju da bi duhanski proizvodi za zagrijavanje trebali bit klasificirani u proizvode za pušenje, istaknuto je sljedeće: “Definicija ovih proizvoda je skrojena tako da uzme u obzir mogućnost da bi U BUDUĆNOSTI NA TRŽIŠTE MOGLI BITI STAVLJENI duhanski proizvodi za zagrijavanje, koji će moći svrstati u bezdimne ili proizvode za pušenje, u skladu sa njihovim karakteristikama”. Dakle, temeljna razlika između postojećih grijanih duhanskih proizvoda i duhanskih proizvoda koji su "za pušenje" je prisustvo ili odsustvo procesa izgaranja. Drugim riječima, relevantna karakteristika proizvoda za potrebe njegove klasifikacije kao bezdimnog ili za pušenje je da li proizvod uključuje izgaranje ili ne, a što je u skladu sa gore citiranim odredbama postojećeg zakona. Postojeći grijani duhanski proizvod ne uključuje proces izgaranja obzirom da u se ovim proizvodima duhan zagrijava, a ne gori. Zbog toga se tijekom uporabe postojećih grijanih duhanskih proizvoda ne stvara duhanski dim. Umjesto toga, uređaj proizvodi aerosol koji sadrži nikotin, vodu, glicerol i arome. Sve navedeno potvrdio je i Administrativni sud Braunschweig u pravnoj stvari u kojoj je razmatrana odluka o tome da li postojeći grijani duhanski proizvodi uključuju postupak izgaranja ili ne. Nakon ocjene svih provedenih dokaza, predmetni sud je zaključio da su postojeći grijani duhanski proizvodi bezdimni jer ne uključuju proces izgaranja (presuda od 23.09.2021.). Savezni njemački regulator nije se žalio na ovu presudu, pa je ista postala pravovaljana. Njemački sud je do ovog zaključka došao nakon što je razmotrio stručno mišljenje profesora Mitchell Smookea, međunarodno poznatog stručnjaka za znanost o izgaranju i profesora na Fakultetu za inženjerstvo i primijenjene znanosti Yale University. Analiza profesora Smookea je potvrdila da se duhan može zapaliti samo na temperaturama koje su znatno iznad radnih temperatura uređaja za grijane duhanske proizvode a da bez paljenja ne može biti "procesa izgaranja". Profesor Smooke je dalje objasnio Sudu da uređaj za grijane duhanske proizvode radi u takozvanoj zoni "pred-zapaljenja" gdje su temperature nedovoljne da dovedu do paljenja ili izgaranja i stoga uređaji za grijane duhanskih proizvode ne stvaraju dim. Iz navedenog je jasno da je Članak 1 (2) Delegiranog akta okvirna zakonska odredba, koja bi tek kroz proces transpozicije morala dobiti konačnu formu, odnosno, kroz proces transpozicije bi se morali jasno definirati uvjeti i kriteriji koji bi se koristili za kategorizaciju grijanih duhanskih proizvoda u bezdimne duhanske proizvode ili duhanske proizvode za pušenje. Bez navedenog, ponovno ulazimo u domenu neizvijesnosti iz pogleda tržišta te nepredvidivosti u postupanju nadležnih organa (nadležnog ministarstva, Državnog inspektorata) a što su jasni elementi pravne nesigurnosti na tržištu Republike Hrvatske. Napominjemo da je ovo pitanje jako bitno, obzirom da ono implicira obvezu implementacije različitih zdravstvenih upozorenja na pakiranja proizvoda, u ovisnosti u koju kategoriju bi se svrstali grijani dunanski proizvodi. Konačno, neutvrđivanjem jasnih kriterija koje karakteristike grijanih duhanskih proizvoda će se uzimati kao relevantne prilikom određivanja spadaju li isti u kategoriju bezdimnih duhanskih proizvoda ili duhanskih proizvoda za pušenje ostavlja se diskrecijsko pravo nadležnim organima da od slučaja do slučaja kategoriziraju proizvod što je sa aspekta pravne sigurnosti neprihvatljivo. Ako uzmemo u obzir sadržaj zdravstvenih upozorenja koja se implementira na duhanskim proizvodima za pušenje jasno je da su ista “prilagođena” isključivo proizvodima čija uporaba uključuje postupak izgaranja (“Pušenje ubija” ili “Duhanski dim sadrži više od 70 tvari koje uzrokuju rak“ sl) te bi bilo koji drugi kriterij za razvrstavanje osim kriterija izgaranja, potencijalno vodio implementaciji zdravstvenih upozorenja koja bi bila u suprotnosti sa karakteristikama proizvoda jer, kako je već gore pojašnjeno ovi proizvodi se ne konzumiraju “pušenjem” obzirom da korištenje istih ne uključuje postupak izgaranja, te se iz istih razloga korištenjem ovih proizvoda ne oslobađa duhanski dim. Obzirom da se predmetna upozerenja isključivo referiraju na duhanski dim, sastojke cigareta i bolesti koje izaziva pušenje, jasno je da iste nisu prikladna za proizvode čija upotreba ne uključuje postupak izgaranja duhana. U skladu s gore navedenim definicija grijanih duhanskih proizvoda bi morala uzeti u obzir činjenicu uključuje li uporaba istih izgaranje ili ne, a što je u skladu sa gore citiranim definicijama bezdimnog duhanskog proizvoda, duhanskog proizvoda za pušenje i definicijom pušenja u smislu zakona. Takođe, kako smo već istakli, uzevši u obzir činjenicu da postojeća Direktiva datira iz 2014. godine, ista je uzela u obzir okolnosti koje su važile u momentu donošenja. Naime, tada su na tržištu postojali isključivo tradicionalni duhanski proizvodi dok je tek u povoju bio razvoj kategorije novih duhanskih proizvoda. Obzirom na jako dugi vremenski period od usvajanja Direktive na tržištu su se pojavile nove kategorije nikotinskih proizvoda (koji ne sadrže duhan) koje nisu regulirane važećim zakonom, a na koje bi morale primjenivati odredbe zakona koje se odnose na zabranu prodaje maloljetnim osobama, što je sukladno javnozdravstvenim ciljevima. Postojanje nereguliranih kategorija dodatno unosi pravnu nesigurnost. Zakonodavac bi trebao pratiti razvoj tehnologije i industrije te važeće zakone prilagođavati tehnološkim promjenama. Takođe, potrebno je preciznije definirati pojam oglašavanja i sponzoriranja kako bi predmetne definicije bile jasne i sukladne postojećim definicijama predmetnih termina u drugim zakonima. Nadalje, prilikom kreiranja zakonskih rješenja zakonodavac bi trebao uzeti u obzir znanstvena istraživanja i studije provedene nad određenim kategorijama proizvoda koji su predmet regulative, naročito kada se radi o restriktivnim zakonima. S tim u vezi u zakonu bi temeljem navedenog trebala postojati jasna distinkcija u regulatornom pristupu između tradicionalnih duhanskih proizvoda za pušenje i bezdimnih duhanskih i nikotinskih proizvoda te razumna sloboda komunikacije prema pušačima. Ova »razumna sloboda« bi se isključivo odnosila na mogućnost da se postojećim pušačima tradicionalnih duhanskih proizvoda komuniciraju tehničke karakteristike novih duhanskih i nikotinskih proizvoda (koje su podkrijepljene znanstvenim studijama) kako bi oni imali svijest o postojanju alternativnih proizvoda na tržištu, ukoliko se drugim mjerama ne može osigurati da prestanu pušiti. Ovaj pristup je sukladan obvezama o informiranju potrošača propisan Zakonom o zaštiti potrošača, obzirom da postojeći zakon ne ostavlja mogućnost za informiranjem postojećih pušača koji žele nastaviti pušiti o dostupnim alternativama. U proteklom su periodu, respektabilne institucije, kako iz EU tako i izvan provele su opsežne analize utjecaja novih kategorija proizvoda na povećanje ili smanjenje broja korisnika duhanskih proizvoda. Globana medicinska dobrotvorna organizacija Cochrane donosi pregled literature (Link 1) te otkriva da “postoje dokazi umjerene sigurnosti da korisnici grijanog duhana imaju nižu izloženost toksičnim tvarima/kancerogenima od pušača cigareta i vrlo nisku do umjerenu sigurnost dokaza o većoj izloženosti od onih koji pokušavaju apstinirati od duhana.“ Zatim Studija Eurobarometra iz 2021 (Link 2) pokazuje da je 57% europskih pušača ili bivših pušača uspješno koristilo e-cigarete kako bi prestali ili smanjili pušenje (30% korisnika e-cigareta potpuno je prestalo pušiti, a još 27% je smanjilo konzumaciju duhana). Također ističemo izvješće (Link 3) naručeno za Europsku komisiju pokazalo je da je 54% osoba starijih od 26 godina kao razlog za korištenje e-cigareta navelo „pokušaj prestanka ili smanjenja konzumacije drugog duhanskog proizvoda'. Isti razlog navelo je 33% njih iz dobne skupine od 18 do 25 godina. Izvješće je dalje pokazalo da je 24% bivših vapera u dobi od 18-25 godina prestalo konzumirati sve duhanske proizvode. U dobnoj skupini 26+ ta brojka je bila 23%. To pokazuje da su vape proizvodi važna faza u prijelazu s pušenja na potpunu apstinenciju od nikotina. Ukupno, izvješće je pokazalo da su 87% trenutačnih ekskluzivnih korisnika e-cigareta bivši pušači cigareta. Uz to prema podacima (Link 4) koje je objavila Komisija, u Mađarskoj je u razdoblju od 2017. do 2020. zabilježen porast pušenja za 1 postotni bod, i to u periodu kada su iz regulatorne perspektive novi proizvodi bili izjednačeni sa tradicionalnim duhanskim proizvodima. Bez obzira na navedeno nije se dogodio pad potrošnje klasičnih duhanskih proizvoda već naprotiv porast incidencije pušenja. Zanimljiva je i Grčka studija (Link 5) profila korisnika e-cigareta koja je otkrila da su 98% sudionika istraživanja bili pušači prije nego što su počeli koristiti e-cigarete. 58,9% sudionika koristilo je neduhanske okuse, a „Većina sudionika iskusila je zdravstvene dobrobiti, uglavnom poboljšanje fizičkog statusa, sposobnosti vježbanja, njuha i okusa”. Studija je zaključila da su „kupci Vapeshopa u Grčkoj uglavnom sadašnji i bivši pušači, a većina njih je prestala pušiti. Korištenje e-cigareta od strane nepušača rijetko je i nitko od njih naknadno ne započne pušiti.“ U javnosti je već poznat „slučaj“ Švedske koji pokazuje da je moguće ostvariti značajan pad incidencije pušenja jasnim reguliranjem i otvorenim komuniciranjem proizvoda novih kategorija. Tako je Švedska postigla manje od 6% prevalencije pušenja, kako je izmjerila Švedska agencija za javno zdravstvo (Link 6). Naime, Švedska također ima najnižu incidenciju raka pluća (17,7 na 100 000) u EU, kako pokazuju podaci Svjetske zdravstvene organizacije (Link 7), uz najmanju smrtnost od raka pluća (14,4 na 100 000). Isti izvor podataka pokazuje da Švedska ima najnižu stopu smrtnosti od svih vrsta karcinoma među muškarcima (96,0 na 100.000). Istaknuli bi i neke druge zemlje s ciljanom prevalencijom od 5% – npr. Ujedinjeno Kraljevstvo (Link 8), Novi Zeland (Link 9) i Francuska (Link 10) – koje aktivno potiču pušače na prelazak na nove kategorije putem kampanja koje sponzorira vlada. Tako se liječnike i druge zdravstvene radnike u Ujedinjenom Kraljevstvu potiče da savjetuju pušačima nove kategorije proizvoda kao alternativu pušenju. Vladini stručnjaci koji stoje iza kampanje „Stoptober“ ohrabreni su nedavno objavljenim istraživanjem koje sugerira da se rekordan broj pokušaja odustajanja pokazao uspješnim. Zamjenica glavnog vladinog medicinskog predstavnika, prof. Gina Radford, rekla je da nove kategorije igraju važnu ulogu i, budući da imaju "95% manje štetnih proizvoda" u sebi od normalnih cigareta, bilo je ispravno da su promovirane tijekom kampanje. Kampanja u Novom Zelandu promovira vaping kao puno manje štetnu alternativu u odnosu na pušenje te tvrde da prelazak na vaping olakšava prestanak pušenja. Institut za javno zdravstvo Francuske promovira kroz svoju kampanju vejping kao način prestanka pušenja. Uz to ističu da se na taj način izbjegava udisanje nekih vrlo toksičnih tvari koje oslobađa duhanska cigareta kod izgaranja - poput ugljičnog monoksida, "katrana" i nekoliko tisuća drugih toksičnih proizvoda. Također sve tri navedene zemlje dopuštaju i online prodaju proizvoda nove kategorije. Pri donošenju zakonodavnih aktivnosti svakako bi trebalo uvažiti i realnost u kojoj neće svi pušači prestati pušiti unatoč svim zakonodavnim i ostalim naporima. U skladu s tim, borba protiv pušenja, uz odvraćanje od početka pušenja i poticanje na prestanak, trebala bi se unaprijediti primjenom načela smanjenja štete. Naime, kako smo već naveli, niz znanstvenih istraživanja provedenih od strane renomiranih svjetskih institucija dokazuje da postojeće alternative tradicionalnim duhanskim proizvodima mogu pomoći u smanjenju broja aktivnih pušača.S tim u vezi predlažemo uključenje koncepta načela smanjenja štete u postojeći Zakon. Na kraju, uzevši u obzir činjenicu da javnozdravstveni aspekt borbe protiv pušenja predstavlja jednu od ključnih tema modernog društva nadležna ministarstva za oblasti financija i poreza morali bi biti uključena u određene aspekte ove borbe. S tim u vezi smatramo da je u povjerenstvo primjereno uključiti i predstavnike ministarstava nadležnih za financije i gospodarstvo. Ovim bi se dodatno unaprijedio rad Nacionalnog povjerenstva za borbu protiv pušenja te pobliže definirali određeni segment njegova rada. Također, važno je zakonski urediti donošenje Strategije za borbu protiv pušenja za petogodišnje razdoblje, a kako bi se uvelo ciljano djelovanje na tom području a samim time i mogli pratiti rezultati aktivnosti. Link 1: https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD013790.pub2/full Link 2: https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2240 Link 3: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/c6378b33-b8a7-11eb-8aca-01aa75ed71a1 Link 4: https://europa.eu/eurobarometer/api/deliverable/download/file?deliverableId=73947 Link 5: https://link.springer.com/article/10.1007/s11739-018-02011-1 Link 6: https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/tolkad-rapportering/folkhalsan-i-sverige/resultat/levnadsvanor2/tobaksrokning-daglig/ Link 7: https://gco.iarc.fr/today/online-analysis-map?v=2020&mode=population&mode_population=continents&population=900&populations=900&key=asr&sex=0&cancer=15&type=0&statistic=5&prevalence=0&population_group=0&ages_group%5B%5D=0&ages_group%5B%5D=17&nb_items=10&group_cancer=1&include_nmsc=1&include_nmsc_other=1&projection=natural-earth&color_palette=default&map_scale=quantile&map_nb_colors=5&continent=5&show_ranking=0&rotate=%255B10%252C0%255D Link 8: https://www.bbc.com/news/health-41339790 Link 9: https://www.quitstrong.nz/switch-vaping/ Link 10: https://www.tabac-info-service.fr/j-arrete-de-fumer/je-choisis-la-vapoteuse Djelomično prihvaćen Definicija grijanog duhanskoh proizvoda Riječ “emisija” u definiciji grijani duhanski proizvod se prihvaća tako da definicija sada glasi: “Grijani duhanski proizvod jest novi duhanski proizvod koji se zagrijava kako bi se proizvele emisije koje sadržavaju nikotin i druge kemikalije koje korisnik zatim udiše i koji je, ovisno o njegvim svojstvima, bezdimni duhanski proizvod ili duhanski proizvod za pušenje”
9 Pravobranitelj za djecu RH PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA Sukladno čl. 10. Zakona o pravobranitelju za djecu (NN 73/17) dostavljamo mišljenje na prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda. Zadnjih nekoliko godina su se na tržištu pojavile alternative tradicionalnim cigaretama, kao što su e-cigarete, vaping uređaji i grijani duhan te nikotinske vrećice, koje su postale vrlo popularne te se rašireno koriste uz cigarete, te kao alternativa pušenju cigareta. Vrlo često njihovi proizvođači ove proizvode predstavljaju kao „zdravije“, „sigurnije“ alternative pušenju, da pridonose rješavaju problema pušenja, stvarajući krivi, zavaravajući dojam – ipak je riječ o novim vrstama nikotinskih proizvoda koji su postali vrlo popularni, pa i među djecom i mladima. Njihovoj upotrebi svakodnevno možemo posvjedočiti na našim ulicama, u otvorenim i zatvorenim prostorima, a izgleda i u školama. Ono što zabrinjava jest njihova popularnost među djecom i mladima. Nedavni napisi u medijima i pritužbe stranaka Uredu pravobranitelja za djecu govore o pošasti koja je zavladala među djecom i mladima, pa i o njihovom korištenju po školama. Tako mediji prenose da su primjerice e-cigarete i „vejpanje“ dostupni djeci i mladima, da njihovo oglašavanje neskriveno cilja upravo na najmlađu populaciju putem društvenih mreža i influencera, te da su jako privlačni djeci zbog svojih okusa (poput slatkiša ili voća), a ne ostavljaju neugodan miris i dim. Pored e-cigareta, zabrinjavaju i navodi o dostupnosti djeci i korištenju Snus proizvoda (nikotinskih vrećica, npr. Velo), koji se prodaju na kioscima, također u različitim okusima, u pakiranjima poput bombona i žvakaćih guma. Imajući u vidu štetnost ovih proizvoda za zdravlje djece, podržavamo izmjene propisa koji će doprinijeti zaštiti djece od uporabe duhanskih i srodnih proizvoda i jači angažman nadležnih tijela u ograničavanju uporabe ovih proizvoda i njihove dostupnosti djeci i mladima. Također smatramo da štetna praksa oglašavanja ovih proizvoda i zavaravajućih informacija nanosi štetu svima pa tako i djeci, te da nedvojbeno predstavlja kršenje propisa i treba je sankcionirati i suzbiti. Primljeno na znanje Primljeno na znanje
10 Udruga korisnika osobnih isparivača - CROHM PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA Ovim prijedlogom izmjena Zakona još uvijek se nije napravila zakonska razlika između cigareta i ostalih alternativnih duhanskih i nikotinskih proizvodi (e-cigarete, grijani duhanski proizvodi i nikotinske vrećice) kojima je zajedničko da kod korištenja nema sagorijevanja. Paralelno je ove godine hrvatski Sabor usvojio nacionalnu strategiju djelovanja na području ovisnosti do 2030. čime je prihvaćen koncept smanjenja štete od pušenja u kojem su ključan alat alternativni nikotinski i duhanski proizvodi. Smatramo da je važno uzeti u obzir brojna znanstvena koja potiču prihvaćanje koncepta manje štetnosti koja su pokazala da su alternativni duhanski proizvodi manje štetni u odnosu na cigarete i ugledati se na zemlje koje su uspješne u rješavanju ovog problema. Najrecentnije od njih je ono ugledne međunarodne zajednica znanstvenika Cochrane koje je pokazalo da su e-cigarete značajno učinkovitije u odvikavanju od pušenja od postojećih nikotinskih zamjenskih terapije. Isto tako, međunarodna mreža javno zdravstvenih stručnjaka Health Diplomats izradila je izvješće o uspješnom švedskom modelu borbe protiv pušenja koji je Švedskoj omogućio da postane prva zemlja na svijetu koja je prevalenciju pušenja spustila ispod 6 posto, a već ove godine bit će prva zemlja na svijetu koja će tu stopu spustiti ispod 5 posto, što službeno znači da će biti Smoke Free država. Anketa koju smo proveli u među članovima Udruge korisnika osobnih isparivača CROHM pokazala je da je u Hrvatskoj čak 58,2 posto pušača zainteresirano za prelazak na alternativne proizvode, no najviše ih sprječava nedostatak informacija o tim proizvodima. Smatramo da je takav odnos prema građanima neprihvatljiv pa čak i neustavnim. Uskratiti pravo na informaciju za gotovo milijun pušača u Hrvatskoj, a ta informacija može biti povoljna za njihovo zdravlje, ne može biti dobra javna politika. Zato još jednom tražimo da se izmjenama Zakona odraslim pušačima omogući direktna komunikacija alternativnih duhanskih i nikotinskih proizvodi, prihvati koncept manje štetnosti te jasnije definira razlika između cigareta i duhanskih i nikotinskih proizvoda kod kojih nema sagorijevanja i kod kojih je dokazan koncept manje štetnosti utjecaja na zdravlje. Primljeno na znanje Prijedlog nije predmet trenutnih izmjena, međutim isti će se analizirati i razmatrati prilikom budućih izmjena Zakona o ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda.
11 HGK PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA Stručna služna HGK, Sektor za poljoprivredu, smatra kako Zakon o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda i predložene izmjene i dopune nemaju samo utjecaj na javno zdravstvo nego i na sudionike u proizvodnji i prometu duhanskih i srodnih proizvoda. Trenutna situacija na tržištu pokazuje da se u dijelu konzumacije takvih proizvoda događaju velike promjene koje nisu na žalost popraćene odgovarajućim zakonskim rješenjima. Evidentan je veći broj proizvoda nove generacije koji se mogu svrstati u kategoriju „srodnih proizvoda“. Međutim, s obzirom na nejasne definicije, vrlo je upitno postupanje u kontroli i nadzoru oko tumačenja takvih proizvoda iz čega proizlazi pravna nesigurnost za njihove proizvođače i distributere. Bez kvalitetnih definicija otežava se poslovanje gospodarskih subjekata u dijelu poslovne politike. Gospodarstvenici bez jasno određenih pravila imaju poteškoće u stavljanju proizvoda na tržište i kod ulaganja u istraživanje i razvoj. Različite zabrane i ograničenja, koja u najvećoj mjeri nisu pravno utemeljena, stvaraju značajne probleme u pozicioniranju gospodarstvenika na tržištu. Ovo posebno napominjemo jer u RH postoje proizvođači i distributeri nove generacije proizvoda čije se poslovanje u velikoj mjeri temelji na izvozu u zemlje EU i koje svojim poslovanjem značajno doprinose stvaranju dodane vrijednosti u RH. Ograničenja u postojećem Zakonu nadilaze pravila Direktive 2014/40/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 3. travnja 2014. o usklađivanju zakona i drugih propisa država članica o proizvodnji, predstavljanju i prodaji duhanskih i srodnih proizvoda, čime se jednim dijelom potencijalno ugrožavaju ustavna prava poduzetnika, ali i građana/konzumenata. Poduzetnici bi trebali imati mogućnost predstaviti proizvode koje proizvode, a konzumenti dostup do jasnih i provjerljivih informacija o proizvodima koji se stavljaju na tržište. Naime, evidentno je javnosti kako postoje prijepori oko koncepta „manje štetnosti“ u dijelu konzumacije nove generacije proizvoda. Predstavnici industrije, ali i neka tijela javnog zdravstva u svijetu sve više iznose činjenica iz istraživanja o učincima manje štetnosti nove generacije proizvoda u usporedbi s tradicionalnim zapaljivim proizvodima. Iskustva drugih država pokazuju jako dobre rezultate u smanjenju pušačke incidencije (Švedska je u kratkom periodu smanjila pušenje na samo 5-6%). RH treba biti više uključena u istraživanja i praćenje rezultata istraživanja vezanih uz promjene pušačkih navika, s ciljem učinkovite kontrole nad proizvodnjom i prometom nove generacije proizvoda. Mnoge svjetske organizacije i države su u postupku primjene različiti strategija koje imaju za cilj smanjenje pušenja i ublažavanje posljedica od pušenja. S obzirom da RH ima značajnog EU proizvođača koji 80% proizvodnje izvozi i distribuira u zemlje EU, nužno je stvoriti kvalitetan nacionalni pravni okvir za ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda koji će odrediti jasna pravila i smjernice za proizvodnju i distribuciju proizvoda nove generacije. U definiranju posebno je bitno obratiti pozornost na razdiobu između štetnih i manje štetnih proizvoda, zapaljivih (sagorijevajućih) i nezapaljivih (ne-sagorijevajućih), budući da najveće štetne posljedice za zdravlje konzumenta nastaju iz dima kod zapaljivih proizvoda. Navedene činjenice imaju značajan utjecaj na ostvarivanje proklamiranih ciljeva u javnom zdravstvu, gdje se nastoji smanjiti broj pušača (u RH ih je više od 1,2 mil ). Jako je važno tržište učiniti sigurnijim te omogućiti veću informiranost konzumenata oko proizvoda nove generacije, što trenutno nije situacija. Sektor za poljoprivredu HGK podržava inicijative za prevenciju i smanjenje pušenja prema Nacionalnoj strategiji djelovanja na području ovisnosti za razdoblje do 2030. koju je usvojio Sabor RH, gdje se prepoznaje koncept manje štetnosti koji treba implementirati u nacionalno zakonodavstvo. Mišljenja je kako se kroz prethodno predložene izmjene dostavljene Ministarstvu zdravstva mogu ostvariti bolji rezultati i utjecaj na više područja: - na javno zdravstvene ciljeve, posebno u dijelu smanjivanja posljedica od pušenja - na javne financije, u dijelu prikupljanja trošarina, budući da proizvodi mogu biti svrstavani u proizvode koji podliježu trošarinskom tretmanu - na poslovnu održivost subjekata koji sudjeluju u proizvodnji i prometu duhanskih i nikotinskih proizvoda, u dijelu trenutnih i budućih investicija. Primljeno na znanje Prijedlog nije predmet trenutnih izmjena, međutim isti će se analizirati i razmatrati prilikom budućih izmjena Zakona o ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda.
12 TIHOMIR KLEMENT PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA Republika Hrvatska ima vrlo visok prihod od poreznih i drugih osnova što se tiću duhana i duhanskih proizvoda, vrlo je neobično da se tek sada uvode ove promjene. Također ne treba isključiti ni tzv elektronske cigarete tzv. parilice koje još uvijek nemaju jasno istražen utjecaj na zdravlje. A također i kod tih parilica i distribucije tekučina postoji vrlo mala ili slaba kontrola što se stavlja u opticaj i prodaje. Primljeno na znanje Prijedlog nije predmet trenutnih izmjena, međutim isti će se analizirati i razmatrati prilikom budućih izmjena Zakona o ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda.
13 OGNJEN BRBOROVIĆ PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA, II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI Iz prve rečenice poglavlja II jasno je da je sam cilj ovog Zakona smanjenje korištenja i preventivne mjere protiv pušenja, a posebno mladih ljudi. Iz daljih predloženih izmjena Zakona jasno je da nisu iskorištena sva sredstva koje današnji stupanj javnozdravstvenog znanja prepoznaje kao uspješne metode u postizanju navedenih ciljeva. Zapravo cijeli Zakon i sve izmjene se bave isključivo postroživanjem već desetljećima prisutnih mjera Smanjenja dostupnosti duhana i nikotinskih proizvoda bez da i jednom naznakom prepozna preostale dvije metode koje su u svijetu i RH pokazale rezutate u smanjenju korištenja sredstava ovisnosti (odnosi se na mlade, posebno istaknute u II poglavlju) Smanjenje potrebe, poslijednje metode Smanjenja štete koja direktno utječe na zdravlje već postojećih pušača. Upravo prepoznavanje ovih dvaju područja preventive Smanjenje potrebe i Smanjenje štete(s više metoda unutar svake) u jednom ovakvom Zakonu može osigurati sredstva i kontinuitet rada s ovim dvijema bitno različitim grupama ljudi (mladi vs postojeći pušači). Uvođenjem ovih dvaju područja u Zakon, i prepoznavanjem različitosti u ciljanim populacijama i različitosti u očekivanim ciljevima omogućilo bi se napokon neki pomak u smanjenju broja pušača u RH. Hrvatska, ne treba posebno isticati, je izrazito neuspješna u postizanju ciljeva smanjenja broja pušača s kontinuiranim geneeriranjem novih kohorta mladih pušača. Ovaj Zakon ne donosi inovativni moment koji bi mogao preokrenuti negativne desetljetne trendove, štaviše, ovaj Zakon osigurava kontinuitet i status quo. prof.dr.sc. Ognjen Brborović Primljeno na znanje Prijedlog nije predmet trenutnih izmjena, međutim isti će se analizirati i razmatrati prilikom budućih izmjena Zakona o ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda.
14 TIHOMIR KLEMENT PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA, Članak 11. Ovaj članak 42. bi se također trebao odnositi i na osobe koje tzv. žicaju cigarete., a ne samo na one koje ih nude. Pretpostavljam da se ovo odnosi prije svega na promotivne akcije u kojima se putem određenih promotivnih akcija nude cigarete potencijalnim korisnicima i na taj ih se način želi uvesti u taj pakao ovisnosti., a mahom se radi o fizičkim osobaama koje je tvrtka ili agencija unajmila za obavljanje tih aktivnosti. Tako da bi se du trebalo preciznije pojasniti. Svakako to ne bi trebalo uključivati i odnositi se na osobu koja ponudi dugu osobu s s cigaretom " tipa pitanja , oš zapalit?" Primljeno na znanje Prijedlog nije predmet trenutnih izmjena, međutim isti će se analizirati i razmatrati prilikom budućih izmjena Zakona o ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda.
15 INES BALINT PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA, Uz članak 4. i 5. Hrvatska je zemlja s 1,1 milijun pušača i zadnjih 10 godina nema promjene u smanjenju broju pušača. Preventive mjere su „mrtvo slovo na papiru“ te ih je neophodno revidirati i unaprijediti kako bi dostigli cilj smanjenja broja pušača posebno među mladima. Jedna smo od rijetkih zemalja u EU koja nove kategorije duhanskih i nikotinskih proizvoda regulira jednako strogo kao i cigarete ne uvažavajući koncept manje štetnosti o kojem postoje brojne kliničke studije. Korisnici tradicionalnih duhanskih proizvoda nemaju dostupne informacije o proizvodima novih kategorija koji imaju potencijal manje štetnosti, dok se mladi informiraju putem društvenih mreža, uglavnom pogrešno. Osnovni cilj Zakona trebao bi biti smanjenje broja pušača i poboljšanje javnog zdravlja, ali trenutni prijedlog izmjena i dopuna Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda nije uvrstio definiciju razlikovanja novih kategorija duhanskih i nikotinskih proizvoda, niti se dotaknuo koncepta manje štetnosti koji značajno može doprinijeti smanjenju broja pušača, nije predvidio komunikaciju o manjoj štetnih alternativnih duhanskih proizvoda odraslim pušačima. Primljeno na znanje Prijedlog nije predmet trenutnih izmjena, međutim isti će se analizirati i razmatrati prilikom budućih izmjena Zakona o ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda.
16 OGNJEN BRBOROVIĆ PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA, Uz članak 4. i 5. Upravo bi suština ovog zakona trebalo biti da prepozna i uvaži razlike raznih proizvoda (duhanskih ili nikotinskih) koji su se u međuvremenu pojavili na tržištu. Sama suština tih drugih proizvoda je da nisu štetni poput tradicionalnih duhanskih proizvoda jer ne stvaraju dim, ne dolazi do sagorijevanja duhana pa slijedom niti do "pušenja". Ovo objašnjenje da se grijani proizvodi koriste za pušenje temeljem "karakteristika" je upravo sama suština ne razumijevanja materije na koju se odnosi prijedlog zakona. profdr.sc. Ognjen Brborović Primljeno na znanje Prijedlog nije predmet trenutnih izmjena, međutim isti će se analizirati i razmatrati prilikom budućih izmjena Zakona o ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda.
17 INES BALINT PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA, MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU Sve više zemalja usvaja koncept smanjene štetnosti od duhana – u Velikoj Britaniji je prevalencija pušenja smanjena sa 19,8 posto u 2011. godini na 13,9 posto u 2019. godini. Britanski nacionalni javno zdravstveni zavod objavio je smjernice o prevenciji pušenja u kojima alternativni duhanski i nikotinski proizvodi imaju značajnu ulogu. Britanska komora liječnika prepoznala je važnost obiteljskih liječnika u procesu prestanka pušenja ključna – u Velikoj Britaniji obiteljski liječnici proaktivno informiraju svoje pacijente pušače o prednostima alternativnih proizvoda za njihovo zdravlje. Trenutno važeći Zakon o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda navodi niz mjera za ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda zabranjujući ikakvo promoviranje, promidžbu, oglašavanje što je razumljivo kao mjera ograničavanja uporabe radi zaštite zdravlja ljudi. No, zabranom ikakvog informiranja potrošača obiteljski liječnici se nalaze u situaciji praktički bez mogućnosti utemeljeno komunicirati s pacijentima koji imaju iskustvo s alternativnim duhanskim proizvodima ili koji traže njihov stav spram tome, uputu i odgovore. Uz izostanak informacija, u zakonski su upitnom položaju prenositi, komentirati ili na ikoji način podijeliti s pacijentima vlastita profesionalna saznanja do kojih dolaze uglavnom iz inozemnih istraživanja. Liječnike najviše muči što nemaju alata kako pomoći svojim pacijentima da prestanu pušiti jer niti imaju dovoljno informacija niti im smiju pričati o alternativnih duhanskim i nikotinskim proizvodima Važno je educirati i informirati odrasle korisnike duhanskih proizvoda kako bi iskoristili puni potencijal novih kategorija proizvoda u javno zdravstvenom kontekstu borbe protiv smanjenja pušenja u Hrvatskoj uz istovremeno kvalitetnije ograničenje njihove dostupnosti kod djece i maloljetnika i edukaciju mladih o štetnosti tih proizvoda . Primljeno na znanje Prijedlog nije predmet trenutnih izmjena, međutim isti će se analizirati i razmatrati prilikom budućih izmjena Zakona o ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda.
18 INES BALINT PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA, MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU Sagorijevanje duhana i udisanje dima su glavni krivci za gotovo sve bolesti povezane s pušenjem. U posljednjih 10 godina na tržištu se počeo pojavljivati čitav niz novih kategorija duhanskih i nikotinskih proizvoda (proizvodi bez sagorijevanja) za koja su brojna istraživanja pokazala da su manje štetni u odnosu na cigarete kod kojih postoji proces sagorijevanja. Nove kategorije obuhvaćaju e-cigarete, grijane duhanske proizvoda i nikotinske vrećice. Koncept manje štetnosti duhanskih i nikotinskih proizvoda nove generacije već je uvršten u Nacionalnu strategiju djelovanja na području ovisnosti za razdoblje do 2030. godine koja je usvojena početkom godine u hrvatskom Saboru kao i u FCTC dokument Svjetske zdravstvene organizacije (1d) te u BECA report Europskog parlamenta Hrvatski obiteljski liječnici prikupljaju podatke o statusu pušenja svojih pacijenata kroz preventivne i kronične panele. Iako e-cigarete postoje više od 10 godina, a proizvodi grijanog duhana od 2018. godine, paneli nisu ažurirani i liječnici ne mogu zabilježiti kad im netko kaže da koristi nove duhanske i nikotinske proizvode, tako da o raširenosti njihova korištenja i njihovom utjecaju na zdravlje pacijenata nemaju nikakve podatke. Primljeno na znanje Prijedlog nije predmet trenutnih izmjena, međutim isti će se analizirati i razmatrati prilikom budućih izmjena Zakona o ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda.
19 OGNJEN BRBOROVIĆ PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OGRANIČAVANJU UPORABE DUHANSKIH I SRODNIH PROIZVODA, MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU Zašto se ne usvoji postojeće stanje na tržištu i ne ubaci snus tj nikotinske vrećice već se ostavlja nedefinirano kao "novi duhanski proizvod" iako nije duhanski niti je novi? Pretpostavljam da netko tko je pisao prijedlog nije pratio medije niti situaciju na tržištu u RH. prof.dr.sc. Ognjen Brborović Primljeno na znanje Prijedlog nije predmet trenutnih izmjena, međutim isti će se analizirati i razmatrati prilikom budućih izmjena Zakona o ograničavanje uporabe duhanskih i srodnih proizvoda. Nove definicije proizvoda ili nadopune postojećih, a koje nisu regulirane Delegiranom direktivom Komisije (EU) 2022/2100 od 29. lipnja 2022. o izmjeni Direktive 2014/40/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu povlačenja određenih izuzeća za grijane duhanske proizvode nisu predmet ovog zakonskog prijedloga Snus i nikotinska vrećice su različiti proizvodi, sukladno čl.23., stavak 10. Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda („Narodne novine“ broj 45/17 i 114/18) prodaja duhana za oralnu uporabu je zabranjena na teritoriju Republike Hrvatske.