Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o ažuriranom Prijedlogu plana zakonodavnih aktivnosti Ministarstva zdravstva za 2024. godinu
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | Hrvatsko društvo za biomedicinsko inženjerstvo i medicinsku fiziku | OBRAZAC AŽURIRANOG PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI MINISTARSTVA ZDRAVSTVA ZA 2024. GODINU | >>> PRIJEDLOG Uvrstiti 1) Zakone o djelatnostima biomedicinskog inženjerstva i medicinske fizike, 2) Pravilnike o specijalističkom usavršavanju biomedicinskih inženjera i medicinskih fizičara. OBRAZLOŽENJE Biomedicinski inženjeri i medicinski fizičari su zdravstveni radnici [Zakon o zdravstvenoj zaštiti (2018.), Nacionalna klasifikacija zanimanja (2010.)]. Djelatnosti svih hrvatskih zdravstvenih radnika moraju biti regulirane zdravstvenim strukovnim zakonima i podzakonskim aktima, uključivo i specijalističko usavršavanje (specijalizacija, uža specijalizacija), a rad svih hrvatskih zdravstvenih radnika mora biti argumentirano i pravedno vrjednovan. Biomedicinsko inženjerstvo je inženjerstvo u biologiji i medicini, a kao takvo je krovni pojam svekolikog inženjerstva i u hrvatskoj biomedicini i zdravstvu. Kliničko inženjerstvo je pak biomedicinsko inženjerstvo u kliničkom okružju. Biomedicinsko inženjerstvo nije samo dio suvremene medicine, već suvremena medicina ponajviše i napreduje upravo temeljem i pomoću biomedicinskog inženjerstva, pričem je kliničko inženjerstvo u zdravstvenim ustanovama jedna od glavnih djelatnosti koja zahtijeva specijaliste biomedicinskog inženjerstva [Službeni list Europske unije (2015.)]. Najsvježiji primjer i razvidni dokaz tome su i svekolika događanja vezana uz covid-19. Biomedicinski inženjeri i medicinski fizičari su stručnjaci 7. i 8. razine sveučilišnog obrazovanja iz područja prirodnih, tehničkih, biotehničkih i interdisciplinarnih znanost djelatni već desetljećima u području hrvatske biomedicine i zdravstva. Oni izravno i aktivno sudjeluju u provođenju prevencijskih, dijagnostičkih, terapijskih, rehabilitacijskih i palijacijskih zdravstvenih postupaka rabeći nerijetko i najsloženije i najskuplje zdravstvene tehnologije, no već su više od dva desetljeća na osobito diskriminirajući i ponižavajući način na samom dnu skale koeficijenata složenosti poslova radnih mjesta I. vrste u zdravstvu te stupnja reguliranosti struka. Nadalje, u Republici Hrvatskoj nikako da zaživi službeni i sveobuhvatan sustav nomenklature medicinskih uređaja, popisivanja i održavanja medicinskih uređaja, sustavan ustroj upravljanja, osiguravanja i kontrole kvalitete medicinskih uređaja, procjene i upravljanja zdravstvenim tehnologijama kao niti pripadajuća programska podrška, i dr. [Svjetski atlas medicinskih uređaja Svjetske zdravstvene organizacije (2022.)]. Posljedično tome u Hrvatskoj se točno ne zna niti broj, niti stanje, niti načini upravljanja i uporabe medicinskih uređaja u javnom i privatnom sektoru zdravstva, pa se tako već duže vrijeme evidentira i 50-ak tisuća slučajeva morbiditeta zbog vanjskih uzroka godišnje tj. slučajeva bolničkog pobola u stacionarnom dijelu bolnica [Hrvatski zavod za javno zdravstvo (2022.)]. Medicinska je pogreška, naime, treći najčešći uzrok smrti, odnosno uzrok 1 od 10 smrti (SAD) [British Medical Journal (2016.)]. Uz to, postoji mnogo stručnih i znanstvenih radova u kojima se spominje pojam medicinska pogreška uz pojmove zdravstvena tehnologija ili medicinski uređaj [PubMed, itd. (2023.)]. Nedvojbeno je stoga kako su zdravstvene tehnologije, ključne suvremene sastavnice dobrobiti bolesnika, ujedno i značajne odrednice narušavanja zdravlja i gubitaka života bolesnika kroz neočekivane i neželjene događaje, a upravo je biomedicinsko inženjerstvo imanentna sastavnica te čimbenik i jamstvo kvalitete svake faze životnog ciklusa tih i takvih tehnologija, osobito medicinskih uređaja (primjerice anestezioloških, kirurških ili ultrazvučnih uređaja, elektrokardiografa, defibrilatora, dijalizatora, inkubatora, respiratora, infuzora, oslikavajućih sustava i mnogih drugih važnih medicinskih uređaja i sustava). Samo na gore predloženi bi se način, uvažavanjem i žurnim ostvarenjem navedenih prijedloga, postigla sigurnost, sljedivost, učinkovitost, djelotvornost te menadžment, osiguranje i kontrola kvalitete zdravstvenih tehnologija i zdravstvene zaštite pučanstva primjerene 21. stoljeću te na najveću moguću dobrobit bolesnika i njihovih obitelji, bolničkog osoblja, kliničkih ustanova, zdravstvenog sustava i hrvatskog društva u cjelini. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
2 | Hrvatsko društvo biologa u zdravstvu | OBRAZAC AŽURIRANOG PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI MINISTARSTVA ZDRAVSTVA ZA 2024. GODINU | Poštovani, Hrvatsko društvo biologa u zdravstvu (HDBUZ) predlaže da se u Ažurirani plan ovim zakonodavnih aktivnosti Ministarstva zdravstva za 2024. godinu uvrsti i donošenje Zakona kojim će se regulirati položaj biologa u zdravstvu (Zakon o djelatnosti biologa u zdravstvu). Zakon o zdravstvenoj zaštiti (NN 100/18) stupio je na snagu 1.01.2019. godine te je u članku 155. st. 2. propisano da se zdravstvenim radnicima smatraju biolozi u zdravstvu ako obavljaju zdravstvenu djelatnost u procesu dijagnostike i liječenja, čime je reguliran status biologa kao zdravstvenih radnika. S obzirom na status biologa u zdravstvu kao zdravstvenih radnika nužno je da se djelatnost biologa u zdravstvu pravno regulira donošenjem posebnog zakona. Zakon bi predstavljao pravni temelj između ostalog za propisivanje ustrojstva, nadležnosti i načina rada komore, kao strukovne organizacije zdravstvenih radnika, a sve sukladno čl. 243. Zakona o zdravstvenoj zaštiti koji propisuje da se ustrojstvo, nadležnost i način rada komore uređuje posebnim zakonom. Bez donošenja zakona kojim bi se reguliralo ustrojstvo, nadležnost i način rada komore, nema niti preduvjeta za reguliranje statusa biologa u zdravstvu kao zdravstvenih radnika koji se sukladno Zakonu o zdravstvenoj zaštiti obavezno učlanjuju u komore. Čime se direktno struku biologa u zdravstvu diskriminira u odnosu na regulirane profesije. Pri tome želimo napomenuti kako su sukladno Zakonu o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju (NN 123/03, 198/03, 105/04, 174/04, 02/07, 46/07, 45/09, 63/11, 94/13, 139/13, 101/14, 60/15, 131/17) svi biolozi u zdravstvu visokoobrazovani radnici koji se obrazuju na diplomskom sveučilišnom studiju, koji završetkom obrazovanja stječu status magistar, magistra u skladu s posebnim zakonom. Ističemo kako upravo zbog našeg visokog obrazovanja u posebnom području znanstvene djelatnosti, trebamo imati reguliran status kroz poseban zakon i posebnu komoru na jednak način kako je reguliran status drugih visokoobrazovanih radnika kroz posebne zakone i komore u zdravstvu (primjerice Zakon o psihološkoj djelatnosti (NN 47/03) - Hrvatska psihološka komora, Zakon o medicinsko- biokemijskoj djelatnosti (NN 121/03 i 117/08)- Hrvatska komora medicinskih biokemičara, Zakon o liječništvu (NN 121/03 i 117/08)- Hrvatska liječnička komora). Također, u članku 205. st. 3. propisano je da biolozi mogu izvršavati zdravstveno- inspekcijski nadzor, odnosno poslove zdravstvenog inspektora za nadzor kvalitete i sigurnosti medicinskih pripravaka ljudskog podrijetla namijenjenih liječenju (ljudski organi za presađivanje, tkivni presadci, stanice i krvni pripravci). Članak 166. propisuje da se na prava i dužnosti zdravstvenih radnika te druga pitanja koja nisu utvrđena Zakonom o zdravstvenoj zaštiti primjenjuju odredbe posebnih zakona o profesijama u zdravstvu. Također, u brojnim odredbama Zakona o zdravstvenoj zaštiti propisane su aktivnosti nadležnih stručnih komora koje imaju, između ostalog, ulogu u izdavanju, obnavljanju i oduzimanju odobrenja za samostalan rad zdravstvenih radnika, u postupku priznavanja inozemne stručne kvalifikacije te obavezu učlanjivanja u stručne komore, što se sve provodi sukladno posebnom zakonu vezanom uz regulaciju dotične profesije. Profesija biologa u zdravstvu regulirana je posebnim zakonima u zemljama EU i Velikoj Britaniji (informacije dostupne na https://ec.europa.eu/growth/tools- databases/regprof/professions/profession/1450). Kao primjere zemalja u kojima je profesija biologa u zdravstvu regulirana nacionalnim zakonodavstvom već dugi niz godina (npr. u Finskoj od 1994.g.) navodimo primjere: (1) Italija, Biologo, Biologist (EN), National Legislation: Legge 396/67 e DPR 328/1967, www.salute.gov.it/portale/professioniSanitarie/dettaglioContenutiProfessioniSanitarie.jsp?li ngua=italiano&id=808&area=professioni-sanitarie&menu=vuoto&tab=1 (2) Italija, Biologo junior, National Legislation: Legge 396/67 e DPR 328/67, www.salute.gov.it/portale/professioniSanitarie/dettaglioContenutiProfessioniSanitarie.jsp?li ngua=italiano&id=808&area=professioni-sanitarie&menu=vuoto&tab=1 (3) Portugal (Biólogo, Biologist (EN), National Legislation: Decreto-Lei 183/98; Decreto-Lei 104/2012 , Portaria 90/2012, www.ordembiologos.pt (4) Velika Britanija (Chartered biologist, National Legislation: Royal Charter amended 8 July 2009, www.societyofbiology.org/images/Charter%20for%20the%20Society%20of%20Biology.pdf, direktiva EU: Directive 2005/36 (5) Litva, Medicinos biologas, Medical biologist (EN), National legislation: 2020 m. birželio 30 d. Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymas Nr. XIII-3222, e- seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/a21951bcc0ea11eaae0db016672cba9c/asr (6) Litva, Medicinos genetikas, Medical geneticist (EN), National legislation: 2020 m. birželio 30 d. Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymas Nr. XIII-3222, e- seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/a21951bcc0ea11eaae0db016672cba9c/asr (7) Rumunjska (Biolog în sistemul sanitar, Biologist in the health system (ENG), National Legislation: Law 460/2003, www.obbcssr.ro/legea_460_2003.html, direktiva EU: 2005/36/EC (8) Finska, Sairaalageneetikko/Sjukhusgenetiker, Hospital Geneticist (EN), National Legislation: Asetus terveydenhuollon ammattihenkilöistä (564/1994), finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940564 (9) Finska, Sairaalamikrobiologi/Sjukhusmikrobiolog, Hospital microbiologist (EN), National legislation: Asetus terveydenhuollon ammattihenkilöistä (564/1994), finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940564 (10) Finska, Sairaalasolubiologi/Sjukhuscellbiolog, Medical Cell Biologist (EN), National legislation: Asetus terveydenhuollon ammattihenkilöistä (564/1994), finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940564. Osim iz gore navedenog, pravna osnovanost i opravdanost zahtjeva za uvrštavanjem Zakona o djelatnosti biologa u zdravstvu u Plan zakonodavnih aktivnosti za 2024. godinu proizlazi i iz odredbe članka 260. Zakona o zdravstvenoj zaštiti kojim je propisana obveza zdravstvenih ustanova da usklade svoj rad i poslovanje s odredbama navedenog zakona u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu predmetnog zakona, a koji je stupio na snagu 01. siječnja 2019. godine. Također u više navrata smo dopisima istaknuli potrebe reguliranja i priznavanja stručnih kvalifikacija u području biološke djelatnosti, a za koje postoje smjernice i obveze u europskom zakonodavstvu s ciljem postizanja visoke razine javnog zdravlja i sigurnosti pacijenata (navodi se u ZZZ članak 1.a -Ovim se Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenose sljedeće direktive: – Direktiva 2005/36/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 7. rujna 2005. o priznavanju stručnih kvalifikacija). Napominjemo da smo posljednji put 2022. godine poslali nadležnom Ministarstvu zdravstva ponovnu zamolbu da nas se uvrsti u Prijedlog zakonodavnih aktivnosti za 2023. godinu no zahtjev nije uvažen. Na sastanku u Ministarstvu zdravstva koji je održan 12.01.2022.g., HDBUZ predložilo je što hitnije uvrštavanje prijedloga Zakona koji bi regulirao naše profesije u normativne aktivnosti Ministarstva. Slijedom e-savjetovanja o Prijedlogu plana zakonodavnih aktivnosti Ministarstva zdravstva za 2024.g. kojim je predviđen Zakon o logopedskoj djelatnosti te osnivanje Komore, predlažemo Ministarstvu zdravstva da u Ažurirani plan normativnih aktivnosti za 2024. uvrsti i prijedlog Zakona koji bi regulirao djelatnost biologa u zdravstvu. S poštovanjem, Hrvatsko društvo biologa u zdravstvu | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
3 | Hrvatsko društvo za medicinsku fiziku | OBRAZAC AŽURIRANOG PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI MINISTARSTVA ZDRAVSTVA ZA 2024. GODINU | Poštovani, Predlažemo u Prijedlog plana zakonodavnih aktivnosti Ministarstva zdravstva za 2024. godinu uvrstiti i donošenje Zakona o djelatnosti medicinske fizike. Ovim putem želimo ponovno naglasiti nužnost reguliranja medicinske fizike kao zdravstvene djelatnosti i uvođenja Specijalizacije iz medicinske fizike, u čemu Republika Hrvatska značajno zaostaje za ostalim članicama EU. Iako su medicinski fizičari temeljem Zakona o zdravstvenoj zaštiti (NN 100/18, 125/19) dobili status zdravstvenih djelatnika, usklađivanje zakonskih propisa o medicinskoj fizici kao zdravstvenoj djelatnosti te uvođenje specijalističkog usavršavanja još uvijek nije provedeno. Trenutno je u zdravstvenom sustavu zaposleno više od 70 medicinskih fizičara, no s obzirom na evidentni porast broja onkoloških bolesnika, broja dijagnostičkih i terapijskih postupaka te uvođenje novih uređaja i postupaka u područjima radioterapije, nuklearne medicine i radiologije, raste i potreba za zapošljavanjem i specijalističkiim obrazovanjem fizičara u hrvatskim bolnicama. Već dugi niz godina ukazujemo na problem nereguliranja medicinske fizike kao zdravstvene djelatnosti te posljedično tome, nepostojanja organizirane, strukturirane i mentorirane edukacije medicinskih fizičara i provjere znanja i kompetencija specijalističkim ispitom, koja bi našim zdravstvenim ustanovama osigurala licencirane stručnjake – specijaliste medicinske fizike. Time bi se postiglo usklađivanje s preporukama i odredbama Direktive EURATOM 2013/59 Europske komisije, Međunarodne agencije za atomsku energiju (IAEA) i drugih međunarodnih stručnih institucija te u konačnici osiguralo povećanje kvalitete zdravstvenih usluga, sigurnosti bolesnika i napredak u gore navedenim područjima medicine koja su zbog primjene ionizirajućeg zračenja i najvažnija područja medicinske fizike. Naglašavamo da odredbe Direktive Europske komisije EURATOM 2013/59, koja je obvezujuća za RH, jasno kažu: „Article 14: General responsibilities for the education, training and provision of information; - 2. Member States shall ensure that arrangements are made for the establishment of education, training and retraining to allow the recognition of radiation protection experts and medical physics experts, as well as occupational health services and dosimetry services, in relation to the type of practice.“ „Article 59: Training and recognition; - Member States shall ensure that training and recognition requirements, as laid down in Articles 79, 14 and 18, are met for the practitioner, the medical physics expert and the individuals referred to in Article 57(2).“ Nadalje, IAEA IRRS misija u dva je navrata posjetila RH, 2015. i 2019. godine (oba cjelokupna izvješća IAEA IRRS misije dostupna su Ministarstvu zdravstva) te je jasno ukazala na potrebu priznavanja medicinske fizike kao zdravstvene djelatnosti i uvođenja specijalizacije iz medicinske fizike. Ovdje navodimo samo neke od nalaza IAEA IRRS misije: Nalazi iz 2015.: - „Unfortunately, there is no specialization in medical physics and no recognition of this profession at a national level.“ - „Recommendation R25: The Government should recognize medical physicists as a profession at a national level and develop specialization in medical physics with objective to ensure the radiation protection of patients.“ Nalazi iz 2019.: - „Recommendation R25 remains open, as the criteria for the qualification of a person as a medical physicist are not addressed in regulation, and the medical physics specialization has not been established in the educational system.“ Stoga predlažemo hitno uvrštenje donošenja Zakona o djelatnosti medicinske fizike u Plan zakonodavnih aktivnosti ministarstva zdravstva za 2024. godinu, kojim bi se regulirala djelatnost medicinske fizike i stvorili uvjeti za uvođenje specijalizacije iz medicinske fizike. S poštovanjem Hrvatsko društvo za medicinsku fiziku | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
4 | JADRANKA PAUN JUDAŠ | OBRAZAC AŽURIRANOG PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI MINISTARSTVA ZDRAVSTVA ZA 2024. GODINU | Poštovani, vezano na otvoreno e-savjetovanje o ažuriranom Prijedlog plana zakonodavnih aktivnosti Ministarstva zdravstva za 2024. godinu koje je otvoreno od 04.12.2023. do 19.12.2023. godine, predlažem da se u naveden ažurirani Prijedlog plana zakonodavnih aktivnosti Ministarstva zdravstva za 2024. godinu uvrste izmjene i dopune Zakona o fizioterapeutskoj djelatnosti (NN 120/08). Zakon o fizioterapeutskoj djelatnosti (NN 120/08) donesen je 2008. godine te od tada (za razliku od Zakona koji reguliraju druge djelatnosti u zdravstvu) nije prošao izmjene i dopune, iako za njegove izmjene i dopune postoje opravdani razlozi koji se ponajprije odnose na dio zakona koji regulira STANDARD OBRAZOVANJA FIZIOTERAPEUTA, odnosno razine obrazovanja fizioterapeuta. Zakon o fizioterapeutskoj djelatnosti (NN 120/08) u čl. 7. i 8. isključivo prepoznaje preddiplomsku razinu obrazovanja (PRVOSTUPNIK FIZIOTERAPEUT) čime je potpuno zanemarena, neprepoznata i diskriminirana diplomska razina obrazovanja - sveučilišni magistri fizioterapije (univ.mag.physioth.) koji se obrazuju na javnim sveučilištima u RH i diplomirani fizioterapeuti koji se obrazuju na javnim veleučilištima u RH. Posebno napominjem da je diplomska razina obrazovanja drugih profesija u zdravstvu (npr. medicinske sestre, primalje, sanitarni inženjeri i dr.) koje se obrazuju na identičnim javnim sveučilištima i veleučilištima kao i fizioterapeuti (preddiplomskoj i diplomskoj) već ranije prepoznata i regulirana u Zakonima koji reguliraju te djelatnosti u zdravstvu. Kao primjer navodim kako je diplomska razina obrazovanja riješena za druge djelatnosti u zdravstvu: - Čl. 8. Zakona o sestrinstvu (NN 121/03, 117/08,57/11) „Viša razina obrazovanja medicinskih sestara stječe se završetkom preddiplomskog stručnog ili sveučilišnog studija sestrinstva za medicinske sestre, i/ili diplomskog sveučilišnog studija sestrinstva. - Čl. 8. Zakona o primaljstvu (NN 120/08, 145/10) „Visoku razinu obrazovanja primalje stječu uspješnim završavanjem odgovarajućeg preddiplomskog i diplomskog sveučilišnog studija ili integriranog preddiplomskog i diplomskog sveučilišnog studija, sukladno propisima iz područja visokog obrazovanja. - Čl. 6. Zakon o djelatnostima u zdravstvu (NN87/09) „Visoku razinu obrazovanja sanitarni inženjeri stječu uspješnim završavanjem odgovarajućeg diplomskog sveučilišnog studija ili integriranog preddiplomskog i diplomskog sveučilišnog studija ili specijalističkog diplomskog stručnog studija, sukladno propisima iz područja visokog obrazovanja“ Uvažavajući naprijed navedene razloge i činjenicu da čl. 7. i 8. Zakona o fizioterapeutskoj djelatnosti (120/08) prepoznaju samo preddiplomsku razinu obrazovanja fizioterapeuta, predlažem da se u ažurirani Prijedlog plana zakonodavnih aktivnosti Ministarstva zdravstva za 2024. godinu uvrste izmjene i dopune Zakona o fizioterapeutskoj djelatnosti (120/08), te da se na identičan način na koji je to napravljeno za druge djelatnosti u zdravstvu (medicinske sestre, primalje, sanitarne inženjere i dr.) u Zakonu o fizioterapeutskoj djelatnosti (120/08) utvrdi da za fizioterapeute osim preddiplomske razine obrazovanja postoji i diplomska razina obrazovanja. S poštovanjem, Jadranka Paun Judaš, univ. mag. physioth. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
5 | Hrvatska komora primalja | OBRAZAC AŽURIRANOG PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI MINISTARSTVA ZDRAVSTVA ZA 2024. GODINU | Hrvatska komora primalja smatra kako je potrebno u 2024. godini pristupiti Izmjenama i dopunama Zakona o primaljstvu budući da isti nije u skladu sa Direktivom EU 2005/36 i smjernicama International Confederation of Midwives. Prvenstveno treba definirati pojam primalje sukladno smjernicama International Confederation of Midwives. Nadalje, potrebno je redefinirati kompetencije primalja i primalja-asistentica sukladno izlaznim kompetencijama nakon završenog školovanja, uvrstiti novu djelatnost i raspisati kompetencije magistre primaljstva, definirati dužnosti primalje koje su u skladu sa minimalnom standardima navedenim u direktivi 2005/36 EZ. U 2023. godini Ministarstvo zdravstva je pristupilo Izmjenama i dopunama Zakona o sestrinstvu a u 2024. godini namjerava raditi na donošenju Zakona o ljekarništvu. Ovdje napominjemo kako pozitivni zakonski propisi Republike Hrvatske kojima se regulira rad primalja, djelatnost primaljstva i obrazovanje primalja, moraju biti u skladu s važećim EU direktivama o primaljstvu a to još uvijek, u 2023. godini, nisu. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |