Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje sa zainteresiranom javnošću u vezi s Pravilnikom o načinu obračuna i rokovima uplate doprinosa te načinu vođenja i upotrebi imovine namijenjene za obveze Garancijskog fonda

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 MILIJANA AMBROŠ NAČIN OBRAČUNA I ROKOVI UPLATE DOPRINOSA ZA OBVEZE GARANCIJSKOG FONDA U SLUČAJU INSOLVENTNOSTI DRUŠTVA ZA OSIGURANJE, Članak 5. U posljednjem nacrtu Pravilnika propisano je da se uplaćuje iznos od 0.8% ukupne naplaćene premije obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti ostvarene u prethodnom mjesecu, na području Republike Hrvatske i prekogranično. Mjerodavne odredbe članka 45 Zakona o obveznim osiguranjima u prometu (Narodne novine 151/05, 36/09, 75/09, 76/13, 152/14, 155/23, dalje u tekstu: ZOOP) ne predviđaju takvu formulaciju i određenje, što znači da se ovim Nacrtom izašlo van granica ZOOP-a. To dodatno potvrđuje činjenica da je inicijalno dostavljeni HANFA – in prijedlog Pravilnika iz ožujka 2024. takve odredbe nije sadržavao. Formalno pravno i nomotehnički nije dopušteno Pravilnikom proširivati odredbe i ovlasti propisane zakonom. Direktivom 2021/2118 je propisana je opcija, a ne obveza uplate financijskih doprinosa. Stoga Društvo podržava prijedlog HUO (odnosno svih članica HUO-a) da se briše obveza prikupljanja doprinosa od naplaćene premije, te da se ovo pitanje eventualno riješi kroz dodatne kolaterale (kako je i danas). Odluke o ulaganju sredstava Garancijskog fonda donosi Upravni odbor u kojem svaka članica ima po jedan glas, što nije u skladu sa mjerodavnom pravnom stečevinom, pa tako primjerice naše društvo sudjeluje u Fond s cca 15.mil eura, a većina društava (izuzev CRO i AD) od 1 do 2 mil. eura ili manje. S obzirom na navedeno, na jednak način trebalo bi onda urediti i način donošenja odluka i ostvarivanja članskih prava u HUO-u, što je u skladu s mjerodavnom pravnom stečevinom kao i praksom susjednih zemalja. Nastavno na sve ranije navedeno, ovdje se još jednom ukazuje na potrebe usklađivanja temeljnog akta HUO-a, kao udruženja, u skladu s odredbama Zakona o sudskom registru i Zakona o osiguranju. Prijedlog: Doprinos za garancijski fond za slučaj insolventnost treba odrediti iz naplaćene funkcionalne premije osiguranja (isto kao u članku 72 Zakona o zdravstvenom osiguranju) Doprinos za Garancijski fond za slučaj insolventnosti umjesto prijedloga kako stoji u članku 5. (0,8%), staviti 0,5% od naplaćene funkcionalne premije ili ukupne premije. Navedeni iznos ne uplaćuje se u novcu već se pokriva adekvatnim sredstvima osiguranja. Djelomično prihvaćen Nacrtom pravilnika se nije izašlo iz okvira ZOOP-a jer čl. 45. (Obveza uplaćivanja doprinosa za Garancijski fond) st. 2. propisuje sljedeće: Iznimno od stavka 1. ovoga članka, obveza iz članka 44. stavka 1. točke 8. ovoga Zakona koja se odnosi na isplatu naknade štete s osnova obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti izvršava se na temelju doprinosa samo društva za osiguranje koje ima odobrenje nadzornog tijela za obavljanje poslova obveznih osiguranja iz članka 2. stavka 1. točke 2. ovoga Zakona koje je dužno Hrvatskom uredu za osiguranje položiti instrument osiguranja za izvršenje navedenih obveza i to u razmjernoj vrijednosti naplaćene premije osiguranja ili broju rizika ostvarenih u vrsti obveznog osiguranja iz članka 2. stavka 1. točke 2. ovoga Zakona u tekućoj godini. Međutim, HANFA uzima u obzir komentar te umjesto uplata doprinosa, pravilnikom definira povećanje kolaterala (instrumenata osiguranja). HANFA prihvaća prijedlog u dijelu iznosa od 0,5% naplaćene premije kao jedne od mogućnosti povećanja osnovice instrumenata osiguranja, a kako je uređeno u članku 7. stavku 1. Pravilnika koji glasi: „Pri navedenom, počevši od 1.1.2027., osnovica se svake godine jednom godišnje povećava za veći od sljedeća dva iznosa: 3.000.000,00 EUR ili 0.5% od ukupno naplaćene premije rizika obveznog osiguranja iz članka 2. stavka 1. točke 2. ZOOP-a na ukupnoj razini tržišta osiguranja.“ Uređenje HUO-a nije predmet ovog pravilnika s obzirom na odredbe ZOOP-a kojima je propisano koja materija se regulira ovim Pravilnikom.
2 HRVATSKI URED ZA OSIGURANJE NAČIN OBRAČUNA I ROKOVI UPLATE DOPRINOSA ZA OBVEZE GARANCIJSKOG FONDA U SLUČAJU INSOLVENTNOSTI DRUŠTVA ZA OSIGURANJE, Članak 5. Predlaže se izmjena Nacrta Pravilnika na način da se ne propisuje obveza prikupljanja doprinosa od naplaćene premije (ex ante doprinos od 0,8% naplaćene premije) već da se, uz već propisani instrument osiguranja iz čl. 7 Pravilnika, uvede dodatni instrument osiguranja, u istom iznosu kao iz čl. 5. Pravilnika čija bi se visina određivala jedanput godišnje, te poštujući instrumente opisane u čl. 8 Pravilnika. Prihvaćen Prihvaća se prijedlog.
3 MILIJANA AMBROŠ INSTRUMENTI OSIGURANJA ZA IZVRŠENJE OBVEZA GARANCIJSKOG FONDA U SLUČAJU INSOLVENTNOSTI DRUŠTVA ZA OSIGURANJE , Članak 7. Najniži iznos na koji treba glasiti instrument osiguranja (čl. 6. i 7. Pravilnika) povećati sa iznosa od 750 tis. eura na iznos od 1,2 mil eura, a umjesto iznosa od 55,5 mil. eura staviti iznos od 4 mil. eura što je povećanje u odnosu na sadašnji iznos od 50% (iako je povećanje pričuva šteta 25,1% a broj polica 44%) Da se broj glasova svake članice HUO-a određuje ovisno o postotku sudjelovanja u financiranju HUO. Nije prihvaćen U odgovoru na komentar na čl. 7. niže je obrazložen razlog i osnova povećanja (na pretpostavci insolventnosti prosječnog društva s tržišta osiguranja RH određenog statistikom AVERAGE (od 10 društava koja trenutno plasiraju obvezno osiguranje od automobilske odgovornosti).
4 MILIJANA AMBROŠ INSTRUMENTI OSIGURANJA ZA IZVRŠENJE OBVEZA GARANCIJSKOG FONDA U SLUČAJU INSOLVENTNOSTI DRUŠTVA ZA OSIGURANJE , Članak 7. Kriteriji za određivanje iznosa iz ovog članaka nisu jasni, jer bi po istome ispalo da bi u Republici Hrvatskoj mogla postojati društva za osiguranje koja praktično nemaju nikakvu imovinu, a što je u suprotnosti sa svim počelima mjerodavne regulative i nadzorne prakse, osim toga u Republici Hrvatskoj u posljednjih 30 godina nije zabilježen niti jedan slučaj stečaja i/ili likvidacije društva za osiguranje, što dovoljno govori o funkcionalnom pravnom okviru kao i o stabilnosti društva za osiguranje u Republici Hrvatskoj. Navedenim prijedlogom i iznosom iz stavka 1. članka 7. društvima za osiguranje nameće se dodatni, ne samo administrativni već i izuzetno veliki financijski trošak, koji predstavlja nepotrebno i nerealno opterećenje, a bez adekvatnih i racionalnih osnova. Naime, riječ je o iznosu koji je čak 20 puta ili 2.000% veći od postojećeg (trenutno važećeg). Ako navedeno stavimo u korelaciju porasta broja pričuva te broja polica osiguranja i prosječenoj premiji po polici od 2006. do 2022. potvrđuje se sve ranije navedeno. Rizik 10.01. 2006 2022 % Zaračunata bruto premija 320.900.000 € 409.875.270 € 127,73% Broj osiguranja (sa policama iz EU) 1.870.414 2.707.285 144,74% Prosječna premija (sa premijom iz EU) 172 151 88,24% Likvidirane štete 209.000.000 € 221.774.969 € 106,11% Broj likvidiranih šteta 119.105 110.372 92,67% Prosječna šteta 1.755 € 2.009 € 114,51% Pričuva šteta 437.400.000 548.100.000 125,31% Nadalje, kako je to isticano na Radnim skupinama Hrvatskog ureda za osiguranje (dalje u tekstu: HUO) u Republici Hrvatskoj je zakonski propisana imovina za pričuve, dok druge zemlje nemaju takvu zakonsku regulativu. Trenutni prijedlog članka 7. Pravilnika propisuje prevelike iznose, te dovodi u pitanje pričuve društava za osiguranje mimo pravila poslovanja društva za osiguranje i kontrola putem revizora, ovlaštenih aktuara, ostalih stručnih službi i Nadzornog tijela. Time se de facto formira pričuva na već postojeće pričuve društava za osiguranje. Uzevši u obzir odredbe članka 5. i 7. Pravilnika proizlazi da društva za osiguranje koja imaju najveći udio u tržištu izdvajaju najveće iznose. Odluke o ulaganju sredstava Garancijskog fonda donosi Upravni odbor u kojem svaka članica ima po jedan glas, što nije u skladu sa mjerodavnom pravnom stečevinom, pa tako primjerice naše društvo sudjeluje u Fond s cca 15.mil eura, a većina društava (izuzev CRO i AD) od 1 do 2 mil. eura ili manje. S obzirom na navedeno, na jednak način trebalo bi onda urediti i način donošenja odluka i ostvarivanja članskih prava u HUO-u, što je u skladu s mjerodavnom pravnom stečevinom kao i praksom susjednih zemalja. Nastavno na sve ranije navedeno, ovdje se još jednom ukazuje na potrebe usklađivanja temeljnog akta HUO-a, kao udruženja, u skladu s odredbama Zakona o sudskom registru i Zakona o osiguranju. Nije prihvaćen Ukupan iznos instrumenata osiguranja za izvršenje obveza iz GF temelji se na pretpostavci insolventnosti prosječnog društva s tržišta osiguranja RH određenog statistikom AVERAGE (od 10 društava koja trenutno plasiraju obvezno osiguranje od automobilske odgovornosti). Prethodno postavljeni minimalni iznos instrumenta je prijedlog povećati s 0,531 mil. EUR na 0,750 mil. EUR. Iznos od 0,531 mil. EUR postavljen je od 1.1.2006. godine, u međuvremenu razmatrani inflacijski indeks (izvor podatka: DZS) iznosi (XII_2023/XII_2005 = 56,9%), dok 750.000/531.000 = 1,412429. Izmjene pravilnika temelje se na promjenama ZOOP-a, gdje je najznačajnija promjena u opsegu isplata iz garancijskog fonda za slučaj insolventnosti pokrivanje odštetnih zahtjeva po policama ostvarenih prekograničnim poslovanjem. S obzirom na značajne promjene u tržišnom profilu rizičnosti vezanom za obvezno osiguranje od automobilske odgovornosti od 2006. godine do danas, a koje proizlaze iz značajnog udjela prekogranične premije, važno je navedenoj promjeni prilagoditi i instrumente osiguranja za obveze Garancijskog fonda. Dodatno, dostavljeni prijedlog industrije osiguranja prema HANFA-i za instrumente osiguranja je bio i većeg iznosa od navedenog u članku 7. st. 1.