Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje za Nacrt Uredbe o visini trošarine na duhanske prerađevine i duhanske proizvode

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 EMA BREKALO Uvodne odredbe Želim istaknuti i praktičan aspekt predloženih mjera. Bez obzira na visinu trošarine, nužno je uzeti u obzir činjenicu da živimo u Europskoj uniji, u kojoj vrijedi slobodno kretanje robe i ne postoje unutarnje granične kontrole. U praksi to znači da će se značajan dio potrošnje vrlo jednostavno preusmjeriti prema državama članicama u kojima ovakve trošarine ne postoje ili su znatno niže. Takvo ponašanje tržišta već je vidljivo i dokazano u praksi. Zbog toga je teško razumjeti zašto se zanemaruje realnost tržišta i okruženja u kojem živimo, kao i predvidive posljedice koje ovakav pristup nužno proizvodi. Ne mogu da se ne zapitam koji je stvarni cilj ovih fiskalnih politika? Primljeno na znanje Sukladno nacionalnom trošarinskom zakonodavstvu duhanskim proizvodom odnosno predmetom oporezivanja smatra se proizvod namijenjen udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se može smatrati supstitutom za duhanske prerađevine i sadrži tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi, neovisno o tome sadrži li nikotin ili ne. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU,uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/).
2 MAJA PUŠKADIJA Uvodne odredbe, Članak 1. Kada ćete uvesti trošarine i sankcije na kolektivni kriminal vladajućih nad jadnim narodom umjesto da se iživljavate nad bijednicima koji pokušavaju ušparati bar na malo osobnog zadovoljstva, poglavito e tekućine koje ne sadrže nikotin, samim time ne pripadaju predmetu ove uredbe, također, arome, bez nikotina te ostali potrošni materijal, jednako tako zašto se trošarine razmjerno ne povećavaju na klasične cigarete ili primjerice alkoholna pića? Bojite se da bi mogao propasti zdravstveni sustav i multinacionalne duhanske kompanije koje su direktno povezane upravo sa duhanskom industrijom? Nije prihvaćen Uredbom o visini trošarine na duhanske prerađevine i duhanske proizvode predlaže se povećanje trošarine na sve duhanske prerađevine, uključivši i cigarete, te na sve duhanske proizvode (e-tekućine,grijane duhanske proizvode i nove duhanske proizvode). Nadalje, ističemo da je od uvođenja e-tekućina u sustav trošarinskog oporezivanja 1. siječnja 2017. visina trošarine iznosila 0,00 kuna za jedan mililitar (tj. od 1. siječnja 2023. je iznosila 0,00 eura za jedan mililitar) te se Uredbom koja je stupila na snagu 1. srpnja 2025. uvela pozitivna stope oporezivanja na e-tekućine (0,20 eura/1ml). Nacionalnim trošarinskim zakonodavstvom utvrđena je trošarinska osnovica na e-tekućinu te iznosi jedan mililitar. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU,uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/).U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).
3 TATJANA TOPIĆ Uvodne odredbe, Članak 1. Poštovani, Ovim putem postavljam konkretno pitanje, te molim i konkretan odgovor. Koristim e-tekucinu bez nikotina. Znači, doslovno, na njoj piše O nikotina. Iz kojeg razloga trošarina u istom iznosu ide na proizvode sa nikotinom i one koje to uopće nemaju? Mogla bih sada ovdje izraziti čuđenje da onaj tko donosi odluke o trosarinama uopće ne poznaje artikle , ali neću. Samo inzistiram na ovom odgovoru i izražavam čuđenje i ogorčenost. Molim da odgovor ne bude "po špranci", kako i odgovarati svima, već konkretno objašnjenje. Srdačan pozdrav Primljeno na znanje Sukladno nacionalnom trošarinskom zakonodavstvu duhanskim proizvodom odnosno predmetom oporezivanja smatra se proizvod namijenjen udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se može smatrati supstitutom za duhanske prerađevine i sadrži tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi, neovisno o tome sadrži li nikotin ili ne. Nacionalnim trošarinskim zakonodavstvom utvrđena je trošarinska osnovica na e-tekućinu te iznosi jedan mililitar. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU,uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/ ).U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).
4 IVAN KRALJEVIĆ Uvodne odredbe, Članak 1. Gadite mi se, s dužnim poštovanjem. Nije prihvaćen -
5 IVA ŠUNJERGA PAVLOVIĆ Uvodne odredbe,  Članak 6. Iz iskustva znam da Ministarstvo vrlo dobro poznaje razlike među pojedinim vrstama uređaja i proizvoda te da ih vrlo jasno i precizno razvrstava kroz tarifne modele i klasifikacije. Upravo zato teško je razumjeti kako je u ovom slučaju moguće primijeniti jedinstvenu stopu na sve e-tekućine, bez ikakvog razlikovanja među proizvodima koji se bitno razlikuju po načinu korištenja, trajanju, sastavu i stvarnom utjecaju na okoliš i zdravlje. Budući da su razlike među proizvodima očito Ministarstvu dobro poznate i već detaljno razrađene kroz tarifne modele, ostaje nejasno zašto se u ovom slučaju odustaje od takvog pristupa i uvodi jedinstvena stopa za proizvode koji očito nisu jednaki. Nije prihvaćen Sukladno nacionalnom trošarinskom zakonodavstvu duhanskim proizvodom odnosno predmetom oporezivanja smatra se proizvod namijenjen udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se može smatrati supstitutom za duhanske prerađevine i sadrži tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi, neovisno o tome sadrži li nikotin ili ne. Nacionalnim trošarinskim zakonodavstvom utvrđena je trošarinska osnovica na e-tekućinu te iznosi jedan mililitar. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU, uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/). U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).
6 MARKO ŽALAC Uvodne odredbe,  Članak 6. Poštovani, uredbu o trošarinama ste donijeli samovoljno bez prethodnih konzultacija sa korisnicima istih. Dokaz tome je da niste ozbiljno razmotrili niti jedan naš prijedlog, kao činjenicu navodim da su svi vaši takozvani odgovori na prethodnom savjetovanju bili copy/paste. Sada opet samovoljno želite nametnuti nove, veće trošarine na e-tekućine. To jest, već ste donijeli odluku o podizanju novih trošarina - ovo savjetovanje je samo da se ispuni zakonska obaveza. Najspornije je što stavljate trošarine na tekućine koje ne sadrže nikotin! Ponavljam, NE SADRŽE NIKOTIN! Koje su sirovina gotovih proizvoda. Nametanje trošarina na takve proizvode je udar na nas krajnje potrošače. Što samo pokazuje da odluke donosite samovoljno, ishitreno i bez osnove. Odluku ste donijeli samo da bi ste pokazali EU - "mi to možemo i hoćemo". Ovakve odluke su upitne i ugrožavaju pravo na zaštitu ekonomskih interesa potrošača. Nedopušteni utjecaj je iskorištavanje premoći u odnosu prema potrošaču. Stoga predlažem da se na sve bez nikotinske tekućine ukinu trošarine: - arome - baze (propilen glikol i biljni glicerin) - i ostale bez nikotinske proizvode Da se uvedu RAZUMNE trošarine na nikotinske tekućine: - nikotinski booster - gotove tekućine koje sadrže nikotin Trošarine trebaju biti određene prema miligramu nikotina u tekućini. Te da se vodi briga o zaštiti ekonomskih interesa potrošača u vezi određivanja visine trošarina. Ne možemo imati iste trošarine kao i zemlje članice EU koje imaju daleko veći standard, daleko veća primanja. Stoga predlažem da trošarine budu u rasponu od 10% do maksimalnih 15% na nikotinske proizvode, ovisno o količini nikotina u tekućinama. Nije prihvaćen Sukladno nacionalnom trošarinskom zakonodavstvu duhanskim proizvodom odnosno predmetom oporezivanja smatra se proizvod namijenjen udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se može smatrati supstitutom za duhanske prerađevine i sadrži tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi, neovisno o tome sadrži li nikotin ili ne. Pri utvrđivanju trošarinskog statusa, odnosno određenja da li tekućina podliježe obvezi obračunavanja i plaćanja trošarine na e-tekućine potrebno je utvrditi namjenu korištenja, odnosno da li se ta tekućina stavlja u promet kao proizvod namijenjen krajnjem potrošaču za konzumiranje u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi. Nacionalnim trošarinskim zakonodavstvom utvrđena je trošarinska osnovica na e-tekućinu te iznosi jedan mililitar. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU,uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/). U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).
7 BRANKA TOKIĆ Uvodne odredbe,  Članak 6. Poštovani, zahvaljujući e-tekućinama prestala sam pušiti cigarete nakon 40 godina pušačkog staža. Prestala. Odjednom. Bez stresa. Zdravlje mi se otad iznimno poboljšalo. Ne razumijem, kao ni ostali u ovim komentarima, zašto kažnjavate nas bivše pušače? Zašto visokim trošarinama sprečavate postojeće pušače da prijeđu na zdraviju alternativu i riješe se duhana? Zašto? Zašto? Zašto? Primljeno na znanje Sukladno nacionalnom trošarinskom zakonodavstvu duhanskim proizvodom odnosno predmetom oporezivanja smatra se proizvod namijenjen udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se može smatrati supstitutom za duhanske prerađevine i sadrži tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi, neovisno o tome sadrži li nikotin ili ne. Nacionalnim trošarinskim zakonodavstvom utvrđena je trošarinska osnovica na e-tekućinu te iznosi jedan mililitar. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU, uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/). U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).
8 GABRIJELA KRALJ Uvodne odredbe,  Članak 6. Ove godine kutija cigareta poskupjela je otprilike 8 %, jednokratne e-cigarete – koje se najčešće vežu uz maloljetnike – oko 12 %, dok su e-tekućine poskupjele daleko preko 100 %. Te brojke same po sebi dovoljno govore. Potpuno je jasno koga se u praksi štiti, a koga se sustavno penalizira. Ako je cilj zaštita zdravlja, tada je nelogično da se najblaže fiskalne mjere primjenjuju na klasične cigarete, dok se manje štetne alternative čine financijski nedostupnima. Nije prihvaćen Uredbom o visini trošarine na duhanske prerađevine i duhanske proizvode predlaže se povećanje trošarine na sve duhanske prerađevine, uključivši i cigarete, te na sve duhanske proizvode (e-tekućine,grijane duhanske proizvode i nove duhanske proizvode). Nadalje, ističemo da je od uvođenja e-tekućina u sustav trošarinskog oporezivanja 1. siječnja 2017. visina trošarine iznosila 0,00 kuna za jedan mililitar (tj. od 1. siječnja 2023. je iznosila 0,00 eura za jedan mililitar) te se Uredbom koja je stupila na snagu 1. srpnja 2025. uvela pozitivna stope oporezivanja na e-tekućine (0,20 eura/1ml). Sukladno nacionalnom trošarinskom zakonodavstvu duhanskim proizvodom odnosno predmetom oporezivanja smatra se proizvod namijenjen udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se može smatrati supstitutom za duhanske prerađevine i sadrži tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi, neovisno o tome sadrži li nikotin ili ne. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU, uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/). U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).
9 ANDRIJA IVANKOVIĆ Uvodne odredbe,  Članak 6. Postovani. Nerazumno je to sto radite ! Opetovano povecanje trosarine na tekucine je skroz krivi nacin pomaganja odvikavanja od pusenja.. jasno je da time punite vasu kasicu, ali,, zar zdravlje nije vaznije ? Mozda ima logike staviti trosarinu na nikotin,( koji nije duhanski proizvod ) i to u postotku prema kolicini u tekucini, ali na baze i arome, koje apsolutno nisu duhanski proizvod i ne stvaraju ovisnost, stvarno nema.. Nakon godina koristenja cigareta , jedino mi je to pomoglo da se rijesim cigareta. Totalno krivi pristup , ako vec hocete da se smanji pusenje duhana u Hrvatskoj.. Prejadno.. Hvala vam na tome. Nije prihvaćen Sukladno nacionalnom trošarinskom zakonodavstvu duhanskim proizvodom odnosno predmetom oporezivanja smatra se proizvod namijenjen udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se može smatrati supstitutom za duhanske prerađevine i sadrži tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi, neovisno o tome sadrži li nikotin ili ne. Pri utvrđivanju trošarinskog statusa, odnosno određenja da li tekućina podliježe obvezi obračunavanja i plaćanja trošarine na e-tekućine potrebno je utvrditi namjenu korištenja, odnosno da li se ta tekućina stavlja u promet kao proizvod namijenjen krajnjem potrošaču za konzumiranje u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi. Nacionalnim trošarinskim zakonodavstvom utvrđena je trošarinska osnovica na e-tekućinu te iznosi jedan mililitar. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU,uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/). U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).
10 IVA GORIČANEC Uvodne odredbe,  Članak 6. Dodatno povećanje cijena e-tekućina za mene, kao i za mnoge druge korisnike, predstavlja ozbiljan korak unatrag nakon što smo se napokon udaljili od klasičnih cigareta. Umjesto da se potiče smanjenje štete i prelazak na manje štetne alternative, ovakva mjera stvara dojam da se kažnjava pokušaj prestanka pušenja i usvajanje zdravijih životnih navika. Smatram da bi se pri donošenju ovakvih odluka trebala uzeti u obzir stvarna iskustva građana kojima su elektroničke cigarete pomogle smanjiti ili u potpunosti prestati s pušenjem. Za mnoge su upravo one bile ključan alat u prekidu dugogodišnje ovisnosti o duhanskim proizvodima, što ima i šire pozitivne javnozdravstvene učinke. Posebno je nejasno i teško opravdati povećanje trošarina na beznikotinske e-tekućine. Sastojci koji se u njima koriste, poput propilen glikola, biljnog glicerina i aroma, legalno se prodaju zasebno i koriste u raznim drugim industrijama i svakodnevnim namjenama bez dodatnih nameta. Oporezivanje gotovog proizvoda, dok su njegovi sastojci neoporezivi u drugim kontekstima, djeluje nedosljedno i otvara pitanje svrhe i opravdanosti takve mjere. Zbog navedenog smatram da bi daljnje povećanje trošarina i cijena trebalo ponovno razmotriti te da bi regulacija trebala biti usmjerena na smanjenje štete i poticanje prestanka pušenja, a ne na dodatno financijsko opterećenje građana koji su se odlučili za alternativu klasičnim cigaretama. Nije prihvaćen Sukladno nacionalnom trošarinskom zakonodavstvu duhanskim proizvodom odnosno predmetom oporezivanja smatra se proizvod namijenjen udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se može smatrati supstitutom za duhanske prerađevine i sadrži tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi, neovisno o tome sadrži li nikotin ili ne. Pri utvrđivanju trošarinskog statusa, odnosno određenja da li tekućina podliježe obvezi obračunavanja i plaćanja trošarine na e-tekućine potrebno je utvrditi namjenu korištenja, odnosno da li se ta tekućina stavlja u promet kao proizvod namijenjen krajnjem potrošaču za konzumiranje u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi. Nacionalnim trošarinskim zakonodavstvom utvrđena je trošarinska osnovica na e-tekućinu te iznosi jedan mililitar. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU, uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/). U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).
11 SUNČICA VALDEC Uvodne odredbe,  Članak 6. Tužno je i sramotno da se proračun puni na ovaj način. E-cigarete su najuspješnija moguća metoda za prestanak pušenja, mnogima i jedina koja je ikad imala ikakvog efekta. Ionako prevelikim postojećim trošarinama izravno se nanosi šteta bivšim pušačima, kao i pušačima koji imaju potencijal postati bivši pušači. Uvođenje dodatnih trošarina tu će štetu povećati. Nije prihvaćen Sukladno nacionalnom trošarinskom zakonodavstvu duhanskim proizvodom odnosno predmetom oporezivanja smatra se proizvod namijenjen udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se može smatrati supstitutom za duhanske prerađevine i sadrži tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi, neovisno o tome sadrži li nikotin ili ne. Nacionalnim trošarinskim zakonodavstvom utvrđena je trošarinska osnovica na e-tekućinu te iznosi jedan mililitar. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU, uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/). U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).
12 LEO BRLEKOVIĆ Uvodne odredbe,  Članak 6. Kao bivši pušač želim podijeliti osobno iskustvo. Tijekom boravka u Ujedinjenom Kraljevstvu prestao sam pušiti uz pomoć e-cigareta, i to na temelju preporuka zdravstvenog sustava (NHS), gdje se takve alternative smatraju dijelom pristupa smanjenju štete od pušenja. Povratkom u Hrvatsku, suočio sam se s time da su mi od srpnja ove godine troškovi korištenja tih proizvoda postali znatno veći i realno ne održivi. To kod mene, ali i kod mnogih drugih bivših pušača, stvara zabrinutost jer jednostavno si to više ne možemo priuštiti. Smatram da bi javne politike trebale poticati, a ne otežavati, pristup manje štetnim alternativama za odrasle pušače koji žele prestati, uz istodobnu zaštitu mladih i nepušača. Nadam se da će se prilikom daljnjih odluka uzeti u obzir i perspektiva građana koji su zahvaljujući tim alternativama napravili važan korak za vlastito zdravlje i zdravlje svojih obitelji. Primljeno na znanje Sukladno nacionalnom trošarinskom zakonodavstvu duhanskim proizvodom odnosno predmetom oporezivanja smatra se proizvod namijenjen udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se može smatrati supstitutom za duhanske prerađevine i sadrži tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi, neovisno o tome sadrži li nikotin ili ne. Nacionalnim trošarinskim zakonodavstvom utvrđena je trošarinska osnovica na e-tekućinu te iznosi jedan mililitar. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU, uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/). U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).
13 MARIJO LUKŠIĆ Uvodne odredbe,  Članak 6. Oštro se protivim ponovno predloženom povećanju trošarina te zahtijevam njegovo hitno povlačenje, kao i smanjenje već postojećih trošarina. Ponovno povećanje trošarina na duhanske i srodne proizvode, uključujući e-tekućine, arome, baze i nikotin, i to drugi put u istoj godini, predstavlja grubo kršenje osnovnih načela stabilne, predvidive i odgovorne fiskalne politike. Ovakav potez jasno ukazuje na izostanak strateškog promišljanja, kao i na potpunu indiferentnost prema stvarnim posljedicama koje će snositi građani i gospodarstvo. Predložene mjere nemaju uporište u javno prezentiranim analizama zdravstvenih, ekonomskih ni tržišnih učinaka. Umjesto toga, radi se o paušalnom fiskalnom zahvatu, motiviranom isključivo potrebom za kratkoročnim prihodima proračuna, bez obzira na dugoročnu štetu. Takav pristup nije ni zdravstvena politika ni odgovorna regulacija, već čisto fiskalno iscrpljivanje ciljanih skupina građana. Kao punoljetni korisnik koji je zahvaljujući e-cigaretama prestao konzumirati klasične duhanske proizvode, ovakvu mjeru doživljavam kao izravno kažnjavanje bivših pušača koji su donijeli odgovornu odluku u korist vlastitog zdravlja. Izjednačavanje proizvoda smanjenog rizika s klasičnim duhanskim proizvodima pokazuje ili nerazumijevanje koncepta smanjenja štete ili svjesno ignoriranje znanstvenih i praktičnih činjenica. Posljedice ovakvih odluka su predvidive: - rast cijena i gubitak dostupnosti legalnih proizvoda - jačanje sive i crne ekonomije - urušavanje malih i srednjih poduzetnika koji posluju zakonito - potpuna erozija povjerenja građana u smisao javnih savjetovanja Ako je cilj zaštita maloljetnika, tada je rješenje provedba zakona i učinkovit nadzor, a ne sustavno opterećivanje svih korisnika i legalnih poslovnih subjekata. Prebacivanje odgovornosti s nadzornih institucija na potrošače i poduzetnike je neprihvatljivo. Zaključno, ovakve mjere ne štite zdravlje, ne uređuju tržište i ne doprinose održivom proračunu. One produbljuju problem koji navodno pokušavaju riješiti. Odbijam prihvatiti da se pod krinkom javnog zdravlja provodi politika fiskalne represije nad građanima koji su već donijeli zdravije izbore. Nije prihvaćen Sukladno nacionalnom trošarinskom zakonodavstvu duhanskim proizvodom odnosno predmetom oporezivanja smatra se proizvod namijenjen udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se može smatrati supstitutom za duhanske prerađevine i sadrži tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi, neovisno o tome sadrži li nikotin ili ne. Nacionalnim trošarinskim zakonodavstvom utvrđena je trošarinska osnovica na e-tekućinu te iznosi jedan mililitar. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU, uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/). U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).
14 IVAN NOVOSELAC Uvodne odredbe,  Članak 6. U posljednjim izmjenama jasno je vidljiv nesrazmjer u pristupu: klasične cigarete bilježe relativno umjereno povećanje, dok se e-tekućine opterećuju iznimno visokim trošarinama. Teško je povjerovati da pritom nisu poznati učinci takve politike. Iskustva iz prakse, ali i ekonomska logika, jasno pokazuju da visoke trošarine na određene proizvode dovode do njihove nedostupnosti, pada legalne prodaje, rasta prekogranične kupnje i sive ekonomije. Upravo zato je razumno postaviti pitanje zašto se takav pristup primjenjuje na proizvode koji služe kao alternativa pušenju, dok se na same cigarete primjenjuje znatno blaži tempo povećanja. Stječe se dojam da se negativne posljedice vrlo dobro razumiju, ali se unatoč tome svjesno prihvaćaju, i to na štetu javnog zdravlja i građana. Nije prihvaćen Uredbom o visini trošarine na duhanske prerađevine i duhanske proizvode predlaže se povećanje trošarine na sve duhanske prerađevine, uključivši i cigarete, te na sve duhanske proizvode (e-tekućine,grijane duhanske proizvode i nove duhanske proizvode). Nadalje, ističemo da je od uvođenja e-tekućina u sustav trošarinskog oporezivanja 1. siječnja 2017. visina trošarine iznosila 0,00 kuna za jedan mililitar (tj. od 1. siječnja 2023. je iznosila 0,00 eura za jedan mililitar) te se Uredbom koja je stupila na snagu 1. srpnja 2025. uvela pozitivna stope oporezivanja na e-tekućine (0,20 eura/1ml). Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU, uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/). U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).
15 PETRA LEŽ ŠVEHLA Uvodne odredbe,  Članak 6. Kao građanin i član obitelji u kojoj su roditelji nakon desetljeća pušenja konačno prestali pušiti zahvaljujući e-cigaretama, moram istaknuti da su im od srpnja ove godine i te alternative postale financijski teško dostupne. Takve mjere u praksi ne djeluju poticajno na zdravlje, već stvaraju dodatni pritisak na ljude koji su napravili ispravan zdravstveni iskorak. Postavlja se legitimno pitanje: je li Ministarstvo doista prikupilo dovoljno trošarina na uštrb zdravlja građana i njihovih pokušaja da se udalje od najštetnijih oblika konzumacije nikotina? Nije prihvaćen Sukladno nacionalnom trošarinskom zakonodavstvu duhanskim proizvodom odnosno predmetom oporezivanja smatra se proizvod namijenjen udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se može smatrati supstitutom za duhanske prerađevine i sadrži tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi, neovisno o tome sadrži li nikotin ili ne. Nacionalnim trošarinskim zakonodavstvom utvrđena je trošarinska osnovica na e-tekućinu te iznosi jedan mililitar. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU, uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/). U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).
16 FILIP TOKIĆ Uvodne odredbe,  Članak 6. Francuski parlament (Senat) je u prosincu 2025. godine odbio prijedlog uvođenja trošarine na e-tekućine, uz jasno obrazloženje da bi takva mjera bila suprotna javnozdravstvenim ciljevima, jer bi smanjila dostupnost proizvoda koji odraslim pušačima služe kao alat za prestanak pušenja i smanjenje štete. Francuski zakonodavci pritom su ocijenili da fiskalne mjere ne smiju obeshrabrivati prijelaz s pušenja na manje štetne alternative. U tom kontekstu postaje teško tvrditi da je trošarinjenje e-tekućina mjera zaštite zdravlja. Naprotiv, riječ je o ideološkom pristupu koji zanemaruje stvarne posljedice na građane. Trenutačna razina trošarine već sada proizvodi štetu svima uključenima u sustav, a ponajviše građanima, kojima su proizvodi postali financijski nedostupni, čime se izravno potiče povratak pušenju, okretanje nereguliranom tržištu i prekograničnoj prodaji. Dodatno zabrinjava činjenica da ovakav pristup nije standardna praksa država članica Europske unije. Revizija Direktive o trošarinama na duhanske proizvode (TED) nije usvojena, niti postoji realna naznaka da će u skorije vrijeme stupiti na snagu u obliku koji bi opravdao ovako restriktivne nacionalne mjere. Donošenje fiskalnih odluka koje daleko nadilaze postojeći europski okvir stoga se ne može opravdavati usklađivanjem s EU politikama. Posebno je važno naglasiti da se ovakvim mjerama zanemaruje razmjer stvarne štete od pušenja u Republici Hrvatskoj. Pušenje godišnje odnosi više od 10.000 života, a troškovi liječenja bolesti povezanih s pušenjem procjenjuju se na više od milijardu eura godišnje. Fiskalne politike koje otežavaju pristup manje štetnim alternativama nisu zdravstvene, već anti-zdravstvene, jer potiču povratak na najštetnije oblike konzumacije nikotina te dugoročno generiraju veće troškove zdravstvenog sustava nego što donose fiskalne koristi. Zdravlje građana ne smije imati cijenu izraženu kroz trošarinu. Fiskalne mjere koje smanjuju dostupnost alternativa, dugoročno proizvode stravičnu štetu društvu – zdravstvenu, socijalnu i ekonomsku. Nije prihvaćen Sukladno nacionalnom trošarinskom zakonodavstvu duhanskim proizvodom odnosno predmetom oporezivanja smatra se proizvod namijenjen udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se može smatrati supstitutom za duhanske prerađevine i sadrži tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi, neovisno o tome sadrži li nikotin ili ne. Nacionalnim trošarinskim zakonodavstvom utvrđena je trošarinska osnovica na e-tekućinu te iznosi jedan mililitar. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU, uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/). U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).
17 TAJANA SVOBODA KURKA Uvodne odredbe,  Članak 6. Poštovani, Pišem vam kao dugogodišnji korisnik e-cigareta i bivši pušač, s namjerom da ukažem na izrazito negativne aspekte predloženog povećanja trošarine na 0,25 EUR/ml. Moja osobna priča slična je tisućama drugih u Hrvatskoj: nakon godina pušenja tradicionalnih cigareta i neuspješnih pokušaja prestanka, jedino su mi e-tekućine pomogle da se trajno riješim navike pušenja. Otkako sam prešla na ovaj proizvod, moje zdravstveno stanje se neusporedivo poboljšalo,od boljeg kapaciteta pluća i nestanka jutarnjeg kašlja do općeg fizičkog stanja, što potvrđuju i moji liječnički nalazi. Povećanje trošarine za čak 25% doživljavam kao izravnu kaznu za moju odluku da budem zdraviji građanin koji manje opterećuje zdravstveni sustav. Ovakvom poreznom politikom država šalje poruku da joj nije stalo do smanjenja štete, već isključivo do punjenja proračuna preko leđa onih koji su pobjegli od najopasnijeg oblika konzumacije duhana.Molim vas da razmotrite zadržavanje trošarine na 0,20 EUR/ml. Nemojte nas koji smo spasili svoje zdravlje zahvaljujući ovim proizvodima tretirati isto kao i pušače zapaljivog duhana. Dopustite nam da ostanemo na manje štetnoj alternativi bez da nas se dovodi na rub ekonomske održivosti. Nije prihvaćen Sukladno nacionalnom trošarinskom zakonodavstvu duhanskim proizvodom odnosno predmetom oporezivanja smatra se proizvod namijenjen udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se može smatrati supstitutom za duhanske prerađevine i sadrži tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi, neovisno o tome sadrži li nikotin ili ne. Nacionalnim trošarinskim zakonodavstvom utvrđena je trošarinska osnovica na e-tekućinu te iznosi jedan mililitar. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU, uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/). U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).
18 SUNČANICA JANUŠIĆ FEHER Uvodne odredbe,  Članak 6. U samo pola godine - dva povećanje i to velika. Kao što sam rekla u lipnju, kažnjavate nas bivše pušače. Zašto? Ali ne, nećemo se vratiti na cigarete. Evo parim ima 4 godine i 5 mjeseci. Unazad cca 4 mjeseca, parim e-tekućine bez nikotina. Znači, nema ovisnosti o kojoj vi stalno pričate. A što se tiče mladih i konzumacije - neka DIRH radi svoj posao. Crno tržište s jednokratnima je procvalo nakon zadnjeg poskupljenja. Od toga nemate nikakve koristi. Ali vi uporno hoćete natjerati male poduzetnike da stave ključ u bravu. Razmislite o trošarinama i jesu li stvarno nužne. Može se proračun puniti i drugim oblicima. Nije prihvaćen Sukladno nacionalnom trošarinskom zakonodavstvu duhanskim proizvodom odnosno predmetom oporezivanja smatra se proizvod namijenjen udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se može smatrati supstitutom za duhanske prerađevine i sadrži tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi, neovisno o tome sadrži li nikotin ili ne. Nacionalnim trošarinskim zakonodavstvom utvrđena je trošarinska osnovica na e-tekućinu te iznosi jedan mililitar. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU, uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/). U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).
19 TERRA GULIĆ Uvodne odredbe,  Članak 6. Trošarine na tekućine za elektroničke cigarete uvedene su naglo i bez stvarne analize, a sada se već nakon nekoliko mjeseci ponovno povećavaju, što je neprihvatljivo i neodgovorno. Kao potrošača koji koristi e-cigarete kao manje štetnu alternativu pušenju, ovakva politika me izravno gura natrag na klasične cigarete ili na ilegalno tržište. Ovim mjerama država ne štiti zdravlje građana, već stvara kaos, potiče sivu ekonomiju i kažnjava odgovorne punoljetne potrošače. Nije prihvaćen Sukladno nacionalnom trošarinskom zakonodavstvu duhanskim proizvodom odnosno predmetom oporezivanja smatra se proizvod namijenjen udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se može smatrati supstitutom za duhanske prerađevine i sadrži tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi, neovisno o tome sadrži li nikotin ili ne. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU, uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/ ). U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).
20 TATJANA TOPIĆ Uvodne odredbe,  Članak 6. Poštovani, Ovim putem postavljam konkretno pitanje, te molim i konkretan odgovor. Koristim e-tekucinu bez nikotina. Znači, doslovno, na njoj piše O nikotina. Iz kojeg razloga trošarina u istom iznosu ide na proizvode sa nikotinom i one koje to uopće nemaju? Mogla bih sada ovdje izraziti čuđenje da onaj tko donosi odluke o trosarinama uopće ne poznaje artikle , ali neću. Samo inzistiram na ovom odgovoru i izražavam čuđenje i ogorčenost. Molim da odgovor ne bude "po špranci", kako i odgovarati svima, već konkretno objašnjenje. Srdačan pozdrav Primljeno na znanje Sukladno nacionalnom trošarinskom zakonodavstvu duhanskim proizvodom odnosno predmetom oporezivanja smatra se proizvod namijenjen udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se može smatrati supstitutom za duhanske prerađevine i sadrži tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi, neovisno o tome sadrži li nikotin ili ne. Nacionalnim trošarinskim zakonodavstvom utvrđena je trošarinska osnovica na e-tekućinu te iznosi jedan mililitar. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU,uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/). U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).
21 UDRUGA KORISNIKA OSOBNIH ISPARIVAČA "CROHM" Uvodne odredbe,  Članak 6. Predloženo povećanje trošarine opet dolazi ponovno u iznimno kratkom roku od svega 7 dana za savjetovanje, i to bez prethodne procjene učinaka već uvedene mjere! Takav tempo donošenja odluka onemogućuje stvarni dijalog s dionicima i dovodi do mjera koje u praksi najteže pogađaju male specijalizirane trgovce i posljedično bivše pušače, dok se potrošnja preusmjerava prema prekograničnoj kupnji. Smatramo da je nužno zaustaviti daljnje povećanje trošarine na etekućine te razmotriti diferencirane modele oporezivanja koji uzimaju u obzir vrstu proizvoda i udio nikotina, uz razuman rok savjetovanja koji omogućuje kvalitetnu i argumentiranu raspravu. Pritom je teško razumljivo kako Ministarstvo financija u području oporezivanja alkohola primjenjuje detaljno diferenciran i fino nijansiran pristup, dok istodobno ne uočava problem u jedinstvenom tretmanu proizvoda s bitno različitim udjelima nikotina i razlikama u samim potrošačima, pa čak i u proširenju trošarine na proizvode koji nikotin uopće ne sadrže?! U tom kontekstu nameće se i jednostavno pitanje: postoji li trošarina na alkoholna pića koja ne sadrže alkohol? Stoga predlažemo razmatranje alternativnih, diferenciranih modela oporezivanja koji bi bolje odražavali stvarne razlike među proizvodima i korisnicima: 1. Diferencijaciju trošarina prema vrsti sustava, odnosno jasno razlikovanje: a) zatvorenih sustava: jednokratne e-cigarete i pod-sustavi i b) otvorenih sustava e-cigareta Ove kategorije otvorenih i zatvorenih spremnika za ponovno punjenje su poznati i u Zakonu o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda. 2. Oporezivanje prema udjelu nikotina, pri čemu bi proizvodi s višim koncentracijama nikotina bili opterećeni višom trošarinom, dok bi e-tekućine s nižim udjelom nikotina, koje primarno koriste bivši pušači u procesu smanjenja ili prestanka pušenja, bile razmjernije oporezovane. Zahtijevamo: ● Izuzeće e-tekućina, posebice tzv. beznikotinskih, iz trošarinskog sustava. ● Izmjena trošarina po vrsti e-cigareta: otvoreni i zatvoreni sustavi trebaju se razlikovati po iznosu trošarine (Nicotine Vaping in England: 2022). Alternativno, razlikovanje po udjelu nikotina ● Produljenje savjetovanja na 30 dana. ● Analiza učinka propisa i podaci o nadzoru prodaje maloljetnicima (članak 23., NN 45/17). Nije prihvaćen Sukladno nacionalnom trošarinskom zakonodavstvu duhanskim proizvodom odnosno predmetom oporezivanja smatra se proizvod namijenjen udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se može smatrati supstitutom za duhanske prerađevine i sadrži tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti ili drugoj elektroničkoj napravi, neovisno o tome sadrži li nikotin ili ne. Nacionalnim trošarinskim zakonodavstvom utvrđena je trošarinska osnovica na e-tekućinu te iznosi jedan mililitar. Tržište e-tekućina u Hrvatskoj raste iz godine u godinu i predstavlja supstitut za duhanske prerađevine te se stoga smatra svrsishodnim povećati trošarinu na predmetne proizvode. Neovisno što oporezivanje e-tekućina nije harmonizirano na EU razini, ističemo da 24 država članica EU,uključivši i Hrvatsku, primjenjuje pozitivnu stopu trošarine na e-tekućine, kao i neke treće države u okruženju (Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija). Visina trošarine na e-tekućine u državama članicama EU u prosjeku iznosi 0,25 eura za jedan mililitar. Uz gore navedeno ističemo da su, prema informacijama navedenim na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, istraživanja pokazala štetnost e-cigareta (https://www.hzjz.hr/aktualnosti/stetni-ucinci-duhanskih-proizvoda-i-nikotinskih-vrecica-promotivno-edukativni-materijali/). U svakom slučaju, predložena razina trošarinskog opterećenja e-tekućina je na razini 32% trošarinskog opterećenja cigareta, i to prema izrazito konzervativnoj procjeni ekvivalentnog odnosa 1 ml e-tekućine i odnosnog broja cigareta (1 ml e-tekućine=5,63 cigareta).