Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje sa zainteresiranom javnosti o nacrtu Odluke o donošenju kurikuluma za nastavni predmet Politika i gospodarstvo za gimnazije u Republici Hrvatskoj
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | Gong | Prijedlog predmetnog kurikuluma Politika i gospodarstvo, A. Svrha i opis predmeta | Spomenuti su različiti obrazovni koncepti (političko obrazovanje, državljansko obrazovanje, građansko obrazovanje), no nije razvidno na koje bitne razlike među tim konceptima ova klasifikacija upućuje, niti u kojem su ti koncepti međusobnom odnosu – radi li se o bliskoznačnicama ili o bitno različitim shvaćanjima. Predlažemo razlikovanje ili izostaviti ili ga pojasniti u opsegu u kojem je to potrebno za potrebe razumljivosti kurikuluma. | Nije prihvaćen | U poglavlju A. Svrha i opis predmeta se ne opisuju obrazovni koncepti. Tri su obrazovna koncepta navedena u poglavlju C. Koncepti u organizaciji predmetnog kurikuluma (Politička pismenost, Ekonomska pismenost i Civilno društvo). Koncepti se međusobno prožimaju u sadržajnom i funkcionalnom smislu te iz njih proizlaze obrazovni ishodi. Spomenuta rečenica “Političko obrazovanje, uključujući državljansko i građansko obrazovanje, važan je aspekt cjelokupnog obrazovanja učenika, činitelj je stvaranja i stabilnosti suvremenih demokracija” ukazuje da je pojam “političko obrazovanje” općenitiji i da obuhvaća distinkciju državljanina i građanina u onom kontekstu prava i obvezadržavljana te aktivne uloge građanina na svim razinama što je kroz ostale dijelove dokumenta i vidljivo. Dakle, ne radi se o zasebnim konceptima, nego o opisu predmeta |
2 | Gong | Prijedlog predmetnog kurikuluma Politika i gospodarstvo, A. Svrha i opis predmeta | „Potiče učenika na promišljanje o razlikama između državljanina kao subjekta javne sfere koji odlučuje o ustrojstvu i funkcioniranju zajednice polazeći od racionalnog izbora između varijanti njezina dobra i građanina kao subjekta u odnosima civilnoga društva koji se opredjeljuje na osnovi svojih pojedinačnih interesa ili interesa skupine.“ Ovakva interpretacija odnosa među pojmovima 'državljanina' i 'građanina' je možda vezana uz neku specifičnu teoriju koja nije navedena – npr. možda se radi o razlici između shvaćanja 'građanina' kao saostalnog aktera u ekonomskoj sferi (fr. „bourgeois“) i 'građanina' kao emancipiranog aktera javnih poslova (fr. „citoyen“). U svakom slučaju, smatramo kako ovakva implicirana opreka među pojmovima 'državljanina' i 'građanina' nije u skladu sa suvremenim razumijevanjem koncepta građanstva, onako kako je on operacionaliziran u javnim politikama na razini Republike Hrvatske, ali i u dokumentima Europske unije i Vijeća Europe. https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/eu-progress-report-consultations-111218_hr.pdf https://rm.coe.int/1680483a8a Smatramo stoga kako je 'državljanstvo' primjerenije razumjeti kao pravni status iz kojega proizlaze zakonski propisana prava i obaveze u određenoj političkoj zajednici. S druge strane, 'građanstvo' smatramo potrebnim razumjeti dvojako: kao pravni status pripadnosti nekoj političkoj zajednici, ali i kao politički aktivnu ulogu, kako u nacionalnom okviru, tako i šire (pa govorimo, primjerice, o građanstvu EU: https://europa.eu/european-union/topics/eu-citizenship_hr). Pojam građanina pripada upravo političkoj sferi, i upravo u toj sferi građanin ima političku ulogu, onu aktivnog subjekta u zajedničkim poslovima. | Primljeno na znanje | Poštovani/e, zahvaljujemo Vam na sudjelovanju u javnoj raspravi kao i na doprinosu razvoju ovog dokumenta kojeg ste svojim prijedlogom ili primjedbom ostvarili. Analizirajući samo rečenicu „Potiče učenika na promišljanje o razlikama između državljanina kao subjekta javne sfere koji odlučuje o ustrojstvu i funkcioniranju zajednice polazeći od racionalnog izbora između varijanti njezina dobra i građanina kao subjekta u odnosima civilnog društva koji se opredjeljuje na osnovi svojih pojedinačnih interesa ili interesa skupine.“, a ne uzimajući u obzir i ostatak teksta u poglavlju A. Svrha i opis predmeta, moglo bi se interpretirati na spomenuti način, ali iz dokumenta proizlazi da se zastupa suvremeno razumijevanje koncepta građanstva, sukladno javnim politikama na razini Republike Hrvatske i dokumentima Europske unije i Vijeća Europe: “Unutar ovog nastavnog predmeta potiče se razvijanje političkog mišljenja, kritičkog promišljanja, stvaranje demokratske i građanske svijesti kod mladih ljudi. Učenicima se omogućuje istraživanje i razumijevanje upravljanja političkom zajednicom, razvijanja javnih politika, interesnih odnosa i moći unutar političke zajednice. Kritički se promišljaju i analiziraju prava i odgovornosti povezani s državljanstvom, ulogom vlasti te kako građani mogu sudjelovati u političkim procesima i djelovati na zaštiti interesa građana i općeg dobra. Razumijevanje vlastitih vrijednosti i vrijednosti drugih ljudi te briga o zaštiti ljudskih prava omogućuju učenicima razvijanje odgovornih stavova, toleranciju i suživot u različitosti. Proučavanjem ljudskih prava omogućuje se unaprjeđivanje temeljnih načela i vrijednosti definiranih UN-ovom Općom deklaracijom o pravima čovjeka, brojnim međunarodnim dokumentima, kao i Ustavom Republike Hrvatske; promiče se osviještenost o aktualnim pitanjima i sporovima vezanima uz ljudska prava u Hrvatskoj i svijetu te se poboljšava razumijevanje ljudskih prava, sukoba i ostalih pitanja koja se u tom području javljaju. Poznavanjem ljudskih prava, osnovnih demokratskih načela i procedura zasnovanih na ostvarenju funkcioniranja pravne države, Politika i gospodarstvo omogućuje učeniku sudjelovanje u izgradnji kvalitetnijih društvenih odnosa, integraciju i uspješnu komunikaciju ne samo u europskim, već i u svjetskim procesima.” |
3 | Gong | Prijedlog predmetnog kurikuluma Politika i gospodarstvo, E. Povezanost s drugim predmetima i međupredmetnim temama | Preporuka da se jasnije istaknu poveznice između predmetnog kurikuluma Politike i gospodarstva i međupredmetne teme Građanskog odgoja i obrazovanja, osobito kroz doprinos odgojno-obrazovnih ishoda kurikuluma Politike i gospodarstva prepoznavanju potreba i prilika za razvoj participacijskih vještina učenica i učenika. | Primljeno na znanje | Predmetni kurikulum Politike i gospodarstva str.13: “Uspješnom ostvarivanju ishoda učenja i poučavanja Politike i gospodarstva doprinose sve međupredmetne teme, posebice Građanski odgoj i obrazovanje te Poduzetništvo stvaranjem okruženja za razvoj poduzetnog i odgovornog građanina te promicanjem demokratske kulture i zaštite ljudskih prava i sloboda.“ RS je mišljenja da se povezanost s međupredmetnom temom Građanskog odgoja i obrazovanja ostvaruje svim zadanim ishodima posebice u konceptu/domeni C. Civilno društvo koja je usmjerena na razvijanje participacijskih vještina, ali i kroz ostale koncepte/domene odabirom aktivnih načina učenja i poučavanja. |
4 | Gong | Prijedlog predmetnog kurikuluma Politika i gospodarstvo, G. Vrednovanje usvojenosti odgojno obrazovnih ishoda | Elementi vrednovanja su: - usvojenost temeljnih koncepata (političke pismenosti, ekonomske pismenosti i civilnoga društva), - primjena usvojenih koncepata. Predlažemo dodati element „korištenje participacijskih vještina“, sukladno izbačenoj formulaciji koja je participacijske vještine pridodavala primjeni usvojenih koncepata | Nije prihvaćen | Zahvaljujemo na Vašem prijedlogu. RS je mišljenja da je nepotrebno uvoditi treći element jer se odnosi na formativno (ne sumativno vrednovanje) kako je i opisano u poglavlju E. Vrednovanje usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda: “Ostvarivanje postignuća odgojno-obrazovnih ishoda koji uključuju vrijednosne stavove prepoznavanja, razvijanja i iskazivanja pozitivnih osobnih i društvenih vrijednosti, zbog svoje formativne prirode, iskazuju se kontinuiranim praćenjem, opisnim i kvalitativnim procjenjivanjem te kao rezultat imaju povratne informacije o učenju i rezultatima učenja. Osobita pozornost pridaje se osposobljavanju učenika za samovrednovanje vlastitog učenja.” Na temelju navedenog i opisanog u poglavlju o vrednovanju, korištenje participacijskih vještina učenika se kontinuirano prati i bilježi,a izražava se opisno ne brojčano: “Na kraju godine učitelj daje zaključnu ocjenu. Zaključna ocjena predstavlja sumarnu procjenu usvojenosti ishoda učenja i poučavanja. Uz zaključnu ocjenu, učitelj daje procjenu razvijenosti sljedećih elemenata generičkih kompetencija: odgovornost, samostalnost i samoinicijativnost, komunikacija i suradnja. U tu svrhu koristi se lista procjene i ljestvica od tri stupnja: potrebna podrška, dobro, izvrsno.“ |