Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje sa zainteresiranom javnošću o Pravilniku o izmjenama i dopunama Pravilnika o razvrstavanju i kategorizaciji objekata u kojima se pružaju ugostiteljske usluge u domaćinstvu
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | Ana-Marija Parac Kapetanović | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O RAZVRSTAVANJU I KATEGORIZACIJI OBJEKATA U KOJIMA SE PRUŽAJU UGOSTITELJSKE USLUGE U DOMAĆINSTVU | Povećanjem smještajnih kapaciteta iz godine u godinu, automatski se generira veći prihod, kako na lokalnoj, tako i na nacionalnoj razini, što samo po sebi predstavlja konstantni rast proračunskih prihoda. U isto vrijeme, većina destinacija se ne obnavlja ni infrastrukturno, ni komunalno, a ni sadržajno, ni približnom brzinom kao ubiranje prihoda. Smatram da su nam nameti dovoljno veliki, uz konstantna ulaganja u objekte, modernizaciju prostora, poboljšanje ponude itd, uz koje se također direktno veže povećanje proračunskih prihoda zbog PDVa koji plaćamo na sve te aktivnosti (nabava materijala, namještaja, potrepština i sl) u pokušaju da sami, kao mali privatni iznajmljivači, povećamo zadovoljstvo gostiju pružanjem što bolje usluge. Pomoćni ležajevi se ne koriste prilikom svake rezervacije, nego su tu uglavnom ako netko dođe s djetetom, a to nije stalna situacija. Najčešće taj ležaj ostaje u funkciji kauča (dvosjeda, trosjeda, kutne garniture, fotelje..) kao dodatnog komfora koji mora postojati u svakoj jedinici pa nije realno tražiti namete na njega. Nemojte nam otežavati, nisu hoteli nositelji turizma - u hotelima je industrijska ponuda i namješten osmijeh, a kad mi primamo ljude u svoje domove, dajemo im svoju pažnju od srca i to oni prepoznaju, zato nam se i vraćaju. | Nije prihvaćen | Poštovana, Izmjene ovog Pravilnika, same po sebi, ne generiraju veći prihod te ne propisuju infrastrukturnu uređenost, porezna opterećenja i drugo. Izmjene se predlažu zbog obveze usklađenja sa Zakonima. |
2 | DUBRAVKA MARČAN | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O RAZVRSTAVANJU I KATEGORIZACIJI OBJEKATA U KOJIMA SE PRUŽAJU UGOSTITELJSKE USLUGE U DOMAĆINSTVU, Članak 3. | U članku 11. stavak 6. mijenja se i glasi: „(6) Pomoćni krevet ne izražava se u kapacitetu objekta, ali se navodi u izreci rješenja i kao takav (pomoćni na zahtjev gosta) ne ulazi u obračun turističke pristojbe niti poreznog paušala osim za studio apartman. Obrazloženje: pomoćni krevet kao takav postoji kao kauč ili sofa na razvlačenje ili doslovno pomoćni krevet na zahtjev gosta sklopiv i prijenosan ili kao dječji krevetić kojeg je za određenu razinu kategorizacije potrebno imati. Sada dolazimo do problema jesu li dva pomoćna kreveta zapravo dva obavezna dječja krevetića ili dva pomoćna sklopiva kreveta ili kauč na razvlačenje jer to u izreci rješenja nije specificirano. Drugo , sustav evisitor vam sigurno pokazuje da su na pomoćnim krevetima uglavnom djeca do 12 ili 18 godina za koje se ili ne plaća ili plaća 50% iznosa pristojbe , a u manjem broju odrasle punoljetne osobe, zar želite lavinu odjava pomoćnih kreveta? Što onda sa dječjim krevetom na zahtjev gosta kao obveznom stavkom za npr. 4 zvjezdice ukoliko je u rješenju 4+0 znači li to da beba ide u broj pravih kreveta dok će svima koji boravišnu obračunavaju nepaušalno ona biti besplatna? Pomoćni krevet nije pravi krevet! Broj stolica, ručnika, pribora za jelo i dr... računa se prema glavnim krevetima, ne i pomoćnim! | Djelomično prihvaćen | Poštovana, pomoćni krevet se navodi u izreci rješenja iz razloga što je prema novom Zakonu o turističkoj pristojbi potrebno plaćati turističku pristojbu i za pomoćne krevete. Dječji krevetić nije pomoćni krevet. Pomoćni krevet je fotelja, dvosjed ili trosjed, na razvlačenje. |
3 | HELENA IVANOVIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O RAZVRSTAVANJU I KATEGORIZACIJI OBJEKATA U KOJIMA SE PRUŽAJU UGOSTITELJSKE USLUGE U DOMAĆINSTVU | Važnije od bilo kakvih kategorizacija smještajnih jedinica i odredbi tko može pružati ugostiteljske usluge je "kategorizacija" unutar djelatnosti "pružatelj usluge smještaja u domaćinstvu". Riječ domaćinstvo znači mjesto, dom, gdje neka osoba živi, a u njegovom domu postoje smještajne jedinice soba, apartman, studio apartman za koje ima rješenje o pružanju usluge smještaja turistima. Ta osoba boravi pod istim krovom sa svojim gostom. U ovoj djelatnosti i pod ovim nazivom bi trebali biti isključivo samo oni koji imaju prijavljeno prebivalište na adresi gdje pružaju ovu uslugu. U svom domu! To su domaćini. Svi ostali iznajmljivači, vlasnici apartmana, kuća za odmor itd. neka se izuzmu iz ove kategorije. Žive tko zna gdje i dolaze od tko zna kud i sve su samo ne domaćini. Niti ne vide svoga gosta! Primjer iz moje ulice: zgrada, 6 apartmana, svaki prodan drugom vlasniku, ti vlasnici povadili rješenja, okačili tabele iste kao što ih imam ja (domaćin), a njih nema i njihovi turisti mene pitaju da im dam informacije o gradu. Samo što im nisam rekla "pitaj svog domaćina". Ministar turizma, a i financija neka smisle novi naziv za tu vrstu iznajmljivača i način obračuna boravišne i poreza. Time će se spriječiti daljnja betonizacija i apartmanizacija jer su se mnogi utrpali pod iznajmljivače domaćine i "paušalce". Napominjem još jednom: DOMAĆINSTVO-mjesto gdje netko živi i ima prebivalište! | Nije prihvaćen | Poštovana, ovo pitanje nije moguće riješiti ovim Pravilnikom već je isto predmet Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti. |
4 | Istarska županija - Regione Istriana | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O RAZVRSTAVANJU I KATEGORIZACIJI OBJEKATA U KOJIMA SE PRUŽAJU UGOSTITELJSKE USLUGE U DOMAĆINSTVU | Mišljenja smo da je nedopustivo da iznajmljivači soba i studio apartmana kategoriziranih s 2, 3 zvjezdice te apartmana i kuća za odmor kategoriziranih s 2, 3 i 4 zvjezdice ne moraju imati osiguran parking. Dakle, iznajmljivači navedenog smještaja moraju osigurati parkirno mjesto svojim gostima, i to sukladno broju soba, apartmana i/ili kuća za odmor. | Nije prihvaćen | Poštovani, svi objekti u domaćinstvu kategorije 4* i 5* trebaju imati parkiralište. Za objekte u domaćinstvu nižih kategorija nije propisana obveza parkirališta isto kao što nije propisana obveza parkirališta i za objekte iz skupine Hoteli. U nižim kategorijama usluge parkiranja vozila nisu obvezne kontinuirano godinama unazad jer je isto sukladno razini usluga koje se mogu očekivati u tim kategorijama. Konačno, Pravilnik propisuje minimum standarda koji omogućavaju prepoznatljivost proizvoda na tržištu, a sve ostalo je stvar tržišta. |
5 | Ivan Liović | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O RAZVRSTAVANJU I KATEGORIZACIJI OBJEKATA U KOJIMA SE PRUŽAJU UGOSTITELJSKE USLUGE U DOMAĆINSTVU, Članak 3. | Izmjena ovog članka ne doprinosi kvalitetnijem Pravilniku o raszvr. i kateg. objekata već je ona "samo" usklađenje sa važećim Zakonom o turističkoj pristojbi koji u članku 12 kaže: "Osobe koje pružaju ugostiteljske usluge u domaćinstvu ili na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu plaćaju godišnji paušalni iznos turističke pristojbe za svaki krevet (glavni i pomoćni) i smještajnu jedinicu u kampu i kamp-odmorištu odnosno prema kapacitetu u objektu za robinzonski smještaj koji se koriste za pružanje usluga smještaja sukladno posebnom propisu kojim se uređuje obavljanje ugostiteljske djelatnosti." Ovom izmjenom će se omogućiti da država legalno (gledajući sa njene strane) dodatno oštećuje pružatelje ugost. usluga u domaćinstvu na način da će pomoćne krevete naplaćivati jednako kao i osnovne krevete iako oni to u suštini nisu te NE SMIJU BITI KREVETI te se definiraju kao sklopivi kreveti / kauči, koji se po potrebi daju gostu na korištenje. Obzirom da Ministarstvo turizma ima pristup svim potrebnim statističkim podacima kroz sustav e-visitor da provjeri iskoristivost / popunjenost tih kreveta te dob osoba (turistička pristojba je umanjena ovisno o dobi gosta / korisnika smještaja) koje na tom pomoćnom krevetu borave, nelogično je njihovo izjednačavanje (u cjenovnom smislu) sa osnovnim krevetima. Članak 30, stavka 3, točka 1 Zakona o ugostiteljskim djelatnostima kaže: "Ugostiteljskim uslugama u domaćinstvu u smislu ovoga Zakona smatraju se sljedeće ugostiteljske usluge: 1. smještaja u sobi, apartmanu i kući za odmor, kojih je iznajmljivač vlasnik, do najviše deset soba, odnosno 20 kreveta, u koji broj se ne ubrajaju i pomoćni kreveti. Razvidno je da zakonodavac u citiranom zakonu shvaća sporednost pomoćnih kreveta, koji u suštini NISU osnovna usluga koju domaćin pruža (već dodatna usluga / po potrebi) te ih stoga niti ne uvrštava u definiranju opsega ugostiteljske usluge u domaćinstvu. Tako jedan objekt za domaćinstvo maksimalno može imati 20 osnovnih kreveta + 20 pomoćnih kreveta. Dakle, iz svega navedenog vidljivo je još jednom da je svrha izmjene članka 3. uvođenje dodatnih nameta pružateljima ugostiteljske usluge u domaćinstvu suprotno zakonitostima i logike tržišta čime će se tu skupinu (sa aspekta naplate turističke pristojbe / paušala) svrstati u nepovoljniji položaj u odnosu na ostale pružatelje ugostiteljskih usluga (hotela, kampova, tur. naselja, itd.). Prijedlog novog / starog teksta glasi: (6) Pomoćni krevet ne izražava se u kapacitetu objekta, osim u studio apartmanu. | Nije prihvaćen | Prema Zakonu o turističkoj pristojbi potrebno je plaćati turističku pristojbu i za pomoćne krevete. Isto nije moguće izmjeniti ovim Pravilnikom već samo Zakonom. |
6 | Jagoda Vukman | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O RAZVRSTAVANJU I KATEGORIZACIJI OBJEKATA U KOJIMA SE PRUŽAJU UGOSTITELJSKE USLUGE U DOMAĆINSTVU | Stalnim izmjenama samo pogoršavate uvjete poslovanja legalnim iznajmljivačima, i šaljete poruku da se ne isplati biti pošten. Zna se što je pomoćni krevet i zna se što podrazumijeva pružanje ugostiteljske usluge u domaćinstvu. Smatram kako se treba uvesti red na tržištu, a ne dodatno opteretiti legalne iznajmljivače. Mnogi gradovi u Europi su već uveli kazne za one koji ne registriraju djelatnost iznajmljivanja i ograničenja iznajmljivanja. Morate se suprotstaviti negativnim efektima ‘booma’ masovnog iznajmljivanja kao što su smanjenje cijene i kvalitete smještaja (ilegalni iznajmljivači ruše cijene legalnim), rastuća turistifikacija koja ne prati i ne može pratiti infrastrukturu, snažan (nerealan) skok cijena u restoranima, kafićima itd. Istražite s kakvim su se sve posljedicama masovnog turizma suočili svjetski gradovi i koja su rješenja osmislili. | Nije prihvaćen | Poštovana, Izmjene Pravilnika se predlažu zbog obveze usklađenja sa Zakonom o ugostiteljskoj djelatnosti te ne mogu utjecati na rješenja za koja se zalažete. Izmjene ne opterećuju dodatno iznajmljivače. U pogledu nelegalnog iznajmljivanja sva saznanja o tome potrebno je prijaviti Državnom inspektoratu. Ne treba zaboraviti da se nalazimo u tržišno orijentiranom društvenom okruženju u kojem je formiranje cijena tržišna kategorija. |
7 | Nedjeljko Pinezić | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O RAZVRSTAVANJU I KATEGORIZACIJI OBJEKATA U KOJIMA SE PRUŽAJU UGOSTITELJSKE USLUGE U DOMAĆINSTVU | Općenito, prečeste promijene zakonskih i podzakonskih akata ukazuju na izostanak savjetovanja sa predstavnicima strukovnih udruženja u procesu pripreme izmjena. To dovodi do uzastopnog "popravljanja" i "ispravljanja" već donijetih zakonskih rješenja. Sve zajedno doprinosi osjećaju nesigurnog poslovnog okruženja i usporava procese investicija u kvalitetu. Samim time mjere za podizanje kvalitete komfora smještaja koje je donijelo Ministarstvo izravno su "potkopane" od samog Ministarstva ovakvim (pre)čestim promjenama uvjeta poslovanja. Za sve investitore, male i velike rizik izlaganja zaduženju je, pored poslovnog rizika kojega investitor sam preuzima, prevelik ako se pojača rizikom pravne i fiskalne neizvjesnosti. Zato nije preporučljivo brzati sa donošenjem kratkoročnih rješenja u cilju "smirivanja nervoze" pojedinih interesnih skupina niti donositi zakone i podzakonske akte koji će u konačnici biti u suprotnosti sa deklariranom strategijom podizanja komfora smještaja. Na kraju, koliko god zanemarivali ove činjenice, posljedice će biti neželjene. | Nije prihvaćen | Poštovani, javno savjetovanje daje mogućnosti svim zainteresiranim za iznošenje svojih prijedloga. Izmjene Pravilnika slijede stalne tržišne promjene u turizmu te ne generiraju rizik pravne neizvjesnosti, već naprotiv, omogućavaju prilagođavanje tržišnim zahtjevima. Konačno, Pravilnik ne može odgovoriti na opće konstatacije jer je isti skup konkretnih standarda koji oblikuju prepoznatljiv proizvod. |
8 | Nedjeljko Pinezić | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O RAZVRSTAVANJU I KATEGORIZACIJI OBJEKATA U KOJIMA SE PRUŽAJU UGOSTITELJSKE USLUGE U DOMAĆINSTVU | Članak 2. Zašto se brišu kamp odmorišta ? Članak 3. Ako se "Pomoćni krevet ne izražava u kapacitetu objekta", zašto se onda navodi u izreci rješenja ? Ovo je nelogično rješenje. Ako se pomoćni krevet navodi u izreci rješenja onda se treba izražavati i u kapacitetu objekta. To onda podrazumijeva i novi način kategorizacije koji će biti sličan načinu nuđenja smještajnih kapaciteta od strane turističkih agencija (2+2, 4+2 i slično). Članak 5. isto kao i članak 2. Članak 6., stavak 8. isto kao i članak 2. i članak 5. Članak 7. isto kao i Članak 2., Članak 5., Članak 6. , stavak 8. Članak 13. isto pitanje kao i za Članak 2., Članak 5., Članak 6., stavak 8., Članak 7. Zahvaljujem na odgovoru Nedo pinezić Krk | Nije prihvaćen | Poštovani, Kamp odmorišta se ne brišu i dalje ostaju kao vrsta objekta. Pomoćni krevet se navodi u izreci rješenja iz razloga što je prema novom Zakonu o turističkoj pristojbi potrebno plaćati turističku pristojbu i za pomoćne krevete. |
9 | Slavka Kocijan | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O RAZVRSTAVANJU I KATEGORIZACIJI OBJEKATA U KOJIMA SE PRUŽAJU UGOSTITELJSKE USLUGE U DOMAĆINSTVU, Članak 4. | 1. NIJE U REDU DA POMOĆNE KREVETE IZJEDNAČAVATE SA GLAVNIM ŠTO SE TIČE PLAĆANJA TURISTIČKE PRISTOJBE. UGLAVNOM NA NJIMA SPAVAJU MALA DJECA DO 12 GOD. KOJA SU OSLOBOĐENA PLAĆANJA BORAVIŠNE PRISTOJBE. U OSNOVI KAUČI, KUTNE GARNITURE ILI FOTELJE SLUŽE GOSTU ZA SJEDENJE I GLEDANJE TV. 2. IZJEDNAČILI STE SVE IZNAJMLJIVAČE ŠTO SE TIČE CIJENE PO LEŽAJU. GOSPODO, DA LI STE VI SVJESNI DA MI KOJI IMAMO APARTMANE U MALIM SREDINAMA GDJE ZAMRE SVE NAKON 31.8. TJ. IZNAJMLJUJEMO 50-60 DANA U GODINI MORAMO PLATITI ISTI IZNOS TURISTIČKE PRISTOJBE KAO ONI U DUBROVNIKU, SPLITU ITD. I JOŠ K TOME NA DODATNE LEŽAJEVE. MI KAO I ONI KOJI ŽIVE U VELIKIM SREDINAMA MORAMO ULAGATI U APARTMANE I POBOLJŠAVATI TURISTIČKU PONUDU , VRAĆATI KREDITE . ALI KAKO? KAD NAS UNIŠTAVATE TOLIKIM NAMETIMA I IZJEDNAČAVATE SA TOP DESTINACIJAMA ŠTO SE TIČE PLAĆANJA. 3. ZAŠTO ŽELITE UNIŠTITI MALE IZNAJMLJIVAČE KOJI ŽIVE U MANJIM MJESTIMA I ŽIVE OD MALIH MIROVINA TE POŠTENO PLAĆAJU SVE PRISTOJBE . 4. ZAŠTO DODATNI PRIHOD NE TRAŽITE KOD IZNAJMLJIVAČA NA CRNO KOJIH IMA JAKO PUNO I KOJI UNIŠTAVAJU NAS LEGALNE IZNAJMLJIVAČE. SLAVKA I EMIL KOCIJAN | Nije prihvaćen | Poštovana, odgovore na ova pitanja nije moguće riješiti izmjenama ovog Pravilnika. Plaćanje boravišne pristojbe predmet je Zakona o turističkoj pristojbi. |
10 | STEVO ŽUFIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O RAZVRSTAVANJU I KATEGORIZACIJI OBJEKATA U KOJIMA SE PRUŽAJU UGOSTITELJSKE USLUGE U DOMAĆINSTVU, Članak 18. | Ovaj članak i uopće gubitak prava na isticanje kategorija objekta za smještaj je prilično upitan. Naime, na taj način dobiti ćemo dvije vrste smještaja: one kategorizirane i one druge koji to nisu ali (ZA SADA) im se dozvoljava poslovanje, No, svuda se ističu kao "nekategorizirani", nešto kao postoje, ali iz nužde jer ih se ne može odmah ukinuti. Time se svi ti kapaciteti dovode u totalno nepovoljni položaj, a nisu ni krivi ni dužni. Naime, neki su od njih (mnogi) i gradili svoje kapacitete prema pravilnicima koji su tada važili. I sada, retroaktivno, stavljaju se u kategoriju "nepoželjnih i nekategoriziranih". To prema svim tim iznajmljivačima nije pravedno pa predlažem da se nađe neka druga forma a da ti kapaciteti ostanu kategorizirani. Ne vidim razloga zašto se sve skupa ne bi organiziralo npr. na način da se smještajni objekti kategoriziraju sa recimo 7 zvijezdica (sunca ili sl.) i da se nađe prostora da svaki kapacitet dobije zvijezdice, netko više, netko manje ali svi su onda kategorizirani, nitko nije prebačen u kategoriju nekategoriziranih. | Nije prihvaćen | Poštovani, rokovi i obveza za ponovnu kategorizacija smještaja u domaćinstvu određeni su Zakonom o ugostiteljskoj djelatnosti za sve objekte koji imaju rješenje prema Pravilniku iz 1995. godine, prije 1. rujna 2007. godine. U tržišnom pogledu potrebno je ujednačiti standarde na istu razinu usluga. Objekti sa standardima iz 1995. godine nemaju istu razinu usluga u odnosu na objekte kategorizirane poslije 2007. godine te ova činjenica stvara tržišno neujednačeni proizvod. Kategorije sa sedam zvjezdica nisu tržišno uobičajene i prepoznatljive. |
11 | STEVO ŽUFIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O RAZVRSTAVANJU I KATEGORIZACIJI OBJEKATA U KOJIMA SE PRUŽAJU UGOSTITELJSKE USLUGE U DOMAĆINSTVU, Članak 3. | Možda bi tu trebalo biti malo precizniji. Naime, imamo dodatni krevet - to je npr. u kauču na razvlačenje u dnevnom boravku koji se po potrebi razvlači. Taj kapacitet se prikazuje kao A2 + 2 (to je taj +2) , imamo pomoćni krevet koji nije u standardnoj opremi i nema ga u kapacitetu ali se dodaje po potrebi (to je sklopivi krevet koji se po potrebi dodaje) i imamo dječji krevet koji se dodaje po potrebi kao i dječji krevet. | Djelomično prihvaćen | Poštovani, Sklopivi krevet koji se po potrebi dodaje isto je pomoćni krevet. Dječji krevetić ne smatra se pomoćnim krevetom. |
12 | STEVO ŽUFIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O RAZVRSTAVANJU I KATEGORIZACIJI OBJEKATA U KOJIMA SE PRUŽAJU UGOSTITELJSKE USLUGE U DOMAĆINSTVU | Generalna primjedba odnosi se na činjenicu da se pravilnik nepotrebno mijenja gotovo svaku godinu. Naravno, domaćinstva gotovo da ni ne čitaju te izmjene pravilnika svake godine jer u najvećoj mjeri za to nisu osposobljena. Time se stvara zbrka između propisa i prakse, a tu onda nastupaju inspekcije koje natjeravaju (ove koji ne čitaju) da provode neke nove odredbe pravilnika. I tako stalno ukrug. Predlažem da se stabiliziraju stvari i da se najmanje 10 godina ostavi isti pravilnik. Sve ostalo je nepotrebno i stvara, kako sam već rekao, pravnu zbrku koja je u koliziji sa praksom. | Djelomično prihvaćen | Poštovani, nije moguće zaustaviti deset godina tržište i stalnu promjenu zahtjeva istog. Što znači da „Zbrka između propisa i prakse“ nastala bi ne promjenom propisa. Sva domaćinstva koja imaju rješenje poslije 2007. godine ne trebaju nužno čitati Pravilnik. Za iste važe uvjeti koji su vrijedili u vrijeme donošenja rješenja. |