Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o obrascu prethodne procjene za Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | Josip Sabljak | OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE | Poštovanje , Josip Sabljak Josipdol Banova 10 sabljak.josip@gmail.com Potpredsjednik Vlade i ministar hrvatskih branitelja Tomo Medved Poštovanje , PREDLAŽEM 1. Da se kod izračuna mirovine po ZOMO -a računa 10 naj boljih godina. Primjer kod mene 41 godina i 3 dana efektivnog staža i poseban staž 4 godine 2 mjeseca i 19 dana Ukupno 45 godina 2 mjeseca i 22 dana . VRIJEME PROVEDENO U RATU 1542 dana . Prosjek osobnog boda 0,7945 za čitavi staž. Da se uzima 10 najboljih godina imao bi prosjek 1,1435 Najbolje godine sam imao od 1979 do 1991 što se vidi da smo u ratu i poslije rata imali male plaće pa sa tim i manji prosjek osobnih bodova .Izračun mirovine po prvom je 45,7717 osobnih bodova sa sadašnjim vrednosti boda od 10,86 € =497,08 € . Da se uzima prosjek 10 najboljih godina 65,8778 osobnih bodova pomnoženo sa 10,86 € = 715,43 Razlika je 218,35 € ili 1.645,16 kuna .Ja sam u najnižoj braniteljskoj jer 1542 dana ili 53,6788 pomnoženo sa10,86 =582,95 € Kod najnižih se vidi nepravda jer radni staž ništa ne znači .Netko ko je ispunio uvjet sa 15 godina staža u mirovinu i ima dana u ratu kao ja imamo istu mirovinu .Po članku52,c (NN84/21 ) Branitelji mogu podnijeti zahtjev za ponovo računanje mirovine uz primjenu člana 27; 35. ili 48 . Članak 27. (NN 84/21 ) glasi : osobni bod se poveća ovisno o vremenu provedenom u ratu . U mom slučaju bi bilo 40 % jer sam dragovoljac sa 1542 dana u ratu . U praksi mirovinsko samo dodaje na osobne bodove po ZOMO-a a onda dodatka od 27 % nema. PREDLAŽEM DA SE UKUPNOJ MIROVINI IZRAČUNATOJ PO ČLANKU 79 STAVKU 1 ZOMO- a I ČLANKU 79 STAVKU 2 ZOMO -a DODAJU BODOVI KOJI PROIZLAZE IZ POVEĆANJA OSOBNOG BODA OVISNO VREMENA PROVEDENOM U RATU Članak 27. (NN 84/21 ) Ovakvim obračunom bi se izbjegle mnoge nepravde .Ima dragovoljaca koji nemaju niti 1 centa kao branitelj .Evo primjera na mojoj mirovini kako bi se računalo : članak 79 stavak1 ZOMO- a 36,0407 +članak 79 stavak 2 ZOMO-a dodatak na mirovinu 27% = 9,7310 Ukupno mirovina 45,7717 bodova .Ovim bodovima dodati 36,0407 X 40% = 14,4163 45,7717 + 14,4163 = 60,1880 Neznam koliko ste me razumili ali se nadam da ćete razmotriti moje prijedloge koji tište mnoge Branitelje a osobito one koji su bili dugo u ratu a poslije nastavili raditi do punog staža. PREDLAŽEM : 1. KOD OBRAČUNA MIROVINE PO ZOMO -a uzeti prosjek 10 najpovoljnijih godina. 2.NA UKUPNU MIROVINU PO ZOMO -a DODATI povećanje osobnog boda prema vremenu provedenom u ratu Članak 27 (NN 84/21 ) 3.Da svi branitelji koji su u mirovini mogu podnijeti zahtjev za ponovni izračun mirovine ako za njih bude povoljnije. | Nije prihvaćen | Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje mirovinu određuje prema najpovoljnijem propisu po kojem korisnik zadovoljava uvjete za mirovinu. Vezano uz primjenu članka 79. Zakona o mirovinskom osiguranju, ističemo kako je Zakonom o dodatku na mirovine ostvarene prema Zakonu o mirovinskom osiguranju propisano da se on primjenje samo na mirovine ostvarene prema Zakonu o mirovinskom osiguranju. |
2 | Renato Sikirić | OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE | Potpredsjednik Vlade i ministar hrvatskih branitelja Tomo Medved Postovani, kako je pokrenut postupak novog nacrta prijedloga Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji, sa osnovnim ciljem kako navodite, stvaranja sustava koji će omogućiti da iznos osnovnih prava u Zakonu bude usklađen s potrebama braniteljsko-stradalničke populacije iz Domovinskog rata i rastom troškova života, odnosno s ekonomskim stanjem u Republici Hrvatskoj. Izmjena Zakona je potrebna i svakako vrijedna hvale, a naročito vezano za nužno potreban ispravak nespretne formulacije derogirajućeg članaka 49. stavak 5., koja vam se moguće potkrala. Za pretpostaviti je da je namjera vašeg Ministarstva i Vlade Republike Hrvatske kao predlagateljice trenutnog Zakona i prestanka važenja Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, koji je njemu prethodio, nastavak dostojanstvenog vrednovanja instituta najniže mirovine, vodeći računa da će se navedena mirovina u idućem razdoblju moći, kao i sve ostale u Republici Hrvatskoj, usklađivati prema recentnim podacima Državnog zavoda za statistiku, a što je postalo iznimno važno u svjetlu snažnog inflatornog rasta i sve veće štete koju nesretni članak 49. uzrokuje prema institutu najniže mirovine, sramno zakidajući njene korisnike. U navedenom Zakonu se člankom 49. stavkom 5. određuje način izračuna najniže mirovine kako slijedi: Najniža mirovina određuje se od osnovice koja iznosi 45% prosječne neto plaće po zaposlenome u pravnim osobama Republike Hrvatske u 2016. godini, a prema podacima Državnog zavoda za statistiku. Problem leži u formulaciji „u 2016. godini, a prema podacima Državnog zavoda za statistiku“ čime je zakonodavac sa navedenom godinom apsolutno neprihvatljivo zamrznuo navedenu "mirovinu", namjesto da je uobičajeno propisano „u godini koja prethodi godini ostvarivanja prava, a prema podacima Državnog zavoda za statistiku“. Takva standardna formulacija je uostalom u članku 31. stavak 4., stajala i u prethodno važećem Zakonu o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, točnije od 2004. godine i samog uvođenja instituta najniže mirovine (»Narodne novine«, br. 174/2004, 92/05, 02/07, 107/07, 65/09, 137/09, 146/10, 55/11, 140/12, 19/13 - pročišćeni tekst, 33/13, 148/13 i 92/14). Nije nevažno naglasiti, da je Ustavni sud već jednom iznio stav kako je pravo na usklađivanje mirovina ustavno socijalno pravo, izvedeno iz članaka 1. i 3. Ustava čiji bitni sadržaj ne smije biti ograničen, a što se primjenom članka 49. stavka 5. nesporno događa. Uostalom i sami naglašavate da braniteljsko stradalnička populacija iz Domovinskog rata predstavlja ranjivu skupinu koja zahtjeva posebnu skrb, a što je sukladno i članku 58. stavku 3. Ustava Republike Hrvatske kojim je propisano da posebnu skrb država posvećuje zaštiti hrvatskih branitelja. Što je svakako od 2017. godine derogirano, sada važećim Zakonom. Stoga se traži i predlaže da se u narednoj izmjeni i dopuni Zakona, Članak 49. „Pravo na najnižu mirovinu“ izmijeni u stavku 5. i da kao takav ispravljen glasi: (5) Najniža mirovina određuje se od osnovice koja iznosi 45% prosječne netoplaće po zaposlenome u pravnim osobama Republike Hrvatske u godini koja prethodi godini ostvarivanja prava, a prema podacima Državnog zavoda za statistiku. | Nije prihvaćen | Zakonom o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji 2017. godine izjednačena je visina najniže mirovine za sve hrvatske branitelje iz Domovinskog rata neovisno o godini u kojoj ostvaruju to pravo, a na način da je zadržana ista polazna osnovica. Međutim, navedenim Zakonom je propisano povećanje iznosa najniže mirovine sukladno vremenu sudjelovanja u obrani suvereniteta Republike Hrvatske za 0,015% proračunske osnovice za svaki dan sudjelovanja u borbenom sektoru. Ovakvim pristupom hrvatskim braniteljima s najduljim sudjelovanjem u obrani suvereniteta RH omogućen je znatno viši iznos najniže mirovine u odnosu na iznos predviđen prethodnim Zakonom, a u okviru raspoloživih sredstava. |
3 | Zlatko Lacković | OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE, 1. OPĆE INFORMACIJE | Zovem se Zlatko Lacković, 100% HRV-i 1. grupe, Adresa: Bratina46, 10451 Pisarovina. Moj prijedlog je: pošto se mijenja ili dopunjuje postojeći zakon o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji da se nama 100% invalidima prve skupine prvo vrate oduzeta i smanjenja primanja osobne invalidnine koja su nam smanjena 2001. g; a time su smanjena i primanja našim njegovateljima jer nam je smanjena osnovica osobne invalidnine jer meni je kao 100% HRV-i 1. skupine osobna invalidnina iznosila 12 000 kn; a 2001. g. vlast SDP-a smanjila ju je na 8750 kn; a naši njegovatelji također od tada primaju svoju osobnu plaću za našu njegu i skrb u visini 3880 kn. mjesečno jer pošto je smanjena nama osnovnica osobne invalidnine onda je smanjeno i njihovo primanje jer se njihovo primanje veže uz visinu osnovice naše osobne invalidnine. Zato smatram da bi bilo pošteno da nam to sadašnja vlast vrati jer stalno tvrde da stoje uz nas branitelje i invalide, a pošto vidim da vraćaju i iznose mirovina braniteljima kojima je oduzeto po 10% iznosa mirovine. Ako zato nemaju volje onda bi bilo bar pošteno da se od sada pa nadalje iznos osobne invalidnine godišnje povećava na sličan način kao i mirovine svih vrsta umirovljenika u RH; a iznos povećanja i rasta primanja naših njegovatelja da se uredi na neki drugi način tako da i njima godišnje rastu primanja kao i svim drugim radnicima koji rade u javnim ili državnim službama jer ovo koliko sada dobivaju mjesečno je sramota ministarstva branitelja i RH; ako se to sada ne uredi u vezi nas invalida i naših njegovatelja ne znam kad će. Već sam prošle godine bio na sastanku kod ministra Tome Medveda u ministarstvu branitelja u vezi ove teme i nekih drugih tema koje se tiču nas najtežih invalida i naših njegovatelja. To možete provjeriti po mom imenu i prezimenu, a ministar Medved je moje prijedloge također zapisao i rekao da će se to uskoro riješiti pa nadam se da je ova izmjena i dorada zakona o Hrvatskim braniteljima jedan dio koji se počinje rješavati. To je moj prijedlog i bilo bi mi drago da ga razmotrite i usvojite, unaprijed hvala. Zlatko Lacković HRV-i 100% prva skupina, ovo piše moja kćer pošto ja ne mogu pisati sa rukama. | Prihvaćen | Osnovicu za određivanje mjesečnog iznosa osobne invalidnine invalida I. skupine određivat će Vlada RH svojom odlukom svake godine te će na taj način omogućiti rast osobne invalidnine i naknade za njegovatelje. Izmjenama i dopunama Zakona također će se predvidjeti da iznos osnovice za narednu godinu ne može biti niži od iznosa određenog za prethodnu godinu. |
4 | Žan Glavurtić | OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE, 1. OPĆE INFORMACIJE | Poštovani g. Medved Još prije par godina razmatrali ste problem kojim su prema ZOPHBiDR branitelji zaposleni u PS, DVO i OSO praktički izgubili prava kao branitelji te ste obećali, ako ništa drugo, srediti stvari s Ministarstvom rada i mirovinskim sustavom da bi bar izjednačili prava koja kao branitelji nemamo. Naime, tim zakonom - mi koji smo ostali raditi u tim sustavima jesmo-ali i nismo branitelji jer nas sustav ne prepoznaje kao ni ZOPHBiDR. Pitanje - kad i kako će te riješiti taj dio ljudi koji je nemali broj (oko 40-60 000 ) ? Ili da se ponovno okupljamo pred vratima Vašeg Ministarstva? Mi smo podložni mirovinskom sustavu kakav jest sad u RH, kao da rata vidjeli nismo, kao da sam te 4 godine pakla sa suborcima - bio u Briselu.. Možda s g . A.P. jesam, ladio m*** kao i ostalih na desetke tisuća branitelja. Sramota. Glasove će te dobiti vjerojatno od kupljenih, ali od prodanih nikad. Lp | Primljeno na znanje | Mirovinska prava hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata DVO i službenih ovlaštenih osoba regulirana su Zakonom o pravima iz mirovinskog osiguranja djelatnih vojnih osoba, policijskih službenika i ovlaštenih službenih osoba. Ova prava su povoljnija u nekim dijelovima u odnosu na prava predviđena općim mirovinskim propisom. Sukladno stajalištu sudova nije moguće u ostvarivanju mirovinskih prava koristiti povoljnije uvjete iz dva ili više propisa. Stoga, nije moguće ovim Prijedlogom Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskim braniteljima i članovima njihovih obitelji propisati još jedne povoljnije uvjete za mirovinska prava navedenih osoba. Moguće je samo izmjenama Zakona o pravima iz mirovinskog osiguranja djelatnih vojnih osoba, policijskih službenika i ovlaštenih službenih osoba predvidjeti nova prava za ovu skupinu hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata. |