Izvješće o provedenom savjetovanju - Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, s Konačnim prijedlogom zakona i Obrazac iskaza o procjeni učinaka propisa

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 DENIS GAŠČIĆ ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA, Članak 3. Dodati i: "16. područje zabrane prometovanja i parkiranja električnih vozila". Naime, radi velikog rizika u slučaju izbijanja požara električnog vozila za druga vozila, pa čak i osobe, u okolini požarišta, takvim bi se područjem mogle proglasiti, primjerice, podzemne garaže iz kojih je goruće vozilo često, zbog nepristupačnosti terena, nemoguće ukloniti. U slučaju požara električnog vozila, njegovo je uklanjanje, radi zahtjevnosti i potrebnog duljeg vremena za gašenje požara baterija, često najsigurnija opcija. Dodavanjem točke 16. navedenom članku omogućiti proglašenje takvih zona. Nije prihvaćen Predmetne izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa cestama odnose se isključivo na ispunjenje indikatora iz NPOO koji se odnosi na potpuno automatizirana vozila.
2 DENIS GAŠČIĆ ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA, Članak 240. (NN 85/22, 114/22) Propisati kako se posebnim registracijskim pločicama označavaju električna i hibridna vozila. Primjerice, u Republici Poljskoj i u Mađarskoj električna vozila se označavaju zelenim pločicama, u Republici Litvi njihove registracijske oznake počinju slovom "E", dok se u Ujedinjenom Kraljevstvu oznaka države (UK), ako je riječ o električnom vozilu, nalazi u zelenom kvadratu. Naime, u slučaju prometne nesreće ili (samo)zapaljenja vozila prepoznavanje toga je li riječ o električnom vozilu ili ne uvelike utječe na taktički nastup spasilačkih službi, a posebice vatrogasaca. Uvođenje posebnih registracijskih pločica uštedjelo bi vatrogascima na terenu vrijeme jer bi već po pločicama znali da je riječ o električnom vozilu. Također, operater centra veze građane bi već po dojavi mogao pitati vide li možda u blizini mjesta nesreće zelene pločice kako bi na isto poslao dostatan broj vatrogasaca i opreme (koje ne treba slati u tolikom broju ako je riječ o nesreći/požaru neelektričnog vozila). Nadalje, drugačijim registracijskim pločicama omogućila bi se i brža provjera poštivanja pravila da se na nekim mjestima smiju parkirati samo električna vozila (tzv. eco-friendly mjesta), odnosno pravila da se na nekim mjestima ne smiju parkirati električna vozila (primjerice, u podzemnim garažama). Osim članka 450. Zakona, potrebno je promijeniti i druge članke koji se tiču registracijskih pločica. Primljeno na znanje Predmetne izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa cestama odnose se isključivo na ispunjenje indikatora iz NPOO koji se odnosi na potpuno automatizirana vozila. Navedene primjedbe ćemo razmatrati kroz buduće izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
3 IVAN DUŠAN ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA, Članak 7. Pitanje - vezano za operatera u vozilu, da li se na njega odnose odredbe zakona o sigurnosti prometa na cestama vezano za prisutnost alkohola? Da li operater može konzumirati alkohol i biti operater vozila? To treba precizno definirati! Nije prihvaćen Člankom 281.d. stavkom 2. propisano je da operator u vozilu te operator intervencije na daljinu u trenutku kada poduzima potrebnu radnju u potpuno automatiziranom vozilu odgovara za prekršaj koji je proizašao iz skrivljene poduzete radnje, odnosno tretira se kao vozač u odnosu na bilo koji prekršaj propisan Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, pa tako i prekršaj koji se odnosi na utjecaj alkohola. Uz navedeno, člankom 281.c stavkom 2. je propisano da operator u vozilu, odnosno operator intervencije na daljinu ne smije obavljati zadaće u vozilu u slučajevima propisanim člankom 289. stavkom 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
4 BIZCOORDS J.D.O.O. ZA TRGOVINU I USLUGE ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA, Članak 7. Ako ostali sudionici u prometu ne smiju ometati automatizirana vozila onda to isto treba vrijediti i za automotizirana vozila: Automatizirana vozila ne smiju ometati ostale sudionike u prometu na cestama, na način da svojim radnjama dovodi ostale sudionike u promete da moraju poduzeti radnju u prometu koju inače ne bi poduzeli ili ih ometaju u toj mjeri da ostali sudionici u promete budu prisiljeni nepotrebno izvoditi manevar za minimalizaciju rizika ili ih ometa u uključivanju u promet. Za to treba predvidjeti kazne za operatera ili vlasnika. Nije prihvaćen Odredbama članka 281.a stavka 1. propisano je da potpuno automatizirano vozilo koje u prometu na cesti sudjeluje u skladu s odredbama zakona kojim se uređuje prijevoz u cestovnom prometu mora prometovati u skladu s prometnim pravilima i ispunjavati uvjete koji su propisani Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, dok je stavkom 2. izričito propisano da je vlasnik potpuno automatiziranog vozila dužan voditi računa o sigurnosnim postavkama toga vozila kako njegovim prometovanjem ne bi došlo do pogoršanja ili ugroze sigurnosti prometa na cestama te kako potpuno automatizirano vozilo ne bi predstavljalo povećanu opasnost za ostale sudionike u prometu na cestama. Potpuno automatizirano vozilo izvodi manevar za minimalizaciju rizika da bi smanjilo opasnost u prometu na minimum zaustavljanjem vozila u sigurnom stanju (tj. u stabilnom stanju mirovanja u kojem je rizik od sudara smanjen), Ako potpuno automatizirano vozilo napravi prekršaj, za isti će se kazniti vlasnik vozila ili operatori, ovisno o utvrđenoj krivnji za prekršaj.
5 BIZCOORDS J.D.O.O. ZA TRGOVINU I USLUGE ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA, Članak 7. Ukoliko automatizirano vozilo uzrokuje nesreću sa smrtnim posljedicama, za koju bi po zakonu ostali sudionici u prometu dobili ZATVORSKU kaznu, tko ide u zatvor. Dali ide u zatvor vlasnik, proizvođać, operater jer ne može biti u tome razlike, ako zatvorska kazna vrijedi za ostale sudionike u prometu netko mora ići u zatvor i za nesreću koje je uzrokovalo autmatizirano vozilo. Nije prihvaćen Obzirom da Zakon o sigurnosti prometa na cestama propisuje samo prekršajnu odgovornost vozača, odnosno vlasnika vozila tako je i u izmjenama Zakona propisana odgovornost vlasnika za počinjene prekršaje potpuno automatiziranog vozila. Odgovornost za počinjenje kaznenih djela pravnih osoba propisani su drugim propisima.
6 BIZCOORDS J.D.O.O. ZA TRGOVINU I USLUGE ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA, Članak 7. Ukoliko automatizirano vozilo uzrokuje nesreću sa ozljeđenim osobama tko snosi troškove i nadoknadu štete? Nije prihvaćen Kako bi potpuno automatizirano vozilo moglo sudjelovati u prometu na cestama za njega vrijede isti uvjeti kao i za sva ostala vozila, između ostalog mora biti registrirano (imati registarske oznake te važeću prometnu dozvolu), a vlasnik mora sklopiti važeću policu obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti.
7 BIZCOORDS J.D.O.O. ZA TRGOVINU I USLUGE ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA, Članak 7. Predlažemo dodati stavak u ćlanak 281.b Automatizirana vozila ne smiju ometati ostale sudionike u prometu na cestama, na način da svojim radnjama dovodi ostale sudionike u promete da moraju poduzeti radnju u prometu koju inače ne bi poduzeli ili ih ometaju u toj mjeri da ostali sudionici u promete budu prisiljeni nepotrebno izvoditi manevar za minimalizaciju rizika ili ih ometa u uključivanju u promet. Za to treba predvidjeti kazne za operatera ili vlasnika. Nije prihvaćen Nije potrebno jer je to propisano odredbama prethodnog članka 281.a stavka 1. kojim je propisano da potpuno automatizirano vozilo koje u prometu na cesti sudjeluje u skladu s odredbama zakona kojim se uređuje prijevoz u cestovnom prometu mora prometovati u skladu s prometnim pravilima i ispunjavati uvjete koji su propisani Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, dok je stavkom 2. izričito propisano da je vlasnik potpuno automatiziranog vozila dužan voditi računa o sigurnosnim postavkama toga vozila kako njegovim prometovanjem ne bi došlo do pogoršanja ili ugroze sigurnosti prometa na cestama te kako potpuno automatizirano vozilo ne bi predstavljalo povećanu opasnost za ostale sudionike u prometu na cestama.
8 SAŠA TOMAŠIĆ N A C R T Članak 82. Predlaže se dopuna članka 82. ZOSPC, dodavanjem stavka (2) "Iznimno od stavka 1. ovoga članka, na mjestima iz točke 1. ovoga članka, ukoliko se pješački prijelaz nalazi u jednosmjernoj ulici, dozvoljeno je zaustavljanje ili parkiranje vozila i na udaljenosti manjoj od 5 metara iza pješačkog prijelaza, gledano u smjeru kretanja vozila u jednosmjernoj ulici. " Člankom 82. stavak 1. točka 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, (NN 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 92/14, 64/15, 108/17, 70/19, 42/20, 85/22, 114/22, 133/23), propisano je da vozač ne smije zaustaviti ili parkirati vozilo na udaljenosti manjoj od 5 metara od obilježenog pješačkog prijelaza. Navedena udaljenost određena je zbog preglednosti i sigurnosti prvenstveno pješaka, kako bi pješak na vrijeme uočio vozilo, ali isto tako i zbog pravovremenog uočavanja pješaka od strane vozača. Kako u jednosmjernoj ulici nema vozila iz zabranjenog smjera, moguće je dozvoliti parkiranje i na udaljenosti manjoj od 5 metara iza obilježenog pješačkog prijelaza u smjeru kretanja vozila, bez ugroze pješaka. Nije prihvaćen Predmetne izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa cestama odnose se isključivo na ispunjenje indikatora iz NPOO koji se odnosi na potpuno automatizirana vozila.
9 PRAVOBRANITELJ ZA DJECU ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA, Članak 8. Posebnu nas brinu mogući problemi odnosno incidenti koji bitno ugrožavaju stanje sigurnosti, za koje se dodaje novi Članak 290.a. u odnosu na sigurnost djece u prometu, te ocjenjuje da uopće nema ocjene stanja u odnosu na djecu. Uvođenje potpuno automatiziranih vozila u promet nije popraćeno obrazloženjem i normativnim odredbama koje će regulirati njihovo sudjelovanje u prometu u odnosu na prijevoz djece. Nije prihvaćen Prijedlogom Zakona se trenutno regulira samo prijevoz putnika potpuno automatiziranim vozilom, odnosno taxi prijevoz u kojem djeca ne bi smjela samostalno sudjelovati i koristiti usluge taxi prijevoza, već iste mogu koristiti u pratnji odrasle punoljetne osobe koja bi trebala voditi računa o njihovoj sigurnosti. Ministarstvo unutarnjih poslova kontinuirano provodi edukacije djece kroz razne aktivnosti, pa će se i navedene izmjene propisa koje se odnose na sudjelovanje potpuno automatiziranog vozila uzeti u obzir pri provođenju edukacija i preventivnih aktivnosti.
10 PRAVOBRANITELJ ZA DJECU ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA, Članak 7. S obzirom na činjenicu da se propis donosi po hitnom postupku i inače stanje dostupnosti edukacija o sigurnosti prometa za djecu, zabrinuti smo hoće li se sudionici u prometu pripremiti za vožnju ovih vozila, i svoje obaveze: npr. vezano za stavak 3. (zabranu ometanja sudjelovanja potpuno automatiziranih vozila u prometu na cestama). Nije prihvaćen Budući da potpuno automatizirano vozilo samo sudjeluje u prometu, intencija navedenog stavka je da ostali sudionici u prometu namjerno ne ometaju prometovanje vozila. Ministarstvo unutarnjih poslova kontinuirano provodi edukacije djece kroz razne aktivnosti, pa će se i navedene izmjene propisa koje se odnose na sudjelovanje potpuno automatiziranog vozila uzeti u obzir pri provođenju edukacija i preventivnih aktivnosti. Uz sve navedeno odredbom članka 281.b stavka 2. izričito je propisano kako potpuno automatizirano vozilo mora biti vidljivo obilježeno natpisima da se radi o potpuno automatiziranom vozilu, kako bi svi ostali sudionici u prometu znali da se radi o potpuno automatiziranom vozilu.
11 PRAVOBRANITELJ ZA DJECU N A C R T Sukladno čl. 10. Zakona o pravobranitelju za djecu (NN 73/17), dostavljamo mišljenje na Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koji se donosi po hitnom postupku. Podržavamo izmjene Zakona koje će unaprijediti stanje u prometu te značajno (s brojnim prednostima koje se navode u ocjeni stanja) utjecati na društvo, gospodarstvo i svakodnevni život, osobito u pogledu sigurnosti u prometu na cestama. No, iz Nacrta prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, s konačnim prijedlogom zakona i obrascem o procjeni učinaka propisa, ne vidimo da se njime na bilo koji način ocjenjuje pitanje sigurnosti djece, kao jedne od ranjivih sudionika u prometu, posebno zbog svoje dobi, kada u prometu sudjeluju kao pješaci i vozači (posebno bicikli i e-romobila) te putnici (posebno u javnom prijevozu). Nije prihvaćen Predmetne izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa cestama odnose se isključivo na ispunjenje indikatora iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (u daljnjem tekstu NPOO) koji se odnosi na potpuno automatizirana vozila. Ministarstvo unutarnjih poslova prilikom poduzimanja preventivnih i represivnih mjera i aktivnosti u vezi sigurnosti cestovnog prometa maksimalnu skrb usmjerava na sigurnost svih sudionika, posebice najranjivijih skupina u cestovnom prometu, u prvom redu djece, uvažavajući sve pozitivne smjernice koje obuhvaćaju europsku i svjetsku zakonsku regulativu i praksu iz područja sigurnosti cestovnog prometa, a koje su kao takve analizirane i usvojene u Nacionalnom planu sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske za razdoblje od 2021. do 2030. godine Uz navedeno Ministarstvo unutarnjih poslova kontinuirano provodi edukacije djece kroz razne aktivnosti, pa će se i navedene izmjene propisa koje se odnose na sudjelovanje potpuno automatiziranog vozila uzeti u obzir pri provođenju edukacija i preventivnih aktivnosti.
12 HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA, Članak 7. Predlažemo izmjenu članka 281. b st. 1 Zakona te se predlaže da isti glasi: Potpuno automatizirano vozilo može prometovati u granicama područja koje mu je odobreno, a ako prometuje izvan područja koje mu je odobreno na temelju članka 5. stavka 1. točke 15. ovog Zakona potrebno je i odobrenje ministarstva nadležnog za poslove prometa, uz uvjet da je vlasnik vozila pravna osoba koja ima registrirano sjedište u RH i upisana je u odgovarajući registar za djelatnost javnog prijevoza u Republici Hrvatskoj i da je vozilo registrirano na području Republike Hrvatske te namijenjeno za obavljanje djelatnosti javnog prijevoza. Nije prihvaćen Zakonom o sigurnosti prometa na cestama se propisuje da vozilo smije prometovati samo u odobrenom području prometovanja te prometna pravila i propisi koja vozilo mora poštivati, dok su uvjeti za obavljanje djelatnosti javnog cestovnog prijevoza putnika ili tereta u unutarnjem cestovnom prometu propisani Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu (''Narodne novine'' broj 41/18, 98/19, 30/21, 89/21, 114/22).
13 HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA N A C R T Poštovani, predmetnim prijedlogom Zakona nije propisano treba li pravna osoba imati registrirano sjedište na području Republike Hrvatske što smatramo bitnim za istaknuti te bi Zakonom trebalo urediti da pravna osoba mora imati registrirano sjedište u RH. Osim toga, predmetnim Zakonom nedovoljno su regulirane prekršajne odredbe, a ponajviše u dijelu da nisu predviđene nikakve odgovornosti za odgovorne osobe u pravnoj osobi. Nadalje, unutar cjelokupnog teksta prijedloga Zakona u člancima gdje je predviđena odgovornost pravne osobe - vlasnika potpuno automatiziranog, predlažemo propisati odredbe o odgovornosti odgovorne osobe u pravnoj osobi. S poštovanjem, Hrvatska obrtnička komora Nije prihvaćen Navedeno je propisano Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu (''Narodne novine'' broj 41/18, 98/19, 30/21, 89/21, 114/22) gdje je u članku 14. stavku 1. propisano da pravna ili fizička osoba – obrtnik smije obavljati djelatnost javnog cestovnog prijevoza putnika ili tereta u unutarnjem cestovnom prometu ako je upisana u sudski, odnosno obrtni registar za obavljanje djelatnosti cestovnog prijevoza i ako posjeduje licenciju za unutarnji prijevoz koju izdaje ured državne uprave u županiji, odnosno upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za poslove prometa, prema sjedištu/prebivalištu prijevoznika. Uz navedeno člankom 4. stavkom 1. Pravilnika o registraciji i označavanju vozila (''Narodne novine'' broj 130/17) izričito je propisano da se vozilo registrira na vlasnika vozila koji ima prebivalište, boravište, privremeni ili stalni boravak ili sjedište u Republici Hrvatskoj.
14 ZORAN VUKASOVIĆ N A C R T Fantastično. U SAE propisima vozilo kategorije 5 se definira kao potpuno automatizirano vozilo koje može voziti BILO GDJE u tom dijelu svijeta, u svim vremenskim i prometnim uvjetima i barem jednakom sposobnošću kao prosječan vozač. To što Rimac stavlja na cestu je u najboljem slučaju kategorija 4 i pritom će se Rimac dalje učiti i obučavati svoj software na nama, pješacima i vozačima kao živim test lutkama. Rimčev auto je kategorija 4 već po tome što je prostorno ograničen, uz sve ostale manjkavosti. EU je isplatila sredstva za razvoj tehnologije kategorije 5. U Europi ima stotine firmi koje razvijaju kategoriju 4 i niti jedna ne može dobiti sredstva EU zato jer su ista bila namijenjena isključivo za tehnologiju kategorije 5. A to Rimac nema niti će imati sljedećih 200 godina. Za par mjeseci ćemo svi mi vraćati te novce jer je riječ o prevari, jer Rimac nije isporučio ono što je obećao i što je istaknuto u nacionalnom programu i zbog čega su sredstva dana Hrvatskoj. A vi mijenjate zakon da bi opasna i neprovjerena tehnologija stigla na ceste. Bilo bi zanimljivo vidjeti kako Rimčev auto prepoznaje prometnu situaciju i prepušta prednost drugom vozilu po pravilu desne strane. Nije prihvaćen Ovim izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama omogućuje se provedba Provedbene uredbe Komisije (EU) 2022/1426 оd 5. kolovoza 2022. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) 2019/2144 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu jedinstvenih postupaka i tehničkih specifikacija za homologaciju tipa sustava za automatiziranu vožnju (ADS) potpuno automatiziranih vozila propisano je da je „sustav za automatiziranu vožnju” ili „ADS” znači hardver i softver koji zajedno mogu kontinuirano obavljati cjelinu aktivnosti dinamičke vožnje u specifičnom predviđenom području rada. Potrebno je napomenuti da, sukladno navedenoj Uredbi, proizvođači vozila su dužni osigurati „strategiju kontrole” koja bi omogućila osiguravanje pouzdanog i sigurnog rada ADS-a u obliku reakcija na različite operativne uvjete ili uvjete u okruženju. Slijedom navedenog, vozilo će samo sudjelovati u prometu, osim u slučaju kada samo zatraži intervenciju operatora na daljinu.