Izvješće o provedenom savjetovanju - Nacrt prijedloga Programa sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2025. do 2029. godine

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 ERVIN PAJIĆ Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2025. do 2029. godine Zastava koju brod vije kao kriterij da mora biti EU je apsolutno limitirajuci faktor. Sve evropske najvece firme pocevsi od CMACGM, MSC, TORM, ...itd viju zastave trecih zemalja na 90% flote. Pomorstvo ne funkcionira na taj nacin. Zastava broda je nebitna. Nije prihvaćen Nacrtom programa je kao korisnik subvencije definiran brodar koji ukrcava hrvatske vježbenike na brodove koji plove pod zastavama država članica Europske unije, a samo iznimno i na brodove koji plove pod zastavama trećih država ako je isto opravdano objektivnim kriterijima, kao što je nedostatak slobodnih mjesta na brodovima država članica Europske unije. Ista je definicija u skladu s Komunikacijom Komisije C (2004) 43 Smjernice Zajednice o državnim potporama za pomorski promet (SL C 13, 17.1.2004.), koja ne navodi kriterij sjedišta društva i ne postavlja ograničenja u pogledu slobode poslovnog boravišta već isključivo zastave država članica s ciljem poticanja povrata upisa brodova pod zastave EU. Izuzetak može biti u slučaju opravdanih razloga kao što je nedostatan broj brodova pod zastavom države članice.
2 UDRUGA HRVATSKIH POSREDNIKA PRI ZAPOŠLJAVANJU POMORACA Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2025. do 2029. godine, VIII.SREDSTVA POTREBNA ZA PROVEDBU PROGRAMA: Prijedlog izmjene: Povećati godišnji iznos subvencija na najmanje 3,5 milijuna EUR, ali i svako drugo povećanje je dobrodošlo. Obrazloženje: S obzirom na ukidanje koeficijenta i uključivanje poslodavaca, očekuje se značajno veći interes i broj prijava. Iznos od cca 3,5 milijuna EUR omogućio bi da ukrcaj svakog hrvatskog vježbenika bude u potpunosti besplatan za brodara ili poslodavca, što bi osiguralo lakši početak karijere, smanjenje nezaposlenosti i dugoročne prihode u proračun kroz poreze, doprinose i potrošnju. To je strateška investicija u hrvatsku pomorsku budućnost. Nije prihvaćen Od početka provedbe programa sufinanciranja vježbeničkog staža 2015. godine, financijska sredstva namijenjena za ovu svrhu više su puta povećavana. Svaku inicijativu za povećanje ulaganja u pomorski sektor smatramo hvalevrijednom. Međutim, uzimajući u obzir limite Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, kao i činjenicu da je ovaj program zamišljen kao potpora brodarima za ukrcaj vježbenika, a ne kao potpuna naknada troškova njihove plovidbe, odlučeno je da će sredstva subvencije iznositi 1.061.782,00 EUR za svaku godinu provedbe programa uz mogućnost naknadne revizije ove odluke i povećanja sredstava.
3 UDRUGA HRVATSKIH POSREDNIKA PRI ZAPOŠLJAVANJU POMORACA Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2025. do 2029. godine, VI.POSTUPAK DODJELE SUBVENCIJE: Prijedlog izmjene: Razmotriti model prema kojem bi potpora bila isplaćena nakon završetka vježbeničkog staža i ponude zaposlenja za časničku poziciju. Obrazloženje: Na taj način bi se izbjegla praksa formalnih ukrcaja bez stvarnog plana zapošljavanja. Potpore bi se dodjeljivale samo za one vježbenike koji realno ulaze na tržište rada, čime se osigurava učinkovitost i transparentnost trošenja sredstava. Nije prihvaćen Prijedlog o uvjetovanju isplate subvencije prethodnim davanjem ponude za zapošljavanje od strane brodara vježbeniku odstupa od osnovne svrhe Programa, a to je ukrcaj i obavljanje vježbeničkog staža. Stav Ministarstva mora, prometa i infrastrukture je da bi uvođenje takvog uvjeta dovelo do dodatnog administrativnog opterećenja te usporavanja provedbe Programa, budući da bi brodari bili obvezni sklapati dodatne ugovore s Ministarstvom. Brodari u praksi ne mogu jamčiti dugoročno zaposlenje svakom vježbeniku nakon odrađenog staža, a mladi časnici često odlučuju karijeru nastaviti u drugom smjeru, tako bi ova mjera mogla imati suprotan učinak – smanjenje interesa brodara za sudjelovanjem u Programu i posljedično smanjenje broja ukrcanih vježbenika.
4 UDRUGA HRVATSKIH POSREDNIKA PRI ZAPOŠLJAVANJU POMORACA Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2025. do 2029. godine, V.UVJETI ZA SUDJELOVANJE: Komentar na V c) Prijedlog izmjene: Uvesti ograničenje – maksimalno 3 sufinancirana vježbenika po brodu istovremeno. Obrazloženje: U dosadašnjoj praksi evidentirani su slučajevi gdje je na brodu bilo puno vježbenika, a koji su bili zaposleni u drugim svojstvima. To ne doprinosi kvalitetnoj izobrazbi niti mogućnosti napredovanja. Velik broj vježbenika često se koristi za zamjenu članova posade, a nakon kadeture mnogi ne dobivaju priliku za časnički ukrcaj te se ponovo vraćaju na tržište kao vježbenici. Takva praksa šteti mladim pomorcima i svrsi programa. Nije prihvaćen Osnovni cilj ovog Programa je podrška obavljanju obavezne plovidbene prakse što većeg broja vježbenika. Također, Program ne ulazi u organizaciju rada pojedinog brodara već očekuje da isti posluju sukladno međunarodno prihvaćenim STCW standardima, poštivajući pravila o minimalnom broju članova posade na brodu, odnosno pravila o sigurnosti plovidbe, kvaliteti obuke te zaštiti života i rada na moru. Ograničenje broja vježbenika na tri po brodu moglo bi u konačnici dovesti do smanjenja ukupnog broja ukrcaja, što je suprotno ciljevima ovog Programa. Iz tog razloga se navedeni prijedlog ne može prihvatiti.
5 UDRUGA HRVATSKIH POSREDNIKA PRI ZAPOŠLJAVANJU POMORACA Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2025. do 2029. godine, VI.POSTUPAK DODJELE SUBVENCIJE: Prijedlog izmjene: U slučajevima kada su zahtjevi veći od dostupnih sredstava, predlažemo da se subvencije raspodjeljuju razmjerno udjelu stvarno ostvarenih plovidbenih dana hrvatskih vježbenika po prijavitelju u prethodnoj godini. Obrazloženje: Ovaj model osigurava objektivnu, pravednu i lako provjerljivu raspodjelu, te istinski nagrađuje one subjekte koji zapošljavaju najveći broj hrvatskih vježbenika. Takav pristup je transparentniji i učinkovitiji od prethodnog koeficijentnog modela. Nije prihvaćen Programom je određeno da se dostupna sredstva raspodjeljuju prema ostvarenim danima plovidbe u promatranom razdoblju, a u slučaju da planirani iznos ne bude dostatan, svim sudionicima će se dnevni iznos subvencije razmjerno smanjiti. Držimo kako raspodjela sredstava treba ostati utemeljena na jasno definiranim i unaprijed poznatim uvjetima koji se odnose isključivo na tekuće razdoblje. Ovakav način osigurava ravnopravan pristup svim prijaviteljima bez obzira na ranije ostvarene dane plovidbe hrvatskih vježbenika pojedinog brodara, dugoročno omogućuje pravedno natjecanje svih sudionika, pojednostavljuje provedbu i doprinosi ispunjenju svrhe programa.
6 UDRUGA HRVATSKIH POSREDNIKA PRI ZAPOŠLJAVANJU POMORACA Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2025. do 2029. godine, VII.IZNOS SUBVENCIJE: Prijedlog izmjene: Brisanje bilo kakvog koeficijenta koji se temelji na omjeru dana hrvatskih vježbenika prema ukupnim danima svih vježbenika na brodu. Obrazloženje: Dosadašnji sustav korišten u prethodnim programima (2021.–2024.) pokazao se diskriminatornim prema brodarima koji ukrcavaju i vježbenike drugih nacionalnosti, osobito stranim brodarima koji zapošljavaju najveći broj hrvatskih pomoraca. Koeficijent zadire u poslovnu politiku i poslovne tajne, često je neprovediv u praksi, te ne doprinosi cilju programa – povećanju zapošljivosti hrvatskih vježbenika. Ukidanjem tog kriterija osigurava se jednakost svih prijavitelja i ostvaruje veća konkurentnost hrvatskog pomorca. Prihvaćen Novi program ne primjenjuje koeficijent vezan uz omjer ukrcanih hrvatskih i stranih vježbenika kod pojedinog brodara kao što je to bilo slučaj u razdoblju 2021.-2024.
7 UDRUGA HRVATSKIH POSREDNIKA PRI ZAPOŠLJAVANJU POMORACA Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2025. do 2029. godine, V.UVJETI ZA SUDJELOVANJE: Prijedlog izmjene: Brisanje bilo kakvog koeficijenta koji se temelji na omjeru dana hrvatskih vježbenika prema ukupnim danima svih vježbenika na brodu. Obrazloženje: Dosadašnji sustav korišten u prethodnim programima (2021.–2024.) pokazao se diskriminatornim prema brodarima koji ukrcavaju i vježbenike drugih nacionalnosti, osobito stranim brodarima koji zapošljavaju najveći broj hrvatskih pomoraca. Koeficijent zadire u poslovnu politiku i poslovne tajne, često je neprovediv u praksi, te ne doprinosi cilju programa – povećanju zapošljivosti hrvatskih vježbenika. Ukidanjem tog kriterija osigurava se jednakost svih prijavitelja i ostvaruje veća konkurentnost hrvatskog pomorca. Prihvaćen Novi Nacrt programa ne uključuje primjenu koeficijenta. Dodatno objašnjeno u odgovoru na Pitanje 2.
8 UDRUGA HRVATSKIH POSREDNIKA PRI ZAPOŠLJAVANJU POMORACA Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2025. do 2029. godine, V.UVJETI ZA SUDJELOVANJE: Prijedlog izmjene na V a): Uz brodare, dodati i „poslodavce registrirane u Republici Hrvatskoj koji zapošljavaju hrvatske pomorce i prijavljuju ih na HZMO i HZZO“ kao prihvatljive prijavitelje za sufinanciranje. Obrazloženje: Mnogi poslodavci (posrednici registrirani kao poslodavci) zapošljavaju značajan broj hrvatskih pomoraca izravno putem hrvatskih firmi i predstavljaju velik dio tržišta rada. U isto vrijeme, tzv. domaći brodari zapošljavaju hrvatske pomorce putem svojih stranih entiteta. Stoga bi isključivanje hrvatskih poslodavaca bilo nepošteno i pravno dvojbeno. Njihovo uključivanje osiguralo bi ravnopravnost i omogućilo iskorištavanje većeg dijela raspoloživih sredstava. Nije prihvaćen Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika temelji se na utvrđenim pravnim i operativnim obavezama brodara kao pravnog subjekta koji u svojstvu vlasnika ili operatera broda ima potpunu nadležnost nad plovnim objektom, te je, pored ostalog, zadužen za organizaciju i provedbu vježbeničke prakse u skladu s odredbama STCW Međunarodne konvencije. Unatoč činjenici da posrednici - poslodavci registrirani u Republici Hrvatskoj zapošljavaju značajan broj hrvatskih pomoraca, navedeni subjekti nemaju status brodara, a tako ni izravnu tehničku ili operativnu kontrolu nad brodovima i posadama, a u konačnici ni odgovornost za provedbu vježbeničkog programa na način koji omogućava adekvatan nadzor i praćenje. Iz tog razloga Ministarstvo u Programu zadržava pozornost na brodarima kao operaterima brodova koji snose stvarne i izravne troškove obuke vježbenika.
9 UDRUGA HRVATSKIH POSREDNIKA PRI ZAPOŠLJAVANJU POMORACA Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi za razdoblje od 2025. do 2029. godine, I.UVODNO: Uvodna napomena: Iako u tekstu nacrta Programa 2025.–2029. nije eksplicitno naveden tzv. koeficijent koji se koristio u prethodnim programima (2021.–2024.) – a temeljio se na omjeru dana ukrcaja hrvatskih vježbenika u odnosu na sveukupan broj dana svih vježbenika (uključujući strane državljane) – smatramo nužnim da se u Program izričito navede kako se takva metodologija neće primjenjivati ni u kojoj fazi provedbe. Taj je koeficijent bio nepravedan i diskriminirajući, jer je: penalizirao strane brodare koji zapošljavaju više nacionalnosti, iako često zapošljavaju daleko veći broj hrvatskih vježbenika od domaćih brodara, zadirao u poslovnu politiku i poslovne tajne brodara (podaci o vježbenicima drugih nacionalnosti), i time otežavao stvarni cilj Programa – zapošljavanje hrvatskih vježbenika. Prijedlog izmjene: Dodati jasnu odredbu kojom se propisuje da se broj sufinanciranih dana i iznos subvencije određuju isključivo prema broju dana ukrcaja hrvatskih vježbenika, bez obzira na ukupan broj vježbenika drugih nacionalnosti kod istog brodara. Obrazloženje: Ovim prijedlogom osigurava se pravedna i ravnopravna raspodjela sredstava, jednak pristup svim brodarima, te ostvarenje ključnih ciljeva Programa: poticanje zapošljavanja hrvatskih vježbenika, jačanje konkurentnosti hrvatskih pomoraca i privlačenje što većeg broja brodara spremnih zaposliti hrvatski kadar. Nije prihvaćen Novi Nacrt Programa ne predviđa primjenu koeficijenta koji je bio u upotrebi tijekom prethodnog programskog razdoblja 2021. – 2024. i raspodjelu sredstava će temeljiti isključivo prema broju vježbenika, području plovidbe te trajanju njihovog ukrcaja u okviru pojedinog obračunskog razdoblja.