Izvješće o provedenom savjetovanju - Nacrt Uredbe o sastavljanju i predaji izjave o fiskalnoj odgovornosti i izvještaja o primjeni fiskalnih pravila
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | HP-Hrvatska pošta d.d. | PRIJEDLOG UREDBE O SASTAVLJANJU I PREDAJI IZJAVE O FISKALNOJ ODGOVORNOSTI I IZVJEŠTAJA O PRIMJENI FISKALNIH PRAVILA | Upitnik o fiskalnoj odgovornosti za trgovačka društva i druge pravne osobe utvrđene u registru trgovačkih društava i drugih pravnih osoba obveznika davanja izjave o fiskalnoj odgovornosti sastavni je dio Izjave o fiskalnoj odgovornosti. Budući da je rok za dostavu Izjave 31. ožujak, dokazi iz Upitnika koji se odnose na Izvještavanje (redni brojevi: 41. -43.) nisu usklađeni sa Zakonom o računovodstvu, Zakonom o trgovačkim društvima, Zakonom o tržištu kapitala, kao ni Uputom za izradu i dostavu planova i izvještaja o poslovanju trgovačkih društava i pravnih osoba koji čine državnu imovinu. Sukladno navedenom, do 31. ožujka fiskalne godine za prethodnu godinu, nije moguće odgovoriti i osigurati reference za područje koje se odnosi na izvještavanje. Također, pod rednim brojem 11. navedeno je pitanje „Plaće i druga primanja predsjednika i članova uprave isplaćivale su se u skladu s Odlukom o utvrđivanju plaća i drugih primanja predsjednika i članova uprava trgovačkih društava“, a kao referenca su navedene platne liste predsjednika i članova uprave. U navedenom slučaju, a uzimajući u obzir odredbe koje se odnose na zaštitu osobnih podataka, platne liste sadrže upravo zaštićene osobne podatke (npr. porezne olakšice, olakšice na osnovi invalidnosti, alimentaciji i sl. ) te se predlaže navođenje referenca „Izvješće o imovinskom stanju dužnosnika objavljeno na stranicama Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa“, s obzirom da su u istom navedena primanja na mjesečnoj razini predsjednika i članova uprave (bruto i neto). | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Vezano uz nemogućnost osiguranja referenci za područje koje se odnosi na izvještavanje, ističemo da se testiraju poslovni događaji u godini za koju se daje Izjava o fiskalnoj odgovornosti. To primjerice, podrazumijeva da se kod sastavljanja Izjave za 2019. godinu u upitniku testira jesu li se u 2019. godini poštivali rokovi predaje izvještaja. Financijski izvještaji se u vašem konkretnom slučaju odnose na izvještaje za 2018. godinu. Isto se primjenjuje i za proračunske korisnike. Vezano uz pitanje 11. koje se odnosi na plaće i druga primanja predsjednika i članova uprave smatramo da se kod testiranja poštivanja isplate plaća i drugih primanja predsjednika i članova uprave u skladu s Odlukom o utvrđivanju plaća i drugih primanja predsjednika i članova uprava trgovačkih društava, ne može kao referenca navesti „izvješće o imovinskom stanju dužnosnika koje je objavljeno na stranicama Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa“ jer isto ne sadrži podatke o isplati plaća i drugih primanja na mjesečnoj razini te ne može predstavljati dokaz o poštivanju navedene Odluke. Za reference kao što su u ovom slučaju, platne liste predsjednika i članova uprave potrebno je osigurati poštivanje odredbi vezano uz zaštitu osobnih podataka i povjerljivosti. |
2 | Grad Vukovar | II. IZJAVA O FISKALNOJ ODGOVORNOSTI, Članak 16. | Prema Uredbi, jedinice lokalne samouprave (u daljnjem tekstu: JLS) imaju dvostruku ulogu: a) čelnik JLS podnosi Izjavu o fiskalnoj odgovornosti Ministarstvu financija kojom potvrđuje zakonito, namjensko i svrhovito korištenje proračunskih sredstava te učinkovito i djelotvorno funkcioniranje sustava unutarnjih kontrola, b) provode postupak provjere sadržaja Izjava o fiskalnoj odgovornosti čelnika proračunskih i izvanproračunskih korisnika / trgovačkih društava / drugih pravnih osoba koje je osnovala JLS. Postojeći pravni okvir kojim se uređuje proces samoprocjene kao jedne od osnova za podnošenje Izjave o fiskalnoj odgovornosti (instrument za provedbu samoprocjene je Upitnik o fiskalnoj odgovornosti) ne propisuje nikakve dodatne kompetencije ili znanja za osobe koje isti proces i provode, a takva Izjava o fiskalnoj odgovornosti (dakle, sama provedena samoprocjena) čelnika JLS podliježe daljnjem nadzoru odnosno provjeri od strane Ministarstva financija kao stručnog i ovlaštenog tijela. Međutim, osim navedene obveze čelnika JLS, JLS postaju i tijela nadzora samoprocjenâ sustava unutarnjih kontrola obavljenih od strane proračunskih i izvanproračunskih korisnika / trgovačkih društava / drugih pravnih osoba koje je ista JLS osnovala, pri čemu je zakonodavac predvidio i mogućnost kažnjavanja čelnika proračunskih i izvanproračunskih korisnika / trgovačkih društava / drugih pravnih osoba koje su podnijele Izjavu o fiskalnoj odgovornosti JLS a u odnosu na koju JLS pri provedbi navedene provjere uoči postojanje nepravilnosti. Osnovna pretpostavka za kvalitetnu i učinkovitu provedbu postupka provjere Izjava o fiskalnoj odgovornosti je postojanje stručnih i educiranih službenika u tijelima koja bi navedenu provjeru bila obvezna vršiti, međutim postojeći pravni okvir (uz istovremeno povjeravanje ove vrste provjere JLS) ne osigurava i edukaciju i osposobljavanje kadrova koji bi bili kompetentni u JLS provoditi istu provjeru, a što može posljedično dovesti do toga da se provjere sadržaja Izjave o fiskalnoj odgovornosti neodgovarajuće odnosno netočno provode čime bi izostala svrha koju je i Zakon o fiskalnoj odgovornosti i ova Uredba predvidjela - potvrditi da su čelnici proračunskih i izvanproračunskih korisnika / trgovačkih društava / drugih pravnih osoba koje je osnovala JLS zaista u poslovanju svoje institucije osigurali poštovanje načela zakonitog, namjenskog i svrhovitog korištenja sredstava te da je uspostavljen i funkcionira učinkovit i djelotvoran sustav unutarnjih kontrola. Slijedom istoga, predlaže se urediti postupak provjere sadržaja Izjave o fiskalnoj odgovornosti na način: ili da proračunski i izvanproračunski korisnici kojima je osnivač JLS i trgovačka društva / druge pravne osobe kojima je (su)vlasnik / (su)osnivač JLS ne podnose Izjavu o fiskalnoj odgovornosti istoj toj JLS na daljnje postupanje (provjeru sadržaja Izjave o fiskalnoj odgovornosti) već da istu podnose tijelima koje raspolažu osposobljenim i stručnim kadrovima za vršenje nadzora nad sadržajem Izjave o fiskalnoj odgovornosti, ili da se JLS (u punom smislu decentralizacije) uz prijenos ovlasti osigura i postojanje stručnih i kompetentnih kadrova za provedbu navedenih ovlasti. | Prihvaćen | Ne prihvaća se. Čelnik jedinice lokalne samouprave je sukladno Zakonu o proračunu odgovoran za zakonito, namjensko i svrhovito korištenje proračunskih sredstava. Kako bi navedeno osigurao, odgovornost je čelnika da uspostavi odgovarajući sustav unutarnjih kontrola, što između ostaloga podrazumijeva, da ima kompetentne i stručne pročelnike upravnih tijela i zaposlenike koji rade unutar upravnih tijela JLS. Podrazumijeva se da JLS koja osnuje proračunske korisnike i trgovačka društva i koja im doznačava sredstva za redovno poslovanje, ima uspostavljene mehanizme nadzora nad korištenjem tih sredstava kako bi čelnik JLS bio siguran da su sredstva utrošena namjenski i zakonito. U protivnom, to bi predstavljalo kršenje odredbi Zakona o proračunu. Ističemo da je odredbom članka 19. Zakona o sustavu unutarnjih kontrola u javnom sektoru (Narodne novine, br. 78/15) propisano da su rukovoditelji i osobe uključene u koordinaciju razvoja sustava unutarnjih kontrola obvezne stručno se usavršavati u području razvoja sustava unutarnjih kontrola. S tim u vezi, u okviru programa Ministarstva financija koji se svake godine provodi u organizaciji Državne škole za javnu upravu održavaju se različite radionice i seminari, kao što su: fiskalna odgovornost i sustavi unutarnjih kontrola, provođenje kontrola na licu mjesta kod krajnjih korisnika transfera iz proračuna, upravljanje rizicima, potpuna i pravodobna naplata prihoda i slično. Navedene radionice upravo su namijenjene rukovoditeljima i službenicima ustrojstvenih jedinica s državne i lokalne razine kako bi se dodatno stručno usavršavale i educirale u području fiskalne odgovornosti i provedbe Zakona o fiskalnoj odgovornosti, Zakona o sustavu unutarnjih kontrola i Zakona o proračunu. Državna škola također omogućuje i održavanje in-house radionica pa JLS mogu zatražiti održavanje potrebnih radionica i u prostoru same JLS za veći broj svojih službenika. |
3 | MATIJA MARIJA ĐIKIĆ | II. IZJAVA O FISKALNOJ ODGOVORNOSTI, Članak 8. | Uz pitanje br.50 iz Upitnika koje glasi: „S dužnicima i vjerovnicima usklađeni su podaci o potraživanjima odnosno obvezama na datum 31. prosinca“ predlažem da se datum usklade promijeni na 31.listopada (ili da se da mogućnost izbora: 31.listopada ili 31.prosinca) zbog kratkih rokova predaje godišnjih izvještaja kad računovodstvo ionako ima pune ruke posla da odradi sve potrebno za predaju izviješća. | Prihvaćen | Prihvaća se. Pitanje je izmijenjeno te glasi: S dužnicima su usklađeni podaci o potraživanjima na datum 31. listopada. |