Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o Prijedlogu plana zakonodavnih aktivnosti Ministarstva zdravstva za 2021. godinu
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | Hrvatska komora edukacijskih rehabilitatora | OBRAZAC PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI MINISTARSTVA ZDRAVSTVA ZA 2021. GODINU | Imajući na umu i poštivajući trenutnu situaciju u društvu i zdravstvenom sustavu, molimo da se ipak u nacrt Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zdravstvenoj zaštiti uvrsti i redefiniranje čl. 155. tog istog Zakona. Ovaj članak naime definira zdravstvene radnike kao osobe koje imaju obrazovanje zdravstvenog usmjerenja i neposredno u vidu zanimanja pružaju zdravstvenu zaštitu stanovništu. S obzirom da kao struka smatramo da zadovoljavamo oba ova kriterija, i spremni smo argumentirati i potkrijepiti to mišljenje, molimo da nam se omogući redefiniranje definicije kako bismo bili ravnopravni članovi zdravstvenog sustava. Izmjena i uvođenje edukacijskih rehabilitatora/defektologa kao zdravstvenih djelatnika ide u skladu s Programom rada Vlade Republike Hrvatske 2020.-2024. koji kao jedan od prioriteta stavlja pravo na kvalitetnu zdravstvenu skrb, na društvenu jednakost, ravnopravnost i jednake prilike vodeći se načelom solidarnosti prema svakom čovjeku, ali i s osobitom brigom za osobe s invaliditetom. Ako ćemo se voditi definicijom zdravlja Andrije Štampara iz 1926., i ujedno i WHO-a, "Zdravlje je stanje potpunog fizičkog, psihičkog i socijalnog blagostanja, a ne samo odsutstvo bolesti i iznemoglosti", osobe s invaliditetom su primarno osobe narušenog zdravlja kojima je potrebna opsežna zdravstvena zaštita. Tu zdravstvenu zaštitu im pružamo i mi, kao jedino zanimanje koje je definirano zakonima RH za rad sa svim vrstama invaliditeta. Diskriminatorno je i za njih i za nas kao struku da nismo prepoznati u sustavu zbog čega se djeca upućuju prekasno na obrade, a u trenucima kada se i upućuju zbog nepostojanja šifre djelatnosti teško dobivaju uputnice i imaju problema s ostvarivanjem svojih prava. Uvrštavanje u definiciju ne bi imalo značajan kratkoročni učinak na gospodarstvo, ali bi pružio zaposlenima, kao i našim korisnicima jednakost u zdravstvenoj zaštiti i lakši pristup uslugama. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
2 | Koordinacija hrvatske obiteljske medicine | OBRAZAC PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI MINISTARSTVA ZDRAVSTVA ZA 2021. GODINU, OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZDRAVSTVENOJ ZAŠTITI | Komentar na točku 2.3. Obrasca prethodne procjene za Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zdravstvenoj zaštiti U navedenoj točki neugodno smo iznenađeni podatkom da postoje problemi pri organizaciji rada posebnih COVID-19 ambulanti, a naročito podatkom da su pri pojedinim domovima zdravlja do 90 % obveza odrađivali zaposlenici domova zdravlja, kojih je oko 25 % u odnosu na broj koncesionara. Očigledno je da domovi zdravlja pokušavaju iskoristiti trenutnu epidemiološku situaciju kako bi kroz netočne podatke prikazali privatne zdravstvene radnike u Mreži kao neradnike i na taj način ojačali svoju ulogu. Imajući navedeno u vidu, prije svega, moramo istaknuti da nije točno da bi domovi zdravlja obavljali 90 % obveza u COVID-19 ambulantama, kao što nije točno da broj timova domova zdravlja iznosi oko 25 % u odnosu na broj timova koncesionara. Naime, upravo pojedini domovi zdravlja opstruiraju provođenje postojećeg Zakona o zdravstvenoj zaštiti na način da i dalje osiguravaju preko 25 % timova u svakoj od pojedinih djelatnosti primarne zdravstvene zaštite (u Gradu Zagrebu taj broj iznosi čak oko 50 %) i ne dopuštaju odlazak svojim zaposlenicima u privatnu praksu. Smatramo da je jako neozbiljno iznositi brojke koje su potpuno neutemeljene i na taj način prozivati veliki broj liječnika koji su izdržali, te i dalje izdržavaju najjače udare epidemije i konstantna nametanja novih obveza (dozvole za kretanje, praćenje izoliranih i zaraženih, uzimanje briseva, rad u COVID ambulantama…). Umjesto provedbe postojećeg Zakona o zdravstvenoj zaštiti pokušava se prikazati nepostojeći problem organizacije rada COVID-19 ambulanti kako bi se ojačala uloga domova zdravlja iako su upravo domovi zdravlja sukladno važećim zakonskim i podzakonskim propisima te uputama Ministarstva zdravstva cijelo ovo vrijeme organizatori rasporeda u COVID-19 ambulantama u suradnji sa županijskim stožerima civilne zaštite. Radi navedenog, KoHOM smatra potpuno promašenim argument iz ove točke da je zbog problema pri organizaciji rada posebnih COVID-19 ambulanti, a pogotovo netočnih podataka da su domovi zdravlja obavljali 90 % obveza u COVID-19 ambulantama, potrebno ojačati ulogu domova zdravlja. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
3 | Hrvatsko društvo za biomedicinsko inženjerstvo i medicinsku fiziku | OBRAZAC PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI MINISTARSTVA ZDRAVSTVA ZA 2021. GODINU | Sekcija za kliničko inženjerstvo PRIJEDLOG Uvrstiti 1) Zakone o djelatnostima biomedicinskog inženjerstva i medicinske fizike, 2) Pravilnike o specijalističkom usavršavanju biomedicinskih inženjera i medicinskih fizičara i 3) Uredbu o nazivima radnih mjesta i koeficijentima složenosti poslova u javnim službama (zdravstvo) u plan zakonodavnih aktivnosti Ministarstva zdravstva za 2021. godinu. OBRAZLOŽENJE Biomedicinski inženjeri i medicinski fizičari su zdravstveni radnici [Zakon o zdravstvenoj zaštiti (2018.), Nacionalna klasifikacija zanimanja (2010.)]. Djelatnosti svih hrvatskih zdravstvenih radnika moraju biti regulirane zdravstvenim strukovnim zakonima, uključivo i specijalističko usavršavanje (specijalizacija, uža specijalizacija), a rad svih hrvatskih zdravstvenih radnika mora biti argumentirano i pravedno vrednovan. Biomedicinsko inženjerstvo je inženjerstvo u biologiji i medicini, a kao takvo je krovni pojam svekolikog inženjerstva i u hrvatskoj biomedicini i zdravstvu. Kliničko inženjerstvo je pak biomedicinsko inženjerstvo u kliničkom okružju. Biomedicinsko inženjerstvo nije samo dio suvremene medicine, već suvremena medicina ponajviše i napreduje upravo temeljem i pomoću biomedicinskog inženjerstva, pričem je kliničko inženjerstvo u zdravstvenim ustanovama jedna od glavnih djelatnosti koja zahtijeva specijaliste biomedicinskog inženjerstva [Službeni list Europske unije (2015.)]. Biomedicinski inženjeri i medicinski fizičari su stručnjaci 7. i 8. razine sveučilišnog obrazovanja iz područja prirodnih, tehničkih, biotehničkih i interdisciplinarnih znanost djelatni već desetljećima u području hrvatske biomedicine i zdravstva. Oni izravno i aktivno sudjeluju u provođenju zdravstvenih postupaka rabeći i najsloženije i najskuplje zdravstvene tehnologije, no već su dvadesetak godina na osobito diskriminirajući način pri samom dnu skale koeficijenata složenosti poslova radnih mjesta I. vrste u zdravstvu te stupnja reguliranosti struke. Samo na gore predloženi bi se način postigla sigurnost, sljedivost, učinkovitost, djelotvornost te menadžment, osiguranje i kontrola kvalitete zdravstvenih tehnologija i zdravstvene zaštite pučanstva primjerene 21. stoljeću te na najveću moguću dobrobit bolesnika i njihovih obitelji, bolničkog osoblja, kliničkih ustanova, zdravstvenog sustava i hrvatskog društva u cjelini. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
4 | SINDIKAT Kliničkog bolničkog centra Zagreb | OBRAZAC PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI MINISTARSTVA ZDRAVSTVA ZA 2021. GODINU | Poštovani, molimo da u PRIJEDLOG PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI Ministarstva zdravstva za 20121. uvrstite sljedeće: 1. izmjene i dopune Zakona o djelatnostima u zdravstvu (iste su bile u Vašem Planu zakonodavnih aktivnosti za 2018. i 2019., ali nisu realizirane); 2. izmjene i dopune Zakona o fizioretapeutskoj djelatnosti; 3. te dopunite Vaš prijedlog izmjena i dopuna Zakona o zdravstvenoj zaštiti na način da status novih zdravstvenih radnika koji su donošenjem ovog Zakona klasificirani kao nova kategorija zdravstvenih radnika izjednačite u staleškom i profesionalnom statusu sa ostalim ranijim kategorijama zdravstvenih radnika kako bi se izbjegla diskriminacija po osnovi obrazovanja, kao i da socijalne radnike koji rade u bolničkom sustavu u postupcima socijalne dijagnostike i liječenja pozicionirate u ovom Zakonu u kategoriju zdravstvenih radnika. POJAŠNJENJE: Ad.1: i Ad.2: Potrebno je urediti standard obrazovanja, prava i ovlasti svih razina zdravstvenih radnika, a posebno visokobrazovnog kadra kojeg trenutno u ovim strukovnim zakonima nema pozicionirano (diplomski studiji - magistri medicinsko-laboratorijske dijagnostike, magistri radiološke tehnologije i magistri fizioterapije). Prijedlozi: 1. Utvrđivanje i definiranje reguliranih profesija sukladno standardima zanimanja, kvalifikacija te visokoškolskim obrazovnim standardima kvalifikacija (uvrstiti magistre medicinsko-laboratorijske dijagnostike, magistre radiološke tehnologije i magistre fizioterapije u vertikali njihovog obrazovanja); 2. Redefiniranje javnih ovlasti Komore, kao i nadzor nad istima; 2. Utvrđivanje standarda obrazovanja, prava i odgovornosti svih razina zdravstvenih radnika iz Zakona o djelatnostima u zdravstvu i Zakona o fizioterapeutskoj djelatnosti. Ad.3: Stupanjem na snagu novog Zakona o zdravstvenoj zaštiti staleški su organizirane samo ranije kategorije zdravstvenih radnika, ali ne i nove, pa u sustavu zdravstva imamo dvije različite kategorije zdravstvenih radnika koji su međusobno različite po statusu, pravima, položaju, obvezama, plaći. Naime, prva kategorija radnika radi s licencom, staleški je organizirana, obvezni su članovi svojih strukovnih komora, imaju obvezu prikupljanja bodova radi održavanja licence i sl., dok druga kategorija radnika radi bez licence, nemaju svoj strukovni zakon, nisu komorski udruženi, nemaju obvezu pohađanja predavanja i prikupljanja bodova i sl. Također, Uredba Vlade RH o nazivima radnih mjesta i koeficijentima složenosti poslova službenika i namještenika u javnim službama nije pozicionirala nove kategorije zdravstvenih radnika, tako da su zadržali koeficijent složenosti poslova kojeg su imali i ranije kao suradnici u zdravstvu. Nasuprot tome, magistri medicinsko laboratorijske dijagnostike, magistri radiološke tehnologije i magistri fizioterapije nisu niti predmetnim Zakonom niti spomenutom Uredbom pozicionirani i u sustavu zdravstva rade i dobivaju plaću kao prvostupnici već više od 10 godina od završetka studija, dobivanja diplome i ishođenja licence za tu razinu obrazovanja. Nastavno na sve izneseno, stajališta smo da se ovdje radi o jednom od oblika diskriminacije po osnovi obrazovanja, jer se radi o istoj kategoriji radnika (zdravstveni radnici) koji se nalaze i rade u istoj ili sličnoj situaciji. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
5 | Hrvatske udruge paraplegičara i tetraplegičara | OBRAZAC PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI MINISTARSTVA ZDRAVSTVA ZA 2021. GODINU, OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA ZAKON O REGISTRU OSOBA S INVALIDITETOM | Poštovani, kako je navedeno u obrascu prethodne procjene za Zakon o registru osoba s invaliditetom, Registar osoba s invaliditetom potrebno je ažurirati s novim stručnim smjernicama te redefinirati izvore podataka. Prilikom redefiniranja izvora podataka potrebno je revidirati svrhovitost prikupljanja pojedinih podataka te obvezu njihova ažuriranja/dostavljanja jer raspolaganje zastarjelim podatcima može biti kontraproduktivno za bilo kakve analize. Također, Zakonom o Registru osoba s invaliditetom nije adekvatno definirano korištenje podataka s obzirom da se člankom 19. i člankom 20. drugačije definiraju osobe koje mogu raspolagati podatcima i osobe koje imaju pristup podatcima. S obzirom na novosti u digitalizaciji društva koja nije postojala prilikom izrade Zakona početkom milenija, potrebno je predvidjeti mogućnost uvida u osobni pojedinačni spis preko sustava e-građani. Hrvatske udruge paraplegičara i tetraplegičara | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
6 | Hrvatska komora primalja | OBRAZAC PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI MINISTARSTVA ZDRAVSTVA ZA 2021. GODINU | Poštovani, kada će Ministarstvo zdravstva uvrstiti donošenje Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o primaljstvu u Plan zakonodavnih aktivnosti? U 2020. godini u Planu zakonodavnih aktivnosti je bio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o medicinsko-biokemijskoj djelatnosti i Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o dentalnoj medicini. U 2021. godini planira se donositi Zakon o ljekarništvu. Naime, u siječnju 2015. godine, mogle su se staviti primjedbe na Obrasce prethodne procjene i teze za Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o primaljstvu, nakon toga nemamo informacije da je Ministarstvo zdravstva radilo na prijedlogu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o primaljstvu. Molimo Vas za točan termin kada će se nadležno ministarstvo baviti Zakonom o primaljstvu, kako bi Hrvatska komora primalja pravodobno mogla dostaviti svoje prijedloge a radi izrade izmjena i dopuna Zakona koji će biti sukladan propisima EU i pravilima primaljske struke. Hrvatska komora primalja | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
7 | Sanda Antunović | OBRAZAC PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI MINISTARSTVA ZDRAVSTVA ZA 2021. GODINU, OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZDRAVSTVENOJ ZAŠTITI | Komentar na točke: 5.6 Utvrđivanje učinaka na zaštitu ljudskih prava (5.6.2. i 5.6.4.) Upozorila bih na već postojeću diskriminaciju u sustavu zdravstva. Riječ je o statusu kemičara u Zavodima za javno zdravstvo. Prema članku 155. Zakona o zdravstvenoj zaštitu kemičari nisu priznati kao zdravstveni radnici, mada mnoge druge srodne struke jesu: npr. fizičari i biolozi, navodim: ˝Zdravstvenim radnicima smatraju se i logopedi, medicinski tehnolozi, biotehnolozi i biomedicinski inženjeri, biolozi u zdravstvu, klinički psiholozi, medicinski fizičari, fonetičari i nutricionisti ako obavljaju zdravstvenu djelatnost u procesu dijagnostike i liječenja.˝ Spominju se i medicinski tehnolozi, iako nitko ne zna kakva je to struka i kako se za nju školuje??!! Pri tome treba imati na umu da kemičari u Zdravstveno-ekološkim Odjelima (službama) zavoda za javno zdravstvo rade u kemijskom laboratoriju istovjetan posao kao i dipl. sanitarni inženjeri, a pri tome imaju manji koeficijent i primaju manju plaću. Na ovu diskriminaciju u sustavu zdravstva po osnovi obrazovanja upozorila je i pučka pravobraniteljica koja je odlukom P.P.-25-2-433/17-13-12 od 14. prosinca 2018. od ministra zdravstva tražila izmjenu relevantnih propisa čime bi bila osigurana jednaka plaća za jednaki rad svim zaposlenicima u javnim službama. Na tu odluku do danas nije bilo odgovora iz Ministarstva zdravstva. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |