Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Odluci o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije CVJEĆAR/CVJEĆARICA u sektoru POLJOPRIVREDA, PREHRANA I VETERINA

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 DIJANA BAUMKIRCHER ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije CVJEĆAR/CVJEĆARICA u sektoru POLJOPRIVREDA, PREHRANA I VETERINA Poštovani, Odluka o donošenju kurikula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1. i 4.2. kao i Odluka o donošenju modula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1. i 4.2. u suprotnosti su s Nacionalnom razvojnom strategijom Republike Hrvatske do 2030. godine i Nacionalnim planom razvoja sustava obrazovanja do 2027. U Nacionalnome planu navodi se „U globaliziranom svijetu brzog tehnološkog razvoja, automatizacije i digitalizacije, u kombinaciji s novim gospodarskim scenarijima te društvenim izazovima kao što su klimatske promjene, krize uzrokovane izbijanjem bolesti (pandemije) te demografske promjene, nužno je da svi pojedinci imaju odgovarajuće kompetencije (znanja, vještine i oblikovana stajališta)“. Statusom općeobrazovnih predmeta u sustavu strukovnoga obrazovanja, posebice geografije, te se kompetencije ne mogu steći na razinama 4.1. i 4.2. Za stjecanje odgovarajućih kompetencija u svakome sektoru i u svakoj kvalifikaciji na razini 4.1. geografija kao općeobrazovni predmet mora biti zastupljena kurikulom koji je sastavni dio Odluke o donošenju kurikula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1. i 4.2. Za stjecanje odgovarajućih kompetencija u svakome sektoru i u svakoj kvalifikaciji na razini 4.2. geografija kao općeobrazovni predmet mora biti zastupljena kurikulom koji je sastavni dio Odluke o donošenju kurikula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1. i 4.2. i minimalno u jednome razredu odgovarajućim obveznim geografskim modulom. Prije donošenja Odluke o donošenju modula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1. i 4.2. sadržaj iste treba dopuniti za svaki sektor i kvalifikaciju na razini 4.2. odgovarajućim obveznim geografskim modulima. U sektoru ekonomija, trgovina i poslovna administracija navedeni geografski moduli trebaju biti obvezni za sve kvalifikacije. Bez navedenoga Odluka o donošenju modula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1. i 4.2. nije cjelovita i ne omogućuje učenicima „razvijanje u osobe koje su kvalificirane za ulazak u svijet rada, nastavak obrazovanja te cjeloživotno učenje“ odnosno ostvarenje prvoga cilja iz Nacionalnog kurikuluma strukovnog obrazovanja. Zastupljenost općeobrazovnih predmeta određena je Nacionalnim kurikulumom strukovnog obrazovanja, izrađenim prije 2018. godine. Koliko je taj dokument relevantan za generacije koje se pripremaju za tržište rada, nastavak obrazovanja i cjeloživotno učenje desetak godina nakon njegove izrade i donošenja? Stoga je nužno zaustaviti donošenje kurikula općeobrazovnih predmeta i modula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama te izraditi novi nacionalni dokument, relevantan za mlade u vremenu u kojem žive, obrazuju se i u kojem će raditi. U izradu novog nacionalnog dokumenta za strukovno obrazovanje ili reviziju postojećeg Nacionalnog kurikuluma strukovnog obrazovanja (NKSO) moraju biti uključeni predstavnici sveučilišta i nacionalnih strukovnih udruga. Bez doprinosa sveučilišta i strukovnih udruga u izradi/reviziji NKSO isti ne sadrži preduvjete za nastavak obrazovanja mladih koji završavaju srednje strukovne škole niti osigurava „osposobljavanje za cjeloživotno učenje, ponajprije radi lakšeg prilagođavanja nepredvidivoj budućnosti i brzim promjenama zbog globalizacije, promjena na tržištu rada te utjecaja informacijsko-komunikacijskih tehnologija, migracija, kao i različitih kriza i neočekivanih situacija“, temeljne zadaće odgoja i obrazovanja djece i mladih, navedenih u Nacionalnome planu razvoja sustava obrazovanja za razdoblje do 2027. godine Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Položaj i sadržaj općeobrazovnog nastavnog predmeta Geografija nije predmet savjetovanja. U svim sektorima, pa tako i u navedenom, škole imaju autonomiju kurikulom škole prilagoditi i proširiti različite sadržaje kako bi dodatno obuhvatile i produbile ove važne teme prema specifičnim potrebama i interesima učenika. To omogućava fleksibilnost u pristupu i osigurava da se ostvarenje ishoda učenja ostvaruje na način koji je prilagođen učenicima za svakodnevni život, ali i relevantan za njihovu struku. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
2 DARIJA ĆERDIĆ VUKUŠIĆ ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije CVJEĆAR/CVJEĆARICA u sektoru POLJOPRIVREDA, PREHRANA I VETERINA Poštovani, ukazala bih na pogrešku sadašnjeg prijedloga dotičnog strukovnog kurikuluma, a to je izostanak ishoda biologije iz skupine obveznih općeobrazovnih modula. Izostavljanje ishoda biologije, čiji su sadržaji vezani uz razvijanje odgovornosti za vlastito zdravlje i zdravlje zajednice, glavne rizične čimbenike koji narušavanju ljudsko zdravlje, rizično spolno ponašanje, problematiku ovisnosti te pružanje prve pomoći, smatram nedopustivim te dajem svoj prijedlog za unaprijeđenje strukture općeobrazovnih modula. Smatram da su navedene odgojno-obrazovne teme KLJUČNE za sve učenike i učenice srednjih škola. Zbog toga predlažem uključivanje OBAVEZNOG OPĆEOBRAZOVNOG MODULA pod nazivom "Čovjek i zdravlje" U SVE SEKTORE srednjih strukovnih škola (4.1 i 4.2 razine kvalifikacije), s opterećenjem od 4 CSVET bodova, i to u sklopu prvog razreda srednje škole, s odgojno-obrazovnim ishodima koji su već predviđeni kurikulumom, ali raspisani u izbornim/fakultativnim modulima pod nazivima "Brinem o svom zdravlju" i "Spolnost", svaki s opterećenjem od po 2 CSVET boda. Vjerujem da samo uz edukaciju učenika/ca i razvijanjem svijesti o važnosti pravilne prehrane, problematici ovisnosti, razvijanjem brige o vlastitom zdravlju, znanju o pružanju prve pomoći i samopomoći odgojno-obrazovni sustav može ispuniti svoje ciljeve koji su, između ostalog, i razvoj zdravih i odgovornih građana koji će biti punopravni članovi našeg društva. U prilog modulu „Čovjek i zdravlje“ idu, nažalost, porazni rezultati GYTS istraživanja (Global Youth Tobacco Survey) u Hrvatskoj o uporabi duhana i duhanskih proizvoda kod mladeži u dobi od 13 do 15 godina koju ukazuju na sve veću upotrebu duhanskih proizvoda i njihove velike posljedice na adolescente; ESPAD istraživanje (Europsko istraživanje o pušenju, pijenju i uzimanju droga) u Hrvatskoj koju pokazuju zabrinjavajuće podatke o pijenju, pušenju i konzumaciji narkotika, posebice uživanju kanabisa među mladima; HBSC istraživanje (Health Behaviour in School-aged Children) u Hrvatskoj o konzumaciji alkohola među djecom i mladima koje je u porasti, pogotovo među djevojčicama/djevojkama. Nažalost, rezultati trećeg kruga CroCOSI istraživanja (Europska incijativa praćenja debljine u djece) pokazuju da u Hrvatskoj 36,1% djece ima prekomjernu tjelesnu masu ili debljinu, a problemi pretilosti se nastavljaju i u odrasloj dobi. Problemi koje debljina/pretilost(/nezdrava prehrana ostavljanju na zdravlje, ali i na zdravstvani sustav su mnogobrojni. Također, kako bi osvijestili učenike o važnosti stila života koji će pridonijeti smanjenju negativnog ljudskog utjecaja na okoliš, očuvanju bioraznolikosti i "zelenom promišljanju", temama koje danas prožimaju svaki aspekt osobnog i profesionalnog poslovnog života, te u cilju što kvalitetnijeg obrazovanja naših učenika predlažem uvrštavanje OPĆEOBRAZOVNOG MODULA "Održivi razvoj" s opterećenjem od 2 CSVET-a KAO OBAVEZNOG modula U SVE SEKTORE na razinama kvalifikacije 4.1 i 4.2. Težište ovog modula leži u odgojno-obrazovnim ishodima predmeta Biologije i predavao bi se modularno u višim razredima obrazovanja u sklopu strukovnog dijela kurikuluma. Smatram da jedino ulaganjem u edukaciju strukovnih učenika i učenica o temama “Utjecaj čovjeka na okoliš” i “Održivi razvoj” možemo stvarati održivo društvo i odgovorne buduće radnike i poslodavce, koji će pomoći da ova naša zemlja bude i ostane "zelena". U prilog uvođenju modula „Održivi razvoj“ kao obavezni je i Direktiva o korporativnom izvještavanju o održivosti (CSRD) u Europskoj uniji koja zahtjeva objavljivanje redovitih izvješća o utjecaju na okoliš i društvo. U Hrvatskoj će to izvješće biti obavezno za velika, srednja i mala poduzeća. Ovaj prijedlog pismenim putem podržale su brojne institucije i udruge (čiji popis je na kraju) a dopisi potpore proslijeđeni su na adrese: MZO-a, ASOO-a i Hrvatski sabor - Odboru za obrazovanje, znanost i kulturu. Hrvatska liječnička komora Hrvatska gospodarska komora Hrvatski Crveni Križ Hrvatski Crveni Križ Split Hrvatski sabor Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatski sabor Odbor za zaštitu prirode i okoliša Hrvatsko biološko društvo Hrvatsko društvo biologa u zdravstvu KBC Split - Klinika za dječje bolesti Liga za prevenciju ovisnosti Ministarstvo unutarnjih poslova - Ravnateljstvo policije Nastavni zavod za javno zdravstvo Split Nezavisni sindikat zaposlenih i srednjim školama Hrvatske Prirodoslovno-matematički fakultet Split Prirodoslovno-matematički fakultet Zagreb Udruga za prirodu, okoliš i održivi razvoj Sunce Ženska soba - SNEP program Darija Ćerdić Vukušić, prof.bio. i kem. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Kurikulom međupredmetne teme Zdravlje za osnovne i srednje škole i Kurikulom međupredmetne teme Održivi razvoj za osnovne i srednje škole obuhvaćeni su sadržaji koji se tiču zdravlja, prirode i okoliša, uključujući teme kao što su kontracepcija, trudnoća, odgovorno spolno ponašanje, spolno prenosive bolesti, zarazne bolesti, cijepljenje, kronične nezarazne bolesti, zaštita prirode i okoliša, održivi razvoj, onečišćenje i zagađenje okoliša te ovisnosti. Ove međupredmetne teme omogućuju učenicima kontinuirano usvajanje znanja i vještina vezanih uz zdravlje, zdrav život, zaštitu okoliša i održivi razvoj kroz integrirane sadržaje u različitim modulima. Uz to, škole imaju autonomiju kroz Kurikul škole prilagoditi i proširiti različite sadržaje kako bi dodatno obuhvatile i produbile ove važne teme prema specifičnim potrebama i interesima učenika. To omogućava fleksibilnost u pristupu i osigurava ostvarenje ishoda učenja na način koji je prilagođen učenicima za svakodnevni život, ali i relevantan za njihovu struku. Hvala na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
3 ŽELJKA TRAVAŠ 2. STRUKOVNI MODULI, 2.1 POPIS OPĆEOBRAZOVNIH NASTAVNIH PREDMETA/MODULA Poštovani, zar ne trebamo biti politički pismeni? Za funkcioniranje suvremenog političkog sustava i suvremenog gospodarskog sustava za kakve se je svojim Ustavom Republika Hrvatska odredila potrebna je demokratska politička kultura, a procesi putem kojih se takav tip političke kulture stvara i prenosi uče se. Uče se! Nastavni predmet Politika i gospodarstvo jedini je nastavni predmet tijekom srednjoškolskog obrazovanja koji cjelovito i sustavno omogućuje stjecanje političke i ekonomske pismenosti kao i osposobljenost za informirano i odgovorno građansko djelovanje i participiranje u svim aspektima civilnog društva. Ukidanjem obaveznog nastavnog predmeta Politika i gospodarstvo u strukovnim školama, velik dio hrvatske mladeži (oko 70 % srednjoškolske populacije) ne samo da se dovodi u diskriminiranu poziciju naspram gimnazijskih učenika koji će i dalje imati obavezan predmet, već se svjesno i namjerno tretiraju jedino kao buduća poslušna radna snaga koja se treba do maksimuma dati tržištu rada. Sve to upućuje na model modernoga ropstva i nije u skladu s ustavnom zaštitom ljudskih prava. Očita je intencija da budući radnici niti ne budu svjesni svojih prava, a kamoli snage, postupaka i procedura da se bore za svoja prava. Jer, to može samo politički opismenjeno stanovništvo. Politika i gospodarstvo treba ostati obavezan nastavni predmet za sve učenike strukovnih škola. Tko, prema ustavu Republike hrvatske ima pravo sudjelovati u upravljanju određenom lokalnom zajednicom, nacionalnom pa i europskom? Teza na kojoj počiva reforma strukovnog obrazovanja da se učenici trebaju „…bolje pripremiti za tržište rada…“ odražava nedostatno znanje i razumijevanje glavnih aktera reforme o donošenju javnih politika u demokratskoj zajednici. I, što je najvažnije, govori o nerazumijevanju i/ili neuvažavanju činjenice da samo cjelovito obrazovanje omogućuje razvoj učenika u svjesnu, samostalnu i odgovornu osobu koja će razumjeti i kritički promišljati o svojemu položaju i ulozi u suvremenom svijetu te aktivno djelovati u društvenome, kulturnom, ekonomskom i političkom razvoju zajednice u kojoj živi. Nasuprot otvorenih tehničkih, ekonomskih i tržišnih tendencija zanemarivanja i čak nijekanja temeljnih ljudskih vrijednosti i potreba, kako na lokalnom tako i na globalnom planu, nastavni predmet Politika i gospodarstvo kao dio društveno-humanističkog područja razvija idejne i promiče vrijednosne pretpostavke za zaštitu pojedinca i zajednice od svih suvremenih oblika negacije, nasilja, diskriminacije i ropstva. Nama nastavnicima teško pada uskraćivanje mogućnosti da u razvoju i očuvanju demokracije ne možemo osobnim duhovnim naporom i znanjem osmišljavati političko opismenjavanje mlade generacije kako bi spremno participirala u političkom životu svoje države. Demokracija se uči. Škola koja to ne bi uvažavala, učinila bi djecu i mlade sakatima, bezličnima i nesposobnima za humaniji i produktivniji život. Osim nacionalne svijesti i razvijanja osjećaja za domovinu, učenicima su potrebni i oni sadržaji koji otvaraju uvid u stanje ljudskih prava, političke kulture, izbornih političkih procesa, vladavine prava… Neophodno je da novi sustav strukovnog obrazovanja uspostavi ravnotežu općeobrazovne i strukovne kulture, a ne da bez dvoumljenja, u cijelosti eliminira predmet Politika i gospodarstvo unatoč znanstvenim istraživanjima potvrđene političke nepismenosti mladeži. O poduci mladih strukovnjaka i političkom opismenjavanju ovisit će njihova budućnost. Ustavom Republike Hrvatske zajamčeno demokratsko ustrojstvo države i stvaranje slobodnog demokratskog života njenih građana, općeg i njihovog osobnog dobra, nalaže da prokuristi reforme strukovnog obrazovanja u Republici Hrvatskoj još jednom promisle o jednostranoj, znanstveno neutemeljenoj odluci ukidanja nastavnog predmeta Politika i gospodarstvo. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Položaj i sadržaj općeobrazovnog nastavnog predmeta Politika i gospodarstvo nije predmet savjetovanja. U svim sektorima, pa tako i u navedenom, škole imaju autonomiju kurikulom škole prilagoditi i proširiti različite sadržaje kako bi dodatno obuhvatile i produbile ove važne teme prema specifičnim potrebama i interesima učenika. To omogućava fleksibilnost u pristupu i osigurava da se ostvarenje ishoda učenja ostvaruje na način koji je prilagođen učenicima za svakodnevni život, ali i relevantan za njihovu struku. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
4 HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije CVJEĆAR/CVJEĆARICA u sektoru POLJOPRIVREDA, PREHRANA I VETERINA Hrvatska obrtnička komora podržava uvođenje novih kurikuluma u sustav strukovnog obrazovanja i osposobljavanja te modernizaciju provedbe strukovnog obrazovanja, posebno isticanjem modularnog pristupa te jačanje komponente učenja temeljenog na radu kao ključne komponente kvalitetnog strukovnog obrazovanja. U skladu s navedenim, u nastavku dostavljamo primjedbe na predloženi kurikulum: Predlažemo pod odjeljkom Uvjeti i načini obrazovanja u okviru obrazovnog programa jasno istaknuti da su uvjeti i načini obrazovanja uz navedene zakonske i podzakonske akte određeni i posebnim propisima kojima je uređena provedba naukovanja. Primjer: Uvjeti u kojima se stječu kompetencije propisani su Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (Narodne novine, broj 63/2008 i 90/2010) i Pravilnikom o načinu organiziranja i izvođenja nastave u strukovnim školama (Narodne novine, broj 140/2009 i 130/2020), kao i posebnim propisima kojima je uređena provedba naukovanja. S obzirom da se pod Uvjetima i načinima obrazovanja u okviru obrazovnog programa ne navodi i potreba posjedovanja Ugovora o naukovanju smatramo da je navedenu napomenu da se provedba naukovanja, a time i posjedovanje Ugovora o naukovanju regulira posebnim propisima kojima je uređena provedba naukovanja izrazito bitno istaknuti zbog jasnoće informacija o uvjetima i načinima obrazovanja u takvom modelu. Nadalje, u vezi Oblika učenja temeljenog na radu u okviru strukovnog kurikuluma predlažemo jasno uvrstiti informaciju da se učenje temeljeno na radu realizira naukovanjem kod licenciranog poslodavca, odnosno uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za poduzetništvo i obrt, u ustanovi ili u Regionalnom centru kompetentnosti, ukoliko nije moguće osigurati dostatan broj odgovarajućih mjesta za naukovanje kod licenciranog poslodavaca. Također, u kurikulumu se navodi najmanji mogući broj CSVET bodova koje je potrebno ostvariti kod licenciranog poslodavca kao i postotci provedbe učenja temeljenog na radu ukupno i za svaki modul. Smatramo da je minimalno 50% CSVET bodova ukupnog obujma kvalifikacije potrebno ostvariti kod licenciranog poslodavca. Konačno, predlažemo jasno isticanje informacije o naučničkom ispitu kao dijelu obrane završnog rada, odnosno uvrštavanje informacije da je uvjet za stjecanje kvalifikacije izrađen i obranjen završni rad čiji je sastavni dio naučnički ispit. U skladu s navedenim, ljubazno molimo da razmotrite navedene primjedbe u vezi jasnog i konkretnog isticanja naukovanja kod licenciranih poslodavaca kao dijela učenja temeljenog na radu, pridržavanje optimalnog broja CSVET bodova koje je potrebno ostvariti kod licenciranog poslodavca kao i navođenja naučničkog ispita kao sastavnog dijela završnog rada. Navedene primjedbe dostavljamo s ciljem unaprjeđenja jasnoće i konkretnosti informacija u predloženom kurikulumu što će dovesti do kvalitetnije provedbe strukovnog obrazovanja za navedeno zanimanje. Djelomično prihvaćen Djelomično se prihvaća. U odjeljku Uvjeti i načini obrazovanja u okviru obrazovnog programa stoji: Uvjeti u kojima se stječu kompetencije propisani su Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (Narodne novine, broj 63/2008 i 90/2010) i Pravilnikom o načinu organiziranja i izvođenja nastave u strukovnim školama (Narodne novine, broj 140/2009 i 130/2020), kao i posebnim propisima kojima je uređena provedba naukovanja. Navedenim su obuhvaćeni svi posebni propisi kojima se regulira provedba naukovanja uključujući i Ugovor o naukovanju kao i naučnički ispit. U odjeljku Oblici učenja temeljenog na radu stoji: Učenje temeljeno na radu realizira se naukovanjem kod licenciranog poslodavca uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za poduzetništvo i obrt. Ukoliko nije moguće osigurati dostatan broj odgovarajućih mjesta za naukovanje kod licenciranog poslodavaca, učenje temeljeno na radu može se ostvariti kod poslodavca, u Regionalnom centru kompetentnosti ili u ustanovi. Navedenim su obuhvaćene sve mogućnosti učenja temeljenog na radu čime se osigurava obrazovanje za kvalifikacije potrebne tržištu rada. U navedenom strukovnom kurikulu stoji da je najmanje 70 CSVET bodova potrebno je ostvariti kroz učenje na radnome mjestu što upravo čini najmanje 50% bodova strukovnog dijela kvalifikacije. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
5 EDITA MERĆEP ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije CVJEĆAR/CVJEĆARICA u sektoru POLJOPRIVREDA, PREHRANA I VETERINA Poštovani. Podržavam uvođenje novog STRUKOVNI KURIKUL ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE CVJEĆAR/CVJEĆARICA I predlažem manje izmjene istog radi jasnijeg definiranja strukovne klasifikacije. AGROBOTANIKA Cilj modula je stjecanje stručnih znanja i vještina o građi i funkcijama biljne stanice i njezinih dijelova, osnovama histologije biljaka, anatomijom i morfologijom biljnih organa te sistematikom bilja, s posebnim osvrtom na životne procese u biljnim organizmima i vrstama koje su važne za poljoprivredu. Specifični cilj modula je razumijevanje kompleksnosti biljnog svijeta na različitim organizacijskim razinama koji imaju utjecaj na uzgoj biljaka u poljoprivrednoj proizvodnji. POLJOPRIVREDNA TEHNIKA Cilj modula je omogućiti učenicima razumijevanje principa rada i namjene poljoprivrednih strojeva, tehnike i uređaja te razvijanje vještina odabira, primjene i održavanja alata i opreme u radnim zahvatima u poljoprivrednoj proizvodnji, gdje je to primjenjivo, sukladno pravilima struke te uz primjenu mjera rada na siguran način, I ZAHVATI U POLJOPRIVREDI Cilj modula je razvijanje kompetencija sastavljanja plodoreda, izvođenja pojedinih zahvata obrade tla, odabira, izračuna i primjene gnojiva, razlikovanja sjemenskog i sadnog materijala, procjenjivanja optimalnih rokova za izvođenje sjetve/sadnje, mjera njege, žetve i berbe, pripremanja, organiziranja i izvođenja, uz nadzor i pomoć, jednostavnijih agrotehničkih zahvata. Ovi moduli su usko vezani za proizvodnju stoga bi trebala biti FAKUTATIVNA. Ova tri modula bi trebalo staviti u FAKUTATIVNE, nikako obavezne. Naime, ukoliko se radi o strukovnoj kvalifikaciji za CVJEĆAR / CVJEĆARICA primjena ova tri modula daju mogućnost širenja znanja za strukovnu klasifikaciju UZGAJIVAČ CVIJEĆA / UZGAJIVAČICA CVIJEĆA . STILOVI U ARANŽIRANJU Cilj modula je poticati interes učenika za istraživanje različitih stilova u aranžiranju, omogućiti stjecanje znanja o značajkama pojedinih stilova, te razvijanje kompetencija u osmišljavanju i kreiranju cvjetnih aranžmana u različitim stilovima i prame pravilima struke. FLORISTIKA Cilj modula je omogućiti učenicima stjecanje novih znanja i razvijanje vještina istraživanjem florističkog tržišta kroz različite izvore u svrhu informiranosti o novim sortama cvijeća zelenila za rez, alata i tehničkih pomagala, tehnika rada i novih trendova u aranžiranju. DEKORIRANJE PROSTORA ZA JAVNA DOGAĐANJA Cilj modula je omogućiti učenicima stjecanje kompetencija u uređenju prostora za javna događanja cvjetnim materijalom, održavanje trajnosti cvjetnih uradaka, poštujući sve elemente cvjetnog dizajna i stilova uređenja prostora za javna događanja. Specifični cilj modula je razumijevanje uske povezanosti pojedinih elemenata oblikovanja koji imaju utjecaj na izražajnost cvjetnog uratka PODATCI I FINANCIJSKA PISMENOST Cilj modula je učenicima omogućiti razvijanje kompetencija matematičke pismenosti rješavanjem različitih jednostavnijih i složenijih matematičkih zadataka i problema iz struke i svakodnevnog života. Učenici će usvojiti osnovna matematička znanja iz domena Brojevi i Podatci koji su im nužni za praćenje nastave strukovnih modula i snalaženje u svakodnevnom životu tijekom i nakon završenog obrazovanja. Učenici će razvijati kompetencije analitičkog rasuđivanja, kritičkog i kreativnog mišljenja te algoritamskog i konceptualnog razmišljanja. Također će razvijati samopouzdanje i svijest o vlastitim matematičkim sposobnostima, preciznost i točnost, upornost, poduzetnost, odgovornost, uvažavanje i pozitivan odnos prema matematici i radu općenito. Rješavat će problemske situacije odabirom relevantnih podataka, analizom mogućih strategija i provođenjem optimalne strategije te preispitivanjem procesa i rezultata, po potrebi uz učinkovitu uporabu odgovarajućih alata i tehnologija. Ova četiri modula bi trebala biti svrstana u OBAVEZNE. STILOVI U ARANŽIRANJU (drkorativni, vegetativni,formal linearni stil…)su osnovna abeceda cvjećarstva. FLORISTIKA je nastavak na stilove (simetrija, asimetrija, točke rasta u aranžiranju…) DEKORIRANJE PROSTORA ZA JAVNA DOGAĐANJA stjecanje kompetencija u uređenju prostora koji je dio svakodnevnice cvjećara. Nadalje, PODATCI I FINANCIJSKA PISMENOST je obavezan da bi opstao na tržistu u 21 stoljeću. URBANI VRTOVI Cilj modula je razvijanje pozitivnih stavova i svijesti o važnosti podizanja i održavanja urbanih vrtova za poboljšanje kvalitete života, razumijevanje specifičnosti urbanih vrtova, te stručnih kompetencija za radove u zasnivanju i održavanju urbanih vrtova, gdje je uz proizvodnju hrane naglašen i socijalni aspekt sa druženjem, zajedničkim radom i rekreacijom na otvorenom. Naglasak će biti na primjeni dizajna u formiranju i održavanju vrta. GEOMETRIJA Cilj modula je učenicima omogućiti razvijanje kompetencija matematičke pismenosti rješavanjem različitih jednostavnijih i složenijih matematičkih zadataka i problema iz struke i svakodnevnog života. Učenici će usvojiti osnovna CVJETNE VRSTE U KULINARSTVU Cilj modula je razvijanje kompetencija razlikovanja i odabira cvjetnih vrsta koje se mogu koristiti u pripremi i serviranju jela, poznavanja njihovih morfoloških i bioloških karakteristika, te specifičnih utjecaja na zdravlje potencijalnih korisnika. Učenici će razviti vještine aranžiranja jestivih cvjetnih vrsta i dekoriranja hrane sa jestivim cvjetnim vrstama Ova tri modula bi trebalo svrstati u IZBORNE module. Uobičajeno je da se strukovne kvalifikacije jasno definiraju kako bi se precizno odredile granice znanja i vještina potrebnih za određeno zanimanje. Imati mogućnost znanja iz dva različita zanimanja unutar iste strukovne kvalifikacije može dovesti do nejasnoća i nedovoljne specijalizacije. Stoga je važno da strukovne kvalifikacije budu dobro definirane i da odražavaju specifične potrebe i zahtjeve pojedinog zanimanja. Ako se unutar jedne strukovne kvalifikacije nalazi više različitih modula važno je da to bude jasno definirano koji moduli OBAVEZNI/ IZBORNI / FAKUTATIVNI kako bi se omogućilo pravilno usmjeravanje i obrazovanje budućih stručnjaka. Isto tako slažem se sa prijedlogom Hrvatske Obrtničke Komore vezano za sustav strukovnog obrazovanja, posebno isticanje modularnog pristupa te jačanje komponente učenja temeljenog na radu kao ključne komponente kvalitetnog strukovnog obrazovanja. S poštovanjem, Rafaela Petrinić, Cvjećar Predsjednica CEHa cvjećara Obrtničke komore Zagreb, članica sekcije cvjećara HOK-a Edita Merćep cvjećar,predsjednica sekcije cvjećara Obrtnička komora Split,predsjednica sekcije cvjećara HOK-a Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Jedna od ideja u modernizaciji strukovnog obrazovanja je poboljšati horizontalnu prohodnost učenika, posebice u prvoj godinu učenja. Isti, ili gotovo isti moduli u prvom razredu osiguravaju učenicima promjenu zanimanja bez polaganja razlike ispita ako nakon osnovne škole nisu sigurni u svoj odabir. Modul „Agrobotanika“ uključuje skupove ishoda učenja Obilježja živog svijeta i građe biljnog organizma te Različitost biljnog svijeta u biocenozi i agrobiocenozi. Osnove građe biljke, binarna nomenklatura, latinska imena te sistematska pripadnost biljnih vrsta temelj su za stjecanje daljnjih znanja i vještina i u cvjećarstvu. Modul Poljoprivredna tehnika kroz svoja dva skupa ishoda učenja uključuje uz strojeve, alate i pribor koji se primjenjuju i u cvjećarstvu. Provedene uzgojne mjere i zahvati važni su za izgled i kvalitetu cvjetnih vrsta koje se kasnije koriste u dekoriranju i aranžiranju. Slijedom gore navedenog, mišljenja smo da ova tri modula trebaju ostati obvezni. U kurikulu ustanove svaka škola određuje izbornost u skladu s vlastitim resursima, specifičnostima poslovne zajednice u okruženju te interesu učenika što ujedno pruža mogućnost isticanja komparativnih prednosti jedne škole u odnosu na drugu. Kreiranje strukture kurikula vrlo je zahtjevan proces na koji utječe velik broj elemenata. Kreditno opterećenje općeobrazovnog dijela koji proizlazi iz Nacionalnog kurikula za strukovno obrazovanje, ključni poslovi i kompetencije iz Standarda zanimanja zajedno sa skupovima ishoda učenja iz Standarda kvalifikacije upisanih u Registru HKO-a, njihov obujam, raspored po godinama učenja te tjedno opterećenja učenika samo su neki od njih. Sve temeljne dokumente izrađivali su stručnjaci u predmetnom području kao i sam strukovni kurikul stoga predloženo nije moguće prihvatiti. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
6 IRENA KOVAČIĆ 2. STRUKOVNI MODULI, 2.2. POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA Poštovani, podržavam modernizaciju strukovnog obrazovanja, ali imam nekoliko prijedloga za poboljšanje predloženog kurikula. Module bih organizirala u sljedeći logični slijed: 1. Osnove matematike 2. Osnove informacijsko komunikacijske tehnologije 3. Fukncije 4. Geometrija 5. Agrobotanika 6. Uzgojne mjere i zahvati u poljoprivredi 7. Čimbenici rasta i razvoja biljaka 8. Poljoprivreda i okoliš 9. Poljoprivredna tehnika 10. Dendrološke vrste za aranžiranje 11. Cvjetne vrste za rez 12. Ukrasne vrste 13. Urbani vrtovi 14. Zaštita bilja 15. Radni prostor u cvjećarnici 16. Elementi cvjetnog dizajna 17. Jednostavni aranžmani 18. Cvjetni dizajn 19. Lončanice u aranžiranju 20. Elementi grobnih dekoracija 21. Dekoriranje prostora 22. Elementi vjenčane dekoracije 23. Poslovanje cvjećarnice 24. Cvjetni rad na zadanu temu Smatram da je u modul Cvjetni dizajn potrebno uvrstiti i skup ishoda Izrada cvijeća u kutiji. Način izrade cvijeća u kutiji danas je vrlo aktualno, a zahtijeva specifična znanja i vještine. Budući da je važno pratiti trendove u struci (europski i svjetski utjecaji i slično), znanja iz tog područja bih uvela kao zasebni modul ili uvrstila u neki već postojeći. Pod Elementi vjenčane dekoracije bih nadodala skup ishoda Uređenja sala za vjenčanje. Nadam se da ćete komentare razmotriti i uvažiti. S poštovanjem, Irena Kovačić Predsjednica Obrtničke komore Koprivničko – križevačke županije Članica Sekcije cvjećara u Hrvatskoj obrtničkoj komori Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Unutar jedne godine učenje raspored održavanja pojedinih strukovnim modula određen je njihovom međusobnom slijedivosti, (ako takva postoji), resursima te svim aktivnostima unutar Kurikula ustanove koje direktno utječu na školski raspored. S obzirom na navedeno, raspored izvođenja modula u istoj godini učenja može se razlikovati između ustanova. Moduli iz područja matematike, nastavno na iskazane postotke u Nacionalnom strukovnom kurikulu, raspoređeni su u različite godine učenja u strukovnom dijelu kurikula, što je vidljivo u razradi strukovnih modula unutar dokumenta. U dijelu praćenja trendova u floristici, kreiran skup ishoda učenja u modulu Floristika, Novi trendovi u floristici s kreditnim obujmom od 3 CSVET boda kroz koji se novosti u području upravo uključuju. Također, u predmetnom strukovnom kuikulu nalazi se modul „Dekoriranje prostora“ s ukupnim obujmom od 11 CSVET bodova, koji uključuje ishode učenja i za uređenje sala za vjenčanje. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.