Izvješće o provedenom savjetovanju - Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o platnom prometu
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU, Članak 18. | Predlažemo da se za prekršaje po Zakonu o platnom prometu za koje je propisano da odgovara član uprave (po tzv. objektivnoj/zapovjednoj odgovornosti) predvidi mogućnost da za njih odgovara i odgovorna osoba. Prilikom određivanja odgovorne osobe primijenit će se pravila propisana Prekršajnim zakonom, odnosno osim što to može biti član uprave pravne osobe, kao odgovorna osoba može odgovarati i druga osoba kojoj je povjereno obavljanje određenih poslova iz područja djelovanja kreditne institucije (viši management) a u čijem je djelokrugu došlo do kršenja relevantne obveze. Smatramo korisnim i predvidjeti mogućnost propisivanja dodatnih pretpostavaka koje bi bilo potrebno poduzeti kako bi se osiguralo kako bi odgovornost člana uprave postala supsidijarna, poput: Da u okviru sustava organizacije pravne osobe postoji imenovana osoba koja, po opisu radnog mjesta, stupnju obrazovanja i voljnim činom prihvatila takvu funkciju Pravna osoba osigurala materijalnu i stručnu opremljenost koja je potrebna za obavljanje takvog posla Postoji izravna svijest i čin prihvaćanja takve odgovornosti od osoba koja pripada višem managementu u odnosu na prekršaj koji se stavlja na teret odgovornoj osobi. Navedeni prijedlog smatramo opravdanim vezano uz prijedlog Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2022/2554 o digitalnoj operativnoj otpornosti za financijski sektor (dalje: “Zakon”) a koji sadrži slično rješenje i trenutno je u postupku javnog savjetovanja. Naime, navedeni nacrt Zakona odredbom članka 19. stavka 3. propisuje: „(3) Novčanom kaznom u iznosu do 15.000,00 eura kaznit će se član upravljačkog tijela pravne osobe ako: 1. ne utvrdi, ne odobri ili ne nadzire sve aranžmane povezane s okvirom za upravljanje IKT rizicima u skladu s člankom 5. stavkom 2. Uredbe (EU) 2022/2554 2. aktivno ne osvježava znanje i vještine koji su mu dostatni kako bi mogao razumjeti i procijeniti IKT rizik i njegov učinak na poslovanje, u skladu s člankom 5. stavkom 4. Uredbe (EU) 2022/2554 3. ne osigura da ga više IKT osoblje najmanje jedanput godišnje izvijesti o nalazima ili iznese preporuke, u skladu s člankom 13. stavkom 5. Uredbe (EU) 2022/2554 4. ne preispituje redovito rizike koji su utvrđeni u vezi s ugovornim aranžmanima o upotrebi IKT usluga u skladu s člankom 28. stavkom 2. Uredbe (EU) 2022/2554.“ Nadalje, čl. 19. nacrta Zakona u st. 1. predviđa prekršaje za koje odgovara pravna osoba, a u stavku 2. upravo za te prekršaje predviđa mogućnost da za njih odgovara i odgovorna osoba. Prilikom određivanja odgovorne osobe primijenit će se pravila propisana Prekršajnim zakonom, odnosno osim što to može biti član uprave pravne osobe, kao odgovorna osoba može odgovarati i druga osoba kojoj je povjereno obavljanje određenih poslova iz područja djelovanja kreditne institucije (viši management) a u čijem je djelokrugu došlo do kršenja relevantne obveze. S obzirom da je naš prijedlog već predviđen u prijedlogu Zakona o provedbi Uredbe Uredbe (EU) 2022/2554 o digitalnoj operativnoj otpornosti za financijski sektor, smatramo važnim da se navedeno primjenjuje i na kreditne institucije i ostale obveznike po Zakonu o platnom prometu, kako bi se izbjeglo inkonzistentnost rješenja u zakonodavnom okviru za slična rješenja. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Odredbe kojima je uređena odgovornost za prekršaje propisane važećim Zakonom o platnom prometu („Narodne novine“ br. 66/18. i 114/22.; u daljnjem tekstu: Zakon) ukazuju na ozbiljnost postupanja suprotno odredbama Zakona te su sukladne s odredbama temeljnog zakona kojim su uređene kreditne institucije te s drugim temeljnim zakonima kojima se u Republici Hrvatskoj uređuje platni promet. U dosadašnjoj praksi pokazale su se primjerenima i učinkovitima. |