Izvješće o provedenom savjetovanju - Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OTVORENIM INVESTICIJSKIM FONDOVIMA S JAVNOM PONUDOM | Udruženje investicijskih i mirovinskih fondova predlaže izmijeniti članak 189. važećeg Zakona tako da glasi: "Društvo za upravljanje dužno je nakon izdavanja odobrenja Agencije za osnivanje i upravljanje UCITS fondom, a prije početka početne ponude udjela ili prije uplate minimalnog iznosa dovoljnog za početak rada fonda (seed money), objaviti prospekt UCITS fonda na svojoj mrežnoj stranici." Također predlaže izmijeniti članak 245. važećeg Zakona na način da se iza stavka 10. doda novi stavak 11. koji glasi: "(11) Fond može početi s radom uplatom minimalnog iznosa dovoljnog za početak rada fonda (seed money) na način da se osigura definirani prag najniže vrijednosti imovine fonda. Zaprimanjem predmetnog iznosa smatra se da je fond počeo s radom, o čemu će DZU sljedeći radni dan obavijestiti ulagatelje i HANFA-u." OBRAZLOŽENJE: Predlaže se dopuna članka 189. i dodavanje novog stavka (stavak 11) u članku 245. obzirom na postupanja društva za upravljanje, a nastavno na uobičajene prakse ostalih europskih zemalja. | Djelomično prihvaćen | Primjedba se djelomično prihvaća. Prijedlog izmjene članka 189. ZOIFJP-a se ne može prihvatiti, budući da je prikupljanje sredstava provođenjem javne početne ponude udjela u samoj definiciji UCITS fonda, stoga i u slučaju prikupljanja sredstava tzv. seed money uplatom, bit će nužno provesti početnu ponudu udjela, kao i odrediti i objaviti datume početka i završetka početne ponude udjela, kao i datum do kojega će ulagateljima isplatiti uplaćena novčana sredstva u slučaju da okončanjem razdoblja za početnu ponudu nije prikupljen predviđeni iznos najniže vrijednosti imovine Fonda - slijedom čega navedena odredba treba ostati nepromijenjena. Predlažemo prihvatiti komentar u odnosu na članak 245., ali uz napomenu da je bez obzira na uplaćeni seed money, društvo obvezno objaviti početnu ponudu udjela, koja može trajati kraće od 30 dana (teoretski i samo jedan dan) i odmah započeti s radom, uz obvezu obavijesti Društva o ishodu početne ponude Fonda, u skladu s čl. 245. st.10. zakona. U članku 245. dodaje se stavak 11. koji glasi: „(11) Uspješnim okončanjem početne ponude udjela u UCITS fondu smatrat će se i uplata minimalnog iznosa dovoljnog za početak rada fonda tzv. seed money, na način da se osigura prelazak definiranog praga najniže vrijednosti imovine fonda. O navedenom će društvo za upravljanje obavijestiti ulagatelje te Agenciju u skladu s odredbom stavka 10. ovog članka.“ |
2 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OTVORENIM INVESTICIJSKIM FONDOVIMA S JAVNOM PONUDOM | Udruženje investicijskih i mirovinskih fondova predlaže izmijeniti članak 279. važećeg Zakona, stavke 1. i 2. tako da glase: "(1) Najmanje dva radna dana prije dana izračuna omjera zamjene zabranjeno je svako daljnje izdavanje ili otkup udjela u fondu prenositelju i fondu preuzimatelju. (2) Zabrana iz stavka 1. ovoga članka traje do dana provođenja statusne promjene, ne uključujući i taj dan, ali ukupno ne duže od 15 dana." OBRAZLOŽENJE: Predmetno se predlaže u svrhu što bržeg provođenja pripajanja za DZU koja isto mogu provesti u praksi, pritom ne namećući obvezu DZU koja to ne mogu izvršiti (ne dovode se u lošiji položaj), a sve u svrhu povećanja efikasnosti procesa u svrhu što bržeg raspolaganja sredstava klijenata, a posljedično i zaštiti načela pravednosti prema klijentu. | Nije prihvaćen | Primjedba se ne prihvaća. Naime, člankom 45. UCITS direktive propisano je da ulagatelji fonda prenositelja i ulagatelji fonda preuzimatelja mogu tražiti da se njihovi udjeli otkupe ili zamjene, bez naplaćivanja izlazne naknade (implementirano u članak 278. ZOIFJP-a), te da to njihovo pravo prestaje 5 radnih dana prije dana izračuna omjera zamjene. Stavkom 2. istoga članka direktive propisano je da države članice mogu nacionalnim nadležnim tijelima dozvoliti da zahtijevaju ili dozvole privremenu obustavu izdavanja i otkupa udjela, ako je to opravdano radi zaštite ulagatelja. Nastavno na navedenu mogućnost, člankom 279. stavkom 1. ZOIFJP-a propisana je obveza obustave izdavanja i otkupa udjela koja počinje u trenutku kada ulagatelji u fond prenositelj odnosno fond preuzimatelj više nemaju mogućnost tražiti otkup ili zamjenu udjela, a to je 5 radnih dana prije dana izračuna omjera zamjene kako je propisano u drugoj rečenici članka 45. UCITS direktive. |
3 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OTVORENIM INVESTICIJSKIM FONDOVIMA S JAVNOM PONUDOM | Udruženje investicijskih i mirovinskih fondova predlaže članak 115. važećeg Zakona, stavak 1. izmijeniti tako da glasi: "(1) ) Udjel i prava iz udjela u UCITS fondu stječu se datumom upisa u registar iz članka 113. stavka 1. ovoga Zakona." OBRAZLOŽENJE: Predmetno se predlaže u svrhu zaštite ulagatelja (izmjene članka 99. i 115. Zakona o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom). Sadašnji zakonskim rješenjem dolazilo je do mogućnosti različitog tumačenja zakona, odnosno mogu li se sredstva uplaćena sukladno stavku 3. članka 99. odmah investirati, što bi bilo u skladu s načelom dobrog gospodara. Međutim zbog nejasnoće zakonskih odredbi dolazilo je do situacija gdje su se sredstva koja je ulagatelj uplatio u fond mogla investirati tek na slijedeći radni dan, odnosno kada bi društvo izračunalo vrijednost udjela za prethodni radni dan i iste te udjele dodijelilo ulagatelju s datumom upate. Problem bi postao veći kada bi slijedeći radni dan bio nakon vikenda ili vikenda plus državnih blagdana, što u nekim slučajevima dovede do situacije da se tek 5 dana od dana uplate sredstva ulagatelja mogu investirati. Na taj način, neefikasnim upravljanjem i zanemarivanjem načela pažnje dobrog gospodara štetu su trpili postojeći ulagatelji u fondu, jer bi njihovo ulaganje bilo razvodnjeno s novom uplatom, ali i ulagatelj koji je uplatio, a novac društvo za upravljanje nije mogao investirati. Sam ulagatelj koji je ispunio sve uvjete iz stavka 3. članka 99. u dosadašnjoj praksi bi bio dodatno oštećen, jer sukladno zakonskoj regulativi, bi mu se od dana uplate na uplaćeni iznos obračunavale sve naknade koje fond ima sukladno prospektu fonda, kao što su upravljačka naknada, naknada depozitnoj banci, naknada HANFA-i i druge. Zbog svega gore navedenog, smatramo da je predloženo rješenje optimalno, jer daje zaštitu dotadašnjim ulagateljima fonda, kao i ulagatelju koji je ispunio uvjete iz stavka 3. članaka 99. Ovakvim zakonskim izmjenama, društvu za upravljanje će se omogućiti da u potpunosti primjenjuje načelo dobrog gospodara, prema svim ulagateljima. Sam ulagatelj će biti u povoljnijem položaju u odnosnu na postojeće zakonsko rješenje, jer će društvo za upravljanje moći odmah raspolagati uplaćenim sredstvima te ih investirati sukladno investicijskom politici fonda propisanoj prospektom, koji je odobren od strane regulatora, HANFA-e. U ovakvom slučaju i naknada koje se kroz fond naplaćuju ulagatelju, a koje su se i do sada naplaćivale postaju opravdane. Također, ovim izmjenama i dopunama izbjegavamo situacije gdje uplata ulagatelja dovodi do pasivnog kršenja limita ulaganja. To znači da će društvo za upravljanjem nakon prihvaćanja ovih izmjena i dopuna moći diverzificirati imovinu fonda sukladno zakonskim i podzakonskim aktima, a sve u svrhu veće zaštite ulagatelja u fond. | Nije prihvaćen | Primjedba se (zajedno s primjedbama br. 5. i 6. jer su izravno povezane) u ovom trenutku ne može prihvatiti na način na koji je isti predložen, ali se može razmotriti prilikom sljedećih cjelovitih izmjena zakona ukoliko se isti konceptualno razradi od strane predlagatelja izmjena na adekvatan način. Smatramo da je potrebno izvršiti analizu svih zakonskih odredbi na koje bi ova izmjena, ako bi bila u budućnosti prihvaćena, utjecala. Radi pravne sigurnosti, predlaže se napraviti detaljna analiza nakon čega će se razmotriti moguće zakonske izmjene. OBRAZLOŽENJE: Člankom 115. stavkom 2. ZOIFJP-a propisan je rok od 7 dana za upis u registar udjela, u kojem je roku društvo za upravljanje dužno, između ostalog, provesti i mjere dubinske analize stranke sukladno ZSPNFT-u te ispitati postoji li u konkretnom slučaju jedan od razloga za odbijanje sklapanja ugovora o ulaganju. Također, bez tog roka od 7 dana, a iz ovako postavljenog prijedloga izmjena odredaba, ostaje nejasno u kojem trenutku „društvo nije odbilo sklapanje ugovora“, odnosno sporan je moment sklapanja ugovora o ulaganju i saznanja ulagatelja o istome, nije jasno kada je ulagatelj upoznat sa brojem udjela i iznosom cijene izdanih udjela UCITS fonda (kada se istome izdaje potvrda o stjecanju udjela, čl. 119./2.). Odredba da društvo za upravljanje uplaćena sredstva smije ulagati tek nakon što ulagatelj bude upisan u registar udjela je unesena u zakon radi pravne sigurnosti, stoga eventualni prijedlozi izmjene iste moraju biti popraćeni utemeljenim, a sveobuhvatnim izmjenama i svih drugih odredaba na adekvatan način na koje bi takva promjena utjecala, uzimajući u obzir sve obveze na strani društva za upravljanje propisane kako ZOIFJP-om, tako i drugim relevantnim primjenjivim propisima. |
4 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OTVORENIM INVESTICIJSKIM FONDOVIMA S JAVNOM PONUDOM | Udruženje investicijskih i mirovinskih fondova predlaže članak 99. važećega Zakona, stavke 3. i 5. izmijeniti, odnosno dopuniti tako da glase: "(3) Kod originarnog stjecanja udjela ugovor o ulaganju sklopljen je kada je ulagatelj društvu za upravljanje podnio uredan zahtjev za izdavanje udjela i izvršio valjanu uplatu iznosa iz zahtjeva, a društvo za upravljanje ne odbije sklapanje ugovora, što se smatra datumom upisa ulagatelja u registar udjela. U svim ostalim slučajevima ugovor o ulaganju je sklopljen u trenutku kada društvo, odnosno voditelj registra upiše stjecatelja u registar udjela. (5) Uplaćena sredstva iz stavka 3. ovoga članka društvo za upravljanje smije ulagati od datuma upisa ulagatelja u registar udjela." | Nije prihvaćen | S obzirom da je izravno povezan s prethodnom primjedbom, odgovor kao i iznad. |
5 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA, Članak 2. | Udruženje investicijskih i mirovinskih fondova predlaže dodavanje novog stavka (54) koji glasi: "(54) Datum upisa u registar ulagatelja smatra se dan na koji je ulagatelj društvu za upravljanje podnio uredan zahtjev za izdavanje udjela i izvršio valjanu uplatu iznosa iz zahtjeva, a društvo za upravljanje nije odbilo sklapanje ugovora." | Nije prihvaćen | S obzirom da je izravno povezan s prethodnom primjedbom, odgovor kao i iznad. |
6 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OTVORENIM INVESTICIJSKIM FONDOVIMA S JAVNOM PONUDOM | Udruženje investicijskih i mirovinskih fondova predlaže izmijeniti članak 109. stavak 1. na način da se briše „zajedno s portfeljima kojima upravlja”, tako da stavak glasi: „(1) UCITS fondovi kojima upravlja jedno društvo za upravljanje ne smiju biti imatelji ukupno: a) više od 25% dionica s pravom glasa jednog te istog izdavatelja b) više od 10% dionica bez prava glasa jednog te istog izdavatelja c) više od 10% dužničkih vrijednosnih papira koje je izdao jedan te isti izdavatelj d) više od 25% udjela pojedinoga investicijskog fonda ili e) više od 10% instrumenata tržišta novca koje je izdao jedan te isti izdavatelj.” OBRAZLOŽENJE: UCITS direktiva u članku koji uređuje ovo pitanje ne sadrži dio koji govori o portfeljima već isključivo o UCITS fondovima, te propisuje: Članak 56. st. 2. UCITS može steći najviše: (a) 10 % dionica bez prava glasa jednog izdavatelja; (b) 10 % dužničkih vrijednosnih papira jednog izdavatelja; (c) 25 % udjela jednog UCITS-a ili drugog subjekta za zajednička ulaganja u smislu članka 1. stavka 2. točke (a) i (b); ili (d) 10 % instrumenata tržišta novca jednog izdavatelja. Slovenski zakon Zakon o investicijskih skladih in družbah za upravljanje također ne sadrži dio koji govori o porfteljima, te propisuje: Article 184 (Prohibition of significant influence over the management of an issuing entity) (1) None of the investment funds managed by the same management company shall acquire any shares carrying voting rights that would enable the management company to exercise significant influence over the management or the management board of an issuing body. (2) Notwithstanding the preceding paragraph, each investment fund may hold no more than: 1. 10% of all non-voting shares of a single issuing entity; 2. 10% of the debt securities of a single issuing entity; 3. 10% of the money market instruments of a single issuing entity; 4. 25% of the units of the underlying fund. Uzevši u obzir mjerodavne odredbe UCITS direktive, predlažemo da se ZOIF izmjeni na način da citirani članak ne uključuje i portfelje kojima upravlja isto društvo za upravljanje, već isključivo UCITS fondove. Predloženom izmjenom doći će do usklađivanja s odredbama UCITS direktive. | Prihvaćen | Primjedba se prihvaća i odredba se dodatno usklađuje s člankom 56. UCITS direktive. Članak 109. „(1) UCITS fondovi kojima upravlja isto društvo za upravljanje ne smiju zajedno niti pojedinačno biti imatelji više od 25% dionica s pravom glasa jednog te istog izdavatelja. (2) UCITS fond ne smije biti imatelj: a) više od 10% dionica bez prava glasa jednog te istog izdavatelja b) više od 10% dužničkih vrijednosnih papira koje je izdao jedan te isti izdavatelj c) više od 25% udjela pojedinoga investicijskog fonda ili d) više od 10% instrumenata tržišta novca koje je izdao jedan te isti izdavatelj.” |