Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Prijedlogu Etičkog kodeksa

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 MATKO RADIĆ IV. INFORMACIJSKI SUSTAV eETIKA, Članak 22. Da bi se sustav eEtika učinio pristupačnijim i transparentnijim prema javnosti, u prijedlogu proširenja zakonodavnog okvira trebaju se definirati se dodatne funkcionalnosti vezane za javni dio sustava. Te funkcionalnosti obuhvatile bi: 1) Javni dio sustava eEtika omogućit će prikaz statističkih podataka o ukupnom broju prijavljenih slučajeva, statistika prema institucijama i državnim tijelima, kategorijama slučajeva, te njihovom statusu (u tijeku, riješeno, odbijeno) na način da se poštuju propisi zaštite osobnih podataka u skladu s Općom uredbom o zaštiti podataka (GDPR). Time će se osigurati transparentnost rada sustava i pružiti uvid javnosti u opću učinkovitost provedbe Etičkog kodeksa, bez otkrivanja osobnih podataka ili detalja slučajeva koji bi mogli narušiti privatnost pojedinaca. 2) Prijava slučajeva putem javnog dijela sustava eEtika: sustav mora omogućiti građanima podnošenje prijava iz područja nadležnosti Etičkog kodeksa direktno putem digitalne platforme eEtika. Kroz ovu funkcionalnost građani će moći jednostavno i pravodobno dostaviti informacije koje se odnose na moguće povrede etičkih načela u državnim tijelima. 3) Praćenje statusa prijavljenih slučajeva: građanima koji podnose prijave omogućit će se dodijeljeni pristup jedinstvenom identifikacijskom broju slučaja, putem kojeg će moći pratiti status prijave u sustavu eEtika. Na taj način prijavitelj će biti obaviješten o ključnim fazama slučaja, uključujući primitak prijave, tijek obrade i konačnu odluku. 4) Obavještavanje o rješenju slučaja: nakon što nadležno tijelo donese odluku u vezi prijavljenog slučaja, prijavitelj će putem eEtika sustava biti obaviješten o zaključku, pri čemu će podaci biti izneseni na način koji je u skladu s GDPR regulativom, bez otkrivanja osjetljivih informacija. Ova proširenja dodatno bi osigurala transparentnost i učinkovitost sustava, povećala povjerenje građana u rad Etičkog povjerenstva te osigurala usklađenost s načelima etičnosti i odgovornosti. Također, omogućuje jednostavniji pristup statistikama i statusima postupaka, pružajući prijaviteljima informiranost o tijeku i ishodima predmeta, u skladu s načelima transparentnosti i zaštite osobnih podataka. Zbog toga bi trebalo i dodatni proširiti 1. Članak s: eEtika je informacijski sustav koji povezuje tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose, povjerenike za etiku i zamjenike povjerenika za etiku imenovane u državnim tijelima te članove Etičkog povjerenstva u primjeni Etičkog kodeksa. Osim toga, sustav omogućava povezivanje javnosti, zainteresiranih strana, stranaka u procesu i prijavitelja, čime se osigurava transparentnost postupaka i olakšava dvosmjerna komunikacija između državnih tijela i građana. Primljeno na znanje Sustav eEtika razvija se temeljem Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. te istim nije predviđen pristup javnosti. Što se tiče upoznatosti javnosti s brojem i vrstom pritužbi podnesenih zbog kršenja Etičkog kodeksa, Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije o navedenome obavještava javnost putem godišnjih izvješća o pritužbama koje objavljuje na svojim mrežnim stranicama.
2 MATKO RADIĆ Podnošenje pritužbe, Članak 26. (2) Pritužba iz stavka 1. ovoga članka podnosi se pisanim putem, poštom, elektroničkom poštom, kro informacijski sustav eEtika te, iznimno, usmenim putem na zapisnik. (Nastavno na prijedlog izmjene iz članka 22) Nije prihvaćen Sustav eEtika razvija se temeljem Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. te istim nije predviđen pristup javnosti.
3 MATKO RADIĆ Darovi, Članak 17. (5) U slučaju ne pridržavanja točaka 2-4 Članka 17 smatrat će se osobito teškom povredom Etičkog kodeksa državnog službenika. Nije prihvaćen Pitanje je regulirano Zakonom o državnim službenicima („Narodne novine“, br. 155/23. i 85/24.). Nezakonit rad te zlouporaba položaja i ovlasti predstavljaju teške povrede službene dužnosti u smislu članka 112. Zakona o državnim službenicima.
4 MATKO RADIĆ Izbjegavanje sukoba interesa, Članak 16. (4) U slučaju ne pridržavanja točaka 1-3 Članka 16 smatrat će se osobito teškom povredom Etičkog kodeksa državnog službenika. Nije prihvaćen Pitanje je regulirano Zakonom o državnim službenicima („Narodne novine“, br. 155/23. i 85/24.). Situacije sukoba interesa kao i neodgovorno korištenje sredstava povjerenih za rad predstavljaju teške povrede službene dužnosti u smislu članka 112. Zakona o državnim službenicima.
5 MATKO RADIĆ Ponašanje državnih službenika u javnim nastupima, Članak 14. (2) U javnim nastupima u kojima ne predstavlja državno tijelo, za pitanja koja se odnose na djelokrug rada državnog tijela, državnom službeniku je potrebno odobrenje čelnika tijela ili osobe koju je on ovlastio, osim u slučajevima od zaštite interesa javnosti. (4) U javnim nastupima u kojima ne predstavlja državno tijelo, a koji se na bilo koji način odnose na poslove iz djelokruga državnih tijela ili poslove radnog mjesta koje obavlja, državni službenik ne smije iznositi podatke koji nisu javno dostupni kao niti podatke koji bi mogli naštetiti ugledu državne službe i narušiti povjerenje građana u rad državnih tijela ili ako bi to bilo u suprotnosti s drugim zakonom zaštićenim interesima građana i drugih korisnika, osim u slučajevima od zaštite interesa javnosti. Nije prihvaćen Državni službenici nisu dužni štititi interes javnosti (ono što javnost želi znati) već javni interes (ono što javnost ima pravo znati).
6 MATKO RADIĆ Načelo zaštite javnog interesa, Članak 8. (3) Državni službenik je dužan prijaviti sve prekršaje etičkog kodeksa s kojima je upoznat i/li ima podatke o njima. Nije prihvaćen Podnošenje pritužbe regulirano je člankom 26. Etičkog kodeksa. Nije razvidna svrha prijedloga budući da kršenje Etičkog kodeksa može podrazumijevati niz situacija koje se mogu adekvatno riješiti bez podnošenja pritužbe.
7 MATKO RADIĆ Darovi, Članak 17. U točki 3 nije definirano potreba prijave dara ili postupka s darom. Navedeni dar bi trebalo predati odgovornom državnom tijelu za daljnje postupanje. Vrijednost simboličnog dara nije definirana. Nije prihvaćen Člankom 17. propisano je da državni službenici i namještenici ne smiju primati darove, osim, iznimno, darove simbolične vrijednosti što podrazumijeva bilježnice, rokovnike, kalendare, olovke i sl. s kojima nije potrebno daljnje postupanje.
8 MATKO RADIĆ Posebnost dijelova državne službe i donošenje posebnih etičkih kodeksa, Članak 43. Dodati: Ovaj etički kodeks vrijedi do donašanja posebnog etičkog kodeksa i kodeksa ponašanja za pojedine dijelove državne službe. Nije prihvaćen Etički kodeks se primjenjuje na sve državne službenike i namještenike. Donošenje posebnih etičkih kodeksa kojima se uzimaju u obzir specifičnosti određenih kategorija državnih službenika poput, primjerice, carinskih, poreznih ili policijskih ne isključuje važenje ovog Etičkog kodeksa.
9 MATKO RADIĆ Primjena Etičkog kodeksa, Članak 2. Proširiti sa: "Odredbe Etičkog kodeksa primjenjuju se na -sve- državne službenike i namještenike u..." Nije prihvaćen S obzirom na to da su u članku 2. navedena tijela u kojima rade državni službenici i namještenici, smatra se suvišnim navoditi da se odredbe Etičkog kodeksa primjenjuju na sve njih budući da se isto podrazumijeva.