Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje sa zainteresiranom javnošću u vezi s Nacrtom prijedloga Pravilnika o dozvoljenim ulaganjima i dodatnim ograničenjima ulaganja obveznog mirovinskog fonda
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | UDRUGA DRUŠTAVA ZA UPRAVLJANJE MIROVINSKIM FONDOVIMA I MIROVINSKIH OSIGURAVAJUĆIH DRUŠTAVA | Izvješća o izvedenicama, Članak 28. | Mirovinska društva predlažu da se u izvještaju iz Priloga 2. izostave kolone „Dobit / gubitak pozicije“, s obzirom da je takav pokazatelj primjeren samo za poziciju koja uključuje i izvedenicu i imovinu koja je predmet zaštite, te „Dospijeće (u danima)“ s obzirom da već postoji podatak o datumu dospijeća. | Djelomično prihvaćen | Prijedlog da se izostavi kolona Dobit / gubitak pozicije, s obzirom da je takav pokazatelj primjeren samo za poziciju koja uključuje i izvedenicu i imovinu koja je predmet zaštite, se ne prihvaća iz razloga što mirovinska društva ionako imaju obvezu izračuna doprinosa prinosu, te je potrebno da taj podatak dostavljaju Hanfi u sklopu ovog izvještaja. Prijedlog da se izostavi kolona Dospijeće (u danima) se prihvaća, tablica na taj način izmijenjena. |
2 | UDRUGA DRUŠTAVA ZA UPRAVLJANJE MIROVINSKIM FONDOVIMA I MIROVINSKIH OSIGURAVAJUĆIH DRUŠTAVA | Financijske izvedenice , Članak 11. | - stavak 3.: Mirovinska društva predlažu da se umjesto kvartalnog određivanja strategije propiše godišnja obveza s obzirom da se strategija općenito donosi na duža vremenska razdoblja. - stavak 6.: U prvoj rečenici referenca je na stavak 4. članka 11. Mirovinska društva smatraju da bi se ista trebala odnositi na stavak 5. - stavak 7.: Mirovinska društva predlažu da se umjesto izričaja „umanjilo pojedine rizike“ koristi izričaj "djelomično umanjilo određene rizike imovine" kako bi se preciznije opisao postupak djelomične zaštite (proxy hedging). - stavak 11. Mirovinska društva predlažu brisanje stavka 11. s obzirom da se isti tekst već nalazi u stavku 5. članka 11. - stavak 13., točka 4. Mirovinska društva predlažu da se u tekstu iza riječi „kreditnog spreada“ doda tekst „kada je to primjenjivo“. - stavak 14. Standard u industriji je takav da se kod izvedenica na financijsku imovinu, a kod kojih postoji isporuka nekog oblika vezane imovine, isporuka nastoji gotovo uvijek izbjeći, tj. takve izvedenice se u principu zatvaraju prije dospijeća. Mirovinska društva predlažu da se umjesto toga propiše obveza zatvaranja kratkih pozicija u izvedenicama prije dospijeća kako ne bi došlo do isporuke vezane imovine koja nije u portfelju, a na sljedeći način: "Mirovinsko društvo je dužno prije dospijeća neke otvorene kratke pozicije u financijskoj izvedenici zatvoriti sve takve pozicije iz kojih u bilo kojem trenutku proizlazi obveza isporuke imovine koja se ne nalazi u portfelju mirovinskog fonda." - stavak 23. Mirovinska društva predlažu da se dodatno pojasni obveza za određivanje „najveće prihvatljive relativne razine negativnog doprinosa prinosu mirovinskog fonda ostvarenu u pozicijama u izvedenicama“ na način da se ista odnosi samo za opcije za koje se plaća premija. Za ostale izvedenice kod kojih se unaprijed ne plaća premija, nije moguće unaprijed odrediti najveću prihvatljivu relativnu razinu negativnog doprinosa prinosu mirovinskog fonda, tj. navedeno je ekvivalentno anticipiranju prodaje same imovine koja je predmet zaštite, a za što također nije moguće unaprijed znati relativnu razinu negativnog doprinosa prinosu mirovinskog fonda. - stavak 24. Mirovinska društva predlažu da se procjena uspješnosti strategije korištenja financijskih izvedenica provodi najmanje jednom godišnje, sukladno komentaru danom na stavak 3. članka 11. | Djelomično prihvaćen | Komentar - stavak 3.: Mirovinska društva predlažu da se umjesto kvartalnog određivanja strategije propiše godišnja obveza s obzirom da se strategija općenito donosi na duža vremenska razdoblja. Odgovor Hanfe: Prihvaća se. Odredba izmijenjena na način da je mirovinsko društvo obvezno najmanje godišnje određivati strategiju korištenja financijskih izvedenica. Nastavak komentara: - stavak 6.: U prvoj rečenici referenca je na stavak 4. članka 11. Mirovinska društva smatraju da bi se ista trebala odnositi na stavak 5. Odgovor Hanfe: Prihvaća se. Odredba izmijenjena na način da sadrži pozivanje na stavak 5. Nastavak komentara: - stavak 7.: Mirovinska društva predlažu da se umjesto izričaja „umanjilo pojedine rizike“ koristi izričaj "djelomično umanjilo određene rizike imovine" kako bi se preciznije opisao postupak djelomične zaštite (proxy hedging). Odgovor Hanfe: Prihvaća se. Odredba izmijenjena na način da se koristi izričaj „kako bi djelomično umanjilo određeni rizik imovine mirovinskog fonda“. Nastavak komentara: - stavak 11. Mirovinska društva predlažu brisanje stavka 11. s obzirom da se isti tekst već nalazi u stavku 5. članka 11. Odgovor Hanfe: Prihvaća se. Stavak 11. je brisan. Nastavak komentara: - stavak 13., točka 4. Mirovinska društva predlažu da se u tekstu iza riječi „kreditnog spreada“ doda tekst „kada je to primjenjivo“. Odgovor Hanfe: Djelomično se prihvaća. Budući da nema potrebe da se tekst „kada je to primjenjivo“ navodi dva puta, odredba je izmijenja na način da glasi: „…uzimajući u obzir najmanje stupanj korelacije s temeljnom imovinom mirovinskom fonda i, kada je to primjenjivo, stabilnost kreditnog spreada u odnosu na istu.“. Nastavak komentara: - stavak 14. Standard u industriji je takav da se kod izvedenica na financijsku imovinu, a kod kojih postoji isporuka nekog oblika vezane imovine, isporuka nastoji gotovo uvijek izbjeći, tj. takve izvedenice se u principu zatvaraju prije dospijeća. Mirovinska društva predlažu da se umjesto toga propiše obveza zatvaranja kratkih pozicija u izvedenicama prije dospijeća kako ne bi došlo do isporuke vezane imovine koja nije u portfelju, a na sljedeći način: "Mirovinsko društvo je dužno prije dospijeća neke otvorene kratke pozicije u financijskoj izvedenici zatvoriti sve takve pozicije iz kojih u bilo kojem trenutku proizlazi obveza isporuke imovine koja se ne nalazi u portfelju mirovinskog fonda." Odgovor Hanfe: Prihvaća se. Odredba izmijenjena na način da glasi: „Kada mirovinsko društvo zauzima kratke pozicije u izvedenicama, uz korištenje dovoljno dobrog odnosno gotovo savršenog supstituta, a iz kojih proizlazi obveza isporuke imovine koja se ne nalazi u portfelju mirovinskog fonda, dužno ih je zatvoriti prije njihovog dospijeća.“. Nastavak komentara: - stavak 23. Mirovinska društva predlažu da se dodatno pojasni obveza za određivanje „najveće prihvatljive relativne razine negativnog doprinosa prinosu mirovinskog fonda ostvarenu u pozicijama u izvedenicama“ na način da se ista odnosi samo za opcije za koje se plaća premija. Za ostale izvedenice kod kojih se unaprijed ne plaća premija, nije moguće unaprijed odrediti najveću prihvatljivu relativnu razinu negativnog doprinosa prinosu mirovinskog fonda, tj. navedeno je ekvivalentno anticipiranju prodaje same imovine koja je predmet zaštite, a za što također nije moguće unaprijed znati relativnu razinu negativnog doprinosa prinosu mirovinskog fonda. Odgovor Hanfe: Ne prihvaća se. Navedena formulacija odnosi se na sve vrste troškova koji mogu nastati prilikom korištenja izvedenica, ne samo na premije. Osim toga, smisao ove odredbe je da mirovinsko društvo, jednako kako procjenjuje potencijalne prinose pojedine pozicije ili klase imovine mirovinskog fonda, ekvivalentno i dodatno na navedeno nastoji procijeniti i potencijalne gubitke na pozicijama zaštite, a koji su usko vezani uz kretanje prinosa imovine koja se štiti, a što mirovinska društvu, kako je navedeno, već i procjenjuju. Nastavak komentara: - stavak 24. Mirovinska društva predlažu da se procjena uspješnosti strategije korištenja financijskih izvedenica provodi najmanje jednom godišnje, sukladno komentaru danom na stavak 3. članka 11. Odgovor Hanfe: Prihvaća se. Izmijenjena je odredba sukladno prijedlogu. |
3 | UDRUGA DRUŠTAVA ZA UPRAVLJANJE MIROVINSKIM FONDOVIMA I MIROVINSKIH OSIGURAVAJUĆIH DRUŠTAVA | Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga na temelju članka 26. stavka 2. točke 1., članka 51. stavka 18., članka 52.a stavka 9. članka 125. stavka 6., članka 125.a stavka 8., članka 126.b stavka 3., članka 128.b stavka 7. i članka 133. Zakona o obveznim mirovinskim fondovima (»Narodne novine« br. 19/2014, 93/2015, 64/2018, 115/2018, 58/2020 i 156/2023), na sjednici Upravnog vijeća održanoj _________ donosi, Članak10. | Mirovinska društva predlažu da se doda opis načina izračuna sljedećih limita/pragova, s obzirom da pojedini izdavatelji mogu imati više serija dionica: - izračun izloženosti prema izdavatelju kada fond stječe više od 10% vlasničkih vrijednosnih papira jednog izdavatelja, - izračun praga od 20%/25% koji su propisani u čl. 128. st. 1. t. 7. i 128.b st 1. t. 7. ZOMF-a (limit za ulaganje u dionice bez prava glasa), - izračun praga od 20%/25% vrijednosti izdanja pojedinačnog izdavatelja sukladno čl. 126. st. 3. t. 2. te čl. 126.a st. 3. t. 2. ZOMF-a (alternativna ulaganja). Obveze za izračun izloženosti prema izdavatelju (više od 10% vlasničkih vrijednosnih papira jednog izdavatelja) su sljedeće: - ZOMF, čl. 125.a st. 4. (obavještavanje Hanfe), - ZOMF, čl. 128.b st. 3. (suglasnost nadzornog odbora), - Pravilnik o promidžbi, informativnom prospektu i ostalim informacijama za članove OMF, čl. 8. st. 2. t. 8. (objava podataka o dionicama u kojima mirovinski fond ima udio u izdavatelju veći od 10%), - Pravilnik o organizacijskim zahtjevima za mirovinsko društvo za upravljanje obveznim mirovinskim fondovima (novi tekst), čl. 16., st. 4. (dubinska analiza). Obveza za izračun izloženosti praga od 20%/25% vrijednosti izdanja pojedinačnog izdavatelja propisana je čl. 126. st. 3. t. 2. te čl. 126.a st. 3. t. 2. ZOMF-a. Naime, u alternativna ulaganja ulaze dionice jednog izdavatelja gdje mirovinski fond drži više od 20% vrijednosti izdanja pojedinačnog izdavatelja, tj. ako obvezni i dobrovoljni mirovinski fondovi kojima upravlja isto mirovinsko društvo drže više od 25% vrijednosti izdanja pojedinačnog izdavatelja. | Djelomično prihvaćen | Komentar: Mirovinska društva predlažu da se doda opis načina izračuna sljedećih limita/pragova, s obzirom da pojedini izdavatelji mogu imati više serija dionica: - izračun izloženosti prema izdavatelju kada fond stječe više od 10% vlasničkih vrijednosnih papira jednog izdavatelja, Odgovor Hanfe: Ne prihvaća se. Ovo je već propisano u stavcima 3. i 4. ovoga članka pa nema potrebe za dodanim reguliranjem. Nastavak komentara: - izračun praga od 20%/25% koji su propisani u čl. 128. st. 1. t. 7. i 128.b st 1. t. 7. ZOMF-a (limit za ulaganje u dionice bez prava glasa), Odgovor Hanfe: Ne prihvaća se. Ovo je već propisano u stavku 4. ovoga članka pa nema potrebe za dodanim reguliranjem „(4) Izračun ograničenja udjela prenosivih vlasničkih vrijednosnih papira bez prava glasa iz članka 128. stavka 7. i članka 128.b stavka 7. Zakona se provodi u odnosu na ukupno izdani kapital svih serija vlasničkih vrijednosnih papira bez prava glasa.“ Nastavak komentara: - izračun praga od 20%/25% vrijednosti izdanja pojedinačnog izdavatelja sukladno čl. 126. st. 3. t. 2. te čl. 126.a st. 3. t. 2. ZOMF-a (alternativna ulaganja). Odgovor Hanfe: Prihvaća se. Dodan je stavak 6. kojim se ovo uređuje: (6) Izračun udjela u vrijednosti izdanja pojedinačnog izdavatelja, iz članka 126. stavka 3. točke 2. i članka 126.a stavka 3. točke 2. Zakona, provodi se u odnosi na ukupno izdani kapital izdavatelja. Nastavak komentara: Obveze za izračun izloženosti prema izdavatelju (više od 10% vlasničkih vrijednosnih papira jednog izdavatelja) su sljedeće: - ZOMF, čl. 125.a st. 4. (obavještavanje Hanfe), - ZOMF, čl. 128.b st. 3. (suglasnost nadzornog odbora), - Pravilnik o promidžbi, informativnom prospektu i ostalim informacijama za članove OMF, čl. 8. st. 2. t. 8. (objava podataka o dionicama u kojima mirovinski fond ima udio u izdavatelju veći od 10%), - Pravilnik o organizacijskim zahtjevima za mirovinsko društvo za upravljanje obveznim mirovinskim fondovima (novi tekst), čl. 16., st. 4. (dubinska analiza). Obveza za izračun izloženosti praga od 20%/25% vrijednosti izdanja pojedinačnog izdavatelja propisana je čl. 126. st. 3. t. 2. te čl. 126.a st. 3. t. 2. ZOMF-a. Naime, u alternativna ulaganja ulaze dionice jednog izdavatelja gdje mirovinski fond drži više od 20% vrijednosti izdanja pojedinačnog izdavatelja, tj. ako obvezni i dobrovoljni mirovinski fondovi kojima upravlja isto mirovinsko društvo drže više od 25% vrijednosti izdanja pojedinačnog izdavatelja. Odgovor Hanfe: Primljeno na znanje. Ovo nije konkretan prijedlog niti komentar već navođenje odredbi u kojima se propisuju obveze za mirovinsko društvo prilikom stjecanja više od 10% u pojedinom izdavatelju. Navedeno je uzeto u obzir prilikom izmjene ovog članka pravilnika. |
4 | UDRUGA DRUŠTAVA ZA UPRAVLJANJE MIROVINSKIM FONDOVIMA I MIROVINSKIH OSIGURAVAJUĆIH DRUŠTAVA | Izvještaj o alternativnim ulaganjima, Članak 27. | Mirovinska društva predlažu da se u točki 14. naglasi da se radi o rizicima specifičnima za alternativna ulaganja. Također, predlažemo spajanje točaka 14. i 15. te promjenu izričaja na sljedeći način: „14. tabelarni prikaz vrsta rizika kojima je pojedino alternativno ulaganje izloženo te ocjenu tih rizika.“ | Prihvaćen | Odredba izmijenjena na način da je brisana točka 15., a točka 14. glasi: „14. tabelarni prikaz vrsta rizika kojima je mirovinski fond izložen na temelju alternativnih ulaganja i ocjenu pojedinog rizika“. |
5 | UDRUGA DRUŠTAVA ZA UPRAVLJANJE MIROVINSKIM FONDOVIMA I MIROVINSKIH OSIGURAVAJUĆIH DRUŠTAVA | Upravljanje likvidnošću , Članak 9. | Mirovinska društva ne mogu pouzdano procijeniti regulatorni rizik koji bi se odnosio na likvidnost u kratkom roku te stoga predlažemo da se isti izostavi. Naime, sve regulatorne izmjene koje su do sada rađene, a imale su značajan utjecaj na likvidnost fondova, bile su najavljene na vrijeme. Društva u sklopu stres testova koje provode već imaju scenarije koji se odnose na značajan odljev sredstava iz fondova u kraćem roku po drugim osnovama (npr., nagli izlazak članova). | Prihvaćen | Odredba je izmijenjena na način da je izostavljen dio rečenice koji predviđa uzimanje u obzir i regulatornog rizika. |