Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Nacrtu prijedloga Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o uvjetima i načinu ostvarivanja prava na državnu stipendiju na temelju socio-ekonomskoga statusa

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 PUČKI PRAVOBRANITELJ PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O UVJETIMA I NAČINU OSTVARIVANJA PRAVA NA DRŽAVNU STIPENDIJU NA TEMELJU SOCIO-EKONOMSKOGA STATUSA, Članak 3. Izražavamo zadovoljstvo predloženim povećanjem proračunske osnovice sa 100 na 160% u članku 5. Pravilnika, te smatramo da će predloženo povećanje pridonijeti mogućnosti ostvarivanja prava na stipendiju većem broju studenata suočenih sa izazovima socio-ekonomskog statusa te na primjereniji način odgovoriti na izazove s kojima se suočavaju studenti slabijeg imovnog stanja i doprinijeti unaprjeđenju socijalne dimenzije visokog obrazovanja u Republici Hrvatskoj. Primljeno na znanje Poštovani, zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju.
2 PRAVOBRANITELJ ZA OSOBE S INVALIDITETOM PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O UVJETIMA I NAČINU OSTVARIVANJA PRAVA NA DRŽAVNU STIPENDIJU NA TEMELJU SOCIO-EKONOMSKOGA STATUSA Nakon ukidanja posebnih stipendija za studente s invaliditetom, a o čemu izvještavamo u svojim godišnjim izvješćima o radu, zaprimamo pritužbe vezano za neostvarivanje prava na državnu stipendiju na temelju socio-ekonomskog statusa studenata s invaliditetom zbog propisanog dohodovnog cenzusa. Pozdravljamo povećanje dohodovnog cenzusa za sve studente te predlažemo razmotriti da se studentima s invaliditetom dohodovni cenzus još dodatno poveća zbog većih potreba u osiguravanju jednakih uvjeta studija koje često sami financiraju. Primljeno na znanje Poštovani, zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju.
3 TINA PARAĆ PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O UVJETIMA I NAČINU OSTVARIVANJA PRAVA NA DRŽAVNU STIPENDIJU NA TEMELJU SOCIO-EKONOMSKOGA STATUSA Slažem se s Nacrtom prijedloga Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o uvjetima i načinu ostvarivanja prava na državnu stipendiju na temelju socio-ekonomskoga statusa te dajem svoju suglasnost na isti. Primljeno na znanje Poštovana, zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju.
4 NATAŠA GAŠPEROV PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O UVJETIMA I NAČINU OSTVARIVANJA PRAVA NA DRŽAVNU STIPENDIJU NA TEMELJU SOCIO-EKONOMSKOGA STATUSA S obzirom da smo zemlja s najvišom stopom inflacije u EU, sukladno čemu troškovi života svakodnevno rastu, smatram da je iznimno i neodgodivo nužno povisiti minimum primanja po članu kućanstva u natječaju za državnu stipendiju. Primljeno na znanje Poštovana, zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju.
5 BOŽICA GRILEC PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O UVJETIMA I NAČINU OSTVARIVANJA PRAVA NA DRŽAVNU STIPENDIJU NA TEMELJU SOCIO-EKONOMSKOGA STATUSA Dopuna članka 8., stavka 8. – proširenje na roditelja njegovatelja/njegovatelja Predlažem dopunu članka 8., stavka 8. Pravilnika o uvjetima i načinu ostvarivanja prava na državnu stipendiju na temelju socioekonomskog statusa, na sljedeći način: > Studentu koji je korisnik prava na zajamčenu minimalnu naknadu ili čiji su roditelji korisnici toga prava na temelju propisa iz područja socijalne skrbi, kao i studentu kojem roditelj ostvaruje status roditelja njegovatelja ili njegovatelja prema Zakonu o socijalnoj skrbi, priznaje se 200 bodova. Obrazloženje: Roditelj njegovatelj/njegovatelj ostvaruje pravo na naknadu zbog svakodnevne skrbi o djetetu s težim invaliditetom ili osobi s težim oštećenjima. Iako nije formalno jednaka zajamčenoj minimalnoj naknadi, riječ je o vrlo skromnom socijalnom davanju koje se tretira kao naknada a ne plaća . Uključivanje studenata iz tih obitelji u ovu kategoriju bodovanja pridonijelo bi socijalnoj pravednosti i omogućilo jednak pristup visokom obrazovanju onima koji žive u izrazito nepovoljnim životnim uvjetima. Ova dopuna osigurala bi uvažavanje stvarnog socioekonomskog položaja i povećala pravednost sustava dodjele državnih stipendija. Primljeno na znanje Poštovana, zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju. Nije predmet ovoga e-savjetovanja.
6 PUČKI PRAVOBRANITELJ PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O UVJETIMA I NAČINU OSTVARIVANJA PRAVA NA DRŽAVNU STIPENDIJU NA TEMELJU SOCIO-EKONOMSKOGA STATUSA, Članak 1. Smatramo kako člankom 1. Nacrta prijedloga Pravilnika predložena nova formulacija članka 3. Pravilnika u dijelu koji se odnosi na osobe koje ostvaruju prava i status temeljem Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti isključuje iz mogućnosti ostvarivanja prava na stipendiju temeljem socio-ekonomskog statusa studente pod privremenom zaštitom, pa predlažemo iste ponovno uključiti. Naime, važeći Pravilnik o uvjetima i načinu ostvarivanja prava na državnu stipendiju na temelju socio-ekonomskoga statusa (NN 111/24) u čl. 3. određuje kako pravo na državnu stipendiju, između ostalih, imaju i studenti u redovitom statusu koji su „osobe u skladu sa Zakonom o međunarodnoj i privremenoj zaštiti, a koji su upisani na visoka učilišta u Republici Hrvatskoj“. Međutim, predloženim izmjenama i dopunama Pravilnika predlaže se da čl. 3. glasi da pravo na državnu stipendiju imaju studenti u redovitom statusu koji su upisani na visoka učilišta u Republici Hrvatskoj i koji su pod statusom azilanta ili su pod supsidijarnom zaštitom u skladu sa Zakonom o međunarodnoj i privremenoj zaštiti, čime je onemogućeno ostvarivanje prava na stipendiju studentima pod privremenom zaštitom raseljenim iz Ukrajine, čiji status također propisuje Zakon o međunarodnoj i privremenoj zaštiti. Isključivanje ove kategorije osoba zaštićenih Zakonom o međunarodnoj i privremenoj zaštiti iz mogućnosti ostvarivanja prava na stipendiju temeljem socio-ekonomskog statusa dovodi ih u nepovoljniji položaj u odnosu na druge osobe zaštićene istim Zakonom, a koji ih prepoznaje kao skupinu koja, sukladno načelima osobite zaštite osoba prisiljenih napustiti područje u kojim su prethodno živjeli zbog neposredne opasnosti po njihov život i dobrobit, imaju pravo na osobitu zaštitu u Republici Hrvatskoj. Pri tome uvažavamo činjenicu da je člancima 83. i 88. Zakona o međunarodnoj i privremenoj zaštiti osobama pod privremenom zaštitom zajamčeno samo pravo na osnovno i srednje obrazovanje, a ne i visoko, no istodobno ističemo, da je za razliku od prava na međunarodnu zaštitu, pravo na privremenu zaštitu vremenski ograničeno ( u ovom trenutku do 4. ožujka 2027. godine) te bi u tom smislu studentima pod privremenom zaštitom bilo ograničeno i vremensko trajanje stipendije. Slijedom navedenog, predlažemo da i studenti pod privremenom zaštitom budu obuhvaćeni Pravilnikom. Nije prihvaćen Poštovani, zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju. U skladu sa Zakonom o međunarodnoj i privremenoj zaštiti (NN 70/15, 127/17, 33/23, 17/25) azilanti i stranci pod supsidijarnom zaštitom imaju pravo na osnovno, srednje i visoko obrazovanje pod istim uvjetima kao i hrvatski državljani u skladu s posebnim propisima te imaju mogućnost konkurirati dodjeli stipendija. Stranac pod privremenom zaštitom u Republici Hrvatskoj ima pravo na osnovno i srednje obrazovanje. Osim što ne postoji pravna osnova za dodjelu stipendija strancima pod privremenom zaštitom, također je potrebno istaknuti da se u skladu s člankom 12. Pravilnika državna stipendija isplaćuje u najmanje devet mjesečnih rata od najmanje 200,00 EUR do 15. u mjesecu, a što se ne može primijeniti na vrijeme trajanja privremene zaštite zbog administrativnih i tehničkih razloga dinamike isplate stipendije i provjeravanja uvjeta za isplatu. U skladu s prethodno navedenim, studenti u redovitom statusu koji su u statusu osobe pod privremenom zaštitom u Republici Hrvatskoj, ne mogu ostvariti pravo na državne stipendije
7 MIRO OPAČAK PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O UVJETIMA I NAČINU OSTVARIVANJA PRAVA NA DRŽAVNU STIPENDIJU NA TEMELJU SOCIO-EKONOMSKOGA STATUSA Prijedlog izmjena i dopuna 1. Članak (koji uređuje kriterije za dodjelu stipendije) – dopuniti: „Pravo na državnu stipendiju mogu ostvariti i studenti s invaliditetom, uključujući gluhe, nagluhe i gluhoslijepe osobe, bez obzira na socio-ekonomski status, ako troškovi njihova školovanja i života značajno rastu zbog dodatnih potreba proizašlih iz invaliditeta.“ 2. Članak (koji uređuje rang-liste i bodovanje) – dodati posebne bodove: „Studentima koji su gluhi, nagluhi ili gluhoslijepi dodjeljuje se dodatni broj bodova prilikom izrade rang-liste, radi izjednačavanja mogućnosti studiranja.“ 3. Članak (koji uređuje ostvarivanje prava i dokumentaciju) – dopuniti: „Za studente gluhe, nagluhe i gluhoslijepe, potvrdu o invaliditetu izdaje Hrvatski zavod za javno zdravstvo ili drugo nadležno tijelo, a Agencija za znanost i visoko obrazovanje obvezna je omogućiti digitalnu i pristupačnu predaju dokumentacije.“ 4. Članak (koji uređuje obveze korisnika stipendije) – dodati: „Kod studenata gluhih, nagluhih i gluhoslijepih, opravdava se dulje trajanje studija ako je do njega došlo zbog objektivnih prepreka vezanih uz invaliditet (npr. nedostatak tumača znakovnog jezika, nepristupačna nastava ili ispiti).“ ⸻ 📌 Obrazloženje • Gluhi i nagluhi studenti imaju značajno veće troškove studiranja (npr. usluge tumača znakovnog jezika, tehnička pomagala, pristupačni materijali). • Ako se stipendije temelje isključivo na socio-ekonomskom statusu, invaliditet nije dovoljno prepoznat kao faktor dodatnih troškova. • Dodavanje posebnih bodova i priznavanje specifičnih okolnosti pridonosi ravnopravnom pristupu visokom obrazovanju. • Ovim prijedlogom Hrvatska bi se uskladila s Konvencijom UN-a o pravima osoba s invaliditetom (čl. 24. – pravo na obrazovanje) i s nacionalnim Strategijama za osobe s invaliditetom. Nije prihvaćen Poštovani, zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju. Nije predmet ovoga e-savjetovanja.
8 MIRO OPAČAK PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O UVJETIMA I NAČINU OSTVARIVANJA PRAVA NA DRŽAVNU STIPENDIJU NA TEMELJU SOCIO-EKONOMSKOGA STATUSA Prijedlog izmjena i dopuna 1. Članak (koji uređuje kriterije za dodjelu stipendije) – dopuniti: „Pravo na državnu stipendiju mogu ostvariti i studenti s invaliditetom, uključujući gluhe, nagluhe i gluhoslijepe osobe, bez obzira na socio-ekonomski status, ako troškovi njihova školovanja i života značajno rastu zbog dodatnih potreba proizašlih iz invaliditeta.“ 2. Članak (koji uređuje rang-liste i bodovanje) – dodati posebne bodove: „Studentima koji su gluhi, nagluhi ili gluhoslijepi dodjeljuje se dodatni broj bodova prilikom izrade rang-liste, radi izjednačavanja mogućnosti studiranja.“ 3. Članak (koji uređuje ostvarivanje prava i dokumentaciju) – dopuniti: „Za studente gluhe, nagluhe i gluhoslijepe, potvrdu o invaliditetu izdaje Hrvatski zavod za javno zdravstvo ili drugo nadležno tijelo, a Agencija za znanost i visoko obrazovanje obvezna je omogućiti digitalnu i pristupačnu predaju dokumentacije.“ 4. Članak (koji uređuje obveze korisnika stipendije) – dodati: „Kod studenata gluhih, nagluhih i gluhoslijepih, opravdava se dulje trajanje studija ako je do njega došlo zbog objektivnih prepreka vezanih uz invaliditet (npr. nedostatak tumača znakovnog jezika, nepristupačna nastava ili ispiti).“ ⸻ 📌 Obrazloženje • Gluhi i nagluhi studenti imaju značajno veće troškove studiranja (npr. usluge tumača znakovnog jezika, tehnička pomagala, pristupačni materijali). • Ako se stipendije temelje isključivo na socio-ekonomskom statusu, invaliditet nije dovoljno prepoznat kao faktor dodatnih troškova. • Dodavanje posebnih bodova i priznavanje specifičnih okolnosti pridonosi ravnopravnom pristupu visokom obrazovanju. • Ovim prijedlogom Hrvatska bi se uskladila s Konvencijom UN-a o pravima osoba s invaliditetom (čl. 24. – pravo na obrazovanje) i s nacionalnim Strategijama za osobe s invaliditetom. Nije prihvaćen Poštovani, zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju. Nije predmet ovoga e-savjetovanja.
9 KARMEN KRESINA PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O UVJETIMA I NAČINU OSTVARIVANJA PRAVA NA DRŽAVNU STIPENDIJU NA TEMELJU SOCIO-EKONOMSKOGA STATUSA S obzirom na sve veći broj studenata koji tijekom svojeg akadmeskog obrazovanja promijene fakultet mislim kako bi i oni trebali imati mogućnost prijave državnih stipendija na prvoj godini studija Nije prihvaćen Poštovana, zahvaljujemo na sudjelovanju u e-savjetovanju. Nije predmet ovoga e-savjetovanja.