Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o obrascu prethodne procjene učinaka propisa za Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o posebnomu porezu na kavu i bezalkoholna pića
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | Marijan Katalenić | PRILOG 1., 3. UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA | Ciljevi koji su postavljeni su samo dobre želje jer izostaje javnozdravstvena akcija edukacije. Ona se neće podići uvođenjem poreza, nego direktnim obraćanjem ciljanim skupinama. Dakle ne vidi se direktan kontakt s potrošačem a pogotovo ljudima koje je pretilost dovela do bolesti. Industrija će kao i uvijek bit kolateralna žrtva nedostatka propisa EU koji bi definirali što je kvaliteta hrane i prema tom cenzusu oporezovali hranu, svu hranu za koju se utvrdi da je manje kvalitete, s nutritivno manje vrijednim sastojcima. Primjer..osvježavajuća bezalkoholna pića imaju oko 10% dodanog šećera a sladoled više od 20 % još i uz dodane masnoće. Zna li se to. Trajni kolači, prhki imaju oko 30 % zasićenih masnoća i oko 20 % šećera pa ako govorimo o riziku od pića, ispada smiješno. S druge strane ,hrabro je reći da će ovo utjecati na razlike u porezima između hrane koja je štetna za zdravlje ljudi i hrane koja ima dobre zdravstvene učinke, kada se zna da se provođenjem pravilne prehrane, koja uključuje konzumaciju sve dostupne hrane u izbalansiranim količinama NE ŠTETI ZDRAVLJU LJUDI. Jednostavno ovdje se jasno vidi da je u Hrvatskoj ali i u nekim drugim zeljama EU ZAKAZALA javnozdravstvena edukacija o hrani i prehrani što se kao rezultat vidi u posljedicama po zdravlje. Uvođenje poreza bez jasne i agresivne edukacije i prema potrošačima i prema proizvođačima na nivou EU je samo linija manjeg otpora koja sigurno neće imati učinak. na zdravlje. | Nije prihvaćen | Sukladno relevantnim istraživanjima u drugim državama članicama Europske unije koje su uvele porez na zašećerena bezalkoholna pića, konzumenti mogu piti velike količine ovih proizvoda, posljedično šećera i kalorija, bez osjećaja zasićenosti, zbog čega upravo ovi proizvodi dovode do pretjerane konzumacije šećera, za razliku od drugih proizvoda koji sadrže šećer. Dakle, negativan utjecaj ovih proizvoda na zdravlje (povezan s u djelom šećera i nedostatkom osjećaja sitosti) se ne može nadomjestiti s bilo kojim drugim njihovim važnim utjecajem na zdravlje. Također se može naglasiti da se prema Uredbi (EZ) br. 1924/2006 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. prosinca 2006. o prehrambenim i zdravstvenim tvrdnjama koje se navode na hrani: tvrdnja da neka hrana ima nizak sadržaj šećera, kao i svaka tvrdnja za koju je vjerojatno da ima isto značenje za potrošača, može stavljati samo ako taj proizvod ne sadrži više od 5 g šećera na 100 g u krutom stanju ili više od 2,5 g šećera na 100 ml u tekućem stanju. Dakle, neproporcionalno štetni učinci na zdravlje vezani uz dodane šećere kod zašećerenih bezalkoholnih pića, nedostatak osjećaja sitosti kod konzumacije i nedostatak drugih pozitivnih učinaka na zdravlje, povezano s jednim od ciljeva izmjena Zakona o posebnom porezu na bezalkoholna pića, tj. poticaja industriji da reformuliranjem (smanjenjem sadržaja šećera), smanji i iznos oporezivanja, pa i u odnosu na trenutnu razinu oporezivanja, zapravo čine opravdanim zakonski prijedlog kako je to obrazloženo u prethodnoj procjeni. Nedostatak harmonizacije na EU razini na što upućuje podnositelj ne može biti zapreka nacionalnim mjerama, o čemu svjedoči i praksa u drugim državama članicama (Portugal, Francuska, Irska, Ujedinjena Kraljevina …). Neovisno o tome, valja istaknuti da je Europska komisija pozitivno ocijenila uvođenje ovakvog poreza u Irskoj. |
2 | DENIS PELOZA | PRILOG 1., 2. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA | Obrazloženjem se stječe dojam kako se predlaže namjensko prikupljanje dodatnih proračunskih sredstava po osnovi posebnih poreza, pa se očekuje kako bi predlagatelj u ime davatelja incijative (u ovom slučaju očigledno je kako iz prijedloga stoji ministarstvo nadležno za zdravlje), trebao jasno opisati namjenu i strukturu kako planira rasporediti ukupno prikupljena sredstva u budućem razdoblju. Potreba se obrazlaže citiram iz " javnozdravstvenih razloga, prvenstveno smanjenja pretilosti kod djece i bolesti povezanih s prekomjernim unosom šećera, oporezivanje temeljilo na udjelu šećera u bezalkoholnom piću. Istovremeno se neopravdano ukida, odnosno ne provodi se i skraćuje nastava i programi tjelesne i zdravstvene kulture u predškolskim i školskim ustanovama (obrazovnim ustanovama), uglavno povezano sa mjerama štednje i nedovoljnim proračunskim sredstvima. Obzirom kako istaknuta problematika ima međuresornu težinu, (financije, zdravstvo, obrazovanje), nije opravdano očekivati kako se realnu procjenu učinka propisa može staviti u obvezu ministarstvu financija jer u tom smislu kako je predloženo ono predstavlja samo operativno tijelo koje ima ulogu prikupljanja strogo namjenkih sredstava te nije jasno o kojim se okvirnim procijenjenim dugoročnim iznosima radi, nastavno gdje, kome i za koga, u koje programe bi prikupljena sredstva trebala namjenski biti proslijeđena. | Nije prihvaćen | U konkretnom slučaju se radi o porezu koji je prihod državnog proračuna Republike Hrvatske. Raspodjela sredstava unutar državnog proračuna nije predmet ovoga Zakona, kao niti međuresorna suradnja, na što upućuje podnositelj. |
3 | Marijan Katalenić | PRILOG 1., 2. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA | Parcijalno oporezivanje hrane koja može loše utjecati na zdravlje ljudi je ishitrena odluka koja se bazira samo na jednoj grupi namirnica dok druge grupe namirnica u koje je dodan šećer ali i ostali sastojci koji mogu utjecati na pretilost nisu spomenute. Tu se prije svega misli na sladoled, slastice i skrivene šećere u dresinzima , kečapu, slatkim grickalicama i sl. Očiti je problem nedostatak javnozdravstvene edukacije u području prehrane. Samo educiranjem o pravilnoj prehrani podigla bi se i svijest potrošača o hrani a time i konzumacija prehrambeno manje vrijedne hrane. EU kao zajednica nema jedinstven stav o kažnjavanju manje vrijednih proizvoda pa bi prvi korak bio pokrenuti raspravu u EC radnim skupinama, definirati što je kvaliteta, provoditi agresivnu edukaciju stanovnika pa tek onda krenuti u opći porez na hranu za koju se utvrdi da utjeće na pretilost odnosno pojavu bolesti. Također je tu izostavljeno pivo kao jedan od prekursora alkoholizma i debljanja kod radno aktivnog stanovništva. Mislim da je ovo ishitrena odluka koja se pokriva autoritetom WHO i rijetkih zemalja EU koji to provode a ne općim koncenzusom na nivou EU o zajedničkoj potrebi podizanja poreza na tu hranu. Također treba misliti i na proizvođače takve hrane i neminovne gubitke koje će u početku doživjeti. S njima nije razgovarano. | Nije prihvaćen | Sukladno relevantnim istraživanjima u drugim državama članicama Europske unije koje su uvele porez na zašećerena bezalkoholna pića, konzumenti mogu piti velike količine ovih proizvoda, posljedično šećera i kalorija, bez osjećaja sitosti, zbog čega upravo ovi proizvodi dovode do pretjerane konzumacije šećera, za razliku od drugih proizvoda koji sadrže šećer. Dakle, negativan utjecaj ovih proizvoda na zdravlje (povezan s udjelom šećera i nedostatkom osjećaja sitosti) se ne može nadomjestiti bilo kojim drugim njihovim važnim utjecajem na zdravlje. Također se može naglasiti da se prema Uredbi (EZ) br. 1924/2006 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. prosinca 2006. o prehrambenim i zdravstvenim tvrdnjama koje se navode na hrani: tvrdnja da neka hrana ima nizak sadržaj šećera, kao i svaka tvrdnja za koju je vjerojatno da ima isto značenje za potrošača, može stavljati samo ako taj proizvod ne sadrži više od 5 g šećera na 100 g u krutom stanju ili više od 2,5 g šećera na 100 ml u tekućem stanju. Dakle, neproporcionalno štetni učinci na zdravlje vezani uz dodane šećere kod zašećerenih bezalkoholnih pića, nedostatak osjećaja sitosti kod konzumacije i nedostatak drugih pozitivnih učinaka na zdravlje, sve povezano s jednim od ciljeva izmjena Zakona o posebnom porezu na bezalkoholna pića, tj. poticaja industriji da reformuliranjem (smanjenjem sadržaja šećera), smanji i iznos oporezivanja, pa i u odnosu na trenutnu razinu oporezivanja, zapravo čine opravdanim zakonski prijedlog kako je to obrazloženo u prethodnoj procjeni. Netočna je tvrdnja o izostavljanju piva od oporezivanja, budući da je pivo u Republici Hrvatskoj predmet oporezivanja trošarinom, sukladno Direktivi Vijeća 92/84/EEZ od 19. listopada 1992. o usklađivanju stopa trošarina na alkohol i alkoholna pića (SL L 316, 31. 10. 1992., str. 29.). Nedostatak harmonizacije na EU razini na što upućuje podnositelj ne može biti zapreka nacionalnim mjerama, o čemu svjedoči i praksa u drugim državama članicama (Portugal, Francuska, Irska, Ujedinjena Kraljevina …). Neovisno o tome, valja istaknuti da je Europska komisija pozitivno ocijenila uvođenje ovakvog poreza u Irskoj. |
4 | Karol Jurišić | PRILOG 1. | Ja član Hrvatskih suverenista sam protiv vašega prijedloga izmjena i dopuna Zakona o posebnome porezu na kavu i bezalkoholna pića - ja bih htio da se ukine bespotreban Zakon o posebnom porezu na kavu i bezalkoholna pića nije za primjenu zakona jer imamo previše siromaštva u Hrvatskoj, zakon bi napravio štetu nego koristi Član Hrvatskih suverenista Karol Jurišić | Nije prihvaćen | U primjedbi nisu posebno obrazloženi razlozi zbog kojih podnositelj smatra da bi zakon napravio više štete, nego koristi. Upravo suprotno, mogu se očekivati pozitivni javnozdravstveni učinci i smanjenje udjela šećera u bezalkoholnim pićima. |