Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o obrascu prethodne procjene za Zakon o prestanku važenja Zakona o elektroničkoj ispravi
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | HRVOJE ŠIMIĆ | OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA ZAKON O PRESTANKU VAŽENJA ZAKONA O ELEKTRONIČKOJ ISPRAVI, OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE | Zakon o elektroničkoj ispravi ne treba ukidati, odnosno donositi Zakon o prestanku važenja Zakona o elektroničkoj ispravi jer postoje elektroničke isprave koje se koriste izvan prometa javnopravnih tijela, kao što su e-račun, moguće je da u trgovačkim stvarima se elektronski potpisuju razni ugovori itd Uredba eIDAS govori samo u elektroničkim potpisima, ali ako se ukine Zakon o elektroničkoj ispravi , Uredbu eIDAS će se moći koristiti isključivo komunikaciji sa javnopravnim tijelima a u cijelosti će biti će isključena mogućnost potpisivanja isprava u građanskom prometu | Nije prihvaćen | eIDAS Uredba ne govori samo o elektroničkim potpisima kao Uslugama povjerenja već je stvorila odgovarajuće uvjete za uzajamno priznavanje svih ključnih prekograničnih čimbenika, kao što su elektronička identifikacija, elektronički dokumenti, elektronički potpisi i usluge elektroničke dostave, te uvjeta za interoperabilne usluge e-uprave širom Europske unije. Netočan je navod o mogućnosti primjene eIDAS Uredbe isključivo u komunikaciji s javnopravnim tijelima, upravo suprotno eIDAS Uredba usmjerena je na sve dionike koji žele u svom poslovanju koristiti i/ili pružati usluge povjerenja i elektroničku identifikaciju. Isto se odnosi i na građane koji su slobodni koristiti pod uvjetima eIDAS Uredbe i nacionalnih odnosnih propisa Usluge povjerenja i elektroničke identifikacije (npr. sklopiti ugovor o kupoprodaji i sl.) Vezano uz eRačune kao elektroničke sprave, isti ne predstavljaju elektroničku ispravu u smislu Zakona o elektroničkoj ispravi, već elektroničku knjigovodstvenu ispravu u smislu Zakona i Pravilnika o PDV-u (Pravilnik o PDV članak 161.). Također na eRačune se primjenjuje poseban zakon kao lex specialis, a to je Zakon o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi. Prema tome Zakon o elektroničkoj ispravi ne bi se primjenjivao na eRačune. |
2 | Financijska agencija | OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA ZAKON O PRESTANKU VAŽENJA ZAKONA O ELEKTRONIČKOJ ISPRAVI | Zakon o elektroničkoj ispravi u primjeni je u provedbi ovrhe na novčanim sredstvima koju provodi Fina. Odredbe eIDAS Uredbe ne mogu nadomjestiti odredbe Zakona o elektroničkoj ispravi (dalje: Zakon) budući da se isto Uredbom ne uređuje. Uredba eIDAS spominje elektroničke dokumente koji su širi pojam i sadrži samo odredbu da se istima ne smije odreći valjanost samo zbog toga što su elektronički. S druge strane, elektronička isprava ima specifična svojstva koja proizlaze iz odredbi Zakona i koja omogućuju njezinu automatiziranu razmjenu i obradu u sustavu primatelja i zbog svojih je svojstava propisanih Zakonom vrlo napredan oblik elektroničkog dokumenta te sa kao takva primjenjuje u provedbi ovrhe na novčanim sredstvima. Zakon o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima propisuje da se osnova za plaćanje može u Finu podnijeti i kao elektronička isprava sukladno propisima kojima se ista uređuje odnosno sukladno Zakonu (čl. 5.), te je ista u praktičnoj primjeni još od 2012. godine od kada Porezna uprava Fini podnosi rješenja o ovrsi kao elektroničke isprave. Ističemo da će prestankom važenja Zakona u tom dijelu nastati pravna praznina te predlažemo razmotriti izmjenu propisa (usklađivanje s eIDAS Uredbom) umjesto prestanka važenja ili odgodu prestanka važenja dok se u posebnim propisima ne propišu posebna pravila za elektroničke isprave. | Nije prihvaćen | Člankom 1. eIDAS Uredbe, propisano je kako se istom između ostaloga uspostavlja pravni okvir za elektroničke potpise, elektroničke pečate, elektroničke vremenske žigove, elektroničke dokumente, usluge elektroničke preporučene dostave i usluge certificiranja za autentikaciju mrežnih stranica. Članak 1. eIDAS Uredbe glasi: „Članak 1. Predmet S ciljem osiguravanja ispravnog funkcioniranja unutarnjeg tržišta, istodobno težeći primjerenoj razini sigurnosti sredstava elektroničke identifikacije i usluga povjerenja, ovom se Uredbom: (a) utvrđuju uvjeti pod kojima države članice priznaju sredstva elektroničke identifikacije fizičkih i pravnih osoba koja su obuhvaćena prijavljenim sustavom elektroničke identifikacije druge države članice; (b) utvrđuju pravila za usluge povjerenja, posebno za elektroničke transakcije; i (c) uspostavlja pravni okvir za elektroničke potpise, elektroničke pečate, elektroničke vremenske žigove, elektroničke dokumente, usluge elektroničke preporučene dostave i usluge certificiranja za autentikaciju mrežnih stranica.“ Stoga tvrdnja u komentaru kako Uredba eIDAS spominje elektroničke dokumente koji su širi pojam i sadrži samo odredbu da se istima ne smije odreći valjanost samo zbog toga što su elektronički, nije točna. Nadalje, člankom 3. eIDAS Uredbe, koja je izravno primjenjiva u svim državama članicama, nedvosmisleno je propisano u točki 35. definicija: „elektronički dokument” znači svaki sadržaj koji je pohranjen u elektroničkom obliku, a posebno kao tekstualni ili zvučni, vizualni ili audiovizualni zapis; Stoga navod komentara da odredbe eIDAS Uredbe ne mogu nadomjestiti odredbe Zakona o elektroničkoj ispravi (dalje: Zakon) budući da se isto Uredbom ne uređuje, nije točan. Uredba eIDAS spominje elektroničke dokumente koji su širi pojam i sadrži samo odredbu da se istima ne smije odreći valjanost samo zbog toga što su elektronički – također nisu točni niti pravno utemeljeni. eIDAS Uredba i njezine odredbe primjenjuju se upravo na elektroničke dokumente, ista ih pritom definira te upućuje na adekvatno korištenje usluga povjerenja i elektroničke identifikacije s istima. Baš iz tog razloga, postojanja paralelnog sustava, točnije Zakona o elektroničkoj ispravi koji je na snazi, no koji je arhaičan/zastario te koji je od 2014. godine, neusklađen s eIDAS Uredbom s jedne strane te uzimajući u obzir činjenicu da eIDAS Uredba od 2014. pobliže definira elektronički dokument s druge strane, mišljenja smo kako je predmetna situacija zbunjujuća za obveznike/adresate Zakona i Uredbe te ostavlja pravno-faktičnu nedoumicu i nesigurnost u to što je elektronički dokument. Stoga se ne slažemo s navodima kako bi ukidanje Zakona o elektroničkoj ispravi ostavilo pravnu prazninu, već naprotiv, mišljenja smo kako će se ukidanjem arhaičnog i neusklađenog Zakona o elektroničkoj ispravi te adekvatnom primjenom eIDAS Uredbe, provedbenog Zakona i pripadajućih podzakonskih propisa, kao i tumačenja nadležnih tijela i mišljenja Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja te Središnjeg državnog ureda za razvoj digitalnog društva, doprinijet pravnoj sigurnosti i zakonitosti korištenja elektroničkih dokumenata. S tim u vezi FINA-u kao davatelja navedenih komentara i u ovom konkretnom slučaju tijela koje sudjeluje u provedbi ovrhe na novčanim sredstvima, upućujemo da koristi termin/definiciju elektronički dokument sukladno eIDAS Uredbi te da u slučaju eventualnih nedoumica zatraži tumačenje gore cit. nadležnih tijela. |