Izvješće o provedenom savjetovanju - Prijedlog pravilnika o vinarstvu
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | Marinko Vladić | PRAVILNIK O VINARSTVU , UVJETI PRODAJE | Proizvođači vina sa zaštićenim porijeklom, ne smiju u istom podrumu prerađivati grožđe iz drugih regija, ne smiju uvoziti vino u rinfuzi i u tom istom podrumu flaširati. Potrebno je propisati posebne uvjete za takvu vrstu vinarenja. | Primljeno na znanje | Pravilnikom se propisuju uvjeti prodaje grožđa, vinskih proizvoda i potrebni dokumenti koji te proizvode prate prilikom prijevoza radi dokumentiranja njihova podrijetla, a uvjeti za pojedinu ZOI su propisani u specifikaciji. |
2 | Marinko Vladić | PRAVILNIK O VINARSTVU , UVJETI PRODAJE | U ugostiteljskim objektima zabraniti točenje vina u rinfuzi. | Primljeno na znanje | Takva zabrana nije propisana Zakonom. Pravilnikom se propisuju uvjeti prodaje vina u rinfuzi, odnosno prodaje točenjem na čaše kao i evidencije koje se nužno vode prilikom takve prodaje |
3 | Marinko Vladić | USPOSTAVA I RAD KOMISIJA ZA ORGANOLEPTIČKO OCJENJIVANJE VINA , Metoda 100 bodova | Metodu 100 bodova ukinuti, samo DA ili NE | Primljeno na znanje | Pravilnikom se propisuje kod ocjenjivanja kojih kategorija proizvoda se koristi koja metoda, a ocjenjivanje uz primjenu koje od metoda kao i potrebne ocjene kao i najmanji broj bodova su propisani specifikacijama ZOI |
4 | Marinko Vladić | USPOSTAVA I RAD KOMISIJA ZA ORGANOLEPTIČKO OCJENJIVANJE VINA , Metoda 100 bodova | Metodu 100 bodova treba ukinuti, sve treba biti samo DA ili NE | Primljeno na znanje | Pravilnikom se propisuje kod ocjenjivanja kojih kategorija proizvoda se koristi koja metoda, a ocjenjivanje uz primjenu koje od metoda kao i potrebne ocjene kao i najmanji broj bodova su propisani specifikacijama ZOI |
5 | Vino Dalmacije | Organoleptičko ocjenjivanje uzoraka, Članak 23. | Poštovani, Vino Dalmacije - Regionalna organizacija vinara i vinogradara za vinogradarsku regiju Dalmaciju, podnosi sljedeće komentare na Pravilnik o vinarstvu. Maknuti dio o organoleptičkom ocjenjivanju i staviti dozvoljene metode. Metoda 100 bodova, deskriptivna metoda (DA/NE). Unijeti dio da se vino ocjenjuje temeljem specifikacije ZOI/ZOZP. Veću važnost pridodati ZOI/ZOZP specifikaciji. | Primljeno na znanje | Pravilnikom se propisuje kod ocjenjivanja kojih kategorija proizvoda se koristi koja metoda, a ocjenjivanje uz primjenu koje od metoda kao i potrebne ocjene kao i najmanji broj bodova su propisani specifikacijama ZOI |
6 | Vino Dalmacije | Program osposobljavanja ocjenjivača, Članak 22. | Poštovani, Vino Dalmacije - Regionalna organizacija vinara i vinogradara za vinogradarsku regiju Dalmaciju, podnosi sljedeće komentare na Pravilnik o vinarstvu. Omogućiti institutima osposobljavanje ocjenjivača. Želja je da se regionalno omogući osposobljavanje ocjenjivača zbog specifičnosti pojedinih regija. | Primljeno na znanje | Važno je da ustanova biotehničkih znanosti pri kojoj se izvodi nastava koja uključuje utvrđivanje kakvoće temeljem senzorskih svojstava i organoleptičke ocjene provodi takvu nastavu u sklopu redovitih studijskih programa koji su odobreni od strane ministarstva nadležnog za obrazovanje. |
7 | Sveučilište u Zagrebu, Agronomski fakultet | Program osposobljavanja ocjenjivača, Članak 22. | Stavak 1 nažalost pokazuje prilično ozbiljan problem banaliziranja važnosti osposobljavanja za organoleptičko ocjenjivanje jer se nigdje ne spominje disciplina vinogradarstva niti vinarstva kao temelja za razumijevanje problematike relevantne evaluacije proizvoda koje obuhvaća ovaj pravilnik. Stoga držimo da je neophodno stavak 1 zamijeniti sa stavkom koji predlažemo kako slijedi (1) Osposobljavanje ocjenjivača iz članka 82. stavka 1. točke 3. Zakona provode visokoobrazovne ustanove iz područja biotehničkih znanosti koje u sklopu studijskih programa imaju module iz područja vinogradarstva, vinarstva i senzorike. | Primljeno na znanje | Važno je da ustanova biotehničkih znanosti pri kojoj se izvodi nastava koja uključuje utvrđivanje kakvoće temeljem senzorskih svojstava i organoleptičke ocjene provodi takvu nastavu u sklopu redovitih studijskih programa koji su odobreni od strane ministarstva nadležnog za obrazovanje. (Obzirom da su člankom 82. propisani obrazovni uvjeti za ocjenjivače u okviru završenog visokog obrazovanja. Programom za osposobljavanje ocjenjivača propisuje se ishod učenja. Naime za razliku od ciljeva, ishode učenja je moguće mjeriti, dakle vrednovati, a mjerljivost je jedna od glavnih karakteristika ishoda učenja. Ministarstvo poljoprivrede programom propisuje najmanji sadržaj ishoda učenja iz onih nastavnih programa koje je nadležno ministarstvo odobrilo) |
8 | Vino Dalmacije | Obuka za uzimanje uzoraka, Članak 19. | Poštovani, Vino Dalmacije - Regionalna organizacija vinara i vinogradara za vinogradarsku regiju Dalmaciju, podnosi sljedeće komentare na Pravilnik o vinarstvu. Ne vidimo razlog za dodatnu potrošnju sredstava i vremena za ovakav način izuzimanja uzoraka. Uzorci se dostavljaju dulje vrijeme od strane vinara i nismo upoznati za probleme koji su nastali da ih treba mijenjati. | Primljeno na znanje | Obzirom da se ova postupanja provode na teret financijskih sredstava Državnoga proračuna primjereno je radi osiguranja kvalitete i reprezentativnosti uzoraka koji predstavljaju prosječan sadržaj uzorkovanog proizvoda, a namijenjeni su provođenju postupaka izdavanja rješenja za stavljanje proizvoda na tržište i službenih kontrola razložno je Pravilnikom propisati jedinstveno postupanje. |
9 | Sveučilište u Zagrebu, Agronomski fakultet | Laboratorij za područje ispitivnja fizikalno kemijskih svojstava, Članak 17. | Potpuno je neprihvatljivo iz ovog članka isključiti analize sadržaja pepela u vinu i sadržaja suhog ekstrakta čije vrijednosti nedvojbeno ukazuju na prirodnost i određenu razinu kakvoće vina. Stoga držimo i zahtijevamo uključivanje navedenih parametara u ovaj članak. | Primljeno na znanje | Pravilnikom se propisuje najmanji obuhvat analiza iz područja ovlaštenja a određivanje sadržaja pepela i suhog ekstrakta u vinu vezano je uz pojedine kategorije vina u skladu s ZOI . |
10 | Vino Dalmacije | Kontrola postupanja s nusproizvodima, Članak 13. | Poštovani, Vino Dalmacije - Regionalna organizacija vinara i vinogradara za vinogradarsku regiju Dalmaciju, podnosi sljedeće komentare na Pravilnik o vinarstvu. Vođenje propisane evidencije na ovakav način komplicira i otežava rad vinara, a ne vidimo pozitivne učinke iste. | Primljeno na znanje | Primjena postupaka propisana je Zakonom o vinu, Pravilnikom se propisuju postupci u kontrole primjene tih postupaka. |
11 | Vino Dalmacije | Odlaganje nusproizvoda, Članak 12. | Poštovani, Vino Dalmacije - Regionalna organizacija vinara i vinogradara za vinogradarsku regiju Dalmaciju, podnosi sljedeće komentare na Pravilnik o vinarstvu. U članku 12. stavak 2. predlaže se dodavanje mogućnosti samokompostiranja kao načina zbrinjavanja nusproizvoda a sve u cilju olakšavanja vinarima. | Primljeno na znanje | Primjena postupaka propisana je Zakonom o vinu, Pravilnikom se propisuju rokovi i obrasci za izvještavanje o njihovoj primjeni |
12 | Vino Dalmacije | Enološki postupci, Članak 11. | Poštovani, Vino Dalmacije - Regionalna organizacija vinara i vinogradara za vinogradarsku regiju Dalmaciju, podnosi sljedeće komentare na Pravilnik o vinarstvu. Radi pojednostavljenja procedure kako za proizvođače tako i za HAPIH predlaže se brisanje dokiseljavanja i otkiseljavanja iz čl. 11. točke 2. kao radnje koju su proizvođači dužni dostavljati HAPIH-u. Ako postoji potreba statistike, predlažemo da se dokiseljavanje (koje je dio podrumske evidencije) prijavljuje kumulativno. Dodatni razlog je što agencija ima ograničene ljudske resurse te bi i ovakva aktivnost otežala i komplicirala rad agencije. | Primljeno na znanje | Obveza izvještavanja Agencije o primjeni postupaka propisana je Zakonom o vinu, Pravilnikom se propisuju rokovi i obrasci za izvještavanje o njihovoj primjeni |
13 | Marinko Vladić | Enološki postupci, Članak 11. | Upotrebu šećera iz šećerne repe i šećerne trske treba izbaciti, s navedenim sredstvima pojačavanje i doslađivanje treba zabraniti. | Primljeno na znanje | . |
14 | Badel 1862 dd | Ulazni i izlazni registri, Članak 10. | Čl.10. st.3. Smatramo kako bi dozvoljene postotke gubitaka trebalo definirati upravo suprotno od načina kako je predloženo pravilnikom. Naime u slučaju proizvodnje vina daleko su veći gubici koji nastaju kao posljedica različitih enoloških postupaka proizvodnje od mošta do vina pripremljenog za punjenje (pretoci, bisterenja, blendiranja, prijevoz, filtracije, punjenje i sl.) od gubitaka nastalih tijekom skladištenja ruinfuze gdje su najizraženiji kod njege i školovanja u drvenom vinskom suđu pa stoga predlažemo: 10% za gubitke u postupku prerade 1,7% za gubitke od isparavanja tijekom skladištenja (rinfuza) 12,5 % za gubitke kod promjene kategorije proizvoda | Primljeno na znanje | . |
15 | Badel 1862 dd | Prijevoz vinskih proizvoda, Članak 9. | Smatramo kako je u čl.9 potrebno dodati izuzeće za prijevoz vina i drugih proizvoda od grožđa i vina koje se prevozi između dvije lokacije istog vlasnika kako je to bilo regulirano prošlim pravilnikom kao i Delegiranom uredbom Komisije 2018/273: Prijedlog teksta Iznimno od stavka 1. ovoga članka, vino i drugi proizvodi od grožđa i vina podrijetlom iz RH koji se prevoze između dvije lokacije istog proizvođača ili se prevoze u svrhu proizvodnje vina, prerade, skladištenja i punjenja u boce na teritoriju RH pri čemu ne mijenjaju vlasnika kao prateći dokumenti mogu se uzeti u obzir podaci sa etikete i komercijalni dokument (otpremnica, račun, interni dokumenti i sl.) koji prate pošiljku, a koji mora sadržavati najmanje sljedeće podatke – naziv i adresu pošiljatelja, – naziv i adresu primatelja, – broj dokumenta – datum izrade dokumenta i datum prijevoza, ukoliko datumi nisu isti, – opis proizvoda koji se prevozi, – količinu proizvoda koji se prevozi. | Primljeno na znanje | Opća pravila uređena su u člancima 8. do 14. Uredbe EU 2018/273 predloženo izuzeće obuhvaća veću udaljenost od 70km dok predloženi sustav elektroničkog pratećeg dokumenta predstavlja pojednostavljenje sustavu praćenja vinskih proizvoda |
16 | Vino Dalmacije | Na temelju članka 11. stavka 5., članka 12. stavka 4., članka 14. stavka 3., članka 20. stavka 8., članka 22. stavka 3., članka 23. stavka 4., članka 24. stavka 8., članka 25. stavka 5., članka 26. stavka 5., članka 27. stavka 4., članka 28. stavka 6., članka 29. stavka 8., članka 49. stavka 6., članka 56. stavka 5., članka 58. stavka 4., članka 59. stavka 4., članka 60. stavka 2., članka 61. stavka 6., članka 62. stavka 7., članka 63. stavka 6., članka 65. stavka 2., članka 66. stavka 2., članka 79. stavka 10., članka 80. stavka 6., članka 81. stavka 2., članka 82. stavka 8., članka 92. stavka 3. i članka 93. stavka 7. Zakona o vinu (»Narodne novine«, broj 32/2019) ministrica poljoprivrede donosi, PRAVILNIK O VINARSTVU | Poštovani, Vino Dalmacije - Regionalna organizacija vinara i vinogradara za vinogradarsku regiju Dalmaciju, podnosi sljedeće komentare na Pravilnik o vinarstvu. Pravilnik sadrži niz manjkavosti te je Udruženje vino Dalmacije tijekom izrade pravilnika iznijelo više primjedbi od kojih nijedna nije prihvaćena bez jasnih objašnjenja. Radi navedenog ponovno iznosimo naše primjedbe u komentarima na sporne članke pravilnika. | Primljeno na znanje | Zadaća imenovanog Povjerenstva je izrada nacrta Pravilnika o vinarstvu u skladu s Jedinstvenim metodološko-nomotehničkim pravilima za izradu akata koje donosi Hrvatski sabor (NN 74/2015). Sudjelovanje i doprinos članova povjerenstva te način odlučivanja u povjerenstvu kao i nastupanje u javnosti članova povjerenstva uređeni su Poslovnikom o radu Povjerenstva. |
17 | Badel 1862 dd | Na temelju članka 11. stavka 5., članka 12. stavka 4., članka 14. stavka 3., članka 20. stavka 8., članka 22. stavka 3., članka 23. stavka 4., članka 24. stavka 8., članka 25. stavka 5., članka 26. stavka 5., članka 27. stavka 4., članka 28. stavka 6., članka 29. stavka 8., članka 49. stavka 6., članka 56. stavka 5., članka 58. stavka 4., članka 59. stavka 4., članka 60. stavka 2., članka 61. stavka 6., članka 62. stavka 7., članka 63. stavka 6., članka 65. stavka 2., članka 66. stavka 2., članka 79. stavka 10., članka 80. stavka 6., članka 81. stavka 2., članka 82. stavka 8., članka 92. stavka 3. i članka 93. stavka 7. Zakona o vinu (»Narodne novine«, broj 32/2019) ministrica poljoprivrede donosi, PRAVILNIK O VINARSTVU | Suglasni s prijedlogom i objašnjenjem Agronomskog fakulteta o maksimalnom broju uzoraka od 50 vina po komisiji odnosno ocjenjivanju. | Primljeno na znanje | . |
18 | Sveučilište u Zagrebu, Agronomski fakultet | Na temelju članka 11. stavka 5., članka 12. stavka 4., članka 14. stavka 3., članka 20. stavka 8., članka 22. stavka 3., članka 23. stavka 4., članka 24. stavka 8., članka 25. stavka 5., članka 26. stavka 5., članka 27. stavka 4., članka 28. stavka 6., članka 29. stavka 8., članka 49. stavka 6., članka 56. stavka 5., članka 58. stavka 4., članka 59. stavka 4., članka 60. stavka 2., članka 61. stavka 6., članka 62. stavka 7., članka 63. stavka 6., članka 65. stavka 2., članka 66. stavka 2., članka 79. stavka 10., članka 80. stavka 6., članka 81. stavka 2., članka 82. stavka 8., članka 92. stavka 3. i članka 93. stavka 7. Zakona o vinu (»Narodne novine«, broj 32/2019) ministrica poljoprivrede donosi, PRAVILNIK O VINARSTVU | - PRILOG IV.- Sagledavajući cjelovitost priloga IV držimo da je isti nekonzistentan, konfuzan i opterećen prilično nebitnim sadržajima pri čemu neki bitni dijelovi su u potpunosti izostavljeni. U tom smislu držimo da je prijedlog koji smo poslali Ministarstvu (dostavljamo u nastavku komentara) nažalost u cijelosti ignoriran i ni na koji način ni u bilo kojem dijelu nije uvršten u ovaj prijedlog. Broj uzoraka i njihova priprema za rad Komisije Držimo potpuno neprihvatljivim odredbu po kojoj ocjenjivači smiju ocijeniti najviše 60 uzoraka jer nam praksa već odavna ukazuje da i 50 uzoraka kao dosadašnje ograničenje vrlo često dovodi do pada relevantnosti i objektivnosti ocjenjivača obzirom da toliki broj uzoraka može dovesti do zasićenja osjetila. Stoga predlažemo da se ova odredba promijeni u pravu maksimalnog broja uzoraka do 50. PROGRAM OSPOSOBLJAVANJA - NOVI PRIJEDLOG Programom se definira minimalni sadržaj tematskih cjelina na kojima se temelji provjera znanja i senzornih sposobnosti ocjenjivača. Opći uvjeti za ocjenjivača iz Zakona 1. radno iskustvo u vinogradsko-vinarskoj struci ili poslovima prodaje/trgovine vinom, minimalno 4 godine 2. minimalno završen preddiplomski stručni studij iz područja biotehničkih znanosti: – poljoprivrede, smjer vinarstvo i vinogradarstvo ili – prehrambene tehnologije, smjer prehrambeno inženjerstvo i 3.potvrda o osposobljenost za organoleptičko ocjenjivanje sukladno članku 22. stavak 3.. Sadržaj programa osposobljavanja 1.Program osposobljavanja u trajanju od 45 sati u sklopu kojega su obuhvaćene sljedeće programske cjeline: a) uvod u senzorno ocjenjivanje vina -2 sata b) zakonodavstvo EUi RH iz područja vinogradarstva i vinarstva – 3 sata c) sorte vinove loze – 5 sata d) čimbenici kvalitete grožđa i vina- 5 e) kemijski sastav vina -4 sata f) metode ocjenjivanja - 2 sati g) vježbe s vodenim otopinama – 10 sati h) vježbe s vinima- 10 sati i) vježbe s vinima s tržišta; naglasak na sortu i tehnologije- 4 sata 2 U praktičnom dijelu programa moraju se koristiti referentni materijali sukladno međunarodnim standardima. Tehnički uvjeti potrebni za provedbu programa osposobljavanja Tehnički uvjeti trebaju biti osigurani prema norme ISO 8589 Provjera stručne osposobljenosti ocjenjivača Provjera stručne osposobljenosti provodi se nakon završenog programa osposobljavanja . Da bi pristupio testu kandidat za ocjenjivača mora sudjelovati u najmanje 90% programa. Provjera stručne osposobljenosti se obavlja pred ispitnom komisijom u kojoj su tri člana pri čemu su dva člana zaposlenici visokoobrazovne ustanove koja je provodila program i koji imaju iskustvo u radu Komisije, a jedan je zaposlenik Ministarstva poljoprivrede iz sektora vinarstva. Provjera u trajanju 3 sata obuhvaća teoretski i praktični dio: 1) prepoznavanje boje; intenzitet, tonalitet 2) prepoznavanja mirisa; kakvoća i intenzitet 3) prepoznavanje okusa; kakvoća i intenzitet 4) prepoznavanje bolesti i mana vina 5) poznavanje zakonodavstva EU i RH važnog za ovaj program U provođenju provjere znanja treba ju se koristiti norme ISO 4120, ISO 8587, ISO 5495. Članovi Komisije u smislu članka 82. stavka 8 dužni su pristupiti provjeri osposobljenosti svake 4 godine po dobivanju potvrde iz članka 22. ovog Pravilnika. Iznimno osobe starije od 65 godina provjeri su dužni pristupiti svake godine. Periodično potvrđivanje osposobljenosti provodi se na isti način kao i za potrebe dobivanja potvrde. Osim navedene obveze provjere osposobljenosti članovi Komisije dužni su na godišnjoj razini sudjelovati na minimalno jednoj stručnoj/znanstvenoj radionici/seminaru/edukaciji vezano za senzoriku. Navedene programe mogu organizirati visokoobrazovne ustanove, znanstvene institucije, veleučilišta, regionalna udruženja te strukovne organizacije koje su polazniku dužne izdati potvrdu o sudjelovanju. | Primljeno na znanje | Zadaća imenovanog Povjerenstva je izrada nacrta Pravilnika o vinarstvu u skladu s Jedinstvenim metodološko-nomotehničkim pravilima za izradu akata koje donosi Hrvatski sabor (NN 74/2015). Sudjelovanje i doprinos članova povjerenstva te način odlučivanja u povjerenstvu kao i nastupanje u javnosti članova povjerenstva uređeni su Poslovnikom o radu Povjerenstva |